Hei!
Voisittekohan antaa vaikkapa vaihtooppilas-linkin Tai kertoa minulle kuinka pääsee vaihtooppilaaksi USA:Han ? Siihen tarvitaan tietenkin hyvät numerot,Ja milloin vaihtariksi pääsee ?Kuinka kauan kestää sopeutua maahan jossa on vaihtarina,Ja oppia olemaan kuten paikalliset? Paljon hintahaarukka on?
Olen vasta 14v,Mutta hyvähän se on jo valmistua!
Kiitos kaikille ihanille ihmisille,
Ja hyvää kesälomaa Ja Kesän Alkua!!!
Vaihtooppilaaksi USA:han ?
19
8529
Vastaukset
- on.....
www.afs.fi Kaikki info löytynee sieltä :) Itse olin vaihtarina sitä kautta juuri Yhdysvalloissa. Juu, ja todistuksen numeroilla ei kyllä ainakaan mun kohdallani ollut mitään merkitystä.
- caffeinequeen
Tampereen yliopiston opiskelijoiden kokemuksia löytyy osoitteesta http://www.uta.fi/opiskelu/kv-asiat/tarinat/
- seppo murtomaa
Ehkä tehokkain, turvallisin ja paras tapa on pyrkiä Rotaryn vuosivaihtoon.
Perillä olet perheenjäsen kaikkine niine velvollisuuksineen ja oikeuksineen kuin omilla lapsilla yleensäkin on.
Koulunkäynti on pakollista ja tarkoituksena on oppia maan kieli. Paikalliseen kulttuuriin tutustuminen käy siten, että maassa on elettävä maan tapojen mukaan.
Lähtijän tulee olla 16 vee ja kuulua luokallaan parhaaseen kolmannekseen. Eduksi on ulospäin suuntautunut ja yhteiskuntakiinnostunut mieli.
Vaihto on koko vuoden mittainen ja isäntäperhe ottaa vastuun vaihdokista ja asettaa myöskin rajat. Perheitä pyritään vuodeksi varaamaan kolme kappaletta jotta vaihtari tutustuisi erilaisiin näkemyksiin ja olosuhteisiin.
Mene Suomen Rotaryn nettisivuille ja sieltä http://www.rotary.fi/nuoriso.htm pitäisi löytyä tarpeelliset tiedot.
Sivuilta löydät myös itseäsi lähinnä olevan klubin yhteystiedot. Vaihtoon ei pääse ilman muuta - lähtijöitä on seulottavaksi ja vastavuoroisesti tänne tulijalle on löydyttävä rotaryn hyväksymät tunnetut isäntäperheet.
Asian tosissaan ottaneet ovat pystyneet opiskelemaan vaihtomaissa siten, että suorituksia on hyväksytty myös meillä.Jouduttaa asioita.
Onnea matkaan ja eväitä elämään.
Seppo. - bullla
heip ! itse olen juuuri USASSA vaihdossa. ei nyt mitan hirveen hyvia numeroita tarvitse olla, kunhan parjaa. yleensakin vaihtariksi otetaan kun on kaynyt ainakin vuoden suomessa lukiota. itse sopeuduin tanne aika nopeasti. aikaeroonkin tottuu. ensimmainen asia mika tuntuu oudolta on se, etta puhut koko ajan englantia. mutta se on mukavaa ! :)
opit olemaan paikallinen kunhan vaan jaksat tutustua ihmisiin ja olla kiinnostunut muista ! ala jaa "kotiin" nyhvaamaan! :)
hintahaarukka riippuu siita kuinka kauan aiot olla. aiotko olla vain lukuvuoden vai lukukauden? :D itse olen taalla koko vuoden. olen saanut hirveasti uuusia ystavia ! :)
tassa on pari hyvaa vuosivaihto-oppilas juttua :
Rotary
EF
YUF
^ mutta ensinnakin suosittelisin menemaan vaikka kesaksi vaihtoon niinkuin minakin tein pari vuotta sitten. Olin Rotary - jarjeston kautta. ensinnakin oli ihanaa, saimme olla 3 pva New Yorkissa ! ja sitten menimme omiin isantaperheisiin. asuimme perheissa n. kuukauden ja kun palasimme suomeen, meilla oli mukana usassa olleen isantaperheen nuori. Rotaryt tekevat kesavaihtoa USA"han, Kanadaan, Mexicoon... ja euroopan maihin. lisaksi heilla on eurooppaan vaihtoa !
mukavaa kesaa sinullekin! kirjoita googleen Rotary tai Ef tai YUF niin saat paljon tietoa ! toivottavasti viestistani oli jotain apua! :)
// ella - olen
päättänyt lähteä vaihto-oppilaaksi. Olen myös 14 vuotias tyttö. Lähden 09 kesällä kun olen päässyt ysiltä. Sain jo luvan vanhemmiltani ja he ovat luvanneet maksaakin reissun. Lähden kaliforniaan Los Angelesiin (: Toivon etttä matkasta tulee unohtumaton ja saan uusia kavereita. Tiedän että siihin on vielä pitkä aika mutta jaksan odottaa (:
- dfnhb<aohpoj
Onko näin, että saat itse valita paikan minne lähdet vaihto-oppilaaksi. Minä olen ymmärtänyt, että USA:ssa on alueita, joista valita muttei sen tarkemmin.
- qqqqqwert
dfnhb<aohpoj kirjoitti:
Onko näin, että saat itse valita paikan minne lähdet vaihto-oppilaaksi. Minä olen ymmärtänyt, että USA:ssa on alueita, joista valita muttei sen tarkemmin.
Osavaltioon voi vaikuttaa, mutta siihen se jää. Joillain järjestöillä osavaltion valinta maksaa erikseen.
Olisi varmasti hienoa päästä suurkaupunkin sykkeeseen, mutta turha odotella liikoja.
- satyjuice
mäkin oon ihan samassa tilanteessa. oon myös neljätoista. mä sain koulusta sellasen lapun vaihtooppilaaksi menosta. täytän varmaan sen niin sieltä lähetellään sit jotain lisätietoja. Mutta onhan tässä vielä aikaa. mää aattelin lähtee lukion aikaan vuodeks tai puoleksi vuodeksi USA:n
- julkkis
moi olen ajatellut lähteä 14 vuotiaana vaihtariksi usahan ja kysyisin että voiko hakea jotain apurahaa ja miten??? pärjään koulussa hyvin mutten ole mikään luokan paras oppilas.....
- hthtrhth
julkkis kirjoitti:
moi olen ajatellut lähteä 14 vuotiaana vaihtariksi usahan ja kysyisin että voiko hakea jotain apurahaa ja miten??? pärjään koulussa hyvin mutten ole mikään luokan paras oppilas.....
Ensinnakin, minka jarjeston kautta olet menossa (sina joka menet losiin) jos tiedat, etta paaset sinne varmasti. Olen nimittain sataprosenttisen varma, ettei sellasta olekkaan! Aina voi toivoa sijitusaluetta mutta ei minnekkaan varmasti paase. Sitapaitsi Los Angeles on TODELLA kaukana siita mita naet telkkarista!!!! Tiedan koska olen siella juuri talla hetkella. Beverly Hills on se mika nakyy telkkarista.... muualla on niin sottasta ja rumaa, etta.......
- freferfre
hthtrhth kirjoitti:
Ensinnakin, minka jarjeston kautta olet menossa (sina joka menet losiin) jos tiedat, etta paaset sinne varmasti. Olen nimittain sataprosenttisen varma, ettei sellasta olekkaan! Aina voi toivoa sijitusaluetta mutta ei minnekkaan varmasti paase. Sitapaitsi Los Angeles on TODELLA kaukana siita mita naet telkkarista!!!! Tiedan koska olen siella juuri talla hetkella. Beverly Hills on se mika nakyy telkkarista.... muualla on niin sottasta ja rumaa, etta.......
Jos lahdet vaihtoon vain uusien kavereiden ja palmujen toivossa niin tulet pettymaan.... Ja odota yt hyva lapsi siihen asti, etta paaset lukion ekalta. Ysin jalkeen on viela liian pentu:) Ei pahalla.
- stella1234
freferfre kirjoitti:
Jos lahdet vaihtoon vain uusien kavereiden ja palmujen toivossa niin tulet pettymaan.... Ja odota yt hyva lapsi siihen asti, etta paaset lukion ekalta. Ysin jalkeen on viela liian pentu:) Ei pahalla.
Hei!
Ihan hyvin voi lähteä jo ysin jälkeen, maailma kasvattaa ja isäntäperheet pitävät sinusta huolen niin hyvässä kuin pahassa :) Järjestöistä voin suositella AFS:ää, joka toimii täysin vapaaehtoisvoimin ja ideologian voimalla. Todistusnumeroita katsotaan sen verran, että keskiarvon pitäisi olla vähintään 7,5 mutta tapaushkohtaisesti voidaan poikkeuksiakin tehdä. Perheille ei makseta mitään, kuten ei vapaaehtoisillekaan joten kaikki ovat mukana sydämensä voimin :) Orientaatiot, opaskirjat, koulumaksut jne. kuuluvat hintaan, eikä vuoden aikana tule yllättäviä maksullisia kuluja, kuten kaikilla kaupallisilla järjestöillä. AFS:n kautta voit lähteä noin sataan eri mahaan ympäri maailman, eikä kielitaitovaatimuksia ole. Opit kyllä kielen paikan päällä! Afs on myös järjestöistä kaikkein vanhin, ja tarjoaa oppilasvuodeltaan palaaville toimintaa vaikka koko loppuelämäksi vapaaehtoisena :) Vapaaehtoisia myös koulutetaan jatkuvasti toimimaan paremmin ja systemaattisemmin vaihtareiden hyväksi!
- 102030405060708090
Yhdistyksiä on ainakin sts, explorius, rotary, ef, afs, yfu ja up education. Itsekin olen 14 tyttö. olen päättänyt että menen vaihtariksi jo ollessani 10 v. Kaikki yhdistykset on hyviä, mutta olen ottanut selville, että rotary on huomattavasti halvempi kuin muut vastaavat.
- ...
Vaihtari järjestöthän luokitellaan karkeasti kaupallisiin ja ei kaupallisiin.
Kaupallisia on mm. EF ja STS. Nämä kyseiset järjestöt laskuttavat isoja summia, joista paljolti menee johonkin aivan muuhun kuin itse vaihto vuoteen.
Joissain maissa myös host perheille maksetaan.
Ei kaupallisia järjestöjä ovat mm. AFS, Rotary ja Lions Club.
Näissä tapauksissa hinnat on yleensä pienemmät, ja matkustaminen asuminen turvallisempaa koska perheet valitaan tarkoin ja vaihtareita on yleensä rajoitettu määrä. Rotaryn kautta vaihdossa olevat saavat myös n.60e kuussa rahaa kouluruokiin yms muihin menoihin. ei kaupalliset järjestöt eivät myöskään maksa rahaa host perheille, vaan perheet nimen omaan haluavat ottaa vaihtareita asumaan luokseen.
Ja täällä on muutama 14v sanonut että lähtee losiin. Voin sanoa että mahdollisuutesti Los Angelesiin pääsystä on n. 2%/100%
Ihan sen takia että losi ei ole niin turvallinen kaupunki ja jos sinne rantaudut niin et todellakaan pääse mihinkään keskustaan/Beverly hillsin alueelle vaan jonnekin los angelesin esikaupunki alueelle mikä on aika rämästä seutua.
Suosittelen ennemmin esim. Arizonaa josta tehdään usein retkiä myös tonne losiin. Samoten Colorado,Virginia, Texas ja Montana ovat vaihtareille suositeltavia kohteita. Myös New Yorkin esikaupunki alue on suosittua.
Kannattaa kuitenkin miettiä muitakin maavaihtoehtoja esim. Austraaliaa tms muuta englanninkielistä maata, koska USA ei ole sellainen mitä jenkki leffoissa näytetään! - Vaihto+Justin<3
hei! oon ollu viime vuoden atlantassa georgiassa vaihdossa ja se oli elämäni uppein vuosi!! koulu oli upeaa uusi amerikkalainen poikaystävä ja uudet ihanat ystävät plussaa :) tietenkin totaalista plussaa oli että syntymäpäivänäni perhe antoi lahjaksi minulle Justin Bieber meet and greet paketin missä pääsin tapaamaan Justinia ja oli kyllä UPEAA!!! :)) vasta vähän aikaa sitten tosin huomasin että ei hemmetti vaihtariystäväni oli pistänyt kuvaan juorulehteen minusta ja justinista suutelemassa hotellin takana :D mutta eipä siinä mitään :) suosittelen matkaa lämpimästi kaikille vähänkään innostuneille ! :)
- kusetusta!
hei kaikki toi justin tyyppi nii kusettaa.... se tyttö oli canadalainen... ja lisäks säälittävää tais tämä tyttö tai poika kusettaa vaan meitä. hanki elämä vaihto justin
- tietämätön poika
pääseekkö ammattikoulusta vaihto-oppilaaksi?
- Aa-ha
Pääsee, mutta joudut itse panostamaan aika paljon halutessasi lähteä. Karkeasti ajateltuna ammattikoulusta EI pääse vaihtariksi, mutta niinkuin aina - poikkeuksia on. Ei muuta kuin opolle juttelemaan mielellään heti ensi lukukauden alussa, ja kannattaa sitä ennen etsiä mahdollisimman paljon itse tietoa eri järjestöistä, mahdollisista kohdemaista, matkan tavoitteista ym.
Ammattikouluissa ei todellakaan panosteta niin paljon vaihto-oppilasasioihin kuin lukioissa. Niinkuin sanoin, ole itse asialla niin voit päästäkin lähtemään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244736- 883734
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483135- 542677
- 2062621
- 512609
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322410- 1522338
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081549