Kasvuhormonista

äippä

Hei. Meillä pienikokoinen poika 5v. 106 cm ja 19 kg. Neuvolassa oli puhetta kun poika taisi olla 3-vuotias, että voisi harkita kasvuhormonin käyttöä. Ettei kärsi isompana pituudestaan.
Isä 168cm ja minä 170cm. Eli pojasta ei oikein "jätti" tule.
Onko teillä muilla tietoa/kokemuksia kasvuhormonin käytöstä lapsille. Minkä ikäiselle annetaan? jne.
En kysynyt neuvolassa siitä mitään, sanoin vain että harkitsen.
Nyt poika jo ihmettelee miksi on niin lyhyt, eikä yhtä iso kuin kerhokaverinsa.

11

4793

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pienet

      lapset. Poika taisi olla 6v. vain 111 cm, mutt sitten se hujahti äkkiä pituutta. Nyt 9 vuotiaana n. 130 cm. Ei pitkä mutta normaali käyrillä. Tyttö taas kohta 11v. ja vain n. 137 cm. Tytön luokkakamut ovat yli päätä pitempiä, tyttö näyttää toisten rinnalla pari vuotta nuoremmalta.
      Lasten isä ollut vielä pienempi lapsena, armeijassa kasvoi viimeiset 10 cm ja paino lisääntyi myös paljon.
      Nyt aikuisena 173, itse olen vain 162 mutta lapsena olin ala-asteella aina pisin luokan tytöistä, eli olin aika iso.

    • taina

      piti oikein tarkistaa...poika 5-v ja 110 cm, nyt 14-v ja ohitaa juuri minut eli 175.
      Ei mielestäni hormonien syöttäminen lapsille ole järkevää. Kun katsoo joitain "punttisalilla mömmöi napsivaa", voi päätellä mitä hormonit tekee aikuisellekkin.

      Me ollaan eri kokoisia/painoisia aikuisenakin,
      geenit ratkaiskoon

    • biologi

      Itse olen kohtuu lyhyt (reilusti alle 160) ja olen kärsinyt siitä koko elämäni ajan. Kaupoissa ei yllä ottamaan tarvaroita, kotona täytyy keikkua jakkaroilla jatkuvasti, vaatteita ei löydä kaupoista. Suurimpana ongelmana on se, että minua ei oteta vakavasti ihmisenä, vaan pienikokoisuuteni takia minua pidetään lapsellisena.

      Pojastanne on teidän geenien perusteella tulossa suurin piirtein teidän mittainen. Pieni lisäys kasvuhormonia ei varmaankaan olisi pahitteeksi. Koulun urheilussa voi muuten jäädä pahastikkin jalkoihin. Fyysisellä pärjäämisellä on poikien itsetunnolle todella suuri merkitys. Pientä ja heikkoa tullaan riepottelemaan säälimättä. Pientä luokkatoveriani esim. roikotettiin koulussa kolmannen kerroksen ikkunasta nilkoista kiinni pitäen!

      • ei anneta

        noin vain! Siihen pitää olla jo poikkeavan lyhyt-kasvuinen. Eikös sitten kaikille lyhyille lapsille voisi antaa sitä, niin vanhempien ei tarvitsisi "hävetä" lapsiaan. Saisi sitten kehua retostella kylillä, niin kuin yleensä iso-kasvuisten vanhemmat tekevät; joo se meidän Ville oli jo puolitoistavuotiaana jo niiiiin pitkä, siitä tulee kuulema aikuisena kaksi ja puoli metriä plaaa plaaa.


      • alkup.
        ei anneta kirjoitti:

        noin vain! Siihen pitää olla jo poikkeavan lyhyt-kasvuinen. Eikös sitten kaikille lyhyille lapsille voisi antaa sitä, niin vanhempien ei tarvitsisi "hävetä" lapsiaan. Saisi sitten kehua retostella kylillä, niin kuin yleensä iso-kasvuisten vanhemmat tekevät; joo se meidän Ville oli jo puolitoistavuotiaana jo niiiiin pitkä, siitä tulee kuulema aikuisena kaksi ja puoli metriä plaaa plaaa.

        Ollaan saatu kuulla todella monesti. Ai, teidän poika jo niin "vanha", mutta ompa hän pienikokoinen jne. En ole innostunut todellakaan kasvuhormonista, toivottavasti kasvaa lähelle meidän mittoja ilman hormoneja.


      • biologi
        alkup. kirjoitti:

        Ollaan saatu kuulla todella monesti. Ai, teidän poika jo niin "vanha", mutta ompa hän pienikokoinen jne. En ole innostunut todellakaan kasvuhormonista, toivottavasti kasvaa lähelle meidän mittoja ilman hormoneja.

        Jos minun vanhemmilleni olisi tarjottu mahdollisuutta kasvuhormoniin ja he olisivat siitä kieltäytyneet omien ennakkoluulojensa takia olisin heille todella vihainen ja katkera. Lyhytkasvuisuus on ihan todellinen ongelma ja siitä aiheutuu kaikenlaista haittaa koko loppuelämän ajan. Osa ammateistakin rajautuu käytännössä pois.

        Oikein ja oikeaan aikaan toteutetulla kasvuhormonihoidolla ei ole terveysvaikutuksia. Erittyyhän sitä kasvuhormonia lapsissa ihan luonnostaankin. Ota asioista lisää selvää ja toimi lapsesi parhaaksi. Alle 160 senttinen nuori mies on ihan oikeasti pulassa viimeistään armeijassa.


      • kasvaa ja
        alkup. kirjoitti:

        Ollaan saatu kuulla todella monesti. Ai, teidän poika jo niin "vanha", mutta ompa hän pienikokoinen jne. En ole innostunut todellakaan kasvuhormonista, toivottavasti kasvaa lähelle meidän mittoja ilman hormoneja.

        vielä pitemmäksikin kuin te. Kuulostaa vain sellaiselta kasvajalta joka hujahtaa sitten äkkiä myöhemmin ja ottaa jopa pitempiä kiinni kasvussa :)


    • Nollakäyrällä

      Meidän poika oli 5-vuotiaana 109,3 cm ja 18,0 kiloa ja aika lailla nollakäyrällä molemmissa. Me vanhemmat olemme keskimittaisia 163cm ja 180 cm. Tuo teidän 106cm ei kuulosta mitenkään älyttömän pienelle ja aika rotevakin poika taitaa olla. Jos kasvaa isänsä pituuteen, niin tuskinpa voi 5-vuotiaalta enempää mittaa odottaakaan.

    • dgh,-j

      ole koko elämä! Ihmettelen "biologin" kommentteja. Hänellä tuntuu olevan iso itsetunto-ongelma. Ehkä poikanne kasvaa "normaalipituiseksi", tai sitten ei. Eihän sitä kukaan voi tietää. Lyhyys ei kuitenkaan ole mikään suuri ongelma -huono itsetunto sen sijaan on, ja se voi olla minkä pituisella hyvänsä.
      Itse olen 157cm -kylläkin nainen. Koskaan ei pituuteni ole ollut minulle ongelma, ja kaupan hyllyltäkin olen aina saanut tarvitsemani:)
      Tiedän, että vanhemmilleni on puhuttu aikanaan kasvuhormonista, ja nimenomaan siskoni kohdalla, joka on nykyään minua 5cm pidempi. Onneksi he eivät edes harkinneet hormonien antamista! Toivon todella, että annatte poikanne kasvaa omaa tahtiaan juuri sen mittaiseksi, kun on kasvaakseen!

    • Juhannusruusu

      Meidän tyttö on ollut sairaalassa seurannassa, pitäisikö kasvuhormoni aloittaa. Ei koskaan tarvinnut, onneksi. Hormonia pistetään päivittäin ja se on tuhottoman kallista.
      Olen ymmärtänyt, että kasvuhormonia annetaan, jos itsellä tuota hormonia ei erity riittävästi. Toiset vain ovat pieniä. Meillä takana vakava sairaus joka vaikutti kasvuun.
      Pyydä ihmeessä tutkimuksiin niin saat jutella lääkärin kanssa. Ei neuvola eikä terveyskeskuslääkäri niitä määrää...
      Mukavaa juhanusta!!!!

    • suomiontoisinaanpask

      Olen melko lyhyt mies. Lyhyydestä on vaikutuksia kaikkeen elämässä, koska kulttuurimme suosii suurikokoisia. Tämä tuli erityisen seilväksi vietettyäni 2 vuotta koulutustehtävissä Kiinassa. Uskottavuusongelmat katosivat saman tien. Kävi myös ilmi, että sukupuolta ja ulkonäköä tärkeämpää on tulokset.
      Suomessa aikaansaamani hyvät tulokset ovat ajaneet allekirjoittaneen alallani liki paitsioon.
      Omaan vajaan vuoden ikäisen lapsen, enkä missään nimessä anna pituuden haitata hänen elämää. Kulttuuria on nimittäin vaikeampi muuttaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      85
      4550
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      127
      3958
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      33
      2521
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      197
      1535
    5. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1286
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1243
    7. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      36
      1198
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      62
      1193
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1153
    10. Olen menettänyt yöunet kokonaan

      Nytkin vain tunnin nukkunut. En tiedä johtuuko se sinusta vai tästä palstasta. Olis mukava nähdä oikeasti eikä arvuutel
      Tunteet
      17
      1065
    Aihe