enduromopot..?

neitokainen

olisi kysymyksiä enduromopoista..

1. mitä mieltä olette, jos tyttö hankkii enduromopon eikä esim. skootteria?
2. paljonko olisi uusien hintaluokka, kohtuukuntoisen?
3. entäpä käytetyn, joka kuitenkin toimisi?
4. mitä merkkiä suosittelisitte tytölle, joka ei toden näköisesti tule tätä mopoa virittämään ikinä?
5. mikä malli kestäisi? (minusta kun ei välttämättä korjaajaksi olisi..)
6. paljonko enduromopot keskimäärin vievät bensaa?
7. kauan pysyy hyväkuntoisena, jos on siisti käyttäjä, siis ettei tule ongelmia?
8. kauanko kestää mopokortin saaminen?
9. paljonko keskimäärin maksaa mopokortti?
10. onko teoriakoe vaikea päästä läpi?
11. ja vielä, naurettaisiinko minut pystyyn, jos minulla olisi mopo, eikä skootteria..?

kiitos kaikille, jotka vaivautuu vastaamaan tytölle, joka näistä ei vielä paljoa tiedä..

17

4914

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oooooooooooo

hyviä vakio mopoja ovat gilerat,derbit ja CPI nuo ainakin liikkuvat jotenkin vakiona ja niitä ei paljoo täydy korjailla (cpi entiedä)
      hyvä kuntosesta endurosta maksaisin itse 0-2500 € en kumminkaa enempää koska sillä saa jo uuden..
      no itselläni on gilera joka vie noin 3L satasella. mopokortin saamisesta ei voi sanoa, koska se riippu ihan sinusta kuinka nopeasti hankit tarvittavat tiedot,että saat kortin suorittaa,mutta kyllä siinä ainakin viikko menee.Teoriakoe oli omasta mielestäni helppo,mutta sekin taas riippuu susta,että kuinka paljon olet lukenut.

• 1. hyvä jos tyttöjäkin ajaisi endurolla. Skootteri jotenkin "kulunut" jo loppuun tytöille, pojille ei semmoista koskaan

2.Ihmetyttää kysymys? "paljonko olisi uusien hintaluokka, kohtuukuntoisen?" Tarkoitatko ihan uutta? Nehän ovat käytännössä kaikki saman kuntoisia...Uusi. 2000- yli 3500euroa

3.Yleensä hyviä käytettyjä hintaan 1300 ja siitä ylöspäin.

4.Esin derbi, gilera, uusi aprilia. Näissä on hyvä rabasan kone, joka on tehokkaampi kuristettuna eli monelle puhekielessä vakiona, kuin minarelli. Ja parempi muutenkin. (kestää kovempaakin virittämistä toisin kuin minarelli)

5.Jos haluat hyvän ja halvan mopon, etkä välitä merkistä, niin aprilia heti pois koska hinta karmaiseva. Eli suosittelen derbiä tai gileraa, koska ovat ihan sama mopo eri "meikeissä. Gileran saat ainakin halvemmalla jos uutta ostat.
      Eli halvin derbimalli ihan hyvä.

6.Riippuu ajotyylistä, mutta esim. halvemmat derbit vievät vähän bensaa verrattuna minarellin koneella varustettuihin ruputtimiin. Maantieajoa vai kaupunkiajoa?
      Ehkä 2,5-3,5 litraa satasella, jos esim. kumenpolttoa ja kovia kiihdytyksiä ei tehdä jatkuvasti...

7.Pesee katteita silloin tällöin paskasta ja eikä kaatuile, niin katteet pysyvät kolme vuotta ihan hyvinä jolloin luultavasti mopo myydään auton tieltä. Ja jos ei itse ala tekemään mitään virityksiä koneeseen/sähköihin ja putsaa/voitelee paikkoja niin sekin voi kestää ihan pitkään. Yhdellä oli ajettu 15 tuhatta ja mitään vikoja ei vielä ollut. Taas viat voivat tulla ensimmäisellä viikolla, mutta takuu korvaa.

8. Kysymystä en ihan ymmärrä. Kun saat suoritettua mopokortin, niin saat heti "ajokortin" sieltä ja se oikeuttaa sinua ajamaan muistaakseni kuukauden. Varsinainen kortti tulee lähimpään nimismies tai vastaavaan konttoriin ja se on haettavissa yleensä kahden viikon kuluttua. (mulla kesti viikon) Samalla sinun pitää palauttaa se väliaikainen kortti/pahvinpalanen sinne.

Taas jos kysyit, milloin voit mennä suorittamaan korttia, kun olet palauttanut kaikki tarvittavat lippuset ja lappusen konttoriin mm. lääkärintodistus ja hakemus ja huoltajien hyväksyntä. Kun viet ne sinne, niin voi mennä suorittamaan korttia jo seuraavana päivänä edellyttäen että he ovat laittaneet tietosi eteenpäin ja sinulla on suoritukseen aika.

9. Kortti 40euroa suoritus n.17euroa= n.60euroa.
      Jos suoritus ei mene ensimmäisellä läpi, siihen lisätään aina tuo 17euroa.

10. Se on helppo jos siis tietää sioista. Olen kuullut tyyppejä, jotka ovat menneet ns. munkilla läpi. Jos osaat kirjan melkein ulkoa ja sinulla on jotain maalaisjärkeä, niin läpi pääseminen on helppoa. Jokin kysymys voi olla tämän tyylinen: Mikä on mopoilijan tärkein varuste a)kypärä b)paita c)kengät d)hanskat. Eli tälläisistä selviää ihan maalaisjärjellä.

11. Minä en ainakaan nauraisi. Voi olla alussa hassua, mutta nopeasti porukat tottuu ja miksei tottuisi.

Ps. kirjoitusvirheitä voi olla, kun en jaksanut lukea läpi. KOETA SAAVA SELEVÄÄ :D

• neitokainen

tarkennuksia kysymyksiini..

2. siis tarkoitan semmoista, joka kestäisi eikä olisi aivan "lelu"

6. osaksi maantieajoa (lähinnä korkeintaan 30km suuntaansa, harvoin) ja kaupunkiajoa (tosin pikkukaupungissa..) en kumia polttamaan rupea enkä kiihdytyksiä paljoa..

8. minkä ikäisenä saa siis mennä suorittamaan mopokorttia? ja missä voin asioita opiskella, siis pitääkö mennä jonnekin kurssille..?

11. porukat ottavat asian hyvin, mutta mitenkäs kaikki pojat.., siis nauraisivatko jos tulisin vaikka kouluun tällä? kouluumme tulevat jotkut pojat mopoilla ja harvat tytöt skoottereilla.. siis ei yhtään tyttöä mopolla.. miten tähän suhtauduttaisiin ja entä millainen näky olisinkaan kylillä..?

kiitos vastauksistasi ja anteeksi epäselvyydet, mutta tyttönä en vielä tiedä näistä melkein mitään (vajaa vuoden päästä 15..)

• neitokainen kirjoitti:

tarkennuksia kysymyksiini..

2. siis tarkoitan semmoista, joka kestäisi eikä olisi aivan "lelu"

6. osaksi maantieajoa (lähinnä korkeintaan 30km suuntaansa, harvoin) ja kaupunkiajoa (tosin pikkukaupungissa..) en kumia polttamaan rupea enkä kiihdytyksiä paljoa..

8. minkä ikäisenä saa siis mennä suorittamaan mopokorttia? ja missä voin asioita opiskella, siis pitääkö mennä jonnekin kurssille..?

11. porukat ottavat asian hyvin, mutta mitenkäs kaikki pojat.., siis nauraisivatko jos tulisin vaikka kouluun tällä? kouluumme tulevat jotkut pojat mopoilla ja harvat tytöt skoottereilla.. siis ei yhtään tyttöä mopolla.. miten tähän suhtauduttaisiin ja entä millainen näky olisinkaan kylillä..?

kiitos vastauksistasi ja anteeksi epäselvyydet, mutta tyttönä en vielä tiedä näistä melkein mitään (vajaa vuoden päästä 15..)

Eipä mitään.

2. siihen tulikin ja jonkinlainen vastaus. Karkeasti, että osta joku "kunnon" enduromopo, joka siis tehty yleensä euroopassa tai japanissa. Älä kiinalaisia, jos ei halua korjata. Esim. derbi, gilera, yamaha, aprilia, mbk ymym. Itse suosittelisin sitä derbiä tai gileraa, ne kuluttavat vähän ja ovat hyviä. Ja tietenkin se vaikuttaa, mistä ite tykkäät.

6. Voin sanoa, että bensankulutus on sitten todella vähäistä...

8.Suorittamaan saat mennä sinä päivänä kun täytät edellyttäen, että sinulla on aika katsastusasemalle ja syntymäpäiväsi ei ole sunnuntai, koska silloin paikat kiinni.

Osta mopokirja ja opettele tehtäviä netissä, jos mahdollisuutta. Mopokirjan saat katsastusasemilta, tilattua ja tietenkin kaverilta lainattua. Eli lueskelet kotona kirjaa ja käyt suorittamassa kortin. Kursseja ei siis tarvita.

11. Täälläkin oli yksi tyttö, joka ajoi endurolla. Alussa olihan se aikamoinen näky. Ei sillä, että tytölle ei kävisi enduro, mutta kun nykyään se on ollut lähes itsestään selvyys että tytölle skode ja pojalle enska. Viikon sitä vähän porukat ihmetteli, mutta ei sen kummempaa.
        Itseänikin inhottaa tuo "raja". Ei ole oikein, jos pitää pelätä siitä että on ottanut enskan ja päinvastoin. Mutta minkäs teet, jos tulee heti kritiikkiä joka asiasta. Osta vaan enduro jos siitä tykkäät enemmän.

Ps. täällä ollaan ainakin oltu sitä mieltä, että tytöille lisää "vaihteellisia" mopoja, mutta vain se yksi on kääntänyt sanat teoiksi.

• fda,goj
        hanaaaaaaaa kirjoitti:

Eipä mitään.

2. siihen tulikin ja jonkinlainen vastaus. Karkeasti, että osta joku "kunnon" enduromopo, joka siis tehty yleensä euroopassa tai japanissa. Älä kiinalaisia, jos ei halua korjata. Esim. derbi, gilera, yamaha, aprilia, mbk ymym. Itse suosittelisin sitä derbiä tai gileraa, ne kuluttavat vähän ja ovat hyviä. Ja tietenkin se vaikuttaa, mistä ite tykkäät.

8.Suorittamaan saat mennä sinä päivänä kun täytät edellyttäen, että sinulla on aika katsastusasemalle ja syntymäpäiväsi ei ole sunnuntai, koska silloin paikat kiinni.

Osta mopokirja ja opettele tehtäviä netissä, jos mahdollisuutta. Mopokirjan saat katsastusasemilta, tilattua ja tietenkin kaverilta lainattua. Eli lueskelet kotona kirjaa ja käyt suorittamassa kortin. Kursseja ei siis tarvita.

11. Täälläkin oli yksi tyttö, joka ajoi endurolla. Alussa olihan se aikamoinen näky. Ei sillä, että tytölle ei kävisi enduro, mutta kun nykyään se on ollut lähes itsestään selvyys että tytölle skode ja pojalle enska. Viikon sitä vähän porukat ihmetteli, mutta ei sen kummempaa.
        Itseänikin inhottaa tuo "raja". Ei ole oikein, jos pitää pelätä siitä että on ottanut enskan ja päinvastoin. Mutta minkäs teet, jos tulee heti kritiikkiä joka asiasta. Osta vaan enduro jos siitä tykkäät enemmän.

Ps. täällä ollaan ainakin oltu sitä mieltä, että tytöille lisää "vaihteellisia" mopoja, mutta vain se yksi on kääntänyt sanat teoiksi.

Pakko puuttua äskeiseen Hanaaaaaaaa:n kommenttiin Minarellin koneista. Taisi mennä Rabasa ja Minarelli täysin sekaisin, sillä asiahan on täysin vastakkain: Minarelli on vakiona tehokkaampi ja kestää melkeinpä mitä vaan. ; Kuullut ja itse kokenut...

• ooooooo
        fda,goj kirjoitti:

Pakko puuttua äskeiseen Hanaaaaaaaa:n kommenttiin Minarellin koneista. Taisi mennä Rabasa ja Minarelli täysin sekaisin, sillä asiahan on täysin vastakkain: Minarelli on vakiona tehokkaampi ja kestää melkeinpä mitä vaan. ; Kuullut ja itse kokenut...

no kyllä rabasan moottorilla varustetut mopot ownaa tollaset minarelli paskat mennen tullen..

• oooooooo2
        ooooooo kirjoitti:

no kyllä rabasan moottorilla varustetut mopot ownaa tollaset minarelli paskat mennen tullen..

no kyllä minarellin moottorilla varustetut mopot ownaa tollaset rabasan paskat mennen tullen..

TÄMÄ VIESTI SISÄLTÄÄ PALJON PERUSTELTUA TIETOA

• tjhjjddeet
        fda,goj kirjoitti:

no se on ihan sama onko teillä niissä tehdaskuristetuissa minarelli, rabasa vai morini. ne saa vähän kuria poraamalla, välejä muuttamalla menemään just niin kovaa(50-60) ettei poliiseja kiinnostaa paskaakaan, vaikka teidän mopot on "viritetty".

• oooooooo
        oooooooo2 kirjoitti:

no kyllä minarellin moottorilla varustetut mopot ownaa tollaset rabasan paskat mennen tullen..

TÄMÄ VIESTI SISÄLTÄÄ PALJON PERUSTELTUA TIETOA

se on faktaa joka ei tarvitse perusteluita :D

• neitokainen
        tjhjjddeet kirjoitti:

no se on ihan sama onko teillä niissä tehdaskuristetuissa minarelli, rabasa vai morini. ne saa vähän kuria poraamalla, välejä muuttamalla menemään just niin kovaa(50-60) ettei poliiseja kiinnostaa paskaakaan, vaikka teidän mopot on "viritetty".

jos alkuviestini tarkkaan luitte, niin minä en ole rupeamassa virittämään. Halusin vain eri ihmisten mielipiteitä asioista, joita kysyin, en halunnut että tulette tänne riitelemään.
        huomioin kaikkien mielipiteet ja otan myös uusia vastaan, mutta älkää kiitos huutako tässä keskustelussa..

• oooooooooooo
        hanaaaaaaaa kirjoitti:

Eipä mitään.

No en nyt menis sanoo että derbit on "pikkuruokasia". itsellä on derbi jolla pääsee semmoset 150-180km maantieajossa 7l :n tankilla. ei se nyt omasta mielestä ainakaan tunnu miltää "pieniruokaiselta"(mopo on täysin vakio)

• oooooooooooo kirjoitti:

No en nyt menis sanoo että derbit on "pikkuruokasia". itsellä on derbi jolla pääsee semmoset 150-180km maantieajossa 7l :n tankilla. ei se nyt omasta mielestä ainakaan tunnu miltää "pieniruokaiselta"(mopo on täysin vakio)

Tai sit oot vaan paska ajmaan...

"mopo on täysin vakio" Tarkoittaako tämä nyt puhekielessä vakiota eli kuristettua vai oikeasti eli kaikki kurit pois.

Kummassakin tapauksessa jos noin paljon saat kuluttamaan niin moposi on paska tai olet vaan vitun huonon ajamaan.

Siis enemmän maantieajoa eikä kaupungissa.

Ja tiedoksi: Derbit ovat kuristettuina tehokkaampia, kuin esim jammu deetee. Muut sanokoot mitä sanokoot, mutta tuossa on totuus.
        Edellyttäen, että molemmat ovat samassa kunnossa.

• derbistisdf
        hanaaaaaaaa kirjoitti:

Tai sit oot vaan paska ajmaan...

"mopo on täysin vakio" Tarkoittaako tämä nyt puhekielessä vakiota eli kuristettua vai oikeasti eli kaikki kurit pois.

Kummassakin tapauksessa jos noin paljon saat kuluttamaan niin moposi on paska tai olet vaan vitun huonon ajamaan.

Siis enemmän maantieajoa eikä kaupungissa.

Ja tiedoksi: Derbit ovat kuristettuina tehokkaampia, kuin esim jammu deetee. Muut sanokoot mitä sanokoot, mutta tuossa on totuus.
        Edellyttäen, että molemmat ovat samassa kunnossa.

tai sit vaan derbi kuluttaa ton verran. itellä kans oli tota samaa luokkaa toi kulutus vakio kaasarilla. derbi on aika hyvä, itellä ollu 2 eikä mitää vikoja ole ollut:)

• oooooooooooo

mopokortti nyt pitäis päästä helposti läpi ite en lukenyt kirjaa yhtään. kirjastosta saa lainattua "mopokortti" "tietokonepelin" jossa on noita liikennekuvia sillä ite harjoittelin.
      Ps. läpi virheittä=)

• kala

Pistän sua kakkoseen

• tyttö vaan!

moi! mäki oon miettiny tota et mitähän mieltä muut on, jos ostaisin enduron enkä skootteria. ku mulla ei oo yhtään mielenkiintoa tohon skootteriin...ku meillä päin on sellanen käsitys et tytöille skootteri ja pojille enduro. mun mielestä se on ärsyttävää...mut toisaalta ku mä oon joskus nähny ku tytöllä on enduro, niin se on aika siistiäkin toisaalta...ku skootteri on niin nolo vehje, ku ei oo vaihteitakaan...

• kuukke

Minusta ei ole yhtään outoa että tytöllä ei ole skobaa... en ole koskaan ollut niistä kiinnostunut, enemmän endrumopoista ;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      974
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      812
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe