Lohduttavia sanoja

Maalaismies*

Muistan kun nuorena olin päässyt mukaan erääseen kunnianhimoiseen tehtävään ja huippuporukkaan. Kohta huomasin etten pystynytkään samaan kuin muut. Kukaan ei moittinut. Pomokin sanoi vain: ei sinun vielä tarvitse osata sitä. Sen oppiminen vie aikansa.

Vast´ikään pähkäilin erään asian kohdalla, että kyllä minun vielä pitäisi selvitä tästä. Poikani sanoi: ei sinun isä enää tarvitse...

18

1386

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maalaismies*

      Piti mennä vielä katsomaan aikaisemmin kirjoittamaani avausta "Kuka lohduttaisi Nyytiä", ts. mitä vastauksia sieltä löytyi. Ankealta tuntuu, erään kirjoittajan mukaan "En voi kertoa kuin huonot uutiseni ja pahimmat pölvästelyni, sillä jos kerron normaaleja asioitani, saan ylvästelyn takia kateutta ja hyljeksimistä.

      Sun tulee olla vanha ja sairas, sosialidemokraatti tai kommunisti, eronnut ja karannut, elämäsi jotenkin sotkenut, jo pienenä kaltoinkohdeltu vakinikki, lippu perässä varmemmaksi vakuudeksi!"

      Onks noin? Ehkä on. Jos on, ei hyvä. Mulla on lisäksi paha tapa sortua joskus lausumaan ylistävä sana jostakusta kirjoittajasta. Ei hyvältä näytä. Täytyy kait ruveta vähän miettimään niin ku uusiks omaa ajatteluaan ja mitä kantsii kirjoittaa.

      • LounaTuuli..

        Nauratti tuo lainaamasi viesti, jonka olen joskus kirjoittanut!

        Mitä me olemme vaatimaan toisiltamme mitään!

        Olemme mitä olemme, mitä Luoja lahjaksi soi,

        mitä itse olemme ahkeroineet tai onnistuneet

        saavuttamaan, siinäkin paljon hyvää johdatusta.

        Olen kotiutunut sairaalasta tänään, kaikki on

        hyvin. "On niin ihmeen hyvä kotiin tulla taas..."


      • Maalaismies*
        LounaTuuli.. kirjoitti:

        Nauratti tuo lainaamasi viesti, jonka olen joskus kirjoittanut!

        Mitä me olemme vaatimaan toisiltamme mitään!

        Olemme mitä olemme, mitä Luoja lahjaksi soi,

        mitä itse olemme ahkeroineet tai onnistuneet

        saavuttamaan, siinäkin paljon hyvää johdatusta.

        Olen kotiutunut sairaalasta tänään, kaikki on

        hyvin. "On niin ihmeen hyvä kotiin tulla taas..."

        Lehtien yleisön osastot syntyivät alunperin purnausta varten - ja sellaisia ne ovat vieläkin. Luulen siitä johtuvan, että monet käsittävät nämä keskustelupalstat myös sellaisiksi. Asiaksi ymmärretään kovat sanat, tiukka mielipide jostakin kirjoittajan kokemasta tai ajattelemasta epäkohdasta.

        Palstamme määritelmä "leppoisa kahvipöytä" ei hevin istu monien tajuntaan. Usein korostetaan sitä, että hyvä keskustelu olisi tiukkaa vääntöä ja vastakkaisia mielipiteitä. Täyttääkö sellainen ärhäkkyys leppoisan kahvipöydän hengen, on toinen juttu.


      • LounaTuuli..
        Maalaismies* kirjoitti:

        Lehtien yleisön osastot syntyivät alunperin purnausta varten - ja sellaisia ne ovat vieläkin. Luulen siitä johtuvan, että monet käsittävät nämä keskustelupalstat myös sellaisiksi. Asiaksi ymmärretään kovat sanat, tiukka mielipide jostakin kirjoittajan kokemasta tai ajattelemasta epäkohdasta.

        Palstamme määritelmä "leppoisa kahvipöytä" ei hevin istu monien tajuntaan. Usein korostetaan sitä, että hyvä keskustelu olisi tiukkaa vääntöä ja vastakkaisia mielipiteitä. Täyttääkö sellainen ärhäkkyys leppoisan kahvipöydän hengen, on toinen juttu.

        Kun tulin sairaalasta, jossa kaikki meni hyvin,
        suunnitellusti,
        niin vieraiden poistuttua tänne kurkatessani ensiksi avasin ketjun "Lohduttavia sanoja",
        koskakirjoittaja oli Maalaismies-nikki.

        Sillä kukapa haluaisi heti kuulla kovia sanoja, varsinkaan, kun ne eivät mitään muuta.

        Emmehän me voi itseämme toisenlaiseksi muuttaa, vaikka tahtoisimmekin.

        Ja: miksi tahtoisimme? Olemme mitä olemme iloisesti ja reippaasti,
        iloiten joka päivä kaikesta siitä hyvästä,
        mitä osaksemme saamme.


      • LounaTuuli..
        LounaTuuli.. kirjoitti:

        Kun tulin sairaalasta, jossa kaikki meni hyvin,
        suunnitellusti,
        niin vieraiden poistuttua tänne kurkatessani ensiksi avasin ketjun "Lohduttavia sanoja",
        koskakirjoittaja oli Maalaismies-nikki.

        Sillä kukapa haluaisi heti kuulla kovia sanoja, varsinkaan, kun ne eivät mitään muuta.

        Emmehän me voi itseämme toisenlaiseksi muuttaa, vaikka tahtoisimmekin.

        Ja: miksi tahtoisimme? Olemme mitä olemme iloisesti ja reippaasti,
        iloiten joka päivä kaikesta siitä hyvästä,
        mitä osaksemme saamme.

        Minusta pitäisi keksiä uusi sana,

        joka tarkoittaisi aikuista lasta, poikaa.

        Kuka keksisi?

        Hyvin aikuinen, 190-senttinen kaveri,

        hän ei ole enää lapsi.

        ***

        Ajattelin äsken heitä, tulossa olevia, ja mieleeni muistui jostain pari säettä, joiden kirjoittajaa en muista:

        "En kuulu kenellekään
        - ja kuulun kaikille.
        Olitte täällä enenkuin astuitte sisään
        ja jäätte tänne sittenkin,
        kun olette poistuneet."

        :)


      • Hintriika1
        LounaTuuli.. kirjoitti:

        Minusta pitäisi keksiä uusi sana,

        joka tarkoittaisi aikuista lasta, poikaa.

        Kuka keksisi?

        Hyvin aikuinen, 190-senttinen kaveri,

        hän ei ole enää lapsi.

        ***

        Ajattelin äsken heitä, tulossa olevia, ja mieleeni muistui jostain pari säettä, joiden kirjoittajaa en muista:

        "En kuulu kenellekään
        - ja kuulun kaikille.
        Olitte täällä enenkuin astuitte sisään
        ja jäätte tänne sittenkin,
        kun olette poistuneet."

        :)

        Ei kai tarvita uutta sanaa. Ainahan omat lapset pysyvät omina lapsina. On minullakin pari saman kokoista pojankorstoa, jotka iältäänkin lähentelevät minua (!!!), mutta minun lapsiani he ovat yhä. Niin kauan kuin isä oli elossa, he olivat meidän lapsiamme.

        Ihanaa sanoa "Kuulepa, lapseni!", vaikka äitistä on tuskin kainalokepiksi!


      • LounaTuuli..
        Hintriika1 kirjoitti:

        Ei kai tarvita uutta sanaa. Ainahan omat lapset pysyvät omina lapsina. On minullakin pari saman kokoista pojankorstoa, jotka iältäänkin lähentelevät minua (!!!), mutta minun lapsiani he ovat yhä. Niin kauan kuin isä oli elossa, he olivat meidän lapsiamme.

        Ihanaa sanoa "Kuulepa, lapseni!", vaikka äitistä on tuskin kainalokepiksi!

        esim. täällä kirjoitellessa 'lapsesta' puhuminen voi tuoda vääränlaisen mielikuvan.

        Tottahan se on, että lapsia he aina ovat, omat.

        Sisarenkin ainoa tytär tuntuu 'omalta' lapselta,
        kun on hänen kasvunsa pikkuvauvasta aikaihmiseksi asti ja siitä eteenkinpäin seurannut.


      • Maalaismies*
        Hintriika1 kirjoitti:

        Ei kai tarvita uutta sanaa. Ainahan omat lapset pysyvät omina lapsina. On minullakin pari saman kokoista pojankorstoa, jotka iältäänkin lähentelevät minua (!!!), mutta minun lapsiani he ovat yhä. Niin kauan kuin isä oli elossa, he olivat meidän lapsiamme.

        Ihanaa sanoa "Kuulepa, lapseni!", vaikka äitistä on tuskin kainalokepiksi!

        Hyvällä sanalla on järisyttävä voima. Se laskee aseista pahimmankin pukarin. Mutta se on vaativa, koska sen täytyy olla vilpitön, rehellisestä mielestä lähtevä ja sen vastaanottaja kyllä aistii. Falskisti lausuttuna hyvä sana muuttuu vastenmieliseksi imarteluksi.

        Hyviä sanoja kuulee harvemmin kuin pahoja. Hyvät sanat lähtevät rohkeasta mielestä, pahat pelokkaasta.


      • LounaTuuli..
        Maalaismies* kirjoitti:

        Hyvällä sanalla on järisyttävä voima. Se laskee aseista pahimmankin pukarin. Mutta se on vaativa, koska sen täytyy olla vilpitön, rehellisestä mielestä lähtevä ja sen vastaanottaja kyllä aistii. Falskisti lausuttuna hyvä sana muuttuu vastenmieliseksi imarteluksi.

        Hyviä sanoja kuulee harvemmin kuin pahoja. Hyvät sanat lähtevät rohkeasta mielestä, pahat pelokkaasta.

        ja jonkun trauman jälkeen
        (sanotaan nyt vaikka leikkauksen)
        ihminen vaistomaisesti hakee hyviä sanoja.
        Täältäkin.

        Jos sattuukin vastaan kovat ammukset,
        negatiivinen energia,
        on haavoittunut ennenkuin ehtii
        suojautua.

        Rakkaus ja hyvyys, ennen kaikkea vanhemmanrakkaus,
        on maailmaa ylläpitävä, valtava voima.


      • aattelen

        Mitähän sinulla onkaan tätä Hajupoikaa vastaan. Tunnen hänet nyt aika lailla. On kyllä oikea naistenmies ja ihan ok. aikalailla


    • Palsta tarvitsee kaltaisia juohevia keskustelijoita. Onko tämäkin ylistystä??

      Me emme kukaan ole voineet valita ominaisuuksiamme: Ulkonäköämme, lahjojamme, emme mitään.

      "Niine hyvine" on itse kunkin tultava toimeen, niillä, jotka Luoja on meille antanut.

      Harvoin sanotaan, ei uskalleta, että Sinä (kuka tahansa) olet kelvollinen, niin kelvollinen kuin ihminen voi olla. Tuo riittää!

      Edelliseen viitaten, en osaa sanoa miten rikollisiin pitäisi suhtautua? Hyväksytäänkö rikollinen sairaana?

    • dipl. telefonologi

      Joskus tuntuu, että olisi mukava saada vähän tunnustustakin.
      Kun on hoitanut kiitettävästi jotakin vaikeaa ja
      on iloinen siitä, sanotaan, että olihan se selvää. Tottakait sen selvitit.
      Olisi mukavaa olla joskus jotakin muutakin kuin tottakait-ihminen.
      Sanoisipa joku joskus ihan vilpittömästi että hienoa.

      • kännykkä

        minä nyt kehun sinua, että meillä on ollut joskus sätin puolella kivoja keskusteluja! Keksin nyt tuon kännykkänikin, yleensä kirjoitan rekatulla. Olet hyvä tyyppi ja sinulla on kiva nikki, huumori näkyy siinäkin!


      • Fanni

        Itse itselleen tunnustusta antava saattaa elää uskomattoman vanhaksi hyvän itsetunnon saattelemana. Tunnen erään iäkkään, joka noteeraa taitonsa ja toimintansa hyvin korkealle.

        Kyllä ihmisen elämästä löytyy paljon aihetta omakehuun. Ellei ympäristö älyä koskaan kehua, lyödäänpä itse käsiä yhteen: "Hieno juttu, selvisit siitä loistavasti."


      • LounaT
        Fanni kirjoitti:

        Itse itselleen tunnustusta antava saattaa elää uskomattoman vanhaksi hyvän itsetunnon saattelemana. Tunnen erään iäkkään, joka noteeraa taitonsa ja toimintansa hyvin korkealle.

        Kyllä ihmisen elämästä löytyy paljon aihetta omakehuun. Ellei ympäristö älyä koskaan kehua, lyödäänpä itse käsiä yhteen: "Hieno juttu, selvisit siitä loistavasti."

        Juuri tänään

        luettuani tuon viestisi, tuntui hyvältä

        tehdä, niinkuin kehoitit!


    • Likka321

      Äitini suri pitkään sitä, ettei hän pystynyt heikentyneen näkönsä takia tekemään enää hienoja käsitöitä, joissa hän oli taitava, kirjoi esimerkiksi liinoja. Häntä lohduttivat sanat, että on käsitöitä, jota voi aina tehdä, nimittäin ristiä kädet ja rukoilla.

      • aina paikallaan.Niitä voimme viljellä runsaasti..
        Ne eivät lopu kesken..Minä kerran murehdin,kun täällä on niin osaavia ihmisiä ,joka alueelta,että en osaa oikein mitään,,en laulaa,en soittaa ym..
        No SkillaN sanoi todella kauniisti, sanoi:Että osaan
        olla ystävällinen kaikille.. Se lämmitti sydäntäni.
        Lapset välillä sanoivat nuorena,että : "Ei äiti noilla periaatteilla pärjää ,tässä kovassa maailmassa"..Aikaa on kulunut,pian 70v. Mielestäni,
        juuri se ,on ollut hyvä tapa elää.Työpaikalla varsinkin,kun kaikilla oli kiire,voi ilahduttaa
        työkavereitaan ,kiittämällä heitä ,jossain välissä. Ei siihen kulu, kuin hetki aikaa ja saa
        ihmeitä aikaan.Työt sujuu heti paljon joutuisammin ja itsellekin tulee hyvä mieli.No niin..maailmanparantaja taas vauhdissa...
        lopetan tähän..hei taas..t.Irkku


      • LounaT
        irkku-37 kirjoitti:

        aina paikallaan.Niitä voimme viljellä runsaasti..
        Ne eivät lopu kesken..Minä kerran murehdin,kun täällä on niin osaavia ihmisiä ,joka alueelta,että en osaa oikein mitään,,en laulaa,en soittaa ym..
        No SkillaN sanoi todella kauniisti, sanoi:Että osaan
        olla ystävällinen kaikille.. Se lämmitti sydäntäni.
        Lapset välillä sanoivat nuorena,että : "Ei äiti noilla periaatteilla pärjää ,tässä kovassa maailmassa"..Aikaa on kulunut,pian 70v. Mielestäni,
        juuri se ,on ollut hyvä tapa elää.Työpaikalla varsinkin,kun kaikilla oli kiire,voi ilahduttaa
        työkavereitaan ,kiittämällä heitä ,jossain välissä. Ei siihen kulu, kuin hetki aikaa ja saa
        ihmeitä aikaan.Työt sujuu heti paljon joutuisammin ja itsellekin tulee hyvä mieli.No niin..maailmanparantaja taas vauhdissa...
        lopetan tähän..hei taas..t.Irkku

        Itsekin olen saanut kokea, miten ilo lisää

        voimia ja innostusta.

        Varsinkin lapsena ne äidin hyvät sanat,

        niitä ei unohda ikinä.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      295
      6902
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      56
      2128
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      33
      1571
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      25
      1371
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      71
      1117
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      105
      1073
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      329
      979
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      15
      803
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      45
      786
    10. Miksei persut järjesteä koskaan miekkareita tai kulkueita?

      Pelkäävätkö saavansa pataansa, ja sen vuoksi vain öyhöttävät netissä? Ei öyhöttämisellä muuteta maailmaa. Pitää olla ak
      Maailman menoa
      274
      777
    Aihe