YO-juhla/lakitus

Esko Mörkö.

Mitä tuolla koulun juhlassa tapahtuu? Saadaan tietysti lakki ja paperit mutta selostakaa nyt mitä muuta siellä on ohjelmassa yleensä.

21

16161

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tietysti

      koulusta, mutta meillä ainakin on yleensä rehtorin puhe, jonkun abin puhe, pari musiikkiesitystä, ja abit laulaa gaudeamus igiturin. Siinä se kai sitten onkin. Ja lisäksi lakituksen jälkeen abit menee sankarihaudoilla käymään...

    • ja lukion

      koostaa riippuu paljon, mutta meillä pienessä lukiossa homma menee niin, että yleensä alkuun on järjestetty jotain pientä esitystä muiden lukiolaisten osalta, kuten esim. runojen lukua ym. ja opettajat ovat joskus myös laulaneet jotain. Sen jälkeen on rehtorin puhe, lakitus ja se gaudeamus. Sitten on tietenkin ylioppilaan puhe ja ylioppilaan vanhemman puhe. Sen jälkeen yleensä päästäänkin pois ja otetaan uusista ylioppilaista yhteiskuva niin paikallislehtiin kuin jokaiselle kotiin jaettavaksi. Sitten voikin siirtyä kotiin juhlimaan ja opettajat kiertävät sitten juhlapaikoissa onnittelemassa.

      • 123459898

        Viedäänkö lakki koululle silloin juhlapäivänä vai silloin kun on harjoitukset?


      • lakki_
        123459898 kirjoitti:

        Viedäänkö lakki koululle silloin juhlapäivänä vai silloin kun on harjoitukset?

        viedään perjantaina lakkiaisharjoituksiin ja sinne se sitten jää yökylään. Mutta jos on lauantaiaamuna kuvaus, niin lakin saa viedä kotiin, jos sen tuo tarpeeksi ajoissa lauantaina koululle.


      • kävijät
        lakki_ kirjoitti:

        viedään perjantaina lakkiaisharjoituksiin ja sinne se sitten jää yökylään. Mutta jos on lauantaiaamuna kuvaus, niin lakin saa viedä kotiin, jos sen tuo tarpeeksi ajoissa lauantaina koululle.

        viedäänkö sankarihaudoille kukkia? jos, niin mitä? ostetaanko itse?


      • ...............
        kävijät kirjoitti:

        viedäänkö sankarihaudoille kukkia? jos, niin mitä? ostetaanko itse?

        Ettekö te oikeesti kuuntele mitään mitä siellä kouluillanne kerrotaan???!!! Kai siellä nyt jonkinlainen kenraaliharjoitus pidetään ja muutenkin annetaan infoa miten homma sujuu..... Ehkä auttaisi enemmän kysyä joltain sieltä koululta, eikä täällä ihmetellä...


      • siel
        ............... kirjoitti:

        Ettekö te oikeesti kuuntele mitään mitä siellä kouluillanne kerrotaan???!!! Kai siellä nyt jonkinlainen kenraaliharjoitus pidetään ja muutenkin annetaan infoa miten homma sujuu..... Ehkä auttaisi enemmän kysyä joltain sieltä koululta, eikä täällä ihmetellä...

        mutta vasta samana aamuna just ennen juhlaa että paljon auttaa.. no anteeksi nyt vaan kun kysyin että minkälainen käytäntö muilla sattuu olemaan ;)


      • ööhdd
        siel kirjoitti:

        mutta vasta samana aamuna just ennen juhlaa että paljon auttaa.. no anteeksi nyt vaan kun kysyin että minkälainen käytäntö muilla sattuu olemaan ;)

        Ei ole kylläkään mikään yleinen käytäntö...aivan uusi juttu minulle :D


      • pienemmillä
        ööhdd kirjoitti:

        Ei ole kylläkään mikään yleinen käytäntö...aivan uusi juttu minulle :D

        paikkakunnilla ravataan sankarihaudoilla monta kertaa vuodessa. Syksyn ja kevään lakkiaiset, itsenäisyyspäivä, kaatuneiden muistopäivä ja sitten on vielä omia perinteitä. Onhan se hieno tapa, mutta ei kuulu yleisiin tapoihin lakkiaisten yhteydessä.


      • täti
        123459898 kirjoitti:

        Viedäänkö lakki koululle silloin juhlapäivänä vai silloin kun on harjoitukset?

        ei kait tuossa vaiheessa voi todellakaan olla noin vaikeata asioitten kanssa, mitä te siellä koulussa olette oppineet, ette ainakaan kuuntelemaan!!!


    • yo 2000

      7v sitten kun omat juhlat oli niin ohjelma oli tällainen:
      Koululle klo 12, lakit laitettiin oman nimilapun päälle pöydälle ja mentiin istumaan omille paikoille juhlasaliin. Siinä oli sitten aluksi jotain rehtorin ja priimusoppilaan puheita ja suvivirttä ym. mitä kevätjuhlissa yleensä. Sitten lakit ja paperit jaettiin aakkosjärjestyksessä ja kun kaikille oli jaettu, noustiin seisomaan ja laitettiin hattu päähän. Sitten gaudeamus igitur-laulu ja lopuksi lähtiessä käteltiin rivi opettajia, sitten yhteiskuva ulkona jonka jälkeen kukin sai lähteä omiin juhliinsa. Tietysti riippuu paikkakunnasta millaiset juhlat on.

    • Eioioeieoi

      Niin oon siis ihan pihalla . :) En ole käynyt koululla viimeiseen kahteen kuukauteen ja nyt kun "hetki" käsillä en tiedä vitun mitään tosta hommasta eikä kukaan kyllä ole ilmoitellutkaan . Kaikki ystäväni on amiksia, joten kysy heiltä sitten neuvoa !!!
      Pitääkö sille lakkiaiskuvaajalle varata aika etukäteen vai onko siellä joku sälli valmiina kameran kanssa lauantaina ? Kuinka yleinen tapa tämä "perjantain kenraaliharjoitus" yleensäkin on lukioissa ?

      • yo2004

        Siis kysytkö nyt tosissas, että pitääkö valokuvaamoon varata aika? Eihän sinne nyt ilman ajanvaraustakaan voi mennä. Etkö ole ennen käynyt valokuvaamossa (esim. rippikuva) tai eivätkö vanhempasi tiedä asiasta mitään?

        Tuskin saat enää valokuvausaikaa ihan lakkiaispäivän lähelle. Parhaat ajat varataan n. puoli vuotta - vuosi aimmin. Ja kuukautta ennenkin voi vielä saada aikoja esimerkiksi perjantaille tai maanantaille. Nyt jos varaat, niin en tiedä saatko enää ensiviikolle aikaa.. Luulen, että joudut menemään kuvaukseen joskus viikon - kahden kuluttua..

        Ja kannattaa ehkä kysellä noista koulukohtaisista jutuista joltain luokkakaveriltasi.


      • koulussasi

        on ollut tapana, että kuvaaja tulee sinne, niin silloin sinne voi marssia vain jonon jatkoksi, kuten tavallisissa koulukuvauksissakin, mutta valokuvaamoon pitää aina varata aika.

        Kenraaliharjoitus on erittäin yleinen käytäntö, sillä on tärkeää, että ylioppilaat tietävät miten pitää toimia itse lakkituksessa.


      • funfunfun

        Jos valokuvaajan löytäminen stressaa, miksette ota kuvia itse? Siskoni ja veljeni juhlissa otettiin ja tuli oikein onnistuneita kuvia, ei mitään ihmeellisiä asetelmia kuten kuvaajilla. Hinta on murto-osa kuvaajan taksasta, sitten vain kehitetään kuvat ja liimataan korttipahviin kiinni.
        Lisäksi kuvan voi ottaa itselleen mieluisassa paikassa, vaikka omalla pihalla.


      • Eioioeieoi

        Tosissaan enemmän kun koskaan ! Onneksi sain tänään varattua huomiseksi ajan valokuvaamossa . Pienet sille . Tuossa ehdotuksessa "otetaan ite omat kuvat" on ideaa . Mutta you know, kaikki pitää tehdä niin perusteellisesti kun porukat sanoo, että se on voi voi .
        Ja noista kavereista ... Kun kysyt jotain niin nämä amikset heittää takaisin "missä sitä kaljaa?". :)

        Onnea kaikille AA.BEILLE !


      • piip...
        Eioioeieoi kirjoitti:

        Tosissaan enemmän kun koskaan ! Onneksi sain tänään varattua huomiseksi ajan valokuvaamossa . Pienet sille . Tuossa ehdotuksessa "otetaan ite omat kuvat" on ideaa . Mutta you know, kaikki pitää tehdä niin perusteellisesti kun porukat sanoo, että se on voi voi .
        Ja noista kavereista ... Kun kysyt jotain niin nämä amikset heittää takaisin "missä sitä kaljaa?". :)

        Onnea kaikille AA.BEILLE !

        Siis minä en ole vieläkään varannut aikaa kuvaukseen. Ajattelin ettei sillä ole niin kiire. Millon vaanhan ne vaatteet voi pukasta päälleen... Pääsykokeita oli viime viikolla, tällä viikolla juhlavalmisteluja ja seuraavalla taas pääsykokeita. Sitten jos sen sais. Mukava tietysti jos yo-jutut ois ohi jo juhlien jälkeen.


      • Eioioeieoi
        piip... kirjoitti:

        Siis minä en ole vieläkään varannut aikaa kuvaukseen. Ajattelin ettei sillä ole niin kiire. Millon vaanhan ne vaatteet voi pukasta päälleen... Pääsykokeita oli viime viikolla, tällä viikolla juhlavalmisteluja ja seuraavalla taas pääsykokeita. Sitten jos sen sais. Mukava tietysti jos yo-jutut ois ohi jo juhlien jälkeen.

        jos ei oo aikaa kuvauksiin jo varattuna ! :S no ei vaan saattaahan teillä olla hemmo kameran kanssa siellä paikalla ja homma skulaa niinku koulukuvauksissa. jonon jatkoksi vaein.
        Toisaalta ei jaksaisi tällasia juhlia; niin iso laittaminen ja jotkut stressaa ihan suotta, ihan liikaa ... vaan minkäs teet. :P


    • puhutaan kauniita

      Jaaritellaa ykipitkillä puheilla ihmisten hajoamispisteeseen asti. Kehutaan kuinka hyviä olette ja kuinka on elämä edessä, mutta jätetään sanomatta totuudet siitä millainen paikka suomikin oikeasti on. Saatte elää harhassa siihen asti, että oikea aikuisuus iskee kasvoille kuin polttava tuli.

      Sen jälkeen jatketaan kotiin ja sama tekopyhä homma jatkuu. Illalla sitten oikea elämä alkaa kun saat kotoasi vanhemmat pois ja voit olla kuin oma itsesi.
      Nämä vanhemmat seisovat puvut päällä ja pikkukengät jalassa vaikka veri suorastaan suihkuaisi rakkuloista ihan vaan siitä syystä että haluavat olla hienoa ja miellyttää.

      Muistahan laulaa, hymyillä ja nyökytellä niin hyvin menee ja saat kaikki pisteet.

      • Goodwin

        Koko juttu on yhtä jeejustelua, skeidanpuhuntaa, tekopyhiä ilmeitä - niin kouluusa kuin sitten himassa.
        Olin aikoinaan yhden hyväntuntuisen pikkujäbän kotibileissä, kouluun minua ei olisi saatu hinaajallakaan.
        Tämä kundi aikansa virnisteli, otti suht koht tyytyväisenä lahjansa vastaan, ja sitten ilmoitti suorin sanoin että ranta, pirskeet ja kunnon känni odottavat.
        Kuuleman mukaan muuttanut jo maasta veks, ja hyvin pyyhkii.


    • Anonyymi

      p98öyio.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      34
      2754
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      9
      1975
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      17
      1433
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1325
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      8
      1300
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      17
      1221
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1131
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1075
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1044
    10. 21
      1038
    Aihe