Miss Suomi saamelainenko?

ärsyyntynyt

12

1520

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • häpeävä

Mistä lähtien on naisten lapintakissa ollut selässä koristeet?

• ko?

Mitähän vikaa lapinkaan puvuissa on, saamelaiset kuitenkin alkuperäiskansaa...

• ärsyyntynyt

Tuolla "Mitä vikaa suomalaisten kansallispuvuissa" tarkoitin enemmänkin sitä, että mikseivät suomalaiset missit pukeudun suomalaisiin kansallispukuihin, vaan pukeutuvat saamelaisten kansallispukuihin, vaikkeivät ole edes saamelaisia. Jos haluavat pukeutua lapinpukuun, niin pukisivat edes OIKEAN puvun päälleen ja OIKEIN.

• vuoi vuoi

onpas taas melekosta touhua maailmalla. on se kyllä käsittämätöntä että aina vaan ihmiset ovat niin tietämättömiä/haluttomia ottamaan asioista selvää ja törkeitä että tällasta tapahtuu...pitäis pistää jollekin postia ja tiedustella onko neiti suomi todellakin saamelainen ja miltäköhän alueelta puku mahtaa olla lähtöisin.

tosiaankin sen nyt pystyis sulattamaan jos puku olisi jonkun alueen oikea puku. olisihan se toisaalta ihan mukavaa "mainosta" jos tämä missi olisi vielä "opetettu" kertomaan mistä puku tulee jne. mutta kun ei, niin ei...

• etelän elävä

Ilmeisesti halusi tuoda esille maamme moninaisuutta. Suomalainen kansallispukuhan on kallis ja ei meikäläisellä ainakaan ole varaa moiseen hankintaan eikä yhteiskunta kustanna sitä niinkuin joidenkin. Kysynpä tässä, kustantantaako yhteiskunta saamelaispuvun ja jos ei niin miksi ei.Eikö saamelaisillakin olisi oikeus siihen.

• armonpaloja

Met emmä tarvi yhteiskunnan almuja lapintakkeihimme..Jos ei ole vara pittää niin kulkehkkoon vanhoissa

• etelän elävä
        armonpaloja kirjoitti:

Met emmä tarvi yhteiskunnan almuja lapintakkeihimme..Jos ei ole vara pittää niin kulkehkkoon vanhoissa

Haluan tuoda esille oikeuden mukaisuuden ja oikeudet myös saamelaisille.Tänä päivänä käytetään hyvin paljon väärin sosiaalitukia ja tiedän myös sen miten ahkeria ja yrittelijäitä saamelaiset ovat. Eräskin ryhmä saa vuosittain pukunsa yhteiskunnan maksamana.

• Etelän vares
        etelän elävä kirjoitti:

Haluan tuoda esille oikeuden mukaisuuden ja oikeudet myös saamelaisille.Tänä päivänä käytetään hyvin paljon väärin sosiaalitukia ja tiedän myös sen miten ahkeria ja yrittelijäitä saamelaiset ovat. Eräskin ryhmä saa vuosittain pukunsa yhteiskunnan maksamana.

Tuskin tämä etninen ryhmämme sen enempää vaaterahoja saa kuin muutkaan tarpeessa olevat suomalaiset.
        Sitä paitsi he pitävät erittäin hyvää huolta puvuistaan. Missään en ole tavannut niin siistejä romaneja kuin Suomessa. Samaa ovat sanoneet kaikki ulkomaalaiset vieraamme - ja heitä on todella paljon. Tämä vähemmistöryhmän pukeutumista on ihailtu, ja Suomi/suomalaiset ovat saaneet ansiotonta arvonnousua sen tähden, että romanit itse arvostavat pukuaan eivätkä juokse rättikaupoissa pintamuodin perässä.

• vai avustusta

Emme tarvi avustusta lapinpuvun hankkimiseen. kyllä meillä sen verran aina on kertyny sukanvarteen että oman kauniin kansallispukumme pystymme hankkimaan

• tarvi
        vai avustusta kirjoitti:

Emme tarvi avustusta lapinpuvun hankkimiseen. kyllä meillä sen verran aina on kertyny sukanvarteen että oman kauniin kansallispukumme pystymme hankkimaan

ketään mainostamaan saamelaisuutta. Kauneinta mainosta on se, että saamelaisnuoret itse käyttävät pukua omissa tilaisuuksissaan.

Lisäksi emme tarvitse avustuksia, koska ompelemme pukumme itse. Että kiitos vaan avuntarjouksesta!

• on siis
        tarvi kirjoitti:

ketään mainostamaan saamelaisuutta. Kauneinta mainosta on se, että saamelaisnuoret itse käyttävät pukua omissa tilaisuuksissaan.

Lisäksi emme tarvitse avustuksia, koska ompelemme pukumme itse. Että kiitos vaan avuntarjouksesta!

ihan lyhytnäköistä ajatella, että saamenpukuja voi käyttää aina, kun tarttee esitellä vähän eksotismia ja tienata turisteilla. Saamelaisten pitää itse päästä päättämään, miten pukua käytetään. Siksi kaikki "kulttuurin ryöstäminen" ulkopuolisten toimesta on vähintään vanhanaikaista ja lisäksi ihmisoikeuksien vastaista!!

• lakki ei sovi
        on siis kirjoitti:

ihan lyhytnäköistä ajatella, että saamenpukuja voi käyttää aina, kun tarttee esitellä vähän eksotismia ja tienata turisteilla. Saamelaisten pitää itse päästä päättämään, miten pukua käytetään. Siksi kaikki "kulttuurin ryöstäminen" ulkopuolisten toimesta on vähintään vanhanaikaista ja lisäksi ihmisoikeuksien vastaista!!

ei sovi naisten käyttöön! Tätäkin näkee, että laskettelurinteessä tai ulkouimalassa huristavat turistit feikkimiestenlapinlakki päässä. Hui...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. SDP on vastuunkantaja, ja siksi suosituin kansan keskuudessa

Kiusaamiseenkin SDP puuttuu heti sellaisen tultua ilmi. Esimerkiksi persut lakaisevat nämä maton alle ja pahentavat site
      Maailman menoa
      42
      5841
    2. Persut on Suomen mamutuspuolue nro 1.

Heti ensimmäisenä persuvuonna 2015 maahantoivat Suomeen 35 tuhatta kunniavierastaan. Tuoreimpana persuvuonna 2025 pers
      Maailman menoa
      71
      4585
    3. Punavihreät puolueet haluavat Suomeen satoja tuhansia kehitysmaalaisia

SDP, vihreät ja vassarit haluavat nostaa esim. pakolaiskiintiötä todella paljon. Orpon hallituksen aikana maahanmuutto
      Maailman menoa
      46
      4352
    4. SDP:n johto pesi kätensä häirintäkohusta

"Suurimman oppositiopuolue SDP:n johto olisi todennäköisimmin halunnut vaieta puolueen ympärillä velloneen häirintäkohun
      Maailman menoa
      56
      4131
    5. SDP on selvästi paras valinta äänestyskopissa

Puolueella on arvomaailma kohdallaan, sillä on hyvä CV itsenäisen Suomen historiassa vastuunkantajana ja hyvinvointivalt
      Maailman menoa
      91
      3725
    6. Tytti Tuppurainen ollut aivan sekaisin viime päivinä

Pitäis varmaan tehdä huumetesti sille. "– SDP:n Tytti Tuppurainen väittää kirkkain silmin ja Antti Lindtman vierellään
      Maailman menoa
      61
      3255
    7. SDP:n selitykset ontuu pahasti - "On käsitelty heti, mutta kukaan ei tiedä"

Kokoomuslaiset pistää taas demareita nippuun. Tuppuraisen mukaan mukaan SDP:n useat ahdistelutapaukset on käsitelty het
      Maailman menoa
      50
      2443
    8. Oletko nainen turhautunut, kun en tule juttelemaan siellä?

Haluaisin tottakai tulla. Älä käsitä väärin. Ehkä ensi kerralla?
      Ikävä
      35
      2339
    9. Kähmijä puolueen kannatus romahtamassa

Erityisesti naiset ovat suuttuneet SDP:lle kertoo asiantuntijat
      Maailman menoa
      42
      2079
    10. En uskalla ees ajatella muru

Miten mulle ois käynyt näiden raskaiden vuosien aikana jos sua ei ois ollut 🥺😧❤️ Sä oot ollut mun henkisenä tukena iha
      Ikävä
      13
      1199
    Aihe