onko tämä luonnollista että Basenji, joka nyt on 2,5v, alkaa vihaamaan kaikkia vastaantulevia koiria ja uhkailee niitä ja murisee, sekä koettaa väkisin päästä niiden kimppuun? Mikä meidän sosiaaliselle mukavalle koiralle on yhtäkkiä tullut kun se on muuttunut ihan toisenlaiseksi kuin mitä se aiemmin oli? Kurjaa kun pitää kaikki muut koirat kiertää kaukaa ettei sitä tarvitsisi väkisin pidellä kuin viimeistä päivää kiinni. Rasittavaa. Olisiko tähän jokin neuvo, ratkaisu, lääke? Kertokaa onko tämä Basenjille tyyppillistä käytöstä, vai mitä tämä on. Kyseessä on naaras ja vastaantulija saa olla mikä tahansa aina sama juttu nykyisin. Missä vika?
Kertokaa
5
1506
Vastaukset
- omistaja.
Monet narttubasenjit tuntuvat olevan tuon tapaisia että vastaantulijoille ärhännellään. Jos tahdot kunnon tietoa niin mene basenjikerhon sivuille ja sieltä menet keskusteluun. Sinne vain laitat kysymyksesi niin saat kasvattajilta ja kokeneilta vastauksia ja ohjeita.
- Bageof
Voi olla kiima aika yms
Jos on jatkuvaa soita ja kysy kasvattajalta lisä tietoja Minusta tämäntyyppinen koirakäytös on basenjien lisäksi ihan tyypillistä mille tahansa vahvasti reviiritietoiselle rodulle. Kun yksilö saavuttaa aikuisiän, se tahtoo olla -vähintäänkin eläinlaumansa- pomo.
Oman kokemukseni mukaan uros on murinoissaan hieman enemmän tosissaan kuin narttu, joka enemmänkin vain "pärisee". Asiaa vaikeuttaa eniten se, että koiran todellisesta aikomuksesta ei saa selvää, ennenkuin koira saa vapaasti (ei siis hihnaan kahlittuna isännän/emännän reiden vieressä) kohdata tilanteen. Vaan uskaltaisin väittää, että ei sinunkaan koirasi oikeasti "vihaa" ketään: se vain on nyt aikuinen ja aikuisen koiran tehtävä on seistä hampaina rakkaan ihmisen ja koko muun maailman välissä...
Vastaukseni on siis: kyllä on luonnollista moinen käytös, vaikka ei se oikeasti ketään vihaakaan. On vain kovin reviiritietoinen sinusta, hänelle tosi tärkeästä ihmisestä.- vastauksestasi
nyt on jo rauhoittumisen merkkejä ollut huomattavissa meidän neidissä ;)
Se oli vaan jotain sellaista "vaihetta" ja menee ilmeisesti ohi ja saadaan se sama sosiaalinen mukava koiruli takaisin. Joitakin koiria se kyllä oikein "vihaa". Se aloittaa jo kaukaa sellaisen murinan kun se ne näkee, molemmat sellaisia mustia pienikokoisia, "leikattuja" uroksia. Ne se varmaankin tappaisi jos pääsisi niiden kimppuun.... Onkohan vakavaa tällainen käytös?
Kyllä tämä koira muuttunut on siitä mitä se pienenä vielä oli, alkoi juuri tuo ns. "reviiritietoisuus" ja moni koira joka oli ennen aivan kaveria saa nyt mennä ihan "leikkimättä" ohi. Mutta kaipa se kuuluu sitten asiaan kun koira kasvaa aikuiseksi. - 1983
vastauksestasi kirjoitti:
nyt on jo rauhoittumisen merkkejä ollut huomattavissa meidän neidissä ;)
Se oli vaan jotain sellaista "vaihetta" ja menee ilmeisesti ohi ja saadaan se sama sosiaalinen mukava koiruli takaisin. Joitakin koiria se kyllä oikein "vihaa". Se aloittaa jo kaukaa sellaisen murinan kun se ne näkee, molemmat sellaisia mustia pienikokoisia, "leikattuja" uroksia. Ne se varmaankin tappaisi jos pääsisi niiden kimppuun.... Onkohan vakavaa tällainen käytös?
Kyllä tämä koira muuttunut on siitä mitä se pienenä vielä oli, alkoi juuri tuo ns. "reviiritietoisuus" ja moni koira joka oli ennen aivan kaveria saa nyt mennä ihan "leikkimättä" ohi. Mutta kaipa se kuuluu sitten asiaan kun koira kasvaa aikuiseksi.Meidän basut vihaavat valkoisia koiria. Ei hajuakaan miksi juuri valkoiset, mutta ne saavat kyytiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1051170
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa116988- 125906
- 91739
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten285704Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait74641Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54596Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64582Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48569- 72483