Sylkirauhasen poistoleikkaus

SSRI

-tulossa pikapuoliin.... eli voisinko saada saman kokeneilta tietoja sekä tuntemuksia tuohon liittyen? Oliko pahoja kipuja jälkeenpäin, paljonko sairauslomaa, jne.?

Kiitos kaikille asiallisesti vastanneille!

33

25280

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rohkeasti vain

      En ole varma, kirjoitanko samasta asiasta, mutta minulta on otettu sylkirauhasnäytteitä alahuulesta niiden rakenteen analysoimiseksi.

      Homma meni niin, että astuin suukirurgin huoneeseen. Hän sanoi: " Teen haavan joka on 1,5 cm pitkä ja 1,5 mm syvä. Otan noin viisi sylkirauhasta muutamasta tuhannesta." Sylkirauhaset ovat ihan pinnassa, haava ei ole syvä.

      Ensin puudutus. Neljä piikkiä. Eka meni pisimmälle ja selvästi sattui mutta ei mahdoton. Muut vain ikäviä. Odoteltiin. Pulssimittari laitettiin sormeen.

      Pään takana seisoi hoitaja, joka venytti alahuulta kaksin käsin koko ajan. Se oli ikävää. Noin muuten en tuntenut mitään sen ajan, kun lääkäri jotain teki. Välillä maistui vereltä mutta aika vähän. Suuta ei tarvinnut juurikaan pitää auki, koska hoitaja venytti huulta.

      Lopuksi lääkäri ompeli haavan. Nousin ylös. Hoitaja kertoi jotain ohjeita turvotuksesta ja suun huuhtelusta. Sellaista purskutteluliuosta nimeltä Corsodyl piti ostaa. Saa käsikauppatavarana. Jos saat lääkereseptit, jos niitä annetaan, ennen toimenpidettä, kannattaa käydä apteekissa etukäteen. Ei kiva juttu suoraan toimenpiteestä mennä apteekkiin.

      Sairauslomaa sain kolme päivää. Oli keskiviikko, sain ikään kuin sen viikon loppuun. Kun hoitaja soitti minulle toimenpideajasta, puhe oli saman päivän lepäämisestä. Kirurgi yllätti lomavedollaan.

      Vierailu toimenpidehuoneessa kesti odotteluineen kaikkineen maksimissaan 20 min!

      Huuli ei edes turvonnut ,ja menin saman tien kouluun takaisin. Olo ei ollut sairas, haavaa vähän saman illan ajan jomotti. Piti muistaakseni syödä vain kylmiä ruokia ja mielellään keittoja. Taisin syödä mansikka- ja mustikkakeittoja, vaaleaa leipää. Nälkäkään ei yllättänyt.

      Reumalääkkeissäni(perussairauteni) on jo kipulääkkeitä, joten niitä ei kirjoitettu. Kehotettiin ostamaan tuo Corsodyl enkä saanut siihen edes reseptiä. Siinä kaikki.

      Paljon pienempi juttu kuin esim. viisaudenhampaan poisto. Se sairausloma tuntui lähinnä teatterilta. Ehkä saman päivän loppuun asti olisi ollut okei.
      - Ja olen siis kyllä kivuliasta perussairautta sairastava tarkka riittävän pitkistä lomista ja vahvoista kipulääkityksistä!

      Jälkitarkastusta ei ollut. Reumalääkäri kertoi sylkirauhasanalyysin tuloksen.
      Tikkien sulaminen kesti kuusi viikkoa. Ne kiristivät aika ikävästi, ja lopussa olisin kyllä halunnut ne aiemmin pois.
      Siis pikkujuttu. Älä stressaa!

    • ---

      Siis jo poistetaan sylkirauhanen kokonaan....

      Omalla kohdallani sitä väläyteltiin kymmenisen vuotta sitten. Silloin korvalääkäri sanoi, että kasvojen toispuoleinen halvaanuminen on iso riski, koska kasvohermo kulkee sylkirauhasen sisällä. Lisäksi korvanalussylkirauhasen paikalle olisi jäänyt jonkin sortin "kraateri" eli kuoppa. Itse silloin tyrmäsin täysin leikkauksen noitten edellä mainittujen seikkojen perusteella.

      Onko sinulla kasvaimia sylkirauhasissa, kun niitten poisto tehdään? Kiinnostaisi kuulla enemmän!

      • SSRI

        -on kyse n. sentin pituisesta kivestä joka on tukkinut ns. submandibulaarirauhasen tiehyen leuan alla. Ymmärtääkseni siinäkin kulkee lähellä jokin kasvohermo ja jonkinmoinen riski halvautumiseen on olemassa. Noin isoa kiveähän ei oikein pysty poistamaan suun sisäkautta koon takia joten siksi koko rauhanen otetaan pois. Ymmärsin että kyseessä olisi melko yleinen leikkaus- siksi myös vähemmän vaarallinen- vaikka ainahan nukutuksessa tehty operaatio on jonkinmoinen riski.....

        Sairaalassa pitää kuulemma viettää vain 1 yönseutu valvonnassa. Katsotaan 3 viikon päästä miten meni.... kiitos vastauksista, ja edelleenkin saa kommentoida!!


      • sylkirauhasesta?
        SSRI kirjoitti:

        -on kyse n. sentin pituisesta kivestä joka on tukkinut ns. submandibulaarirauhasen tiehyen leuan alla. Ymmärtääkseni siinäkin kulkee lähellä jokin kasvohermo ja jonkinmoinen riski halvautumiseen on olemassa. Noin isoa kiveähän ei oikein pysty poistamaan suun sisäkautta koon takia joten siksi koko rauhanen otetaan pois. Ymmärsin että kyseessä olisi melko yleinen leikkaus- siksi myös vähemmän vaarallinen- vaikka ainahan nukutuksessa tehty operaatio on jonkinmoinen riski.....

        Sairaalassa pitää kuulemma viettää vain 1 yönseutu valvonnassa. Katsotaan 3 viikon päästä miten meni.... kiitos vastauksista, ja edelleenkin saa kommentoida!!

        Noita kiviä sitä minultakin on etsitty kymmenisen vuotta sitten ensin ultraäänellä ja sitten tarkeminnin sialografialla. Vasemmalla puolella todettiin paljon ectasioita ja mahdollisesti fibroosia, oikealla samoin, mutta vähemmän kuin oikealla puolella.

        Vaikka en pysty sinua varsinaisessa ongelmassasi auttamaan, kiinnostaisi kuulla lisää sinusta. Itse olen sairastanut 4vuotiaasta 18vuotiaaksi useita parotiitteja. Tulehduksia oli todella usein ja söin antibiootteje kuuri toisensa perään. Kun tutkin omia potilaspapereitani huomasin ettei 3lääkekuuria parin kuukauden sisällä ollut mitenkään harvinaista. Harvinaista oli se, kun en kuukauteen ollut sairastunut. Ensin lääkärit puhuivat sikotauden jälkitaudista, mutta sitten alettiin puhumaan syntymälahjaksi saaduista ahtaista tiehyeistä.

        Kuinka kauan sinua on vaivannut sylkirauhaset? Millaista vaiva on ollut/on? Onko vaiva vain leuanalussylkirauhasissa vai muuallakin? Leikkauksesi kuulostaa vähemmän rajaulta kuin mitä minulle suunniteltiin, ja kaikki menee varmasti hyvin. Pikaista paranemista.


      • SSRI
        sylkirauhasesta? kirjoitti:

        Noita kiviä sitä minultakin on etsitty kymmenisen vuotta sitten ensin ultraäänellä ja sitten tarkeminnin sialografialla. Vasemmalla puolella todettiin paljon ectasioita ja mahdollisesti fibroosia, oikealla samoin, mutta vähemmän kuin oikealla puolella.

        Vaikka en pysty sinua varsinaisessa ongelmassasi auttamaan, kiinnostaisi kuulla lisää sinusta. Itse olen sairastanut 4vuotiaasta 18vuotiaaksi useita parotiitteja. Tulehduksia oli todella usein ja söin antibiootteje kuuri toisensa perään. Kun tutkin omia potilaspapereitani huomasin ettei 3lääkekuuria parin kuukauden sisällä ollut mitenkään harvinaista. Harvinaista oli se, kun en kuukauteen ollut sairastunut. Ensin lääkärit puhuivat sikotauden jälkitaudista, mutta sitten alettiin puhumaan syntymälahjaksi saaduista ahtaista tiehyeistä.

        Kuinka kauan sinua on vaivannut sylkirauhaset? Millaista vaiva on ollut/on? Onko vaiva vain leuanalussylkirauhasissa vai muuallakin? Leikkauksesi kuulostaa vähemmän rajaulta kuin mitä minulle suunniteltiin, ja kaikki menee varmasti hyvin. Pikaista paranemista.

        ....on ollut reilun 2 vuoden aikana. Eli kyse on aina ollut samasta rauhasesta, vasemmalla leuan alla. Ilman ennakkovaroituksia aloin saada oireita ruokailujen yhteydessä; rauhanen paisui ison kananmunan kokoiseksi ja muuttui samalla tosi araksi. Viimeisin kerta oli pahin- turvotus kesti pahempana lähes viikon, ja edelleenkin on havaittavissa turvotusta vaikkakin vähemmän.

        Ultrassa havaittiin sitten tuo kivi joka oli niin pahasti sijoittunut että koko rauhasen poisto on ainoa ratkaisu. Kuvasta näin että myös ko. rauhasen rakenne on aivan erilainen, muuttunut terveeseen nähden. Ilmeisesti toistuneet tulehdukset ovat muuttaneet rakennetta. Onneksi leikkauspäivä on jo lähellä.


      • ---
        SSRI kirjoitti:

        ....on ollut reilun 2 vuoden aikana. Eli kyse on aina ollut samasta rauhasesta, vasemmalla leuan alla. Ilman ennakkovaroituksia aloin saada oireita ruokailujen yhteydessä; rauhanen paisui ison kananmunan kokoiseksi ja muuttui samalla tosi araksi. Viimeisin kerta oli pahin- turvotus kesti pahempana lähes viikon, ja edelleenkin on havaittavissa turvotusta vaikkakin vähemmän.

        Ultrassa havaittiin sitten tuo kivi joka oli niin pahasti sijoittunut että koko rauhasen poisto on ainoa ratkaisu. Kuvasta näin että myös ko. rauhasen rakenne on aivan erilainen, muuttunut terveeseen nähden. Ilmeisesti toistuneet tulehdukset ovat muuttaneet rakennetta. Onneksi leikkauspäivä on jo lähellä.

        Minulla ei ole leuanalussylkirauhaset vihoitelleet, vain korvanalussylkirauhaset. Syödessä tuntuu kipua ja toisinaan rauhanen paisuu. Vaikka vaivani on nyt suht hyvänä, kuitenkin joka päivä muistan, että on olemassa sellaiset kuin sylkirauhaset. Pientä kipuilua on päiväittäin ja minulla onkin Felden-kipugeeliä vaivan hoitoon. Se on rauhoittanut paikallisesti tulehdusta.

        Pahimmillaan on ollut molemmat rauhaset turvoksissa, 39astetta kuumetta ja pahoinvointia. Pienenpänä nämä tulehdukset talttui antibiooteilla, mutta kymmenisen vuotta sitten ei jostain syystä enää antibiootit auttaneet. Tyrvotusta kesti noin viikon ja se oli reilun kokoinen (korvan alta kaulaan saakka, selvästi huomattavissa, suuta ei saanut kunnolla auki ja pään kääntäminen kävi kipeää).

        Seuraavaksi suora lainaus:

        "fibroosi, sidekudostuminen
        tiiviin sidekudoksen muodostuminen muun kudoksen tilalle, arpeutuminen"

        Voisiko poikkeava rakenne olla sinulla samanlaista kuin minulla...? Mulla on siis todettu tota fibroosia.

        Ompa hyvä että pääset pian leikkaukseen. Kokemuksesta voin sanoa, että tämä vaiva on erittäin pirullinen ja voi kestää vuosikymmeniä (niinkuin minulla, olen 34).


      • SSRI
        --- kirjoitti:

        Minulla ei ole leuanalussylkirauhaset vihoitelleet, vain korvanalussylkirauhaset. Syödessä tuntuu kipua ja toisinaan rauhanen paisuu. Vaikka vaivani on nyt suht hyvänä, kuitenkin joka päivä muistan, että on olemassa sellaiset kuin sylkirauhaset. Pientä kipuilua on päiväittäin ja minulla onkin Felden-kipugeeliä vaivan hoitoon. Se on rauhoittanut paikallisesti tulehdusta.

        Pahimmillaan on ollut molemmat rauhaset turvoksissa, 39astetta kuumetta ja pahoinvointia. Pienenpänä nämä tulehdukset talttui antibiooteilla, mutta kymmenisen vuotta sitten ei jostain syystä enää antibiootit auttaneet. Tyrvotusta kesti noin viikon ja se oli reilun kokoinen (korvan alta kaulaan saakka, selvästi huomattavissa, suuta ei saanut kunnolla auki ja pään kääntäminen kävi kipeää).

        Seuraavaksi suora lainaus:

        "fibroosi, sidekudostuminen
        tiiviin sidekudoksen muodostuminen muun kudoksen tilalle, arpeutuminen"

        Voisiko poikkeava rakenne olla sinulla samanlaista kuin minulla...? Mulla on siis todettu tota fibroosia.

        Ompa hyvä että pääset pian leikkaukseen. Kokemuksesta voin sanoa, että tämä vaiva on erittäin pirullinen ja voi kestää vuosikymmeniä (niinkuin minulla, olen 34).

        -luki diagnoosissa- eli rauhasen tiehytlaajentumasta on kysymys. Ero itsekin nähtynä oli joka tapauksessa suuri....

        Sentin kivi on ilmeisesti jo harvinaisempi kooltaan, näin ymmärsin. Onneksi tuo rauhanen ei hirveästi ole vaivannut- enemmänkin sellaista "viiltelyä" ja kuumotusta on pitänyt, kuin varsinaista kipua. Luinkin äskettäin että nimenomaan korvasylkirauhaset ovat hankalampia leikata juuri niiden hermojen takia.

        Toivon sinullekin huolettomia aikoja näiden asioiden suhteen!


      • nänpä
        SSRI kirjoitti:

        ....on ollut reilun 2 vuoden aikana. Eli kyse on aina ollut samasta rauhasesta, vasemmalla leuan alla. Ilman ennakkovaroituksia aloin saada oireita ruokailujen yhteydessä; rauhanen paisui ison kananmunan kokoiseksi ja muuttui samalla tosi araksi. Viimeisin kerta oli pahin- turvotus kesti pahempana lähes viikon, ja edelleenkin on havaittavissa turvotusta vaikkakin vähemmän.

        Ultrassa havaittiin sitten tuo kivi joka oli niin pahasti sijoittunut että koko rauhasen poisto on ainoa ratkaisu. Kuvasta näin että myös ko. rauhasen rakenne on aivan erilainen, muuttunut terveeseen nähden. Ilmeisesti toistuneet tulehdukset ovat muuttaneet rakennetta. Onneksi leikkauspäivä on jo lähellä.

        Siitä on jo kymmenen vuotta kun minulta leikattiin korvasylkirauhanen.Enalta sanottiin että sairaalassa joutuu olemaan 1-2 vuorokautta.Minulla meni siellä kymmenen päivää.Ei voitu päästää kotiin kun visvaa valui purkkiin.Että tällälaillakin voi käydä


      • fannypala
        SSRI kirjoitti:

        -on kyse n. sentin pituisesta kivestä joka on tukkinut ns. submandibulaarirauhasen tiehyen leuan alla. Ymmärtääkseni siinäkin kulkee lähellä jokin kasvohermo ja jonkinmoinen riski halvautumiseen on olemassa. Noin isoa kiveähän ei oikein pysty poistamaan suun sisäkautta koon takia joten siksi koko rauhanen otetaan pois. Ymmärsin että kyseessä olisi melko yleinen leikkaus- siksi myös vähemmän vaarallinen- vaikka ainahan nukutuksessa tehty operaatio on jonkinmoinen riski.....

        Sairaalassa pitää kuulemma viettää vain 1 yönseutu valvonnassa. Katsotaan 3 viikon päästä miten meni.... kiitos vastauksista, ja edelleenkin saa kommentoida!!

        Jos sylkikivi ajautuu suussa tiehyen päähän, se voidaan vetää sisäkautta pois.

        Itselläni leuanalusylkirauhanen turvonnut ensimmäistä kertaa 7-vuotiaana ja nyt, 22-vuotiaana, vedettiin vasemmalta puolelta 2 sentin sylkikivi ilman ajanvarausta, kun tiesin mistä oli kysymys. Normaalisti turvotus ja ruokailun yhteydessä esiintyvät kivut menivät itsekseen ohi viikon sisällä, ja koska vaiva on vanha, en ottanut sitä tälläkään kertaa kovin vakavasti. Turvotus ei kuitenkaan tällä erää laskenut ruokailujen välissä ja kipu oli sietämätöntä.Nieleminen ja puhuminenkin olivat lähes mahdottomia toimintoja ja kun kahdet samanaikaisesti syödyt antibiootitkaan eivät tehonneet, oli aika neuvoton olo.
        Pari vuotta sitten oikean puolen sylkitiehyeeseen ajautui pieni kivenmurunen, jonka puristin itse ulos vaivattomasti. Sen jälkeen kyseinen puoli ei ole enää vaivannut.
        Onneksi tälläkin kertaa kivi ajautui tiehyen päähän ja tiesin heti, mistä oli kyse. Vasemman puolen "Murunen" osoittautuikin kuitenkin kahden sentin "Jääpuikoksi", jollaista kurkku-nenä-korva-lääkärit eivät koskaan vielä olleet nähneet. Sen repiminen oli hiukan ikävää, koska rauhanen ja kielen alunen olivat niin tulehtuneita ja turvoksissa, mutta paine helpotti heti huomattavasti. Turvotus ei vieläkään ole laskenut, vaikka syön antibiootteja ja poistosta on pari päivää. Toivon, että kiven poiston jälkeen rauhanen ei enää vihottelisi, eikä sitä tarvitsisi poistaa. Onko leuanalusrauhasen poiston yhteydessä kasvohalvausriskiä? vai liittyykö se ainoastaan korvanalusrauhasiin?


      • Anonyymi
        SSRI kirjoitti:

        -on kyse n. sentin pituisesta kivestä joka on tukkinut ns. submandibulaarirauhasen tiehyen leuan alla. Ymmärtääkseni siinäkin kulkee lähellä jokin kasvohermo ja jonkinmoinen riski halvautumiseen on olemassa. Noin isoa kiveähän ei oikein pysty poistamaan suun sisäkautta koon takia joten siksi koko rauhanen otetaan pois. Ymmärsin että kyseessä olisi melko yleinen leikkaus- siksi myös vähemmän vaarallinen- vaikka ainahan nukutuksessa tehty operaatio on jonkinmoinen riski.....

        Sairaalassa pitää kuulemma viettää vain 1 yönseutu valvonnassa. Katsotaan 3 viikon päästä miten meni.... kiitos vastauksista, ja edelleenkin saa kommentoida!!

        Minulta leikattiin myös Supmandipulaaris 10 mm sylkirauhaskivi TYKS:ssa Jouduin olemaan sairaalassa 10 pv. Ennakoitiin yksi yö sairaalassa.
        Leikkaus meni täysin pieleen . Katkaisivat Nyökkääjälihs, sekä hampaistoon meneviä hermoja.
        Kaulassa on syvä kraateri. Pää on hieman kallellan johtuen kivusta ja Nyökkääjälihaksen katkaisusta.
        Leikatun puolen alaleuan hampaat on pudonnut.
        Tein valituksen Lääkintöhallitukseen. Lääkärin antama vastine oli valheellinen. Leikkaava lääkäri oli Korva nenä ja kurkkutautien erikoislääkäri Reidar Greenman.
        Olkaa varovaisia, kun annatte pään ja kaulanaleeltta tehdä leikkausta. Tutkimuspotilaista on puute, joten pieleenmennyt leikkaus antaa lääkäreille uuden tutkittavan.


      • Anonyymi
        nänpä kirjoitti:

        Siitä on jo kymmenen vuotta kun minulta leikattiin korvasylkirauhanen.Enalta sanottiin että sairaalassa joutuu olemaan 1-2 vuorokautta.Minulla meni siellä kymmenen päivää.Ei voitu päästää kotiin kun visvaa valui purkkiin.Että tällälaillakin voi käydä

        Näin jälkeenpäin ihmettelen,miksi sitä ei kuvattu.
        Olihan kasvain niin pinnallinen, että pyörittelin sitä sormienvälissä. Leikkaus ol suuri, koska nyt 20v. jälkeen kaulallaon suuri kraatteri. Lihakset on surkastunut. Olen siis toispuoleinen. Kaikki tanssiharrastukset olen lopettanut, koska häpeän tooisåuoleisuutta. Leikkurina toimi Dosentti Reidar Grenman.


    • helena10

      No menin lekuriin vuosia kesätänyttä kipua ala-leualla vasemmalla.
      Ain kun söi jotain vahvaa, niin sylkirauhanen turpoi suun sisällä ja ulkonakin, patti iso ulkopuolella.

      Päädytiin nopeesti leikkaukseen , eli lekuriin ja lähete kesti pari viikkoa.

      Mun sylkirauhanen oli todella iso ja ei ollenkaan siinä paikassa MISSÄ SEN NORMAALISTI pitäisi olla.
      Leikkaus kesti aika pitkään 2tunnin ensin kerrottua, muttta kesti n, 5 tuntia.

      HIRVEE OLO LEIKKAUKSEN JÄLKEEN,
      oksensin ja olin 8 tuntia heräämössä.
      Sitten se Dreeni kaulassa vielä, oli Inhottava.

      Sairista sain muistaakseni,pari kuukautta.

      Kaikki on hyvin, ja ei ollut kasvain ja kaulalla vielä haava, ei haittaa.
      Muutama kohta on kaulassa tunnoton, ei haittaa elämää....

      • helena10

        Hei
        jos haluut enemmän tietoa.
        Kirjoita mun sähkikseen.

        T, Helena10


      • Nimetön
        helena10 kirjoitti:

        Hei
        jos haluut enemmän tietoa.
        Kirjoita mun sähkikseen.

        T, Helena10

        Moikka!

        mulla on ollut monta vuotta oireita leukaperässä, syytä ei ole jostain syystä löydetty, ehkä etitty väärästä paikasta.

        olisi mukava keskustella sylkirauhaseen liittyvistä asioista (minkälaisia kipuja, miten ilmenee jne.)

        Laitatkos mailia

        [email protected]


      • Anonyymi

        Minulta poistettu vajaa 3 vk korvasylkirauhasesta kasvi. Arpi parantunut hyvin mutta patti korvan edessä säteilee ja kuin puudutettu korva. Korvasta n.puolet tunnoton ja vähän leukakin. Kuin iho olis liimattu kiinni korvan alta. Kuinkahan kauan tätä puutuneisuutta ja paineen tunnetta kestää?


    • pulassa

      ise jonotan moiseen tai aika on tässä kuussa pelottaa koko operaatio onko sinut jo leikattu? kerro kokemuksesi

      • kohtalontoveri

        Hei!

        Minulta leikattiin viime torstaina eli 6.pv. korvanalussylkirauhasen patti. Samalla poistettiin sulkirauhasesta osa eli sen alalohko. Nyt olen jo kotona toipumassa leikkauksesta.
        Leikkaus onnistui 100%. Minua pelotti kyllä ihan kauheasti koko operaatio ja etenkin riski kavohalvauksesta. Mutta kasvohalvausta ei tullut, hieman poski on tunnoton mutta se palutuu kyllä.
        Kipuja tietysti on mutta ei sellaisia etteikö niillä pärjäilisi.

        Omasta kokemuksestani voin kertoa että ole huoletta ja mene leikkaukseen.
        Itse panttasin leikkausta 10 vuotta ja viimein lääkäri sai puhuttua minut leikkaukseen kertomalla että patti voi muuttua pahanlaatuiseksi jollei sitä poisteta. Nyt olen tosi tyytyväinen itseeni että menin leikkaukseen ja mitään komplikaatioita ei tullut. Arpi tietysti jää mutta se nyt on pieni kosmeettinen haitta, ei muuta.
        Toivon sinulle onnea leikkaukseen ja tsemppiä!!!!
        T: kohtalontoveri


      • epäonnen potilas
        kohtalontoveri kirjoitti:

        Hei!

        Minulta leikattiin viime torstaina eli 6.pv. korvanalussylkirauhasen patti. Samalla poistettiin sulkirauhasesta osa eli sen alalohko. Nyt olen jo kotona toipumassa leikkauksesta.
        Leikkaus onnistui 100%. Minua pelotti kyllä ihan kauheasti koko operaatio ja etenkin riski kavohalvauksesta. Mutta kasvohalvausta ei tullut, hieman poski on tunnoton mutta se palutuu kyllä.
        Kipuja tietysti on mutta ei sellaisia etteikö niillä pärjäilisi.

        Omasta kokemuksestani voin kertoa että ole huoletta ja mene leikkaukseen.
        Itse panttasin leikkausta 10 vuotta ja viimein lääkäri sai puhuttua minut leikkaukseen kertomalla että patti voi muuttua pahanlaatuiseksi jollei sitä poisteta. Nyt olen tosi tyytyväinen itseeni että menin leikkaukseen ja mitään komplikaatioita ei tullut. Arpi tietysti jää mutta se nyt on pieni kosmeettinen haitta, ei muuta.
        Toivon sinulle onnea leikkaukseen ja tsemppiä!!!!
        T: kohtalontoveri

        Hei vaan kaikille tähän palstaan kirjoittaneille.
        On mukava kuulla että pääpiirteiltään kaikila leikkaus on onnistunut hyvin.
        Silloin kun minut leikattiin, en omistanut tietokonetta, enkä ottanut selvää minkälainen korvasylkirauhasen poistoleikkaus on. Lääkäri vain selvitti, että sairaalassaoloaika on 1-2 päivää jos kaiki menee hyvin.
        Jotain meni pieleen. Kipuja alkoi ilmaantua, joita on kestänyt jo yli kymmenen vuotta. Joitakin hermoja meni poikki ja ne pullottaa kaulalla arven vieressä koristeena.
        Kauneusleikkauksen voisi tehdä, mutta patit kasvaa kuulema uudestaan, eikä kipuja saa pois millään leikkauksella.
        Olen parisenvuotta selannut tätä nettiä, mutta vastaavaa kompleksia ei ole tullut vastaan.
        Leikkauksen suoritti dosentti joka nyttemmin on professori TYKS


      • Hyvin meni
        kohtalontoveri kirjoitti:

        Hei!

        Minulta leikattiin viime torstaina eli 6.pv. korvanalussylkirauhasen patti. Samalla poistettiin sulkirauhasesta osa eli sen alalohko. Nyt olen jo kotona toipumassa leikkauksesta.
        Leikkaus onnistui 100%. Minua pelotti kyllä ihan kauheasti koko operaatio ja etenkin riski kavohalvauksesta. Mutta kasvohalvausta ei tullut, hieman poski on tunnoton mutta se palutuu kyllä.
        Kipuja tietysti on mutta ei sellaisia etteikö niillä pärjäilisi.

        Omasta kokemuksestani voin kertoa että ole huoletta ja mene leikkaukseen.
        Itse panttasin leikkausta 10 vuotta ja viimein lääkäri sai puhuttua minut leikkaukseen kertomalla että patti voi muuttua pahanlaatuiseksi jollei sitä poisteta. Nyt olen tosi tyytyväinen itseeni että menin leikkaukseen ja mitään komplikaatioita ei tullut. Arpi tietysti jää mutta se nyt on pieni kosmeettinen haitta, ei muuta.
        Toivon sinulle onnea leikkaukseen ja tsemppiä!!!!
        T: kohtalontoveri

        Perisuomalaiseen tapaan vitkuttelin kymmenkunta vuotta ennen kuin rohkaistuin lääkäriin. Korvanalussylkirauhasen kasvain oli jo ennättänyt kasvaa aikamoiseksi, ja ei muuta kuin leikkaukseen (kipuja se ei ollut koskaan aiheuttanut).

        Leikkaus kevään korvalla Tyksissä kesti pari tuntia. Kaikki sujui oikein mainiosti. Kipuja ei leikkauksen jälkeen ollut, ja naamavärkkikin toimii lähes sataprosenttisesti ja syksyllä kuulemma ihan sata-. Minut leikattiin torstaina ja potkaistiin kotiin sunnuntaina.

        Olen erittäin tyytyväinen, että leikkauksessa kävin, ja suosittelen kaikille "pattinaamoille" pikaista lääkärillemenoa. Nykyajan leikkaus- ja anestesiahenkilökunta on todella osaavaa.


      • Akkari

        Minulla otettiin 2päivää sitten ohutneula näyte,poistettiin nenästä polyypit.Nyt odotan ultraa ja leikkausaikaa.Noin vuoden olen huomannut 2cm patin korvan takana ja se on kasvanut kokoajan.Pelottaa leikkauas hirveästi.


      • Anonyymi
        epäonnen potilas kirjoitti:

        Hei vaan kaikille tähän palstaan kirjoittaneille.
        On mukava kuulla että pääpiirteiltään kaikila leikkaus on onnistunut hyvin.
        Silloin kun minut leikattiin, en omistanut tietokonetta, enkä ottanut selvää minkälainen korvasylkirauhasen poistoleikkaus on. Lääkäri vain selvitti, että sairaalassaoloaika on 1-2 päivää jos kaiki menee hyvin.
        Jotain meni pieleen. Kipuja alkoi ilmaantua, joita on kestänyt jo yli kymmenen vuotta. Joitakin hermoja meni poikki ja ne pullottaa kaulalla arven vieressä koristeena.
        Kauneusleikkauksen voisi tehdä, mutta patit kasvaa kuulema uudestaan, eikä kipuja saa pois millään leikkauksella.
        Olen parisenvuotta selannut tätä nettiä, mutta vastaavaa kompleksia ei ole tullut vastaan.
        Leikkauksen suoritti dosentti joka nyttemmin on professori TYKS

        Leikkaaja oli Dosentti Reidar Grenman. Pieleen meni.
        Valitkaa leikkaava lääkäri, ettei teistä tehdä invaliidia lopun elämäksi


    • tp94

      Hei!
      Olen viikon päästä 17v tyttö ja mulla on parinviikon päästä aika leuanalussylkirauhasen poistoon. Olen taistellut rauhasen kanssa reilun vuoden ja se on mennyt vain pahemmaksi. Turpoilua ja kipuilua aina syömisen yhteydessä, yleensä turpoaa n. kananmunan kokoiseksi.
      Minulle kerrottiin leikkauksesta niin, että mahdollisuus kasvohermon katkeamiseen on. Riski siihen on n. 1%. Kasvohermo ei suinkaan mene sylkirauhasen sisällä niinkuin joku sanoi, vaan se kulkee rauhasen yläpuolella ja siksi tässä minunkin tilanteessa rauhasta lähestytään n.5cm alempaa kuin missä rauhanen on. Sairaalassa joudun viettämään yhden yön ja sairaslomaa saan viikon (tarvittaessa kaksi).
      Itse olen menossa leikkaukseen aika luottavaisin mielin vaikka tiedostan riskien olemassa olon. Kauheaahan se olisi "menettää kasvonsa" 17 vuotiaana, mutta minulle kerrottiin myöskin leikkauksen olevan hankalampi tehdä myöhemmin jos rauhanen äityisi vielä pahemmaksi.

    • Kaulassa laastari

      Itselläni oli n. peukalonpään kokoinen sylkikivi leuassa sylkirauhasen päällä ja tuo kyseinen sylkirauhanen kivineen leikattiin toissapäivänä pois.

      Pientä särkyä oli leikkauksen jälkeen, mutta lääkitys oli kyllä sairaalassa kohdillaan ja suosittelen leikkausta jos samaa vaivaa löytyy. Nyt kotiutettuna leikattu kohta on puutunut enkä ole varma onko tämä normaalia mutta olo on muuten ihan jees niskan jumia lukuunottamatta.

      Leikkaushaava on suhteellisen pieni ja leikkaus tehtiin todennäköisesti tähystyksellä. Hirvein asia oli kanyylin pistäminen juuri ennen leikkausta mutta sekin johtui piikkipelosta enemmänkin kuin itse kivusta.

    • Akkari

      Hei! Tänään sain leikkaus ajan korvasylkirauhasen kasvaimen poisto leikkaukseen.Perjantaina ultra kuvaus ja ensiviikon tiistaina lääkärin tapaaminen ja sitten siitä viikko 31.1.17 leikkaus.Pelottaa!!!

    • Akkari

      Huomen aamuna 8 aikaan oltava sitten korvasylkirauhasen kasvaimen poisto leikkauksessa.Toivon niin,että kaikki menisi hyvin ja kasvain olisi hyvälaatuinen.Jännittää jotenkin enemmän tuo pään alueen leikkaus,kun mitä nuo entiset olkapään ja polven tähysytkset.

    • Pelottaa

      Miten sujui leikkaus Akkari? Toivottavasti hyvin.
      Itsellä sama edessä pian. 3cm kasvain korvasylkirauhassa. Ohutneulanäytteen tulosta odottelen ja erikoislääkärille aika pian.

    • Akkari

      Heippa Pelottaa! Minulla nyt viikon päästä 2kuukautta leikkauksesta.Odotan juuri lääkärin soittoa,kun tänään iltapäivällä soittoaika.Leikkaus kesti melkein 5 tuntia ja kasvain sekä osa korvasylkirauhasta postettiin.Haava 13 cm.Aika kipeeä olin 2 viikoa ja sairauslomaa pitikin hakea lisää.Sairaalassa olin yhden vrk,mutta melko vaikeaa oli eka vuorokaudet.Yksi treeni oli,myös ekan vrk.n.Kotona kovaa turvotusta ja Burana 600 mg.Söin 3xvrk ja sama annos grammasta panadolia.Jugurttia ja mehua alussa,kun ei kärsinyt purra.Nyt ei juuri särkyjä.mutta osa leukakulmasta leuankärkeen sekä korvanlehti tunnoton.Suuta avatessa suu aika vinossa,mutta sanoivat sen oikeavan myöhemmin.Kyllä siitä selviää,mutta ei mielestäni ole ihan pieni leikkaus,kuitenkin kasvain on poistettava vaikka olisi hyvänlaatuinen,koska voi myöhemmin muuttua pahanlaatuiseksi.Uskon sinullakin olevan hyvänlaatuinen niin,kuin nämä yleensä ovat,mutta kyllä se odotus jännittää ja niin minuakin.Tsemppiä leikkaukseen varmasti selviät siitä! Juuri lääkäri soitti ja puolen vuoden päästä kontrolli tuon suun vinoon vetämisen vuoksi ja mahdollisesti plastikka kirurgin tapaaminen.Minut leikattiin Joensuussa.Kerrohan kuulumiset,kun leikkaus ohi.t.Akkari

      • Pelottaa

        8 päivää korvasylkirauhasen leikkauksesta. Leikkaus meni hyvin! Ehkä 3 tuntia kesti. Haava on noin 16cm.
        Haava on muutoin siisti mutta korvan takaa vuotaa pieneltä alalta. Ei tulehdusarvoja, joten huuhtelulla koitan saada parantumaan ilman antibiootteja. Poski ja korva ihan tunnoton. Ja outo kananmunan kokoinen kova patti nyt kaulalla leikkaushaavan alla... kudokset jotenkin kovettuneet... niska ja kaula kipeät. Jännityksestä voi osittain aiheutua. Huimausta myös ollut.
        Kasvohermo kuitenkin säästyi, joten tosi hyvä mieli! Ja heti pystyin syödä!
        Taitava lääkäri meillä Jyväskylässä!


    • Jaakoppi

      Minullakin hyvälaatuinen pieni ehkä sentin paksu patti kolme senttiä korvakäytävän etupuolella. Ilmestynyt reilun vuoden aikana.
      Onko osittainen poisto onnistunut muilla, kun patti rauhasen etupäässä, josta sylkikanava suuhun lähtee.
      Ja jos on joutunut kokonaan poistamaan, niin tuleeko isokin monttu korvan etuja alapuolelle? Onko keltään mangneettikuvattu kohdetta ennen leikkausta?

      • Anonyymi

        Jaakoppi on tainnut jo leikkauksessa käydä, mutta jos joku muu etsii kokemuksia:)

        Kesällä leikattiin korvasylkirauhasen hyvänlaatuinen kasvain, korvasylkirauhasen pintalohko leikattiin pois.

        3pvä sairaalassa ja leikkauksen jälkeen pään kääntely tottakai hieman rajoittunutta.

        noin 3-4vk ja elämä aikalailla normaalia.

        Noin 2kk ja kaikki rajoitteet täysin poissa, päätä pystyy käänteleen kaikkiin ääriasentoihin ilman mitään tuntemuksia.

        Muutama pieni haitta jäi, korvan alareuna ja siinä lähellä oleva alue jokseenkin tunnoton ja korvan alla pieni kuoppa. Tuota kuoppaa ei varmasti hoksaa ulkopuolinen, pitäisi nähdä toinenkin korva samaan aikaan, että tulisi verrokki ja hoksaisi, että toisen korvan alla kuoppa:)

        Arpi lähtee kaulan alaosasta ja jatkuu korvan yläreunaan asti, eli se on kyllä ihan masiiviinen.


    • Anonyymi

      Minulta leikattiin leuanalusrauhasessa ollut 10mm. Patti.
      Leikkauksen piti kestää 1tunti, mutta kesti 6 ja puoli tuntia.
      Kaulalla on syvä kraatteri.
      Kaulalla on patteja, katkaistuja hermo päitä, jotka on kosketusarkoja. Korvan edessä on melko iso kivuton patti.
      Koko kaulaalue on kipeä, ja liikerajoitteinen.
      Leikkaavan lääkärinä toimi Kreidar Grenman, silloinen dosentti.
      Elä ei ole ollut leikkauksen jälkeen helppoa.
      En oli leikkauttanut, jos olisin tiennyt, että jouduin koekanuiniksi.
      Saipa Grenman professorin tittelin.

      • Anonyymi

        Minulta leikattu 2v.sitten korvasylkirauhasen kasvi ja vaivaa edelleen. Korvaa puristaa ja on puutunut! Leikkaavan lääkärin mukaan kaikki meni kuin pitikin ja mitään vastaavaa ei ole hänelle tullut yli 20v.kokemuksella! Tätä en usko! Minulle annettu esitieto mahdollisista haitoista oli puutteellinen. Olen niin kiukkuinen tästä asiasta! Ja itse joudun maksamaan hoidot millä yritän hakea helpotusta vaivaan! Vertaistukea ja tietoa asiasta kaipaisin!


    • Anonyymi

      Et maininnut, mikä sylkirauhasen leikataan.
      Minulta poistettiin korvasylkirauhanen.
      Katkaistiin useita hermoja, jotka nyt pullottaa kaulalla.
      Katkaistiin myös Sternnocleidomastoit, joka aiheuttaa sen, että pää ei käänny toiseensuuntaan laisinkaan.
      Kaupantekiöiseksi sain kovan kivun, jota ei saa lääkkeilläkään pois. Mikä vielä, niin esteettinen haitta on suuri.
      Pyydä epikriisi,ennen kun annat leikata ja kysy toiselta ammattilaiselta haittavaikutuksista.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      38
      2963
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      11
      2011
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      17
      1463
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1355
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      11
      1321
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      17
      1231
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1151
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1085
    9. 22
      1047
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1044
    Aihe