Trampoliinin turvaverkko!

eki69

Törmäyksiä ja putoamisia

Lääkärilehdessä tänään perjantaina julkaistavan tutkimuksen perusteella turvaverkko ja yksin hyppiminen voisivat estää puolet trampoliinilla sattuneista vammoista.



Oulussa tehdyn tutkimuksen mukaan eniten loukkaantumisia tulee, kun hyppijät törmäävät yhteen tai putoavat.

Valtaosa trampoliinivammoista oli luunmurtumia. Yleisimmin murtuu kyynärvarsi, mutta myös sääret, ranteet ja kyynärpäät ovat riskilistalla.

Tutkituissa onnettomuustapauksissa vain 14 prosentissa trampoliineja oli turvaverkko.

Vastuuntuntoiset aikuiset hankkivat trampoliiniin turvaverkon,, välinpitämättömät ei.

29

6490

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eki69

      Omakotitaloissa asujat, seuratkaapa kuka naapurinne laittaa trampoliinin pihalle ilman turvaverkkoa ja moni lapsi hyppimässä kerrallaan. Voitte sitten vetää johtopäätökset SELLAISISTA perheistä. kieltäkää lastenne menon sellaisten perheiden luokse. Niissä ollaan varmaan muutenkin välinpitämättömia ja huonoja.

      • Nimetön

        Ollaan sitten huonoja, kun lapset hyppii trampoliinilla, laskettelevat, tekevät parkouria ja ovat muutenkin liikunnallisia.

        Parempi onkin ettei pentusi tule 100 metriä lähemmäs meidän pihaa. Voivat saada vaikka traumoja. Ja pysy sinäkin moralisti kaukana.


      • eki69
        Nimetön kirjoitti:

        Ollaan sitten huonoja, kun lapset hyppii trampoliinilla, laskettelevat, tekevät parkouria ja ovat muutenkin liikunnallisia.

        Parempi onkin ettei pentusi tule 100 metriä lähemmäs meidän pihaa. Voivat saada vaikka traumoja. Ja pysy sinäkin moralisti kaukana.

        mitään pahaa ole, muutenkin liikunnan harrastaminen on hyväksi. Kiitos vaan sinulle varmasti pidän lapseni kaukana sinunlaisistasi, röyhkeistä ihmisistä. turvaverkkoa trampoliineihin vaadin vain lasten turvallisuuden vuokse.


      • vieras22

        Et todellakaan voi leimata perhettä ja vanhempia huonoiksi tai välinpitämättömiksi trampoliinin turvaverkon puuttumisen takia. Tuo on todella ahdaskatseista. Luuletko itse olevasi niin täydellinen että on varaa arvostella muita noin? Luulenpa että kun katsot peiliin niin näet siellä aivan muuta kuin täydellisen ihmisen.


    • Rampoliini

      jättävät koko trampoliini ostamatta, vastuuntunnottomat eivät!

      • Nimetön

        Vastuuntuntoiset ostavat trampoliinin, jotta lapsista kehittyisi motorisesti taitavia, jotteivät he loukkaisi itseään.

        Naapurin moralisti pääsri nelivuotiaansa kerran "pomppimaan" meidän tramppikselle. Oli säälittävää katsoa, ei pystyssä pysynyt pullamössö kun oli. Meidän samanikäinen teki jo suvereenisti voltteja.


      • Rampoliini
        Nimetön kirjoitti:

        Vastuuntuntoiset ostavat trampoliinin, jotta lapsista kehittyisi motorisesti taitavia, jotteivät he loukkaisi itseään.

        Naapurin moralisti pääsri nelivuotiaansa kerran "pomppimaan" meidän tramppikselle. Oli säälittävää katsoa, ei pystyssä pysynyt pullamössö kun oli. Meidän samanikäinen teki jo suvereenisti voltteja.

        Siinä sulle painavaa faktaa hesarin nettisivuilta. http://www.hs.fi/henkkoht/artikkeli/Trampoliini nousi riskilajiksi/HS20060515SI1TL03x93

        Sitä pitsi alle 6-vuotiaita ei pitäisi edes päästää ko. tappovehkeelle hyppimään mm. motorisen kehittymättömyyden vuoksi. Lue kuluttajaviraston nettisivuilta!


      • Nimetön
        Rampoliini kirjoitti:

        Siinä sulle painavaa faktaa hesarin nettisivuilta. http://www.hs.fi/henkkoht/artikkeli/Trampoliini nousi riskilajiksi/HS20060515SI1TL03x93

        Sitä pitsi alle 6-vuotiaita ei pitäisi edes päästää ko. tappovehkeelle hyppimään mm. motorisen kehittymättömyyden vuoksi. Lue kuluttajaviraston nettisivuilta!

        Motoriikka kehittyy hyppimällä. Vaarallisin trampoliini on ylipainoiselle aikuiselle.

        Hanki elämä.


      • Rampoliini
        Nimetön kirjoitti:

        Motoriikka kehittyy hyppimällä. Vaarallisin trampoliini on ylipainoiselle aikuiselle.

        Hanki elämä.

        Motoriikkaa voi kehittää muullakin tavalla, esim. laittamalla lapsi valvottuun temppukouluun.

        Ja missä ovat faktat ko. vehkeen hyvyydestä vs. sen aiheuttamat vammat. Aikuiset ihmiset yleensä keskustelevat eivätkä esitä perustelemattomia argumentteja tai hauku naapureiden lapsia.

        Ps. Minulla on hyvä trampoliiniton ja muulla tavalla liikunnallinen elämä, kuten lapsillanikin tulee olemaan(ilman trampoliinia).

        Asiallisuutta pliis.


      • eki69
        Nimetön kirjoitti:

        Vastuuntuntoiset ostavat trampoliinin, jotta lapsista kehittyisi motorisesti taitavia, jotteivät he loukkaisi itseään.

        Naapurin moralisti pääsri nelivuotiaansa kerran "pomppimaan" meidän tramppikselle. Oli säälittävää katsoa, ei pystyssä pysynyt pullamössö kun oli. Meidän samanikäinen teki jo suvereenisti voltteja.

        Meidän pennut kuten heitä kutsut ovat motorisesti erittäin taitavia. Harrastavat mm. laskettelua, karatea ja hyppivät trampoliinillä. Huomio on kuitenkin kuinka sitä käytetään ja valvotaanko lasten hyppimistä. Nyt on onneksi tullut säännöt julki. Muista hankkia turvaverkko ja pidä huoli, että vain yksi lapsi hyppii kerrallaan.
        Kiinnittäkää nyt hyvät vanhemmat huomio naapureidenne turvaverkottomiin, valvomattomiin ja säännöttömiin tramppoihin...voitte vetää siitä omat johtopäätöksenne.


      • asiallisuutta?
        Rampoliini kirjoitti:

        Motoriikkaa voi kehittää muullakin tavalla, esim. laittamalla lapsi valvottuun temppukouluun.

        Ja missä ovat faktat ko. vehkeen hyvyydestä vs. sen aiheuttamat vammat. Aikuiset ihmiset yleensä keskustelevat eivätkä esitä perustelemattomia argumentteja tai hauku naapureiden lapsia.

        Ps. Minulla on hyvä trampoliiniton ja muulla tavalla liikunnallinen elämä, kuten lapsillanikin tulee olemaan(ilman trampoliinia).

        Asiallisuutta pliis.

        " vastuuntuntoiset jättävät koko trampoliini ostamatta, vastuuntunnottomat eivät!"

        Moralisointia ja jeesustelua enneminkin! Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan!

        Ja kyllä niissä temppukouluissakin omin silmin näkee kuka lapsi on hypellyt tramppiksella ja kuka ei. Trampoliinilla hypelleiden motoriikka on ihan omalla tasolla.


      • Rampoliini
        asiallisuutta? kirjoitti:

        " vastuuntuntoiset jättävät koko trampoliini ostamatta, vastuuntunnottomat eivät!"

        Moralisointia ja jeesustelua enneminkin! Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan!

        Ja kyllä niissä temppukouluissakin omin silmin näkee kuka lapsi on hypellyt tramppiksella ja kuka ei. Trampoliinilla hypelleiden motoriikka on ihan omalla tasolla.

        Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa.

        Ketjusta voit lukea perusteluni miksi trampoliini kannattaa jättää hankkimatta. Niin ja edelleenkin olen sitä mieltä että mororiikkaa voi kehittää muullakin ja turvallisemmalla tavalla.

        Kukin hankkii tietenkin omilla rahoillaan lapsilleen ne vehkeet(vaarallisetkin), jotka haluaa.


      • liikuta...
        Rampoliini kirjoitti:

        Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa.

        Ketjusta voit lukea perusteluni miksi trampoliini kannattaa jättää hankkimatta. Niin ja edelleenkin olen sitä mieltä että mororiikkaa voi kehittää muullakin ja turvallisemmalla tavalla.

        Kukin hankkii tietenkin omilla rahoillaan lapsilleen ne vehkeet(vaarallisetkin), jotka haluaa.

        tippaakaan. Itkit asiallisuutta vaikka itse kirjoittelet provosoivasti.

        Hanki ensin ne lapset...


      • --------------
        eki69 kirjoitti:

        Meidän pennut kuten heitä kutsut ovat motorisesti erittäin taitavia. Harrastavat mm. laskettelua, karatea ja hyppivät trampoliinillä. Huomio on kuitenkin kuinka sitä käytetään ja valvotaanko lasten hyppimistä. Nyt on onneksi tullut säännöt julki. Muista hankkia turvaverkko ja pidä huoli, että vain yksi lapsi hyppii kerrallaan.
        Kiinnittäkää nyt hyvät vanhemmat huomio naapureidenne turvaverkottomiin, valvomattomiin ja säännöttömiin tramppoihin...voitte vetää siitä omat johtopäätöksenne.

        Joillakin on pakonomainen tarve leikkiä poliisia (huom leikkiä). Jos ei maantiellä, niin sitten naapurustossa.

        Pitäkää nyt huoli omista asioistanne ja hankkikaa kyylät elämä.


      • Nmellinen

        Hyvä Rampoliini. Juuri niin, täyspäiset vanhemmat jättävät trampoliinin ostamatta ja käyttävät lastensa kanssa ajan kehittävämpiin harrastuksiin. Mitä tekemistä ääliömäisellä pomppimisella ja kiljumisella on liikunnan kanssa.


      • manon_marianne

        Ei ole totta. Itse olet vastuuntunnoton.


      • jkjskf
        Rampoliini kirjoitti:

        Motoriikkaa voi kehittää muullakin tavalla, esim. laittamalla lapsi valvottuun temppukouluun.

        Ja missä ovat faktat ko. vehkeen hyvyydestä vs. sen aiheuttamat vammat. Aikuiset ihmiset yleensä keskustelevat eivätkä esitä perustelemattomia argumentteja tai hauku naapureiden lapsia.

        Ps. Minulla on hyvä trampoliiniton ja muulla tavalla liikunnallinen elämä, kuten lapsillanikin tulee olemaan(ilman trampoliinia).

        Asiallisuutta pliis.

        "Motoriikkaa voi kehittää muullakin tavalla, esim. laittamalla lapsi valvottuun temppukouluun. "

        Olitko itse lapsena pyöreässä huoneessa, ettei vaan kävisi mitään. Voihan lapsi pudota vaikka valvotussa temppukoulussa köydestä läheltä katonrajaa tai puloapuilta jos nyt on sitten liikunnallinen. Motoriikkaa on tietty hyvä kehittää muulloinkin kuin vain yksi tunti viikossa. Meillä molemmat lapset todella motorisia osasivat kupekeikat yms. jo yksi vuotiaina . Ja meille turvaverkollinen trampoliini ostetttiin itseasiassa äidille ennen lasten syntymää. Se on muuten tosi hyvä.. Niin ja onko teillä puihin kiipeäminen kiellettyy, on muuten vaarallista, entä pulkkamäki ja juokseminen. Tekevälle nyt sattuu. yksi kerrallaan trampalle suojaverkon sisään.


    • KammoKani

      Kyllähän tämäkin melestäni asiallinen viesti sai taas aikaan ihmeellistä älämölöä ja jeesustelua.

      Totta helvetissä trampoliinissa pitää olla turvaverkko ja itsekkin neuvon lapsiani olemaan hyppimättä verkottomalla trampalla.

      Itsekkin olen ostamassa trampoliinia vaikka kuinka eräs nimetön tässä ketjussa sitä vastustaa. Kasvattakoon vaan lapsensa pumpulissa niin jätkät itkee vielä armeijassakin kun menee tikku sormeen.
      Liekö tämä vastustaja itse niin laiska ettei viitsi valvoa lastensa tekemisiä. Jos ostaa trampoliinin niin ei voi enää löhöillä sohvalla kun pitää lapsia kytätä.

      • KammoKani

        Pieni korjaus. Tuo valittaja esiintyikin nimimerkillä Rampoliini ja Nimetön olikin oikealla asialla.


      • eki 69
        KammoKani kirjoitti:

        Pieni korjaus. Tuo valittaja esiintyikin nimimerkillä Rampoliini ja Nimetön olikin oikealla asialla.

        oikealla asialla. Hän haukkuu toisia eikä pysty rakentavaan keskusteluun. Kuuluu varmasti niihin joiden rahat loppuvat kun trampoliini on ostettu eikä ole enää varaa hankkia verkkoa. Sitten makaa sohvalla kun ei viitsi valvoa sääntöjen noudattamista. Työntää lapset pihalle leikkimään trampalla. Hän kuuluu joukkoon kun lapsille hankitaan disney channelit ja pleikat että pysyvät poissa jaloista.


      • KammoKani
        eki 69 kirjoitti:

        oikealla asialla. Hän haukkuu toisia eikä pysty rakentavaan keskusteluun. Kuuluu varmasti niihin joiden rahat loppuvat kun trampoliini on ostettu eikä ole enää varaa hankkia verkkoa. Sitten makaa sohvalla kun ei viitsi valvoa sääntöjen noudattamista. Työntää lapset pihalle leikkimään trampalla. Hän kuuluu joukkoon kun lapsille hankitaan disney channelit ja pleikat että pysyvät poissa jaloista.

        No joo, oikeassa olet. Tarkoitin sitä että tämä nimetön oli trampoliinin kannattaja mutta keskustelutaidot kaipaa kyllä aika lailla hiomista.

        Ja vielkä tuosta turvaverkosta. Niitä verkottomia tramppoja näkyy monilla pihoilla. Johan sen nyt jokaisen pitäisi pystyä ihan omalla järjellään päättelemään että kun lapsi hyppii niin jossain vaiheessa hän menettää tasapainonsa ja kaatuu ja mahdollisesti putoaa trampoliinilta.

        Satasen säästäminen ei ole syy moiseen välinpitämättömyyten.

        Ilman turvaverkkoa pomppiminen on kuin metsuri tekisi työtään shortseissa ja sandaaleissa.


      • nemetön.....
        eki 69 kirjoitti:

        oikealla asialla. Hän haukkuu toisia eikä pysty rakentavaan keskusteluun. Kuuluu varmasti niihin joiden rahat loppuvat kun trampoliini on ostettu eikä ole enää varaa hankkia verkkoa. Sitten makaa sohvalla kun ei viitsi valvoa sääntöjen noudattamista. Työntää lapset pihalle leikkimään trampalla. Hän kuuluu joukkoon kun lapsille hankitaan disney channelit ja pleikat että pysyvät poissa jaloista.

        Sinunkin keskustelunavaukset ovat niin rakentavia. Sitä saa mitä kylvää! Ei pihapoliisien ym. jeesustelevien kyylien kanssa viitsi keskustella asiallisesti.

        Ei meillä maata sohvalla, ei aikuiset eikä lapset.Aika kuluu liikunnallisten harrastusten parissa. Laskettelua, parkouria jalkapalloa ....Kävivät lapset talven myös temppukoulussa, liian helpoksi sitä tosin moittivat. Kesä menee yleisurheilukoulussa. Pelikkaa pelaavat harvoin, Disney Chanelia ei ole eikä tilata.


    • Rampaliini?
      • tramppa hullu

        ymmärrän kyllä että trampoliinilla pomppiminen on jossainmäärin vaarallista, mutta ei sen vaarallisempaa kuin esim. jalkapallo tai muut pihapelit.

        mielestäni turvaverkko olisi hyvä pikkulapsille, mutta ainakin mä jo varon eikä mulle oo mitään tapahtunu.(kok.5v.)

        Luuletteko tosiaan että nuoret ( yli 14v käyttäisivät turvaverkkoa? eikä mielestäni sen käytöstä todellakaan pitäisi tehdä pakollista.

        sanoisin näin, että ihmiset itse miettivät ostavatko turvaverkon vai eivät. en kuitenkaan ole kenelläkää nähnyt livenä turvaverkkoa.

        meidän perheessämme ei turvaverkkoa tarvita, kun ei onnettomuuksiakaan ole tapahtunut ja muutenkin olemme selvinneet ilman.


      • Piikkisika...
        tramppa hullu kirjoitti:

        ymmärrän kyllä että trampoliinilla pomppiminen on jossainmäärin vaarallista, mutta ei sen vaarallisempaa kuin esim. jalkapallo tai muut pihapelit.

        mielestäni turvaverkko olisi hyvä pikkulapsille, mutta ainakin mä jo varon eikä mulle oo mitään tapahtunu.(kok.5v.)

        Luuletteko tosiaan että nuoret ( yli 14v käyttäisivät turvaverkkoa? eikä mielestäni sen käytöstä todellakaan pitäisi tehdä pakollista.

        sanoisin näin, että ihmiset itse miettivät ostavatko turvaverkon vai eivät. en kuitenkaan ole kenelläkää nähnyt livenä turvaverkkoa.

        meidän perheessämme ei turvaverkkoa tarvita, kun ei onnettomuuksiakaan ole tapahtunut ja muutenkin olemme selvinneet ilman.

        Eiks se oo ihan jokasen oma asia ostaako trampoliiniin turvaverkkoa tai monenko antaa siinä hyppiä. Meille ostettiin trampoliini pihaan kaks vuotta sitten isäni toimesta. Meillä ei ole mitään suojaverkkoa ja siinä on parhaillaan hyppinyt 8 kerrallaan. Mitään ei ole sattunut ja iloa siitä on ollut paljon.
        Itse olen sitä mieltä, että turvaverkkoa ei tarvitse, mutta ymmärrän kyllä jos joku haluaa pienille lapsilleen sellaisen hankkia.


      • "jousivammat"
        Piikkisika... kirjoitti:

        Eiks se oo ihan jokasen oma asia ostaako trampoliiniin turvaverkkoa tai monenko antaa siinä hyppiä. Meille ostettiin trampoliini pihaan kaks vuotta sitten isäni toimesta. Meillä ei ole mitään suojaverkkoa ja siinä on parhaillaan hyppinyt 8 kerrallaan. Mitään ei ole sattunut ja iloa siitä on ollut paljon.
        Itse olen sitä mieltä, että turvaverkkoa ei tarvitse, mutta ymmärrän kyllä jos joku haluaa pienille lapsilleen sellaisen hankkia.

        On varmaan jokaisen oma asia,mutta on äärettömän vastuutonta vanhemmilta jos ei hankita turvaverkkoa.

        Niin,mitään ei ole sattunut vielä ja toivon ettei satukaan mutta ihan tiedoksi vain että itse työskentelen ensiavussa ja ne onnettomuudet trampalla on yhtä pahoja ja kipeitä,oli lapsi sitten 6 tai 16 vuotias. Siinä ei enää laastarit auta kun tullaan ensiapuun..

        Sinun periaatteellasi ei siis autossakaan tarvitse käyttää turvavyötä,kun ei ole ikinä sattunut mitään? Tai että pyöräilykypärä on turhake?

        Trampoliini on kiva juttu,niin kuin moni muukin harrastus mutta turvallisuus ennen kaikkea..


    • meuuu

      Kannatan sitä,että on turvaverkko. Se on kertalaakista selvä kun tulee trampalta alas niskoilleen.

      • dj-tami

        tiedättekö,että käykö trampoliinin suojaverkko kaikkiiin trampoliini malleihin kun me tossa lähipäivinä ollaan semmoista suojaverkkoa hankkimassa?

        Voittehan vastata mahdollisimman äkkiä kun asia on vaivannut minua jo vaikka kuinka kauvan. Kiitos sille (niille) jotka vastaavat!


    • Anonyymi

      Vaikka trampan ympärillä olisi tupla turvaverkko, se ei mitenkään estä sitä että vaikka epäonnistuu voltissa ja tippuu niskoilleen ihan keskellekin trampoliinia. tai muuten kaatuu ihan siihen matolle huonossa asennossa ja kaikki paikat on paskana. jalat, kädet, selkä, kyljet, pää ja pahimmassa tapauksessa niska. Olkoon alusta mikä hyvänsä niin ei tarvii olla edes hirveää riehumista että voi tulla vakavia vammoja. Eräs ohjaaja kielsi myös kokonaan kaikenmaailman kuperkeikat, kärrynpyörät, puolivoltit, yms käsivoltit, käsilläkävelyt, siltakävelyt, arabialaiset, kiepit ja kaiken pää alaspäin temppuilun. Riittää kuin 10 sentistä putoo huonosti päälleen tai niskoilleen, jos tippuu väärin, niin sit on elämä pilalla. Se on tutkittu juttu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      2011
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1922
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1505
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1204
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1163
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1128
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1127
    Aihe