Mikä autoksi pikkumiehelle?

Isi pulassa

Antakaas vinkkejä mitä tehdä: poika 8v, joka täyttää tänä vuonna 9. Tykkää ajaa ja tahtoo oman auton, mutta minkä hankkisi-vai lykkäisikö vuodella? Kerhojen autoilla voi toki treenailla, mutta oma on ihan toinen juttu.

Kokoa on jo ikäisekseen kohtalaisesti ( 140 cm), joten cadetti on mitoiltaan jo vähän takarajoilla, mutta mini/raket voi olla liian raju, vaikka kokemusta jonkin verran onkin?

Vai ottaako mini/raket runko ja siihen cadetin vapaakytkinkone ja päivittää vaan kone myöhemmin?

Tarjolla olisi myös käytettyjä JR Tag-koneisia vehkeitä sähköstarteilla yms. mutta tekeekö semmoisella koneella mitään?

Mukavinta olisi, jos ihan heti ei tarvitsisi ostaa taas autoa.

Mikä olisi sopiva runko ja miksi? CRG, Dino, TonyKart, Haase, Rimo, Zanardi jne?

Mitä mieltä Swiss Hutlessista?

Minkä ikäiset autot kannattaa jo unohtaa?

Kiitti jo etukäteen vinkeistä.

17

3353

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .....

      Itse suosittelisin kysymys paikaksi mielummin http://www.kartingforum.net/ saisit varmasti luotettavampaa tietoa. On aloittelijoille oma osio

      • vihjeestä

        kiitos. :-)


      • µµµµµ

        Kannattaa ostaa mahdollisimman halpa. Raket ei ole paljoa Kadettia nopeampi. Kun ostat mahdollisimman halvan niin opit laittamaan sitä karttia ja ymmärtämäänkin sitä. Sitten voit hankkia kohtuuhintaisen ja josta ymmärrätkin jotain.
        Kehenkään ei kannata luottaa kartingissakaan, varsinkaan sellaiseen joka yrittää vakuuttaa rehellisyyttää ilmoittamalla että "jos vaan luotat minuun".
        Hyviä harrastushetkiä, mutta älä luota kehenkään.


    • muutamavuosikokemusta

      Moi,

      Junior-runko on sopiva. Jos haluat kunnollisen ja ehjän osta uusi. Auto kannattaa hankkia kauppiaalta jolta löytyy myös neuvoja ja varaosaa, esim. pääkaupunkiseudulla jaatinen myy crg:tä. Crg on yleisin runkomerkki ja menee hyvin kaupaksi myös käytettynä kun sitten aikanaan vaihdatte tuoreempaan peliin.

      Moottoriksi joko Raket 85 harrastaja-luokkaan, jolloin tehoa lasketaan kuristusprikalla. Toinen Vaihtoehto on jrTag, joka näyttää yleistyvän.
      Kansallisia kilpailuja ajetaan sitten jos aiotte myöhemmin kilpailla tällä hetkellä Raket moottorilla. Moottorinkin yms. valinnassa kannattaa kääntyä kauppiaan pakeille.

      Moottorikin kannattaa ostaa uusi eikä vanhoja ritsoja joista on kierteet yms. rikki.

      • runkojajoja

        Hei!

        Eiköhän kaikki listaamistasi runkomerkeistä ole hyviä pikkuluokissa. Swisshutless mukaan luettuna. On myös monia muita hyviä. Ostaisin sinuna uuden Raket85 koneen ja prikka paikoilleen niin ei poika säikähdä koneen tehoja. Myöhemmässä vaiheessa jos siirrytte kilpailemaan niin prikka pois ja pääset jo miniin ajamaan samoilla vehkeillä. Jos haluat varmana ehjän ja hyväkuntoisen rungon osta uusi, miinuksena kova hinta. Kauppiailta saa hyviä käytettyjä runkoja, eteläsuomessa esimerkiksi Pirkola Espoossa (www.pirkola.fi, 09-2233441) Jaatinen (www.jaatinen.com, 09-5661842) On myös monia muita. Sen voin sanoa että jos ostat pojallesi Raket60 koneen voi poika kyllästyä melko nopeaa, sillä cadetin vauhti ei päätä huimaa, ja toinen miinus on se jos meinaatte ajaa kilpaa myöhemmässä vaiheessa ei tuolla raket60:sellä tee yhtikäs mitään. Runkona suosittelisin Dinoa, Bireliä, CRG:eetä ja Maranelloa.

        Noista Jrtag koneista vielä sen verran että koneet yleistyvät kokoajan ja eiköhän saada kasaan ajan kuluessa siitäkin ihan täysverinen "kisaluokka" :D
        Plussana: Sähköstartti Miinuksena: Melko kova hinta verrattuna Raket85seen.


      • Isi pulassa
        runkojajoja kirjoitti:

        Hei!

        Eiköhän kaikki listaamistasi runkomerkeistä ole hyviä pikkuluokissa. Swisshutless mukaan luettuna. On myös monia muita hyviä. Ostaisin sinuna uuden Raket85 koneen ja prikka paikoilleen niin ei poika säikähdä koneen tehoja. Myöhemmässä vaiheessa jos siirrytte kilpailemaan niin prikka pois ja pääset jo miniin ajamaan samoilla vehkeillä. Jos haluat varmana ehjän ja hyväkuntoisen rungon osta uusi, miinuksena kova hinta. Kauppiailta saa hyviä käytettyjä runkoja, eteläsuomessa esimerkiksi Pirkola Espoossa (www.pirkola.fi, 09-2233441) Jaatinen (www.jaatinen.com, 09-5661842) On myös monia muita. Sen voin sanoa että jos ostat pojallesi Raket60 koneen voi poika kyllästyä melko nopeaa, sillä cadetin vauhti ei päätä huimaa, ja toinen miinus on se jos meinaatte ajaa kilpaa myöhemmässä vaiheessa ei tuolla raket60:sellä tee yhtikäs mitään. Runkona suosittelisin Dinoa, Bireliä, CRG:eetä ja Maranelloa.

        Noista Jrtag koneista vielä sen verran että koneet yleistyvät kokoajan ja eiköhän saada kasaan ajan kuluessa siitäkin ihan täysverinen "kisaluokka" :D
        Plussana: Sähköstartti Miinuksena: Melko kova hinta verrattuna Raket85seen.

        Hyvää tietoa teiltä päätösten pohjaksi. Kiitti!


      • dot-lover
        runkojajoja kirjoitti:

        Hei!

        Eiköhän kaikki listaamistasi runkomerkeistä ole hyviä pikkuluokissa. Swisshutless mukaan luettuna. On myös monia muita hyviä. Ostaisin sinuna uuden Raket85 koneen ja prikka paikoilleen niin ei poika säikähdä koneen tehoja. Myöhemmässä vaiheessa jos siirrytte kilpailemaan niin prikka pois ja pääset jo miniin ajamaan samoilla vehkeillä. Jos haluat varmana ehjän ja hyväkuntoisen rungon osta uusi, miinuksena kova hinta. Kauppiailta saa hyviä käytettyjä runkoja, eteläsuomessa esimerkiksi Pirkola Espoossa (www.pirkola.fi, 09-2233441) Jaatinen (www.jaatinen.com, 09-5661842) On myös monia muita. Sen voin sanoa että jos ostat pojallesi Raket60 koneen voi poika kyllästyä melko nopeaa, sillä cadetin vauhti ei päätä huimaa, ja toinen miinus on se jos meinaatte ajaa kilpaa myöhemmässä vaiheessa ei tuolla raket60:sellä tee yhtikäs mitään. Runkona suosittelisin Dinoa, Bireliä, CRG:eetä ja Maranelloa.

        Noista Jrtag koneista vielä sen verran että koneet yleistyvät kokoajan ja eiköhän saada kasaan ajan kuluessa siitäkin ihan täysverinen "kisaluokka" :D
        Plussana: Sähköstartti Miinuksena: Melko kova hinta verrattuna Raket85seen.

        Sinulla tuli varmaan kirjoitusvirhe tuossa viestissä, sillä Minissähän ajetaan vielä prikalla ja vasta Raketissa lähtee prikka pois. Tämä siis vain ystävällisenä tarkennuksena, ettei kenellekään jää väärää kuvaa.

        Muista asioista samaa mieltä.


      • µµµµµµµ
        runkojajoja kirjoitti:

        Hei!

        Eiköhän kaikki listaamistasi runkomerkeistä ole hyviä pikkuluokissa. Swisshutless mukaan luettuna. On myös monia muita hyviä. Ostaisin sinuna uuden Raket85 koneen ja prikka paikoilleen niin ei poika säikähdä koneen tehoja. Myöhemmässä vaiheessa jos siirrytte kilpailemaan niin prikka pois ja pääset jo miniin ajamaan samoilla vehkeillä. Jos haluat varmana ehjän ja hyväkuntoisen rungon osta uusi, miinuksena kova hinta. Kauppiailta saa hyviä käytettyjä runkoja, eteläsuomessa esimerkiksi Pirkola Espoossa (www.pirkola.fi, 09-2233441) Jaatinen (www.jaatinen.com, 09-5661842) On myös monia muita. Sen voin sanoa että jos ostat pojallesi Raket60 koneen voi poika kyllästyä melko nopeaa, sillä cadetin vauhti ei päätä huimaa, ja toinen miinus on se jos meinaatte ajaa kilpaa myöhemmässä vaiheessa ei tuolla raket60:sellä tee yhtikäs mitään. Runkona suosittelisin Dinoa, Bireliä, CRG:eetä ja Maranelloa.

        Noista Jrtag koneista vielä sen verran että koneet yleistyvät kokoajan ja eiköhän saada kasaan ajan kuluessa siitäkin ihan täysverinen "kisaluokka" :D
        Plussana: Sähköstartti Miinuksena: Melko kova hinta verrattuna Raket85seen.

        Niin sitä ei ehkä kannata hankkia, mutta jos sen hankkii niin siitä on ainakin helppo päästä eroon. Ovat haluttuja pienemmille kuljettajille ja niitä ei ainakaan ennen tahtonut saada käytettyinä mistään.


      • runkojajoja
        µµµµµµµ kirjoitti:

        Niin sitä ei ehkä kannata hankkia, mutta jos sen hankkii niin siitä on ainakin helppo päästä eroon. Ovat haluttuja pienemmille kuljettajille ja niitä ei ainakaan ennen tahtonut saada käytettyinä mistään.

        Dotlover, sitähän minä juuri tarkoitinkin, painovirhepaholainen päässyt mukaan :)


      • Isi pulassa
        runkojajoja kirjoitti:

        Hei!

        Eiköhän kaikki listaamistasi runkomerkeistä ole hyviä pikkuluokissa. Swisshutless mukaan luettuna. On myös monia muita hyviä. Ostaisin sinuna uuden Raket85 koneen ja prikka paikoilleen niin ei poika säikähdä koneen tehoja. Myöhemmässä vaiheessa jos siirrytte kilpailemaan niin prikka pois ja pääset jo miniin ajamaan samoilla vehkeillä. Jos haluat varmana ehjän ja hyväkuntoisen rungon osta uusi, miinuksena kova hinta. Kauppiailta saa hyviä käytettyjä runkoja, eteläsuomessa esimerkiksi Pirkola Espoossa (www.pirkola.fi, 09-2233441) Jaatinen (www.jaatinen.com, 09-5661842) On myös monia muita. Sen voin sanoa että jos ostat pojallesi Raket60 koneen voi poika kyllästyä melko nopeaa, sillä cadetin vauhti ei päätä huimaa, ja toinen miinus on se jos meinaatte ajaa kilpaa myöhemmässä vaiheessa ei tuolla raket60:sellä tee yhtikäs mitään. Runkona suosittelisin Dinoa, Bireliä, CRG:eetä ja Maranelloa.

        Noista Jrtag koneista vielä sen verran että koneet yleistyvät kokoajan ja eiköhän saada kasaan ajan kuluessa siitäkin ihan täysverinen "kisaluokka" :D
        Plussana: Sähköstartti Miinuksena: Melko kova hinta verrattuna Raket85seen.

        Vielä kysymyksiä: Miten eri rungot eroavat ajettavuudessa?

        Joku sanoi Dinoa ja CRG:tä erilaisiksi parhaita ajolinjoja valittaessa ja se kummalla opettelee, vaikuttaa jatkossa siihen, mitä tykkää ajaa. Ei ettäkö se olisi näin aloittajalle nyt ratkaiseva asia, mutta kiinostaisi tietää.

        Ihan uteliaisuudesta ja opiksi: pitääkö paikkansa, että Dino on kevyempi kuin CRG ja että CRG:n keventäminen samalle tasolle on kalliimpaa(vaatii hiilikuitupohjalevyn ym.)

        Onko muuten tosi, ettei kannata luottaa kehenkään kartissa-aika pahalta semmoinen kuulostaa.


      • painossa
        Isi pulassa kirjoitti:

        Vielä kysymyksiä: Miten eri rungot eroavat ajettavuudessa?

        Joku sanoi Dinoa ja CRG:tä erilaisiksi parhaita ajolinjoja valittaessa ja se kummalla opettelee, vaikuttaa jatkossa siihen, mitä tykkää ajaa. Ei ettäkö se olisi näin aloittajalle nyt ratkaiseva asia, mutta kiinostaisi tietää.

        Ihan uteliaisuudesta ja opiksi: pitääkö paikkansa, että Dino on kevyempi kuin CRG ja että CRG:n keventäminen samalle tasolle on kalliimpaa(vaatii hiilikuitupohjalevyn ym.)

        Onko muuten tosi, ettei kannata luottaa kehenkään kartissa-aika pahalta semmoinen kuulostaa.

        Runkojen painoissa on eroja Dino on sieltä keveimmästä päästä, CRG painavimmasta. Ei CRG'tä saa Dinon painoiseksi millään.


      • Ihmetystä
        Isi pulassa kirjoitti:

        Vielä kysymyksiä: Miten eri rungot eroavat ajettavuudessa?

        Joku sanoi Dinoa ja CRG:tä erilaisiksi parhaita ajolinjoja valittaessa ja se kummalla opettelee, vaikuttaa jatkossa siihen, mitä tykkää ajaa. Ei ettäkö se olisi näin aloittajalle nyt ratkaiseva asia, mutta kiinostaisi tietää.

        Ihan uteliaisuudesta ja opiksi: pitääkö paikkansa, että Dino on kevyempi kuin CRG ja että CRG:n keventäminen samalle tasolle on kalliimpaa(vaatii hiilikuitupohjalevyn ym.)

        Onko muuten tosi, ettei kannata luottaa kehenkään kartissa-aika pahalta semmoinen kuulostaa.

        Oot sie se sama paskan lietsoja/ PITUUS HYPPÄÄJÄ vaiko oikealla asialla?


      • isi pulassa
        Ihmetystä kirjoitti:

        Oot sie se sama paskan lietsoja/ PITUUS HYPPÄÄJÄ vaiko oikealla asialla?

        Jos kysymys koski minua, ihan tiedon puutteeseen kyselen ja oppiakseni mm. rungoista ja niiden ominaisuuksista jotakin, en ketään provosoidakseni tai mitään merkkiä mollatakseni.

        Lähinnä yritän tukea mahdollista hankintapäätöstä asiatiedolla ja tehdä pojan kannalta hyvän ja pitkäikäisen valinnan.

        Tuo väitetty Dino-CRG ero oli asia, johon yhdessä myyntipuheessa törmäsin mutten osaa itse ottaa siihen kantaa mitenkään.

        Eli omasta puolestani ainakin ihan oikealla asialla ollaan.


      • ja painoista
        Isi pulassa kirjoitti:

        Vielä kysymyksiä: Miten eri rungot eroavat ajettavuudessa?

        Joku sanoi Dinoa ja CRG:tä erilaisiksi parhaita ajolinjoja valittaessa ja se kummalla opettelee, vaikuttaa jatkossa siihen, mitä tykkää ajaa. Ei ettäkö se olisi näin aloittajalle nyt ratkaiseva asia, mutta kiinostaisi tietää.

        Ihan uteliaisuudesta ja opiksi: pitääkö paikkansa, että Dino on kevyempi kuin CRG ja että CRG:n keventäminen samalle tasolle on kalliimpaa(vaatii hiilikuitupohjalevyn ym.)

        Onko muuten tosi, ettei kannata luottaa kehenkään kartissa-aika pahalta semmoinen kuulostaa.

        Runkojen ajettavuus: toiset tuntuvat "levottomilta" toiset menevät kuin kiskoilla, toisilla on ajettava ja tultava kurveihin agressiivisesti, toisilla taas rauhalisesti. joissakin ohjaus on raskas kääntää, joissakin se on tosi kevyt.

        Suomessa myydään n. 25 eri runkomerkkiä, joilla kaikilla on jossakin päin maailmaa voitettu kilpailuja. Kenelläkään ei ole kokemusta noista kaikista merkeistä. Jotkut kuljettajat ovat ehkä ajaneet 5 eri rungolla, jotka ovat olleet oikein säädetty, lopuista 20 merkistä heille ei ole mitään omia kokemuksia. Suurimman osan kuskeista kokemus rajoittuu 2-3 eri merkkiin. joten kenelläkään ei ole kattavaa tietoutta mikä runko on hyvä ja mikä ei.

        suosituin runko suomessa on crg, sitä käytetään paljon kaikkissa luokissa ministä aina f250 autoihin. maranello-merkkinen runko on myös melko käytetty runko nykyisin lähes kaikissa luokissa. Tonykart on ehdottomasti käytetyin runko yamaha-luokassa, jossa se on osoittautunut toimivan loistavasti. tonykartteja käytetään toki myös muissakin luokissa muttei läheskään niin paljon kuin yamahassa. dino on taas yksi suosituimmista merkeistä mini ja raket luokissa, isommissa se on nykyään melko harvinainen, vaikkakin sillä saavutettiin menesteystä niissä vielä 90-luvulla.

        Runkojen levinneisyys johtuu lähinnä niitä myyvistä kauppiaista. jotkut tulevat kisoihin myymään osia ja ovat siten tutumpia. monet yrittäjät ovat taas melko uusia ja homma ei oikein "toimi", jolloin runkomerkki ei ole sen takia yleistynyt vielä. runkomerkkien käyttö on myös jakautunut maantieteellisesti, riipuen siitä mikä myyjä asuu missäkin ja "paikalliset" käyttävät sitä "paikallista".

        Sillä nyt ei ole väliä mikä runko on kevein, painoeroa eri runkojen välillä on ehkä korkeintaan 2-3 kg. kilpailuissa on käytössä minipainot (auto kuljettaja) eli jos se ei täyty, niin sitten autoon tulee asentaa lyijypainoja. eli jos runko oli 3 kg keveämpi niin sitten asennat 3 kg lyijyä enemmän.

        Siihen voiko kehenkään luottaa karting asioissa, on itsestä kiinni.

        Jos haluaa, että keskustelu pysyy asiallisena, voi käyttää kartingforumin palstaa, ikävä kyllä sieltä ei tahdo saada oikein minkäänlaisia vastauksia (pelkkää tyhjyyttä). suomi24-palstalla keskusteluun tulee paljon asiattomia viestiä, mutta jos ymmärtää ne asiattomat viestit suodattaa pois (jättää huomiotta), niin täältä löytyy hyviä vastauksia, parempi edes jokin vastaus kuin ei mitään.


      • muutamavuosikokemusta
        isi pulassa kirjoitti:

        Jos kysymys koski minua, ihan tiedon puutteeseen kyselen ja oppiakseni mm. rungoista ja niiden ominaisuuksista jotakin, en ketään provosoidakseni tai mitään merkkiä mollatakseni.

        Lähinnä yritän tukea mahdollista hankintapäätöstä asiatiedolla ja tehdä pojan kannalta hyvän ja pitkäikäisen valinnan.

        Tuo väitetty Dino-CRG ero oli asia, johon yhdessä myyntipuheessa törmäsin mutten osaa itse ottaa siihen kantaa mitenkään.

        Eli omasta puolestani ainakin ihan oikealla asialla ollaan.

        sellainen kommentti vielä, että älä välitä näistä jotka neuvovat ettei keneenkään voi luottaa. Kaikissa urheilulajeissa on liian suuret suorituspaineet omaavia huoltajia ja monasti he purkavat itseään eri tavoin ja teoin.

        Kun liitytte kerhoon niin sieltä taatusti löytyy ihmisiä jotka ystävällisesti auttavat ja neuvovat, sama juttu myös radalla. Ihmisiin tutustuu nopeasti ja oppii myös jättämään höpöhöpöjutut sikseen.

        Eniten kannattaa luottaa itseensä ja opetella itse asiat.

        Neuvon ostamaan autopaketin (eli auton ajokuntoisena moottoreineen) joko uutena tai käytettynä luotettavalta maahantuojalta joka on itseäsi lähellä niin on helppo asioida kasvotusten. Uusi ajokuntoinen harrastaja/mini raket 85 auto maksaa n. 2600 - 2800 euroa, lisäksi tarvitaan ajohaalarit, kypärä, hanskat, kengät sekä varikkokärry. Jokin kuljetusväline kuten peräkärry. Hiukan työkaluja.

        Ekan kesän pärjää mainiosti ihan hyvin näillä ja paljon vaan ajokierroksia. Harrastajakisoihin kannattaa mennä mahd. pian, koska se on lapsista hauskaa ja siellä oppii paljon.


      • µµµ
        isi pulassa kirjoitti:

        Jos kysymys koski minua, ihan tiedon puutteeseen kyselen ja oppiakseni mm. rungoista ja niiden ominaisuuksista jotakin, en ketään provosoidakseni tai mitään merkkiä mollatakseni.

        Lähinnä yritän tukea mahdollista hankintapäätöstä asiatiedolla ja tehdä pojan kannalta hyvän ja pitkäikäisen valinnan.

        Tuo väitetty Dino-CRG ero oli asia, johon yhdessä myyntipuheessa törmäsin mutten osaa itse ottaa siihen kantaa mitenkään.

        Eli omasta puolestani ainakin ihan oikealla asialla ollaan.

        Kannattaa kysellä muistakin liikkeistä. yhteen ei kannata takertua. kaikissa kartingautoissa mitä suomessa myydään on vaan yksi vika, mutta koska se on kaikissa, niin sitä on turha mainita.


      • huhtala
        ja painoista kirjoitti:

        Runkojen ajettavuus: toiset tuntuvat "levottomilta" toiset menevät kuin kiskoilla, toisilla on ajettava ja tultava kurveihin agressiivisesti, toisilla taas rauhalisesti. joissakin ohjaus on raskas kääntää, joissakin se on tosi kevyt.

        Suomessa myydään n. 25 eri runkomerkkiä, joilla kaikilla on jossakin päin maailmaa voitettu kilpailuja. Kenelläkään ei ole kokemusta noista kaikista merkeistä. Jotkut kuljettajat ovat ehkä ajaneet 5 eri rungolla, jotka ovat olleet oikein säädetty, lopuista 20 merkistä heille ei ole mitään omia kokemuksia. Suurimman osan kuskeista kokemus rajoittuu 2-3 eri merkkiin. joten kenelläkään ei ole kattavaa tietoutta mikä runko on hyvä ja mikä ei.

        suosituin runko suomessa on crg, sitä käytetään paljon kaikkissa luokissa ministä aina f250 autoihin. maranello-merkkinen runko on myös melko käytetty runko nykyisin lähes kaikissa luokissa. Tonykart on ehdottomasti käytetyin runko yamaha-luokassa, jossa se on osoittautunut toimivan loistavasti. tonykartteja käytetään toki myös muissakin luokissa muttei läheskään niin paljon kuin yamahassa. dino on taas yksi suosituimmista merkeistä mini ja raket luokissa, isommissa se on nykyään melko harvinainen, vaikkakin sillä saavutettiin menesteystä niissä vielä 90-luvulla.

        Runkojen levinneisyys johtuu lähinnä niitä myyvistä kauppiaista. jotkut tulevat kisoihin myymään osia ja ovat siten tutumpia. monet yrittäjät ovat taas melko uusia ja homma ei oikein "toimi", jolloin runkomerkki ei ole sen takia yleistynyt vielä. runkomerkkien käyttö on myös jakautunut maantieteellisesti, riipuen siitä mikä myyjä asuu missäkin ja "paikalliset" käyttävät sitä "paikallista".

        Sillä nyt ei ole väliä mikä runko on kevein, painoeroa eri runkojen välillä on ehkä korkeintaan 2-3 kg. kilpailuissa on käytössä minipainot (auto kuljettaja) eli jos se ei täyty, niin sitten autoon tulee asentaa lyijypainoja. eli jos runko oli 3 kg keveämpi niin sitten asennat 3 kg lyijyä enemmän.

        Siihen voiko kehenkään luottaa karting asioissa, on itsestä kiinni.

        Jos haluaa, että keskustelu pysyy asiallisena, voi käyttää kartingforumin palstaa, ikävä kyllä sieltä ei tahdo saada oikein minkäänlaisia vastauksia (pelkkää tyhjyyttä). suomi24-palstalla keskusteluun tulee paljon asiattomia viestiä, mutta jos ymmärtää ne asiattomat viestit suodattaa pois (jättää huomiotta), niin täältä löytyy hyviä vastauksia, parempi edes jokin vastaus kuin ei mitään.

        crg on yvä runkomerkki aloitteialle


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävä sinua

      Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      5096
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

      Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3626
    3. Horoskooppikysely

      Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      33
      3006
    4. Rakas, kerro mulle

      Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      2985
    5. Suuri tulipalo

      Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      10
      2906
    6. Kesäseuraa

      Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      56
      2353
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

      Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      41
      1838
    8. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

      Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1780
    9. Mies! Lupaatko

      enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1721
    10. Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?

      Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai
      Sinkut
      135
      1669
    Aihe