ERCP! Onko kellään kokemusta?

pelottaa

Elikkä mulla on jo poistettu sappirakko ja kivet, mutta nyt todettiin magneettikuvauksessa että sappitiehyeissä on kaksi kiveä, jotka otetaan pois kun tehdään se ERCP...

Haluaisin kuulla että onko se tutkimus kamala ja kivulias ja kuinka toivuitte siitä ja kauan sen jälkeen on työkyvytön?
Kiitti jos joku jaksaa vastata..=)

19

19445

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • entinen sappitautinen ?

      minulta on poistettu ERCP tutkinuksessa kiviä sappitiehyeestä. Se tehdän joissakin sairaaloissa niin, että potilas on yleisanestesiassa, näin minulle se tehtiin. Jälkeenpäin oli vain sairaan kipeä kurkku, vatsassa ei kipua ollenkaan.

      Telkussa oli viimeviikolla yle teemalla ohjelma, jossa papalle tehtiin ercp valveilla ja hän sanoi ettei tuntenut kipua ollenkaan. Itse henk. kohtaisesti en kykenisi letkua nielemään, joten mulla anestesia oli paras vaihtoehto.

      Ercp:ssä on riskinsä, jotka sinulle on varmasti kerrottu. Itsekin pelkäsin hullun lailla, mutta mitään komplikaatioita ei tullut, kotiin pääsin seuraavana aamuna, haiman tilannetta seurasivat, sillä haiman ärtyminen on yksi komplikaatiomahdollisuus, tosin jos kiviä ei poisteta haimatulehduksen vaara on silloinkin olemassa.

      Tiedätkö tehdäänko ercp sinulle valveilla vai ansetesiassa, jos jälkimmäinen vaihtoehto, sinulla ei ole mitään hätää.

      Miten pian sappirakon poiston jälkeen nuo kivet ilmaantuivat tiehyeeseen, vai olivatko koko ajan?
      Minulta poistettiin sappirakko viikko stten ja nyt jäi mietityttämään voiko kiviä muodostua tiehyeeseenkin.... en kuitenkaan tahtoisi siellä ercp:ssä laukata loputtomiin.

      • pelottaa

        Mulla poistettiin sappirakko vajaa kaksi vuotta sitten ja nyt tuli oireita ja löytyi kiviä.. Sairaanhoitaja sanoi ettei sitä tehdä nukutuksessa vaikka pyysinkin sitä ja siksi olen kauhuissani...


      • entinen sappitautinen?
        pelottaa kirjoitti:

        Mulla poistettiin sappirakko vajaa kaksi vuotta sitten ja nyt tuli oireita ja löytyi kiviä.. Sairaanhoitaja sanoi ettei sitä tehdä nukutuksessa vaikka pyysinkin sitä ja siksi olen kauhuissani...

        varmasti saat rahoittavan lääkityksen ennen toimenpidettä, joten se voi mennä ihan näpsäkästikin. Anestesiahan on oma riskinsä ja siksi ihmisiä ei nukutella ihan tuosta noin vain. En ole mitenkään lääketeteeseen suuntautunut, mutta jos tähystys ilman anestesiaa ei millään onnistu, voisvatkohan he kuienkin pistää sinut tutimaan? toisaalta se vie taas enemmän aikaa ja henkilökuntaa (toinen lääkäri ja hoitaja =>narkkari narkkarihoitaja). Tsemppiä sinulle!Kertoisitko toimenpiteen jälkeen miten meni? Kiinnostaa kun samaa tautia podetaan!

        Kyllä hoitohenkilökunta sinusta huolen pitää, mutta kerro tiki pelostasi heille. Osaavat rauhoitella. Onnea matkaan.


    • Ercp-tehty 2003

      Minulle tehtiin ERCP 2 viikkoa sapenpoiston jälkeen, kun en alkanut paranuta vaivoistani sairaalassa. Tuo ERCP tehtiin minulle hereilläollessa, sain rauhoittavan esilääkityksen ja juuri ennen tutkimusta annettiin humaus, jonka aikana tuo putki sitten piti niellä . Kokemus on aika kammottava ensikertalaiselle, sillä sitä ei osannut mitenkään ennalta arvioida, kuinka pahoin yökkäysrefleksejä tuli.
      Minä olen normaalistikin sellainen yökkäilijä, mutta sitten kun se putki oli paikoillaan, niin kyllä lääkäri sai tehtyä sen, mitä pitikin ja loppujen lopuksi kokemus on aika kivuton, johtuu juuri tuosta lääkityksestä.

      Onnea tutkimukseen!

    • pelottaa

      Kauan työkyvytön sen jälkeen?

    • anbeau

      Ei tasan ole sekuntiakaan työkyvytön. Kurkku voi olla vähän arka päivän.

      Itselle tehtiin nukutuksessa, tiedä sitten miksi.

      • sairaslomaa

        muutaman päivn, mutta se johtui ehkä enemmän siitä että tiehyeeseen juuttunut kivi oli nostanut maksa-arvot niin huikeiksi, että tarvitsin aikaa toipumiseen. Olo oli kyllä ihan ok, paitsi kurkku sairaan kipeä.

        JOissain sairaaloissa ercp tehdään ensisijaisesti nukutuksessa, toisissa taas hereillä. Mulle nukutuksessa.


      • pelkurityttö
        sairaslomaa kirjoitti:

        muutaman päivn, mutta se johtui ehkä enemmän siitä että tiehyeeseen juuttunut kivi oli nostanut maksa-arvot niin huikeiksi, että tarvitsin aikaa toipumiseen. Olo oli kyllä ihan ok, paitsi kurkku sairaan kipeä.

        JOissain sairaaloissa ercp tehdään ensisijaisesti nukutuksessa, toisissa taas hereillä. Mulle nukutuksessa.

        Hei!
        Minä olen menossa ensi vkolla ekaks tuohon ercp:hen ja sitten päivän lepään ja sitten koko sappirakon poisto. Eli kysyisinkin, että mitä muistat siitä ercp:stä? Minutkin humautetaan, en ees osannut kysyä miksi.Mut ehkä parempi humautuksessa? Poistettiinko Sinultakin jo koko sappi? Miten se meni, jos poistettu. Pelkään aivan tajuttomasti, eikä enää normaalipäivänä tule muuta ajateltua ja yöunet jo aikaa menneet kun näen painajaisia ja mietiskelen. Jäikö kivut?

        Kiitos kaunis, jos viitsit vastata!


      • vastaa
        pelkurityttö kirjoitti:

        Hei!
        Minä olen menossa ensi vkolla ekaks tuohon ercp:hen ja sitten päivän lepään ja sitten koko sappirakon poisto. Eli kysyisinkin, että mitä muistat siitä ercp:stä? Minutkin humautetaan, en ees osannut kysyä miksi.Mut ehkä parempi humautuksessa? Poistettiinko Sinultakin jo koko sappi? Miten se meni, jos poistettu. Pelkään aivan tajuttomasti, eikä enää normaalipäivänä tule muuta ajateltua ja yöunet jo aikaa menneet kun näen painajaisia ja mietiskelen. Jäikö kivut?

        Kiitos kaunis, jos viitsit vastata!

        Mulla poistettu koko sappirakko ja meni kaikki hienosti, kipuja ei ollut jälkeenpäin. Ja ercp meni hyvin,koska sain rauhoittavia niin että nukuin koko toiminpiteen ajan eli enpä muista mitään siitä..=) Hyvin se menee ja tsemppiä toiminpiteisiin!!!!!


      • pelkurityttö
        vastaa kirjoitti:

        Mulla poistettu koko sappirakko ja meni kaikki hienosti, kipuja ei ollut jälkeenpäin. Ja ercp meni hyvin,koska sain rauhoittavia niin että nukuin koko toiminpiteen ajan eli enpä muista mitään siitä..=) Hyvin se menee ja tsemppiä toiminpiteisiin!!!!!

        Olipa kiva nkuulla että Sinulla nuo molemmat onnistuneet. Huomenna meen ja olen jo vähän rauhoittunut mut pyyän kunnon tömpsyt ennen leikkuriin menoa.

        Kiitos! Ja kesää!


      • Sappikivien poisto
        pelkurityttö kirjoitti:

        Olipa kiva nkuulla että Sinulla nuo molemmat onnistuneet. Huomenna meen ja olen jo vähän rauhoittunut mut pyyän kunnon tömpsyt ennen leikkuriin menoa.

        Kiitos! Ja kesää!

        Minulle tehtiin ERCP 12.8.08 anestesiassa, itse toimenpiteestä en tiennyt mitään, heräsin ihmetellen, että joko se on ohi. Poistettiin 2 sappikiveä ja sappisoraa. Jälkeenpäin oksensin puoli päivää, ja rinnan alus ja kylki oli kipeä. Sain kipu- ja pahoinvointilääkettä sekä piikkinä että suoneen. Sitten illan mittaan pahoinvointi ja kipu helpottivat. Seuraavana päivänä olin kunnossa ja pääsin kotiin.


      • Kokemukseni ercp:stä
        Sappikivien poisto kirjoitti:

        Minulle tehtiin ERCP 12.8.08 anestesiassa, itse toimenpiteestä en tiennyt mitään, heräsin ihmetellen, että joko se on ohi. Poistettiin 2 sappikiveä ja sappisoraa. Jälkeenpäin oksensin puoli päivää, ja rinnan alus ja kylki oli kipeä. Sain kipu- ja pahoinvointilääkettä sekä piikkinä että suoneen. Sitten illan mittaan pahoinvointi ja kipu helpottivat. Seuraavana päivänä olin kunnossa ja pääsin kotiin.

        Minulle tehtiin eilen sappikiven poisto sappitiehyestä ercp:ssä. Sairaalassa minua valmisteltiin toimenpiteeseen asentamalla tippa ja antamalla tippaa ja suoneen antibioottia. Minua valmisteltiin kipulääkkeille. Sain rauhoittavan tabletin. Voi olla, että näissä tiedoissa on epätarkkuuksia, mutta suurinpiirtein näin. Minut kärrättiin tutkimushuoneeseen ja siellä kaksi hoitajaa valmisteli minut tutkimukseen. Sain suoneen kipulääkettä ja varmaan rauhoittavaa. Hoitaja antoi nieltäväksi kurkun puuduttavan aineen. Itse tutkimusinstrumentissa oli kuulemma liukastetta. Hoitajat olivat ihania ja rauhoittavia. Minut laitettiin kyljelleen ja toiseen käteen tuli verenpaineen mittaava laite ja selkään joitain antureita, jotka eivät tuntuneet miltään. Lääkäri saapui ja lääkäri ja hoitajat laittoivat suojalasit päähän. Minulle laitettiin hammassuoja. Olin alunperin pelännyt, miten saan putken nieltyä, mutta lääkäri ja hoitajat saivat putken vietyä. Minua yökötytti, mutta tilanne oli osaltani hetkessä ohi, koska en sen jälkeen muista tutkimuksesta enää mitään. Minulle varmaan annettiin niin paljon rauhoittavia. Seuraava muistikuvani on siitä, kun minut on jo viety osastolle takaisin. Jälkeenpäin on kurkku kipeä. Tutkimuspäivänä en tuntenut mitään muuta kipua. Seuraavana päivän aamuna ihan pientä aristusta kylkiluiden alapuolella. Sain jo kiinteää ruokaa.
        Aamulla minulta otettiin tulehdusarvo, lääkäri kävi iltapäivällä katsomassa ja iltapäivällä pääsin kotiin. Väsynyt olen ehkä johtuen annetuista aineista ja sairaalassa en saanut koko yötä nukuttua, koska siellä luonnollisesti voi olla levotonta.
        Kirjoitin tämän hälventääkseni mahdollisia pelkoja. Minun osaltani suurin osa peloista oli turhia.


      • kopin
        Kokemukseni ercp:stä kirjoitti:

        Minulle tehtiin eilen sappikiven poisto sappitiehyestä ercp:ssä. Sairaalassa minua valmisteltiin toimenpiteeseen asentamalla tippa ja antamalla tippaa ja suoneen antibioottia. Minua valmisteltiin kipulääkkeille. Sain rauhoittavan tabletin. Voi olla, että näissä tiedoissa on epätarkkuuksia, mutta suurinpiirtein näin. Minut kärrättiin tutkimushuoneeseen ja siellä kaksi hoitajaa valmisteli minut tutkimukseen. Sain suoneen kipulääkettä ja varmaan rauhoittavaa. Hoitaja antoi nieltäväksi kurkun puuduttavan aineen. Itse tutkimusinstrumentissa oli kuulemma liukastetta. Hoitajat olivat ihania ja rauhoittavia. Minut laitettiin kyljelleen ja toiseen käteen tuli verenpaineen mittaava laite ja selkään joitain antureita, jotka eivät tuntuneet miltään. Lääkäri saapui ja lääkäri ja hoitajat laittoivat suojalasit päähän. Minulle laitettiin hammassuoja. Olin alunperin pelännyt, miten saan putken nieltyä, mutta lääkäri ja hoitajat saivat putken vietyä. Minua yökötytti, mutta tilanne oli osaltani hetkessä ohi, koska en sen jälkeen muista tutkimuksesta enää mitään. Minulle varmaan annettiin niin paljon rauhoittavia. Seuraava muistikuvani on siitä, kun minut on jo viety osastolle takaisin. Jälkeenpäin on kurkku kipeä. Tutkimuspäivänä en tuntenut mitään muuta kipua. Seuraavana päivän aamuna ihan pientä aristusta kylkiluiden alapuolella. Sain jo kiinteää ruokaa.
        Aamulla minulta otettiin tulehdusarvo, lääkäri kävi iltapäivällä katsomassa ja iltapäivällä pääsin kotiin. Väsynyt olen ehkä johtuen annetuista aineista ja sairaalassa en saanut koko yötä nukuttua, koska siellä luonnollisesti voi olla levotonta.
        Kirjoitin tämän hälventääkseni mahdollisia pelkoja. Minun osaltani suurin osa peloista oli turhia.

        Ei se niin kauheeta oo, jos ei mukavaakaan. Millon sitä nyt sairaalassa hauskaa on. Mulle tehdään toistamiseen ercp, kun stentin laitto viimeksi epäonnistui. Siksi stentti, jotta sappiteitä saatas avattua, kun maksaarvot kaameen korkeet, siis kertaa 10- 100 normaalia korkeemmat. Alkoholia en ole ottannut. Toivon vaan sydämestä, että nyt se stenttaus onnistuis, koska eihän se maksakaan määräänsä enempää kestä jatkuvaa ylikuormitusta. Jos ei onnistu, niin sitten en tiedä? ptc, sappirakon poisto? En tiedä, kun en oo ammattilainen. Vai voikohan ptc tehdä samalla, kun ercp:n ? huh. kun tietäs. Lääkärit on, niin kiireisiä, että ei tätä (kään) kerrota?


      • Anonyymi
        Kokemukseni ercp:stä kirjoitti:

        Minulle tehtiin eilen sappikiven poisto sappitiehyestä ercp:ssä. Sairaalassa minua valmisteltiin toimenpiteeseen asentamalla tippa ja antamalla tippaa ja suoneen antibioottia. Minua valmisteltiin kipulääkkeille. Sain rauhoittavan tabletin. Voi olla, että näissä tiedoissa on epätarkkuuksia, mutta suurinpiirtein näin. Minut kärrättiin tutkimushuoneeseen ja siellä kaksi hoitajaa valmisteli minut tutkimukseen. Sain suoneen kipulääkettä ja varmaan rauhoittavaa. Hoitaja antoi nieltäväksi kurkun puuduttavan aineen. Itse tutkimusinstrumentissa oli kuulemma liukastetta. Hoitajat olivat ihania ja rauhoittavia. Minut laitettiin kyljelleen ja toiseen käteen tuli verenpaineen mittaava laite ja selkään joitain antureita, jotka eivät tuntuneet miltään. Lääkäri saapui ja lääkäri ja hoitajat laittoivat suojalasit päähän. Minulle laitettiin hammassuoja. Olin alunperin pelännyt, miten saan putken nieltyä, mutta lääkäri ja hoitajat saivat putken vietyä. Minua yökötytti, mutta tilanne oli osaltani hetkessä ohi, koska en sen jälkeen muista tutkimuksesta enää mitään. Minulle varmaan annettiin niin paljon rauhoittavia. Seuraava muistikuvani on siitä, kun minut on jo viety osastolle takaisin. Jälkeenpäin on kurkku kipeä. Tutkimuspäivänä en tuntenut mitään muuta kipua. Seuraavana päivän aamuna ihan pientä aristusta kylkiluiden alapuolella. Sain jo kiinteää ruokaa.
        Aamulla minulta otettiin tulehdusarvo, lääkäri kävi iltapäivällä katsomassa ja iltapäivällä pääsin kotiin. Väsynyt olen ehkä johtuen annetuista aineista ja sairaalassa en saanut koko yötä nukuttua, koska siellä luonnollisesti voi olla levotonta.
        Kirjoitin tämän hälventääkseni mahdollisia pelkoja. Minun osaltani suurin osa peloista oli turhia.

        Minulle tuo tehtiin nukutuksessa,pääsin 3 tunnin jälkeen kotiin mutta yöllä tuli niin kauheat kivut että ambulanssilla sairaalaan ja todettiin haimatulehdus,se kipu oli jotain niin järkyttävää etten edes osaa kuvailla,lääkäri sanoi että tilani on hengenvaarallinen mutta onneksi selvisin.


    • aina ei ok

      Itsellä vähän huonot kokemukset.
      Tehty ko tutkimus kahdesti.

      Molemmilla kerroilla komplikaationa haimatulehdus jonka vuoksi sairaalassa lähes viikon päivät syömättä. Kait näin käsi siksi, ettei kummallakaan kerralla päästy 45 min yrityksenkään jälkeen endoskoopilla minne piti, vaan tökkimistä riitti ja pahalta tuntui koko ajan.

      Rauhoittavasta lääkityksestä tai humautuksesta tms ei tietoakaan vaikka kerroin pelkääväni toimenpidettä kovasti. Gastroskopia tehty useasti ennen joten tiesin mitä tuleman pitää jollakin tasolla. Silti ei muuta kuin "syvään henkeä ja ihan rauhassa makailet sitten siinä kyljellään..." Näin sitä mentiin ja harvaa asiaa inhoan yhtä paljon kuin tätä tutkimusta.

      Ajat muuttuneet, tämä oli kymmenisen vuotta sitten. Kait nykyisin ko tutkimus mahdollisuuksien mukaan korvataan vähemmän "tunkeilevilla" toimenpiteillä (magneettikuvaus...)
      Silti, tsemppiä jos ko tutkimus kohdalle osuu. Kateeksi ei käy. Pysy vaan kovana ettei tarvitsisi kärsiä kipuja eli pyydä lääkitystä ja kysy hlökunnalta jos joku yhtään epäselvää ennakkoon.

      • ERCP kertaa 2

        Mulle on myös tehty tuo tutkimus kahdesti. Toisella kerralla poistettiin 6 pientä kiveä ja toisella kerralla isonnettiin sappiporttia, joka laskee pohjukaissuoleen. Molemmilla kerroilla toimenpide meni hyvin, vaikka pelkäsin suunnattomasti. Sain rauhottavan lääkkeen, jonka ansiosta en oikein ollut tässä maailmassa. Ajantaju hävisi kokonaan, jotain nipistyksiä tunsin. Operaation jälkeen on ihan rättipoikki, eikä jaksa kuin maata. Mulla oli myös haima tulehtunut ekalla kerralla ennen operaatiota sappikivistä johtuen. Maksa-arvot olivat pilvissä. Nyt joudun vielä kerran samantapaiseen tähystykseen, kun pitää ottaa vielä lisää koepaloja sappiportista. Epäilevät kasvainta, joka on ahtauttanut porttia. Toivottavasti ei ole pahanlaatuinen.


    • Sapekasta

      Olen käynyt muutamia kertoja endoskopiassa ja on tehty leikkausta sen kautta ja laitettu stenttiä. Se endoskoopin nieleminen ei oo mikään ihme juttu. Kurkkuun saa puudutteen ja rauhoittavaa ja kipulääkettä tulee suoneen suoraan. Rentona vaan siinä ja rauhallisesti niin ei paha. Toimenpiteiden jälkeen kannattaa tarkasti seurailla oloansa (kivut, kuume) hyvin yleisen näihin liittyvän haimatulehduksen varalta. Itsellä on tullu 2 kertaa ja se tietää sit muutamaa päivää sairaalassa letkuissa. Ei ole vaarallista.

    • Traumatiaa

      Ensimmäinen ercp tehty noin pari vuotta sitten kun sappikivi tukki tiehyettä ja nosti sappiarvot 900 yli... Siellä laitettiin stentti, joka poistettiin 3 kk myöhemmin. Molemmilla kerroilla toimenpide tehtiin humautuksella, että ensin nielin itse sitä letkua alas ja sitten nukuttivat ja heräsin toimenpiteen loputtua, mutta tuolla toisella kerralla kaikki ei mennyt ihan nappiin ja en nukahtanutkaan heti. Traumaattinen kokemus itselleni kun lääkäreitä ja kaikkia toimenpiteitä pelkään ihan kamalasti. Olivat sitten nukuttaneet mut paremmin ja tehneet toimenpiteen pakottamalla letkun kai jotenkin sisään...en tiedä miten kun mulle ei oikeastaan kukaan selittänyt mitä oikeastaan oli käynyt/mennyt vikaan... Noiden jälkeen poistettiin kokonaan sapirakko ja kivet tiehyeistäkin avoleikkauksella - on hieno 30 cm pitkä arpi vatsalla poikittain todisteena. Tämän vuoden vaihteessa tehtiin vuosi leikkauksen jälkeen magneettikuva, jossa näkyi soraa tiehyeissä ja huomenna olen menossa uuteen ercp:hen, joka onneksi tehdään nukutuksessa että tällä kertaa en sitä letkua itse niele - en kyllä pystyisikään viime kerran muistotkin kun saa yökkäämään... Pelottaa silti... Ei se kiva toimenpide ole, mutta sentään kivuton.

      • ERCP TAYSssa

        Missä sairaalassa teidät on operoitu ERCP:llä? Mietin kun osalla on tehty humautuksella, osalla nukutuksessa, ja jos se on sairaalasta riippuvainen, kummalla tavalla tehdään...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      202
      8009
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4552
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      28
      2210
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2109
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1925
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1795
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1726
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1699
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1633
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1448
    Aihe