Kuukautisten loppuminen

ja FSH

Millaisia FSH-arvoja teillä oli siinä vaiheessa kun kuukautiset jo loppuivat?

Minulla vielä reilusti alle 20 ja kuukautiset loppuivat kuin seinään.

Vaihdevuosien alkamisen rajanahan pidetään FSH-arvoa 30.

12

5718

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tällätavalla

      Parisen vuotta sitten FSH 37, ja menkat olleet poissa nyt 9kk.

      • just tarkoitan

        Eli mulla ei ole vielä läheskään noin korkea lukema kuin sulla ja minulla ei kuukautisia enää, sinulla jatkuneet tuollakin arvolla vielä 2 vuotta.


    • voi vaihdella

      muistakin syistä. FSH = follikkelia stimuloiva eli munasolua/munasarjaa aktivoiva hormoni. FSH erittyy aivolisäkkeestä feed-back-periaatteella: kun munasarjojen estrogeenituotanto vähenee, FSH-erityksen aivolisäkkeestä pitäisi kasvaa. Ja hedelmällisessä iässä tämä siis stimuloi munasarjaa tuottamaan lisää estrogeenia (ja progesteronia).

      Sinulla voi olla kyse muusta hormonitoiminnan häiriöstä kuin vaihdevuosista. Tai voi olla vaihdevuodet (kuukautiset loppu), mutta aivolisäke ei jostain syystä tuota FSH. Oletko äynyt gynellä?

      • on osittain

        Gynellä kävin ja hän oli sitä mieltä että vaihdevuodet nimenomaan on kyseessä. Kohdun limakalvokin oli ohut, lääkäri tarjosi vaihdevuosien hormonikorvaushoitoa.
        Olihan se FSH koholla tietysti normaalista, mutta ei vielä paljoa, mutta kuukautisia ei ole enää ollut aikoihin. En ole vielä täyttänyt 40 vuottakaan, joten ei kovin hyvälle tunnu.


    • synt.-57

      ... oli peräti niinkin korkea kuin 87. Viime syksyyn saakka kuukautiset tuli jotenkin, sitten 5kk väliä -> nyt on mennyt taas 3kk ilman vuotoa; tosin erittäin niukkaa, ruskeaa vuotoa on hetkittäin tullut muutaman pv:n ajan tässä välillä.. odotellaan mitä tulevan pitää? Gynellä kävin, sanoi vaihtarien olevan alkaneen.

      • Vesimies 56

        Olen 51 v ja fsh arvo juuri mitattu. Tulos 11 ja menskut runsaat ja säännölliset. Olisko toivoa että arvo voisi muuttua piankin ja että pääsisi tästä harmista eroon. Yöhikoilua on ollut jo muutaman vuoden aina kierron tietyssä vaiheessa.


      • Anonyymi
        Vesimies 56 kirjoitti:

        Olen 51 v ja fsh arvo juuri mitattu. Tulos 11 ja menskut runsaat ja säännölliset. Olisko toivoa että arvo voisi muuttua piankin ja että pääsisi tästä harmista eroon. Yöhikoilua on ollut jo muutaman vuoden aina kierron tietyssä vaiheessa.

        Fsh 78 ja erittäin runsaat ja pitkät kuukautiset. Koetetaan pitää jonkinlaisessa kurissa hormonikierukalla.


    • Anonyymi

      Tässä vähän vastauksen suuntaista sinulle.

      Minulla mitattiin juuri arvoksi 21.4, ja muutaman kuukauden menkat olleet tosi niukat ja lyhyet, tuskin voi menkoiksi enää sanoakaan. Puoli vuotta sitten oli vipat "kunnon" menkat. Parin viime kk aikana olen olettanutkin estrogeenitason laskeneen, iho on muuttunut selvästi pehmeämmäksi, hikoilin satuinnnaisesti hieman aamuöisin (sekin vähä loppunut homeopaattisella Sepialla - jos joku haluaa kokeilla niin kannattaa perehtyä homeopaattisiin ensin ja myös mitä muita vaihdevuosiin on olemassa kuin Sepia, valitaan oirekuvan mukaan).

      Tänään th sanoi, että kun lukema on yli 50, niin menkat ovat käytännössä ohi, eli tällä perusteella minulle jätettiin vielä kierukka toistaiseksi, mutta selvästi vaihdevuodet ovat meneillään..

      Suurin ongelma on haluttomuus, on kuin se olisi kytketty kerralla pois päältä pari kk sitten. Tosi harmillista, sillä en toivoisi tilanteen olevan tällainen. Kokeilen vielä luontaispuolelta siihen jotain muuta, joskin Sepiastakin vasta lyhyen aikaa kokemusta, voi olla että löytyy tähän vielä apuja siitäkin.

      Ikää kohta 54.

    • Anonyymi

      Ja nyt vasta huomasin kysymyksen olevan vuodelta 2007, että pikkuisen myöhässä tuo edellinen vastaukseni ;)

      • Anonyymi

        Hyvä että kommentoit:) Sillä etsin kokemuksia vaihdevuosista. Minulla on ollut melko säännölliset kuukautiset, väli 24-31 vrk. Tammikuussa tuli ihan normaalisti kuukautiset mutta nyt on jo 39 päivää mennyt eikä mitään oireitakaan kuukautisista! Täytin tammikuussa 46 ja mietin että voiko kuukautiset loppua kuin seinään? Onko jollain muulla kuukautiset loppuneet ihan yhtäkkisesti? Tosin en vielä tiedä miten pitkäksi tuo väli tulee, mutta pitkä se on jokatapauksessa normaali kiertooni verrattuna. Noissa aikaisemmissa kommenteissa oli tuosta ihon pehmeämmäksi muuttumisesta ja sen olen huomannut jo reilu vuosi sitten. Iho on selkeästi eri tuntuinen, ei enää niin napakka. Yöhikoilua on silloin tällöin, mutta ei häiritsevästi. Muita oireita ei oikeastaan ole. Ja gynelle en ole vielä varannut aikaa, se on tehtävä seuraavaksi jotta saan jonkinlaisen varmistuksen mitä kropassa tapahtuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä että kommentoit:) Sillä etsin kokemuksia vaihdevuosista. Minulla on ollut melko säännölliset kuukautiset, väli 24-31 vrk. Tammikuussa tuli ihan normaalisti kuukautiset mutta nyt on jo 39 päivää mennyt eikä mitään oireitakaan kuukautisista! Täytin tammikuussa 46 ja mietin että voiko kuukautiset loppua kuin seinään? Onko jollain muulla kuukautiset loppuneet ihan yhtäkkisesti? Tosin en vielä tiedä miten pitkäksi tuo väli tulee, mutta pitkä se on jokatapauksessa normaali kiertooni verrattuna. Noissa aikaisemmissa kommenteissa oli tuosta ihon pehmeämmäksi muuttumisesta ja sen olen huomannut jo reilu vuosi sitten. Iho on selkeästi eri tuntuinen, ei enää niin napakka. Yöhikoilua on silloin tällöin, mutta ei häiritsevästi. Muita oireita ei oikeastaan ole. Ja gynelle en ole vielä varannut aikaa, se on tehtävä seuraavaksi jotta saan jonkinlaisen varmistuksen mitä kropassa tapahtuu.

        Pre-menopaussi voi alkaa 46 vuoden iässä. Ja kestää varsinaiseen menopaussiin. Pre-menopaussissa oireita voi olla koko kropassa, mutta hyvin tyypillistä on juuri kuukautisten heittelemään alkaminen. Kierto voi jonain kuuna pidentyä hirmuisesti, toisena taas lyhentyä paljon, joskus voi olla vaikka 3 kk poissa kokonaan ja tällaista epäsäännöllisyyttä voi kestää jopa vuosia. Tämä on normaalia vaihdevuosien alkaessa. Elimistö se vaan yrittää alkaa sopeutua uuteen muottiin. Vaihdevuodet on ylimenokausi, ei sairaus ja se tieto helpottaa, ei tarvitse pelätä kaikkia oireita liikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pre-menopaussi voi alkaa 46 vuoden iässä. Ja kestää varsinaiseen menopaussiin. Pre-menopaussissa oireita voi olla koko kropassa, mutta hyvin tyypillistä on juuri kuukautisten heittelemään alkaminen. Kierto voi jonain kuuna pidentyä hirmuisesti, toisena taas lyhentyä paljon, joskus voi olla vaikka 3 kk poissa kokonaan ja tällaista epäsäännöllisyyttä voi kestää jopa vuosia. Tämä on normaalia vaihdevuosien alkaessa. Elimistö se vaan yrittää alkaa sopeutua uuteen muottiin. Vaihdevuodet on ylimenokausi, ei sairaus ja se tieto helpottaa, ei tarvitse pelätä kaikkia oireita liikaa.

        Ei kai kukaan oireita pelkää, elleivät ne ole jo iskeneet aivan hirveinä. Minä en ainakaan osannut pelätä niitä yhtään, en ollut edes kuullut, mitä voi tapahtua hikoilun, pienen ärtymyksen, lihomisen ja ulkoisen olemuksen nopeamman vanhenemisen lisäksi.

        On hyvä tietää, että jotkut eivät saa juuri mitään oireita, kun taas n. 20% saa todella elämää haittaavia oireita, jotka voivat viedä työkyvyn ja terveyden. Suurin osa lienee näiden puolivälissä.

        Menopaussi ei varsinaisesti ole mikään siirtymävaihe, vaan pysyvä estrogeenin puutostila, joka heikentää terveyttä monin tavoin mm. osteoporoosina, lihaskatona, kolestetolin ja verenpaineen nousuna sekä aivo- ja sydäninfarktialttiutena verisuoniterveyden huonontuessa nopeasti estrogeenin puutteen vuoksi. Tila on pysyvä, toki luonnollinen vanhenemisprosessi. Genitaalikudokset surkastuvat, kuivuus voi aiheuttaa tulehduksia ja virtsaputken kimmoisuus vähenee, jonka vuoksi pidätyskyky heikkenee ja virtsankarkailu alkaa monilla.

        Apteekista tai lääkärin reseptillä vähän edullisemmin saatava estrogeenia minimaalisesti sisältävät paikallishoitotuotteet korjaavat genitaalialueen ongelmia ja korjaavat virtsaputken tiiviyden ennalleen ja virtsankarkailu sekä toistuvat tulehdukset loppuvat, monilla ne lievittävät haluttomuutta ja korjaavat hieman orgasmikykyä. Paikallishoidot eivät lisää rintasyöpäriskiä lainkaan ja niitä suositellaan käytettäväksi koko loppuelämän ajan. Myös rintasyövän sairastaneet voivat käyttää paikallishoitoja.

        Aiemmalle kysyjälle tiedoksi haluttomuuteen: yksi paikallishoidoista on prasteroni, joka ei ole estrogeeni. Siitä moni on saanut avun myös haluttomuuteen ja orgasmikykyyn. Joillakin auttaa dhea tablettina, se on lääkäreiden keskuudessa hieman huonosti tunnettu, mutta hyvä gynekologi voi kirjoittaa reseptin kokeiltavaksi. Minulla se palautti kyvyt täysin ennalleen 8viikossa, parannuksia huomasin kyllä jo aiemmin. Se myös estää lihaskatoa ja osteoporoosia sekä parantaa selvästi jaksamista ja mielialaa. Ei ole kela-korvattava, mutta toisille silti oikein hyvä apu, joillakin ei vaikuta mitenkään.

        Tutkimusten mukaan luontaistuotteista ei ole apua vaihdevuosioireisiin, lumevaikutusta ei tietysti voi vähätellä. Kahvi kannattaa juoda aamulla tai aikaisin iltapäivällä, inkivööri ja monet mausteet sekä saunominen lisäävät kuumia aaltoja.

        Vaihdevuisioireisiin tarjotaan usein myös psyykelääkkeitä. Ne voivat joillekin olla ainoa apu, jota veritulpan tai kovan syöpäriskin/uusiutumisen vuoksi voivat käyttää. Niistä voi jäädä pysyviä vaikutuksia aivotoimintoihin, painonhallintaan ja seksuaalisuuteen (kyvyttömyys). Lihavuus aiheuttaa yhtä suuren rintasyövän riskin kuin hormonikorvaushoito sekä altistaa lisäksi muihinkin syöpiin ja diabetekselle, joten ongelmatonta sekään ei ole.

        Joitakin auttas hormonihoito, jotkut pärjäävät kohtuullisten oireiden kanssa jotenkin ja jotkut tarvitsevat muuta lääkitystä. Varsinaiset vaihdevuisioireet kestävät keskimäärin 5-7 vuotta, joillain vähemmän ja joillakin enemmän ja toisilla koko loppuelämän ajan yli 80 v asti. Estrogeenipuutostila on pysyvä ja aiheuttaa rappeumasairauksia iän myötä lisääntyvässä määrin, hyvät elämäntavat hidastavat niitä jonkin verran.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      237
      3671
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2248
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2101
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1995
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      90
      1675
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe