Näön tarkentaminen hankalaa kauas katsoessa

Hensu

Hei!

Teen lähes kaikki päivät töitä tietokoneella 7,5 h/päivä. Kun tuijottaa koko päivän näyttöä, silmät väsyy ja kauas katsoessa on hetken aikaa vaikeaa nähdä. Kun siinä hetken tuijottelee ja räpyttelee, näkeminen helpottuu pikkuhiljaa. Lisäksi vasemman silmän yläsilmäluomessa on hyppinyt 2 kk:n ajan elohiiri, joka hankaloittaa nykiessään näkemistä. Vasemmalla silmällä näen lisäksi hiukan huonommin.

Käytän vahvoja miinuslaseja, kummassakin linssissä vahvuuksia -7.25. Viime marraskuussa hankitut, hirvittää, jos taas pitää hankkia vahvemmat! Kallista nääs meikäläisen vahvuuksilla. Myös hajataitteisuus testattiin silloin, ei ollut. Kun silmilleni laitettiin kuitenkin kokeeksi hajataiton korjaava linssi, silmiin alkoi särkeä välittömästi.

Onko mitään mahdollisuutta vähentää silmien väsymistä näyttöpäätetyöskentelyssä? Kun otan lasit kokonaan pois, silmissä tuntuu hyvältä, mutta en todellakaan näe yhtään mitään näytöltä tai saati kauempaa.

7

5312

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Valelikinäköinen

Elohiiri johtuu magneesiumin puutteesta.

Lähityöstä saa helposti akkommodaatiospasmia eli kramppia joka aiheuttaa valelikinäköä (Pseudomyopia).

Valelikinäön poistohoito-ohjeet saa linkeistä:

http://www.yle.fi/akuutti/arkisto2004/140904_a.htm

USA:n silmälääkäreiden oppaasta sivut 17 ja 18 löytyy sama asia Englannin kielisenä ja selitykset muista likinäkötyypeistä.

http://www.aoa.org/documents/CPG-15.pdf

Akkommodaatiorasitusta helpottaa luku- ja lähityöetäisyydelle mitoitetut lasit.

Lukulasit on karkeasti 3d ja näyttöpäätelasit 1,5d heikkotehoisemmat kuin kaukolasit joten sinulle lukulasit -4,25d ja näyttöpäätelasit -5,75d jolloin silmän akkommodaatiolihas ei joudu akkommodoimaan kuin hyvin vähän ja kramppivaara minimoituu. Magneesiumin puute on vielä pahentanut tilannetta. Kaukolaseiksi suosittelen progressiivisia linssejä joissa on ns lähilisä (Near add).

Olet ilmeisesti käyttänyt yksiteholaseja?

http://www.stadia.fi/opiskelu/sote/optometria/aineistot/naontutkimus/akkommodaatio.asp

Silmälääkäri pystyy halutessaan diagnosoimaan valelikinäön joko sykloplegiatippojen tai skiaskopian avulla.

http://www.stadia.fi/opiskelu/sote/optometria/aineistot/naontutkimus/objektiivinen_refraktio.asp

Sykloplegiassa potilaan silmiin tiputetaan sykloplegiatipat, odotetaan 10min ja tiputetaan tipat uudelleen sekä odotetaan 50min jonka kuluessa akkommodaatiospasmi laukeaa ja taittovirhe testataan uudelleen jolloin saadaan ns todellinen taittovirhe (Objektiivinen refraktio).

Onko silmälääkärisi tehnyt sinulle sykloplegiaa?

Palstalla on käyty vilkasta keskustelu valelikinäöstä ja valelikinäön poistohoidosta joten käytä palsta hakukonetta.

Jos jotakin vielä jäi epäselväksi niin kysy lisää.

• kkkkk

Mee lasik-leikkaukseen.

• Hensu

Kiitos mielenkiintoisesta vastauksesta. En ole koskaan ajatellutkaan, että on olemassa valelikinäköä.

Olen 24-vuotias ja yksiteholasit on tosiaankin käytössä. Määrääkö silmälääkäri minulle näyttöpäätetyöhön tällaiset vähemmillä miinuksilla olevat lasit, jos lähden valittamaan näköäni silmälääkärille? Olen kyllä kuullut huhuja, että näyttöpäätetyöskentelyyn voi hankkia aivan erityiset lasit.

Tietääkseni minulle ei ole tehty sykloplegiaa. Silmätippoja on silmiin kyllä tiputeltu ja sen jälkeen näköä testattu. En tiedä, mitä tippoja ne ovat olleet. Näiden tippojen jälkeen mustuaiset ovat olleet TODELLA laajat ja olen kyllä nähnyt huomattavasti huonommin kuin ennen tippoja ja linssien vahvuus on määräytynyt sen mukaan, mitä olen nähnyt silmätipat silmissä. Ja vahvuuksia on tullut joka kerta reippaasti lisää, enemmän mitä olisi tullut ilman tippoja. En ymmärrä miksi olen saanut lasit tämän tippatestin tuloksen perusteella, koska ilman tippoja olen nähnyt paljon paremmin. Onko kuvaamani juttu sykloplegian tekoa? Vai onko nämä tipat olleet lähinnä silmäpohjan tarkastamista varten, kun ne on tutkittu tarkasti tippojen tiputtamisen jälkeen. En ymmärrä näistä silmäasioista kyllä yhtään mitään.

Elohiirtä olen yrittänyt "tappaa" magnesiumilla, mutta huonoin tuloksin. Ehkä väsymyksellä, työstressillä ym. on osansa myös tähän asiaan. Lääkärillä kävin jo, ei osannut sanoa selvää syytä, ensi viikolla menen otattamaan labrat.

• agfgaa
        Hensu kirjoitti:

Kiitos mielenkiintoisesta vastauksesta. En ole koskaan ajatellutkaan, että on olemassa valelikinäköä.

Olen 24-vuotias ja yksiteholasit on tosiaankin käytössä. Määrääkö silmälääkäri minulle näyttöpäätetyöhön tällaiset vähemmillä miinuksilla olevat lasit, jos lähden valittamaan näköäni silmälääkärille? Olen kyllä kuullut huhuja, että näyttöpäätetyöskentelyyn voi hankkia aivan erityiset lasit.

Tietääkseni minulle ei ole tehty sykloplegiaa. Silmätippoja on silmiin kyllä tiputeltu ja sen jälkeen näköä testattu. En tiedä, mitä tippoja ne ovat olleet. Näiden tippojen jälkeen mustuaiset ovat olleet TODELLA laajat ja olen kyllä nähnyt huomattavasti huonommin kuin ennen tippoja ja linssien vahvuus on määräytynyt sen mukaan, mitä olen nähnyt silmätipat silmissä. Ja vahvuuksia on tullut joka kerta reippaasti lisää, enemmän mitä olisi tullut ilman tippoja. En ymmärrä miksi olen saanut lasit tämän tippatestin tuloksen perusteella, koska ilman tippoja olen nähnyt paljon paremmin. Onko kuvaamani juttu sykloplegian tekoa? Vai onko nämä tipat olleet lähinnä silmäpohjan tarkastamista varten, kun ne on tutkittu tarkasti tippojen tiputtamisen jälkeen. En ymmärrä näistä silmäasioista kyllä yhtään mitään.

Elohiirtä olen yrittänyt "tappaa" magnesiumilla, mutta huonoin tuloksin. Ehkä väsymyksellä, työstressillä ym. on osansa myös tähän asiaan. Lääkärillä kävin jo, ei osannut sanoa selvää syytä, ensi viikolla menen otattamaan labrat.

kannattaa todellakin hankkia lähityölasit! itsellä miinuksia kanssa noin kutosen luokkaa ja hankin tällaiset, nämä nyt vitosen arvoset. Paljon paremmin silmät jaksaa nyt. En tiedä onko yhteyttä, mutta näön huononeminen on ainakin loppunut. Saattaa olla syy tietysti iässäkin, kun jo 21 olen.

• Valelikinäköinen
        Hensu kirjoitti:

Magnesium imeytyy huonosti elimistöön ja aluksi muutaman päivän ajan kannattaa ottaa 1,5 kertaisia annoksia. Hyvin imeytviä ovat Diasporal ja Magnesan jossa on B1-B3 ja B6-vitamiineja edistämässä imeytymistä ja ne toimivat minulla hyvin.

Väsyneenä ei silmiä saisi rasittaa koska se rasittaa silmän akkommodaatioon osallistuvia lihaksia jota stressi vielä pahentaa lisää.

Varmista, että saat ruokavaliostasi riittävät silmille tärkeät vitamiinit ja hivenaineet ja käytä lisäravinteita tarvittaessa sekä ulkoile hieman alikorjatut lasit päässä mahdollisimman paljon.

Mustuaisen laajennustipat ovat eri asia kuin akkommodaation lamauttavat tipat. Mustuaiset laajennetaan jotta silmälääkäri näkee silmän sisälle paremmin ja jos taittovirhe määritys tehdään laajennetuilla pupilleilla menee se minusta pieleen koska silmään pääsee liikaa valoa ja olet voinut saada sen takia ylikorjatut miinuslasit.

Sykloplegia aiheuttaa lyhytaikaisen akkommodaatiohalvaukasen (2h) jonka aikana ei pysty näkemään lähelle ja tulee hieman "höperö" olo.

Minusta sinua on hoidettu väärin koska tuon USA:n silmälääkäreiden oppaan mukaa valelikinäköiselle on määrättävä luku- ja lähietäisyydelle mitoitetut lasit heti kun potilas joutuu akkommodaatiospasmin takia miinuspuolelle kuin myös ns Silmpe Myopiaa poteva henkilö koska ne voivat hidastaaa likinäön kehitystä.

Jos olet säilyttänyt vanhoja lasejasi/linssejä voit saada niistä melko sopivat luku- ja lähityölasit.

Näyttöpäätelaseista on EU-direktiivi joka edellyttää työnantajan maksamaan lähityölasit mutta sitä ennen on käytävä silmälääkärillä/optikolla hakemassa todistus niiden tarpeellisuudesta.

http://tyonako.org/56

On myös mahdollista että likinäkösi tyyppi on degeneratiivinen myopia jossa silmä pitenee hitaasti joten sinun on käytävä toisen silmälääkärin vastaanotolla tutkimuksissa jolloin toivottavasti likinäkötyyppisi selviää ja saat valelikinäön poistohoito-ohjeet jos olet valelikinäköinen.

• Hensu
        Valelikinäköinen kirjoitti:

Magnesium imeytyy huonosti elimistöön ja aluksi muutaman päivän ajan kannattaa ottaa 1,5 kertaisia annoksia. Hyvin imeytviä ovat Diasporal ja Magnesan jossa on B1-B3 ja B6-vitamiineja edistämässä imeytymistä ja ne toimivat minulla hyvin.

Väsyneenä ei silmiä saisi rasittaa koska se rasittaa silmän akkommodaatioon osallistuvia lihaksia jota stressi vielä pahentaa lisää.

Varmista, että saat ruokavaliostasi riittävät silmille tärkeät vitamiinit ja hivenaineet ja käytä lisäravinteita tarvittaessa sekä ulkoile hieman alikorjatut lasit päässä mahdollisimman paljon.

Mustuaisen laajennustipat ovat eri asia kuin akkommodaation lamauttavat tipat. Mustuaiset laajennetaan jotta silmälääkäri näkee silmän sisälle paremmin ja jos taittovirhe määritys tehdään laajennetuilla pupilleilla menee se minusta pieleen koska silmään pääsee liikaa valoa ja olet voinut saada sen takia ylikorjatut miinuslasit.

Sykloplegia aiheuttaa lyhytaikaisen akkommodaatiohalvaukasen (2h) jonka aikana ei pysty näkemään lähelle ja tulee hieman "höperö" olo.

Minusta sinua on hoidettu väärin koska tuon USA:n silmälääkäreiden oppaan mukaa valelikinäköiselle on määrättävä luku- ja lähietäisyydelle mitoitetut lasit heti kun potilas joutuu akkommodaatiospasmin takia miinuspuolelle kuin myös ns Silmpe Myopiaa poteva henkilö koska ne voivat hidastaaa likinäön kehitystä.

Jos olet säilyttänyt vanhoja lasejasi/linssejä voit saada niistä melko sopivat luku- ja lähityölasit.

Näyttöpäätelaseista on EU-direktiivi joka edellyttää työnantajan maksamaan lähityölasit mutta sitä ennen on käytävä silmälääkärillä/optikolla hakemassa todistus niiden tarpeellisuudesta.

http://tyonako.org/56

On myös mahdollista että likinäkösi tyyppi on degeneratiivinen myopia jossa silmä pitenee hitaasti joten sinun on käytävä toisen silmälääkärin vastaanotolla tutkimuksissa jolloin toivottavasti likinäkötyyppisi selviää ja saat valelikinäön poistohoito-ohjeet jos olet valelikinäköinen.

En tiedä, mitä tyyppiä tämä likinäköni on. Äidilläni on vahvat lasit, kummassakin silmässä -11 ja ikää 56 v. Tosin hän on saanut lapsena pesäpallomailasta nenän varteen, jonka seurauksena näkö oli huonontunut nopeasti (ekat lasit samanvahvuiset kuin minulla nyt!) Eikä pesäpallomailan isku kyllä periydy. Sisaruksilla myös lasit, vahvuudet aika lailla niinkuin minulla. Kovia lukijoita kaikki.

Sen olen huomannut, että lukion ja yliopisto-opintojen aikana näkö huononi paljon. Paljon lukemista ja kirjallisia töitä koneella. Silmälääkärin vaihdon myötä näön huonontuminen on hidastunut, ehkä ikäkin vaikuttaa (24v.).

Mulla on ainakin kahdet vanhat lasit, joita voisi varmaan käyttää lukiessa ja näyttöä tuijottaessa. Toisissa voimakkuus -7 ja toisissa jotain -6.75. Kummatko olis paremmat?

• Valelikinäköinen
        Hensu kirjoitti:

En tiedä, mitä tyyppiä tämä likinäköni on. Äidilläni on vahvat lasit, kummassakin silmässä -11 ja ikää 56 v. Tosin hän on saanut lapsena pesäpallomailasta nenän varteen, jonka seurauksena näkö oli huonontunut nopeasti (ekat lasit samanvahvuiset kuin minulla nyt!) Eikä pesäpallomailan isku kyllä periydy. Sisaruksilla myös lasit, vahvuudet aika lailla niinkuin minulla. Kovia lukijoita kaikki.

Sen olen huomannut, että lukion ja yliopisto-opintojen aikana näkö huononi paljon. Paljon lukemista ja kirjallisia töitä koneella. Silmälääkärin vaihdon myötä näön huonontuminen on hidastunut, ehkä ikäkin vaikuttaa (24v.).

Mulla on ainakin kahdet vanhat lasit, joita voisi varmaan käyttää lukiessa ja näyttöä tuijottaessa. Toisissa voimakkuus -7 ja toisissa jotain -6.75. Kummatko olis paremmat?

Lähityölaseiksi -6,75d mutta siirrä näyttöä hieman kauemmas ja alikorjatuiksi ulkoilulaseiksi ja TV-laseiksi -7d.

Lähilisän voi laskea dioptrin kaavasta D = 1/f

f metreinä.

Lukulisä 1/0,33m = 3d

Lähilisä 1/0,65m = 1,5d

TV-lisä 1/2,8m = 0,35d (käytännössä 0,5d koska std linssit hiotaan 0,25d välein. Oletan, että katselet 28 tuuman TV:tä jolloin katseluetäisyys on 2,8m suositusten mukaan).

Kaukolisä 1/6m = 0,16d käytännössä 0d.

Lukulaseiksi sinun olisi hankittava -4,25d lasit. Lukulasit ovat kaikkein tärkeimmät koska silmä joutuu akkommodoimaan 3d luettaessa 0,33m etäisyydeltä ja PD-arvo olisi hyvä olla lukuetäisyydelle mitoitettu mutta jos et lue paljon PD-arvo voi olla kaukoetäisyydelle mitoitettu koska jos olet valelikinäköinen saat niistä lähtyö- ja kaukolasit kun valelikinäkösi vähenee.

http://www.stadia.fi/opiskelu/sote/optometria/aineistot/kaavakirja/2_optiikan_kaavoja.asp

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      3225
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1177
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1162
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      53
      1102
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1032
    6. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      47
      899
    7. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    8. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      867
    9. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      25
      864
    10. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      862
    Aihe