Sappileikkaukseen ensi viikolla

pelkoperse

Hei! Olen menossa tähystyksellä tehtävään sappirakon poistoon ensi viikolla, ja unettomat yöt jo nyt alkaneet, kun pelottaa niin kovasti. Eli haluaisin kuulla kokemuksia leikkauksesta, mitä tapahtuu sairaalaan mennessä, minkälainen olo leikkauksen jälkeen ja minkälaiset kivut? Entä kotiin kuinka pian? Kiitollinen olisin vastauksista!

19

5124

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tähystetty

      nuo leikkauksethan on aika rutiinia. ite en kyllä jännittänyt yhtään sitä eikä ollu tarvettakaan.
      siellä jutellaan lääkärin kans, vaihdetaan vaatteet ja tietty saa esilääkitykset jne.. korut pitää muistaa ottaa kaikki pois, multa alettiin värkkäämään kaikkia korviksia sitten siellä paikanpäällä pois ku en ollu ottanu. sitten joko ite kävelee leikkauspöydälle tai ei. ite kävelin. multa lähti taju samantien ku laitettiin nukutusaine. mulle ei pahemmin kerrottu mitä ne siinä teki, kattelin vaan mielenkiinnolla kun vehkeitä kiinniteltiin. sitten seuraava muistikuva onkin kun heräsin leikkauksen jälkeen :) mun olo oli ihan hyvä, virkeä eikä mitään kipuja. aluksi siinä herätessä kattelin vaan ympärille, yritin kiinnittää hoitajan huomion ku en saanu puhuttua, hampaat kalisi hirveesti. hoitaja toi sitte lämmitetyn pyyhkeen tmv, ja kalina lakkas. jonkin ajan päästä tuotiin ruoka ja ruuan jälkeen annettiin ohjeita mm miten nousta makuuasennosta. nousun jälkeen piti jaloitella ja käydä vessassa. kun ne näki että oon ok ja ruuat pysy sisällä niin sanottiin että voin lähteä kotiin, kello oli silloin jotain 14. joskus neljän jälkeen siis pääsin lähtemään jo kotiin, ja kotimatkalle ja ensimmäiseksi yöksi pitää olla joku vahtimassa perään. mahan seudulla mulla ei siis ollu lainkaan kipuja mutta kotona alkoi illalla hartiapistos. kannattaa siitä kysyä lääkäriltä enemmän, ite en siitä ollu kovin tietoinen vaikka hoitajat kysyki välillä onko kipuja..mulla oli aivan järjetön ensimmäinen viikko sen hartiapistoksen vuoksi, hengittäminenki sattu. ensimmäiset 3 päivää mietin et olisko ollu pienempi paha kärsiä niistä sappikivuista :D melkeen viikon nukuin puoli-istuvassa asennossa, meinasin kuolla ku erehdyin vaakatasoa kokeilemaan. oon kyllä kuullu et monilla tuo kipu on paljo vähäisempää, että siitä ei voi etukäteen tietää miten kullakin. itellä tuli yllätyksenä.
      maha toipui hyvin ja hartiapistos alko haihtua viikon jälkeen. sairaslomaahan sain 2 viikkoa, joten toinen viikko oli lähinnä totuttelua mahaan, toki se tuntu oudolta ku oli reikiä mahassa. lääkkeitä söin säännöllisesti alussa ettei kipuja vaan tulis, vähitellen sitte vähensin. huomioi se ettei ne kipulääkkeet auta siihen hartiapistokseen, ite sitäkin epätoivoisena kokeilin, heh.
      nostelua ym rankempaa hommaa yritin välttää kahenki viikon jälkeen. sen kyllä huomaa omassa kropassaan mihin kykenee. mahassa kyllä tuntui jos yritti nostaa jotain liian painavaa.
      mutta juu, tuo oli mun ensimmäinen nukutus ja ihan mielenkiinnolla tuohon hommaan lähdin. aikasemmin on vain tehty epiduraalipuudutus. mitään negatiivista en keksi ja sisukset sietää mulla nyt ruokaa. vähän liiankin hyvin; sairastelussa pudonneet kilot on kohta jo saavutettu takaisin :/

      • pelkoperse

        Kiitos rohkaisusta sinulle! Onko se tavallista että ruoka pysyy hyvin sisällä heti leikkauspäivänä, vai voinko oksentaa kaiken ulos??? apua..


      • edellinen
        pelkoperse kirjoitti:

        Kiitos rohkaisusta sinulle! Onko se tavallista että ruoka pysyy hyvin sisällä heti leikkauspäivänä, vai voinko oksentaa kaiken ulos??? apua..

        ei ne siitä puhunu kuinka yleistä on, ne vaan kyseli et miltä tuntuu syömisen jälkeen. kyllähän seki on mahollista että leikkauksen jälkeen tulee huono olo ku syö. ja seki et mulla oli kyllä aluksi aika hutera olo ku vessassa kävin, mut kyllä se ihan suju ku jaloillaan pysy kerran. kysy ne et tarviiko tulla mukaan mut ajattelin selviytyä omillani :)
        jos tosiaan jotain häikkää siinä enemmän on et huono olo jne niin sitte ne varmaan pitää siellä vähä kauemmin mutta aika normaalia on päästä jo päivällä pois.
        syöminen sinällään oli jo aika luksusta ku oli sen puoli vuotta värkänny omaa "erikoisruokavaliotaan" ja muutenki ku ei koko päivänä ollu syöny. ei välttämättä kannata syödä ihan kaikkea mitä ne naaman eteen kuskaa, ite ainaki jätin vähä ruokaa vaikka niin hyvää oliki. maha järkyttyy vähän vähemmän ku alottaa syömisen varovaisesti.


      • :o)
        pelkoperse kirjoitti:

        Kiitos rohkaisusta sinulle! Onko se tavallista että ruoka pysyy hyvin sisällä heti leikkauspäivänä, vai voinko oksentaa kaiken ulos??? apua..

        minulta poistettiin sappirakko tähystyksessä viime viikolla. Minulle ei annettu ruokaa ennekuin ihan illalla jogurttia ihan siksi, etten alkaisi oksentaa vaikkei ollut edes huono olo!

        Vessaan kävelin samana iltana ja steppailin pikkuisen omassa huoneessa. Olin sairaalassa 2 vrk koska leikauksessa sappirakko puhkesi ja sain suoneen antibioottia, muuten olisi kotiutettu 1 vrk:n kuluttua operaatiosta. Puhkeaminen ei ole mikän katastrofi,eikä vaikuttanut vointiini.

        Minulla oli myös tuo kauhea hartiapistos ja kotona otinkin siihen ilmavaivalääkettä disflatylia ja se tuntui auttavan, pistos kesti pari päivää ja oli kyllä ihan kauhea. Samanlainen minulla on ollut myös keisarinleikauksen jälkeen.Hartiapistos on minullakin ollut se pahin kipu.

        Sappileikkaus sinänsä ei ole mikään kauhea kokemus, sinusta pidetään hyvää huolta ja se on aikalailla rutiinileikaus.

        Sairaslomaa sain kolme viikkoa, johtuen työni luonteesta, eli muutamaan viikkoon ei saa nostella eikä muutenkaan kovin "riekkua". Minulla on nyt reilun viikon jälkeen edelleen jotain tuntemuksia vatsassa, mutta ei kummempia. Kipulääkettä olen ottanut vain tarvittaessa ja eipä tuota ole paljon tarvinnut. HAavat ovat parantuneet hyvin.

        Aika äkkiä tuo edellinen vastaaja "tähystetty" on päästetty kotiin. En usko että olisin samana iltana edes uskaltanut kotiin lähteä, seuraavana päivänä kylläkin.

        Ja jos pelkäät leikaksen jälkeistä pahoinvointia, pyydä diihen lääkettä.Minulle annettiin jo ennen heräämiostä pahoinvointiääkettä ja olo oli ihan ok, ei oksettanut ollenkaan. Päinvastoin oli kauhea jano ja nälkä eikä mitään annettu...

        Onnea leikkaukseen ja pikaista paranemista!


      • tähystetty
        :o) kirjoitti:

        minulta poistettiin sappirakko tähystyksessä viime viikolla. Minulle ei annettu ruokaa ennekuin ihan illalla jogurttia ihan siksi, etten alkaisi oksentaa vaikkei ollut edes huono olo!

        Vessaan kävelin samana iltana ja steppailin pikkuisen omassa huoneessa. Olin sairaalassa 2 vrk koska leikauksessa sappirakko puhkesi ja sain suoneen antibioottia, muuten olisi kotiutettu 1 vrk:n kuluttua operaatiosta. Puhkeaminen ei ole mikän katastrofi,eikä vaikuttanut vointiini.

        Minulla oli myös tuo kauhea hartiapistos ja kotona otinkin siihen ilmavaivalääkettä disflatylia ja se tuntui auttavan, pistos kesti pari päivää ja oli kyllä ihan kauhea. Samanlainen minulla on ollut myös keisarinleikauksen jälkeen.Hartiapistos on minullakin ollut se pahin kipu.

        Sappileikkaus sinänsä ei ole mikään kauhea kokemus, sinusta pidetään hyvää huolta ja se on aikalailla rutiinileikaus.

        Sairaslomaa sain kolme viikkoa, johtuen työni luonteesta, eli muutamaan viikkoon ei saa nostella eikä muutenkaan kovin "riekkua". Minulla on nyt reilun viikon jälkeen edelleen jotain tuntemuksia vatsassa, mutta ei kummempia. Kipulääkettä olen ottanut vain tarvittaessa ja eipä tuota ole paljon tarvinnut. HAavat ovat parantuneet hyvin.

        Aika äkkiä tuo edellinen vastaaja "tähystetty" on päästetty kotiin. En usko että olisin samana iltana edes uskaltanut kotiin lähteä, seuraavana päivänä kylläkin.

        Ja jos pelkäät leikaksen jälkeistä pahoinvointia, pyydä diihen lääkettä.Minulle annettiin jo ennen heräämiostä pahoinvointiääkettä ja olo oli ihan ok, ei oksettanut ollenkaan. Päinvastoin oli kauhea jano ja nälkä eikä mitään annettu...

        Onnea leikkaukseen ja pikaista paranemista!

        sinulla siis tuli leikkauksessa pientä takapakkia ja uskon että sen takia sulle ei ruokaakaan annettu niin aikasin ku mulle. olithan sairaalassakin kauemmin. mulla oli ihan päiväoperaatio, aamulla menin ja tosiaan päivällä "ajettiin" jo pois. sen verran kerrottiin et jos jotain tulee niin yöksi jäädään siinä tapauksessa.
        minäkin toivoin 3 vkoa lomaa, lääkäri totesi ennen leikkausta että todennäköisesti en tarvis ku viikon, mut "hyvää hyvyyttään" anto kaks viikkoa. sinänsä hassua, että meni yli viikko ennenkuin hartiapistos loppu..en olis voinu kuvitellakkaan viikon jälkeen meneväni töihin. kaupasta ku maitopurkin osti niin senki kantaminen tuntu oudolta. munki työ on kyllä laadultaan semmosta että ehkä 3 viikkoa olis ollu tarpeen, siellä kun voi joutua kantamaan 30kg laatikoita. mutta koska en saanut niin pomottelin sitte töissä muita että kannapas sinä tuo ja työnnä tuo tuonne...kuten aikasemmin sanoin niin maha kyllä ilmaisi jos yritin kantaa jotain liian painavaa.
        kyllähän se kotiinlähtö jännitti silleen ku ei tienny mitä kaikkea on edessä kotona, mutta äiti oli mun luona sen illan, yön ja vielä seuraavanki yön hartiapistoksen vuoksi. keittoruoalla olin pari päivää varalta, mutta sitte aloin syömään normaaliakin ruokaa. muutaman viikon päästä aloin vähitellen kokeileen ruokia, mitä ei ennen leikkausta ollu voinu syödä.


    • annu01

      Sappirakkoni poistettiin tähystyksellä jo 10 vuotta sitten. Pääsin leikkauspäivän jälkeisenä päivänä kotiin. Mitään kipuja ei ollut eikä huonoa oloa. Pystyin syömään kotona jo ihan tavallisesti.
      Eikä ole ollut sappikohtauksia sen jälkeen! eikä mahakipuja.
      En tiedä, johtuuko leikkauksesta vai mistä, mutta aineenvaihduntani toimii nykyään mainiosti! Upeaa.

    • helppo leikkaus

      Mulla poistettiin noin viikko sit sappi ja sain tänään tikit pois.Tikit kun eivät olleet itsestään sulavia, ja jouduin niitä pitämään 7vkr:utta.

      Mulla jäi ihan voisko sanoa yllättävän hyvä kokemus sairaalasta aamulla menin seittämäksi sisälle ja kahdeksalta laikkaussaliin.
      Ensin vaatteiden vaihto oma vaatekoppi, ja sänky sitten heti esilääkkeet yksi pieni tabletti ja sitten noin puolen tunnin kuluttua saliin.

      Siellä itse kiipesin leikkaussalin sängylle tai lavetille mikä lie vihreän lakanan päälle ja itseni päälle sain ihanan lämpöisen froteisen kuin pyyheliinan. :)
      Sitten mentiin saliin jossa leikkaus tehtiin.
      Mulle kerrottiin koko ajan että mitä tehdään, mutta minä kerroinkin että pelkään.
      Laitettiin kaikenlaista piuhaa kiinni rintaan käsiin otsaan ne eivät tuntuneet miltään, sitten avattiin suoniyhteys eli neulalla käden kämmenselkään pistettiin ja työnnettiin siihen katetri, se hieman sattui:( vaikka minulle on sitä tehty useita kertoja kun olen sappikipujen takia sairalassa juossut.
      Sitten annettiin lisähappea eli siinä hengittelin kun ilmaa kevyesti tuli sellaisesta maskista.

      Jonkin ajan kuluttua sain todella voimakasta kipulääkettä suoneen, se vei kyllä leikkaussalin sitten liikenteenseen eli taju alkoi aika pahasti hämärtyä sen sanottiin voivan kirvellä mutta minulla se ei ainakaan kirvellyt ja kohta perään sain sitten nukutusaineen.

      Haavoja tai reikiä on mahassa neljä yksi navassa, ja kaksi navan oikealla puolella ne ovat kaikista pienenpiä ja yksi joku 3-5sentin kokoinen viiltohaava lähes keskellä rinnoista noin 5 senttiä alaspäin. ja se haava on kaikista kipein .
      Kaikkiin muihin tuli yksi tikki mutta tuohon isompaan reikään kolme tikkiä.

      Seuraavat muistikuvat on leikkaussalin heräämössä.Olin aika pöhnässä, mutta kipuja ei ollut ja uni maistui en edes muista kun minua vietiin takaisin osastolle taisin nukkua.

      Kun sitten osastolla heräsin oli kurkussa valtava kipu se johtui kuulemma hengitysputkesta joka leikkauksen ajan oli ollut kurkussa.

      Kipuihin sain osastolla tosi hyvin lääkettä joten kipuja ei pahemmin ollut.kotiin pääsin vuorokauden kuluttua.Huolimatta siitä että kun illalla sain iltapalan oksensin sen ja sitä myöden kolmeen saakka yöllä:(
      Nukutusaineet kuulemma aiheuttavat joskus sellaista eli ihan normaalia vaikka olihan se kamalaa kun mahaan koski ihan tajuttomasti kun yrjö tuli.
      Liikkuminen ja sängystä ylös nouseminen ja sänkyyn menenminen olivat alkuun aika tuskallista.oikeastaan lähes koko viikon on olleet.
      Muuten olen tosi tyytyväinen vaikka sainkin tikeistä ärsytys reaktion ja ylin haavani on aika pahan näköinen mutta sehän on yksilöllistä.

      Kaikki muukin et kuinka kipee kuinka isot haavat yms. on vähän yksilökohtaisia, työkaverini kun leikattiin sillä haavat tulehtu tosi pahasti ja oli toista kuukautta sairaslomalla ja sitä itsekkin pelkäsin mutta turhaan!

      Kaikkein parasta on että pääsee sappi kivuista eroon!

      • pelkoperse

        Just tuota pelkäänkin, että oksennan kaikki mitä syön, ja vaikka en söisikään, niin pelottaa että oksennan silti. Mistä huono olo sitten voi johtua, muusta kun nukutusaineesta?


      • yksilöllistä
        pelkoperse kirjoitti:

        Just tuota pelkäänkin, että oksennan kaikki mitä syön, ja vaikka en söisikään, niin pelottaa että oksennan silti. Mistä huono olo sitten voi johtua, muusta kun nukutusaineesta?

        et toinen oksentaa ja toinen ei.
        Voihan se olla et jännitys laukeaa siinä vaikheessa itse operaatio on ohi ja sit alkaa oksentaa.

        Kun muistaa sen et sitte kun ne tuo illalla ruokaa ei syö kaikkea pyydä jättämään esim.marjakeittoa tai mitä nestemäistä soppaa on tarjolla siihen yöksi et juo kaikkea kerralla vaan ihan vähän maistelet ja sit tunnustelet ja vaikka pikku hiljaa yön mittaan otat huikkia, mä vedin kaiken nälissäni ja se riitti.
        Mut mä nyt yleensä oksennan nykyään aika helposti muutenkin et kun aikanaan tehtiin vatsa tähystys oksensin, ja kun otettiin maksasta koepala oksensin.
        Siihen on sillai sit taas helppo varautua et jos joskus on tehtyjotain missä on nukutettu tai puudutettu et sillo jos on oksentanut niin saattaa olla et oksentaa sit toistekki.

        Mut hyvin se menee helppo toimenpide ja lopujen lopuksi selviää suhteellisen pienillä kivuilla, mulla oli paljon kovemmat kivut maksan koepala oton jälkeen vaikkei ollu ku neulan pisto kyljessä.


      • kalle
        yksilöllistä kirjoitti:

        et toinen oksentaa ja toinen ei.
        Voihan se olla et jännitys laukeaa siinä vaikheessa itse operaatio on ohi ja sit alkaa oksentaa.

        Kun muistaa sen et sitte kun ne tuo illalla ruokaa ei syö kaikkea pyydä jättämään esim.marjakeittoa tai mitä nestemäistä soppaa on tarjolla siihen yöksi et juo kaikkea kerralla vaan ihan vähän maistelet ja sit tunnustelet ja vaikka pikku hiljaa yön mittaan otat huikkia, mä vedin kaiken nälissäni ja se riitti.
        Mut mä nyt yleensä oksennan nykyään aika helposti muutenkin et kun aikanaan tehtiin vatsa tähystys oksensin, ja kun otettiin maksasta koepala oksensin.
        Siihen on sillai sit taas helppo varautua et jos joskus on tehtyjotain missä on nukutettu tai puudutettu et sillo jos on oksentanut niin saattaa olla et oksentaa sit toistekki.

        Mut hyvin se menee helppo toimenpide ja lopujen lopuksi selviää suhteellisen pienillä kivuilla, mulla oli paljon kovemmat kivut maksan koepala oton jälkeen vaikkei ollu ku neulan pisto kyljessä.

        ..tosiaan viimeviikolla leikattu tähystyksellä mulla ja poistettiin sappirakko ja samalla tietysti siinä lähti vaivanneet kivet.

        Leikkaus nukutuksella niin ei sitä tarvi pelätä mutta vatsaonteloon näkyvyyden aikaansaamiseksi pumpattu kaasu on epämielyttävä ja aiheuttaa hartiakipua ja turvotusta vatsanseudulla n.3-4 päivää.

        Ensin et meinaa päästä sängystä ylös ja parhain asento on seiominen ja hiljakseltaan kävely...istuminen ja makaaminen on turkallista ja etenkin näistä istuminen.

        Kyllä se siitä.. ja sairaslomaa tulee 2-3 viikkoa.


    • 2 kk sitten

      Minulle tehtiin 2 kk sitten sappirakon poisto tähystyksellä ja samaten poistettiin muutama kivikin. Olin leikkauksen jälkeen yhden yön sairaalassa, tosin olisin selvinyt kotonakin. Minulla ei ollut juuri lainkaan kipuja leikkauksen jälkeen tai ainakin se tuntui siltä kun ennen leikkausta oli valtavat kivut.
      En saanut ruokaa samalle illalle, minulla oli vain se ravinnetippa aamuyöhön asti ja aamulla sain sitten aamupalan.
      Hartiapistoja minulla ei ollut lainkaan, mutta se ylin haava tulehtui muutaman päivän päästä ja sain siihen antibiootit. Minut leikattiin silloin torstaina ja tiistaina olin jo koulunpenkillä. Tosin piti olla hieman väljemmät vaatteet jotka ei kiristäneet vatsan seudulta.
      Täällä meilläpäin ennnen leikkausta käytiin fysioterapeutin juttusilla ja hän kertoi jumppaohjeita jolla tuolta hartia kivulta voi välttyä, hän kertoi, että se on sitä kaasua jota laitetaan tähystyksen aikana ja sitä voi jäädä vielä sen toimenpiteen jälkeenkin ja se nimenomaan aiheutta ne hartiakivut. Hän neuvoi myös sängystä nousemiseen ja siihen menemiseen keinot.

      • leikkaukseen menossa

        olisin kiinnostunut hartiakipua ajatellen. Menen perjantaina sappirakon poisto leikkaukseen ja minulle sanottiin että leikkauksen yhteydessä päätetään tulee tähystys vaiko pitkän kaavan mukainen leikkaus. Pelottaa kans niin helkkaristi.

        Millaisia jumppaohjeita sait?


      • se hitaampi tapa
        leikkaukseen menossa kirjoitti:

        olisin kiinnostunut hartiakipua ajatellen. Menen perjantaina sappirakon poisto leikkaukseen ja minulle sanottiin että leikkauksen yhteydessä päätetään tulee tähystys vaiko pitkän kaavan mukainen leikkaus. Pelottaa kans niin helkkaristi.

        Millaisia jumppaohjeita sait?

        ja perinteinen avoleikkaus sujuu nopeammin, kun näkevät sinne suoraan eikä kameroiden kautta. Instrumenttien asetteeluunkin menee aikaa.

        Kaikki leikkaukset aloitetaan tähystämällä, mutta jos ei saada turvallisesti vietyä niin loppuun, siirrytään avoleikkaukseen, näin minulle sanoi kirurgi.

        Minulla mentiin loppuun saakka tähystämällä vaikka joitain hankaluuksia leikkauksessa olikin ollut, johtuneeko siitä, että nyt en meinaa millään toipua vaikka tähystyksestä piti toipua suit sait. Yleensä nämä menevät ihan hyvin, minäkin menin turvallisin mielin leikkuulle.

        Tuo hartiapistos on kyllä aivan helvetillinen, enkä saanut siihen kyllä mitään jumppaohjeita. Mahdollisimman nopeasti vain liikkeelle sängystä, niin se kuulemma helpottaa. Kipulääkkeet siihen eivät todellakaan auttaneet, ikävä kyllä. Jotkut ilmavaivalääkkeet saattavat helpottaa oloa. Kaikille tuota hartiapistosta ei edes tule, joten voit kuulua niihin onnellisiin, jotka selviävät ilman!


      • esitelmä
        se hitaampi tapa kirjoitti:

        ja perinteinen avoleikkaus sujuu nopeammin, kun näkevät sinne suoraan eikä kameroiden kautta. Instrumenttien asetteeluunkin menee aikaa.

        Kaikki leikkaukset aloitetaan tähystämällä, mutta jos ei saada turvallisesti vietyä niin loppuun, siirrytään avoleikkaukseen, näin minulle sanoi kirurgi.

        Minulla mentiin loppuun saakka tähystämällä vaikka joitain hankaluuksia leikkauksessa olikin ollut, johtuneeko siitä, että nyt en meinaa millään toipua vaikka tähystyksestä piti toipua suit sait. Yleensä nämä menevät ihan hyvin, minäkin menin turvallisin mielin leikkuulle.

        Tuo hartiapistos on kyllä aivan helvetillinen, enkä saanut siihen kyllä mitään jumppaohjeita. Mahdollisimman nopeasti vain liikkeelle sängystä, niin se kuulemma helpottaa. Kipulääkkeet siihen eivät todellakaan auttaneet, ikävä kyllä. Jotkut ilmavaivalääkkeet saattavat helpottaa oloa. Kaikille tuota hartiapistosta ei edes tule, joten voit kuulua niihin onnellisiin, jotka selviävät ilman!

        Rutiinileikkaushan tuo on, mutta luonnollisesti kaikki uusi jännittää, eihän oltais ihmisiä, jos näin ei olisi! Lähes kaikki ylläoleva on totta, nukutuksessa tehdään ja kaasun avulla. Joillekin ihmisille nukutus aiheuttaa sitä pahoinvointia ja sen oletko sinä yksi heistä, saat ikävä kyllä selville vasta kokemasi jälkeen! Jos se pahoinvointi kauheasti jännittä, siitä kannattaa mainita anestesialääkärille. Vastaanottavalle leikkurihoitajalle tai jo osastolla muista kertoa jännittämisestä ja pelosta... meillä on hyviä lääkkeitä, jotka saa kovimmatkin jännittäjät nauramaan... =)

        Mutta... sappileikkaus tähystämällä EI ole hitaampi vaihtoehto... Kokeneella gastrokirurgilla toimenpide kestää vain 20-30 minuuttia, eikä instrumenttejä sen kummemmin "asetella"... mutta avoleikkauksen voimakkaampi haavakipu jää pois! Pahasti tulehtuneita vain ei oikein ole mahdollista scopiateitse poistaa...


      • anbeau
        esitelmä kirjoitti:

        Rutiinileikkaushan tuo on, mutta luonnollisesti kaikki uusi jännittää, eihän oltais ihmisiä, jos näin ei olisi! Lähes kaikki ylläoleva on totta, nukutuksessa tehdään ja kaasun avulla. Joillekin ihmisille nukutus aiheuttaa sitä pahoinvointia ja sen oletko sinä yksi heistä, saat ikävä kyllä selville vasta kokemasi jälkeen! Jos se pahoinvointi kauheasti jännittä, siitä kannattaa mainita anestesialääkärille. Vastaanottavalle leikkurihoitajalle tai jo osastolla muista kertoa jännittämisestä ja pelosta... meillä on hyviä lääkkeitä, jotka saa kovimmatkin jännittäjät nauramaan... =)

        Mutta... sappileikkaus tähystämällä EI ole hitaampi vaihtoehto... Kokeneella gastrokirurgilla toimenpide kestää vain 20-30 minuuttia, eikä instrumenttejä sen kummemmin "asetella"... mutta avoleikkauksen voimakkaampi haavakipu jää pois! Pahasti tulehtuneita vain ei oikein ole mahdollista scopiateitse poistaa...

        Mulla kesti kolme tuntia leikkaus tähystyksellä! Tosin olin sillon 13-vuotias, että siksi kaiketi oli niin hankalaa. Ei meinannut kukaan suostua leikkaamaankaan, kun ei ole sopivan kokoisia välineitä ym. Mutta hyvin paranin.


    • miten meni leikkaus?

      Kerrotko miten sujui, pelkäsitkö turhaan... ?

      • jänittäjä

        Mulla on sappileikkaus kahden viikon päästä, onko isokokoisilla ihmisillä kokemusta leikkauksesta? Olen tosi isokokoinen juuri mahan kohdalta ja pelkään että eivät onnistu tekemään sitä tähystyksellä, päiväkirurgiaan olen menossa ja jännitää ihan kamalasti.


      • Sippe

        Viikko sitten leikattiin sappikivet, onnistui tähystämällä vaikka isokokoinen olenkin! Kaksi tuntia leikkaus oli kestänyt, pahoinvointia ei leikkauksen jälkeen ollut, kipuja kylläkin, hyvin sain kipulääkkeitä siihen.. Kaksi yötä jouduin osastolla olemaan, vointi on päivä päivältä parempi! Ei tarvitse operaatiota jännittää, hyvää huolta pitävät!


      • Vaivainen

        Oletko huomannut että ihosi olisi kuivunut leikkauksen jälkeen? Kuulostaa oudolta mutta mulla on. Leikkauksesta lähtien olen kärsinyt myös närästyksestä ja mahakivusta erityisesti ylämahakivusta. Leikkaus oli 2.3.2018.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1555
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1331
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1267
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1265
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1243
    6. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1238
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1224
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1200
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe