Mara

Ute Lias

Käsittääkseni Mara on jonkinlainen "saatana" joka kiusaa Buddhaa juuri ennen tämän valaistumista. Onko Mara todellinen olento ja jos on, kuinka suuri merkitys hänellä on buddhalaisuudessa?

Vai onko Mara pelkkä illuusio, viimeisten "kiusausten" manifestaatio?

3

852

Vastaukset 3

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • On ..

Nimenomaan illusio. Koska kaikki mitä voidaan nähdä, tuntea, ajatella tai kokea on illusiota.

Kaikki nuo ovat ajatuksesta lähtöisin siis illusioita.

Perimmäisellä, äärimmäisellä totuudella ei ole mitään tekemistä ajattelun kanssa.

Kaikki tuo selviää itsetutkimuksen/ itsetuntemuksen seurauksena.

• kauhea Demoni

Hyva kysymys.

Mara pitaa kasissaan ns elaman pyoraa. Kaikki sen pyoran sisalla on dukkhaa. Myos uskonnolliset rituaalit yms. Me olemme sen pyoran sisalla ja siita voi vapautua. Mara on hirvea demoni, joka pitaa meita kahleissaan.

• soulmasha

Mara (tiib. du). Henkisen tien kulkijan kohtaamia vaikeuksia. Tiibetiläinen sana merkitsee jotakin raskasta tai paksua. Buddhalaisuudessa mara symbolisoi intohimoja, jotka saavat ihmisen valtaansa, sekä kaikkea kielteistä, mikä estää hyvyyttä juurtumasta ja etenemistä polulla kohti valaistumista. Maroja on neljä: skandha-mara on väärä näkemys itsestä, klesha-mara tarkoittaa kielteisten tunteiden valtaan joutumista, mrtya-mara on kuolema, koska se keskeyttää harjoituksen ja devaputra-mara on takertuva kiintymys meditatiiviseen autuudentunteeseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä haluaisit sanoa hänelle juuri nyt!?

🤗
      Ikävä
      188
      2092
    2. Onko kaivattusi seksipommi?

Minun kaivattuni on😅😍
      Ikävä
      98
      1544
    3. Hyvää yötä kivalle miehelle!

Samasta kylästä! 😊
      Ikävä
      114
      1043
    4. Realistisesti

Miten toivoisit, että asiat etenisivät hänen kanssaan? Kuka tekisi mitä?
      Ikävä
      106
      960
    5. Olen osastolla

Henkisesti olen aivan rikki siitä mitä olen tehnyt. Lisäksi olen vakavasti sairas. Verikokeet kertoo sen.
      Ikävä
      70
      837
    6. Minkälaista ajattelisit elämänne olevan

jos olisit kaivattusi kanssa yhdessä?
      Ikävä
      61
      692
    7. Miksi et edistä asiaa...

Kaivattusi suhteen??
      Ikävä
      52
      683
    8. Oletkohan tajunnut mitä olen päättänyt

En tule koskaan, ikinä, sanomaan sinulle mitään, ei tervehtimistä, ei aloitetta, ei katsetta, ei mitään, koska et ole si
      Ikävä
      42
      672
    9. millaiset hiukset

kaivatullasi on? :)
      Ikävä
      27
      615
    10. Sinulle nainen

Koitan vihdoin jättäytyä täältä pois. Taas koko illan tänne tullut vain jotain pilkkaus viestejä, ei jaksa tuollaista. M
      Ikävä
      78
      614
    Aihe