Käsittääkseni Mara on jonkinlainen "saatana" joka kiusaa Buddhaa juuri ennen tämän valaistumista. Onko Mara todellinen olento ja jos on, kuinka suuri merkitys hänellä on buddhalaisuudessa?
Vai onko Mara pelkkä illuusio, viimeisten "kiusausten" manifestaatio?
Mara
3
853
Vastaukset 3
- On ..
Nimenomaan illusio. Koska kaikki mitä voidaan nähdä, tuntea, ajatella tai kokea on illusiota.
Kaikki nuo ovat ajatuksesta lähtöisin siis illusioita.
Perimmäisellä, äärimmäisellä totuudella ei ole mitään tekemistä ajattelun kanssa.
Kaikki tuo selviää itsetutkimuksen/ itsetuntemuksen seurauksena. - kauhea Demoni
Hyva kysymys.
Mara pitaa kasissaan ns elaman pyoraa. Kaikki sen pyoran sisalla on dukkhaa. Myos uskonnolliset rituaalit yms. Me olemme sen pyoran sisalla ja siita voi vapautua. Mara on hirvea demoni, joka pitaa meita kahleissaan. - soulmasha
Mara (tiib. du). Henkisen tien kulkijan kohtaamia vaikeuksia. Tiibetiläinen sana merkitsee jotakin raskasta tai paksua. Buddhalaisuudessa mara symbolisoi intohimoja, jotka saavat ihmisen valtaansa, sekä kaikkea kielteistä, mikä estää hyvyyttä juurtumasta ja etenemistä polulla kohti valaistumista. Maroja on neljä: skandha-mara on väärä näkemys itsestä, klesha-mara tarkoittaa kielteisten tunteiden valtaan joutumista, mrtya-mara on kuolema, koska se keskeyttää harjoituksen ja devaputra-mara on takertuva kiintymys meditatiiviseen autuudentunteeseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Puukotus Kajaanissa
Kuka puukotti ja ketä? https://yle.fi/a/74-20247765 Vähemmän yllättäen päihteet mainittu561294- 19927
- 68772
- 64758
Nainen, tässä olen kahden vaiheilla
Toinen pitäisi valita ja kummassakin on hyvät ja huonot puolensa. Toinen olisi sellainen pysyvä mutta työläs. Toinen taa69718- 47714
Hyvä on sitten, jos et sitä s*ksiä halua kanssani.
Rakastetaan vaan toisiamme, voin käydä muualla tyydyttämässä fyysisenpuolen tarpeet. Puhumalla tämäkin olisi selvinnyt.131655Humalassa autolla ajo.
Tuhti humala hyydytti kuljettajan Suomussalmella -sammui rattiin ,uutisoi Ylä-Kainuu.10612Suloinen ja herkkä
Toiset huomioiva, räväkkä, yllättävä. Ei sellaisesta voi olla pitämättä.31595Tiesitkö? Jorma Uotisen EX-rakas on Helena Lindgren - Nämä ovat välit nyt: "Me ollaan..."
Jorma Uotinen ja Helena Lindgren olivat avoliitossa v. 1982-1999. Pariskunta oli aikansa näyttävä julkkispari, missä i11579Minä muistan
Minä muistan sinut nauravana. Sellaisena, joka sai tavallisenkin hetken tuntumaan vähän kevyemmältä, kuin huoneeseen ol45538- 4522
Jäljitelmä Birginit
Ei jumaleisson, Jeffin vaimo kertoo et nää Hermesit olikin jäljitelmiä ja timangit labrarääsää. Anna mun kaikki kestää �124521- 75508
Hyvää yötä hurmuri
Iltaa haaveeni! Kauniita unia😘 Jospa me vielä nähtäis ja juteltais, suukoteltais ja halittais, siliteltäis ja hyväiltä24493- 36455
Pitäisikö seksille asettaa huvivero?
(ja jos hankkisi todistuksen sen harrastamisesta velvollisuudesta tai lisääntymistarkoituksessa, saisi siitä vapautuksen113454- 16451
- 36437
Olet pelottava ilme vakavana
Sitä alkaa ajatella äkkiä kaikenlaista. Synkkiäkin juttuja. Kai tässä oma mielikuvitus kun laukkaa. 🤔😳26437