Käsittääkseni Mara on jonkinlainen "saatana" joka kiusaa Buddhaa juuri ennen tämän valaistumista. Onko Mara todellinen olento ja jos on, kuinka suuri merkitys hänellä on buddhalaisuudessa?
Vai onko Mara pelkkä illuusio, viimeisten "kiusausten" manifestaatio?
Mara
3
852
Vastaukset 3
- On ..
Nimenomaan illusio. Koska kaikki mitä voidaan nähdä, tuntea, ajatella tai kokea on illusiota.
Kaikki nuo ovat ajatuksesta lähtöisin siis illusioita.
Perimmäisellä, äärimmäisellä totuudella ei ole mitään tekemistä ajattelun kanssa.
Kaikki tuo selviää itsetutkimuksen/ itsetuntemuksen seurauksena. - kauhea Demoni
Hyva kysymys.
Mara pitaa kasissaan ns elaman pyoraa. Kaikki sen pyoran sisalla on dukkhaa. Myos uskonnolliset rituaalit yms. Me olemme sen pyoran sisalla ja siita voi vapautua. Mara on hirvea demoni, joka pitaa meita kahleissaan. - soulmasha
Mara (tiib. du). Henkisen tien kulkijan kohtaamia vaikeuksia. Tiibetiläinen sana merkitsee jotakin raskasta tai paksua. Buddhalaisuudessa mara symbolisoi intohimoja, jotka saavat ihmisen valtaansa, sekä kaikkea kielteistä, mikä estää hyvyyttä juurtumasta ja etenemistä polulla kohti valaistumista. Maroja on neljä: skandha-mara on väärä näkemys itsestä, klesha-mara tarkoittaa kielteisten tunteiden valtaan joutumista, mrtya-mara on kuolema, koska se keskeyttää harjoituksen ja devaputra-mara on takertuva kiintymys meditatiiviseen autuudentunteeseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas uusi PS:n rasismiKOHU!
Nyt Mauri Peltokangas on taas huuliaan lepattanut. Suomen rasistisin puolue - PS! https://www.iltalehti.fi/politiikka/a6491384- 1111285
Naisten liian suuret vaatimukset?
Palstalla näkee usein vlituksia siitä, että naisilla on miehille liian suuria vaatimuksia. Haluankin nyt mielenkiinnosta198909Jarruton, viritetty ja kilvetön mopo
Ajo-oikeudeton ja uppiniskainen kuski. Tuloksena vääntynyt aita, rusinaksi muuttunut mopo ja pari pipiä.320832Olen henkisesti väsynyt. Takki tyhjä.
Olen joutunut elämään yksin liian kauan. Työttömänä ja somepaskaa. Työpaikoilla joudun kiusatuksi. En enää tiedä, mitä227786- 58713
Onnittelut taktiikan vaihdoksesta mies!
Esität nykyisin varattua, ettei naiset jää roikkumaan , mutta sinä saat haluamasi. Oletpa sinä hieno mies. 👏🏻 Osasin o175671Peräti 12 000 ihmisen toimeentulo leikattiin puoleen kun eivät ilmoittautuneet työkkäriiin!
Peräti 12 000 ihmisen (useimmat nuoria miehiä) toimeentulo leikattiin puoleen kun eivät ilmoittautuneet työkkäriiin! ht232657Katotaan miten jaksat tätä
Olen valmis pelaamaan tätä seuraavat 10v. Voit kysyä tutuilta miten olen erittäin kärsivällinen.88620Tiedätkö mitä mies
Sinulla ei ole kaikki kunnossa päänupissa! Älä pilaa sitä, mitä sinulla on oikeassa elämässä. Tämä ei ole mitään rakkaut21581