Tietenkin eri kansojen välillä on kulttuurieroja.
Tuoreimpana muutama havainto lähi viikoilta.
Esimerkiksi Itävallassa, pienen itsepalvelumarketin tuulikaapissa oli avoimia omenaämpäreitä.
Ota tästä, mene sisälle, maksa kassalle! Hyvä!
Vastaava tilanne meillä. Osa varastettaisiin ilman muuta.
Tyypillisin tilanne, josta vaimollani jouluomenoiden osalta kokemusta, on että mammalauma valkkaisi omenoita mättäen niitä ämpäristä toiseen siten että jos viimeiseen(iin) ämpäriin(eihin) mitä jäisi niin muutama kaikkein ruppuinen.
Kyllä me olemme rehellisiä ja fiksuja!
Toinen esimerkki.
Pieni saksalainen maaseutukaupunki. Yksityismajoitus keskellä kylää.
Eteisessä pari olutkoria. Kummankin päällä hintalappu E/pullo. Vieressä pahvilaatikko rahoja varten. Siinä oli rahaakin!
Ei ilmeisesti katoa kaljaa maksamatta eikä rahaakaan!
Mutta ne saksalaisethan ovatkin sellaisia varkaita!
Kyllähän näitä esimerkkejä riittäisi.
Joskus vain ajatteluttaa tämä meikäläisten meininki.
Onkohan otettu mallia rajan takaa vai eräältä etniseltä vähemmistöryhmältä?
Nyt taas joku sinisilmäinen humanisti älähtää!
Fiksut suomalaiset
16
957
Vastaukset
- 1943
kertoivat Ruotsista, että siellä voi vuokrata mökin tällaisella itsepalveluperiaatteella, avain on tietyssä paikassa. Täällä kotimaassa olen jossain nähnyt kukkia myytävän niin, että rahan saa pistää lokeroon ja ottaa kukat kaapista.
Yksi esimerkki.
Itävallassa, Langenloisissa, maistelimme illalla majapaikkamme isännän kanssa paikallista snapsia.
Emäntä yritti toppuutella ukkoaan juopottelemasta, työpäivä edessä.
Molemmat lähtivät töihin klo 7:ksi.
Emäntä laittoi teet ja kahvit termoskannuihin ja oman keittiönsä jääkaappiin leikkeleet kelmun alle tarjottimelle.
Evästivät meitä: Pankaa lähtiessänne ulko-ovi lukkoon ja avain postilaatikkoon!
Koko alakerran huusholli oli avoin. Emme tutkineet mutta eteisestä näkyi.
Tuon katseilta suojassa olut/raha >< kukkapuskavertailun olen jo tehnyt toisaalla.
Niin, tuosta kukkapuskaitsepalvelusta. Olivat rahat otettavissa. Olutkaupassa ne olivat!
Itsepalveluperiaatteessa kroaatit taitavat olla melko alkeellisia.
Esimerkiksi Podgorassa, rantakadulla puolet liikkeistä oli tyhjänä ovet avoinna.
Vain kultaseppä lukitsi lähtiessään ovensa.
Oli tilanteita että muita piti etsiä.
Olimme valinneet tuotteen ja pyörimme kadulla se kourassa.
Kauppiasta ei näy.
Värväsimme pikkupojat metsästämään bisnesmiestä.
Löytyihän lopulta.
Tuo kadunvarsikauppa on meillä Keski- ja Eteläeurooppaan verrattuna olematonta.
- -paikkakunnallamme
on ollut pitkään käytäntö, että torilla on kesäkukkia myynnissä. Vieressä on kyltti, jossa on pankkitilin numero, johon ainakin me olemme maksun maksaneet.
Että se siitä suomalaisten rehellisyydestä, tai sen puutteesta.on ainakin pienillä paikkakunnilla niin, että kukat saa ottaa itse ja pudottaa rahan johonkin lokeroon. Kameravalvonta niissä taitaa olla.
Myös perunoita näkee tienvarsilla kesällä samalla periaatteella. En tiedä kuinka paljon viedään maksamatta, niissä kun ei ole kameraakaan.Sijoittaisin hieman eri kategoriaan kukkapuskat avoimella, ihmisten katseille alttiilla paikalla ja katseilta suojassa olevan, vartioimattoman olut ja RAHA yhdistelmän.
Kokeilkaahan!
Parhaan sijoituksen näin Ettalissa. Olutkori (vain yhtä laatua) ja rahalaatikko olivat ulko-oven ulkopuolella, kuistilla mutta katseilta suojassa.
En tiedä ottivatko yöksi sisään. Luulisin ainakin.
Mutta hyvin on tilanne jos asenteemme kukkapuskan haluttavuuteen on identtinen katseilta suojassa olevan oluen ja rahan kanssa!Tellastiina kirjoitti:
on ainakin pienillä paikkakunnilla niin, että kukat saa ottaa itse ja pudottaa rahan johonkin lokeroon. Kameravalvonta niissä taitaa olla.
Myös perunoita näkee tienvarsilla kesällä samalla periaatteella. En tiedä kuinka paljon viedään maksamatta, niissä kun ei ole kameraakaan.Intän edelleen!
En rinnastaisi olutta ja perunoita.
Haluan korostaa sitä että nämä "olutpisteet" ovat katseilta suojattuja, vartioimattomia!
Ei yksityismajoituksissa mitään valvontakameroita ole!
Rahalaatikko on lattialla ja AVOIN, ILMAN KANTTA!
Siitä näkee suunnilleen sen sisällön ja ostoksensa vuoksi ei tarvitse kumartua vaan voi heittää rahat siihen, jos maksaa kolikoilla.- kirjoittanee
laiska-lasse kirjoitti:
Sijoittaisin hieman eri kategoriaan kukkapuskat avoimella, ihmisten katseille alttiilla paikalla ja katseilta suojassa olevan, vartioimattoman olut ja RAHA yhdistelmän.
Kokeilkaahan!
Parhaan sijoituksen näin Ettalissa. Olutkori (vain yhtä laatua) ja rahalaatikko olivat ulko-oven ulkopuolella, kuistilla mutta katseilta suojassa.
En tiedä ottivatko yöksi sisään. Luulisin ainakin.
Mutta hyvin on tilanne jos asenteemme kukkapuskan haluttavuuteen on identtinen katseilta suojassa olevan oluen ja rahan kanssa!vain omista kokemuksistaan.
Enpä ole koskaan ostanut olutta sieltä enkä täältä, kukkia kyllä sitäkin enemmän.
- täsäkin maassa
toimii rehellisyys. Kaupungissa on erään valtakunnallisen kirjakaupan myymälä. Lehtihylly on kadulla. Jakajat laittavat siihen ja kulkijat ottavat mennessään. Sisällä pitäisi käydä maksamassa, mutta kun ovat siinä jo ennen kaupan aukeamista, homma on yksinkertaistettu. Joku ystävällinen on jättänyt telineiden viereen lakkinsa ja kolikot ovat siinä. Kysyin ihan uteliaisuuttani myyjättäriltä, paljonko hävikki. Ei kuulemma lainkaan, päinvastoin. Pikkusen ylöspäin pyöristetyllä rahalla maksaneet vaihtorahoja kaipailematta.
Mutta on näitä kulttuurieroja. Osaan vähän slaavilaisia kieliä ja jouduin tulkiksi. Käytiin kirkossa. Pois tullessa yksi alkoi ihmettelemään kaverilleen: On tämä kumma maa. Rahaa jaetaan kangaspussista ihmisille mitään kyselemättä. Piti yrittää selittää, että se on kolehtihaavi mutta en naurunpyrskähdyksiltä siihen sitten pystynyt.- 4-vuotiaana
Ei tullut mieleenikään, että kolehtihaaviin pitäisi panna rahaa, vaan että rahaa jaettiin kaikille. Olin yllättynyt ja hämilläni, kun äiti käski tiukasti viemään ottamani rahat takaisin. Opin toki läksyni ensimmäisellä kerralla, mutta olisi äiti voinut kertoa asiasta etukäteen ja ehkä antaa minulle kolehtirahaa.
Olemme kerran vuokranneet omakotitalon konserttiviikon ajaksi Kuhmossa varsin kohtuulliseen hintaan. Omistajia emme tavanneet ollenkaan. Kaikki tavarat olivat esillä. Meillä olisi ollut talossa pääsy joka paikkaan. Siellä sellainen oli normaali käytäntö. Hotellihuoneita ei riittänyt alkuunkaan niin suurelle yleisömäärälle. Jos olisi tapahtunut väärinkäytöksiä tai varkauksia, niin varmaan vuokraus (itse asiassa hyväntekeväisyys) olisi loppunut alkuunsa.---Kyllä toisen kodissa yrittää elää siivosti ja korjata jälkensä. Luulisin sen olevan kaikkien selkäytimessä.
- tuu2
Minulla on kai jotenkin varaa siihen. Työskentelen eräässä kauppakeskuksessa jonka ympärillä liikkuu myös paljon laitapuolen kulkijoita.
Pistän keskarikorin ja laatikon hiljaisemman sisäänkäynnin viereen ja lapun * pullo maksaa euron , laita laatikkoon*. Ilmoitan ylihuomenna lopputuloksen.- Fridanna
on ainakin yksi majoituspaikka tuolla Pohjois-Karjalassa, jossa olen ollut yön yksin koko majapaikassa. Kaikki on ollut avoimena keittiötä myöten. Aamulla isäntäväki on sitten tullut aamukahvin keittoon. Ei tullut mieleenkään mennä penkomaan paikkoja.
Et voi tehdä testiä, koska alkoholijuomat olisivat myös alaikäisten saatavilla. Harmittava juttu. ;))
Testaa jollain muulla tuotteella, niin saat varmaan ihan hyvän tuloksen.- rohkelikko
Fridanna kirjoitti:
on ainakin yksi majoituspaikka tuolla Pohjois-Karjalassa, jossa olen ollut yön yksin koko majapaikassa. Kaikki on ollut avoimena keittiötä myöten. Aamulla isäntäväki on sitten tullut aamukahvin keittoon. Ei tullut mieleenkään mennä penkomaan paikkoja.
Monta päivää yksin talossa. Isäntäväeltä heidän lähtiessään reissuun kehoitus; jos tulee muita majapaikan tarvitsijoita, katsoisitteko niille sängyt ja näyttäisitte aamiaistarvikepaikat. Niin teimme, isolle ryhmälle. Kaikki olivat tyytyväisiä, me majoitetut ja isäntäväki!
Suomessakin. Joku kauppaa maitolaiturilla kukkia, toinen jotain maataloustuotteita tai niitä omenoita. Lehdestä olen lukenut muutamia juttuja ja myyjät olivat kehuneet ihmisiä rehellisiksi.
Äskettäin laitoin itse työpaikalla pöydälle kirjekuoren ja listan, johon ihmisten piti kirjoittaa nimensä ja summa, jonka sinne laittoivat. Viikon päästä koko ajan pöydällä olleessa kuoressa oli euron tarkkuudella juuri se summa, joka listan mukaan pitikin. Paikalla liikkui muutamia kymmeniä erilaisia ihmisiä ja epärehellisen olisi ollut helppo kähveltää vaikka koko kuori.
Mielestäni suurin osa ihmisistä on ihan rehellisiä. Jotkut ikävät poikkeukset vahvistavat säännön. ;)))- joistakin varkaan
...vaan ei kaikista. Ilmiö on varmasti globaali, tuskin siihen nimenomaan suomalaisuutta tarvitaan. Taannoin keskusteltin, varastavatko Suomessa johtajat firmoilta, kun silmä välttää. Sama siinäkin: joillekin muhkea palkka ja muut edut eivät riitä vaan lisuketta otetaan omin luvin mm. nimittämällä lomareissut koulutukseksi tai excursioksi,ostamalla luotokortilla omaan käyttöön tavaraa/palveluja tai jopa viemällä tileiltä rahaa suoraan jne. Silti uskon, että myös johtajista suurin osa on rehellisiä. Optiot ovat tosin luku sikseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 823283
- 922965
- 532232
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201665- 191594
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..101538Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein221428Olisitpa rakkaimpani
Kaipaan sinua. Ikävä sinun läsnäoloa ja kaikkea sinussa. Päivistä, jolloin nähdään tulee onnellisia päiviä. Sinun seuras61368Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131361Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin351335