Rautaluodit

,308

Eli pitääkö paikkansa väite et rautaluodit kuluttaa nopeemmin piipun ku kupariluodit? Eli kellään henkilökohtaista kokemusta et on saanu piipun menemään rautaluodeil?...Juttua kuulee monenlaista, toiset sanoo et voi ampua ja toiset et ei.

Entä ruostumattomat piiput...kuluuko nopeemmin kuin normaali?

13

1854

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihan silmissä..

      Ei: Katso vanhojen sotapyssyjen piippuja.
      Huolimatta väärästä käytöstä, putsauksesta ja kuluneista kymmenistä vuosista niillä osuu yhä, ja suurin osa sotilaspatruunoista on sellaisia joihin ottaa magneetti kiinni koska rauta on halvempaa kuin lyijy tai kupari.

      Tietysti jos ostat kalliin uuden aseen ja ammut sillä korkeintaan muutama sata laukausta vuodessa on säästö näennäistä ja pääsääntöisesti ne (siviili)tombakkivaippaiset ovat tehty paremmin ja ovat tarkempia kuin massana sotilaskäyttöön valmistetut.

      Jos haluaa pihdata kustannuksissa ja ampua tarkkoja patruunoita ne kannattaa tehdä itse. Mutta latausvälineet ja hyvät aineet maksaa kuten myös oma työ jotain. Joten jollei sitä tee myös harrastuksekseen niin pieniä määriä ei kannata itse ladata.

      Enemmän vaikuttaa varmaankin miten ammutaan; siis vedetäänkö sarjalla piippu kuumaksi ja puhdistetaanko väärin.
      Metsäpyssyllä tai tarkkuusaseella tätä ongelmaa on vähemmän.

      • että sodassa rautaluoteja

        mistä päättelit että sodassa on ollu rautaluoteja. olen paljo löytänyt sotilaskiväärin panoksia ja ihan normaali luoti niissä on eikä mitään rautaa.


    • Viänäse Tumi

      jotta raataluotit ilima muuta kuluttaapi piippuva enemmä. Sannoo järkikii. Romattu piippu tietennii er asia. Kulluuha sekkii, mutta hittaammi. En kaepoo henk kohtasta kokemusta ku en halluu pilata piipuloetan. Piipu kulumissee vaekutta kovasti mitä kuumemmaks ammut. Erroosio leviää ylmänökartiosta etiäpäen.

      • Tsetzeni

        Osta sie suojalasit ett´ei kulu silimälöessäs piiput


      • Tsetzeni kirjoitti:

        Osta sie suojalasit ett´ei kulu silimälöessäs piiput

        Va eipä ou tullu kokkeilttuo raotassie luotija. Ossoattako sannoa jotta mikähä etu liennöö lokpeissi luovvissa veneperässee verrattuna?


      • itelattooja savosta
        k0rh0nen kirjoitti:

        Va eipä ou tullu kokkeilttuo raotassie luotija. Ossoattako sannoa jotta mikähä etu liennöö lokpeissi luovvissa veneperässee verrattuna?

        Hyvä piippu kestee vaekka petonista valetut luodit. Tasaluatunen hiekka tekköö luojista tappiilin lentäjän.


      • Gosse från Mariehamn
        itelattooja savosta kirjoitti:

        Hyvä piippu kestee vaekka petonista valetut luodit. Tasaluatunen hiekka tekköö luojista tappiilin lentäjän.

        Lokkipase ja puattipyrstö. Evut sinne tänne.Taetaa Posniija Hertsekoviina Privi Partitsuani PPU tääsmetallipuattipyrstö ollakkii mualima huonoenoen. Vua umpipersiin kute reikäpiäne puattipersii lienöö yks parraampii rakenteeta. Tiukka, vahva persii ja ettee päen vejetty vaeppa sekä kunno valamistaja. Kelepoo mulle tarkkuushommii.


      • wiäräveijo m
        Gosse från Mariehamn kirjoitti:

        Lokkipase ja puattipyrstö. Evut sinne tänne.Taetaa Posniija Hertsekoviina Privi Partitsuani PPU tääsmetallipuattipyrstö ollakkii mualima huonoenoen. Vua umpipersiin kute reikäpiäne puattipersii lienöö yks parraampii rakenteeta. Tiukka, vahva persii ja ettee päen vejetty vaeppa sekä kunno valamistaja. Kelepoo mulle tarkkuushommii.

        sie gåssel mittee ossoo tarkkuuttoo,kuitenkii out niun huonn ammppuj jo luonnestoon.


      • Gosse från Mariehamn
        wiäräveijo m kirjoitti:

        sie gåssel mittee ossoo tarkkuuttoo,kuitenkii out niun huonn ammppuj jo luonnestoon.

        Ee meekäläen tarkka-ampuija ookkaa. Oon tuollane senttilötä ampuvaenennii Saalta metrilä tuuloo senti kasa, kahelta saalta kahe sentin ja kolomelta saalta männöö jo huonosti ku kasa onnii jo kolomesenttii. Amunnii tietennii nii isoja elukoeta jotta tua riittääp.


    • .308

      Eli eli...juttuahan kuulee monenlaista, mut onks kukaan kuluttanu omaa piippumaan normaalia nopeemmin rautaluodeilla? Paljon on varmaan kiinni rautaluotien laadustakin, mut yleisesti onks kokemusta?

      • asseitten ystävä muuruveeltä

        Meellä päen on tapana jos raataluoti on kuluttana puupun horoks niin lattaellaan patruunaan luotia missee on johtorengas tae kakssii mikä tekköö asseesta tuas uuven verosen.


    • Naantalissa_palaa_tänään

      oiuiskoha teil mittöö salvoo kutisevvaa persaukkoon

      • MustaTulevaisuus

        Hei, 15v!
        Harmi kuulla että nykyinen asumisjärjestelysi tuottaa sinulle pahaa oloa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1739
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1654
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      71
      1495
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      59
      1482
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      56
      1370
    6. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      92
      1370
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      17
      1342
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      18
      1186
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1140
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1124
    Aihe