Oisko kellään tietoa, et jos joutuu käymään äitiysneuvolassa työaikana niin tuleeko siitä miinusta eli joutuuko sen tekemään takaisin työpaikalla?
Työaikani on 8-16 ma-pe eli siis en voi käydä äitiysneuvolassa tai neuvolalääkärillä työajan ulkopuolella. Tarkoitan nyt ihan normaaleja raskauden saurantaan kuuluvia neuvola-, ultra- ja lääkärikäyntejä, eli en mitään ylimääräisiä.
Kuuluuko minun korvata töissä neuvolakäynteihin kuluva aika? Riippuuko tämä alasta tai yrityksestä vai ovatko säännöt yhtenäiset? Olen kaupan alalla.
Olen käsittänyt aiemmin, että äitiysneuvolakäynnit olisivat hyväksyttyä poissaoloa samalla tavalla kuin esim. äkillinen sairaus, jos täytyy lähteä lääkäriin kesken päivän. Sitten taas esim. hammaslääkäri ei ole tällaista "hyväksyttyä" poissaoloa, vaan siitä tulee miinusta.
Olenko ihan metsässä?
Mikä nämä asiat määrää; TES, työaikalaki vai työnantaja?
neuvolakäynti työaikana?
22
15449
Vastaukset
- meillä
Minun työpaikallani nämä neuvolakäynnit sai tehdä työaikana. (myös lasten neuvolakäynnit)
Itse en tosin käyttänyt oikeutta hyväksi koska en aluksi halunnut kertoa raskaudesta ja en voinut siis kertoa syytä poissaoloille. Kävin ne omina poissaoloina jotka korvasin myöhemmin. Käytin oikeutta vasta sitten myöhemmin kun olin ilmoittanut asiasta. Käytäntö ja säännöt varmaan erilaiset eri työpaikoilla. - jybis
mä leimasin itteni aina ulos ku lähin neuvolaan,vaan työpaikkalääkäri käynnit oli "työaikana tehtäviä" käyntejä...oon sitten vaa tehny takasin ne miinukset.. =)
kysyppä vaan pomolta tai soita palkanlaskijalle,luulis niitten sitten sanovan jos täytys ulos leimata =)- Stan
meillä oli työpaikalla tuossa aiemmin olisko ollut ihan alkuvuodesta, semmonen kokous jossa käytiin yhteisiä asioita läpi ja siellä pomo selvitti mm. näitä lääkärikäyntien sääntöjä. Hän sanoi silloin, että hammaslääkäri ei ole työaikaa eikä sellainen lääkäri esim. että "mulla on särkenyt päätä monta kuukautta". Mutta äkilliset lääkärit jos sairastuu yhtäkkiä, kelpaavat ja samoin äitiysneuvolan piiriin kuuluvat tutkimukset. Näin pomo sanoi silloin.
No nyt kun asia olisi mulle ajankohtainen, niin kun kysyin pomolta niin hän sanoikin että äitiysneuvolasta tulee miinusta. Muistin että hän olisi puhunut tuossa kokouksessa päinvastoin. Hän lupasi vielä tarkistaa asian.
Itse kun yritin vastausta netistä etsiä, niin en onnistunut löytämään. En tiedä oikein mistä hakea; mihin tällaiset säännökset kuuluvat? - hunnye
Stan kirjoitti:
meillä oli työpaikalla tuossa aiemmin olisko ollut ihan alkuvuodesta, semmonen kokous jossa käytiin yhteisiä asioita läpi ja siellä pomo selvitti mm. näitä lääkärikäyntien sääntöjä. Hän sanoi silloin, että hammaslääkäri ei ole työaikaa eikä sellainen lääkäri esim. että "mulla on särkenyt päätä monta kuukautta". Mutta äkilliset lääkärit jos sairastuu yhtäkkiä, kelpaavat ja samoin äitiysneuvolan piiriin kuuluvat tutkimukset. Näin pomo sanoi silloin.
No nyt kun asia olisi mulle ajankohtainen, niin kun kysyin pomolta niin hän sanoikin että äitiysneuvolasta tulee miinusta. Muistin että hän olisi puhunut tuossa kokouksessa päinvastoin. Hän lupasi vielä tarkistaa asian.
Itse kun yritin vastausta netistä etsiä, niin en onnistunut löytämään. En tiedä oikein mistä hakea; mihin tällaiset säännökset kuuluvat?raskauteen liittyvät tutkimukset saa suorittaa työajalla ilman mitään menetyksiä, palkasta tai työajasta tehtäviä miinuksia.
Itse kun kävin neuvolas alkuraskausden aikana, jolloin en vielä ollut siis kertonut työnantajalle, niin sanoin meneväni verikokeisiin (ei oo valetta, koska neuvolas otetaan hemoglobiini joka kerta) ja pyysin käyntitodistuksen, josta ei ilmennyt muuta kuin käynti terv.keskukses.
Mut jos sinulla ei oo syytä olla kertomatta, niin sanot vaan meneväsi neuvolaan ja palkka juoksee.
Ja toi oikeus käydä työajalla on lakisääteinen, eli joka alalla sama, ei riipu työehtosopimuksista. - se on
hunnye kirjoitti:
raskauteen liittyvät tutkimukset saa suorittaa työajalla ilman mitään menetyksiä, palkasta tai työajasta tehtäviä miinuksia.
Itse kun kävin neuvolas alkuraskausden aikana, jolloin en vielä ollut siis kertonut työnantajalle, niin sanoin meneväni verikokeisiin (ei oo valetta, koska neuvolas otetaan hemoglobiini joka kerta) ja pyysin käyntitodistuksen, josta ei ilmennyt muuta kuin käynti terv.keskukses.
Mut jos sinulla ei oo syytä olla kertomatta, niin sanot vaan meneväsi neuvolaan ja palkka juoksee.
Ja toi oikeus käydä työajalla on lakisääteinen, eli joka alalla sama, ei riipu työehtosopimuksista.ja lisäksi äitiysneuvolassa pitää käydä lain mukaisesti. Sen vuoksi siellä käynnit ovat palkallisia.
- lain mukaan
se on kirjoitti:
ja lisäksi äitiysneuvolassa pitää käydä lain mukaisesti. Sen vuoksi siellä käynnit ovat palkallisia.
Ei äitiysneuvolaan ole mikään pakko mennä, höh!
- .....................
lain mukaan kirjoitti:
Ei äitiysneuvolaan ole mikään pakko mennä, höh!
Muuten ei saa niitä etuuksia, kuten äitiyspäiväraha ja äitiysavustus. Mutta nehän voi käydä myöskin yksityisellä. Minä sain ainakin käydä ihan palkallisella ajalla kaikki lääkärit, joita oli varmaankin kymmenkunta. Terveydenhoitajalla en usein käynyt pelkästään, ja niihin sain vuoroja vaihdeltua.
- työaikana
Kyllä, neuvolakäynnit saa tehdä palkallisesti työaikana. Tämä on fakta kaikissa tesseissä, mutta niissä puhutaan jotain "kohtuullisesta ajasta". Jos työaikasi on 8-16 et voi olettaa tilaavasi neuvola-ajan klo 14.00 ja lähteväsi töistä 13.30, etkä palaa takaisin työpaikallesi.
Tällöin miinukset on taattuja.- hunnye
tuokin riipuu täysin työpaikan sijainnista. Mikäli työpaikalta neuvolaan kestää reippaan tunnin ajomatkan, niin vallan hyvin voi lähteä loppupäiväksi neuvolaan. On aivan turhaa ajaa takaisin duuniin vajaaksi tunniksi.
Yleensä nää asiat kannattaakin sopia työnantajan kanssa, ja pyrkiä tietty siihen, et mahd. vähän työaikaa menee "hukkaan".
Sitäpaitsi omalla kohdallani voin sanoa, et välillä noita neuvola-aikoja on ollut todella rajoitetusti, joten välttämättä niissä ei hirveesti joustoa löydy. Ultraääni-tutkimuksissa meillä päin vain annetaan aika, ja se on sit siinä. - kolmen muksun äiti
Minun työnantajani tulkitsi työsopimuslain 8:tta pykälä siten, että normaalineuvolakäynti ei ole lääketieteellinen tutkimus vaan ne piti suorittaa omalla ajalla.
8 §
Palkanmaksuvelvollisuus
Työnantajan on kuitenkin korvattava raskaana olevalle työntekijälle synnytystä edeltävistä lääketieteellisistä tutkimuksista aiheutuva ansion menetys, jos tutkimuksia ei voida suorittaa työajan ulkopuolella. - ajaa duuniin
hunnye kirjoitti:
tuokin riipuu täysin työpaikan sijainnista. Mikäli työpaikalta neuvolaan kestää reippaan tunnin ajomatkan, niin vallan hyvin voi lähteä loppupäiväksi neuvolaan. On aivan turhaa ajaa takaisin duuniin vajaaksi tunniksi.
Yleensä nää asiat kannattaakin sopia työnantajan kanssa, ja pyrkiä tietty siihen, et mahd. vähän työaikaa menee "hukkaan".
Sitäpaitsi omalla kohdallani voin sanoa, et välillä noita neuvola-aikoja on ollut todella rajoitetusti, joten välttämättä niissä ei hirveesti joustoa löydy. Ultraääni-tutkimuksissa meillä päin vain annetaan aika, ja se on sit siinä.Kyllä, tottahan toki, turhaa ajaa duuniin. Mutta ei se turha aika ole sopimusten mukaan palkallista. Eli neuvolassa käynti kyllä työaikaan, mutta miinuksia menee myös.
- asia
liitosta tai luottamusmieheltä. On varmasti luotettavampi kuin työnantaja.
- mape.
määrittelee ainoastaan yhden käynnin työajalle ja muut on omaa aikaa. Tuo yksi käynti on siksi että saa äitiysetuudet yms kun on ajoissa käynyt sen kerran..
Työnantajahan saa olla vaikka kuinka kiltti ja antaa joustoa tai sitten tiukkis. On aika eri asia jos sairastuu ja joutuu saikulle kuin että hankkiutuu raskaaksi ja käy neuvolassa. Eihän se ole työmaan vika että teille tulee vauva joten ei sen työmaan kuulu siitä kärsiäkään tai osallistua kuluihin.
Kysymällä asia selviää kuitenkin parhaiten ja hyvällä tahdolla voi löytyä molemmille sopiva ja tuskaton ratkaisu.
Niin ja työterveydessä käynnithän on työaikaa koska ne kuuluu työhön osana.
Asian siis määrittelee työehtosi ja sitä paremmat edut voi antaa työnantaja tahtoessaan.- mulla se kohta...
Missäs kohtaan KVTES'ssä on sanottu, että "yksi kerta äitiysneuvolassa kuuluu työaikaan ja muut omaan aikaan". Mistä ihmiset keksivät tällaisia sepustuksia? Työnantajako syöttää pajunköyttä? Olkaahan hyvät ihmiset vähän valveutuneempia ja lukekaa työehtosopimuksenne heti silloin kun kirjoitatte työsopimuksen.
- työehtosopimuksessa
mulla se kohta... kirjoitti:
Missäs kohtaan KVTES'ssä on sanottu, että "yksi kerta äitiysneuvolassa kuuluu työaikaan ja muut omaan aikaan". Mistä ihmiset keksivät tällaisia sepustuksia? Työnantajako syöttää pajunköyttä? Olkaahan hyvät ihmiset vähän valveutuneempia ja lukekaa työehtosopimuksenne heti silloin kun kirjoitatte työsopimuksen.
Teknologiateollisuuden työehdoissa oli että ne neuvolakäynnit ovat palkallista vapaata jotka tarvitaan että saa äitiyspäivärahan eli ovat siis pakollisia neuvolakäyntejä...
Googlettakaa työehtosopimuksenne kyllä se sieltä löytyy.. - sanotaan
että: TSL:n mukaan työtekijällä on oikeus käydä synnytystä edeltävissä lääkärintutkimuksissa ilman ansionmenetystä (ellei niitä voi suorittaa työajan ulkopuolella) eli oisko sittenkin niin, et tavalliset neuvolassakäynnit täytyy suorittaa palkattomalla työajalla, mut aina kun on kyse lääkärin tekemistä tutkimuksista, niin silloin saa myös palkan.
Ja sit parannuksia tähän on varmasti eri lailla er alojen "tesseissä". TES:ssähän ei sais olla työsopimuslakia huonontavia ehtoja. - mapee
mulla se kohta... kirjoitti:
kyseinen kohta on kvtessissä sivu 43 työajan 2momentti ja viides pykälä. Huomioi erityisesti yksikkömuotoon kirjoitettu asia..
Lääkärin määräämät tutkimukset
Lääkärin lähetteellä määräämiin tutkimuksiin, kuten erikoislääkärin,
laboratorio- tai röntgentutkimukseen kulunutta aikaa ei lueta työajaksi,
mutta mikäli viranhaltija/työntekijä todellisen tarpeen vaatiessa joutuu
työaikanaan em. tutkimuksiin, järjestetään niitä varten vapautus työstä.
Sama koskee synnytystä edeltäviä lääketieteellisiä tutkimuksia,
mikäli tällainen tutkimus on suoritettava työaikana. Mikäli tutkimus
matka-aikoineen ajoittuu viranhaltijan/työntekijän varsinaiseen työaikaan,
työaikaa ei tästä syystä pidennetä.
Soveltamisohje
Todellisella tarpeella tarkoitetaan tässä sitä, että tutkimus ei ole tehtävissä
työajan ulkopuolella tai että kysymyksessä on äkillinen tutkimustarve.
Sopimusmääräys ei koske oma-aloitteista lääkärissä, hammaslääkärissä ja
hoidossa käyntiä, useamman päivän kerrallaan kestäviä tutkimuksia eikä tutkimuksia,
jotka on suoritettu viranhaltijan/työntekijän oma-aloitteisen lääkärissäkäynnin
yhteydessä.
Synnytystä edeltävillä lääketieteellisillä tutkimuksilla tarkoitetaan sekä lääkärin
että muun terveydenhoitohenkilökunnan suorittamaa tutkimusta taikka tällaiseen
tutkimukseen perustuvan laboratorio- tai muun vastaavan kokeen suorittamista,
joka perustuu selvitystarpeeseen raskaana olevan viranhaltijan/työntekijän
tai sikiön terveydentilasta.
Mikäli raskaana olevan on käytävä tutkimuksissa työaikana, tulee tästä ilmoittaa
työnantajalle niin pian kuin se on mahdollista. Työnantaja voi tällöin osoittaa
viranhaltijalle/työntekijälle toisen ajankohdan tutkimusta varten huomioon
ottaen tutkimuksen kiireellisyys ja ajankohta, jolloin tutkimuksia tehdään.
Hyvissä ajoin tapahtuva ilmoittaminen mahdollistaa myös sen, että
työvuorojärjestelyjä tehtäessä voidaan etukäteen ottaa huomioon tutkimuksissa
käynnin tarve siten, että se voi pääsääntöisesti tapahtua työajan ulkopuolella.
Ja edelleen s38 3 momentti..
Jos työpäivä viranhaltijan/työntekijän pyynnöstä tai muutoin hänestä
johtuvasta syystä jää satunnaisesti vajaaksi eikä vajausta ole tehty
takaisin muuna aikana, vähennetään kuukausipalkasta edellä tarkoitettu
tuntipalkka kultakin poissaolotunnilta. - vaan snaijaa
mapee kirjoitti:
kyseinen kohta on kvtessissä sivu 43 työajan 2momentti ja viides pykälä. Huomioi erityisesti yksikkömuotoon kirjoitettu asia..
Lääkärin määräämät tutkimukset
Lääkärin lähetteellä määräämiin tutkimuksiin, kuten erikoislääkärin,
laboratorio- tai röntgentutkimukseen kulunutta aikaa ei lueta työajaksi,
mutta mikäli viranhaltija/työntekijä todellisen tarpeen vaatiessa joutuu
työaikanaan em. tutkimuksiin, järjestetään niitä varten vapautus työstä.
Sama koskee synnytystä edeltäviä lääketieteellisiä tutkimuksia,
mikäli tällainen tutkimus on suoritettava työaikana. Mikäli tutkimus
matka-aikoineen ajoittuu viranhaltijan/työntekijän varsinaiseen työaikaan,
työaikaa ei tästä syystä pidennetä.
Soveltamisohje
Todellisella tarpeella tarkoitetaan tässä sitä, että tutkimus ei ole tehtävissä
työajan ulkopuolella tai että kysymyksessä on äkillinen tutkimustarve.
Sopimusmääräys ei koske oma-aloitteista lääkärissä, hammaslääkärissä ja
hoidossa käyntiä, useamman päivän kerrallaan kestäviä tutkimuksia eikä tutkimuksia,
jotka on suoritettu viranhaltijan/työntekijän oma-aloitteisen lääkärissäkäynnin
yhteydessä.
Synnytystä edeltävillä lääketieteellisillä tutkimuksilla tarkoitetaan sekä lääkärin
että muun terveydenhoitohenkilökunnan suorittamaa tutkimusta taikka tällaiseen
tutkimukseen perustuvan laboratorio- tai muun vastaavan kokeen suorittamista,
joka perustuu selvitystarpeeseen raskaana olevan viranhaltijan/työntekijän
tai sikiön terveydentilasta.
Mikäli raskaana olevan on käytävä tutkimuksissa työaikana, tulee tästä ilmoittaa
työnantajalle niin pian kuin se on mahdollista. Työnantaja voi tällöin osoittaa
viranhaltijalle/työntekijälle toisen ajankohdan tutkimusta varten huomioon
ottaen tutkimuksen kiireellisyys ja ajankohta, jolloin tutkimuksia tehdään.
Hyvissä ajoin tapahtuva ilmoittaminen mahdollistaa myös sen, että
työvuorojärjestelyjä tehtäessä voidaan etukäteen ottaa huomioon tutkimuksissa
käynnin tarve siten, että se voi pääsääntöisesti tapahtua työajan ulkopuolella.
Ja edelleen s38 3 momentti..
Jos työpäivä viranhaltijan/työntekijän pyynnöstä tai muutoin hänestä
johtuvasta syystä jää satunnaisesti vajaaksi eikä vajausta ole tehty
takaisin muuna aikana, vähennetään kuukausipalkasta edellä tarkoitettu
tuntipalkka kultakin poissaolotunnilta.et missä kohti sanotaan, että vain yksi kerta/raskaus sallitaan tehtävän työajalla. Tuossahan puhutaan työajalla tehtävistä tutkimuksista, ei tutkimuksesta.
Ja myös tavan neuvolakäynnit ilman lääkäriä näyttäis kuuluvaan siihen sarjaan, jossa saa vapautuksen työstään matka-aikoineen.
Ja aiempaan viitaten, eihän se tietenkään työmaan vika ole et on hankkiutunut paksuksi, mut veikkaisin et sillä, että saa palkan neuvolakäynniltä pyritään tasa-arvoon miesten ja naisten välillä (eli et raskaudesta ei saa rankaista) ja siihen, et naiset kävis neuvolassa antamassa tärkeät pissa- ja verinäytteet, jotta sikiön terveyttä pystyttäisiin vaalimaan. - '''
sanotaan kirjoitti:
että: TSL:n mukaan työtekijällä on oikeus käydä synnytystä edeltävissä lääkärintutkimuksissa ilman ansionmenetystä (ellei niitä voi suorittaa työajan ulkopuolella) eli oisko sittenkin niin, et tavalliset neuvolassakäynnit täytyy suorittaa palkattomalla työajalla, mut aina kun on kyse lääkärin tekemistä tutkimuksista, niin silloin saa myös palkan.
Ja sit parannuksia tähän on varmasti eri lailla er alojen "tesseissä". TES:ssähän ei sais olla työsopimuslakia huonontavia ehtoja.Siis äidillä on TSL:n 8 pykälän mukaan oikeus käydä lääketieteellisissä tutkimuksissa. Myös neuvolassa tehdään joka kerta lukuisia tutkimuksia, joiden tulosten perusteella varmistetaan raskauden normaali kulku. Eli neuvolassa saa käydä työaikana jos sinne ei muuten pääse!
- hauska "virhe"
''' kirjoitti:
Siis äidillä on TSL:n 8 pykälän mukaan oikeus käydä lääketieteellisissä tutkimuksissa. Myös neuvolassa tehdään joka kerta lukuisia tutkimuksia, joiden tulosten perusteella varmistetaan raskauden normaali kulku. Eli neuvolassa saa käydä työaikana jos sinne ei muuten pääse!
kuinkahan monta isää on yrittänyt päästä työaikana palkalliseen neuvolatutkimukseen raskautensa takia. Heh he hee!
- tuleva fabu henkisenä tukena
hauska "virhe" kirjoitti:
kuinkahan monta isää on yrittänyt päästä työaikana palkalliseen neuvolatutkimukseen raskautensa takia. Heh he hee!
Mä kävin. Hehheh.
Eli kävin ultraäänikuvauksessa ihan vaan pitelemässä kädestä kiinni. Sain puoli päivää palkallista asiointivapaata.
No ihmettelin vähän itsekkin että sekosiko pomo kun myönsi vapaan.
- Sh Tays
Sairaanhoitajan työstä (Tays)ei saanut käydä neuvolassa työajallla. Tein siis 8-16 päivätyötä. Kaikki tunnit ja minuutit korvasin.
Että semmosta. pidetään tooosi hyvää huolta työntekijöiden terveydestä raskausaikana. Hyvä kun ultraan pääsin. Olis se äitiyspoli ja synnytysvastaanotto ollu siinä muutaman metrin päässä jos olis jotain tullu...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va1323013- 71467
Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?2201326Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J701191- 441151
- 371021
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va381012Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke133957- 47954
Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.36877