VALKOKULTA/ HOPEA?

ei tietoa...

Kumpi on kestävämpi kihla-/vihkisormuksena??

Valkokultaisesta lähtee rodiointi päältä, mutta kuinka nopeasti se suurin piirtein tapahtuu normaalissa käytössä (jos sormusta ei käytä esim. puutarhatöissä, jumpassa tms.)...? Eli kuinka usein rodiointia saa olla uusimassa? Ja toisaalta olisiko hopeinen sormus sitten parempi...kumpaan tulee helpommin naarmuja tai kulumia?
Tavallista keltakultaista en siis halua. Ja platinasormukset on turhan kalliita. :P

Kiitos! :)

4

3610

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kultasepän liikkeen myyjä

      Valkokulta on kestävämpää kuin hopea, vaikka 18 karaatin valkokulta naarmuuntuukin lähes yhtä paljon kuin hopea. Rodinointi täytyy tehdä käytöstä riippuen parin vuoden välein tai harvemminkin. Jos sitä käyttää ihan kaikkia töitä tehdessä, niin hiukan useammin, mutta maalaisjärkeä täytyy muutenkin käyttää sormuksia pidettäessä. Usein myös jos sormus pysyy suurinpiirtein aina samoin päin sormessa (esim. timanttisormukset, joissa ei ympäri asti kiviä) niin rodinointi kuluu alapuolelta ensin, ja sinnehän ei kukaan muu näe kuin sinä itse. Naarmuja sormukseen tulee välittömästi kun sen sormeen laittaa, ja jotain alkaa tehdä, ne eivät uutuuden kiiltävänä pysy päivää kauempaa.

      Hopea myös reagoi herkemmin ihon kanssa, eli jos hikoilee paljon, sormus voi mustua. Sen saa kiillotusaineella putsattua, mutta valkokulta ei reagoi näin.

      Valkokultasormuksia voi hankkia myös rodinoimattomana, jolloin sävy on vielä harmaampi, jossain valossa lievästi kellertävä. Ei kuitenkaan näkyvästi. Ne ovat tietysti huoltovapaita. Halvoista "kaksiyhdenhinnalladianakihloista" ei kannata lähteä rodinointia poistamaan, ne ovat edullisempaa 14 karaatin ulkolaista valkokultaa, jotka ovat huomattavan keltaisia rodinoinnin alta. Kotimainen valkokulta on yleensä kaunista vaaleaa valkokultaa, kannattaa kysellä sellaisia, jos rodinoimattoman sormuksen hankkii.

      Toivottavasti tämä nyt hiukan selkiytti asiaa... =)

      • ...

        Kiitos vaan, kyllä selkeytti. :) Ei siis hopeista. :D

        Mutta siis millainen se rodinoimaton valkokultainen mahtaa olla...olisikohan jossain kuvaa? Kun tosiaan ei oikein miellytä silmää kultakorut tai sen näköiset. Itse käytän lähinnä hopeakoruja, joten kihlasormuskin olisi hyvä olla joku sen värinen, että sopii tyyliin. :)


      • Kultasepän liikkeen myyjä
        ... kirjoitti:

        Kiitos vaan, kyllä selkeytti. :) Ei siis hopeista. :D

        Mutta siis millainen se rodinoimaton valkokultainen mahtaa olla...olisikohan jossain kuvaa? Kun tosiaan ei oikein miellytä silmää kultakorut tai sen näköiset. Itse käytän lähinnä hopeakoruja, joten kihlasormuskin olisi hyvä olla joku sen värinen, että sopii tyyliin. :)

        En tiedä missä asut, mutta kannattaa käydä kyselemässä sellaisista kultasepän liikkeistä, joissa tehdään lähinnä tilaustöitä ja uniikkikoruja. Ts. kultasepän pajoista. Sieltä voit ehkä löytää rodinoimattomia vk-koruja, tai ainakin heillä on raakamateriaalia, josta voinevat näyttää minkä väristä se on.

        Valkokulta on väriltään harmaata metallia, ehkä asteen verran "rusehtavampaa/kellertävämpää" kuin rodinoidut korut. Sitä on vaikea selittää, se pitää nähdä. Se sopii kuitenkin loistavasti yhteen hopeakorujen kanssa, ei se ole niin huomattavan eriväristä.

        Itse olen nähnyt Helsingissä Galleria Korussa rodinoimattomia vk-sormuksia, juuri sellaisia sileitä tavallisia kihlasormuksia. Siitä on tosin pari vuotta aikaa, mutta ehkä siellä vieläkin niitä on, mene ja tiedä.


    • Väri vähän harmaampi

      Ei muuta eroa ja ei tarvi maksaa uudesta rodinoinnista mitään osamaksuja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      47
      3115
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2331
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      125
      1710
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1563
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1077
    6. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      954
    7. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      44
      911
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      846
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      71
      801
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      764
    Aihe