Pian olen lähdössä Tihanyyn. Haluaisin tietää jotaikin etukäteen vaikka asiat eivät ole enään oleellisia kun matka on jo maksettu, kunhan nyt olen utelias:
Millaiset rannat Tihanyssa on ? ymmärtääkseni ei ollenkaan hiekkarantoja.
Ymmärtääkseni Unkari on lihamaa joten vegenä hiukan kysytyttää miten on kasviruokien saannin laita?
Menen ok matkatoimiston matkalle hotelli Club tihanyyn ja totesin sen olevan n 2 km päässä kylän keskustasta. Kulkeeko keskustaan jotain vempelettä? esim sellasta turisti"junaa" mitä kaikkialla turitikylissä ajelee. vai pitääkö kävellä/pyöräillä.
Ja ehdottoman tärkeetä ois saada tietää mistä löydän Sumegin ritariturnajaisten aikatauluja??
Milloin niitä on ja miten sinne pääsee
Onko joku just tullu Unkarista? millaset säät siellä on ollu, huolestuttaa kun täällä suomessa on satannu ja ukostannu nyt viikon että menee loma sielläkin sateenvarjon alla oleiluun.
minulle saa kerto kaikkea muutakin Unkarin ja Balatonin matkailusta....plussia ja miinuksiakin rohkeasti,.
tihanysta
4
783
Vastaukset
- Toinen vege
En oikein osaa vastata muuhun kuin tuohon ruoka kyssäriin ja vähän säästä, kun olen Balatonille menossa vasta kuukauden päästä. Olin keväällä Unkarissa ja vegetkin saavat sieltä ruokaa, mutta se on paljon suolaisempaa ja öljyisempää kuin Suomessa, mutta todella maukasta. Jos olet laktoosi-intolerantikko, niin kannattaa ottaa laktaasi valmisteet mukaan. Säät ovat ilmeiseti suosineet unkarilaisiakin viime aikoina, lämmintä riittää, mutta sateitakin on ollut. Ei muuta kuin hyvää reissua!
Olemme lähdössä luultavasti samalle matkalle. Olimme viime kesänä samaan aikaan myös Balatonilla (Copak, Balatonfured) ja nyt lähdemme hieman tarkemmin tutustumaan Tihanyn alueeseen. Nähtävää varmasti riittää. Viime kesänä esiintymisien vuoksi ei aikaa oikein riittänyt muuhun turisteiluun. Uimaranta ainakin Copakissa oli hiekkaranta, luultavasti myös Tihanyssa. Sää oli erittäin vaihteleva viime reissulla, ukkosmyrskyjä, aurinkoa ja lämpöä riitti. Tarkoitus olisi käydä myös jälleen Budapestissa ehkä junalla. Pyöräileminen Balatonin hienoilla pyöräteillä on myös suunnitelmissa.
- ile
Saat voivat olla tosiaan vaihtelevat, mutta kuitenkin lammintahan pitaisi olla.
Kannattanee harkita pyorien vuokraamista, sinne on tehty uudet pyoratiet ympari balatonia. Tihanysta paasee lautalla toiselle puolelle, jos haluaa enemman iltaelamaa (Siofok)...
Vedenlaadusta tassa muuten tietoa
http://www.kvvm.hu/szakmai/balaton/lang_en/index.htm
Auto voisi olla myos ihan kateva, siella lahella tosi paljon pienia kylia ym viinitiloja joita voisi kayda katsastamassa. Kasittaakseni Sumegissa paasee joka ilta katsomaan jonkinlaista hevosesitysta.
Tihanyhan on tosi kaunis pieni kyla, ainoa asia johon kannattaa varautua etta ainakaan minun mielestani tuo Club Tihany ei ole ihan kivin hotelli, tosin siella on kaikki mahdolliset palvelut, aina surffi- ja purjehduskoulusta lahtien. Se vain karsii vahan siita vanhasta perinteesta, silla se oli isoimpia hotelleja jo ennen vapautumista. Englantia osataan auttavasti mutta kaikkialla saksaa. Ja saksalaisia riittaa vahan liiankin paljon sinne.
Jos on aikaa, niin ehdottamasti kannattaa yrittaa kayda Budapestissa, tama jos mika on todellinen kesakaupunki, erillaista tapahtumaa riittaa joka viikonlopulle ja paivalla.
- AXbeebi
Olen tällä hetkellä Budapestissa ja kelejä kyllä riittää. Tänäänkin on 30 astetta varjossa. Kylmä ei tule :)
Koko viikon mitä ollaan täällä oltu on ollut tosi lämmintä, vaikka vesisateita ja ukkosta on luvattu. Parina päivänä on satanut vähän, mutta ei olla edes kastuttu kertaakaan. Siis todella hienot kelit on ainakin tällä hetkellä.
Vegeruokaa alkaa saamaan jo aika hyvin joka puolelta. Jos olet täysin vege niin voi olla että vaihtoehtoja on aika vähän ,mutta nälkään et kyllä kuole :)
Tihanystä en tiedä kuin sen verran että kaunis paikka on (pari kertaa ajettu ohi) ja uimarantoja en ainakaan autosta katselleen nähnyt. Lautalla pääsee toiselle puolelle Balatonia jossa taas on upeita hiekkarantoja. Jos hiekkarantoja ei ole niin vuokraa sellainen polkuvene - polje sillä järven keskelle ja ui sieltä :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124570MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar912356Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5641785Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1011491- 91453
Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671187Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331118Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt219990Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o64967Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3948