Aiomme maalauttaa 14 vuotta vanhan talon autotallin ammattilaisella, ja ottaisin mielellään vastaan vinkkejä ennen sopimuksen tekoa.
Ensinnäkin maalin valinta, mitä kannattaa ottaa huomioon? Kokemuksia hyviksi/huonoiksi osoittautuneista maaleista? Talo on tod.näk. maalattu öljymaalilla. En tiedä varmasti, koska talo on ostettu enkä tunne maaleja. Joka tapauksessa maali on peittävää ja väri on vaalea. Maalipinta näyttää olevan kunnossa (ei hometta tms.), mutta se on "likaisen" näköinen.
Miten uutta väriä kannattaa testata? Kannattaako itse läväyttää pensselillä takaseinään läntti uutta maalia? Onko sävy sama kuin varsinaisen maalausurakan jälkeen (kun pohja on käsitelty jne.)?
Onko kokemuksia Keski-Suomen alueen maalareista tai maalausliikkeistä? Etenkin kiinnostaa työn jälki, mutta tietysti myös hinta.
Omakotitalon uudelleen maalaus?
15
6020
Vastaukset
- Pera
Lautavuorisia taloja on maalattu omatoimisesti seinä/kesä. Hiottu vanha maali pois ja vedetty uusi tilalle.
Takavuosilla oli urakoitsijoita, jotka maalasivat ruiskulla seinien lisäksi osan katosta ja sokkelistakin. Kannattaa tehdä kirjallinen sopimus hommasta. - ruiskumaalareita
ottavat rahat pois nopeasti. Työ 2000 euroa.
Käsityönä talo kierretään kolme kerttaa, puhdistus, pohjamaali/paikkaus ja pintamaali.
Hinta 5000 euroa. - jeki
Laadun saat selville,onko kyseessä öljyväri vai akrylaatti väri jos saat pienen palan maalia irti niin tee seuraava koe. Koita polttaa esim sytyttimellä, jos maali palaa hyvin kyseessä on öljyväri mutta jos ei pala vaan tavallaan vain hehkuu kyseessä on Akrylaattiväri eli vesiohenteinen väri.sitten siihen maalin valintaan.Itse olen käyttänyt tikkurilan Tehoa tai Pika Tehoa pikateho on vesi ohenteinen ja teho on liuotin ohenteinen eli öljymaali.
Toivottavasti pääset noilla vinkeillä eteenpäin.- Rakennusmies
homehtuu helposti eli siihen tulee mustia pilkkuja.
Tuolta kun tilaat Elmo-öljymaalia niin valkoinenkin pysyy valkoisena monta vuotta eikä mene mustille homepilkuille.
http://www.lakkavalmiste.fi/sivut/
- AnneR
Prima-nimisestä firmasta kävi mies tekemässä tarjouksen. Maalattava ala on arvioijan laskujen mukaan 250 neliötä ja työ tehdään käsin (pohjamaalin poisto kahteen kertaan maalaus). Tarjous on 8500 euroa mikä on minusta aika kova hinta, enkä aio tehdä sopimusta. Sekin epäilytti, että maalin ja työn hintaa ei suostuttu erittelemään, ja kotitalousvähennys esiteltiin ikäänkuin se olisi firman antama alennus.
Firman käyttämät maalit ovat Teknokselta, ja ainakin Winterin valkoisesta maalista olen saanut huonohkon käsityksen nettikirjoituksista. Meidänkin autotallin valkoinen ovi on homeessa, liekö sitten ko. maalilla maalattu.
Ensi viikolla tulee oman kunnan ammattimaalari tekemään tarjouksensa. Jotenkin tuntuisi siltä, että pienessä kunnassa ei voi kovin pitkään tehdä huonoa jälkeä, ja tämä maalari on toiminut alalla pitkään ja töitä tuntuu riittävän.- erittelee
aina jo tarjoukseen kaikki vaiheet ja käytettävät maalit yms. ja toi hinta oli pikkasen yläkanttiin..mut teknoksen maalit tämän hetken ykkösiä.. maalareita on nykyäänkin moneen lähtöön..ja monesti se on niin että hyvälle miehelle tehty työ poikii uuden kohteen.. onnea sulle tuvan maalooseen!
- ulkomaalaus
Meilläkin kävi Primasta tekemässä tarjouksen, maalattava ala 480 neliötä, käsin raaputus ja maalaus kahteen kertaan petroliöljymaalilla. Hinnaksi kehtasi esittää 19 789 €, sitten sukkelasti vähensi tuosta pöyristyttävästä summasta kotitalousvähennyksen ikään kuin firman alennuksena. Sanottiin tälle tarjouksen tekijälle että "älä soita meille, me soitamme sitten teille kun olemme harkinneet asiaa." Otettiin esille puhelinluettelon keltaiset sivut ja katsottiin sieltä maalausliikkeitä. Niitten tekemät tarjoukset asettuivat 7000 € ja 10 000 € haarukkaan, eikä kotitalousvähennystä edes mainittu
- AnneR
ulkomaalaus kirjoitti:
Meilläkin kävi Primasta tekemässä tarjouksen, maalattava ala 480 neliötä, käsin raaputus ja maalaus kahteen kertaan petroliöljymaalilla. Hinnaksi kehtasi esittää 19 789 €, sitten sukkelasti vähensi tuosta pöyristyttävästä summasta kotitalousvähennyksen ikään kuin firman alennuksena. Sanottiin tälle tarjouksen tekijälle että "älä soita meille, me soitamme sitten teille kun olemme harkinneet asiaa." Otettiin esille puhelinluettelon keltaiset sivut ja katsottiin sieltä maalausliikkeitä. Niitten tekemät tarjoukset asettuivat 7000 € ja 10 000 € haarukkaan, eikä kotitalousvähennystä edes mainittu
Ilmeisesti Primalla riittää kuitenkin jostain asiakkaita, mutta ihmettelen näillä hintatarjouksilla. Teille tehty tarjous kuulostaa todella järjettömältä. En aio minäkään ottaa yhteyttä firmaan, mutta voi olla, että edustaja soittaa tällä viikolla, kun jätettiin asia auki. Saa sitten nähdä, että alkavatko tinkiä.
Sen verran huono kuva tuli Primasta, että sopimukseen tuskin silti päästään. Tällä viikolla on luvassa toisen yrittäjän tarjous, mielenkiintoista nähdä minkä suuruinen se on. Mutta teidän 7000 - 10000 euron tarjoukset antaisivat osviittaa, että tuonne 4000 - 6000 euron summaan voisi päästä. - Kristiina-75
AnneR kirjoitti:
Ilmeisesti Primalla riittää kuitenkin jostain asiakkaita, mutta ihmettelen näillä hintatarjouksilla. Teille tehty tarjous kuulostaa todella järjettömältä. En aio minäkään ottaa yhteyttä firmaan, mutta voi olla, että edustaja soittaa tällä viikolla, kun jätettiin asia auki. Saa sitten nähdä, että alkavatko tinkiä.
Sen verran huono kuva tuli Primasta, että sopimukseen tuskin silti päästään. Tällä viikolla on luvassa toisen yrittäjän tarjous, mielenkiintoista nähdä minkä suuruinen se on. Mutta teidän 7000 - 10000 euron tarjoukset antaisivat osviittaa, että tuonne 4000 - 6000 euron summaan voisi päästä.No tässä on yksi Priman asiakas, pettynyt sellainen. Maalautimme talomme heillä nyt toukokuussa. Työn jälki oli ok mutta tarjouksen, ja lopullisen laskutuksen (työn osuuden josta verovähennystä saa)epäsuhta hirvitti.
Talon uudelleen maalaus tarjous meille oli 5600e, sisältäen talon sekä ulkorakennusten (leikkimökki, roskakatos) pesun ja maalauksen ja joidenkin talon kulmalautojen vaihdon. Tarjousta tehdessään myyjä laski työn osuudeksi omiin papereihinsa 3800e jonka luvun sanoi meille ja josta siis saisimme 60% kotitalousvähennyksenä takaisin. Hyvä. Vaikka hinta olikin suht' korkea, hyväksyimme tarjouksen koska ajattelimme firman hoitavan työn rivakammin kuin mahd. yksi maalari. Ei innostanut ottaa riskiä maalarista joka norkoilisi nurkissa koko kesän.
Työn laatu oli erinomaista - siitä ei ole sanomista. Ja homma hoitui kolmessa päivässä 2-3 maalarin toimesta.
Mutta sitten koitti laskutuksen aika. Loppusumma täsmäsi mutta laskussa työn osuudeksi oli laskettu 2400e(vrt.luvattu 3800). Aika iso raha kotital.vähennyksen suhteen eli saako summasta takaisin 1240 vai 2080e.
Työn osuuttahan ei toki oltu eritelty alkup.tarjoukseen vaan olin itse kirjoittanut myyjän papereista yksityiskohdat ylös. Onneksi näin sillä muuten en olisi edes tajunnut kysellä laskun erittelystä heiltä.
Asiaa kyllä korjattiin ja summia rukattiin mutta edelleen työn osuus jäi laskussa luvattua pienemmäksi. Valitin asiasta uudelleen mutta enää ei ymmärrystä löytynyt. Sapettaa. Tuli vaan mieleen että noinko tämä on ihan normaali tapa kusettaa asiakkaita. Myyjä laskeskelee kotitalousvähennykset alennuksina joiden pohjalta hölmö kuluttaja tuijottaa vain kuvitteellisen maksimaalisen vähennyksen jälkeen maksettavaksi jäävää summaa ja saadaan kauppa syntymään. Laskutus on sitten aivan jotain muuta kuin mitä tarjous. :-( - AnneR
Kristiina-75 kirjoitti:
No tässä on yksi Priman asiakas, pettynyt sellainen. Maalautimme talomme heillä nyt toukokuussa. Työn jälki oli ok mutta tarjouksen, ja lopullisen laskutuksen (työn osuuden josta verovähennystä saa)epäsuhta hirvitti.
Talon uudelleen maalaus tarjous meille oli 5600e, sisältäen talon sekä ulkorakennusten (leikkimökki, roskakatos) pesun ja maalauksen ja joidenkin talon kulmalautojen vaihdon. Tarjousta tehdessään myyjä laski työn osuudeksi omiin papereihinsa 3800e jonka luvun sanoi meille ja josta siis saisimme 60% kotitalousvähennyksenä takaisin. Hyvä. Vaikka hinta olikin suht' korkea, hyväksyimme tarjouksen koska ajattelimme firman hoitavan työn rivakammin kuin mahd. yksi maalari. Ei innostanut ottaa riskiä maalarista joka norkoilisi nurkissa koko kesän.
Työn laatu oli erinomaista - siitä ei ole sanomista. Ja homma hoitui kolmessa päivässä 2-3 maalarin toimesta.
Mutta sitten koitti laskutuksen aika. Loppusumma täsmäsi mutta laskussa työn osuudeksi oli laskettu 2400e(vrt.luvattu 3800). Aika iso raha kotital.vähennyksen suhteen eli saako summasta takaisin 1240 vai 2080e.
Työn osuuttahan ei toki oltu eritelty alkup.tarjoukseen vaan olin itse kirjoittanut myyjän papereista yksityiskohdat ylös. Onneksi näin sillä muuten en olisi edes tajunnut kysellä laskun erittelystä heiltä.
Asiaa kyllä korjattiin ja summia rukattiin mutta edelleen työn osuus jäi laskussa luvattua pienemmäksi. Valitin asiasta uudelleen mutta enää ei ymmärrystä löytynyt. Sapettaa. Tuli vaan mieleen että noinko tämä on ihan normaali tapa kusettaa asiakkaita. Myyjä laskeskelee kotitalousvähennykset alennuksina joiden pohjalta hölmö kuluttaja tuijottaa vain kuvitteellisen maksimaalisen vähennyksen jälkeen maksettavaksi jäävää summaa ja saadaan kauppa syntymään. Laskutus on sitten aivan jotain muuta kuin mitä tarjous. :-(Prima siis käyttää kotitalousvähennystä vähintääkin epäilyttävällä tavalla tarjouksissaan. Huijauksen puolelle mennään teidän tapauksessanne, kun työn osuus heitti noinkin paljon arvioidusta. Ilmankos edustaja ei meillä suostunut millään erittelemään työn ja tarvikkeiden suhdetta edes suullisesti. Korosti vain, että kokonaissummasta voi vähentää kotitalousvähennyksen 2300 e.
Minua kiinnostaa myös tietää mitä tarvikkeita käytetään ja niiden hinnat. Olen lukenut, että joillain firmoilla on tapana laskuttaa kalliita maaleja ovh-hinnalla (tai pienellä alennuksella) vaikka ne itse saavat paljon suuremman alennuksen. Eli asiakkaalta otetaan "välirahaa" tarvikkeista työveloituksen lisäksi. - Kristiina-75
AnneR kirjoitti:
Prima siis käyttää kotitalousvähennystä vähintääkin epäilyttävällä tavalla tarjouksissaan. Huijauksen puolelle mennään teidän tapauksessanne, kun työn osuus heitti noinkin paljon arvioidusta. Ilmankos edustaja ei meillä suostunut millään erittelemään työn ja tarvikkeiden suhdetta edes suullisesti. Korosti vain, että kokonaissummasta voi vähentää kotitalousvähennyksen 2300 e.
Minua kiinnostaa myös tietää mitä tarvikkeita käytetään ja niiden hinnat. Olen lukenut, että joillain firmoilla on tapana laskuttaa kalliita maaleja ovh-hinnalla (tai pienellä alennuksella) vaikka ne itse saavat paljon suuremman alennuksen. Eli asiakkaalta otetaan "välirahaa" tarvikkeista työveloituksen lisäksi.Me saimme itse valita maalin ja tuttavien suosituksesta valitsimme Teknoksen Eko Nordican jolla talo oli aiemminkin maalattu.
Prima ei erotellut tarvikkeiden ja työn hintoja tarjousvaiheessa vaikka sitäkin kyllä kysyimme. Laskussa tarvikkeiden (eli lähinnä kai maalien hinta koska telineet oli eroteltu omaksi summakseen, sekä toki niiden huonojen vaihdettujen kulmalautojen hinta) oli ekassa laskussa 2500e ja jälkimmäisessä korjatussa laskussa 1800e. Maalauspintaa oli tarjoukseen tehdyn arvion mukaan 260 neliötä. - AnneR
Kristiina-75 kirjoitti:
Me saimme itse valita maalin ja tuttavien suosituksesta valitsimme Teknoksen Eko Nordican jolla talo oli aiemminkin maalattu.
Prima ei erotellut tarvikkeiden ja työn hintoja tarjousvaiheessa vaikka sitäkin kyllä kysyimme. Laskussa tarvikkeiden (eli lähinnä kai maalien hinta koska telineet oli eroteltu omaksi summakseen, sekä toki niiden huonojen vaihdettujen kulmalautojen hinta) oli ekassa laskussa 2500e ja jälkimmäisessä korjatussa laskussa 1800e. Maalauspintaa oli tarjoukseen tehdyn arvion mukaan 260 neliötä.Aikamoinen heitto tarvikkeiden hintojen arvioinnissa Primalla, melkein 30 prosenttia meni pieleen. Ei olettaisi kokeneen ammattifirman tekevän tällaista virhettä, joten kyseessä taitaa tosiaan olla jonkinlainen välistävetoyritys. En tunne yritysten verotusta, joten en tiedä, että olisiko firmalle edullisempaa laskuttaa tarvikkeista kuin työstä. Muutenhan tällaisessa toiminnassa ei olisi mitään ideaa firman kannalta.
- epätietoinen "maalari...
Kristiina-75 kirjoitti:
Me saimme itse valita maalin ja tuttavien suosituksesta valitsimme Teknoksen Eko Nordican jolla talo oli aiemminkin maalattu.
Prima ei erotellut tarvikkeiden ja työn hintoja tarjousvaiheessa vaikka sitäkin kyllä kysyimme. Laskussa tarvikkeiden (eli lähinnä kai maalien hinta koska telineet oli eroteltu omaksi summakseen, sekä toki niiden huonojen vaihdettujen kulmalautojen hinta) oli ekassa laskussa 2500e ja jälkimmäisessä korjatussa laskussa 1800e. Maalauspintaa oli tarjoukseen tehdyn arvion mukaan 260 neliötä.Asian vierestä jos saan kysyä, niin voitko kertoa miksi maalasitte talonne uudestaan? Kiinnostaa, kun tuota Nordica Eko:a kovasti kehutaan ja sanot että edellinenkin maalaus oli tehty sillä. Eli oliko pinta jo huonossa kunnossa vai halusitteko vain toisen värisen talon? Milloin se edellinen maalauskerta oli?
- a-mattimies
AnneR kirjoitti:
Aikamoinen heitto tarvikkeiden hintojen arvioinnissa Primalla, melkein 30 prosenttia meni pieleen. Ei olettaisi kokeneen ammattifirman tekevän tällaista virhettä, joten kyseessä taitaa tosiaan olla jonkinlainen välistävetoyritys. En tunne yritysten verotusta, joten en tiedä, että olisiko firmalle edullisempaa laskuttaa tarvikkeista kuin työstä. Muutenhan tällaisessa toiminnassa ei olisi mitään ideaa firman kannalta.
kokeneen ammattifirman?? Ei firman nimi laatua takaa ja kaverit ei todellakaan ole ammattilaisia! Sanokaa yksikin homma joka olisi tehty hyvin? Joku mummeli ehkä hyväksyy työn jäljen paremmasta tietämättä ja kun ei laadusta niin välitä/ymmärrä.
- AnneR
a-mattimies kirjoitti:
kokeneen ammattifirman?? Ei firman nimi laatua takaa ja kaverit ei todellakaan ole ammattilaisia! Sanokaa yksikin homma joka olisi tehty hyvin? Joku mummeli ehkä hyväksyy työn jäljen paremmasta tietämättä ja kun ei laadusta niin välitä/ymmärrä.
Kun ei itse ole rakennusalalla eikä satu olemaan ketään tuttuja, joilla olisi kokemusta omakotitalon remontista niin sitä on firmojen markkinointiviestinnän varassa.
Prima mainostaa olevansa "johtava" pientalojen ulkoremontteja tekevä firma ja korjaavansa vuosittain yli 1000 omakotitaloa. Tällä perusteella heidän voisi olettaa olevan jonkinlaisia ammattilaisia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 854578
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺864416Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭433759Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli173572Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle402977Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102784En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä212711IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm392113Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1581758Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?
Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli1101316