Kertokaa minulle

miksi?

Minusta oikia mustalainen ei ole sellainen tekopeli joka nyt kulukee saappaat jalassa ja naiset viimosen päälle pyntättyina ja nostaa sossu rahaaa jolokailee louvvo vanahoilta kaajeilta ko ei ole puhe taito tallessa silti mitä rahnunpi on ja pahuutta tekkee ni sitä pijetään sitte horttona ja pijetään haipista tavoista viimosen päälle kiinne... mutta sitten jos on joku sellainen kaalo joka käy töissä ja osaa käyttäytyä kaajeiten kanssa ja tätä vasten joutuu pukeutumaan valtaväestön tavoin kun on kaajeiten kanssa mutta sitte kun on kaaleiten kanssas niin pukeutuu ja käyttäytyy kun kaaleet kerran sitä kumminkin on niin sitten tällaista ihimistä halaveksutaan ja haukutaan kaajeiksi niin kertokaa minulle että eikö oikia mustalainen ole sellainen joka omaa puhe taijon ,on aina pikkasen muita eellä joka jutussa eli ei ole mikään töntti vaan väläkky, osaa sopeutua tilanteeseen kuin tilanteeseen tarkoitan täällä että osaa samaistua toisen ihimisen persoonaan ja täten käsitellä häntä juuri sillä tavala kun pitääkin , tietysti mys muut vanhemman kunnioitus asiat jne. mutta tänäpäivänä kaaleet arvostaa rahnumaisuutta ja niitä jotka ihan oikian laila yrittävät ja saavuttavata elämässään asioit niin niitä pijetään kaajeen moisena miksi ja joka ikistä pientä juttua väänetään ja käänetään haastetaan riitaa jne. oikiat kaaleet ovat viisasta ja ylevää rotua mihin se on jäänyt tänäpäivänä?

49

3008

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -nainen vain

Tiiätkö oon miettiny tuota samaa asiaa itekki. Miten nykypäivänä kaikki jolkaileminen ja muu epärehellinen touhuaminen on muka sitä mustalaisuutta ja näistä ihmisistä jotka tekee puhutaan erikoisen kunnioittavaan sävyyn et "Siinä on sitte homma ihmisiä." Miks yleensäkkään pitäs puhutella ketään, musta jokasen täytyy ite tienata leipänsä mutta jos siihen ei syystä tai toisesta ei oo mahollisuutta niin ottaa sitten sen mitä annetaan - mutta ei käy tekemään ylimäärästä. Näin minusta, mut täähän on vain mun mielipije. Mitä oon yhtään kattonu ympärilleni ja kuunnellu kaaleitten juttuja niin tuntuu tosissaan siltä että normaalit mustalaiset on kauas sitte taaksejääny käsite eikä semmosia enää tänä päivänä oo, ainakaan montaa. Töissäkäyvä tai itteensä kouluttava kaalo on automaattisesti joittenki ihmisten suusta kuultuna vähintään kaajeenmoinen tai rahnu, ellei sitten ole muuttunu kokonaan kaajeiks. Ihmeellisenä piän tommosta ajattelua ite.

Ja pitäähän kaalonki ymmärtää se että joka paikassa ei voi olla hameet tai suorat vaatteet päällä, eihän valtaväestökään voi joissain paikoissa pukeutua omiin vaatteisiin. Totta kai se on vähän eri asia kaalolle jos käy näin ajattelemaan mutta töissä kaikki on samalla viivalla myös sen pukeutumisen suhteen - jos on siis semmonen työpaikka että ei voi pukeutua niin kuin tahtoo.
      Sitte tämä keljumaisuus muita ihmisiä kohtaan... Miksi pitää kaalon olla niin ylpiä itessään että väheksyy valtaväestöä? Ei kai siihen mitään syytä oo, ottaa ihmisen ihmisenä ja sillä tavalla. Ja en tarkota pelkästään toimeen tulemista valkolaisten kans vaan myös muitten kaaleitten kans. Miten niin moni ihminen on semmonen että näkee rankasti vaivaa vaikkapa toisen ulkonäköön liittyvistä asioita? Miksi ihmistä ei voi ottaa tosissaan ihmisenä ja kattoo millanen se on näin muuten, vaikka olis näöltän minkälainen hyvänsä? Tarkotan sitä että ku ihminen on nykypäivänä susi toiselle ihmiselle, niin eikö voitas vähän muuttaa tyyliä. Oltas ihmisiä ja inhimillisiä toinen toista kohtaan niin maailma olis paljon parempi paikka. Jokanenhan voi tykönään aatella minkä asian vois tehä toisin ja miettiä sitä miten haluaa että muut ihmiset kohtelee häntä...

Joo mutta en tiiä, omituiseen suuntaan ollaan menossa - ja ei ku lisää vaan. Vaan en kerkee tässä nyt enenpää tällä kertaa kirjotella, ehkä myöhemmin lisää. Pitää lähtee hoitaan muita asioita kaupunkiin.

Mutta hyviä kesän alkuja vaan kaikille.

• taala.........................

Niin,--kyllä minäkin olen ihmetellyt,- sinun tapaisia ihmisiä,(en voi sanoa,- että kaaleita,- koska ette ole niitä) pitää valita tie,- ei voi ajaa kahta tiedä, jos valitsee kaajeen tavat, niin pitää pysyä niissä joka paikassa, ja unohtaa kaleet. Ei saa aidan välistä lurkata. Kyllä tommoset ihmiset osaa aina selittää ,omaksi parhaakseen Turha teidän on mistään vaatteesta kertoa, -katsokaa mirandaa, ja sitä toimittajaa frimmania. Siiiiiis älkää selitelkö enää - kaajeet on kajeita - ja ne on niitä rahnuja,-- niin kuin sinä, ja tuo toinen

• kasvamaan, hus!

Ja sinulla on ilmeisesti henkistä ikää noin kymmenen vuotta, jos edes sitäkään. Joten mars mars, kotiin kasvamaan ja kasvatusta saamaan - sen tarpeessa olet. Ei ketään täysjärkinen tuollaisia kirjottele.

• Valtaväestä.............

Jopahan sulla on jutut, tunnen jonkin verran romaneita ja ikinä en ole onneksi törmännyt tuollaiseen mielipiteeseen kuin sinulla!! Rahnuttele muita ihan rauhassa, pelistä näet kyllä sitten sen mitä huutelet.

Mietihän minkälaista olisi elää romanina, jos kaikki ottaisivat tuon asenteen kuin sulla? Onneksi on järkeviä ja täysin erilaisia romaneita kuin sinä ja he todellakin ovat hienotapaisia, eivätkä mitään silmänpalvojia!

• Mankkaan Mirkku
        Valtaväestä............. kirjoitti:

Jopahan sulla on jutut, tunnen jonkin verran romaneita ja ikinä en ole onneksi törmännyt tuollaiseen mielipiteeseen kuin sinulla!! Rahnuttele muita ihan rauhassa, pelistä näet kyllä sitten sen mitä huutelet.

Mietihän minkälaista olisi elää romanina, jos kaikki ottaisivat tuon asenteen kuin sulla? Onneksi on järkeviä ja täysin erilaisia romaneita kuin sinä ja he todellakin ovat hienotapaisia, eivätkä mitään silmänpalvojia!

Tuolla Joaquín Cortésia käsittelevässä viestiketjussa vastasin eräälle henkilölle, joka minua nimitteli rahnuksi, että jos romanikulttuuri Suomessa ei kykene uudistumaan sisältäpäin, niin se kuolee pystyyn. Samaa mieltä olen edelleen. Tämä koskee aikansa eläneitä käsityksiä ja säädöksiä, jotka pitkälti ovat keinotekoisia ja niitä pidetään romanikulttuurin standardeina. On tosi kummaa, että jos romani tänä päivänä opiskelee ja kehittää itseään ja yrittää päästä eteenpäin, hän saa kuulla mitä omituisimpia haukkumasanoja ja syytteitä kaajeenmoisuudesta (mikä kamala sana!). Kuitenkin asia on niin, että mikään sisäänpäin lämpiävä kulttuuri, joka ei edes jossain määrin mukaudu ajan vaatimuksiin, menehtyy. Se, että uudistuu ja mukautuu, ei merkitse kulttuurin hylkäämistä. Ja esimerkiksi ne kaaleen nuoret, jotka opiskelevat ja haluavat ammatin, eivät ole "kaajeenmoisia" vaan järkeviä ja fiksuja, jotka haluavat pärjätä ja saada toimeentulonsa muualta kuin sossusta. Se ei merkitse sitä, että häpeäisivät taustaansa, vaan yhteiskunnan normeihin sopeutumista.

Eräs ihminen kirjoitti minulle, että sohaisen ampiaispesään, kun kirjoitan näitä mielipiteitäni. Mutta mitä siitä - jos tarkoitus on saada keskustelua aikaan, silloin pitääkin joskus sohaista ampiaispesään ja ottaa ne pistot vastaan. Mikäli romanikulttuuri ei suostu kommunikointiin ympäröivän yhteiskunnan kanssa, niin se tuhoutuu. Toisin oli ennen, kun kierrettiin ja leipä saatiin taloista..yhteiskunta oli erilainen ja normit olivat erilaiset. Nykyinen yhteiskunta edellyttää koulutusta! Kaaleet eivät voi iän kaiken pysyä siellä laitamilla, vaan täytyy rohkeasti mennä mukaan, ottaa osaa opintoihin, yhteiskunnalliseen toimintaan, politiikkaan.. ja mitä tuossa yhdessä viestissä haukuttiin Mirandaa ja Maria Frimania...he ovat tehneet kaaleiden asialle niin paljon hyvää, kuin ikinä ovat voineet, toivoisin vain, että esim. Miranda olisi paljon enemmän esillä, että pääsisi ensi eduskuntavaaleissa läpi. Vai onko toivomus se, että kaaleita iänkaiken halveksittaisiin ja todettaisiin, ettei meistä ole mihinkään...
        Kateellisten puhetta se, että jos joku on jollain tavalla "lyönyt itsensä läpi", niin on muka kaajeenmoinen. Hylätkää nuo aataminaikuiset asenteet ja eläkää vuotta 2007.

Ja todella: miksi rahnumaisuutta, haaben sooraamista ja vanhojen kaajeiden lokraamista pidetään hyveenä, vaan ei esimerkiksi opiskelua.
        sitä kyselee
        sekarotuinen rahnu (kuten usein on mainittu)
        Mankkaan Mirkku

• -nainen vain
        Mankkaan Mirkku kirjoitti:

Tuolla Joaquín Cortésia käsittelevässä viestiketjussa vastasin eräälle henkilölle, joka minua nimitteli rahnuksi, että jos romanikulttuuri Suomessa ei kykene uudistumaan sisältäpäin, niin se kuolee pystyyn. Samaa mieltä olen edelleen. Tämä koskee aikansa eläneitä käsityksiä ja säädöksiä, jotka pitkälti ovat keinotekoisia ja niitä pidetään romanikulttuurin standardeina. On tosi kummaa, että jos romani tänä päivänä opiskelee ja kehittää itseään ja yrittää päästä eteenpäin, hän saa kuulla mitä omituisimpia haukkumasanoja ja syytteitä kaajeenmoisuudesta (mikä kamala sana!). Kuitenkin asia on niin, että mikään sisäänpäin lämpiävä kulttuuri, joka ei edes jossain määrin mukaudu ajan vaatimuksiin, menehtyy. Se, että uudistuu ja mukautuu, ei merkitse kulttuurin hylkäämistä. Ja esimerkiksi ne kaaleen nuoret, jotka opiskelevat ja haluavat ammatin, eivät ole "kaajeenmoisia" vaan järkeviä ja fiksuja, jotka haluavat pärjätä ja saada toimeentulonsa muualta kuin sossusta. Se ei merkitse sitä, että häpeäisivät taustaansa, vaan yhteiskunnan normeihin sopeutumista.

Eräs ihminen kirjoitti minulle, että sohaisen ampiaispesään, kun kirjoitan näitä mielipiteitäni. Mutta mitä siitä - jos tarkoitus on saada keskustelua aikaan, silloin pitääkin joskus sohaista ampiaispesään ja ottaa ne pistot vastaan. Mikäli romanikulttuuri ei suostu kommunikointiin ympäröivän yhteiskunnan kanssa, niin se tuhoutuu. Toisin oli ennen, kun kierrettiin ja leipä saatiin taloista..yhteiskunta oli erilainen ja normit olivat erilaiset. Nykyinen yhteiskunta edellyttää koulutusta! Kaaleet eivät voi iän kaiken pysyä siellä laitamilla, vaan täytyy rohkeasti mennä mukaan, ottaa osaa opintoihin, yhteiskunnalliseen toimintaan, politiikkaan.. ja mitä tuossa yhdessä viestissä haukuttiin Mirandaa ja Maria Frimania...he ovat tehneet kaaleiden asialle niin paljon hyvää, kuin ikinä ovat voineet, toivoisin vain, että esim. Miranda olisi paljon enemmän esillä, että pääsisi ensi eduskuntavaaleissa läpi. Vai onko toivomus se, että kaaleita iänkaiken halveksittaisiin ja todettaisiin, ettei meistä ole mihinkään...
        Kateellisten puhetta se, että jos joku on jollain tavalla "lyönyt itsensä läpi", niin on muka kaajeenmoinen. Hylätkää nuo aataminaikuiset asenteet ja eläkää vuotta 2007.

Ja todella: miksi rahnumaisuutta, haaben sooraamista ja vanhojen kaajeiden lokraamista pidetään hyveenä, vaan ei esimerkiksi opiskelua.
        sitä kyselee
        Mankkaan Mirkku

Mirkku,
        paljon asiaa kirjottelit taas. Eiköhän se oo vaan hyvä että teksti herättää ihmisissä tunteita ja ajatuksia ja mielipiteitä niin sillonhan sitä keskusteluaki tulee. Jos sun teksti olis vaan semmosta "Joo, niin, kyllä, aivan" niin tuskinpa siihen kukaan kantaa ottaskaan. Elikkä pie vaan tuo malli sohien vaikka nyt sitte sinne ampiaispesään. Kirjaimet voi kyllä tietyllä tapaa pistellä, mut ainakaan mitään kovin konkreettista jälkee niistä pistoista ei mahda tulla... Heh.

Niinpä, tässä saa tosissaan miettiä että mikä ihmeen ajatusmaailma se tämmönen on missä soorailua pietään parempana ku sitä että hankkii itelleen koulutuksen ja työpaikan jne.

Mun mielestä tollanen vaan edistää sitä mitä jotkut ihmiset valtaväestön suunnalta ajattelee kaaleista. Eli siis jos heillä on ajatuksena se että kaaleista ei oo mihinkään tai että kaaleet ei käy koulua, haluaa vaan elää yhteiskunnan siivellä yms. (tommosia kommentteja olen saanut kuulla millon missäkin) niin tuommonen asennehan vaan vahvistaa sitä. Onko tuo nyt mistään kotosin että aletaan sanomaan ihmisiä kaajeenmoiseks taikka rahnuks vain ja ainoostaan sen takia että haluavat sivistää itteensä ja pärjätä elämässään muullaki ku sossun rahoilla?

Sanon itestäni sen, että normaalin peruskoulun oon käyny ja lukiota. Nyt siirryn työelämään. Koulutan itteeni lisää tulevaisuudessa jos se siltä tuntuu, mutta just nyt haluan hengähtää hetken ja mietiskellä mihinkä suuntaan elämääni alan laittamaan. Mutta ennemmin todellakin teen elantoni eteen jotaki jos vaan voin, ja tarkotan ihan nyt työelämää... En mitään pystyryöstö per ilta- touhua.

Senkin vois vielä mainita että ihmettelin suuresti kun menin erääseen taloon missä nyt sitte oli niitä niin kutsuttuja homma ihmisiä. No anoppi ihmetteli siinä sitten suu ammollaan että "Ai, et osaa jolkata? Mitä ihmettä? Ei tuu mitään." En tiiä kumpi siinä oli enemmän ihmeissään minä vai anoppi... Minua ihmetytti tuo niitten ihmisten asenne, ihan niinku se olis itsestään selvää että jokanen kulkee jolkailemassa kaupoista millon mitäkin. Tokasin kyllä niille, että "Kun minua ei ole opetettu tuommoseen, ei ole tarvinu jolkailla." Ja tosissaan olin vielä enemmän suu auki kun viis vuotiaat lapsetki suunnitteli miten parhaiten saavat jolkattua sieltä ja sieltä kaupasta millon mitäkin. Olen varmaan sitten kaajeenmoinen ja rahnu mutta ei mahu mun päähän tuommonen... Hyi olkoon.

Mutta eipä muuta kuin hyviä illan jatkoja...
        Toivottelee eräs nuori nainen.

• sohaisu ampiaispesään

sitä kyselee
        Mankkaan Mirkku

Kuinka sä laitat että sana kaajenmoinen on kauhea? Eikö sillä juuri tarkoiteta että opiskelee,tekee työtä ja ajattelee nykyaikaisesti, siis mitä kauheeta on kaajeenmoisuudessa?

Täällä on kolme joista tykkään, timantti, romani mies ja sinä mirkku.Vaikka tykkään tuntematta, en välttämättä ole joka asiasta samaa mieltä.Mutta teissä kolmessa on viisautta. Tämän lisäksi on joitakin kaajeita, joilta on tullu hienoa tekstijä.

• sanottu

ei mustalaisuus oo sitä millä jalalla nousee aamulla,sitä ei voi valita eikä vaihtaa mihinkään,se ei häviä eikä katoa,yks juttu mustalainen voi lähtee pois mustalaiselämästä mutta ikään ei lähe mustalaisuus ihmisestä.inkkari on inkkari musta on musta ja mustalainen on mustalainen ja tää on totuus

• Mankkaan Mirkku
        sohaisu ampiaispesään kirjoitti:

Kuinka sä laitat että sana kaajenmoinen on kauhea? Eikö sillä juuri tarkoiteta että opiskelee,tekee työtä ja ajattelee nykyaikaisesti, siis mitä kauheeta on kaajeenmoisuudessa?

Täällä on kolme joista tykkään, timantti, romani mies ja sinä mirkku.Vaikka tykkään tuntematta, en välttämättä ole joka asiasta samaa mieltä.Mutta teissä kolmessa on viisautta. Tämän lisäksi on joitakin kaajeita, joilta on tullu hienoa tekstijä.

oli ironiaa. Siis tarkoitin, että sitä käytetään väärin kuvaamaan nykyaikaista, fiksua ihmistä.
        t. Mirkku

• sohaisu ampiaispesään
        -nainen vain kirjoitti:

Mirkku,
        paljon asiaa kirjottelit taas. Eiköhän se oo vaan hyvä että teksti herättää ihmisissä tunteita ja ajatuksia ja mielipiteitä niin sillonhan sitä keskusteluaki tulee. Jos sun teksti olis vaan semmosta "Joo, niin, kyllä, aivan" niin tuskinpa siihen kukaan kantaa ottaskaan. Elikkä pie vaan tuo malli sohien vaikka nyt sitte sinne ampiaispesään. Kirjaimet voi kyllä tietyllä tapaa pistellä, mut ainakaan mitään kovin konkreettista jälkee niistä pistoista ei mahda tulla... Heh.

Niinpä, tässä saa tosissaan miettiä että mikä ihmeen ajatusmaailma se tämmönen on missä soorailua pietään parempana ku sitä että hankkii itelleen koulutuksen ja työpaikan jne.

Mun mielestä tollanen vaan edistää sitä mitä jotkut ihmiset valtaväestön suunnalta ajattelee kaaleista. Eli siis jos heillä on ajatuksena se että kaaleista ei oo mihinkään tai että kaaleet ei käy koulua, haluaa vaan elää yhteiskunnan siivellä yms. (tommosia kommentteja olen saanut kuulla millon missäkin) niin tuommonen asennehan vaan vahvistaa sitä. Onko tuo nyt mistään kotosin että aletaan sanomaan ihmisiä kaajeenmoiseks taikka rahnuks vain ja ainoostaan sen takia että haluavat sivistää itteensä ja pärjätä elämässään muullaki ku sossun rahoilla?

Sanon itestäni sen, että normaalin peruskoulun oon käyny ja lukiota. Nyt siirryn työelämään. Koulutan itteeni lisää tulevaisuudessa jos se siltä tuntuu, mutta just nyt haluan hengähtää hetken ja mietiskellä mihinkä suuntaan elämääni alan laittamaan. Mutta ennemmin todellakin teen elantoni eteen jotaki jos vaan voin, ja tarkotan ihan nyt työelämää... En mitään pystyryöstö per ilta- touhua.

Senkin vois vielä mainita että ihmettelin suuresti kun menin erääseen taloon missä nyt sitte oli niitä niin kutsuttuja homma ihmisiä. No anoppi ihmetteli siinä sitten suu ammollaan että "Ai, et osaa jolkata? Mitä ihmettä? Ei tuu mitään." En tiiä kumpi siinä oli enemmän ihmeissään minä vai anoppi... Minua ihmetytti tuo niitten ihmisten asenne, ihan niinku se olis itsestään selvää että jokanen kulkee jolkailemassa kaupoista millon mitäkin. Tokasin kyllä niille, että "Kun minua ei ole opetettu tuommoseen, ei ole tarvinu jolkailla." Ja tosissaan olin vielä enemmän suu auki kun viis vuotiaat lapsetki suunnitteli miten parhaiten saavat jolkattua sieltä ja sieltä kaupasta millon mitäkin. Olen varmaan sitten kaajeenmoinen ja rahnu mutta ei mahu mun päähän tuommonen... Hyi olkoon.

-nainen vaan, arvostukseni saat myös sinä! Oli hieno kirjoitus ja asiaa!

• Mankkaan Mirkku
        -nainen vain kirjoitti:

Mirkku,

Pidä vaan edelleen tuo asenne! Mene työelämään ja kouluta itteäsi aina vaan eteenpäin. Saman olen tehnyt itse ja se on palkitsevaa, ennen muuta itsensä kannalta. Jokainen kurssi ja juttu, jonka käyt, on plussaa itsetunnollesi ja omalle egollesi, et juutu paikoillesi ja mieli pysyy vireänä. Katsos, kun meikäläinen 50-kymppinen nainen kolmen lapsen ja yhden tutkinnon jälkeen meni vielä yliopistoon ja siellä huomasi, että hitto, mähän pärjään mennen tullen näiden puolta nuorempien kanssa ja vielä paremmin, kun on elämänkokemusta niin sehän vasta vetreäksi veti! Eli aivot kannattaa pitää käynnissä läpi elämän, ei pääse kuihtumaan. Ja kirjallisuuden lukemista suosittelen, siitä saa poweria ja voimaa arkielämäänkin. Olet todellinen helmi, ihailen Sua!
        t. Mirkku

• et oo mirkku romani

Pidä vaan edelleen tuo asenne! Mene työelämään ja kouluta itteäsi aina vaan eteenpäin. Saman olen tehnyt itse ja se on palkitsevaa, ennen muuta itsensä kannalta. Jokainen kurssi ja juttu, jonka käyt, on plussaa itsetunnollesi ja omalle egollesi, et juutu paikoillesi ja mieli pysyy vireänä. Katsos, kun meikäläinen 50-kymppinen nainen kolmen lapsen ja yhden tutkinnon jälkeen meni vielä yliopistoon ja siellä huomasi, että hitto, mähän pärjään mennen tullen näiden puolta nuorempien kanssa ja vielä paremmin, kun on elämänkokemusta niin sehän vasta vetreäksi veti! Eli aivot kannattaa pitää käynnissä läpi elämän, ei pääse kuihtumaan. Ja kirjallisuuden lukemista suosittelen, siitä saa poweria ja voimaa arkielämäänkin. Olet todellinen helmi, ihailen Sua!
        t. Mirkku

Teillä o eri lähtökohdat sinä et Mirkku oo romani ja tää tonen ilmeisesti on, mutta kannustan kyllä opiskeluun,mut o tosi että olette eri maailmoista.

• Mankkaan Mirkku
        et oo mirkku romani kirjoitti:

Teillä o eri lähtökohdat sinä et Mirkku oo romani ja tää tonen ilmeisesti on, mutta kannustan kyllä opiskeluun,mut o tosi että olette eri maailmoista.

että olen puolikas? Ja ehkä siinä mielessä olet oikeassa, että äitivanhempani on aina kannustanut opiskelemaan. Kun teini-ikäisenä koulu alkoi menemään alaspäin, hän laittoi minut kesätöihin surkeaan Elannon myymälään (joita tänäpäivänä ei olekaan) ja sanoi, että jos ei opiskelu kiinnosta, niin noita hommia teet loppuelämäsi. Se oli viisain asia, mitä äitivanhempani teki...hän ei tykännyt muuten minusta, koska olin lapsesta asti kaaleenmoinen..isäni näköinen ja mustalaisen luontoinen, mutta sen palveluksen teki, että laittoi eteen todellisuuden kanssa. Sen kesän jälkeen kyllä opiskelu maittoi. Ja maittaa edelleen, kyllä kannattaa, vaikka keski-iässä. Ja kun aion elää 100-vuotiaaksi, jos Jumala suo, niin aina voi oppia lisää.
        t. Mirkku

• se kivaa
        -nainen vain kirjoitti:

Mirkku,

voi kun kuultaa pahasti läpi, vastaile vaan itelles, oot varmaan tyytyväinen xD

• Mankkaan Mirkku
        sohaisu ampiaispesään kirjoitti:

Sulla on hyvä maku...nauraa..kun tykkäät Timantista, Romanimiehesta ja minusta. Olen samaa mieltä, että meissä on viisautta. Itse olen vähän tinalo sillä tavoin, että lyön joskus yli, tykkään ärsyttää vanhoillisia, ei se ole aina hyvä asia, mutta kun joskus käy niin kärsivällisyyden päälle kuunnella jonninjoutavaa potaskaa. Sitten mun huumorintajuni ei aina mene jakeluun. Ei se mene kaajeillakaan, että siinä mielessä tasoissa ollaan. Mutta Romanimiehellä on tosi asialliset mielipiteet ja perustelut, Timantilla taas heitot on tarkkoja ja nuolennopeita ja osuu kohteisiin...
        t. Mirkku

• Kysymys-

Sulla on hyvä maku...nauraa..kun tykkäät Timantista, Romanimiehesta ja minusta. Olen samaa mieltä, että meissä on viisautta. Itse olen vähän tinalo sillä tavoin, että lyön joskus yli, tykkään ärsyttää vanhoillisia, ei se ole aina hyvä asia, mutta kun joskus käy niin kärsivällisyyden päälle kuunnella jonninjoutavaa potaskaa. Sitten mun huumorintajuni ei aina mene jakeluun. Ei se mene kaajeillakaan, että siinä mielessä tasoissa ollaan. Mutta Romanimiehellä on tosi asialliset mielipiteet ja perustelut, Timantilla taas heitot on tarkkoja ja nuolennopeita ja osuu kohteisiin...
        t. Mirkku

Eikö niin?

• Mankkaan Mirkku
        Kysymys- kirjoitti:

Eikö niin?

mitä sitten, vaikka asuisinkin?
        t. Mirkku

• -nainen vain
        se kivaa kirjoitti:

voi kun kuultaa pahasti läpi, vastaile vaan itelles, oot varmaan tyytyväinen xD

Ei, en oo vastaillu omiin kirjotuksiini. Ei mulla silti ole kuin yksi persoona. Heh... Että suur kiitos vaan huolenpidosta, mutta eiköhän Sulla oo tärkeempiäkin pulmia elämässä edessä.

• -eräs nainen

t. Mirkku

Kiitos Mirkku kannustuksesta ja lämpimistä sanoista :) Olematonta hattuani nostan teille. Hyvän työn ootte tehny itellenne (no itteään vartenhan sitä opiskellaankin, heh) kun ootte jaksanu kouluttaa itteenne, noin pitkälle kuitenkin. Moni vanhempi käy jonkun iltakoulun ja jättää sikseen, on tosi harva kenen tiiän pitemmälle jatkaneen. Hienoa! On hyvä asia että muutkin kun pelkästään nuoremmat jaksaa käydä kouluja ja niin edelleen. On aina hyvä ku pääsee elämässään eteenpäin. :)

Tästähän vaan nähään se ettei opiskeleminen ja itsensä kehittäminen ole liian myöhästä missään vaiheessa. :) Kyllä itekkin mieluummin teen jotain muuta päivisin kuin istun talossa, semmosiakin nuoria nimittäin on aikas paljon... En tajua miten jaksavat, itteä rupes kyllästyttään sellanen joutenolo - sitäkin kun jossain vaiheessa oli. Tosissaan tuntuu että puupökkelöks muuttuu ja mökkihöperöks, ellei ole jossain edes osan päivästä. Paljon parempi niin, vaikkei se aina herkkua ookkaan. :)

• varttimanne...,

sitä kyselee
        Mankkaan Mirkku

Me sekotukset osataan kääntää mustalaisuutemme voimavaraksemme,osataan nauraa sille.
        En tosin mustalaisten kanssa ole tekemisissä, muttaon töissä käyviä ja opiskelevia yksilöitä jotka sitten armotta syrjäytyy romaneista(kaajon tavat).täällä on turha mustalaisten väittää että he sallivat säännöllisen työssä käynnin.Tunnen 2mustalaista jotka ovat työssä olleet koko ikänsä ovat mustalaisia avoimesti ,eivät sitä peittele eivätkä salaile.Kummallakin on valkolais vaimo senkin takia jo halveksittuja mustalaisten keskuudessa ja sitten vielä käyvät työssä.
        Pukeutuvat vapaa-aikana siististi niinkuin mustalaiset pukeutuvat.
        Minun mielestäni he ovat tämän päivän esikuvia mustalaisille.Kouluttaudutaan,tehdään työtä ollaan silti aitoja mustalaisia ja ylpeitä siitä.
        Heidät hyväksytään ihmisinä.jonkun verran aidosti ihmetellään ja ollaan kiinnostuneita miten mannet töissä on.
        Sanovat vaan että pitäähän sitä mustalaisenkin syödä ja asua.
        Enää ei taloista laiskan leipää anneta niin kuin joskus ennen.
        Kysynkin nyt onko työ niin iso mörkö että jos mustalainen tekee työtä niin se on sitten kaajo.?

• Mankkaan Mirkku
        varttimanne..., kirjoitti:

Me sekotukset osataan kääntää mustalaisuutemme voimavaraksemme,osataan nauraa sille.
        En tosin mustalaisten kanssa ole tekemisissä, muttaon töissä käyviä ja opiskelevia yksilöitä jotka sitten armotta syrjäytyy romaneista(kaajon tavat).täällä on turha mustalaisten väittää että he sallivat säännöllisen työssä käynnin.Tunnen 2mustalaista jotka ovat työssä olleet koko ikänsä ovat mustalaisia avoimesti ,eivät sitä peittele eivätkä salaile.Kummallakin on valkolais vaimo senkin takia jo halveksittuja mustalaisten keskuudessa ja sitten vielä käyvät työssä.
        Pukeutuvat vapaa-aikana siististi niinkuin mustalaiset pukeutuvat.
        Minun mielestäni he ovat tämän päivän esikuvia mustalaisille.Kouluttaudutaan,tehdään työtä ollaan silti aitoja mustalaisia ja ylpeitä siitä.
        Heidät hyväksytään ihmisinä.jonkun verran aidosti ihmetellään ja ollaan kiinnostuneita miten mannet töissä on.
        Sanovat vaan että pitäähän sitä mustalaisenkin syödä ja asua.
        Enää ei taloista laiskan leipää anneta niin kuin joskus ennen.
        Kysynkin nyt onko työ niin iso mörkö että jos mustalainen tekee työtä niin se on sitten kaajo.?

nimenomaan tuo, että puolikkaat ja vartit osaavat ottaa sen romanipuoliskon voimavarana. Minulle se ainakin antaa henkistä potkua, kun joskus elämä on kunnolla rassannut ja on tehnyt jopa mieli panna piste kaikelle, niin luulen, että se perusoptimistinen kaalonpuoli on kiskonut kuiville. Siis ajatus, että tänään on näin, mutta huomenna on päivä uus...

Kirjoitin tuossa ketjussa romanikulttuurin sisäisen uudistamisen tarpeesta ja siitä, että ahdistavat ja ihmisten elämää suotta painostavat tavat olisi jo syytä punnita uudelleen. Ehkä meillä puolikkailla ja varteilla onkin elämässä se tehtävä, että me uudistetaan kulttuuria, vaikkei siitä kaikki tykkääkään. Tehdään kaaleen kulttuurista elävää ja suhtaudutaan kaikkiin kanssaihmisiin samalla arvostuksella, olivatpa sitten kaaleita tai kaajeita.

Totuushan kuitenkin on se, että puolikkaat ja vartit ovat ehkä jo nyt enemmistönä, ja ollaan aviomia uusille ideoille ja vaikuttimille.

Oikein hyvää ja aurinkoista viikonloppua kaikille!
        t. Mirkku

• -nainen vain

Ai joo ja piti ottaa kantaa tuohon yhteen kirjotukseen vielä missä sanottiin että nämä mielipiteet ja aatteet on kaajeenmoisia ja rahnumaisia ynnä muuta mukavaa...

Miks tuo kaajeenmoisuus pitää vetää joka paikkaan? Onhan tää nyt rankkaa kun et voi enää hengittääkään rauhassa ilman että oot "kaajeenmoinen." Onko muuten kaajeet jotenkin huonompia kuin kaaleet? Ei minun mielestä... Samalla viivalla ollaan joten miks ei käyttäyvytä sen mukasesti? Joo, en käy nyt enenpää kitisemään pilkuista ja pisteistä mutta pakko sanoo että pikku hiljaa käy pistämään silmään ja aika pahasti tuo sana "kaajeenmoisuus." Taitaa sit olla niin että sivistys = kaajeenmoisuus. Mut mieluummin minä olen vaikka sitten kaajeenmoinen kuin ihminen, joka ei osaa aatella muuta ku omaa napaansa eikä tunnu tietävän ympäröivästä maailmasta tuon taivaallista. Tuommosen kuvan nimittäin saa sun tekstistä, koska ihminen joka on kovasti vuorovaikutuksessa muun maailman kanssa, ei varmaan käy kirjottelemaan tommosta edes leikillään. Vitsihän tuo varmaan oli?

Sinun, joka niin hienosti osasit korottaa ittes, ei tarvii vastata. Tyhjän saa pyytämättäki.

• sulle,-nainen vain

täydet 10pistettä! Hienoa!

• siis.

onko asiat nyt kääntyny niinpäin että valta vaestöö sorsitaan, alkää viittikö hei,vasta60luvulla romaniväestö sai katon päänsä päälle ,oletteko niin nuoria vai ihan tyhmiä että ajattele asioita tältä kantilta,nää nuoret antaa takasin raakaalla lailla mitä on mustalainen kestänytr kun ei ole ihmisarvoakaan ollut ei nää asiat niin vaan korjaannu ja

• aiaiai voi
        siis. kirjoitti:

onko asiat nyt kääntyny niinpäin että valta vaestöö sorsitaan, alkää viittikö hei,vasta60luvulla romaniväestö sai katon päänsä päälle ,oletteko niin nuoria vai ihan tyhmiä että ajattele asioita tältä kantilta,nää nuoret antaa takasin raakaalla lailla mitä on mustalainen kestänytr kun ei ole ihmisarvoakaan ollut ei nää asiat niin vaan korjaannu ja

voi voi

• Ainakin meillä näin
        siis. kirjoitti:

Meidän perhe ei tasna ollut syypää jos romanit aikoinaan joutui kulkemaan, mutta meille sai aina tulla ja ei tarvinnut olla sen hunommin kuin vaikka sukulaiset ois tullu kylään.

• teitä
        aiaiai voi kirjoitti:

voi voi

houkuttaa tänne meillekato näillä mennään

• -nainen vain
        siis. kirjoitti:

On tietty paljon asioita siellä menneisyyvessä mistä kumpuaa tähän päivään asenteita ja se että niinki myöhään ku 60-luvulla on alettu asettuun paikoilleen vaikuttaa kyllä tänäki päivänä. Sitenhän tässä kai vähän "myöhässä" ollaanki, mutta parempi myöhään kuin ei millonkaan.

Eihän se oo silti varmaan tämän päivän valtaväestön nuorten vika että aikasemmin (ja tänäki päivänä jossain asioissa) kohdellaan kaaleita väärin. Tästä tulee mieleen ihan joittenki valtaväestön ihmisten asenteet naapurimaittensa Venäjän ja Ruotsin asukkaisiin. Kyse on tietenki eri asiasta mutta asettelu on sinänsä sama. Eikä sillä takasin antamisella mitään muuteta, sillä lähinnä huononnetaan asioita... Kohta seki hyvä mitä on saatu aikaan, hiipuu pois jos jatketaan tämmöstä takasin antamisen taktiikkaa. Ymmärtäisin tuon takasin antamisen vielä sillon jos kyseessä olis nimenomaan niitä henkilöitä joissa on ollu syytä juuri näihin asioihin... Aatellaan nyt asiaa vaikka niin päin että ei minustakaan oo mukava saada jonkun valkolaisnuoren tai vanhemmankaan ihmisen vihoja päälle sen takia että joku kaalo on käyttäytyny häntä kohtaan huonosti jossain vaiheessa elämää.

No mut eipä muuta tällä kertaa. Illan jatkoja.

• bmdgghkgmk
        siis. kirjoitti:

se elämä muuttuu paremmaksi kun kostetaan! Saadaan vaan lisää paskaa niskaan vuosiksi eteenpäin eikä voi elää ihmisten tavoin koskaan kaikkien vihat niskassa..

• ihmettelee hän

Miksi pitäs kostaa viattomille ihmisille?
      Tuollanen kostonkierre ei tuo mitään muuta ku pahaa tullessaan ja asiat huononee entisestään. Sitäkö me kaaleet todella tahotaan? Sekö on sitä, mitä me janotaan? Sellasen kuvan sai tuosta yhestä kirjotuksesta, vaikka on täällä paljon fiksujakin kirjotuksia ja semmosen kuvan saa heistä että ymmärtävät maailmaa. Ovat siis tarkastelleet asioita muutenkin kuin ruusunpunasten lasien lävitse mutta nähneet myös paljon hyvää. Mutta ketä haluaa kylvää tuommosta asennetta, että saa kostaa kun sille on perusteet? Ne vääryydet mitä kaaleet on kokenu, ne on silti ollu ja menny. Joku kirjotti että ne vaikuttaa tähän päivään ja niinhän se varmaan on. En oikeen osaa verrata sitä aikaa ja tätä päivää koska en ole elänyt sillon.

Mitä tapahtus jos kaajeet alkas kostamaan kaikkia niitä asioita mitä kaaleet on tehny heille? Taitas tulla melkonen sota kaaleitten ja kaajeitten välille; eli siitä ei ainakaan mitään hyvää seurais. Sanotaan että riita puhistaa ilmaa, mutta tässä tapauksessa taitaa olla että se myrkyttää loputkin. Kyllä kaaleetki nimittäin osaa. On paljon semmosta ryöstöö ja pahoinpitelyy mitkä on tehty millon minkäki syyn varjolla. Ei semmosta syytä pitäs ollakaan, että tuolla lailla voi käyttäytyä kukaan, oli sit kaaleita tai kaajeita. Hyi olkoon. Mutta tuohan se onki joittenki mielestä nykypäivänä oikeeta hommaa että soorataan kaikki mitä irti saahaan ja rehennellään sitte sillä että ”Ei me olla saamattomia, kyllä meillä on millä mällätä.” Oikeen kuvottaa ku aattelee joittenki ihmisten kaksnaamasuutta, mut sitähän tähän maailmaan mahtuu kanssa eli ei siitä sen enempää.

Miksi ihmiset ei voi elää rauhassa ja nauttia toistensa ihmisyydestä?
      Eikö olis paljon mukavampaa kulkee tuolla kadulla ynnä muualla ilman että tarvis ajatella, että mitäköhän p*skaa sieltä tällä kertaa saa niskaansa. En tarkota nyt yksinomaan sitä että kaaleet saa solvauksia kaajeilta – kaaleilla on sana hallussaan todellaki. Ootteko ees kuunnelleet, että kaajeet tyytyy huomauttelemaan siitä miten kaaleet ei maksa verojaan tai tee töitä tai jotain muuta yhtä typerää pummaamisesta ja yhteiskunnan siivellä elämisestä…? Kaaleilla sen sijaan on niin rumat puheet että voi sanoin kuvailla miltä se kuulostaa. Ei semmonen istu kenenkään suuhun, ihan kauheen olosia kapistuksia nää tän päivän nuoretki puheistaan. Vielä ymmärtäsin jotenki jonkulaisen solvaamisen, jos vastaantulija antais siihen aihetta. Mutta kun käydään morkkaamaan toista vaikka toinen ei edes kattois sun suuntaan… Onhan se merkillistä.

En tiiä mitä tästä kaikesta pitäs aatella…
      Oikeestaan sanoin nyt kaikki mitä mielen päällä oli, ja muu on sitte tällä palstalla jo aiemmin mainittu. Tarkotan nimenomaan niitten fiksujen ihmisten puheita; Mankkaan Mirkkua ja kumppaneita. Joihinkin juttuihin ei jaksa vastata. Ne on sitä luokkaa että sama ku niiden kirjoittaja sanois ihan suoraan että ”Hei, olen 5-vuotias ja toiset ei antanu mulle karkkia, joten kitisen tällä palstalla kaikesta mistä voin”.

• autokuskina

no nokos se tällänne sit oikeeta mustalaisuutta että 12.v poika ajelee autolla ja on muille miehille juoppokuskina?keskustelua tästä..mielenkiinnolla odotan.Minusta tää on hirveetä...edesvastuutonta aikuisilta, näiltä joutas lapset pois,kun eivät osaa vastuuta kantaa!Lapset opetetaan varastaan yms..

• lisää

oiskohan perää jutussas

• epäillä
        lisää kirjoitti:

oiskohan perää jutussas

totta joka sana..vaik on varmaan vaikea uskoa.ite varmaan jos romani olet niin uskot!

• vanha täti

En ole aiemmin tänne kirjoittanut, en suomalaisena tahdo sekaantua asioihin, joita en kunnolla tunne.

Mutta tähän aiheeseen on pakko sanoa tämän verran.

Olen Mikkelistä lähtöisin oleva vanhempi täti ja asun nykyään Etelä-Suomessa. Mikkelissä oli paljon tummia, koulussa samalla ja rinnakkaisluokilla useita. Tukioppilaana kävin joskus kodeissa hakemassa luokkakavereita kouluun. Oli sovittu, että jos ei näy koulussa, niin käydään katsomassa kotona, ettei asia unohdu.

Siinä tutustui edes vähän itselleen vieraaseen kulttuuriin. Ja totuus oli se, että oli erittäin siivoja, vastuuntuntoisia ja hyviä mustalaiskoteja. Niitten lapset kulki koulussa, tyttöjen tukat siivosti kiinni ja käytös tunnilla asiallinen. Ja sitten oli niitä toisenlaisia.

Kunnialliset kaaleet eivät ainakaan minun sivullisen silmissäni ole ainakaan yhtään sen vähemmän mustalaisia kuin se rupusakki, joka siivestää sossua ja tekee rikoksia. Rupusakkina pidän sellaiset, olivatpa vaaleita tai tummia. Tosin monella kodin lähtökohdat ovat olleet sellaisia, että vaikea niistä lapsen on kunnialliseen elämään ponnistaa.

Erityisesti sen näin, miten mustalaiskodeista kyllä päästiin mukaan yhteiskuntaan, jos vanhemmat kannattivat koulunkäyntiä. Ei siihen muuta tietä nykyään ole.

En edes yritä kirjoittaa mustalaiselle sopivalla tavalla, sellaista en voi osatakaan. Tahallani en pahaa sanaa sano, se uskokaa.

• Askintanoi

Kiitos teille viisaasta ja asiallisesta kirjoituksesta.

Itselläni on ollut onni kohdata monia valtaväestön edustajia, jotka ovat suhtautuneet asiallisesti ja monet kannustavastikin. Lisäksi omasta kodista on aina kannustettu mm. opiskelemaan. Siksi on päässyt elämässä eteenpäin.

• Askintanoi

Kirjoituksessasi on asiaa. Kyllä romanien pitäisi kilpailla siinä, kuka pärjää parhaiten elämässä ja voi siten tehdä hyvää muille. Yritteliäisyyttä ja oikeaa rohkeutta pitäisi aina kannustaa ja sitä, että haluaa paremman tulevaisuuden itselle ja läheisilleen.

• minä vain

Toki pitäisi. Tuntuu vaan kun monen nuoren puheita kuuntelee, että asenne on tällainen; "Työnteko on kaajeita varten." Kumma kun niin moni ei ymmärrä että työntekokin kuuluu ihan jokaiselle. Lehdissä lukenut paljon tästä romaninuorien kouluttamisesta yms., sehän on nyt aika vasta huomattu että on tärkeää ja alettu pitämään arvossa koulutusta uudella tavalla. Kuitenkin näkee ja kuulee kun vähääkään seuraa ympäristöään, että sitä tietoa ei näemmä ole tarpeeksi. Jollain konstilla pitäisi saada iskostettua päähän, että koulutuksella ja työnteolla on paljon kantavampi vaikutus elämään kuin kotona makaamisella ja illiban teolla.

terv. minä vain

• Miksi?

Nyt kaikki te jotka rupesitte kaajeen moiseksi minua kehumaan niin kerron teille yhden jutun... Minä olen koko romani... minulla on kaaleen vaatteet tosin en voiniitä työni takia töissä pitää.. mutta työ elämän ulkopuolella jos lähden kaaleiten luona käymään niin tottakai heitän kamppeet päälle.. Mutta en ymmärtänyt monia kommentteja mitä kirjoititte.. MIKSI TE PIDÄTTE SELLAISTA IHMISTÄ JOKA OSAA OTTA HYÖDYN KAAJEISTA IRTI.. KAAJEENMOISENA? MONET JOTKA OVAT NIIN HAIPISTA HORTTOJA ITESTÄÄN JA JUURI KALTAISISTANI VAIVAA NÄKEVÄ NIIN MITÄ HE ITSE TEKEVÄT? salaa likaavat suunsa eivätkä puhu siittä kelleekkään tekevät aivan vallan vitosia... sitten heidän on pakko keksiä muista puheen aiheita etteivät itse olisi sitä... Jokaisella on peiliin katsomista! en solvaa ketään mutta jos nyt hetkiseksi te kaikki pysähtyisitte miettimään: MITÄ HALUATTE ELÄMÄLTÄ? Jokainen varmaan oman kodin, terveyttä ja hyvin vointia itselleen ja läheisille ja tätä kasutta onnellisen elämän. SIKSI MINÄ KYSYNKIN NYT TEILTÄ KAIKILTA? Ajatteletteko te kun asioita nuoret teetta VANHENPIANNE? JOKAINEN NUORI JOKA ON TOSI MUSTALAINEN pystyy oman ylpeytensä nielemään vanhenpiensa tautta ETTEIVÄT HE VANHOILLA PÄIVILLÄÄN VASIKIDEN ASIOTA RATKOMAAN JOUTUISI... VAI heitättekö pensaa tuleen? KENELTÄ TE LEIVÄN SAATTE PÖYTÄÄN? Jos olisikin niin että kaaleet saisivat leivän pöytää toisilta kaaleilta niin eihän meillä olisi hätä päivää kellään mutta KAAJEILTA ME JOKAINEN SEN SAAMME! Eikö olisi mukavaa kun vanahemmat saisivat olla rauhassa evätkä heidän koko ajan tarvisi stressata että mitä se lapsi nuyt touhaa? Sen sijaan Jos jokainen menisi itseensä ja katsoisipeiliin... Jos teidän mielestä se on kaajeen maisuutta että voi vanhenpiesa tautta nielaista oman ylpeytensä niin hu hu !!! AJATELKAA miten hienolta se teidän vanhenmilta tuntuisi kun tietäisivät että lapsion töissä eikä tavitse pelätä milloin on polisit oventakana tai vieraita kaaleita että nyt on taas asijoita ajatelkaa miten hienolta heistä tuntuisi kun pystysitte luomaan heille turvallisuuden tunteen eikä heidän enää vanhoilla päivillä tarvitsisi miettiä ja stressata asioista te pystyisitte ostamaan heille vaikka oman talon kodin josta ei tarvitse mietti että jos nyt huomena joutuukin lähtemään täältä... Ajatelkaa nyt asioita oikianlailla elkääkä kommentoiko sitä mitä sylki suuhun tuo.. JA KYSYN VIELÄ YHDEN KYSYMYKSEN: EIKÖ OLE TÄRKEINTÄ ETTÄ PYSTYY ITSELLE LUOMAAN HYVÄN ELÄMÄN JA LÄHEISILLÄ IHMISILLÄ ON HYVÄ OLLA JA ETTÄ OVAT ONNELLISIA?
      Ja jokaiselle tiedoksi että ei ne vaatteet mustalaista tee VAAN NE AATTEET JA KÄYTÖS! Kyllähän sitä voi aina esittää horttoa mutta jokainen sisällään tietää onko sitä vai ei...
      Eikä ketään voi kenelekkään tulla sanomaan että onko sitä vai ei koska tänäpäivänä ei enää ole sellaista miestä eikä naista joka jokalailla olisisi romani JA SE ON TOTUUS SIKSI KUKAAN EI OLE KELLEKKÄÄ SANOJAKSI ETTÄ KUInKA PAJON JOKU SITÄ ON TAI EI... Kertokaa ihmeessä omat mielipiteenne....

• kaajeenmoisena Mutta...

" MIKSI TE PIDÄTTE SELLAISTA IHMISTÄ JOKA OSAA OTTA HYÖDYN KAAJEISTA IRTI.. KAAJEENMOISENA? "

En pie kaajeenmoisena, mutta en pie tuota mitenkään hyvänäkään. Miks pitää ottaa hyötyä yhtään kenestään? Tiekkö tykkään aineki ite siitä että tuun toimeen ottamatta sen kummemmin hyötyä kenestäkään. En oo kyllä ihan varma mitä tarkotit tuolla hyövyn ottamisella, mutta tältä istumalta sanon aineki tällä tavalla. Tunnut muissa aatteissa olevan ihan oikeilla jäljillä, jatka samaan malliin vaan. Jos ymmärsin väärin tuon mitä tahoit sanoa tuosta hyövyn ottamisesta niin pyydän anteeks... Mutta jos ymmärsin väärin, niin tarkenna niin et minunki järkeen menee... Nauraa. Mitä hienoo siinä on että käyttelee hyväks muita ihmisiä - tai kaveeraa jonku kanssa hyötymistarkotuksesta... En tiiä mut luulis että tuommonen kävis itelle henkisesti raskaaks ku ei olis yhtään oikiaa ystävää vaan aina pitäs miettiä sitä miten saa parhaiten hyövyn pois.

• Miksi?
        kaajeenmoisena Mutta... kirjoitti:

" MIKSI TE PIDÄTTE SELLAISTA IHMISTÄ JOKA OSAA OTTA HYÖDYN KAAJEISTA IRTI.. KAAJEENMOISENA? "

En pie kaajeenmoisena, mutta en pie tuota mitenkään hyvänäkään. Miks pitää ottaa hyötyä yhtään kenestään? Tiekkö tykkään aineki ite siitä että tuun toimeen ottamatta sen kummemmin hyötyä kenestäkään. En oo kyllä ihan varma mitä tarkotit tuolla hyövyn ottamisella, mutta tältä istumalta sanon aineki tällä tavalla. Tunnut muissa aatteissa olevan ihan oikeilla jäljillä, jatka samaan malliin vaan. Jos ymmärsin väärin tuon mitä tahoit sanoa tuosta hyövyn ottamisesta niin pyydän anteeks... Mutta jos ymmärsin väärin, niin tarkenna niin et minunki järkeen menee... Nauraa. Mitä hienoo siinä on että käyttelee hyväks muita ihmisiä - tai kaveeraa jonku kanssa hyötymistarkotuksesta... En tiiä mut luulis että tuommonen kävis itelle henkisesti raskaaks ku ei olis yhtään oikiaa ystävää vaan aina pitäs miettiä sitä miten saa parhaiten hyövyn pois.

en tarkoittanut puhuttamista vaan ihan työn tekoa jne... ei kaaleet sinua töihin palkkaa ainaskjaan kovin moni...

• Anonyymi

Hoi! Olen valte! Kyllä pitää pahvihousut olla ja mersutakki pensat voipi varastaa ja kaupastakin. Koska rasistia ja syrjintäääääääää.

Se on oikiaa kulttuuria kaaleelle.

• Anonyymi

Hai sie Valte! Lähetäähä myö hommaileen ja sit rinsakoinulle!

Oriveen Rikhartti vaan

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hai sie Valte! Lähetäähä myö hommaileen ja sit rinsakoinulle!

Oriveen Rikhartti vaan

Oo vaiti häpäisijä

Juupajoen fight allani

• Anonyymi

Sitä samaa oon itekki miettiny ite oon romani oon rakennustyömaalla töissä mulle on iha sama mitä muut miettii ku itte tietää omat asiansa ja sen mustalaisuude mulle on pää asia et elämäs sujuu kaikki hyvi ja on töitä

• Anonyymi

Hai siule sie puhut nyt asiaa.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      22
      2441
    2. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      62
      2374
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      106
      2270
    4. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1537
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      238
      1532
    6. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      32
      1510
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      37
      1422
    8. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1220
    9. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1176
    10. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1171
    Aihe