IIK! Mistä aloittaa?

apuatarvitaan

Elikkäs haluaisin wipukkaani viedä radalle juoksemaan mutta mitäminnekoskahäh? Pelottaa mennä sinne ihan tampiona ja mitään mistään tietämättömänä. En ole ennen wipua omistanut saatika mitään muutakaan vinttikoiraa enkä tiedä ratajuoksusta muutakuin sen mitä olen lukenut. En tiedä että pitäisikö viehevarmuutta treenata muutakin kuin radalla jollain vetoleluilla? kyllähän tuo koira tietenkin juoksee ja jahtaa toista koiraani (helppo homma kun se on hitaampi) ja jahtaa lintuja sun muita jos tilaisuus tulee muttaniin... Mistä minä aloitan. Kai sinne radalle vaan pitäisi mennä kun harjoitukset on vaikka tulisi sitten naurut tumpeluudesta :(

11

1173

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • terristi

      siitä että missä päin suomea asustat? Näin on helpompi hieman neuvoa mihin, koska jne.

      Itsekin vinttaripuolella vasta-alkaja joten melkein samassa tilassa. Minä tiedän jo mihin ja koska, viehevarmuutta ei vielä ole, kopituksen aika tulee vasta jos tai kun se ajaa.

      • aloittaja

        tampereella asun. eli vissii kaupin rata on se lähin sitten ja ainakin torstaisin saa ilmeisesti mennä kuka vaan minkä koiran kaa vaan :o mutta...niin. en minä tietäisi yhtään mitä siellä tehdään. miten radalle mennään ja yksin vai yhdessä ja koira irti vai vapaana ja ja :o :)


      • hitsin

        järkevästi sanottu "irti vai vapaana" :DD korjaan siis irti vai hihnassa :D tai siis en minä niin tyhmä ole että luulen sen juoksevan hihnassa :D mutta...niin. ymmärrät varmaan. en vaan osaa vielä mitään. uskallan kyllä kysyä paikan päällä toki mutta ihmiset osaa joskus olla harvinaisen tylyjä, etenkin koirapiireissä.


      • terristi
        hitsin kirjoitti:

        järkevästi sanottu "irti vai vapaana" :DD korjaan siis irti vai hihnassa :D tai siis en minä niin tyhmä ole että luulen sen juoksevan hihnassa :D mutta...niin. ymmärrät varmaan. en vaan osaa vielä mitään. uskallan kyllä kysyä paikan päällä toki mutta ihmiset osaa joskus olla harvinaisen tylyjä, etenkin koirapiireissä.

        olla vähän vähemmän tylyjä ;).

        Eli joitain ohjeita löydät Turun vinttikoirakerhon sivuilta: http://www.geocities.com/teeveekoo/rataohje.html ja teitä lähin kerho josta voit kysellä harjoitteluaikoja on tietysti Pirkanmaan vinttikoirakerho: http://personal.inet.fi/kerho/pvk/

        Koirat on muuten alueella kytkettyinä mutta juostessa tietysti vapaana. Alue on suljettu eli ei se sieltä radalta karkaa. Koiran juostua, omistaja ottaa sen maalialueella vastaan ja kytkee taas koiran.

        Kyllä minä uskoisin että ihmiset siellä ovat halukkaita auttamaan vasta-alkajia uuden harrastuksen piiriin. Paljon itse seuraan lemmikkipalstan vinttikoirapalstaa, siellä päivittyy hyvin tiedot koska, mitä, missä, milloin -tyyliin ja sinne voi kirjoitella mieltään askarruttavia asioita. Tässä linkki: http://www.lemmikkipalstat.net/cgi-bin/palsta/forumdisplay.cgi?ohje=aiheet&forum=Vinttikoirapalsta&number=31&DaysPrune=20&LastLogin=


      • aloittaja
        terristi kirjoitti:

        olla vähän vähemmän tylyjä ;).

        Eli joitain ohjeita löydät Turun vinttikoirakerhon sivuilta: http://www.geocities.com/teeveekoo/rataohje.html ja teitä lähin kerho josta voit kysellä harjoitteluaikoja on tietysti Pirkanmaan vinttikoirakerho: http://personal.inet.fi/kerho/pvk/

        Koirat on muuten alueella kytkettyinä mutta juostessa tietysti vapaana. Alue on suljettu eli ei se sieltä radalta karkaa. Koiran juostua, omistaja ottaa sen maalialueella vastaan ja kytkee taas koiran.

        Kyllä minä uskoisin että ihmiset siellä ovat halukkaita auttamaan vasta-alkajia uuden harrastuksen piiriin. Paljon itse seuraan lemmikkipalstan vinttikoirapalstaa, siellä päivittyy hyvin tiedot koska, mitä, missä, milloin -tyyliin ja sinne voi kirjoitella mieltään askarruttavia asioita. Tässä linkki: http://www.lemmikkipalstat.net/cgi-bin/palsta/forumdisplay.cgi?ohje=aiheet&forum=Vinttikoirapalsta&number=31&DaysPrune=20&LastLogin=

        Kiitos paljon, ehkä nyt pääsen alkuun :)


      • ufokarkki.
        aloittaja kirjoitti:

        Kiitos paljon, ehkä nyt pääsen alkuun :)

        Itselläni oli vähän aikaa sitten ensimmäinen kerta koiran kanssa vinttikoiraradalla. Ihmiset olivat siellä todella mukavia. Itse katsoin ensin että miten muut laittavat koiransa. Vieheenvetäjä varmasti osaa kertoa sinulle kaikkea jos et itse tiedä. Itse olen vain harjoitellut koiralle suoraa, jotta siinä tulee viehevarmuutta. Lisäksi tuo on pentu niin ei tee hyvää juosta heti koko lenkkiä. Eli olen siis mennyt koppien eteen ja pitänyt koirasta kiinni (koiralle ei ole hihnaa silloin). Sitten siinä vähän innostan koiraa että varmasti lähtee sitten juoksemaan. Kun viehe menee vähän matkaa ohi, päästän koiran sen perään. Sitten menenkin itse koiran perään kun viehe on pysähtynyt.


      • merkattu
        ufokarkki. kirjoitti:

        Itselläni oli vähän aikaa sitten ensimmäinen kerta koiran kanssa vinttikoiraradalla. Ihmiset olivat siellä todella mukavia. Itse katsoin ensin että miten muut laittavat koiransa. Vieheenvetäjä varmasti osaa kertoa sinulle kaikkea jos et itse tiedä. Itse olen vain harjoitellut koiralle suoraa, jotta siinä tulee viehevarmuutta. Lisäksi tuo on pentu niin ei tee hyvää juosta heti koko lenkkiä. Eli olen siis mennyt koppien eteen ja pitänyt koirasta kiinni (koiralle ei ole hihnaa silloin). Sitten siinä vähän innostan koiraa että varmasti lähtee sitten juoksemaan. Kun viehe menee vähän matkaa ohi, päästän koiran sen perään. Sitten menenkin itse koiran perään kun viehe on pysähtynyt.

        Kohta jonka viehe ohittaa, jolloin koiran saa laskea irti, ei missään tapauksessa aiemmin merkkiä.

        Kun menee radalle kannattaa sanoa, että on ensimmäinen kerta, silloin saa varmasti apua ja oikeanlaiset ohjeet miten toimia, itse sanoin ensimmäisellä kerralla suoraan vieheenvetäjälle, että miten nyt kuuluu toimia, kun en ole aiemmin ollut.


      • aloittaja
        merkattu kirjoitti:

        Kohta jonka viehe ohittaa, jolloin koiran saa laskea irti, ei missään tapauksessa aiemmin merkkiä.

        Kun menee radalle kannattaa sanoa, että on ensimmäinen kerta, silloin saa varmasti apua ja oikeanlaiset ohjeet miten toimia, itse sanoin ensimmäisellä kerralla suoraan vieheenvetäjälle, että miten nyt kuuluu toimia, kun en ole aiemmin ollut.

        kiva juttu jos siellä innokkaasti neuvotaan :) nyt jo alan innolla odottamaan sitä kun ekan kerran pääsen sinne radalle... kiva jos lähtee sujumaan ja saa uuden harrastuksen.


      • ufokarkki.
        merkattu kirjoitti:

        Kohta jonka viehe ohittaa, jolloin koiran saa laskea irti, ei missään tapauksessa aiemmin merkkiä.

        Kun menee radalle kannattaa sanoa, että on ensimmäinen kerta, silloin saa varmasti apua ja oikeanlaiset ohjeet miten toimia, itse sanoin ensimmäisellä kerralla suoraan vieheenvetäjälle, että miten nyt kuuluu toimia, kun en ole aiemmin ollut.

        Itse en ole huomannut mitään merkkiä. Pitääkin seuraavalla kerralla katsoa tarkemmin jos radalla olisi jokin merkki mistä viehe ohittaa...


      • Primavera
        aloittaja kirjoitti:

        tampereella asun. eli vissii kaupin rata on se lähin sitten ja ainakin torstaisin saa ilmeisesti mennä kuka vaan minkä koiran kaa vaan :o mutta...niin. en minä tietäisi yhtään mitä siellä tehdään. miten radalle mennään ja yksin vai yhdessä ja koira irti vai vapaana ja ja :o :)

        Tervetuloa vaan Tampereen Kaupin radalle harkkoihin TI ja TO klo 18 alkaen. Rohkeasti vaan mukaan, ja neuvotaan varmasti.


      • myös....
        aloittaja kirjoitti:

        kiva juttu jos siellä innokkaasti neuvotaan :) nyt jo alan innolla odottamaan sitä kun ekan kerran pääsen sinne radalle... kiva jos lähtee sujumaan ja saa uuden harrastuksen.

        ettet syötä koiraa tuhdisti juoksupäivänä, meillä ei anneta ruokaa ollenkaan ennen juoksua, siis sellaista tuhtia ruokaa, jotain kevyttä vain ja reilusti ennen juoksua, tunteja ennen, ruoka aamupäivällä, jos juostaan esim. viiden aikaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      452
      4901
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1742
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1478
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1369
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1357
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1248
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1085
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1010
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      905
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      62
      894
    Aihe