Virtsakivet/tulehdus?

akuutti tilanne!!!

Epäilen että leikatulla kollillani (3vuotias) on virtsakiviä. Olin kokeilemassa vaatteita kun kattini alkoi pitää erittäin kovaa, mouruavaa ääntä, joten menin katsomaan mistä on kyse ja näin hänet nuolemassa sukukalleuksiaan. Arvasin heti, että nyt on kyseessä joko tulehdus tai virtsakivet.

Edellinen kissani kuoli munuaiskiviin eikä pystynyt pissaamaan. Kun vihdoin sitten vein hänet lääkäriin, oli liian myöhäistä ja juttu loppui siihen. Tuolloin syötin pelkästään muroja kissalleni normaalia ruokaa kuten lihaa jne. Sain silloin jo sen käsityksen ensimmäisen kissani kuoltua, että kuivamuonalla taisi olla paljon tekemistä hänen virtsakivien kanssa, joten nykyiselle kissalleni olen syöttänyt niin kuivamuonaa kuin purkkiruokaa, sekä normaalia ruokaa jonkun verran. (Sen verran kuin suostuu syömään, sen verran nirso tää katti on.) Näytettävästi olisi pitänyt poistaa koko helvetin kuivamuona ruokavaliosta pois jo kauan sitten...Tekisi mieli haastaa nämä saamarin kuivamuonafirmat oikeuteen! Paketissa pitäisi lukea: "Saattaa aiheuttaa virtsakiviä ja sitten kuoleman."

Kissani yritti mennä pissalle tuossa puolisen tuntia sitten onnistumatta siinä ja sen jälkeen alkoi kova huuto ja 'pyyntö' paijaamiselle...Tuo paijaamisen haluaminen on jotain, mitä edellinen kissani ei halunnut, vaikka olikin paljon sosiaalisempi ja kiltimpi kuin nykyinen. Todella erikoinen muutos, sekä pirun surullinen...

Kysymykseni kuiten on; Mitä ruokaa annan tälläiselle kissalle joilla on näitä virtsakiviä? En halua pistää häntä millekään laihdutus/eläinlääkäri-muonalle, sillä ne ovat kalliita muonaa, eikä minulla ole rahaa sellaiseen. Olen opiskelija. Olen itse ajatellut jatkaa purkkiruoan antamista, suurentaa lihan määrää hänen ruokavaliossaan ja muutenki normalisoida hänen syömisensä. Eli ei mitään viljamössöä enää!

27

4590

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nyt saa virtsattua

On sinulla kiire eläinlääkäriin!!! Virtsatietukokseen kissa menehtyy vuorokaudessa. Rakko täyttyy,kipu on suunnaton ja virtsa alkaa kulkeutumaan munuaistiehyeisiin päin. Seuraa veren ureapitoisuuden nousu ja myrkytyskuolema uremiaan.
      Vaikka oletkin opiskelija eikä rahaa liiemmälti ole, kysy heti päivystävältä eläinlääkäriltä pääsisitkö kissasi kanssa jo tänä iltana apua saamaan. Sillä lääkärin pikaista apua kissasi tuossa tilanteessa tarvitsee!!!Edellisen kissasi kohdallahan oli, kuten kirjoitit, liian myöhäistä. Älä nyt anna käydä samoin.

Paras keino välttää virtsakiteitä/-kiviä kissalla on kostea ruoka; joko purkkiruoka tai sitten ns.kotiruoka:lihaa,kalaa, sisäelimiä. Kuivamuonien ongelma on vilja: sen Mg ja P, sekä se että kissat ei juo tarpeeksi--> virtsa väkevöityy.

• lääkäriin!!!

ensin pitää hoitaa akuutti vaiva kuntoon ja sen jälkeen alkaa miettiä ylläpitohoitoa & -ruokavaliota.

eli nyt todella kiireesti lääkäriin, kissa voi kuolla hyvin nopeasti kiviin.

kiteet/ kivet on pakko hoitaa alkuun lääkeruualla, eli sulattaa ne pois. sen jälkeen voi miettiä mikä olisi ylläpito ruokavalio, ettei vaiva uusiudu.

netistä kannattaa hakea sanoilla barf, barffaus, raakaruokinta.. tietoa. korostan vielä raakaruokinnalla ei saa sulatettua jo olemassa olevia kiviä tai poistettua tulehdusta, ainoastaan ehkäisemään monia vaivoja!

• anirit

Apu löytyy ensin lääkäriltä, kissa katetroidaan ensin. Sitten saat kissallesi varmaan antibioottikuurin. Itse syötän kissoille WHISKAS kertaannos pusseja, joista kissani tykkää kovasti. Whiskas ruuassa on lisätty aineet, jotka estävät virtsakivien muodostumise. Ajavat mielestäni saman asian, kuin kalliilla hinnalla ostettu ruoka eläinlääkäriltä. kOKEILE. Kissani ainakin ovat näin pysyneet kunnossa. Aikaisemmallani kollilla oli kans virtsakivet, kun en silloin alussa osannut seurata ruokien koostumuksia. Havimpia kissan ruokia ei kannata ostaa tämän takia. Whiskas ja Purina ovat terveellistä ruokaa kissallesi.
      Iloisia kissanpäiviä teille !

• aloittaja

Vien kissani huomenna lääkäriin, nyt en pääse, sillä en omista autoa enkä osaa liikkua helsingin alueella yksinäni. Kissani on yrittänyt myös käydä pissalla toisen kerran siinä onnistumatta. Ihme kyllä, ruoka vaan maistuu...

Itse syötin katille Latzin kuivamuroja (nyt noitten saakelin kuivamurojen käyttö LOPPU!). Syötän myös kissalleni whiskas kertaannos pusseja, junior, koska se tykkää niistä eniten.

Toivottavasti kissa jaksaa huomiseen asti...Muuten pääsee itku. Tää olis jo kolma kerta, että menetän eläimen jonkun sairauden tai muun takia.

• valmiiksi eläinlääkäriasemien
        aloittaja kirjoitti:

Vien kissani huomenna lääkäriin, nyt en pääse, sillä en omista autoa enkä osaa liikkua helsingin alueella yksinäni. Kissani on yrittänyt myös käydä pissalla toisen kerran siinä onnistumatta. Ihme kyllä, ruoka vaan maistuu...

Itse syötin katille Latzin kuivamuroja (nyt noitten saakelin kuivamurojen käyttö LOPPU!). Syötän myös kissalleni whiskas kertaannos pusseja, junior, koska se tykkää niistä eniten.

Toivottavasti kissa jaksaa huomiseen asti...Muuten pääsee itku. Tää olis jo kolma kerta, että menetän eläimen jonkun sairauden tai muun takia.

Yhteystietoja? Kaikissa ei ole viikonloppuaukioloa. Viikin yliopistollinen eläinsairaala on Helsingin päivystävä eläinlääkäri iltaisin/öisin/viikonloppuisin. Hätäpäivystysalueen (Helsinki,Espoo)kiireistä hoitoa vaativat potilaat voivat tulla suoraan päivystykseen. Osoite on Viikintie 49.Puh. 09 19157202.
        Sinne kyllä pääsee taksillakin. Katso bussien kulku HKL:n reittikartasta.

• aloittaja
        valmiiksi eläinlääkäriasemien kirjoitti:

Yhteystietoja? Kaikissa ei ole viikonloppuaukioloa. Viikin yliopistollinen eläinsairaala on Helsingin päivystävä eläinlääkäri iltaisin/öisin/viikonloppuisin. Hätäpäivystysalueen (Helsinki,Espoo)kiireistä hoitoa vaativat potilaat voivat tulla suoraan päivystykseen. Osoite on Viikintie 49.Puh. 09 19157202.
        Sinne kyllä pääsee taksillakin. Katso bussien kulku HKL:n reittikartasta.

Soitin asiasta jo tänään ja olen huomenna menossa, jos katti ei saa pissattua. Luuletko muuten, että jos kissani pissaa, niin vaara on ns. ohi? Vai pitääkö edelleen viedä lääkäriin?

Aion mennä taksilla, sillä minulla ei ole kissankantolaukkua...Ja jos katilla on kipuja, bussissa oleminen ei ole hyvä idea.

• edelleen
        aloittaja kirjoitti:

Soitin asiasta jo tänään ja olen huomenna menossa, jos katti ei saa pissattua. Luuletko muuten, että jos kissani pissaa, niin vaara on ns. ohi? Vai pitääkö edelleen viedä lääkäriin?

Aion mennä taksilla, sillä minulla ei ole kissankantolaukkua...Ja jos katilla on kipuja, bussissa oleminen ei ole hyvä idea.

viedä lääkäriin! vaiva ei parane itsestään.
        kannattaisi kyllä viedä jo tänään! taksilla pääsee yhtälailla ilta aikaankin!

ja tuo kantolaukku on kyllä hyvä olla olemassa varmuuden vuoksi tällaisia tilanteita varten. turvallisempaa kuskata kissaa. ei maksa paljoa joissakin halpamarketeissa.

• ei valitettavasti

ole mikään laadukas ruoka, eikä todellakaan verrattavissa lääkeruokiin!

olisi kiva kuulla perustelusi tarkemmin, että mikä näistä merkeitä tekee terveellisen ruuan?

markettien kostearuoka voi terveelle kissalle menetellä, mutta kuivaruoka on erittäin haitallista. laadukas kuivaruokakaan ei ole parasta mahdollista ruokaa kissalle jo ihan siitä syystä, että se on kuivaa ja erityisesti kissalle, jolla on tai on ollut ongelmia virtsateiden kanssa tulisi kuivaruoka jättää kokonaan pois ruokavaliosta.

kannattaa selvittää kissan ravinnon tarvetta ja opetella lukemaan ruokapussien sisältöluetteloita.

• tänään useasti yrittänyt
        aloittaja kirjoitti:

Virtsata onnistumatta, käytä se ilman muuta eläinlääkärillä. Vaikka tukos hetkellisesti voisikin virtsamispaineen takia antaa periksi, on vain ajan kysymys koska tukkeutuu uudestaan. Virtsaputki kun uroskissalla on varsin kapea.

Terveellä kissalla virtsan pitää tulla ilman ponnisteluja. Ja jos virtsaa ei tule ollenkaan yrityksistä huolimatta, on se vakava tilanne ja vaatii el.lääk. tutkimuksen oireiden syystä.

Hyvä että olet jo kysellyt eläinlääkärin valmiiksi. Pyydä siltä hoitavalta e.lääkäriltä sitten tarkat ohjeet jatkohoidosta.

• kissanomistaja
        aloittaja kirjoitti:

On tietämättään sairastuttanut kissansa noilla paljon mainostetuilla markettien kuivamuonilla. Niin, missä on valmistajien vastuu!!
        Pahimpia kivennäissisällöltään on juuri tuo LATZ.
        Katsopa mielenkiinnosta mikä on kyseisessä tuotteessa P- ja Mg-pitoisuudet? P ei saisi missään nimessä olla yli 1%; Mg:a ei taideta Latz:ssa edes mainita. Se ei saisi olla yli 0.7%.

Kissalla nuo tavallisimmat virtsakiteet kun ovat ammoniumfosfaatti- eli struviittikiteitä (näyttävätkin mikroskoopissa katsottuna ruumisarkuilta).

• aloittaja
        kissanomistaja kirjoitti:

On tietämättään sairastuttanut kissansa noilla paljon mainostetuilla markettien kuivamuonilla. Niin, missä on valmistajien vastuu!!
        Pahimpia kivennäissisällöltään on juuri tuo LATZ.
        Katsopa mielenkiinnosta mikä on kyseisessä tuotteessa P- ja Mg-pitoisuudet? P ei saisi missään nimessä olla yli 1%; Mg:a ei taideta Latz:ssa edes mainita. Se ei saisi olla yli 0.7%.

Kissalla nuo tavallisimmat virtsakiteet kun ovat ammoniumfosfaatti- eli struviittikiteitä (näyttävätkin mikroskoopissa katsottuna ruumisarkuilta).

En voi uskoa miten nämä kuivamuonafirmat ovat päässeet näin pitkälle, vaikka ihmiset valittaa näitten raksujen aiheuttamista terveysvioista joka hiton paikassa! Jos tupakointi saatiin lopetettua baareissa niiden terveyshaittojen takia, MIHIN HELVETTIIN on hävinnyt eläinten oikeudet syödä ruokaa joka kuuluu heidän ruokavalioon?! Mä olen opiskelija ja jos multa nyt menee tää katti näitten murojen takia...Päitä alkaa putoileen. Tää ei todellakaan jää tähän!

Joku tossa sanoikin jo, että mun pitäis viedä katti jo nyt lääkäriin...Mutta on liian myöhäistä ja akuutti-aikani on tilattu huomiselle, eli en voi muutakuin toivoa parasta ja että katti jaksaa huomiseen asti. Päivään se ei kyllä ole pissannut ja pissaaminen ei nyt kahden yrityksen jälkeen edelleenkään onnistu...Puhumattakaan, että sen maha roikkuu ja paljon. Huoh.

Tutkiskelinkin tänään jo Latz kuivamuoniani ja huomasin magnesiumpitoisuuden olevan aika korkea. Lihaakaan ei ole paljoa, vaikka muonan pitäisi olla "todella lihapitoista."

Nyt vain ihmettelen, että mitä tapahtuu lääkärissä huomenna. Jos kissalla on virtsakiviä/kiteitä, ne poistetaan joko leikkauksella vai jollain puhdistuksella? Eikö leikkaus maksa jotain 1000 euron paikkeilla, jos tilanne menee niin pahaksi? Mistäköhän mä noikin rahat revin... Niin ja eikö yleensä virtsakivien jälkeen eläinlääkärit tarjoa jotain KUIVAMUONIA ja purkkiruokia jotka ovat ns.erikoisruokia jotka on juuri tarkotettu virtsakivistä kärsiville kissoille? Jos minun pitää ostaa niitä, niin ostanko tosiaan niiden kuivamuonamössöä kans, jos ongelmat on kaikki aiheutunut niistä? Katti ei juo muutenkaan paljoa ja sitten se mussuttaa noita hiton muroja. ARGH!!!!

• ja koeta saada nukutuksi
        aloittaja kirjoitti:

En voi uskoa miten nämä kuivamuonafirmat ovat päässeet näin pitkälle, vaikka ihmiset valittaa näitten raksujen aiheuttamista terveysvioista joka hiton paikassa! Jos tupakointi saatiin lopetettua baareissa niiden terveyshaittojen takia, MIHIN HELVETTIIN on hävinnyt eläinten oikeudet syödä ruokaa joka kuuluu heidän ruokavalioon?! Mä olen opiskelija ja jos multa nyt menee tää katti näitten murojen takia...Päitä alkaa putoileen. Tää ei todellakaan jää tähän!

Joku tossa sanoikin jo, että mun pitäis viedä katti jo nyt lääkäriin...Mutta on liian myöhäistä ja akuutti-aikani on tilattu huomiselle, eli en voi muutakuin toivoa parasta ja että katti jaksaa huomiseen asti. Päivään se ei kyllä ole pissannut ja pissaaminen ei nyt kahden yrityksen jälkeen edelleenkään onnistu...Puhumattakaan, että sen maha roikkuu ja paljon. Huoh.

Tutkiskelinkin tänään jo Latz kuivamuoniani ja huomasin magnesiumpitoisuuden olevan aika korkea. Lihaakaan ei ole paljoa, vaikka muonan pitäisi olla "todella lihapitoista."

Nyt vain ihmettelen, että mitä tapahtuu lääkärissä huomenna. Jos kissalla on virtsakiviä/kiteitä, ne poistetaan joko leikkauksella vai jollain puhdistuksella? Eikö leikkaus maksa jotain 1000 euron paikkeilla, jos tilanne menee niin pahaksi? Mistäköhän mä noikin rahat revin... Niin ja eikö yleensä virtsakivien jälkeen eläinlääkärit tarjoa jotain KUIVAMUONIA ja purkkiruokia jotka ovat ns.erikoisruokia jotka on juuri tarkotettu virtsakivistä kärsiville kissoille? Jos minun pitää ostaa niitä, niin ostanko tosiaan niiden kuivamuonamössöä kans, jos ongelmat on kaikki aiheutunut niistä? Katti ei juo muutenkaan paljoa ja sitten se mussuttaa noita hiton muroja. ARGH!!!!

Useimmiten kissan virtsateiden tukoksen syy on virtsakiteiden ja bakteerien muodostama plakki virtsaputkessa. Ensi töikseen eläinlääkäri tyhjää rakon. Joko punktoimalla tai katetroimalla. Rakko huuhdellaan myös sakkauman poistamiseksi.
        Virtsakivet harvoin on kyseessä ensimmäisen hoidon yhteydessä. Vain tuolloin voi joutua leikkaamaan, eli en usko että sinun tapauksessasi on kyse tästä. Yleensä siis tyhjennetään rakko ja virtsasta sitten analysoidaan bakteerit ja löytyykö niitä kiteitä.

Hoito annetaan sitten sen mukaan. Jos löytyy kiteitä, tyypillisesti niitä pyritään liuottamaan pois erikoisruokavaliolla.Niiden vaikutus perustuu virtsan hapattamiseen, jos kyseessä nuo struviittikiteet. Erikoisruuat ovat vain el.lääk. määräyksellä ja ovat turvallisia oikein annosteltuna sekä kuiva- että kosteana ruokana. Kysy ihmeessä niistä myös hoitavalta el.lääkäriltä. Ei kuivamuona ole kirosana; niitä on myös siis lääkeruokana.

Usein määrätään myös antibioottikuuri.Jos nämä em.hoidot riittävät, tuskin sinä niiden hinnoista konkurssiin ajaudut. Ja kalliimpien hoitojen suhteen kannatta ensin neuvotella klinikalla maksuaikataulusta.

• anirit
        ei valitettavasti kirjoitti:

ole mikään laadukas ruoka, eikä todellakaan verrattavissa lääkeruokiin!

olisi kiva kuulla perustelusi tarkemmin, että mikä näistä merkeitä tekee terveellisen ruuan?

markettien kostearuoka voi terveelle kissalle menetellä, mutta kuivaruoka on erittäin haitallista. laadukas kuivaruokakaan ei ole parasta mahdollista ruokaa kissalle jo ihan siitä syystä, että se on kuivaa ja erityisesti kissalle, jolla on tai on ollut ongelmia virtsateiden kanssa tulisi kuivaruoka jättää kokonaan pois ruokavaliosta.

kannattaa selvittää kissan ravinnon tarvetta ja opetella lukemaan ruokapussien sisältöluetteloita.

Näin lukee WHISKAS kuivamuona pussissa: Tasapainotettu kivennäisianeiden koostumus auttaa pitämään kissasi virtsatiet kunnossa.Olen kyllä osannut lukea tuoteselosteet hyvin!

• mutta ei kannata...
        anirit kirjoitti:

Näin lukee WHISKAS kuivamuona pussissa: Tasapainotettu kivennäisianeiden koostumus auttaa pitämään kissasi virtsatiet kunnossa.Olen kyllä osannut lukea tuoteselosteet hyvin!

Uskoa kaikkea mitä lukee. Whiskasin kuivamuona on tietenkin parempaa kuin syöttää muroja, mutta parasta kissalle se ei ole verrattuna normaaliin ruokaan.

• ettet
        anirit kirjoitti:

osaisi lukea :) vaan sitä, että ottaa selvää, mitä se kaikki sisältö tarkoittaa.

juuri niin kuin joku kirjoitti, älä usko kaikkea sokeasti. kissanruoka teollisuus on raakaa bisnestä.

varmastikin kyseinenkin ruoka pitää sisällään jotakin synteettistä virtsan hapattajaa, mutta tarkemmin kun asiaa tutkii, se ei todellakaan ole autuaaksi tekevä asia, vaan mahdollisesti päinvastoin.

• aloittaja

Kävin viemässä kissan lääkäriin tänään ja kaikki hyvin! Onneksi!
      Rakkokin tyhjentyi helposti puristamalla ja katetrointia ei tarvittu.
      Ultratutkimuskin tehtiin ja rakosta löytyi sakkaa, mutta lääkäri ei kuitenkaan vielä tiedä, onko sakka proteiineista aiheutunutta vai virtsakivistä. Soitan asiasta maantaina tietääkseeni tuloksista. Virtsa oli myös väkevää, joka oli täysin odotettavissa. Ruokavaliona on nyt ainakin maanantaihin asti Walthamin Royal Can (Veterinary diet), kunnes tiedetään onko virtsakiviä vai ei. Sillä jos niitä on, katti ei syö muutakuin Royal cania ja meikäläisen elämä menee kalliiksi. Nytkin meni yli 150 euroa.

Lääkäri kans sanoi heti alussa kun kerroin epäilyksistäni muroja kohtaan, että ne tosiaan aiheuttavat virtsakiviä ja muitakin ongelmia! Eli ne täysin pois ruokavaliosta, joten ostin pelkästään noita pussiruokia. Nyt vaan toivon, että katti pissii ja tilanne alkaa parantua. :)

Päivittelen vielä maanantaina, etenkin jos virtsakiviä ei ole, sillä silloin ruokavaliovinkit olis tervetulleita!

(Menempäs tästä laittamaan vesikuppeja ympäri taloa!)

• sai hoitoa

Nyt sitten uudella ruokavaliolla kohti terveempää tulevaisuutta! Jos rakon sakka osoittautuu virtsakiteiksi ja ne saa liuotettua, niin ruokavaihtoehtoja löytyy kyllä laajemmaltikin.
        Kunhan vain muistat pysyttäytyä erossa halvimmista market-kuivamuonista. Marketeista löytyy kyllä joitain kelvollisiakin: Bilanxin ja Rainbow Seniorin kivennäispitoisuudet siedettäviä. Oma vanhukseni (15v)on syönyt jälkimmäistä jo pitkään oheisruokana; syö runsaasti kalaa ja lihaa. On nyt säästynyt 14v ilman VTI-oireita; alle vuotiaana oli kahdesti sairaana kun tyhmä syötin huonoja halpisraksuja.

Virtsatieoireita voivat aiheuttaa muutkin tekijät kuin virtsakiteet. Mutta nyt on hyvä että tunnistat oireet niin tiedät hakeutua ajoissa saamaan apua kissallesi

• aloittaja

Yritin etsiä Royal Can urinaryn s/o tuoteselostetta netistä, mutta en löydä...Tietääkö kukaan, mitä nämä ruoat sisältää? Katti on aika väsynyt edelleen, mutta ON käynyt pissillä seka kakilla! Vettä olen lisäillyt tuohon royal caniin, jotta sais edes jonkun verran vettä, vaikka lääkäri nesteyttikin sitä eilen. Toinen kysymykseni on; Miksi kissoille ei saa Royal Canin aikana antaa mitään muuta ruokaa kuin pelkkää Royalia? Ja mikä on tämä ainesosa mitä royal sisältää, joka on sitä lääkettä..?

Toivottavasti joku tietää. :) Ihmetyttää vaan tuon katin apatia. :/

• alentavana aineena on
        aloittaja kirjoitti:

Yritin etsiä Royal Can urinaryn s/o tuoteselostetta netistä, mutta en löydä...Tietääkö kukaan, mitä nämä ruoat sisältää? Katti on aika väsynyt edelleen, mutta ON käynyt pissillä seka kakilla! Vettä olen lisäillyt tuohon royal caniin, jotta sais edes jonkun verran vettä, vaikka lääkäri nesteyttikin sitä eilen. Toinen kysymykseni on; Miksi kissoille ei saa Royal Canin aikana antaa mitään muuta ruokaa kuin pelkkää Royalia? Ja mikä on tämä ainesosa mitä royal sisältää, joka on sitä lääkettä..?

Toivottavasti joku tietää. :) Ihmetyttää vaan tuon katin apatia. :/

dl-metioniini. Oletuksena on siis struviittikiteet ja niiden liuotus pois. Liukenevat ko.ruuan avulla virtsan pH:n laskiessa.
        Tämän vuoksi ei saa liuotusjakson aikana antaa muuta ruokaa;ettei pH nouse.
        Saat varmasti uusia ohjeita eläinlääkäriltäsi, kun virtsan tutkimustulokset selviävät.

Väsymys ja apatia on ymmärrettävää kissallasi; onhan se nukutettu toimenpiteen takia kun elimistö ei muutenkaan kunnossa.Hyvä, että eläinlääkäri antoi nestettä hoidon yhteydessä.Ja että virtsaa nyt tulee.

• aloittaja
        alentavana aineena on kirjoitti:

dl-metioniini. Oletuksena on siis struviittikiteet ja niiden liuotus pois. Liukenevat ko.ruuan avulla virtsan pH:n laskiessa.
        Tämän vuoksi ei saa liuotusjakson aikana antaa muuta ruokaa;ettei pH nouse.
        Saat varmasti uusia ohjeita eläinlääkäriltäsi, kun virtsan tutkimustulokset selviävät.

Väsymys ja apatia on ymmärrettävää kissallasi; onhan se nukutettu toimenpiteen takia kun elimistö ei muutenkaan kunnossa.Hyvä, että eläinlääkäri antoi nestettä hoidon yhteydessä.Ja että virtsaa nyt tulee.

Vastauksesta! :)))

• Aloittaja

Mitäs teen, jos kissa ei edelleenkään pysty pissaamaan tyhjennyksen jälkeen? Onko normaalia, ettei ekana päivänä pysty pissaamaan, vaikka käykin laatikolla? Hieman sekaisin tuo katti viel on tämän päiväisten rauhottavien ja kipupiikkien jälkeen...
      Hän söi tuossa parisen tuntia sitten 1/3 osan siitä Royal Canista ja loput pistin jääkaappiin, sillä hän syö hyvin vähän. Olenko tehnyt oikein vai olisiko pitänyt vain antaa kaikki? Eihän se Royal Can vain mene pahaksi kylmässä tjn???

• anirit

Seuraile nyt kissaasi, pissaako se laatikkoon vai ei. Meillä ainakin kissa oli tokkarassa jonkin aikaa rauhottavien piikkien jälkeen. Kyllä pissan pitäisi tulla jos saat sen juomaan. Jos ei pissaa, suosittelen lääkärille käyntiä taas. En usko että uusi ruoka menisi pahaksi jääkaapissa. Totuttele kissasi pienillä annoksilla uuteen ruokaan. TSEMPPIÄ TEILLE MOLEMMILLE.

• virtsaa ei tule

Siksi kun rakko on tyhjennetty puristamalla tyhjäksi. Normaalistihan virtsatessa rakkoon jää aina ns. jäännösvirtsaa. Ja nyt kun kissa on ollut rauhoitettuna, ei se ole juonutkaan aikoihin (ellei el.lääkäri nesteyttänyt sitä).

Nyt olisi tärkeää saada kissa juomaan vettä. Uskoisin sen kyllä juovan vapaaehtoisestikin. Rauhoitusaineet aiheuttavat jonkinasteista pahoinvointia; siksi kissasi ei vielä halua syödä. Syömisen kanssa ei hätää: syö sitten kun vointi paranee. Mutta juominen olisi nyt tärkeää siksikin että elimistö puhdistuisi nopeammin rauhoitusaineistä; eliminoituvat merkittävässä määrin munuaisten kautta. Ja munuaisethan sitä virtsaa tekevät. Ja kipulääkkeet rasittavat myös munuaisia nukutuksen yhteydessä (etenkin vielä jos veren ureapitoisuus on kohonnut).

Tarjoa se purkkiruoka hieman lämmitettynä kunotat jääkaapista. Parantaa ruokahalua kun tuoksuu joltain. Ei mene pilalle jääkaapissa; laita avattu purkki vaikka muovipussissa jääkaappiin niin maku säilyy paremmin.

Tarkkaile hiekkalaatikkoa tuleeko sinne paakkuja. Jos ei yhtään nyt sunnuntainakaan, vaikka kissasi käy yrittämässä, ota yhteyttä eläinlääkäriin.

• aloittaja
        virtsaa ei tule kirjoitti:

Siksi kun rakko on tyhjennetty puristamalla tyhjäksi. Normaalistihan virtsatessa rakkoon jää aina ns. jäännösvirtsaa. Ja nyt kun kissa on ollut rauhoitettuna, ei se ole juonutkaan aikoihin (ellei el.lääkäri nesteyttänyt sitä).

Nyt olisi tärkeää saada kissa juomaan vettä. Uskoisin sen kyllä juovan vapaaehtoisestikin. Rauhoitusaineet aiheuttavat jonkinasteista pahoinvointia; siksi kissasi ei vielä halua syödä. Syömisen kanssa ei hätää: syö sitten kun vointi paranee. Mutta juominen olisi nyt tärkeää siksikin että elimistö puhdistuisi nopeammin rauhoitusaineistä; eliminoituvat merkittävässä määrin munuaisten kautta. Ja munuaisethan sitä virtsaa tekevät. Ja kipulääkkeet rasittavat myös munuaisia nukutuksen yhteydessä (etenkin vielä jos veren ureapitoisuus on kohonnut).

Tarjoa se purkkiruoka hieman lämmitettynä kunotat jääkaapista. Parantaa ruokahalua kun tuoksuu joltain. Ei mene pilalle jääkaapissa; laita avattu purkki vaikka muovipussissa jääkaappiin niin maku säilyy paremmin.

Tarkkaile hiekkalaatikkoa tuleeko sinne paakkuja. Jos ei yhtään nyt sunnuntainakaan, vaikka kissasi käy yrittämässä, ota yhteyttä eläinlääkäriin.

Vastauksesta! :)))

• aloittaja

Katilla on kuulemma kolibakteeri... Mistäköhän se senkin on saanut, kun se on kotikissa? Oli aina sellanen käsitys, että se on ulkokissojen tai likasten kissojen bakteeri tjn. :o
      Hyvä juttu kuitenkin, ettei sillä ole kiviä! Ja se sakka mikä sillä oli tullu, niin se oli varmaan tuon bakteerin tekosia.

Nyt saakin jo antaa normaalia ruokaa! :)))

Kiitokset kaikille avusta ja tuesta!

• jo paremmalta

Ruokien suhteen tarkkaile kuitenkin nyt niitä Mg ja P pitoisuuksia, jos annat kuivamuonaa jatkossa. Ettei kissa vain saisi niitä virtsakiteitä ongelmakseen.
        Kolibakteeri on yleisin virtsateiden tulehduksen aiheuttaja, ihmisilläkin. Onneksi yleensä paranee hyvin. Virtsakiteet/-kivet altistavat aina myös tulehdukselle.
        Hyvää kesää sinulle ja toipilaskissallesi!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2245
    2. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1958
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1489
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1337
    5. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      93
      1048
    7. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      967
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      752
    Aihe