Vinonauhan ompelu

Auttakaa kokeneemmat!

Ompelin juuri elämäni ensimmäisen itse tehdyn päiväpeiton. Olen muutenkin ompelun saralla aloittelija joten nyt neuvot kehiin.

Eli tuntui erittäin vaikealta saada ommel menemään suoraan ja lisäksi niin että vinonauha olisi tasapuolisesti molemmin puolin kangasta. Oliskos jollakin jokin jippo miten saada vinonauha tasaisesti molemmin puolin ja miten saada pitkä suora ommel suoraksi... nyt tuntuu että ommel on kuin loivasti luikerteleva käärme. Kiitos todella paljon, jos joku viitsii vaivautua vastaamaan näinkin helppoon kyssäriin!

12

7880

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alkuperäinen kirjoittaja

      niin lähinnä tarkoitin sitä että täytyskös se silittää muotoonsa se vinonauha ennen ompelua. nyt laitoin vain nuppineuloilla kiinni ja sitte hurauttelin koneella. Kokemus tuo kyllä varmuutta ja varmasti "käärmeetkin" häviävät ompeleesta, mutta tuo vinonauha on ongelma jonhon olis mukava sitä vinkkiä.

    • hmhmhmh

      Yrititkö ommella yhdellä ompeleella?

      • tämmöinen

        neulaa auki oleva vinonauha kankaan reunaan oikeat puolet vastakkain ja ompele niin, että paininjalan oikea reuna kulkee pitkin kankaan reunaa. Venytä nauhaa kevyesti samalla. Käännä nauha reunan yli (aina siistimpi jos viitsii tässä vaiheessa harsia kiinni) ja tikkaa paikoillee toiselta puolen.


    • vinokaitalereunakkeen tekoon
    • mape.

      vinonauhahan ommellaan ihan oikeaoppisesti ensin kiinni siitä taitteesta sisäpuolelta ja sitten käännetään se loppu kankaan nurjalle ja taas ommmellaan jolloin tikki tulee ekan sauman viereen. Tällöin nauhan reuna ei jää lerputtamaan irti kankaasta.

      Toinen tapa on ommella se myös kiinni nurjaltaan siitä taitteesta ja kääntää sen avulla kokonaan se reuna toiselle puolelle kangasta.

      Taittamalla ompelu on vaikeaa ja onnistuu kauniisti vainb suhteellisen ohuille materiaaleille. Apuna on jos silität kaitaleen keskeltä taitteellle valmiiksi. Myös huolellinen neulaaminen on paikallaan.

      Eikö ompelukoneesi työpöydässä ole senttimittoja? Yleensä siinä on ainakin joitakin mittaviivoja joita pitkin kangasta kuljettamalla ommel tulee suoraan.

      • alkuperäinen kirjoittaja

        elikkäs kyllä koneessani on sellaiset viivat ja yritin kovasti ajella niiden mukaan (mutta aina välissä keskittyminen herpasi siitä kun parantelin kankaan asentoa tai ajattelin jo seuraavaa kulmaa ja sen kiinnittämistä - silloin tuli mutkia matkaan).

        Ja kyllä yritin ommella vinonauhan kerralla kiinni ja näyttää se joiltakin kohdin ihan hyvältäkin....

        Ymmärsinkö oikein että periaatteessa vinonauha ommellaan kahteen kertaan kiinni, ensin kankaan oikealta puolelta niin että ommel jää sinne vinokaitaleen väliin ja sitten käännetään kankaan nurjalle puolelle ja ommellaan se oikealle puolelle näkyviin jäävä siisti (ja suora) ommel?! Onko oikein ymmärretty? Olen todellakin aloittelija ja koneen ja ompelu tekniikoiden kanssa en ole vielä sinut joten neuvoja tarvitaan...


      • alkuperäinen kirjoittaja
        alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti:

        elikkäs kyllä koneessani on sellaiset viivat ja yritin kovasti ajella niiden mukaan (mutta aina välissä keskittyminen herpasi siitä kun parantelin kankaan asentoa tai ajattelin jo seuraavaa kulmaa ja sen kiinnittämistä - silloin tuli mutkia matkaan).

        Ja kyllä yritin ommella vinonauhan kerralla kiinni ja näyttää se joiltakin kohdin ihan hyvältäkin....

        Ymmärsinkö oikein että periaatteessa vinonauha ommellaan kahteen kertaan kiinni, ensin kankaan oikealta puolelta niin että ommel jää sinne vinokaitaleen väliin ja sitten käännetään kankaan nurjalle puolelle ja ommellaan se oikealle puolelle näkyviin jäävä siisti (ja suora) ommel?! Onko oikein ymmärretty? Olen todellakin aloittelija ja koneen ja ompelu tekniikoiden kanssa en ole vielä sinut joten neuvoja tarvitaan...

        Niin lisäisin että ymmärsinhän oikein että esim. päiväpeiton päälipuolelle jäävä tikki (joka on siis vinonauhassa) on ompelukoneen alalangan tikki? Olen aina kuvitellut että päälipuolen eli ylälangan tikki on "parempi" ja siksi näkyviin jäävät ompeleet ommellaan kankaan oikealta puolelta. Oikaiskaa jos olen väärässä. Kiitos vielä hirmuisesti teille jotka olette minua neuvoneet!


      • reunakkeeseen
        alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti:

        Niin lisäisin että ymmärsinhän oikein että esim. päiväpeiton päälipuolelle jäävä tikki (joka on siis vinonauhassa) on ompelukoneen alalangan tikki? Olen aina kuvitellut että päälipuolen eli ylälangan tikki on "parempi" ja siksi näkyviin jäävät ompeleet ommellaan kankaan oikealta puolelta. Oikaiskaa jos olen väärässä. Kiitos vielä hirmuisesti teille jotka olette minua neuvoneet!

        Kyllä, vinokaitaleen kiinnitykseen vaaditaan kaksi suoraa ommelta.

        "Komeammalta" puolelta eli päiväpeiton päällipuolleta kannattaa ommella se viimeinen ommel, sen saa tarkemmaksi. Ensimmäinen ommel ommellaan siis tässä tapauksessa nurjalle puolelle ja vinokaitale käännetään sitten oikealle puolelle ja ommellaan reunasta kiinni. Kokeile jollain jämäpalalla reunakkeen ompelua niin hoksaat miten se tehdään.


      • mape.
        reunakkeeseen kirjoitti:

        Kyllä, vinokaitaleen kiinnitykseen vaaditaan kaksi suoraa ommelta.

        "Komeammalta" puolelta eli päiväpeiton päällipuolleta kannattaa ommella se viimeinen ommel, sen saa tarkemmaksi. Ensimmäinen ommel ommellaan siis tässä tapauksessa nurjalle puolelle ja vinokaitale käännetään sitten oikealle puolelle ja ommellaan reunasta kiinni. Kokeile jollain jämäpalalla reunakkeen ompelua niin hoksaat miten se tehdään.

        ompeleen pitäisi olla yhtä siisti molemmin puolin mikäli lankojen kiristykset ovat oikein. Oma koneeni ei näin tee vaan minulla on aina nurjalla kauniimpi tikki, onneksi..

        Olet ymmärtänyt ihan oikein tuon oikeaoppisen tavan ommella se vinokaitale. Harva sen niin tekee, mutta on se kyllä kauniimpi niin. Monissa vinokaitaleiss aon vielä kun katsot sitä nurjalta toinen puoli käännetty enemmän kuin toinen. Tällöin minulle on opetettu että se pienempi vara jää päälle ja isompi menee alle jolloin voi tikata jopa saumasta eikä päälle jää ommelta näkyviin lainkaan..

        Onko koneessasi nopeuden säätöä? Monessa masiinassa on tavallaan täysi ja puolikas. Otappa selvää se nimittäin helpottaa tarkkojen paikkojen tekoa. Lisäksi jos siinä on mahdollista valita neulan asento kun pysäytät koneen niin laita se jäämään alas jolloin pysähtyessä et pääse liikuttamaan työtä ja siihen tule joko tikki sivulle tai muuten pidempi pisto. Näin kääntyminenkin on siistimpää jne.

        Kaikkien meidän on asiat opeteltava alusta asti ei näissäkään hommissa kukaan ole seppä syntyessään ja toisilla se vaatii enemmän toiselta sujuuu luontevammin. Taito on kuitenkin aina hankittavissa. Koneillakin on eroa. Äitini koneella en saa edes keskinkertaista jälkeä niin tottunut olen omaan koneeseeni ja sen ominaisuuksiin.


      • satunnainen ompelija
        reunakkeeseen kirjoitti:

        Kyllä, vinokaitaleen kiinnitykseen vaaditaan kaksi suoraa ommelta.

        "Komeammalta" puolelta eli päiväpeiton päällipuolleta kannattaa ommella se viimeinen ommel, sen saa tarkemmaksi. Ensimmäinen ommel ommellaan siis tässä tapauksessa nurjalle puolelle ja vinokaitale käännetään sitten oikealle puolelle ja ommellaan reunasta kiinni. Kokeile jollain jämäpalalla reunakkeen ompelua niin hoksaat miten se tehdään.

        Näin minäkin sen teen. Ensin ompelen vinokantin kiinni nurjalle puolelle ja käännän oikealle ja ompelen sen siitä päältä toisen kerran. Näin saan kauniimman ompeleen, joka kulkee nätisti vinokaitaleen reunassa päälli puolella. Kulmien taitossa on sitten ihan oma tekniikkansa, joka kannattaa opetella, niin saa nätit kulmatkin.


    • Anonyymi

      Mitä. On se naha, josta tehdään pyyheliinaraksit?

      • Anonyymi

        Kanttinauhaa se on.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2142
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1694
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1511
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      36
      1495
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1435
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1407
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1341
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1260
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1239
    Aihe