Tieto kuuluu

kaikille ei rikkaille

Ei kaikki rikkaat vaan saa olla omistamassa ja nauttimassa kaikesta.
Kyllä köyhienkin pitää saada osansa tieteesä ja viihteestä.
Ei ole keneltäkään pois jos joku afrikkalainen tai suomalainen työtön latailee. Ei ne kuitenkaan mitään ostaisi.
Nyt kun Afrikka on täynnä piraatti ohjelmia käyttiksistä lähtien ne voivat taloudellisestikkin nousta.
Alas kaikki kartellit ja lataukset vapaiksi.

8

1087

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • virallinenvalvoja

      Samaa mieltä. Tieto ei ole niukka hyödyke, josta ei riittäisi kaikille. Mitä enemmän tietoa ja kulttuuria levitetään, sitä enemmän ne hyödyttävät koko ihmiskuntaa.

    • ´´´´´´

      ei anna, vaan köyhän pitää ottaa. Itse seuraan neutraalisti vieressä, vaikka samalla hiukan lakejakin rikottaisiin. Puolustan myös kansalaistottelemattomuutta idioottimaisia lakeja vastaan.

      Kaveri juuri kertoi, kuinka hän oli mp3:sia imuroituaan löytänyt uuden suosikkibändin. Oli ostanut tämän jälkeen bändin lähes kaikki levyt. Tätä bisneslogiikkaa Teoston jääräpäiden on vaikea tajuta.

      • tiedän useita tapauksia jotka ovat ladanneet pelin koneelleen ja pelannut. jos paska heittänyt pois jos hyvä mennyt kauppaan ostamaan hyllyyn alkuperäisen. tällä tavalla hyvät tuotteet saavat hyvän jalan sijan kehittyäkseen enemmän. joku käyttää rahansa peliin joka osoittautuu olevan täysin suolesta ja rahat meni. ei osta pieneen aikaan ainakaan mitään uutta peliä ja jäi paha maku suuhun. se että peliä mainostetaan paljon ei todellakaan aina takaa sitä että se olisi hyvä. jos firmat ei osaa tehdä hyviä tuotteita ne yleensä kaatuvat....


    • O-O-OOOO

      Loistava kommentti. Tuollaisia viisaita henkilöitä tarvittaisiin eduskuntaan.

    • ...

      No tuottavatko nämä "köyhät" sitten uutta sisältöä? Ilmaiseksi? Useimmat "köyhät" haaveilevat "rikkaudesta" esim. lyömällä itsensä läpi jonain Idols-tähtenä ja tekevänsä sillä tuohta. Siinä vaiheessa yleensä kelkka kääntyy kun on oma lehmä ojassa.

      Miksi ketään kiinnostaisi tuottaa viihdettä (esim. vääntää 5 vuotta jotain leffaa) jos kovasta työstä ei saa mitään korvausta? Vai rupeisitko itse pop-tähdeksi ja saisit vaivan palkaksi KELAn päivärahat?

      • virallinenvalvoja

        "No tuottavatko nämä "köyhät" sitten uutta sisältöä?"

        Aika monet aineellisilla mittareilla mitattuna 'köyhät' ovat luoneet paljonkin uutta 'sisältöä' kautta kulttuurihistorian, jopa sellaista, mitä voisi taiteeksi kutsua. Esimerkiksi suomalaiset kirjailijat ansaitsevat Kirjailijaliiton tutkimuksen mukaan teoksillaan keskimäärin 2.000 euroa vuodessa. Summa sisältää kaunokirjallisesta työstä saadut palkkiot, esiintymispalkkiot, apurahat ja eläkkeet. Eli tästäkin porukasta löytyy selvästi suuri joukko luovia ihmisiä, joille kulttuurituotteet eivät voi olla pelkkää kauppatavaraa vaan he tekevät kulttuuria joistain muista syistä. Tällaisia syitä voisivat olla esimerkiksi tarve ilmaista, luoda tai sanoa jotain. Varmasti hekin toivoisivat itselleen enemmän rahaa ja helpompia elinolosuhteita, kukapa ei, mutta ei meidän nyt varmasti sitä tarvitse pelätä, että kulttuuriteosten luominen lakkaisi siksi, että siitä ei ole heti rahaa jaossa. Ja tuon Idols-tähtösten maailman voimme varmasti jättää omaan arvoonsa, lienet samaa mieltä siitä, ettei tämän maan kulttuurin hyvinvointi Idols-kilpailujen olemassaolosta ole kiinni.

        "Miksi ketään kiinnostaisi tuottaa viihdettä (esim. vääntää 5 vuotta jotain leffaa) jos kovasta työstä ei saa mitään korvausta?"

        Tuskin kiinnostaisikaan. Kaupallisella elokuva-alalla on ihan omat haasteensa johtuen isompien tuotantojen valtavista kustannuksista. Kuten kaikkien muiden teollisuudenalojen sen täytyy yrittää sopeutua muuttuvaan maailmaan tuotantotapojaan ja tuotteitaan kehittämällä ja hakemalla niille oikeaa hinnoittelua. Vertaisverkot eivät ole alan ongelmien syy, eikä nettipiraattien jahtaamien alan ongelmien ratkaisu. Elokuvateollisuuden viimeisin taloudellinen huippumenestys "Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest" tuotti sille rahaa historialliseen ennätystahtiin USA:ssa ja Kanadassa ( http://www.p2pnet.net/story/9429 ). Samanaikaisesti se oli vertaisverkkojen ladatuin elokuva. Jännää, eikö?


      • että...
        virallinenvalvoja kirjoitti:

        "No tuottavatko nämä "köyhät" sitten uutta sisältöä?"

        Aika monet aineellisilla mittareilla mitattuna 'köyhät' ovat luoneet paljonkin uutta 'sisältöä' kautta kulttuurihistorian, jopa sellaista, mitä voisi taiteeksi kutsua. Esimerkiksi suomalaiset kirjailijat ansaitsevat Kirjailijaliiton tutkimuksen mukaan teoksillaan keskimäärin 2.000 euroa vuodessa. Summa sisältää kaunokirjallisesta työstä saadut palkkiot, esiintymispalkkiot, apurahat ja eläkkeet. Eli tästäkin porukasta löytyy selvästi suuri joukko luovia ihmisiä, joille kulttuurituotteet eivät voi olla pelkkää kauppatavaraa vaan he tekevät kulttuuria joistain muista syistä. Tällaisia syitä voisivat olla esimerkiksi tarve ilmaista, luoda tai sanoa jotain. Varmasti hekin toivoisivat itselleen enemmän rahaa ja helpompia elinolosuhteita, kukapa ei, mutta ei meidän nyt varmasti sitä tarvitse pelätä, että kulttuuriteosten luominen lakkaisi siksi, että siitä ei ole heti rahaa jaossa. Ja tuon Idols-tähtösten maailman voimme varmasti jättää omaan arvoonsa, lienet samaa mieltä siitä, ettei tämän maan kulttuurin hyvinvointi Idols-kilpailujen olemassaolosta ole kiinni.

        "Miksi ketään kiinnostaisi tuottaa viihdettä (esim. vääntää 5 vuotta jotain leffaa) jos kovasta työstä ei saa mitään korvausta?"

        Tuskin kiinnostaisikaan. Kaupallisella elokuva-alalla on ihan omat haasteensa johtuen isompien tuotantojen valtavista kustannuksista. Kuten kaikkien muiden teollisuudenalojen sen täytyy yrittää sopeutua muuttuvaan maailmaan tuotantotapojaan ja tuotteitaan kehittämällä ja hakemalla niille oikeaa hinnoittelua. Vertaisverkot eivät ole alan ongelmien syy, eikä nettipiraattien jahtaamien alan ongelmien ratkaisu. Elokuvateollisuuden viimeisin taloudellinen huippumenestys "Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest" tuotti sille rahaa historialliseen ennätystahtiin USA:ssa ja Kanadassa ( http://www.p2pnet.net/story/9429 ). Samanaikaisesti se oli vertaisverkkojen ladatuin elokuva. Jännää, eikö?

        ...suomalainen kirjailija mieluummin pistäisi hengentuotteensa ilmaiseksi jakoon kuin ottaisi siitä korvauksen?

        Kirjailijoilla on leipä sen verran kiven alla että jokainen ropo on heille tarpeen - ja olen aika satavarma että heillä olisi tähän sananen sanottavana - piratismia vastaan.


      • virallinenvalvoja
        että... kirjoitti:

        ...suomalainen kirjailija mieluummin pistäisi hengentuotteensa ilmaiseksi jakoon kuin ottaisi siitä korvauksen?

        Kirjailijoilla on leipä sen verran kiven alla että jokainen ropo on heille tarpeen - ja olen aika satavarma että heillä olisi tähän sananen sanottavana - piratismia vastaan.

        No miten sinä nyt tuollaiseen johtopäätökseen hyppäsit? Sehän on kunkin kirjailijan oma asia, mitä hän tekee kullakin hengentuotteellaan ja millaista hintaa siitä pyytää. Otin tuon naurettavat 2000 e / kirja vain havainnollistamaan sitä, että paljon taidetta tehdään - ja vieläpä ammattitaidolla - jonkun muun asian kuin rahan ensisijaisesti motivoimana.

        Kirjailijoiden talouden kannalta piratismi on toistaiseksi lähes irrelevantti asia, koska kirja fyysisenä formaattina on kestänyt ajan hammasta niin hyvin - sen 'käyttöliittymä' on edelleenkin varsin kilpailukykyinen (tilanne voi toki muuttua, mikäli elektroninen paperi lyö itsensä läpi kirjojen uutena 'käyttöliittymänä'.)

        Vaikka piratismilla ei olekaan juuri vaikutusta kirjamyynnin talouteen, uudet teknologiat ja mahdollisuus hengentuotteiden ilmaiseen nettijakeluun ovat kyllä muuten avanneet aivan uusia promootiomahdollisuuksia ennakkoluulottomille kirjailijoille. Tästä voisi ottaa esimerkkinä kanadalaisen scifi-kirjailija Cory Doctorowin ( http://en.wikipedia.org/wiki/Cory_doctorow ), joka on julkaissut kaikki neljä tähänastista teostaan Creative Commons -lisenssillä ja laittanut ne ilmaiseksi jakoon nettiin. Doctorow on julkaissut samat kirjat myös 'normaaliteitse' kaupallisen kustantajan kautta, ja hänen mukaansa konsepti toimii hyvin. Hän valottaa kokemuksiaan ja kertoo motiiveistaan Open Business -sivuston haastattelussa, joka löytyy täältä: http://www.openbusiness.cc/2005/12/06/cory-doctorow-and-creative-distribution/ . Tässä pieni katkelma haastattelusta herättämään uusia ajatuksia niissä, jotka kuvittelevat, että jokainen ilmaiseksi netissä otettu kopio olisi aina taloudellinen menetys tekijänoikeuden omistajalle:

        OpenBusiness: "Was it easy to find a commercial publisher that supported your decision to make the books available online for free?"

        Doctorow: "I’m generating more sales of my printed books. Sure, giving away ebooks displaces the occasional sale but it’s far more common for a reader to download the book, read some or all of it, and decide to buy the print edition. I’ve given away more than half a million digital copies of my award-winning first novel, Down and Out in the Magic Kingdom, and that sucker has blown through five print editions (yee-HAW!), so I’m not worried that giving away books is hurting my sales."

        Eli puoli miljoonaa eBook kopiota esikoiskirjasta on jo mennyt netin kautta ilmaiseksi ja ties kuinka monta lisää epäsuorasti vertaisverkkojen kautta, mutta kirjailijaa ei huoleta ollenkaan. Tätä tarkoittaa se, kun taiteilija näkee uuden teknologian ja uuden viestinnän infrastruktuurin mahdollisuutena eikä uhkana.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!

      Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.
      Tunteet
      93
      6840
    2. Kivoimmat asiat elämässäsi?

      Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      172
      3712
    3. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

      Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      53
      3239
    4. Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?

      Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä
      Maailman menoa
      226
      2347
    5. Mistä tiedät, että hän on kiinnostunut?

      Kiinnostunut sinusta.
      Ikävä
      44
      2073
    6. Et edes ole vanha ja läski

      Kunhan halusin loukata.
      Ikävä
      41
      1968
    7. Etkö usko teidän

      Koskaan päätyvän yhteen?
      Ikävä
      47
      1869
    8. Voisiko näistä

      Painaa kirjan. Montakohan sataa sivua tulisi 🤭 ja mikä sen nimi olisi?
      Ikävä
      60
      1768
    9. Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa.

      Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa. Millainen se oli?
      Ikävä
      21
      1758
    10. Tykkään niin paljon

      Ja olen tosi surkeana kun mokasin kerta toisensa jälkeen. 😢
      Ikävä
      19
      1733
    Aihe