Biosin CMOS-säädöistä

Nimimerkky

Yritän toimia näiden ohjeiden mukaan:

"Go to the BIOS settings of your machine and change the translation method used to access the hard drive from the default setting “Auto” to “Large” (not LBA, not CHS!)."

Biosissani on seuraavanlainen valikko kovalevyn asetuksissa (valittavat vaihtoehdot ranskalaisina viivoina):

LBA/Large mode:
- Auto
- Disabled

DMA Mode:
- SWDMA0...2
- MWDMA0...2
- UDMA0...6

Olisiko ideoita miten noilla kikkailemalla saisin Large moodin toimimaan?

7

359

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mahtaa

      olla biosin valmistaja?

      • Nimimerkky

        Emolevy: K9AGM2-FIH
        Bios: AMI BIOS


    • lba/large

      Disabled?

      Oisko silloin LBA disabled ja se toinen vaihtoehto (large) käytössä.
      Siis en tiedä, mutta kokeile.

      Ja miksiköhän pitäis sitten muuttaa asetusta?

      • Nimimerkky

        Toi teoria kuulostaa epätodennäköiseltä, mutta pitäähän sitä tietysti kokeilla jos tarvetta on.

        Tässä on koko ongelma:
        http://whocares.de/2004/12/28/error-loading-operating-system/

        Eli yritän asentaa xp:tä vistan rinnalle, mutta tuloksena on, etten voi bootata miltään käyttikseltä enää.

        Tuon asetuksen muuttaminen saattaisi korjata ongelman


      • lba/large
        Nimimerkky kirjoitti:

        Toi teoria kuulostaa epätodennäköiseltä, mutta pitäähän sitä tietysti kokeilla jos tarvetta on.

        Tässä on koko ongelma:
        http://whocares.de/2004/12/28/error-loading-operating-system/

        Eli yritän asentaa xp:tä vistan rinnalle, mutta tuloksena on, etten voi bootata miltään käyttikseltä enää.

        Tuon asetuksen muuttaminen saattaisi korjata ongelman

        "Update III: As I just found out some genius introduced a new way of setting the access mode in some BIOSes. Instead of allowing to set the access mode in the “STANDARD CMOS CONFIGURATION” screen, you have to use “IDE HDD AUTO DETECTION” instead. When the BIOS reports your drive there, you *don’t* press “Y” to accept but instead press “N”. You should then be able to chose whether to use “LBA” (don’t) or “LARGE” (yup) as the access mode for the particular drive."
        Eli tuossa se muutetaankin eri valikossa.

        Kyseessä näyttäis olevan Awardin Bios.

        Tänään juuri oli kysymys, kumpi ensin (jos doubleboot) XP vai Vista ja linkki vei Afterdawniin, mutta löydänköhän sitä...


      • lba/large
        Nimimerkky kirjoitti:

        Toi teoria kuulostaa epätodennäköiseltä, mutta pitäähän sitä tietysti kokeilla jos tarvetta on.

        Tässä on koko ongelma:
        http://whocares.de/2004/12/28/error-loading-operating-system/

        Eli yritän asentaa xp:tä vistan rinnalle, mutta tuloksena on, etten voi bootata miltään käyttikseltä enää.

        Tuon asetuksen muuttaminen saattaisi korjata ongelman

        Osta toinen kovalevy, jolle asennat erikseen XP:n. Biosista valkkaat käynnistäessä kumpaa haluat käyttää (kummalta bootataan).
        Siihen olemassaolevaan tee Vistan asennus uusiksi.
        Vistasta en tiedä juuri mitään.


    • Asetuksillahan nuo on tavannut olla.Ikinä ei Tuohon osastoon ole tarvinnut puuttua.Konetta käynnistettäessähän on mahdollisuus valita miltä asemalta halutaan buutata.Sillä nyt ei varmaan ole suurempaa merkitystä onko buuttiasema samalla tai eri kiintolevyllä.Tiedä sitten tuo Wistahan on eri käyttöjärjestelmä ja samaa itsekin ihmetellyt.Jos asennan uudelle kiintolevylle Wistan toimivatko vanhat XP ohjelmat Wistan kautta. Heh no vastauksen tiedän itsekin,ei,vai toimivatko?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1333
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      693
    4. 50
      577
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      441
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    Aihe