Ruiskumaalaus

Martti67

Maalin levitys ruiskuttamalla ei taida olla ihan oikea tapa, mutta jos maalin pensselöi ruiskutuksen jälkeen?
Meidän urakoitsija väittää sen olevan paras tapa, mutta onko muilla mitä ajatuksia/kokemuksia?

22

6041

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • urakoitsijalle

      paras tapa saada lyhyessä ajassa maksimaalinen tulos (rahallisesti).

    • maalarizmiez

      Helsinkiläinen Asiantuntijamestarit Oy on johtava maalaustyöselityksiä ja maalaustöiden valvontaa tekevä firma. Ruiskun käytöstä ei edes neuvotella heidän valvomissaan kohteissa.
      Ruiskun käyttö on urakoitsijan kannalta paras tapa saada maksimaalinen kate, kuten edellisen viestin kirjoittaja sanoo.
      Ruiskutuksessa sumu ohenee reunoille ja ohut maalikerros kuivuu saman tien, eli aivan liian nopeasti. Jonkun verran maalia menee myös viereisille riveille, joita ei heti ehdi edes pensselöimään.

      • Martti67

        Hommat sai stopin samoin tein. Sovittiin että tänään tulevat tekemään työn loppuun, mutta eikö nyt ole liian kuuma maalaukselle? Ruiskulla eivät minun kattoani enää maalaa. Tarjouksessa ei ollut mitään mainintaa ruiskusta.


      • hyvä ns
        Martti67 kirjoitti:

        Hommat sai stopin samoin tein. Sovittiin että tänään tulevat tekemään työn loppuun, mutta eikö nyt ole liian kuuma maalaukselle? Ruiskulla eivät minun kattoani enää maalaa. Tarjouksessa ei ollut mitään mainintaa ruiskusta.

        polttomaalaus peltikattoon, niin autotkin maalataan ja uunissa kuivataan.


      • maalari

        Minkähän takia ruiskuja myydään,kun se tuntuu olevan niin suuri kirosana täällä.
        Suurin osa uudiskohteuden maalauksista tehdään ruiskulla levittämällä ja telataan sen jälkeen.

        Katoilla yleinen tapa on levittää ruiskulla ja pensselöidä sen jälkeen. (paitsi kaupunkien keskustoissa tai kohteissa jossa maalipöly voi aiheuttaa vahinkoa.)

        Vai ehtii maali kuivua reunoille?


        Ei siellä pidetä viiden minuutin tupakkataukoja kun töitä tehdään. Ei ne maalit ehdi mihinkään kuivua minuutissa. Liian kuumaa peltikattoa ei saa maalata, silloin se maali kuivuu liian nopeasti.

        Järki peliin nyt!


      • *jokkeri*
        maalari kirjoitti:

        Minkähän takia ruiskuja myydään,kun se tuntuu olevan niin suuri kirosana täällä.
        Suurin osa uudiskohteuden maalauksista tehdään ruiskulla levittämällä ja telataan sen jälkeen.

        Katoilla yleinen tapa on levittää ruiskulla ja pensselöidä sen jälkeen. (paitsi kaupunkien keskustoissa tai kohteissa jossa maalipöly voi aiheuttaa vahinkoa.)

        Vai ehtii maali kuivua reunoille?


        Ei siellä pidetä viiden minuutin tupakkataukoja kun töitä tehdään. Ei ne maalit ehdi mihinkään kuivua minuutissa. Liian kuumaa peltikattoa ei saa maalata, silloin se maali kuivuu liian nopeasti.

        Järki peliin nyt!

        yleinen tapa?? Ikinä en ole kuullutkaan, että kukaan levittäisi maalia ruiskulla ja sitten vielä vaivautuisi pensselöimään ja ihan vaan näön vuoksi. Sutta tulee joka tapauksessa.
        Sanoppa firma joka noin tekee? Missä itse olet töissä?


      • Ammattilainen
        *jokkeri* kirjoitti:

        yleinen tapa?? Ikinä en ole kuullutkaan, että kukaan levittäisi maalia ruiskulla ja sitten vielä vaivautuisi pensselöimään ja ihan vaan näön vuoksi. Sutta tulee joka tapauksessa.
        Sanoppa firma joka noin tekee? Missä itse olet töissä?

        Olen samoilla linjoilla maalarin kanssa. En näe mitä eroa on levittääkö sen maalin kaukalosta kattoon ja pensselöi sen pintaan tai levittää maaliruiskulla se kattoon ja pensselöidä se pintaan.
        Kunhan maali ei kuivu prosessissa.

        Viisaammat vastatkoon mikä ero saaavutetaan nostamalla se maali pensselillä kaukalosta tai ruiskulla?

        Itse asiassa monet firmat käyttävät tuota tapaa levittää maali ruiskulla ja harjata se pintaan.
        Eikä tule sutta.


      • "20vuotta maalarina"
        Ammattilainen kirjoitti:

        Olen samoilla linjoilla maalarin kanssa. En näe mitä eroa on levittääkö sen maalin kaukalosta kattoon ja pensselöi sen pintaan tai levittää maaliruiskulla se kattoon ja pensselöidä se pintaan.
        Kunhan maali ei kuivu prosessissa.

        Viisaammat vastatkoon mikä ero saaavutetaan nostamalla se maali pensselillä kaukalosta tai ruiskulla?

        Itse asiassa monet firmat käyttävät tuota tapaa levittää maali ruiskulla ja harjata se pintaan.
        Eikä tule sutta.

        Ruiskulla ei saada tasaista paksuutta. Itse koen telalevityksen huomattavasti paremmaksi. Maaliahan siinä menee enemmän kuin ruiskuttamalla, mutta tela/pensseli työstä maksetaankin paremmin.
        Työ on vain vähän hitaampaa, mutta jälki parempi.


      • Rakennusmies
        "20vuotta maalarina" kirjoitti:

        Ruiskulla ei saada tasaista paksuutta. Itse koen telalevityksen huomattavasti paremmaksi. Maaliahan siinä menee enemmän kuin ruiskuttamalla, mutta tela/pensseli työstä maksetaankin paremmin.
        Työ on vain vähän hitaampaa, mutta jälki parempi.

        oppinut, sillä ruisku on ainoa laite millä saa tasaisen kerroksen jos sillä osaa maalata, siksi pintakin melkein peilaa kuvan takaisin. Oletko kuullut, että autojakin maalattaisiin sudilla tai telalla, ehkä joku amatööri mutta autotehtaat ja ammatimaalarit maalaa ruiskulla.

        Mielestäni peltikaton voi maalata ruiskulla ja taatusti uudet tehdasmaalatut pellitkin on ruiskumaalattu.

        Puuseinän maalauksessa tulisi käyttää sutia koska sillä maalin saa menemään paremmin laudan kaikkiin huokosiin eikä maali jää pelkästään kalvoksi puun pintaan.


      • Servo
        Rakennusmies kirjoitti:

        oppinut, sillä ruisku on ainoa laite millä saa tasaisen kerroksen jos sillä osaa maalata, siksi pintakin melkein peilaa kuvan takaisin. Oletko kuullut, että autojakin maalattaisiin sudilla tai telalla, ehkä joku amatööri mutta autotehtaat ja ammatimaalarit maalaa ruiskulla.

        Mielestäni peltikaton voi maalata ruiskulla ja taatusti uudet tehdasmaalatut pellitkin on ruiskumaalattu.

        Puuseinän maalauksessa tulisi käyttää sutia koska sillä maalin saa menemään paremmin laudan kaikkiin huokosiin eikä maali jää pelkästään kalvoksi puun pintaan.

        Ruiskumaalatut huoneistopinnat aika siistit, riippuu tilaajan tahdolta, mikäli se halua perinteistä maalausta - telan jäljet.
        Ruiskupinta antaa ”appelsiini pintakuvio”, jos maalaa uretaanila – tulossa tosi kiiltävä pinta (Bussit, kuorma-autot ja henkilöautot vuodelta 1996).
        •   Siveltimen maalin levityksen jälkeen maali pinnan jää noin 6-7 % ilmaa
        •   Telamaalauksen maali pintaan alle jää noin 15–30% ilmaa
        •   Ruiskupintaan alle jaa noin 40–70% ilmaa
        Olin MasaYardissa korkearuiskumaalarina, suuren piirteen maalipinnat maalannet ruiskulla (pohjamaalaus siveltimillä). Norjalaiset – aika vaativia tilaajat, eiväthän ne pakottaneet meitä telalla maala Laivoja, missä aika herkkä korroosiolle ja kosteuksille pinnat.
        Oppineet pintakäsittelijäksi oikeasti pitäisi tietää melkein kaikki maaleista ja pintakäsittelystä, muuten itseopitettuja ””.
        Ruotsissa on aika paljon ruisku käytössä ja se todella nopeutta tulos.


      • *maalari20vuotta*
        Rakennusmies kirjoitti:

        oppinut, sillä ruisku on ainoa laite millä saa tasaisen kerroksen jos sillä osaa maalata, siksi pintakin melkein peilaa kuvan takaisin. Oletko kuullut, että autojakin maalattaisiin sudilla tai telalla, ehkä joku amatööri mutta autotehtaat ja ammatimaalarit maalaa ruiskulla.

        Mielestäni peltikaton voi maalata ruiskulla ja taatusti uudet tehdasmaalatut pellitkin on ruiskumaalattu.

        Puuseinän maalauksessa tulisi käyttää sutia koska sillä maalin saa menemään paremmin laudan kaikkiin huokosiin eikä maali jää pelkästään kalvoksi puun pintaan.

        Automaalit ovatkin ihan eri asia kuin peltikattomaalit. Miksi niitä automaaleja ei katoille laiteta jos kerran ovat niin hyviä?
        Ohuet pellit tarvitsevat elastisuutta ja suuret lämpötilan vaihtelut vaativat paljon kattomaalilta. ´
        Sivellen maalattu katto on ainut oikea ratkaisu. Hilseilevistä katoista ei tiedetty ennen ruiskun keksimistä!
        Ruisku voisi menetellä maalin levityksessä, mutta itse en siihen lähtisi.
        Telalla levitettynä maali tulee tasaisesti yhtäpaksuna kerroksena, riippuen paljon telan maalin ottavuudesta.
        Ruiskulla maali tosiaan leviää liian laajalle alueelle ja ohut maali kuivaa liian nopeasti, kuten joku jo täällä totesi. Sivellin vedot kun pitäisi tehdä heti!

        Ruiskutettuna maalipinnasta tulee "mattomainen pinta", kun taas sivellen vedettynä maali hiertyy kattoon kiinni. Sivellin vetojen jäykistävät uurteet tukevat maalipintaa.

        Galvanoitua kattoa maalatessa huomaa kuinka sivellen on vaikea saada maalia tarttumaan joka paikkaan vaikka kuinka hieroisi. Tarkoitus on juurikin vetää niin monesti tällaiset paikat, että se maali saadaan sinne hierrettyä.
        Ruisku antaa anteeksi tämän työvaiheen ja maali leviää sinnekkin mihin se ei heti sivellen tarttuisi. Nämät kohdat eivät taas ole katossa kiinni vaan maali onkin juurikin tällaisena mattona kiinni itsessään ja katto näyttää hyvältä, kunnes pelti alkaa elämään ja maali hilseilee pois kohdista, joissa se ei ole katossa kiinni.


      • A.K.
        Servo kirjoitti:

        Ruiskumaalatut huoneistopinnat aika siistit, riippuu tilaajan tahdolta, mikäli se halua perinteistä maalausta - telan jäljet.
        Ruiskupinta antaa ”appelsiini pintakuvio”, jos maalaa uretaanila – tulossa tosi kiiltävä pinta (Bussit, kuorma-autot ja henkilöautot vuodelta 1996).
        •   Siveltimen maalin levityksen jälkeen maali pinnan jää noin 6-7 % ilmaa
        •   Telamaalauksen maali pintaan alle jää noin 15–30% ilmaa
        •   Ruiskupintaan alle jaa noin 40–70% ilmaa
        Olin MasaYardissa korkearuiskumaalarina, suuren piirteen maalipinnat maalannet ruiskulla (pohjamaalaus siveltimillä). Norjalaiset – aika vaativia tilaajat, eiväthän ne pakottaneet meitä telalla maala Laivoja, missä aika herkkä korroosiolle ja kosteuksille pinnat.
        Oppineet pintakäsittelijäksi oikeasti pitäisi tietää melkein kaikki maaleista ja pintakäsittelystä, muuten itseopitettuja ””.
        Ruotsissa on aika paljon ruisku käytössä ja se todella nopeutta tulos.

        Mistä olet saanut tietosi maalin alle jäävästä "ilmasta"?
        Jokseenkin kuulostaa ehkä järkevältä, mutta kai maalin laadullakin on merkitystä.
        Ruiskumaalausta en ikinä suosittele.
        -A.K.


      • Servo
        A.K. kirjoitti:

        Mistä olet saanut tietosi maalin alle jäävästä "ilmasta"?
        Jokseenkin kuulostaa ehkä järkevältä, mutta kai maalin laadullakin on merkitystä.
        Ruiskumaalausta en ikinä suosittele.
        -A.K.

        Antaa KORROOSIONESTO- MAALARIN AMMATTITUTKINTO, harmi kuin työnantajan takia en täyt. loppuun.
        Maalin laadun sertif. saat joka valmistajalta ( full scheat), meikäläisille, kuin lääkäreillekin PITÄÄ TOIMIMAAN KOKEMUKSEN MUKAA.


      • Anonyymi
        Servo kirjoitti:

        Ruiskumaalatut huoneistopinnat aika siistit, riippuu tilaajan tahdolta, mikäli se halua perinteistä maalausta - telan jäljet.
        Ruiskupinta antaa ”appelsiini pintakuvio”, jos maalaa uretaanila – tulossa tosi kiiltävä pinta (Bussit, kuorma-autot ja henkilöautot vuodelta 1996).
        •   Siveltimen maalin levityksen jälkeen maali pinnan jää noin 6-7 % ilmaa
        •   Telamaalauksen maali pintaan alle jää noin 15–30% ilmaa
        •   Ruiskupintaan alle jaa noin 40–70% ilmaa
        Olin MasaYardissa korkearuiskumaalarina, suuren piirteen maalipinnat maalannet ruiskulla (pohjamaalaus siveltimillä). Norjalaiset – aika vaativia tilaajat, eiväthän ne pakottaneet meitä telalla maala Laivoja, missä aika herkkä korroosiolle ja kosteuksille pinnat.
        Oppineet pintakäsittelijäksi oikeasti pitäisi tietää melkein kaikki maaleista ja pintakäsittelystä, muuten itseopitettuja ””.
        Ruotsissa on aika paljon ruisku käytössä ja se todella nopeutta tulos.

        Tee ne pohjatyöt ja opettele maalaamaan ruiskulla niin ei todellakaan ole appelsiini pintaa, kyllä täällä taas huutelee tee se itse miehet, menkää koulun penkille hakemaan sitä tietoa älkääkä täällä kalastelko ammattisalaisuuksia, miksiköhän ruiskulla maalaaminen on kallista, koska työvaiheita on monta jos haluat hyvän, nuo tela- ja pensselimaalarit vaan läästii sitä niin mitäs siinä sitten niin ihmeellistä, kun ottaa vaan lämpötilat ja kelit huomioon.


      • Anonyymi
        Martti67 kirjoitti:

        Hommat sai stopin samoin tein. Sovittiin että tänään tulevat tekemään työn loppuun, mutta eikö nyt ole liian kuuma maalaukselle? Ruiskulla eivät minun kattoani enää maalaa. Tarjouksessa ei ollut mitään mainintaa ruiskusta.

        Tarjouspyynnössä olisi pitänyt olla merkittynä sallittu maalaustapa.


    • KattoKalle

      Jos maalataan esimerkiksi peltikattoja niin kyllä se pensseli on ainoa oikea vaihtoehto!
      Ruisku ei sovi peltikaton maalaamiseen. Autojen yms. maalaaminen on aivan eri asia kuin peltikaton maalaaminen. Tässä muuten eräs maalausfirma maalasi erään kerrostalon peltikaton ruiskulla viime kesänä ja tämän kevään myrskytuulet repi siitä pään kokoisia laattoja sieltä täältä irti että hyvinpä pysyi kiinni ruiskulla!Peltikattomaalit pitää"hiertää" pensselillä peltiin kiinni!

      • takuumaalari

        No toiset osaa ruiskuhommat ja toisilta ei käy edes penslaaminen..kysymys on pohjatoistä! Turhaan veikkonen keskeytit työt..tai tietenkin riippuu valitsemistasi miehistä..että osaavatko hommat.. ihme rutinaa, joillain ei vain ole varaa edes ruiskun hankintaan ja luulevat olevansa heti maalareita, kun saavat telan kouraan! Varo firmaa jolla varaa vain telapakkaukseen!


      • KattoKalle
        takuumaalari kirjoitti:

        No toiset osaa ruiskuhommat ja toisilta ei käy edes penslaaminen..kysymys on pohjatoistä! Turhaan veikkonen keskeytit työt..tai tietenkin riippuu valitsemistasi miehistä..että osaavatko hommat.. ihme rutinaa, joillain ei vain ole varaa edes ruiskun hankintaan ja luulevat olevansa heti maalareita, kun saavat telan kouraan! Varo firmaa jolla varaa vain telapakkaukseen!

        No jopas nyt pomppas!On tainnu liotteet pehmittää pääs!
        Kuules ny jäpikkä olen muuten 22 vuotta ollut ruiskunvarressa joten älä tule isääs neuvomaan jne...Minä en tässä rutise vaan ne ruiskukattomaalarien asiakkaat!
        Minä se en vaan peltikattoja ruiskulla enkä muuten telallakaan maalaa vaikka voisin. Silti voin huoletta työlleni takuun antaa!

        Ps. Sullahan sitä näyttää olevan luppoaikaa kun täällä aamupäivällä lesoilet kun toiset tekee töitä...


      • se oli
        KattoKalle kirjoitti:

        No jopas nyt pomppas!On tainnu liotteet pehmittää pääs!
        Kuules ny jäpikkä olen muuten 22 vuotta ollut ruiskunvarressa joten älä tule isääs neuvomaan jne...Minä en tässä rutise vaan ne ruiskukattomaalarien asiakkaat!
        Minä se en vaan peltikattoja ruiskulla enkä muuten telallakaan maalaa vaikka voisin. Silti voin huoletta työlleni takuun antaa!

        Ps. Sullahan sitä näyttää olevan luppoaikaa kun täällä aamupäivällä lesoilet kun toiset tekee töitä...

        kyllä takuumaalarin lomaileva muija ku kirjotteli..et en oo siis jäpikkä!! :P ku ottaa pattiin tommoset ruiskun pelkääjät! ukko on tainnut tehä hommia ..itseasiassa ku lasken, niin tasan 20 vuotta..ja ei kohteiden katoilta oo "maalimattoja" tipahdellu.. ihan on kondiksessa edelleen..mut tsemppiä sullekin sudin varteen! Meijän asiakkaiden ei oo tervinnu tutista.. ku on tehty kunnolla = oikein!


    • AN791

      Ruiskumaalausta olen nähnyt kesäpaikkani kyläpäällikön tekevän. Tosi nopea tapa.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      ruiskumaalaus, joka ilmeisesti joskus on sisämmaalaus ongelma

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      428
      2993
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      102
      2344
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      360
      2071
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1923
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1787
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1227
    7. 158
      1222
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1156
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1072
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      937
    Aihe