Millainen on Agadir ?

Kukkanen-77

Hei !

Olemme ajatelleet lähteä Agadiriin ensi lokakuussa, vielä ei olla tosin matkaa varattu.

Olisi kiva kuulla mielipiteitä paikasta; hyvää ja huonoa, kokemuksia kaupungista, retkistä (Marrakech, Essaouira, vuoristoretki), ihmisistä, säästä lokakuussa jne.

Aiemmin olemme olleet arabimaista Egyptissä ( Sharm el Sheikh retki Kairoon) ja Tunisiassa (Hammamet Saharan retki), ja molemmista olemme pitäneet kovasti. Eroaako Marokko ja Agadir kovasti näistä kohteista? Jos, niin miten ?

Jos jostain netistä löytyy matkakertomuksia Agadirista, niin vinkkejä otetaan mielellään vastaan.

Kiitos kaikille vastaajille, ja mukavaa kesää kaikille !

t. Kukkanen

14

7917

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maroc

      Agadir on vähintään yhtä hyvä, jos ei parempikin :) Kaupunki on turistiystävällinen ja sieltä löytyy paljon tekemistä. Ihmiset ystävällisiä ja kaupustelijoita on tietysti myös sieläkin..

      • erilainen...

        Marokossa ei saa mitään vastinetta rahoilleen.
        Joka paikassa ollaan käsi ojossa ja halutaan
        rahat mutta turismiin ei olla valmiita satsaamaan
        milläänlailla.
        Jos haluaa nähdä kurjuutta ja surkeutta ja
        saada varmuudella ripulin/salmonellan niin
        Agadir on oikea valinta.

        Monet kerrat olen käynyt niin Marokossa,
        Tunisiassa kuin Egyptissä joten kokemusta
        on ja Marokkoon ei enää tee mieli.

        Eipä ihme että turismi sinne on romahtanut.
        90-luvulle sinne oli vaikka kuinka monta
        lentoa viikossa ja nyt ei taida olla kuin
        yksi lento viikossa vain lyhyen ajan.


      • koyha
        erilainen... kirjoitti:

        Marokossa ei saa mitään vastinetta rahoilleen.
        Joka paikassa ollaan käsi ojossa ja halutaan
        rahat mutta turismiin ei olla valmiita satsaamaan
        milläänlailla.
        Jos haluaa nähdä kurjuutta ja surkeutta ja
        saada varmuudella ripulin/salmonellan niin
        Agadir on oikea valinta.

        Monet kerrat olen käynyt niin Marokossa,
        Tunisiassa kuin Egyptissä joten kokemusta
        on ja Marokkoon ei enää tee mieli.

        Eipä ihme että turismi sinne on romahtanut.
        90-luvulle sinne oli vaikka kuinka monta
        lentoa viikossa ja nyt ei taida olla kuin
        yksi lento viikossa vain lyhyen ajan.

        Makuasioista ei voi kiistella. Mutta tosi asioita ei tarvitse vaaristella. Sinulla ei nayta olevan mitaan kasitysta Marokon taman paivan turismista. Marokossa ei ole koskaan ollut yhta paljon turisteja kun vuonna 2006. Maailmassa on muitakin maita kuin Suomi ja Suomi turistit. Hotellien kayttokate on ollut huippulukemissa viime vuosina. Mita turismiin satsaamiseen tulee, olet aivan vaarilla jaljilla. Marokossa valtionbudjetissa ei ole koskaan ollut niin suurta summaa turismin elvyttamiseksi kuin nyt. Marokosta, etenkin Agadirista ja Marrakechista on tullut isojen kansainvalisten hotelliketjujen tarkea sijoituskohde. Nama kansainvaliset firmat eivat sijoittaisi Marokkoon tekematta tarkkoja markkinatutkimuksia.
        Aivan totta kun sanoit, etta Marokko on koyha maa ja tietysti se nakyy. Jos koyhyys ja sen tuoma epamiellyttavyys ei sovi herkalle luonteelle, on parasta matkustaa rikkaissa kohteissa ja unohtaa koyhat maat.Niinhan sita yleensa tehdaan, suljetaan silmat toisen koyhyydelta.Mutta nailla nakymilla asiat ovat menossa parempaa kohti. Viela taman vuosituhannen alussa Marokossa kavi noin miljoona turistija, viime vuona luku oli 6 miljoona. Ja tama kaikki varmasti vaurastuttaa koko Marokkoa.


    • Kahdessa edellisessä kirjoituksessa jo huomaa miten eri tavalla voi kohteen kokea. Itse olen vieraillut Marokossa ja lähinnä Agadirissa monen monituista kertaa. Viimeksi olin tämän vuoden maalis-huhtikuussa.- Agadir on pääkohde suomalaisten matkanjärjestäjien osalta. Agadir on turistikaupunki, jossa on upea ranta.Parasta-aikaa jatketaan rantabulevardia niin että sen pituudeksi tulee noin viisi kilometriä. Rantabulevardin varrella on kahviloita ja ravintoloita jokaiseen makuun.Ihmiset Agadirissä ovat hyvin ystävällisiä matkailijoita kohtaan.Kohdemaana Agadir on vielä hintatasoltaan edullinen, ja myöskin turvallinen. On totta, että varsinkin basaarikauppiaat ovat innokkaita myymään tuotteitaan. Näihin ei kannata kiinnittää mitään huomiota, jos ei ole kiinnostunut.Kiinteähintaisia liikkeitä on vaikka varsinkin markkina-alueella eli soukissa tinkiminen kuuluu asiaan.- Sää lokakuussa eili suomalaisten kauden alkaessa on ollut ihan hyvä. Kevätkauteen verrattuna illat ovat olleet varsin "pehmeitä" eli lämpimiä.- Essaouira on peni kalastajakaupunki noin 175 kilometriä Agadirista pohjoisen suuntaan. Tie sinne on hyvin kaunis seuraten Atlantia. Pieni vuoristo-osuus.Kaupungin Medinassa on liikkeitä ja useita pieniä gallerioita. Elämä ei ole ollut, ainakaan silloin kun siellä olen käynyt, kiireistä.- Marrakech on tutustumisen arvoinen kaupunki myös. Kaupunki jakaantuu kahteen osaan uuteen ja muurien ympäröimaan Medinaan.Uudessa osassa on leveitä bulevardeja, runsaasti liikkeitä ja katukahviloita. Medinassa mielenkiintoisin kohde on Djema el Fna eli Sadunkertojien tori ja tietysti sen vieressä oleva souk eli markkina-alue.Sadunkertojien tori on päivisin täynnä elämää. Sieltä löytyy jonglöörejä, käärmeenlumoajia, kirjureita ym ym ,ja tietysti myös tarinan kertojia.Kello 5 pm tori muuttuu pieniksi ravintoiksi, jotka ovat hyvin suosittuja paikallisten ja turistien kesken.Auringon viime säteitten painuessa Koutobia moskeija taakse alkaa tämä toinen elämä torilla. Viimeksimainittua ei koe yhden päivän retkellä, koska matkailijat lähtevät Marrasta noin kello 5 pm Agadiriin. Kumpaakin kaupunkia suosittelen.Tässä nyt oli vähän hajatietoa siitä miten minä koen Marokon ja Agadirin.

      • Syys-lokakuussa tulee Kotisatama ohjelmassa juttu Agadiristä. Se tehtiin viime huhtikuussa, ja se kannattaa katsoa.


      • Kukkanen - 77

        Hei, kalevi s. ja muut !

        Kiitos viestistäsi. Niinhän se aina on, että joku tykkää ja joku ei. Osa ihmisistä haukkuu esim. Tunisiaa ja Egyptiä ankarastikin, itse emme kokeneet siellä oikeastaan mitään ikävää.

        Olisiko niin, että omalla suhtautumisella ja odotuksilla (tietoisuus mm.kulttuurista ja tavoista) on myös vaikutuksensa siihen, miten uudet paikat kokee ?

        Vielä kysyisin sinulta, kalevi s, joitain asioita:

        1. Matkamme ajankohta on vielä vähän auki. Myös marraskuun puoliväli voisi tulla kyseeseen. Missä vaiheessa syksyä sää alkaa yleensä huonontua ? Ja tarkoittaako se Agadirissa pilviä sateita vaiko vain vähän alhaisempaa lämpötilaa ?

        2. Hotellin valinnasta; ovatko ns. perushotellit (2-3 tähteä) yleensä mukavia ja palvelu kunnossa, vai kannattaako panostaa mielummin 4-5 tähden hotelliin? Sinänsä 2-3 tähden hotelli riittää meille yleensä hyvin, mutta hyvää ja ystävällistä palvelua niissä ei aina välttämättä saa.

        3. Marrakech ja ehkä myös Essaouira kiinnostavat. Osalla matkanjärjestäjistä on myös ns. vuoristoretki; millainen se on ? Suositteletko ?

        4. Onko Agadir helposti hallittavissa kävellen vai onko bussien/taksien käyttö välttämätöntä ? Miltä alueelta hotelli kannattaisi valita ?

        Olemme vähän katsoneet hotelleja Shems, Soraya, Odysseia ja Kamal- ehkä joku näistä..

        Kiitos, jos viitsit vastata !

        Kukkanen - 77


      • Kukkanen - 77 kirjoitti:

        Hei, kalevi s. ja muut !

        Kiitos viestistäsi. Niinhän se aina on, että joku tykkää ja joku ei. Osa ihmisistä haukkuu esim. Tunisiaa ja Egyptiä ankarastikin, itse emme kokeneet siellä oikeastaan mitään ikävää.

        Olisiko niin, että omalla suhtautumisella ja odotuksilla (tietoisuus mm.kulttuurista ja tavoista) on myös vaikutuksensa siihen, miten uudet paikat kokee ?

        Vielä kysyisin sinulta, kalevi s, joitain asioita:

        1. Matkamme ajankohta on vielä vähän auki. Myös marraskuun puoliväli voisi tulla kyseeseen. Missä vaiheessa syksyä sää alkaa yleensä huonontua ? Ja tarkoittaako se Agadirissa pilviä sateita vaiko vain vähän alhaisempaa lämpötilaa ?

        2. Hotellin valinnasta; ovatko ns. perushotellit (2-3 tähteä) yleensä mukavia ja palvelu kunnossa, vai kannattaako panostaa mielummin 4-5 tähden hotelliin? Sinänsä 2-3 tähden hotelli riittää meille yleensä hyvin, mutta hyvää ja ystävällistä palvelua niissä ei aina välttämättä saa.

        3. Marrakech ja ehkä myös Essaouira kiinnostavat. Osalla matkanjärjestäjistä on myös ns. vuoristoretki; millainen se on ? Suositteletko ?

        4. Onko Agadir helposti hallittavissa kävellen vai onko bussien/taksien käyttö välttämätöntä ? Miltä alueelta hotelli kannattaisi valita ?

        Olemme vähän katsoneet hotelleja Shems, Soraya, Odysseia ja Kamal- ehkä joku näistä..

        Kiitos, jos viitsit vastata !

        Kukkanen - 77

        Marraskuu on vielä ihan ok lomakuukausi. Itse menen sinne yleensä kauden aloittavalla lennolla (nyt 11.10) ja
        palaan takaisin marraskuun puolessa välissä. Sadetta saattaa jo silloin tällöin tulla. En tiedä tarkkaan,minkälainen sää on joulu-tammikuussa.Käsittääkseni ihan siedettävää.

        Käytäitse hotelleja joissa tähtiä 2-3. Nuo kaikki mainitsemasi hotellit ovat sijainniltaa ihan hyviä aivan kaupungin keskustassa.Itse olen joskus asunut useita kertoja tuossa Kamal-hotellissa. Hyvin siisti ja varsin ystävällinen henkilökunta.Kaikki ne hotellit joissa olen vuosien mittaan ollut ovat siisteyden ja henkilökunnan puolesta hyviä. Keväällä olin Aurinkomatkojen hotellissa Sud Bahia. Kaikki muuten hotellin osalta paitsi ettei siinä ole parveketta.Odyssey hotelli on uusittu kokonaan. - Tuo mainittu vuoristoretki suuntautuu ilmeisesta Tafraoute-nimiseen kylään. Se on Agadiristä etelän suuntaan. Tällä retkellä olen ollut ,ja se oli maisemiltaan taas erilainen.Matkan varrella on pysähdytty Tiznit-nimiseen hopeakaupunkiin (ostosmahdollisuus).Matkan kääntöpiste oli tuo nimeltä mainitsemani pieni kylä.

        Agadirissa selviää hyvin ilman paikallisbussejakin.Nuo ovat yleensä hyvin täysinäisiä. Kaupungin hallitsee hyvin jalkaisinkin.Taksin käyttö on siellä hyvin halpaa, ja takseja saa lennosta.Siellä on kahdenlaisia takseja. Isommat ajavat kaupungin ulkopuolelle, ja näiden käytön osalta on aina muistettava että hinta pitää sopia etukäteen. Pienemmät eli oranssin väriset liikkuvat kaupungin sisällä. Ne ottavat kuljettajan lisäksi kolme matkustajaa. Taksamittarin käyttö on pikkutakseissa pakollinen, ja se on aina vaadittava päälle. Yleensä kuljettaja laittaa sen automaattisesti ilman huomauttamista.Illalla kello 8 pm jälkeen pikkutakseissa taksa on kaksinkertainen.Kaupungin sisäisissä matkoissa alin maksu on 5 dirhamia (vaikka taksamittari osoittaisi tuon alle).Yksi dirhami oli keväällä noin 0.10 euroa. Sitten vielä pikku tippi, jos olet tyytyväinen matkaan. Noin 1-2 dirhamia.


      • s.y.k
        Kukkanen - 77 kirjoitti:

        Hei, kalevi s. ja muut !

        Kiitos viestistäsi. Niinhän se aina on, että joku tykkää ja joku ei. Osa ihmisistä haukkuu esim. Tunisiaa ja Egyptiä ankarastikin, itse emme kokeneet siellä oikeastaan mitään ikävää.

        Olisiko niin, että omalla suhtautumisella ja odotuksilla (tietoisuus mm.kulttuurista ja tavoista) on myös vaikutuksensa siihen, miten uudet paikat kokee ?

        Vielä kysyisin sinulta, kalevi s, joitain asioita:

        1. Matkamme ajankohta on vielä vähän auki. Myös marraskuun puoliväli voisi tulla kyseeseen. Missä vaiheessa syksyä sää alkaa yleensä huonontua ? Ja tarkoittaako se Agadirissa pilviä sateita vaiko vain vähän alhaisempaa lämpötilaa ?

        2. Hotellin valinnasta; ovatko ns. perushotellit (2-3 tähteä) yleensä mukavia ja palvelu kunnossa, vai kannattaako panostaa mielummin 4-5 tähden hotelliin? Sinänsä 2-3 tähden hotelli riittää meille yleensä hyvin, mutta hyvää ja ystävällistä palvelua niissä ei aina välttämättä saa.

        3. Marrakech ja ehkä myös Essaouira kiinnostavat. Osalla matkanjärjestäjistä on myös ns. vuoristoretki; millainen se on ? Suositteletko ?

        4. Onko Agadir helposti hallittavissa kävellen vai onko bussien/taksien käyttö välttämätöntä ? Miltä alueelta hotelli kannattaisi valita ?

        Olemme vähän katsoneet hotelleja Shems, Soraya, Odysseia ja Kamal- ehkä joku näistä..

        Kiitos, jos viitsit vastata !

        Kukkanen - 77

        me olimme Agadirissa tammikuun lopulla ja hotellimme oli Club la Casbah,(löytyy tjäreborgilta)ja en voi muutakuin suositella kys.hotellia kaikin puolin.Sijaitsee lähellä sekä rantaa että keskustaa,erittäin rauhallinen ja siisti hotelli.Henkilökunta pitää todella hyvän huolen asiakkaistaan.Hotelleista myös Tivoli sai kiitosta kanssamatkustajiltamme.Uutta matkaa Agadiriin suunnitellen ja hyvää kesää toivotellen niin Kaleville kuin kaikille muillekkin aktiivisille Marokon ystäville...


      • maailmanmatti
        s.y.k kirjoitti:

        me olimme Agadirissa tammikuun lopulla ja hotellimme oli Club la Casbah,(löytyy tjäreborgilta)ja en voi muutakuin suositella kys.hotellia kaikin puolin.Sijaitsee lähellä sekä rantaa että keskustaa,erittäin rauhallinen ja siisti hotelli.Henkilökunta pitää todella hyvän huolen asiakkaistaan.Hotelleista myös Tivoli sai kiitosta kanssamatkustajiltamme.Uutta matkaa Agadiriin suunnitellen ja hyvää kesää toivotellen niin Kaleville kuin kaikille muillekkin aktiivisille Marokon ystäville...

        Jos haluatte rahoillenne vastinetta hotellin suhteen, ehdoton suositukseni on luxus-tason (joskaan ei luxuskallis, vaan jopa edullinen) hotelli nimeltä SORAYA! siellä itse herrasmieskerhomme kanssa vietimme mainion loman ja mistään asiasta ei löytynyt moitetta! lämmitys pelasi öisin (öisin oli aika kylmää ulkona silloin) ja ikkunoiden sekä parvekkeen oven tiivistykset olivat hyvää työtä! joten pipoa ei tosiaan yöllä tarvitse pitää.. Esimerkkinä tasokkuudesta voisin mainita jokaisessa huoneessa olevan 42" tuumaisen plasmatelevision josta näkyi lähes kaikki kanavat joita voi vain kuvitella! suosittelen!! *****


      • Pekka pallo
        maailmanmatti kirjoitti:

        Jos haluatte rahoillenne vastinetta hotellin suhteen, ehdoton suositukseni on luxus-tason (joskaan ei luxuskallis, vaan jopa edullinen) hotelli nimeltä SORAYA! siellä itse herrasmieskerhomme kanssa vietimme mainion loman ja mistään asiasta ei löytynyt moitetta! lämmitys pelasi öisin (öisin oli aika kylmää ulkona silloin) ja ikkunoiden sekä parvekkeen oven tiivistykset olivat hyvää työtä! joten pipoa ei tosiaan yöllä tarvitse pitää.. Esimerkkinä tasokkuudesta voisin mainita jokaisessa huoneessa olevan 42" tuumaisen plasmatelevision josta näkyi lähes kaikki kanavat joita voi vain kuvitella! suosittelen!! *****

        Lisäksi Sorayasta voi mainita suuren ja laadukkaan uima-allasalueen, jossa suuri palmu ja muut koristelut saavat sinun tuntemaan olevasi keskellä paratiisia. Myös paikallinen hankaraharahara -musiikki vie korvat mennessään.

        VIISI TÄHTEÄ


    • Sama pää kesät talvet. Unohdin yhden jutun eli matkakertomuksen. Etelä-pohjanmaalla on paikallisradio Järviradio. Tuon radion järjestämä matka oli tämän vuoden huhtikuussa. Kiva matkakertomus tuosta Maronkon matkasta löytyy osoitteessa www.jarviradio.fi Mukavaa kesää.

    • Wilmuska

      Myöskin monen monta kertaa Marokossa matkanneena voin vain suositella kyseistä paikkaa lomanviettoon. Agadir on ystävällinen, siisti ja ihmiset huomaavaisia ja kohteliaita. Suomalaisista pidetään koska ilmeisesti kukaan ei ole siellä vielä pahemmin sikaillut :)
      Lasten kanssa on mukavaa käydä varsin edullisissa paikoissa kuten kaupungin keskustassa olevassa lintupuistossa (pääsymaksu alle euron), Uniprixissä on halpiskaupan hinnat jos haluaa ostaa edullista tuliaista. Hinnat ovat siellä kiinteät eikä tarvitse ryhtyä tinkimään. Merivesi on talvisaikaan viileää mutta uitavaa, uimisen kannalta mukavinta varmaankin käydä syksypuolen matkoilla jolloin vesi on vielä lämmintä joissain uima-altaissakin. Niitä ei lämmitetä.
      Miellyttävä, hyvällä paikalla sijaitseva hotelli on mm. Yasmina (Aurinkomatkat). Englannilla pärjää, ranskan osaamisesta on etua.

      • kettukuittaa

        Onkos jollain kokemusta Hotelli Caribbean Village Agador tai sitten Residence Shems? Olisi mukava kuulla kommentteja?


      • 5 ässää ja 1 T
        kettukuittaa kirjoitti:

        Onkos jollain kokemusta Hotelli Caribbean Village Agador tai sitten Residence Shems? Olisi mukava kuulla kommentteja?

        Saitteko mistään tietoa kyseisistä hotelleista? Olemme itse lähdössä maaliskuussa hotelli Carribean village agadoriin, neljän lapsen kanssa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      125
      2058
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      245
      1836
    3. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      59
      1423
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      113
      1281
    5. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1238
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      104
      1095
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      950
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      65
      907
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      45
      847
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      821
    Aihe