Onko joku pannut välit poikki?

Lopullisesti?

Onko kukaan olosuhteiden pakosta päätynyt laittamaan sukulaisiin/omaisiin välit poikki lopullisesti? Onko mahdollista päästä irti omista "juuristaan"? Kokemuksia?

114

18319

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miiskuliinu

      En nyt halua kertoa syitä miksi tähän päädyttiin mutta näin kävi. Tarpeeksi kovan loukkauksen jälkeen välit menivät poikki. Aloitettiin uusi elämä äitini ja siskoni kanssa.. Siskoni jatkaa nyt tätä uutta "sukuhaaraa" ihanan tyttären saatuaan.

      • vaan olen!

        Ainoa sukulaiseni jonka kanssa olen tekemisissä on sisareni. En ole koskaan tuntenut kuuluvani sukuuni, ja olen aina ollut sellainen musta lammas. Äitini on aina syrjinyt minua koska olemme hyvin erilaisia ja hänen mielestään vain samanlainen kuin hän voi olla hyvä ihminen.

        Elämäni helpottui huomattavasti kun lopetin kaiken yhetydenpidon. Minusta tuli kuin uusi ihminen!


      • vaikka kaikenlaista
        vaan olen! kirjoitti:

        Ainoa sukulaiseni jonka kanssa olen tekemisissä on sisareni. En ole koskaan tuntenut kuuluvani sukuuni, ja olen aina ollut sellainen musta lammas. Äitini on aina syrjinyt minua koska olemme hyvin erilaisia ja hänen mielestään vain samanlainen kuin hän voi olla hyvä ihminen.

        Elämäni helpottui huomattavasti kun lopetin kaiken yhetydenpidon. Minusta tuli kuin uusi ihminen!

        kahnausta on ollutkin.
        Nimittäin en haua polttaa siltoja takanani, mutta jollainlailla "luonnollisella poistumalla" välit ovat jostain syystä kuivettuneet.

        En ole kovin sukurakas, syytä en tiedä, mutta kun on aika laaja suku niin ehkä niistä ei niin tarvi pitää kiinni.
        Yhden serkun kanssa oltiin väleissä mutta...välit jäähtyivät oudosti.
        Ei tarvi mitään välejä rikkoa kun vaan unohtaa.
        Ei lähetä joulukorttia eikä kutsu sukujuhliin.

        Minulle on nimittäin tehty näin ja kysyessäni asiaa aivan viattomasti niin vastaus oli suuri silmien pyöristys ja hämmästys.

        Taidan olla pelkuri.


      • Anonyymi
        vaan olen! kirjoitti:

        Ainoa sukulaiseni jonka kanssa olen tekemisissä on sisareni. En ole koskaan tuntenut kuuluvani sukuuni, ja olen aina ollut sellainen musta lammas. Äitini on aina syrjinyt minua koska olemme hyvin erilaisia ja hänen mielestään vain samanlainen kuin hän voi olla hyvä ihminen.

        Elämäni helpottui huomattavasti kun lopetin kaiken yhetydenpidon. Minusta tuli kuin uusi ihminen!

        Minulla se vaati muuton kauas. Aina selittävät kaikkea kakkaa suku.


    • skogge

      lähimmät pahimpia

      • Anonyymi

        Totta.


      • Anonyymi

        Totta.


    • olen..

      Kyllä, lakkasin vain pitämästä yhteyttä sukulaisiin. Oli pakko oman jaksamisen vuoksi. Oli niin paljon pahoja ja katkeria kokemuksia takana suvusta, että piti saada ne hoidettua pois, eikä vain hankittua lisää.

      • Anonyymi

        Sama...


    • oli ihan pakko.

      Kestin ja kestin, paskaa ja lokaa tuli jatkuvasti nieltäväksi, nielin kunnes ei vain enää mahtunut mieleeni ja sisimpääni, alkoi pursua korvista ulos.

      Panin välit poikki lähisukulaisiini, koska oli pakko. Mielelläni en sitä tehnyt, enkä hätiköiden polttanut siltoja. Pitkän harkinnan tulos - kun tuli se viimeinen oljenkorsi, joka mursi kamelin selän.

      Onhan se aivan katastrofaalisen kauheaa kun päättää elää erillään omasta lapsuudenperheestään, mutta olisin luultavasti joutunut raiteiltani ellen olisi tehnyt tätä ratkaisua.

    • Sukuloimaton Onni

      Olen varmaan yksi harvoista joka kuuluu mainitsemaasi joukkoon,minulla alkaa olla jo kolmenkymmenen vuoden kokemus asiasta.
      Omalta kohdaltani asiat johtuivat riidasta joihin en ollut edes syypää mutten kyllä ole halunnut tehdä asioille itsekkään mitään korjausta.

      Kyllä nuoruus ja aikuisuus menee loppujen lopuksi helposti ilman sukuakin,silloin tapahtuu niin paljon omassa elämässä ettei asioita edes kerkeä miettiä,uskomattoman helposti uudet läheiset hyväksyvät kyselemättä ettei ole ollenkaan yhteyksiä sukulaisiin.

      Elämä on siitä hauska veijari että se osaa tuoda aika ajoin tuulahduksen menneisyydestä ja silloin asiat tulevat hetkiseksi mieleen,tulee miettineeksi mitähän sillekkin oikein mahtaa nykyään kuulua ym.

      Kaikkein pahinta on huomata sisällään elävän oikeudenmukaisuuden ja lähimmäisen rakkauden olemassa olon liekin vastapuolella osoittautuvan vääräksi,ja huomata ettei sellaista pientä sukulaisrakkautta sittenkään ole oikeasti olemassa muualla kuin omassa sydämmessä.
      Sellainen tuntuu pahalta,sitä tulee ajatelleeksi kuinka paha tämä maailma lopulta onkaan,sitä hyvyyttä ei ole olemassakaan omilla sukulaisilla.

      Oikeastaan omien sukulaisten puuttuminen muuttuu ajatuksissa pelottavaksi kun ikää tulee enemmän,silloin ajattelee elämästä yleensä hieman eritavalla kuin parhaina vuosinaan.
      Tulee miettineeksi kuolemaa,hautajaisia sekä muita asioita,voi vain kiittää luojaansa siitä jos sattuu olemaan rakastava puoliso ja hänen puolen suku olemassa.
      Vaikka eläähän moni ja kuolee ihan yksinäisenä,mutta karu on sellainen kohtalo kumminkin.

      Omalta kohdaltani olen ihan tyytyväinen,en ole tehnyt mitään väärää ja elänyt elämääni rehdisti vaikkei sukua ole ollutkaan .

      Kumminkin haluaisin antaa sellaisen elämän ohjeen ettei pienistä asioista kannata sukuaan jättää,riidatkin vuosien mittaan saavat toisen perspektiivin ja muuttavat merkitystään.
      Kymmenen vuotta jo tekee sen että vanhan kiistan sopimattomuuus tekee asiasta lopullista,ihmiset kasvavat erilleen eikä sellaista sukulaisrakkauden tunne sidettä synny enää uudelleen,ihmiset muuttuvat vieraiksi toisilleen.
      Asioita kannattaa todella harkita vakavasti.
      Vanhemmalla iällä sen huomaa mikä onni niillä perheillä on joilla on sukua ympärillä,se luo turvaa ja rakkautta jaksaa eteenpäin.
      Itse olen jäänyt tuosta kaikesta paitsi,ja niinhän sanotaan että sitä mitä ei ole niin silloin vasta huomaa mikä onni on niillä keillä se on.
      Mutta vastauksena kysymykseesi,kyllä ilman sukuakin voi elämänsä elää,mutta kyllä se aika ajoin varjostaa elämäsi polkua aivan varmasti.

      • välejä katkaise!

        Sitä paitsi minä ainakin kestin karmeaa lähisukuani keski-ikään asti, kunnes viimeinen pisara sai koko maljan vuotamaan yli.

        Kyllä elämääni siihen asti oli nimenomaan varjostanut se ikävästi minua kohteleva suku. Joten - parempi ilman. Kai minutkin joku hautaa aikanaan, sossu tai joku muu viranomainen, ellei puoliso ole hoitamassa juttua.


    • Surutonolenma

      Jos homma ei pelaa, niin miksi pitäisi hakata päätänsä mäntyyn. Sukuside ei ole niin vahva kuin yleisesti ilmeisesti kuvitellaan. Ei välejä ehkä naamatusten kannata sanoa irti, siitä tulee vain riita. Kummasti kuitenkin molemmat osapuolet tulevat tiettyyn johtopäätökseen, kun toisesta ei kuulu muutamaan vuoteen yhtään mitään.

      • välit poikki

        lapsuuden perheeseeni. En kestänyt enää mollaamistani ja väheksymistä. Yritin puhua asiasta, mutta kun ei auttanut niin laitoin sitten välit poikki. Helpotti kerrasta elämä.


      • Vihdoinkin yksin
        välit poikki kirjoitti:

        lapsuuden perheeseeni. En kestänyt enää mollaamistani ja väheksymistä. Yritin puhua asiasta, mutta kun ei auttanut niin laitoin sitten välit poikki. Helpotti kerrasta elämä.

        Olen laittanut välit poikki lähes kaikkiin ihmisiin entisellä paikkakunnallani ja muuttanut uuteen paikkakuntaan. Olen nykyään kuin uusi ihminen. Elämä mallillaan ja hymyilee : ) Nautin!!!!! Kännyköitä ja Facebookia en tarvitse myöskään, ettei kukaan entisestä elämästä ota yhteyttä ja saa elämääni enään raiteiltaan. Erakkous ja yksinolo on minun juttuni nykyään ja miten hyvältä se tuntuukaan. Nukkua niin paljon kuin haluttaa, tehdä mitä lystää, lukea lehtiä pari tuntia kahvikupposen ääressä, kävellä pitkiä lenkkejä metsässä, katsella telkkua ja napostella herkkuja, Maata sohvalla ja antaa mielikuvituksen laukata, olla netissä ja syödä samalla jätskiä, kierrellä kaupungilla ja shoppailla, käydä uimassa ja kuntosalilla, siivota kaunista kotia ja järjestellä kaappeja, antaa aikaa ja tilaa itselle, olla päivät pitkät yöpukusillaan jos siltä tuntuu, Valvoa yöt ja nukkua päivät välillä, käydä rauhassa kampaajalla ja rakennekynsiä sekä ripsienpidennyksiä laittamassa jne. jne. TÄÄ ONNEA ON : ) : ) : )


    • Seepra

      Synnyinseutuni on tuttu, ja hyvin monet sen asukkaat myöskin sukua, ainakun kaukaista.
      Pidän heistä, aivan harvaa poikkeusta lukuun ottamatta, mutta lähimmän sukuni olen pakosta joutunut totaalisesti jättämään.

      Koska vanhempani ovat kuolleet, niin sisaruussuhde on täysin merkityksetön, jopa niin, etten ole vähääkään kiinnostunut heidän elämästään. En kysy mitään, en tahdo pitää yhteyttä millään tasolla, en edes "pakollisten kuvioiden merkeissä."

      Syyt ovat todella syvällä, sekä syytä lopulliseen välirikkoon todellakin on.
      Viha olisi helpompi kestää kuin tämä halveksunta jota tunnen siskoani ja hänen perhettään kohtaan.
      Heidän käytöksensä ja tekonsa ovat sitä luokkaa, että sellaista tapahtuu yleensä vain kirjoissa ja elokuvissa.
      Itse olen joutunut tosielämässä kokemaan äärimmäisen häikäilemättömyyden ja kierouden osoitusta, ja tiedän, itseni tuntien, ettei kanssakäyminen sen porukan kanssa tule olemaan enää koskaan mahdollista.

      Onneksi minulla on mieheni mukava suku, miehen sisko ja kälyt, joiden kanssa pidämme tiiviisti yhteyttä, tapaillen ja puhuen puhelimessa tuntikausia.

      Tahtoisin rohkaista kaikkia lähimpien omaistensa kanssa välirikkoon ajautuneita jatkamaan omaa elämäänsä rohkeasti, myöntäen sen tosiasian, että joskus on pakko oman mielenrauhansa takia
      hyljätä kokonaan sellaiset sukulaiset, jotka pääsääntöisesti aiheuttavat vain pahaa mieltä
      ja masennusta.

      Kesäinen aurinko paistaa, linnut laulavat, enkä edes usein muista, että toisenlaisetkin kielet laulavat jatkuvia valheitaan, panettelujaan ja arvostelujaan.
      Enhän minä kuule niitä, sillä olen sulkenut korvani ja koko elämäni heidän "pahuuspiirinsä" ulkopuolelle.

      Hyviä, rehtejä ja lämminsydämisiä ihmisiä on kuitenkin vielä olemassa, ja panostakaamme heihin!
      On turha toivoakaan, että täysin kieroutunut ihminen voi muuttua, sillä psyykkinen häiriintyneisyys ei ole edes ihmisen omaa syytä....hän vain on sellainen, mutta myötätuntoa tunnen sitä kohtaan jonka täytyy pakosta olla kanssakäymisessä ja syystä tai toiseta tekemisissä luonnehäiriöisen kanssa.

      • Minä arka

        Itse aristelen välirikon aiheuttamaa kohua, puheita, spekulointeja.

        Kaltaisellesi "oman tien kulkijalle" toivotan onnea ja menestystä........myöskin, mikäli suinkin mahdollista anteeksiantavaa mielenlaatua.
        Olet vahva persoona!


      • hyvä teksti!

        Nimimerkki Seepra asian tuossa ihailtavan hienosti ja fiksusti ilmaisi:

        "Tahtoisin rohkaista kaikkia lähimpien omaistensa kanssa välirikkoon ajautuneita jatkamaan omaa elämäänsä rohkeasti, myöntäen sen tosiasian, että joskus on pakko oman mielenrauhansa takia
        hyljätä kokonaan sellaiset sukulaiset, jotka pääsääntöisesti aiheuttavat vain pahaa mieltä
        ja masennusta."


        "Hyviä, rehtejä ja lämminsydämisiä ihmisiä on kuitenkin vielä olemassa, ja panostakaamme heihin!"


    • vetäytynyt

      Mitäpä välejä "katkomaan"?!
      Senkun vain vetäytyy, ei ota yhteyttä ja kieltäytyy kutsuista, jos niitä tulee.

      Pian sukukin unohtaa, jos ei joulukortteja lähettele, eikä koskaan kerro omia kuulumisia.
      Aina voi kieltäytyä kutsuista, ja jos on pakko keksiä tekosyy, niin sitten keksitään.
      Tuskinpa sukulaiset kovin tarkkaan ottavat selvää, onko esim. syyksi ilmoittamasi matka todella tehty.

      Vuosien päästä voivat tilanteet olla uudet ja paluu sukuun on silloin mahdollinen, jos ei ole marssinut matkoihinsa ovwt paukkuen.

    • ..tai miten sen nyt ottaa

      Loukkaannuin ja aika syvästi. Kyseessä ei ole omet tekemiseni, minä olen vain suuttunut ja harmistunut muiden tekemisiin. En ole varsinaisesti ja dramaattisesti laittanut välejä poikki, mutta asun jonkun verran kaukana ja vain lakkasin käymästä ja soittelemasta. Sieltä päin ei minulle soiteltu muutenkaan. pari vuotta on mennyt. Saa sitten nähdä, miten jatkossa. Minä en ole aiheuttanut tulehtuneita välejä ja mulla on niin paljon muutakin tekemistä, kuin toisten tekemisten selvittäminen. Minusta se pallo on siellä.

    • on ne ajat

      kun oltiin väleissä. Yhteen siskoon välit meni jo 20 vuotta sitten, en tiedä miksi, mutta jostain hän oli suuttunut. Äiti syytti välirikosta minua, vaikka en tiennyt mitä pahaa olin tehnyt. No se ja sama, ei ole ikävä ollut siskoa ja nyt tuntuu, että välit menee poikki loppuihinkin. Siihenkään en tiedä syytä, mutta mitäpä tuosta, helpommalla pääsee, kun eivät jatkuvasti lamppasse passattavana.
      Kyllä ilman sukua voi elää. Turhaa ruveta riitelemään, antaa vain haaleta pikku hiljaa.

    • kirjoittamasta

      muutamille sukulaisille vuosia sitten. Yksi loukkasi minua, toinen vähätteli aikaansaannoksiani - paikallislehden sivuilla! Kun sitten käytännön syistä oli tarpeen ottaa yhteys ensimmäiseen, koko asia osoittautui väärinkäsitykseksi puolin ja toisin. Olemme kuitenkin hänen mielestään kasvaneet erilleen. Minulle hän on ihan sama pikkusisko kuin ennenkin, enkä nyt tunne muuta kuin katumusta siitä, että torjuin hänet selityksittä.

    • tekemässä siten

      Laittamassa totaalisesti välit poikki sukulaisiin. Olo on aivan mahtava! SUOSITTELEN!

      • Tizianna_68

        Laitoin välit poikki. Syyt liittyvät raskaaseen lapsuuteeni, josta yhä näen painajaisia. Olen selvinnyt ilman diagnoosia, mutta sisäisesti rauniona. Äitini sitoi minut sairaalla tavalla itseeni, lapsena hän vihasi minua. Sanoi aina: "olet niin kauhea, että kukaan mies ei minua huoli". Näin onkin käynyt, vaikka monet päivittäin ihmettelevät "miten noin nätti tyttö ei ole päässyt naimisiin?" Nyt ymmärrän: näkymättömät kahleet sitoivat minut, en ollut vapaa. Miehet, jotka minuun ihastuivatkin, päätyivät ajattelemaan "voi reppana.". Yksikään mies ei ole minua enää halunnut loukata, heidän on käynyt sääliksi. He ovat niin hellävaroen "jääneet vain ystäviksi", että olen itsekin tajunnut, kuinka rikkinäinen olen.

        Äiti on myös loukannut seksuaalisuuttani, minun piti mm. katsoa, kuinka hän virtsaa. Ja vessan ovea hän piti kiusalla auki vielä ollessani aikuinen. Piti ruokapöydässä kuunnella, miten pökäleet putoilivat pönttöön. Useista pyynnöistä hän ei tätä ottaanut kuuleviin korviinsa. Lisäksi hän luki kaikki paperini, heitti pois keräämiäni tavaroita, kun olin matkalla jne. Noin 12-vuotiaaksi minun piti nukkua hänen vieressään parisängyssä. Siskoni oli vauva. Isä nukkui toisella puolen taloa.

        Olen pian 40v. Tuntuu, että elämäni on valunut hukkaan äitini rautaisissa kettingeissä (öisin näen unia, että yritän purra häntä, mutta en vain pääse hänestä eroon). Minua on estetty opiskelemasta haluamaani alaa (lopulta suutuin, ja hain monta kertaa ja pääsin - sitäkin halveksutaan) -> Sain onneksi hyvän ammatin ja turvatun toimeentulon. Äiti on tähän asti yrittänyt minua estää löytämästä aviopuolisoa (on ääneen sanonut haluavansa, että minä ja hän vain matkustelemme ja vietämme aikaa kahden hänen vanhuudessaan).

        Yritin puhua tädilleni, mutta hän vain vähätteli. Sanoi vian olevan siinä, että olen yliherkkä. Kaikki, äiti, täti, sisko jne ovat korkeasti koulutettuja, äitinäni pidetään sivistyneenä, tosin eristäytyvänä ihmisenä. Hänellä ei ole yhtään ystävää eikä meillä ole 40 vuoteen käynyt vieraita kuin ristiäisissä (2 kertaa).

        Siskoni on minua yli 10 v. nuorempi, eikä ole aivan samanlaista joutunut kärsimään. Siksi hän on täysin puolueellinen, ja näkee minut mustana lampaana. Haukkuu minua, ja panettelee kaikille, että olen outo. Hänen kasvoillaan on halveksunta, kun hän puhuu minulle. Mitään lämpöä ei ole.

        Isäni on minulle rakas. Hänellä itselläänkin on ollut hankalaa äitini kanssa 40 v., jokin suhde hänellä on ollutkin. Kyseessä hänen toinen avioliittonsa, joten hänellä omat syynsä jäädä. Isä on kärsinyt masennuksesta, noin 15 vuotta kirjaimellisesti maannut sängyn pohjalla, nyt parempi. Isä on pehmeä hyssykkä luonteeltaan, mutta auttaa minua, jos on vaikeaa, myös taloudellisesti. Kuitenkin hän näkee tilanteeni, ja tukee minua.

        Isää ajattelen aina puhdas rakkaus sydämessä. Kunpa hän vielä eläisi muutaman vuoden ja näkisi lapseni, joita toivottavasti vielä ehdin saamaan, kun pääsin äitini demonimaisesta otteesta irti ja löydän jonkun miehen! Haluan oman elämän!!!


      • hyi, mitä äitejä
        Tizianna_68 kirjoitti:

        Laitoin välit poikki. Syyt liittyvät raskaaseen lapsuuteeni, josta yhä näen painajaisia. Olen selvinnyt ilman diagnoosia, mutta sisäisesti rauniona. Äitini sitoi minut sairaalla tavalla itseeni, lapsena hän vihasi minua. Sanoi aina: "olet niin kauhea, että kukaan mies ei minua huoli". Näin onkin käynyt, vaikka monet päivittäin ihmettelevät "miten noin nätti tyttö ei ole päässyt naimisiin?" Nyt ymmärrän: näkymättömät kahleet sitoivat minut, en ollut vapaa. Miehet, jotka minuun ihastuivatkin, päätyivät ajattelemaan "voi reppana.". Yksikään mies ei ole minua enää halunnut loukata, heidän on käynyt sääliksi. He ovat niin hellävaroen "jääneet vain ystäviksi", että olen itsekin tajunnut, kuinka rikkinäinen olen.

        Äiti on myös loukannut seksuaalisuuttani, minun piti mm. katsoa, kuinka hän virtsaa. Ja vessan ovea hän piti kiusalla auki vielä ollessani aikuinen. Piti ruokapöydässä kuunnella, miten pökäleet putoilivat pönttöön. Useista pyynnöistä hän ei tätä ottaanut kuuleviin korviinsa. Lisäksi hän luki kaikki paperini, heitti pois keräämiäni tavaroita, kun olin matkalla jne. Noin 12-vuotiaaksi minun piti nukkua hänen vieressään parisängyssä. Siskoni oli vauva. Isä nukkui toisella puolen taloa.

        Olen pian 40v. Tuntuu, että elämäni on valunut hukkaan äitini rautaisissa kettingeissä (öisin näen unia, että yritän purra häntä, mutta en vain pääse hänestä eroon). Minua on estetty opiskelemasta haluamaani alaa (lopulta suutuin, ja hain monta kertaa ja pääsin - sitäkin halveksutaan) -> Sain onneksi hyvän ammatin ja turvatun toimeentulon. Äiti on tähän asti yrittänyt minua estää löytämästä aviopuolisoa (on ääneen sanonut haluavansa, että minä ja hän vain matkustelemme ja vietämme aikaa kahden hänen vanhuudessaan).

        Yritin puhua tädilleni, mutta hän vain vähätteli. Sanoi vian olevan siinä, että olen yliherkkä. Kaikki, äiti, täti, sisko jne ovat korkeasti koulutettuja, äitinäni pidetään sivistyneenä, tosin eristäytyvänä ihmisenä. Hänellä ei ole yhtään ystävää eikä meillä ole 40 vuoteen käynyt vieraita kuin ristiäisissä (2 kertaa).

        Siskoni on minua yli 10 v. nuorempi, eikä ole aivan samanlaista joutunut kärsimään. Siksi hän on täysin puolueellinen, ja näkee minut mustana lampaana. Haukkuu minua, ja panettelee kaikille, että olen outo. Hänen kasvoillaan on halveksunta, kun hän puhuu minulle. Mitään lämpöä ei ole.

        Isäni on minulle rakas. Hänellä itselläänkin on ollut hankalaa äitini kanssa 40 v., jokin suhde hänellä on ollutkin. Kyseessä hänen toinen avioliittonsa, joten hänellä omat syynsä jäädä. Isä on kärsinyt masennuksesta, noin 15 vuotta kirjaimellisesti maannut sängyn pohjalla, nyt parempi. Isä on pehmeä hyssykkä luonteeltaan, mutta auttaa minua, jos on vaikeaa, myös taloudellisesti. Kuitenkin hän näkee tilanteeni, ja tukee minua.

        Isää ajattelen aina puhdas rakkaus sydämessä. Kunpa hän vielä eläisi muutaman vuoden ja näkisi lapseni, joita toivottavasti vielä ehdin saamaan, kun pääsin äitini demonimaisesta otteesta irti ja löydän jonkun miehen! Haluan oman elämän!!!

        Ihan oikea päätös, että katkaisit välit äitiisi. Monihan varmaan arvostelee sinua, mutta eipä sitä tarvitse selitellä niille.

        Toivon että löydät naisellisen itsetuntosi ja miehen. Suosittelisin kuitenkin käsittelemään tuota kokemaasi seksuaalista hyväksikäyttöä (joo, sitä tuo on) jossain terapiassa, koska muuten oma seksi- ja perhe-elämäsi voi olla vaikeaa. Jos saat lapsen, niin ainakin sitten kannattaa mennä terapiaan!


    • alf1991

      itken täällä ruudun toisella puolella. oikeasti. lupasin isovanhemmilleni etten katkaisi kehenkään sukuni ihmisiin välejä ennenkuin heistä aika jättää, mutta tänään ilmoitin heille, että olen pahoillani, rikon lupaukseni. kun he ensi viikkoon mennessä ovat muuttaneet palvelukotiin (minun järjestämänäni, kotona oli jo mahdottomat olot elää) niin katkaisen välit kaikkiin sukulaisiini. Olen lapsenlapsi. Heillä on 4 omaa lasta, yksi näistä siis äitini. Olen rikki, poikki, väsynyt. Tänään minut haukuttin, paneteltiin ja loukattiin niin verisesti, että enempää en jaksa. Olotila on raukea, tyhjä, ontto. Mutta kuitenkin, tästä ei voi kun ylöspäin nousta. Muutto toiseen kaupunkiin tulevaisuudessa, kun heistä on aika jättänyt. Silloin olen lopullisesti vapaa.

    • surusilmä22

      Mun äitini loukkaa jatkuvasti mun kunniaa ja minun isäni pitää mua leikkikalunaan. En kestä enää ja haluan laittaa välit poikki. Ja pysyvästi. Olen paljon viisaampi ja koulutetumpi,kuin he, enkä enää suvaitse tätä. He luulevat omistavansa minut ja pystyvänsä tekemään minulle mitä huvittaa. Jopa jotain sellaista, mikä johtaa kuolemaan. Ajatelkaa, mitään hyvää en pysty heistä uskomaan. Toivon, että heidän kuolemansa jälkeen voin olla vapaa.

      • Samoin.

        Tuntuu, että kirjoitit minunkin puolesta. Meillä on täysin samnlaiset vanhemmat, etenkin äitini on sadisti ja narsisti, tyrannin piirteillä varustettuna.

        Laitoin välit poikki muutama vuosi sitten enkä ole katunut .Aikuisella kuuluu olla itsemääräämisoikeus ym. kansalaisen perusoikeudet (perustuslain toinen luku). Älä viivyttele välien katkaisussa.


    • kotkotkoo

      poikki on välit siskoksiin, tahtomattani. olisin mielelläni selvittänyt asiat niin kuin aikuiset ihmiset mutta siihen he eivät pysty, valitettavasti. on ikävää kun näin käy ja omalta kohdaltani en varmaan koskaan pääse täysin eroon siskoksistani, asumme samassa kaupungissa ja silloin tällöin tulemme vastakkain. mutta nyt minua ei ainakaan voida loukata enään, sillä enhän usko että aikuista ihmistä voi muuttaa jos hänellä itsellä ei ole sitä halua.

    • mk

      En väölejä ole koskaan poiki laittanut muutta siskon ja velejn kanssa en pahemmin ole missään tkemisisä kun asuvat missä asuvat. Sisikoani näin parisuotta sitten ýli 20 v tauon jälkeen kun hain äitiäni lentokentältä ja näin kun joku nainen tuli hopöttämään ja kun aktsoin vähän tarkemmin niin siskohan se siinä mutta kun asuu lapissa niin ei ole kylässä käyty kun ei ole kutsunut. Ollan sisarusten kanssa vähän eri aaltopituudella että silleen.

      • ....................

        Eikö ole aika ikävää odottaa toisen kuolemaa, että voisi kokea olevansa vapaa? Muuta heti ja jätä aikuiset ihmiset elämään omaa elämäänsä. Useimmille löytyy apua, jos sitä tarvitsevat. Nyt keväällä voisi iskeä oikein muuttoinnostus kuin muuttolinnulle. Katsele vaikka netistä kivoja asuntoja eri paikkakunnilta.


      • vahvistuhnut85

        Kyllä.
        Vuosikaudet olen kiltisti kunnioittanut vanhempiani, heidän vittuilustaan, nälvimisestä yms huolimatta. Itse eivät ole saaneet elämässään mitään aikaan, mutta minua jaksaavat joka käänteessä nälviä, myös miehelleni. Kiitos mieheni ja hänen terveen perheensä olen tajunnut ettei tuo ole normaalia. Kotoa pitäisi tulla tuki, meillä sitä ei minulle ole koskaan herunut, toisin kuin veljelleni. Joka on kaikessa päässyt helpolla ja silti häntä kehutaan ja lässytetään. Oma tytär voidaan haukkua huoraksi. Kyllä voi oma perhe olla sairas, en halua lapsieni tapaavan moisia ihmisiä. Uskon myös että kiitos kylmän ja epäreilun kasvatuksen, minun on vaikea luottaa ihmisiin ja itsetuntoni on pitkään ollut heikko. En todellakaan anna kenenkään tehdä noin omille lapsilleni.
        Nyt kun tekivät tökerösti lapselleni ei tee tiukkaakaan laittaa välejä poikki. Siitähän se lässytys alkoi, että älä nyt noin tosikko ole, heillä särkyy sydän. Yhyy, ei kiinnosta enää. Käskin heidän pysyä meistä kaukana ja olla soittamatta.


      • Anonyymi
        vahvistuhnut85 kirjoitti:

        Kyllä.
        Vuosikaudet olen kiltisti kunnioittanut vanhempiani, heidän vittuilustaan, nälvimisestä yms huolimatta. Itse eivät ole saaneet elämässään mitään aikaan, mutta minua jaksaavat joka käänteessä nälviä, myös miehelleni. Kiitos mieheni ja hänen terveen perheensä olen tajunnut ettei tuo ole normaalia. Kotoa pitäisi tulla tuki, meillä sitä ei minulle ole koskaan herunut, toisin kuin veljelleni. Joka on kaikessa päässyt helpolla ja silti häntä kehutaan ja lässytetään. Oma tytär voidaan haukkua huoraksi. Kyllä voi oma perhe olla sairas, en halua lapsieni tapaavan moisia ihmisiä. Uskon myös että kiitos kylmän ja epäreilun kasvatuksen, minun on vaikea luottaa ihmisiin ja itsetuntoni on pitkään ollut heikko. En todellakaan anna kenenkään tehdä noin omille lapsilleni.
        Nyt kun tekivät tökerösti lapselleni ei tee tiukkaakaan laittaa välejä poikki. Siitähän se lässytys alkoi, että älä nyt noin tosikko ole, heillä särkyy sydän. Yhyy, ei kiinnosta enää. Käskin heidän pysyä meistä kaukana ja olla soittamatta.

        OLEN KYL TÄTÄ POHTINUT JOSKUS JA MIETTINYT KUMMAN LÄHELLÄ SE PYÖRII PÄÄN SISÄLLÄ


    • vre5

      Sitten kun olen saanut perheeni talouden tuhonneen perinnönjaon selvitettyä en halua enkä nähdä veljeäni enää koskaan. Veljeni takia puolitoista vuotta vetkutettiin perinnönjakoa, ennenkuin viranomilta sain apua. Isäni omaisuudesta on 15 000 euroa palanut veljeni takia erilaisiin kuolinpesän turhiin kuluhin.

      • kotkotkoo

        on se vain niin surullista että kuolema ja perintö saa niin pahaa aikaan... samat jutut meillä kun vanhemmat kuoli ja siitä pienestä omaisuudesta msitä oli kyse on välit poikki. mietä on monta ja toinen pitää itseään kaiken omistavana ja toinen välittelee ilkeitä puheita missä ei ole mitään perää vain suojatakseen itseään ja saadakseen riitaa aikaan.


    • jk

      kylä olen

    • vApAaaa!

      Monethan meistä on aivopesty ajattelemaan, että perhe on tärkein ja rakkain. Todellisuudessa lähimpien teot voivat olla kaikkein karmeimpia ja sairaimpia, mutta sitä ei vain halua uskoa eikä nähdä.

      Jos sukulointi tuntuu pakolta ja vastenmieliseltä, kannattaa miettiä, miksi näin on.
      Siihen on syy, minullakin oli. Vapautin itseni pakko- ja velvollisuussukulaisista ja suosittelen samaa muillekin.

    • surullista luettavaa

      Opetelkaa puhumaan. Sanokaa mikä tuntuu pahalta, älkää paetko.

      • onhan se surullista

        Niinpä niin. Mutta joskus käy niin, että toinen osapuoli ei edes ole halukas puhumaan, saati kuuntelemaan. Silloin on aika vaikea yrittää kertoa ajatuksiaan.

        Joskus on vaan parempi antaa olla, eikä turhaan tuhlaa energiaa sellaiseen, joka vain rassaa mieltä.

        Miten hienoa se olisikaan, jos jokainen voisi olla sitä mitä on ja tuntea olevansa hyväksytty suvussaan.


      • ....................
        onhan se surullista kirjoitti:

        Niinpä niin. Mutta joskus käy niin, että toinen osapuoli ei edes ole halukas puhumaan, saati kuuntelemaan. Silloin on aika vaikea yrittää kertoa ajatuksiaan.

        Joskus on vaan parempi antaa olla, eikä turhaan tuhlaa energiaa sellaiseen, joka vain rassaa mieltä.

        Miten hienoa se olisikaan, jos jokainen voisi olla sitä mitä on ja tuntea olevansa hyväksytty suvussaan.

        Tai jos itsessä muka aina se vika eikä toisessa muka koskaan!
        Minä yritin puhua, sain vastaukseksi, hyvästi. No hyvä niin, koska emme olleet tekemisissä muutenkaan. Silti olisi muka juhliin pitänyt kutsua!


      • Anonyymi

        hmm...taimienkin kouluminen...vaatiin...useampien niistä...juuriltansa kiskomista...jotta niistä...tulisi vahvempia...sekä elinkelvollisempia...yksilöitä....


    • hanneli

      tällainen vaihtoehto on juuri nyt harkinnassa, oman isäni ja hänen (uus)perheensä kanssa. 10 vuotta ollaan otateltu, koen hänen hylänneen minut ja antavansa kaiken uudelle perheelleen. Entiselle isän tytölle todella kova paikka. tähän asti olen taistellut ja uskotellut itselleni, että tilanne tulee muuttumaan. Viimeisen puolen ajan olen harkinnut välien katkaisemista, nyt viimeisin riita antoi sille aika sysäyksen eteenpäin.

      Hurjaltahan se vain tuntuu, olen erittäin perhe- ja sukurakas ihminen, ja olen hyvin läheisissä väleissä perheeni kanssa muuten.

    • srstkfdyölfuö

      Kyllä olen, ja päätös pitää! Molempiin vanhempiin on välit poikki. Isään jo 8 vuotta ja äitiin 5 vuotta. Ei ole kaduttanut päivääkään, ja on sen jälkeen ollut parempi olla.
      Kukaan ei arvostele valintoja, loukkaa tai leiki marttyyria.

      jokusen kerran molemmat ovat yrittäneet ottaa yhteyttä sillä vanhalla tyylillä, haukkumista, panettelua, arvostelua ja vähättelyä ja oman itsensä asettamista marttyyrin alustalle. Siinä vaiheessa kun aikanaan tajusin ettei mun tartte koko ajan pyydellä anteeksi, ottaa jatkuvaa arvostelua vastaan eikä tuntea enää YHTÄÄN huonoa omaatuntoa aloin voida paremmin ja elää. Nyt tollaset reilu puoli vuotta sitten molemmat omalla tahollaan ilmoittivat että pistävät välinsä poikki minuun lopullisesti, on mieleni helpottunut vielä enemmän. Mielenkiintoista asiassa on se että itse katkaisin välit vuosia sitten. Josko nyt oma miehenikin saisi olla rauhassa tuolta terrorisoimiselta!!!

      Jos sua ap epäilyttää, niin ei kannata laittaa välejä poikki, vaan pysy hiljaa, älä vastaa yhteydenottoihin, kuullostele rauhassa. Niitä välejä on vaikeampi paikata kun pistää poikki! Koska jos välit poikki laitat, niin ole siitä silloin ehdottoman varma!

    • olen ilmaa

      minäkin olen yrittänyt pitää yhteyttä, mutta kun ei kukaan reagoi enää, antaa olla, empä vastaa enää minäkään, se siitä..

    • alf1991

      paljon on tullut viestejä sen jälkeen kun oman kommentin olen kirjoittanut. eli jatkoa, äidistäni/sisaruksistani ei ole tuon jälkeen onneksi kuulunut mitään eikä ole kehenkään muuhun sukulaiseen tullut vahingossakaan törmättyä. olen aika hyvin päässyt toipumisprosessissani yli, mutta eilen tuli taas takapakkia. äitini laittoi illalla viestiä: "Surullisinta on että minä ja sisaresi rakastamme sinua, etkä edes näe sitä". Hetkeksi murruin asiasta, tunsin huonoa omaatuntoa mutta sitten palasin takaisin maan pinnalle. Kuinka/milloin he ovat minua rakastaneet? silloin kun olen kuskannut heitä heidän menojensa/ryyppyreissujensa kustannuksella? silloin kun olen lainannut heille rahaa enkä ole koskaan suuria summia saanut takaisin? silloin kun siskoni väitti minun varastaneen hänen mekkonsa ja meinasi tulla väkisin asuntooni (kävi ilmi että oli jättänyt mekkonsa ystävänsä luo enkä ollut mekkoa edes ikinä nähnyt) Listaa voisi jatkaa loputtomiin. Ilm. he olettavat että minä olen koko tämän sopan aloittanut. Kyllä, se on ihan totta, niin olenkin, mutta koskaan en olisi tätä aloittanut jos en olisi alkanut kunnioittaa itseäni.... Suosittelen jokaiselle kirjoja Sandy Hotchkiss: Miksi aina sinä?Narsismin seitsemän syntiä sekä toinen mahtava kirja Karyl Mcbride: enkö koskaan ole tarpeeksi hyvä? kuinka tytär voi toipua narsistisesta äidistä

      • alf1991

        hups, unohtui mainita. isoisäni ei ole vieläkään päässyt muuttamaan isoäitini kanssa palvelukotiin koska nämä sisarukset eivät anna hänen muuttaa, koska rehellisesti, pelkäävät perintörahojen hupenevan.


      • kotkotkoo

        itse oisin aina valmis selvittämään välit jos minuun ottettaisiin yhteyttä samalla tavoin kuin sinuun... minua vain syytetään ja kieroillaan seläntakana. puhumaan ei ole ruvettu kun olen pyytänyt, niin nyt saa sit vain olla.
        asiallista keskustelua ja välit selviksi ja viiva yli, mutta harvalta onnistuu.


      • joopa joo
        kotkotkoo kirjoitti:

        itse oisin aina valmis selvittämään välit jos minuun ottettaisiin yhteyttä samalla tavoin kuin sinuun... minua vain syytetään ja kieroillaan seläntakana. puhumaan ei ole ruvettu kun olen pyytänyt, niin nyt saa sit vain olla.
        asiallista keskustelua ja välit selviksi ja viiva yli, mutta harvalta onnistuu.

        @"kotkotkoo"
        Ei sitä peräämääsi asiallista keskustelua sillä tavoin voi aloittaa, että toiselta puolelta nyyhkytetään krokotiilin kyyneliä ja lässytetään rakkaudesta, siis juuri ne ihmiset, jotka ovat ottaneet tavakseen kohdella jotakuta erittäin kaltoin, ja vain käyttäneet hyväkseen silloin kun ovat katsoneet tarvitsevansa jotain.
        Sellaisen päänavauksen takana on säännöllisesti uhrin syyttelyä ja lisää "avuntarvetta".


      • mekkk
        alf1991 kirjoitti:

        hups, unohtui mainita. isoisäni ei ole vieläkään päässyt muuttamaan isoäitini kanssa palvelukotiin koska nämä sisarukset eivät anna hänen muuttaa, koska rehellisesti, pelkäävät perintörahojen hupenevan.

        Eihän isosisäsi rahoista päätä kun hän itse ja jos haluavat palvelutaloon niin muuttavat muilta kyselmättä jos its tahtovat.


    • Mustetäplä

      Kieroillaan selän takana. Sitä ajatusta täällä hokee useampi. Onkohan se aina ihan noin? Meillä ihmisillä on mahtava kyky kuvitella asiat ihan toisiksi kuin mitä ne todellisuudessa ovat.
      On myös tosi loukkaavaa, että syytetään syyttä suotta kieroilusta ja seläntakana puhumisesta, kiusaamisesta ja muusta. Ja se mistä muita syytetään siihen itsekin jossain määrin syyllistytään. Vai miten sitä ollaan niin hyvin selvillä muiden ihmisten asioista?

      • joopa joo

        @Mustetäplä
        Eiköhän kukin täällä puhu ihan omista kokemuksistaan. Kuvittelija taidat olla sinä itse.


    • Olen laittanut jo kolme vuotta sitten, mutta en oikein tiedä, oliko se hyvä ratkaisu. Nyt tuntuu ihan siltä kuin olisin yksin koko maailmankaikkeudessa.

    • Nirppanokkia

      Tässkin ketjussa tulee tuo sana, että suku on vähätellyt ja siitä sitten on loukkaannuttu.

      ensin pitäisi ymmärtää, mitä tuo vähättely on ja miten koskee itseä. en kyllä ymmärrä sitäkään, että jatkuvasti täytyy imarrella ja kehua, jokaisen itse pitää tietää oma arvonsa, ei sitä suku tee.
      Olet yksi jäsen suvussa ja suku ei elämä ilman titteleitä ja arvomerkkejä, sukulaiset eivät tarvitse toisiaan kummarrella.

      Riidat suvun kanssa ovat tai jonkun suvun jäsen kanssa ovat täysin turhia, sillä koskaan ei pidä pitää kilpailua yllä siitä, kuka on komein, kaunein ja lukenein. Jokaiselle pitää olla ystävällinen ilman mitään arvoja.

      toivon teidän nuorten ihmisten olevan enemmään kiinnostuneita suvuistanne ja kuuntelevan vanhempien ihmisten tarinoita, sillä ne ovat tarinoita ei juoruja, kuten eräs minä anoppinsa hautajaisissa puheessa sanoi tämän olleen.
      Anoppi oli kiinnostunut suvun elämästä, ei hän pahaa kenellekään tahtonut ja näin pystyi kertomaan suvun nuoremmille jäsneille entisen ajan menoa suvussa.

      ollaanko me tultu niin nirrpanokiksi, että ei kestetä minkäänlaista puhetta, ja samalla odotetaan aina vain kehumista , ei sekään ole oikein.

    • sivustaseuraaja

      Isovanhemmuus on lapsenlapsille korvaamattoman tärkeää.
      Vanhemmat tekevät suurta vääryyttä molemmille, jos katkaisevat välit.
      Hyi, hyi.
      Entäs kun itse olet isovanhempi.
      Tyhmä olet ja ylpeä. Häpeä.

      • åpåljåål¨åuk

        Isäni pelasi pikku "mind fuck" pelejään ensin omien lastensa kanssa ja jatkoi sitä myöhemmin lastenlastensa kanssa.
        Minusta tuli keski-ikäinen ja tyttärestäni täysi-ikäinen,
        lopultakin laitoin välit poikki kokonaan.
        Isäni vauhtia tämä ei suinkaan ole hidastanut,
        nyt hajoitetaan-ja-hallitaan serkkuni lapsikatrasta.
        Ainoa mikä arveluttaa, on se, että olisiko tämä amputaatio pitänyt tehdä aikaisemmin,
        olenko viivyttelylläni vahingoittanut tytärtäni?


      • Anonyymi

        Vanha ketju mutta pakko kommentoida. Minun isäni raiskasi minut. Luuletko että sillä on enää mitään oikeuksia lapsenlapsiin? Häpeä itseäsi, et tiedä näistä tilanteista mitään. Sitä paitsi kaikki ihmiset eivät hanki lapsia.


    • tyjyutjyjyj

      Isäni on merkityksetön, äitini on tuhlaava onneton ämmä. veljeni on täysi nolla ja yhteiskunnan elätti.Ainoa asia mitä toivon,on isäni kuolema, hänellä saattaa olla perintöä.

    • alf1991

      jatkoa pitkästä aikaa... sukulaiseni saivat revittyä isoäitini takaisin kotiinsa passamaan miestään ja sukulaisiani, kaatunut nyt muutamaan otteeseen mutta edelleen kuulema pärjää ihan hyvin kotona, kuulema olen vain lietsonut hänen vanhuuttaan ja vaivojaan. äitini on tullut koti-oveni taakseni koputtamaan sekä ahdistellut naapureitani vaatien saada tietää uuden salaisen puhelinnumeroni sekä missä olen töissä/missä liikun. käyttää viimeisiä "narsisminkaltaista" keinoaan eli vetoaa tällä hetkellä sydänoireisiin mitä kuulema hänelle aiheutan (sain kuulla siis tämän naapureideni kautta), kuitenkin on kykenevä lentämään lappiin hiihtämään sekä bailaamaan joka viikonloppu. ...................... olen niin paljon onnellisempi kun olen päässyt vihdoin eroon heistä kaikista, mutta sitten vasta olen kuin taivaan lintu kun pääsen eroon tästä kaupungista eivätkä he saa tietää uutta osoitettani.

    • KYLLÄÄH!

      Pistin välit poikki omiin vanhempiini 6 vuotta sitten ja samalla sisaruksiini. Olin pitkään tekemisissä suvun kanssa, kunnes huomasin, että käytös aika pitkälti samanlaista. Olit miten auttavainen, kiltti ja ymmärtäväinen tahansa, jossain vaiheessa tuli aina joku sanomaan, miten pitää olla, mitä saa tehdä ja mitä EI!

      Sain tarpeekseni. Olen nyt 46v. ja otan yhteyttä harvakseltaan vielä sukulaisiin (joihinkin). Jännää, että lopulta, kun tajusivat, että minua ei enää pompotella, suurin osa ei ole ollenkaan yhteyksissä. Minä katsoin, etten ole velvollinen käymään vanhoja ilkeitä sukulaisia katsomassa sairaalassa, enkä missään muuallakaan!

      Eiväthän hekään ota minuun yhteyttä, kuin ainoastaan, kun ovat jotain VAILLA...

      • ei tavan vuoksi

        Kun vanhemmat elävät, on asia vaikeampi. Äitini, joka oli loppuun saakka mestari manipuloimaan, mestaroimaan ja juonittelemaan kuolemaansa saakka. Hän kuoli korkeaikäisenä ja sen jälkeen, kun sisareni kanssa järjesteltiin pakolliset kuviot kuolinpesässä, en ole ollut muiden neljän sisaruksen kanssa missään tekemisissä. Tähän yhteen sisareen on säilynyt yhteys.
        Kun on oma perhe: lapset ja lastenlapset , ystävät, ei todellakaan tunnu missään sisaruksista, joiden kanssa oli eri aaltopituudella, luopuminen, unohtaminen. Äidin kuolema oli helpotus ja niin on myös sisarusten kanssa välirikko. Tuntuvat kovin etäisiltä.


    • 13+13

      Olen katkaissut sisaruksiini välit. Tuleva perintö sekoittanut heidän päät jo kauan sitten? Seitsemän vuotta mennyt, enkä kadu. Heille raha tärkeämpää kun perheen ihmissuhteet.

    • Etääntynyt

      En ole varsinaisesta katkaissut välejäni kehenkään sukulaiseen, olen vain etääntynyt. Ja mitä kauemmaksi olen henkisesti ja fyysisesti päässyt, sitä vähemmän on tarvetta pitää mitään yhteyttä. Kun koko suku on vähintään 700 km:n päässä, eipä juuri tule vierailtua. Kiintoisaa kyllä se, että toiset suku- ja perhekeskeisemmät ihmiset kyylä käyvät saman matkan useampankin kerran vuodessa.

      Veljissäni ja heidän perheissään ei ole mitään "vikaa", meillä vain ikäeroa sen verran, ettei juuri mitään yhteistä. Muu suku on aika laaja, mutta teini-iässä kilpailuasetelmat koulu yms. menestyksestä saman ikäisten serkkujen kesken myrkyttivät välit, enkä sen jälkeen ole ollut missään tekemisissä. Eräs supersosiaalinen serkkuni on välillä yrittänyt esim. FB:ssä lähestyä, mutta olen ollut hyvin niukkasanainen.

      Vanhempieni kanssa olen myös hyvin etäinen. Minun on vaikeaa yksilöidä mitään heidän "tekojaan", mutta heidän kohtaamisensa ahdistaa. Äitini yleensä soittaa kerran kahdessa kuussa ja puhumme säästä. Äitini on nähnyt 2.5 vuotiaan tyttäremme kaksi kertaa ja isäni kerran.

      En vain halua olla yhteydssä. Minua ahdistaa mahdolliset kohtaamiset todella paljon, mutta suoraa syytä on vaikea yksilöidä. Tuntuu, että muiden kirjottaneiden kauheiden kokemusten jälkeen minulla ei pitäisi olla mitään syytä itsellä olla etäinen lapsuudenperheeseeni ja sukulaisiini, mutta en todellakaan heidän seuraansa kaipaa. En ole tietääkseni mitään menettänytkään.

    • sinnejäityksiksesi.

      olen ja olen ylpeä etten jäänyt paskasankoksi. Näin on paras.

    • iidaeevamaria

      Jaa-a. Mitähän tähän vastaisi. On yritetty olla tekemisissä yhteisöpalveluiden välityksellä, kun ei olla moneen vuoteen nähty. Yritin olla yhteydessä serkkuihini, mutta nämä iskivät hylätyn oloiseen profiiliini ja valittivat etten koskaan tee siellä mitään. Serkkuni poisti tämän takia minut sieltä. Olen yrittänyt kysellä serkultani kuulumisia, lähettää onnitteluja syntymäpäivänä. Vastausta kuulumiskyselyihin ei ole kuulunut. Ymmärrän, että ovat kiinnostuneita mitä minulla kuuluu, mutta mikseivät voineet vastata mitään kuulumiskyselyihin kun kerran itsekin jotain viestiin laitoin. Ehkä parempi etten vaivaa asialla päätäni enää ollenkaan. Tällä hetkellä on kova kilpailuasetelma yhden kanssa. Mieli tekisi katkaista kokonaan välit.

      • iidaeevamaria

        On juoruilua, selän takana puhumista, maineeni mustamaalausta ja perintöriitoja. Että sellaista.


    • kauhujen talo

      Pakko!

      Jos ei halua sairastua henkisesti tuosta erittäin sulkeutuneesta ja sairaasta yhteisöstä. Saan henkisiä ja fyysisiä oireita, jos edes kuulen pahimmista jotakin. Tunnekylmiä pazkoja!

    • Mustalammas

      Kyllä! Elämä helpottui. Vika oli aina minussa. Nyt elämä ongelmatonta kaikilla.

      Kumpikaan sisaruksistani ei saanut kutsua lasten nimiäisiin. En kadu. Olisi pitänyt tehdä tuo ratkaisu jo paljon aikaisemmin.

    • per i kun

      Kiintoisa ketju. Mikä on ikävintä lajia välien poikki laittamiseksi, liittyy oikeuksien polkemiseen, yleensä.
      Suvussa joku yksi, tai kaksi katsotaan niin "vieraiksi" että ovatkin käenpoikasia tavallaan.
      Suora seuraus on, että esim. kuolinpesissä on näitä suosikki-ihmisiä. Joiden ois ensin viisain hankkia omilla varoillaan itsensä pesänosakkaiksi asti.
      Esimerkiksi noin.

      Surullista kun vainajan lailliset perilliset joutuvat sitten katkomaan sukuun välejään, etteivät "häiritse" sähläämistä. Perunkirjoituksista lähtien asioissa on mukana ei-perillisiä.
      Pesin käteni... Lupasin että en, on sana, jota käytän. Ja jätän antamatta nimeni mihinkään. onhan sekin tapa ilmaista oma kanta... eri asia kokonaan, testamentit sun muut... Olematon paperi, jolle löytyy jo sille- eri tahoja ottamaan.

      Itse muistaa isänsä ihmisenä. On itsessä hiukka samaa. Joka vihaa riitaa, kähmintää... Eikö ihmiset vois tunnustaa toisenkin oikeuden omaansa?

    • annnnikkka

      En ole laittanut välejä poikki kenenkään kanssa, mutta en ole kovin sukurakaskaan. En ehkä ihmisrakaskaan...

      Omassa elämässä on vaan ollut niin paljon kestämistä ja tekemistä, että en jaksaisi millään seurata ja kuunnella toisten asioita. Olen ihan onnellinen siitä, että heillä menee hyvin, mutta en jaksaisi olla joka tapahtumassa mukana. Aina on joku valmistumassa johonkin ja joku tekemässä jotain, mihin pitäisi ottaa kantaa ja olla mukana. On häitä ja ristiäisiä ja syntymäpäiviä ja vaikka mitä ja kaikkia pitäisi muistaa ja olla innostunut. Veljen perhe on ravi-ihmisiä ja ihan vihaisia minulle, kun en koko ajan seuraa, miten heidän hevosensa juoksee ja mitä palkintoja on saanut. Niistä he vaan puhuvat koko ajan, kuka jaksaa? Minun asiat ei suuremmin kiinnosta ketään, mutta en niillä voi heitä rasittaakaan, koska ne on niin henkilökohtaisia. Minun pitäisi kuitenkin olla aina paikalla joka paikassa.

      Äitini on hirveän takertuva, mikä on kamalaa. Se ahdisti minua jo lapsena ja nuorena. Hän naputti minulle aina, että minua koulutetaan sen takia, että sitten hoidan ja autan häntä vanhana ja otan hänet luokseni asumaan. Se "kouluttaminen" oli lukion käyminen, lopun koulutuksen olen kyllä hoitanut ihan itse. Mutta äidin asenne on edelleen se, että minä olen se hänen hoitajansa ja tukensa hänen elämänsä loppuun asti. Kun olen sanonut hänelle, että en todellakaan ota häntä luokseni asumaan sitten, kun hän ei enää pysty asumaan yksin, vaan hän menee sitten johonkin palvelutaloon tai vastaavaan, olen saanut ikuisen leiman, miten olen sydämetön ja ilkeä. Kukaan muukaan meistä ei voisi ottaa äitiä luokseen ihan siitäkin syystä, että häntä ei kertakaikkiaan kestä täysipäiväisesti, mutta minä olen se, joka tästä saan syyllisyydet päälleni. Tämä on jotenkin niin kestämätöntä. Käyn äidin luona paljon, mutta olen usein hyvin rasittunut sen jälkeen. Jotenkin minun päälläni on vain tämä velvollisuuden leima, jota ei ole muilla.

      Joskus sitä ajattelee, että olisi paljon parempi, kun ei olisi ketään sukulaisia, niin saisi keskittyä vain omiin asioihin. Itsekästähän se tietysti on, mutta en usko, että olen ainoa. Ja on sitten vielä nuo puolisonkin sukulaiset, jotka nekin ovat aika sukurakkaita ja usein pyytelemässä milloin mihinkin. Mutta esim. toisten kesämökit ei kiinnostaisi minua yhtään. Silti on vietettävä joka kesä vähintään yksi viikonloppu jonkun kesämökillä. Minä tunnen itseni siellä aina vieraaksi ja toivoisin olevani omassa kodissani.

      Mutta en nyt sentään keneenkään välejä ole katkaissut, en vaan ole kauhean sosiaalinen. Ja minulla on paljon huolia elämässäni, yritän selvitä niistä parhaani mukaan. Niitä en voi sukulaisteni kanssa jakaa, he eivät ymmärtäisi minua mitenkään, tiedän sen.

    • kkiiim

      Narsistiperhe vaihtaa uuteen perheeseen. Näin kävi meillä, joten yhteydenotto loppui. Eikä ole edes uusioperhe, vaan kumminkaiman perhe.

    • Näinonainaollut

      Voi hyvänen aika! Kautta maailman on ollut suomessa ainakin sukuja/sukulaisia ,joiden kanssa ei olla tekemisissä ,kuin hyvin vähän.Aikoinaan ihmiset kävi kylän voimalla häissä ja hautajaisissa.Onneksi ne nykyisin saa pitää vain kutsutuille.
      Ei suvun kanssa tarvitse olla tekemisissä yhtään enempää,kuin muidenkaan ihmisten kanssa.Ollaan tekemisissä vain niiden ihmisten kanssa,joiden seurassa on hyvä olla ja tulee halu tavata taas uudelleen.
      Välit voi panna poikki ,joskin se edellyttää sopivaa hienotunteisuutta ja yhteenpelaamista puolisoiden kesken.Se ei sit aina olekkaan yksinkertaista.

    • Rakkausonsuurin

      Kun on tarpeeksi haavoittuvainen niin sellaista ihmistä on helppo alistaa monin tavoin. Mutta sitä ei ihminen kestä loputtomiin, tulee raja vastaan.
      Mutta jos on usko johonkin suurempaan, niin silloin ihminen ei koskaan jää yksin.

    • pidäämmätunkkissaatana

      No, ei tarvi tehdä mitään. Suku on päättänyt tietävänsä mitä mieltä olen asioista jne
      Jokin aika minut kutsuttiin tätini hautajaisiin. Sisarukseni menivät ja sanoivat etten halunnut tulla. Pari kuukautta myöhemmin kuulin sitten tätini kuolemasta eräältä kaukaisemmalta serkulta.

    • eipä.ole.ikävä

      Ne juuret on omia muistoja ja ajatuksia eikä sukulaisia, joten ei juuret mihinkään katoa, vaikka päättää olla sukulaisista erossa. Monesti päinvastoin, jos siellä juurissa on ongelmien syyt. Vasta sitten kun pääsee jaloilleen tajuaa, miten vinksahtaneesti on lapsena kohdeltu. Enää aikuisena ei ole pakko elää siinä samassa syntipukin tms roolissa enää, vaan voi ymmärtää saaneensa päälleen muiden pahan olon, johon ei ole osaa eikä arpaa.

      • Anonyymi

        Juuret on paikka, missä on lapsuus vietetty, kotiseutu. Ehkä sitä ei huomaa vielä kolmikymppisenä, mutta ennenpitkää on ikävä niitä omia juuriaan. Sitä millaista kotiseutu on. Sitten kun on ne suvun huonot kiemurat, ihmissuhteissa, kotiseutu, jopa lapsuuskoti, on hankalan asian takana käydä.
        Kotiseudulla voi aina törmätä johonkuhun lähimmistä sukulaisista. Lapsuuskoti onkin tavallaan varattu koko ajan, ettei saa vuoroa käydä.
        Onhan ne muistojakin ne juuret. Ei se silti ole aivan sama asia kuin olla siellä ihan paikan päällä käymässä.


    • paavipisusieni

      Olen. Ainoa virhe mitä olen tehnyt on ollut se, etten pistänyt välejä poikki jo 20 v sitten. Hyvin oon pärjännyt.

    • mielenterveysosastokamaa

      Suvun musta lammas, palvelija ja nykkeilysäkki päätti 30v. katkaista napanuoran. Henkistä alistamista, palvelijana käyttöä, syyllistämistä piian rooliin ja toistuvaa tunteiden ja terveyden heitteillejättöä. Väkivaltaa ja uhkailua. Tajusin vihdoin että huolimatta siitä kuinka kiltti nuori nainen olin niin sillä ei ollut mitään merkitystä. Haukkuja vain satelee kaikesta mitä teet. Jouduttuani ahdistelluksi ja kiusatuksi haukuttiin, että ei pidä olla liian helppo. Se oli viimeinen pisara. En kadu hetkeäkään. Olen vihdoin vapaa näiden sadistien vallasta. Voin hengittää rauhassa ja elää miten itse haluan. Mikään satunnainen synttäriraha tai almu ei ole sen arvoista että ottaisin enää yhteyttä.

    • hihhyy

      Ei kannata laittaa lopullisesti välejä poikki, mutta ei kai sitä tarvitse olla tekemisissäkään. Itse pidän omiin sukulaisiin välillä yhteyttä, mutta mitään pakkoa en tunne, olenhan jo aikuinen perheellinen ihminen. Mieheni sukulaiset ovat erittäin mukavia kun pysyvät poissa:::)))

    • Nirppanokat

      Mitä ihmeen nirppanokkia täällä on, kaikki asiat ovat muiden syytä, eikö kenellekään tule mieleen oma osuus asioihin. On todella huolestuttavaa jos kaikissa muissa on ongelmia mutta itse olen virheetön. On helppo paeta ja työntää pää pensaaseen kun ei itse kykene selvittämään sotkujaan.

      • divorced.n.happy

        Psykoterapeutti Katriina Järvinen on kirjoittanut kirjan aiheesta Kaikella kunnioituksella: irtiottoja vanhempien vallasta. Ajatuksia herättävä kirja jossa kysytään kysymyksiä joita ei yleensä tule ajatelleeksi. Kannattaa lukea.

        Jos joku elää huonossa parisuhteessa ja puoliso kohtelee kaltoin, kaikille on selvää että avioero on paras vaihtoehto. Kukaan ei kysy onko väkivaltaisen miehen vaimolla tai pettävän vaimon miehellä oikeus ottaa ero. Päinvastoin, kaikki painostavat eroamaan. Kukaan ei ymmärrä miksi joku jää väkivltaiseen parisuhteeseen tai jatkaa yhteiseloa ihmisen kanssa joka ei kunnioita lainkaan elämänkumppaniaan. Ja vaikka erityistä kaltoinkohtelua ei tapahtuisikaan kaikki ymmärtävät etteivät kaikki persoonallisuudet vain voi tulla toimeen keskenään. Silloin puhutaan siitä miten 'kemiat' ei vain aina toimi.

        Jostakin syystä kun kaltoinkohtelijoina ovat omat vanhemmat tai muut sukulaiset odotukset ovat päinvastaisia. Ihmiset kunnioittavat verisiteitä toisella tavalla kuin muita ihmissuhteita. Kukaan ei kysy: MIKSI?.

        Puolison ja ystävät voi valita, mutta verisiteitään ei. Voin ainakin osittain syyttää itseäni jos olen valinnut vahingossa vääränlaisen puolison tai ystävät. Mutta syytön minä siihen olen millaiset vanhemmat ja sukulaiset olen syntymässäni saanut. Jos joku jää huonoon parisuhteeseen tai pitää epäluotettavia ystäviä elämässään sitä voi pitää omana valintana. Sukulaiset tulevat elämään ilman omaa valintaa. Jostakin syystä verisiteiden kautta elämään 'kutsumatta' tulevat ihmiset ovat niitä joista ei ole lupa ottaa eroa. Tai ainakin sitä paheksutaan. Ei, vaikka kaltoinkohtelu olisi kuinka vakavaa tahansa. Ei, vaikka juuri sukulaiset aiheuttaisivat kuinka paljon pahoinvointia tahansa.

        Monet käyttäytyvät sukulaissuhteissaan toisin kuin muissa ihmissuhteissaan juuri tämän vuoksi. Tiedetään että esim. lasten kynnys erota omista vanhemmistaan ja muusta lapsuudenperheestään on korkea. Varsinkin omia lapsia voi seurauksitta kohdella lähes kuinka törkeästi tahansa. Heitä ei tarvitse kunnioittaa. Vahnempana voi 'vahingossa' aika huoletta 'tehdä virheitä' koska aina voi luottaa siihen että lapset nyt kuitenkin antavat kaiken anteeksi kuten lapsilla on tapana. Lapset ovat luontaisesti lojaaleja vanhemmilleen vaikka heitä kohteltaisiin kuinka huonosti tahansa. Tällaiset kuviot jatkuvat aikuisuuteen asti. Ja sitten kun lapsille tulee mahdollisuus ottaa ero vanhemmista ovat vanhemmat jo ikääntyneitä hauraita harmaahapsia. Jos siinä vaiheessa lähdet nostelemaan vanhempiesi elämästä ja he jokatapauksessa kuolla kupsahtavat vanhuuttaan, sen katsotaan olevan aikuisen lapsen syytä. Meillä ajatellaan että harmaa pää kuittaa syntivelat vaikka oikeastihan pitäisi ajatella että mitä kauemmin vaikkapa lapsiaan kaltoinkohteleva vanhempi on elänyt sitä enemmän hän on ehtinyt saada aikaan tuhoa. On outoa miten ikää kunnioitetaan. Ihmistä tulee kunnioittaa hänen käytöksensä ja asenteesa perusteella eikä siksi että on ollut niin etuoikeutettu, että on saanut elää pitkän elämän. Kunnioitus on ansaittava omalla käytöksellä. Mutta mikä ihmeen ansio se on ja syy kunnioitukselle että on elänyt kauan? Eihän se tarkoita muuta kuin että on sattuman oikusta syntynyt aikaisemmin kuin joku toinen.

        Tässä kohtaa pitäisi muuttaa radikaalisti yleistä ajattelua ja asenneilmastoa. Ketään ei pitäisi syyllistää siitä jos päättää ottaa avioeron sukulaisistaan.


      • kohtuuton
        divorced.n.happy kirjoitti:

        Psykoterapeutti Katriina Järvinen on kirjoittanut kirjan aiheesta Kaikella kunnioituksella: irtiottoja vanhempien vallasta. Ajatuksia herättävä kirja jossa kysytään kysymyksiä joita ei yleensä tule ajatelleeksi. Kannattaa lukea.

        Jos joku elää huonossa parisuhteessa ja puoliso kohtelee kaltoin, kaikille on selvää että avioero on paras vaihtoehto. Kukaan ei kysy onko väkivaltaisen miehen vaimolla tai pettävän vaimon miehellä oikeus ottaa ero. Päinvastoin, kaikki painostavat eroamaan. Kukaan ei ymmärrä miksi joku jää väkivltaiseen parisuhteeseen tai jatkaa yhteiseloa ihmisen kanssa joka ei kunnioita lainkaan elämänkumppaniaan. Ja vaikka erityistä kaltoinkohtelua ei tapahtuisikaan kaikki ymmärtävät etteivät kaikki persoonallisuudet vain voi tulla toimeen keskenään. Silloin puhutaan siitä miten 'kemiat' ei vain aina toimi.

        Jostakin syystä kun kaltoinkohtelijoina ovat omat vanhemmat tai muut sukulaiset odotukset ovat päinvastaisia. Ihmiset kunnioittavat verisiteitä toisella tavalla kuin muita ihmissuhteita. Kukaan ei kysy: MIKSI?.

        Puolison ja ystävät voi valita, mutta verisiteitään ei. Voin ainakin osittain syyttää itseäni jos olen valinnut vahingossa vääränlaisen puolison tai ystävät. Mutta syytön minä siihen olen millaiset vanhemmat ja sukulaiset olen syntymässäni saanut. Jos joku jää huonoon parisuhteeseen tai pitää epäluotettavia ystäviä elämässään sitä voi pitää omana valintana. Sukulaiset tulevat elämään ilman omaa valintaa. Jostakin syystä verisiteiden kautta elämään 'kutsumatta' tulevat ihmiset ovat niitä joista ei ole lupa ottaa eroa. Tai ainakin sitä paheksutaan. Ei, vaikka kaltoinkohtelu olisi kuinka vakavaa tahansa. Ei, vaikka juuri sukulaiset aiheuttaisivat kuinka paljon pahoinvointia tahansa.

        Monet käyttäytyvät sukulaissuhteissaan toisin kuin muissa ihmissuhteissaan juuri tämän vuoksi. Tiedetään että esim. lasten kynnys erota omista vanhemmistaan ja muusta lapsuudenperheestään on korkea. Varsinkin omia lapsia voi seurauksitta kohdella lähes kuinka törkeästi tahansa. Heitä ei tarvitse kunnioittaa. Vahnempana voi 'vahingossa' aika huoletta 'tehdä virheitä' koska aina voi luottaa siihen että lapset nyt kuitenkin antavat kaiken anteeksi kuten lapsilla on tapana. Lapset ovat luontaisesti lojaaleja vanhemmilleen vaikka heitä kohteltaisiin kuinka huonosti tahansa. Tällaiset kuviot jatkuvat aikuisuuteen asti. Ja sitten kun lapsille tulee mahdollisuus ottaa ero vanhemmista ovat vanhemmat jo ikääntyneitä hauraita harmaahapsia. Jos siinä vaiheessa lähdet nostelemaan vanhempiesi elämästä ja he jokatapauksessa kuolla kupsahtavat vanhuuttaan, sen katsotaan olevan aikuisen lapsen syytä. Meillä ajatellaan että harmaa pää kuittaa syntivelat vaikka oikeastihan pitäisi ajatella että mitä kauemmin vaikkapa lapsiaan kaltoinkohteleva vanhempi on elänyt sitä enemmän hän on ehtinyt saada aikaan tuhoa. On outoa miten ikää kunnioitetaan. Ihmistä tulee kunnioittaa hänen käytöksensä ja asenteesa perusteella eikä siksi että on ollut niin etuoikeutettu, että on saanut elää pitkän elämän. Kunnioitus on ansaittava omalla käytöksellä. Mutta mikä ihmeen ansio se on ja syy kunnioitukselle että on elänyt kauan? Eihän se tarkoita muuta kuin että on sattuman oikusta syntynyt aikaisemmin kuin joku toinen.

        Tässä kohtaa pitäisi muuttaa radikaalisti yleistä ajattelua ja asenneilmastoa. Ketään ei pitäisi syyllistää siitä jos päättää ottaa avioeron sukulaisistaan.

        Hyvä kirjoitus. Näissä asioissa on todella miettimisen paikka. Vanhempien uhrien syyttäminen ja syyllistäminen on saatava loppumaan.


      • Anonyymi

        Toki. Synnitön on tuskin kukaan normaali ihminen. Mutta se tapa, millä joissain suvuissa kohdellaan ihmistä, joka on vain erehtynyt muuttamaan etemmäs, voi olla julma.
        Häntä ei kertakaikkiaan enää pidetä minään ihmisenä. Hänestä on lupa jopa lähimmillä keksiä mitä tahansa skeidaa jota on esimerkiksi hyvä kertoa hänen vanhemmilleen.
        Hänet voi jopa yrittää ihan sakilla syrjäyttää perimysoikeudesta, vaikkei ole ollut edes testamenttia. Jne.
        En itse täysin ymmärrä määrättyjä asioita, ja olen miettinyt erään vuoden yritänkö koskaan enää olla yhteydessä keneenkään suvustani.
        Olen ymmälläni, koska itse olin uskonut että suvussa ollaan kukin mitä ollaan, vaan ollaan suku eikä vihollisia.
        Sitten kun kysyy, ihan siitä asiasta, miksi moinen mikä on, mitään normaalia vastausta ei kerrota. Käännetään äkkiä asia johonkin kokonaan muuhun.


      • Anonyymi

        Se vaan joissain tapauksissa on niin, että kyllä jokin teko on ollut liikaa. Omalla kohdalla oli se syrjäytysyritys perinnöstä. Oma sisareni jopa soitti, ja käski tekemään luopumispaperin ja viemään maistraattiin.
        Yhden toisen sisaruksen kohdalla, sama homma.
        Minulta meni kyllä ns "kuppi nurin", sillä kohtaa asioissa lähisuvun kanssa. Sitä mitä on juridisesti omaa, osuus pesästä esimerkiksi, tai tilkku maata taikka mökki tai lehmä tai saari tai mikä vaan: sitä ei ole pakko toisen käskystä luovuttaa pois, ilmaisiksi.
        Minun puolestani tarjotkoon, jotain summaa niin katsotaan. yli 10 v mennyt, eikä tarjousta ole tullut.
        Kah. Joudan pitää osuuteni edelleen omana.


    • Veljeäkaivaten

      kaikki muut ymmärrän mutta en haudanryöstöä ENKÄ EPÄOIKEUDENMUKAISUUTTA ! kun niiden voimien alle joutuu häviä sukurakkaus aika pian !

      Vaikka raamattu käskee ,että " sovi ensin riitasi sukusi kanssa ja tule vasta sen jälkeen luokseni anomaan mitä ikinä haluat "

    • Viilinki

      Jos sukulaisissa sattuu olemaan narsisti, niin välit poikki niin pian kuin mahdollista. Liian kuluttavaa touhua pelata narskujen kanssa, ajan haaskausta. Jos sukulaisilta ovat vain aina vailla jotain, ja palaute pelkkä vittuilua, niin miksi haaskata energiaa moisiin ihmisiin.

    • mielipahaa

      Mieheni puolen sukulaisiin tekisi mieli laittaa välit poikki, ovat minua kohtaan niin ilkeitä ja katselevat vaan nenän vartta pitkin. En tiedä mistä johtuu, mutta omien sukulaisteni kanssa välit ovat ihan ok, mutta tosiaan miehen puolelta tulee aina kuraa silmille, välillä itken ja tekisi mieli ottaa ero, että pääsisin eroon noista sukulaisista.

      • Sukuonparas

        Jotkut rakentavat tuonkinlaisen suoja muurin, jonkin takia, kohtasin kerran vähän tonne päin naisen, pieni sattuma repi suojamuurinsa ja hän hermostui ja hätääntyi lähti juoksemaan ja kaatui ja lonkka murtui. Tyttärensä kertoi tilanteesta, kuinka vanhan ihmisen käsittelemättömät traumat kaikki pompsahtaa pinnalle . Muutin mielipiteeni. En halua kenellekään niin suurta mielipahaa. Muuta taktiikkaa ja puhu heille pieniä ystävällisiä juttuja. Kiitä jostain vaivannäöstä. Pikkasen vaan ja jää odottamaan sulaako jää. Nopeus ja paljous on huono juttu. Syväjää sulaa hitaasti, kun siihen luotetaan.

        Jos ei muuta tapahdu niin sinä saatat itse muuttua. Onnee jos uskallat muuttaa maailmaasi.


      • lähdinpakoon

        Samanlainen kokemus. Syy paljastui: iso valhe ja petos siellä oli, kaikki ei ollut niin kuin oli sanottu olevan. Tietämättäni olin kysellyt ja ihmetellyt, kysellyt ja ihmetellyt......

        Pelko siellä oli taustalla heillä. Olin ulkopuolinen, joka millä hetkellä hyvänsä saattaisi huomata petoksen ja valheet.

        Niin huomasinkin. Siitä siihen, etteivät päässeet tappamaan minua.

        Aivan hirveää ja pahat traumat jäivät.

        En halua nähdä heitä enää enkä halua kuulla heistä enää mitään.


    • EntinenSukulainen

      Vihaan toista velivainaan tyttöä niin kauan kuin molemmat meistä elävät. Hän on Jumalan ja yleisen syyttäjän risteytys, joka syytti minua ja tuomitsi minut joku vuosi sitten suunnilleen kaikesta muusta paitsi Kyllikki Saaren murhasta. Jotkut mielisairaat kuvittelevat olevansa Jumalasta seuraavia. Siinä on vain se ero, että hän tietää olevansa Jumalasta seuraava ylöspäin (suuruudenhullu lääkäri). Olen kaksi kertaa onnistunut kieltämään sukulaisuuteni häneen. Jos joku vielä kysyy, se on kolmas kerta niin kuin Pietarilla. Sitten toivottavasti vapaudun tästä sukulaisuudesta.

    • Sukuonparas

      Ihan turhaan syyllistää muita, todellisuudessa perhe on paras. Ja ainoa joka sinua oikeasti rakastaa, teitpä mitä tahansa typerää uskossasi jonkun perheen ulkopuolisen psykopaatin teorioita. Jotkut fariseukset ovat lukeneet jokusen toisen ihmisen kirjoittaman psykiatrian opuksen ja hullu luulee saanensa jonkun oikeutuksen narsistisesti vaatia muita uskomaan toisten teorioihin. Nää neuvojat eivät itse kohtaa niitä tekoja joita aiheuttavat itselleen tuntemattomille ihmisille ja itse aina jättävät mieluummin uhrinsa, kuin kohtaisivat sen mitä ovat omilla teoillaan aiheuttaneet heille.

      Perhe antaa usein anteeksi, vaikka tekisit harkitsemattomia tekoja, se voi joskus tuntua pimeältä puuhalta, ja se oikea totuus ei näy aina itselle selkeästi. Kesti pitkään tajuta, että äitini ei muuta hokenutkaan, kuin sitä kuinka ylpeä lapsestaan oli. Se jotenkin hautautui sen muun harhautuksen alle.

      Sisarpuoleni jonka kanssa oltiin pitkään epäselvyyksien vuoksi erossa on tällä hetkellä ainoa jonka kanssa voimme yhdessä jotain aitoa kokea, voimme harjoitella omia rajojamme, opetella löytämään sen mitä haluamme oikeasti olla. Ratkaisumme voi olla erinlaisia, silti kunnioitamme toistemme ratkaisuja ja ihailemme niitä. Jos toinen sanoo jotain mitä emme hyväksy, niin se ei haittaa, koska meillä on omat valintamme. Joskus riittää vain että se toinen kuuntelee ja itse piirrämme omaa ratkaisua eteen päin. Sisareni alkoholi ongelma on lieventynyt, voimme jutella sen syistä ja hänen halusta siitä pois, silti vain hän tekee päätöksen mihin suuntaan haluaa.

      Vaikka emme paljoa olleet tekemisissä aiemmin, niin nyt tuntuu, että meillä on näkymätön yhteisyys, se mitä toinen ei huomaa sen sanoo toinen ääneen. On aika kiva yrittää korjata asioita kun oomme vielä elossa. Paljon tuli aikoinaan mokattua ymmärtämättömyyksissä. Rakastan täysillä tätä ihmistä. Ylpeydellä siitäkin, kun emme edes alkaneet jauhamaan menneitä, vaan aloitimme alusta. Ei voisi enää muistaa mikä kaikki johti mistä ja mihin. Vähän sivuamme kyllä jos sitä tarvitaan nykyisyydessä.

      Nykyisyydessä ehkä tärkein projektimme on oppia elämään sellaisina kun oikeasti olemme. Korjata sisareni välejä lapsiinsa, koska nekin ovat olleet väärin käsityksiä. Paljoa emme ole edenneet, mutta kukaan muu ei rakasta lastaan enempää, kuin äiti. Väärin ymmärrettykin. Meillä on loppu elämä aikaa kerätä perhettä yhteen. Suunnitelmamme lyö välillä ylitse, välillä ne on hurjia, mut vielä vain suunnitelmia ja pää pointti kuitenkin on, ettei mitään tehdä kenenkään tietämättä. Haluaisin vain kertoa hänen tyttärilleen, kuinka paljon äitinsä heistä välittää. Ja että todellisuudessa he tarvitsevat äitinsä tukea, kun elämä heitä potkii. Se välittäminen pitää vain osata lukea rivien välistä.

      Opetelkaa kuuntelemaan toisianne. Ei se aina helppoa oo mutta älyttömän palkitsevaa. Ihmisiä jättämällä, jää jotain itsellä löytämättä. Se on aina itse joka siinä saa nenuunsa. Vaikka muuta väittäisi. Ja onnea jos alat yrittämään.

    • Anonyymi

      Olen luonteeltani erilainen kuin muut perheeni jäsenet. Meillä ei vain kommunikaatio toimi alkuunkaan. He elävät ennakkoluulojensa ja oletustensa luomassa kuplassa (koskien minua). Vanhempani aloittivat tämän ja se on jatkunut jo kolmanteen polveen, esim.sisarusteni lapsiin. Olen tekemisissä vain jos on ehdoton pakko. Se ei estä heitä kuitenkaan keksimästä minusta juttuja "sellainenhan se XXX on".
      Psykologi sanoi että on niin surullista että perheenjäsenet eivät tule toimeen. Vastasin että ei ole! Minulle on ihan hyvä kun vain saisin elää omaa elämääni ilman heidän tuottamaa rasitusta. Mikähän siinä on niin vaikeaa ymmärtää.
      Sukulaiset : Haistakaa naaraskoiran sukupuolielin!

      • Anonyymi

        Itsessähän ei koskaan ole mitään vikaa. Erilaisuus ei ehkä ole se pahin asia. Olisko omassa kommunikatiossa vikaa, jos ei toimi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsessähän ei koskaan ole mitään vikaa. Erilaisuus ei ehkä ole se pahin asia. Olisko omassa kommunikatiossa vikaa, jos ei toimi.

        On kommunikoitu. Toinen,eli sisareni siis,kommunikoi että hän ja avomiehensä tyhjentävät äidin kämpän. Kirjoitin kirjeen,ihan nätisti,jossa luettelin pesän osakkaat,ja pyysin avomiestään hankkimaan valtuutukset kuolinpesän asioissa mukana oloon.
        Sisko mitään ole vastaillut,muuta kuin puhui että kotipaikalla on väärä arvo perukirjassa. Ja,itsehän hän sen pesän verottajalle ilmoitti. Enkä ole höynäytettävissä. En enää. Ikinä.


    • Anonyymi

      Häpeällistä hylätä verisukulaisensa ilman selitystä. Murhamiehetkin saavat puolustautua demokratiassa, mutta oman perheen jäsenelle ei suoda edes tätä oikeutta, puolustautumista. Uskon, että välit katkaistaan usein puolison manipuloinnin vuoksi. Siihen sokaistuu, eikä ymmärrä enää mitä itse ajattelee.

    • Anonyymi

      Olen katkaissut välit minun vanhempiini, toiseen pappaan ja serkkuihin tms. Läheisiä sukulaisiani ovat toinen sisareni, mummoni ja pappani. Mummo ja pappa ovat siis eri puolilta eli eivät ole yhdessä vaan mummoni on eronnut papasta, johon minulla on välit poikki ja toinen mummoni on kuollut. Syy tälle on todella kieroutunut, toxinen, seksistinen, rasistinen ja väkivaltainen olemus, jonka takia on mahdotonta elää sovussa tai olla yhteydessä heidän kanssaan. Aina kun ajattelen heitä minulle tulee mieleen mielikuva sairaasta tai sairaudesta, mutta tämä ei koske serkkujani. He ovat vain niin paljon kontaktissa vanhempiini, jonka takia en tykkää olla heidän lähistöllään. Haaveilen täyteläisestä luottavaisesta ja rakastavaisesta perheestä, mutta tiedän ettei vika ole minussa ja ettei heitä voi muuttaa. En edes kykene ajatukseen heidän olevan ideaalinen perhe. Eikä kyse ole edes täydellisyyden etsimisestä, vaan enemmänkin turvan ja rauhan. Välillä sattuu huomata kuinka paljon ympärilläni on ihmisiä, joilla on niin hyvät välit sukuun/perheeseen. Olen kuitenkin kiitollinen miniperheestäni.

    • Anonyymi

      Joskus täytyy todellakin tehdä niin. Välit poikki, kun niin toinen ihminen haluaa. Tietyt ihmiset eivät koskaan opi näkemään hyvää kuin itsessään ja tekee pahoja asioita monelle ihmiselle ympärillä ja loukkaukset päälle useille ihmisille, niin silloin luultavasti välit menee poikki pakostakin. Joku raja se on ihmisillä.

    • Anonyymi

      Kyllä on. Päästäkseen aivopesusta joka soti omaa sydäntä vastaan. Väkivalta,oli se henkistä tai fyysistä ei ole oikein. Minun tapauksessa molempia. Olen asioista väleissä mutta en kyläile enkä muuten yhteyttä pidä. Vastaan kyllä jos yhteyttä otetaan. Ovat sisaret henk.koht sanoneet,että rohkea olin kun uskalsin lähteä. Kaikilla ei ole voimia ja rohkeutta irtaantua suvusta,kaikkeen opetetusta ja oman sydämmen kuuntelemista,vaan mieluummin se tukahdutetaan ja mennään massan mukana. Ymmärrän tämän. En vaan itse kuulu heihin. 💎

    • Anonyymi

      VÄLILLÄ TÄÄ PYÖRII MIELESSÄ SITTEN SE ASIA UNOHTUU..

    • Anonyymi

      Lihaosastolle.

    • Anonyymi

      Joo sillon ku olin 16 ja sain sellasen ihmeen paniikin ni sit ku sanoin vaa äitilleni et nyt turpakii ni ei uskonut joten sanoin et lähen ny johonki täält ja se meni soittaa 112 ja sit oltiiki seuraavana päivänä jossai sosiaali paskassa missä mun henkilökohtaisiin asioihin puututtiin todella ahdistavasti sit sen jälkee sain äitini kanssa hommattua kämpän ja sen ajan esitin vain että hänestä välittäisin tästä on vuosi aikaa ja kyllä mä vieläki mun äitiä ja iskää vihaan niin että rukoilen välillä että joku onnettomuus niille molemmille kävis!

    • Anonyymi

      Olen kyllä

    • Anonyymi

      Jos ei tulla toimeen, niin hyvänpäivän tuttavuus on ihan paikallaan säilyttää. Eivät sukulaiset aina ole kaiken aikaa toistensa kanssa tekemisissä. Itse voi huomata, että on ainoa, joka pitää yhteyttä, soittelee kuulumisia. Jos lakkaa soittamasta, häviää yhteys, koska sieltä päin ei osata numeroa näpytellä.
      Muistan omalta kohdaltani, että sukulaiseni huudahti joka puhelun aluksi: "Ai, sinustakin vielä kuulee. Luulin jo, että olet kuollut, kun et soittele." En oikein viitsi enää.
      Joskus moikkaan tekstiviestillä ja kysyn, mitä kuluu. Sen voin tehdä, koska joskus kuitenkin joudumme samoihin tapaamisiin, ikäsukulaisen hautajaisiin tms. ja on hyvä olla jonkinmoisissa puheväleissä.

    • Anonyymi

      Parasta pysyä erossa ikävästä sukulaisesta, joka arvostelee negatiivisesti kaikkea. Käytös on sikamaista ollut.

    • Anonyymi

      Dementin äitini vuoksi (en saa hoitokotiin) on ollut pakko olla jossain yhteyksissä joihinkin hänen puolen sukulaisiin vaikka sieltä ei usein tule kuin paskaa ja ymmärtämättömyyttä. Tai sitten monet ovat vain yksinkertaisia moukkia. Nyt sitten vielä kirsikkana kakkuun keksi suvusta erkaantunut (joutui lapsena lastenkotiin juopolta äidiltään) lähteä yllättäen tekemään sukututkimusta ja järjestämään suurtapaamista koko suvulle. Kehitellyt ilmeisesti vuosikymmenien aikana kivan vaaleanpunaisen kuplan jonka sisään sijoittanut sukulaiset olettaen näiden olevan yhtenäistä vielä vaaleanpunaisempaa unelmahöttölaumaa. Nyt pommittaa tekstiviesteillä dementtiä äitiäni kysellen yhteystietojani vaikka äiti ei edes tajua kuka hän on. Blokkasin ko.ihmisen äidin puhelimesta. Että mitähän tästä nyt pitäisi ajatella. Jos dementti äitini ei olisi elossa, en pitäisi yhteyttä koko sukuunsa. Niin palkitsevaa se ei sentään ole.

    • Anonyymi

      Olen pistänyt 30v sitten välit poikki sukulaisiini. Äitiini pidin yhteyttä hänen kuolemaansa saakka, senkin velvollisuudesta.

    • Anonyymi

      Nuoremmat sisarukseni yrittivät muutama vuosi sitten tehdä vanhalle äidilleni ruman tempun: pakottaa hänet ostamaan puolet nykyistä pienemmän asunnon (tarkoituksena kai erottaa äiti minusta, asumme yhdessä) paikasta jossa hän ei halunnut asua. Saivat yrityksensä jotenkin viedyksi niin pitkälle että pankissa olisi odottanut valmis kauppakirja äidin allekirjoitusta (väärensivät siis ilmeisesti valtakirjan...). Äiti tästä pahoitti mielensä niin ettei halunnut olla enää tekemisissä hanketta johtaneen sisareni kanssa. Vuoden verran saimme olla rauhassa, sitten seurasi kosto: äidistä tehtiin kaupungin sosiaalitoimeen perättömiä huoli-ilmoituksia joissa esitettiin järjettömiä väitteitä tyyliin "ilmoittaja on huolissaan vanhuksen veden ja ravinnon saannista". Sosiaalityöntekijä kävi häiritsemässä kotirauhaamme - ja toteamassa väitteet perättömiksi. Mutta sattuipa äiti sitten joutumaan sairaalaan äkillisen kunnon romahtamisen takia jonka syyksi paljastui oireeton virtsatietulehdus, toipui parissa viikossa mutta eivät päästäneet kotiin vaan pitivät syytä kertomatta sairaalassa vielä kolme kuukautta. Syy selvisi sitten kun minulle soittivat samana päivänä huolestuneina isäni ja tätini kuultuaan että asuntohuijausyritystä johtanut sisareni oli jonkun sosiaalityöntekijän kanssa järjestämässä äitiäni laitokseen vastoin tämän tahtoa (eli vastoin lakia) ja sisareni aikoi hakea äidin edunvalvojaksi "koska oli huolissaan veljiensä perinnöstä", juoni siis vapaudenriistoa ryhtyäkseen veljineen jakamaan elossa olevan ihmisen "perintöä". Onnistuikin laitokseen passituksessa (valehtelemalla hakemuksessa, en tiedä tarkalleen mitä koska sitä ei suostuta näyttämään minulle, sisareni kun oli myös manipuloinut jonkun vaihtamaan itsensä äidin potilastietoihin lähimmäksi omaiseksi ja poistamaan minun nimeni) mutta edunvalvontahuijauksen onnistuin estämään tekemällä kilpailevan hakemuksen ja asian käsittely on yhä kesken (aikovat kai määrätä vieraan edunvalvojan "omaisten erimielisyyden" takia vaikka eihän tässä erimielisyydestä ole kysymys vaan rikosyrityksestä ja sen estämisestä). Äidin eläke ei riitä laitoksen maksuihin jotka ovat nyt alkaneet mennä ulosottoon. Sisarukseni tietävät tilanteen - eivätkä piittaa paskaakaan. Autan nyt äitiä hakemaan velkajärjestelyä ja olen etsimässä meille uutta asuntoa toiselta paikkakunnalta, taidan myös tehdä rikosilmoituksen sisarestani. Sen jälkeen ei toivottavasti tarvitse enää ikinä olla missään tekemisissä hänen kanssaan. Paitsi että... nyt hän on iskemässä kyntensä isään: on jo ottanut tämän raha-asioiden hoidon haltuunsa. Taitaa olla minun vuoroni ryhtyä laatimaan huoli-ilmoituksia... ):

    • Anonyymi

      Mä ainakin katkaisen yksinkertaisen helposti välit ihan keneen tahansa joka luulee tietävänsä mikä mulle on parasta asia jota kukaan ei voi tietää toisen puolesta siksi taas korostuu se miksi lasta pitää kasvattaa ja opettaa jotta tämä tietää mikä on hänelle itselleen parhaaksi voidakseen osata elää itsenäistä elämää aikuistuttuaan

      • Anonyymi

        Sama täällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama täällä.

        Samoin täällä. Olen tarkka siitä kenen kanssa haluan aikaani viettää ja kenen kanssa en.


      • Anonyymi

        Ei välien katkaisu ole ollenkaan noin helppoa.

        Suvussa ja perheessä voi olla heitä jotka haluaisit pitää elämässäsi. Sitten on katkaistava välit myös heihin. Jos pistät välit poikki vanhempiisi, mutta sinulla on esimerkiksi sisaruksia ja heidän lapsiaan joihin haluaisit pitää yhteyksiä, käyttävät vanhemmat heitä sitten välikätenä. Se on sama kuin välit eivät olisi poikki ollenkaan. Sitten on pistettävä välit käytännössä koko sukuun. Siinä menee sitten myös tärkeä sosiaalinen verkosto ja on selviydyttävä elämästä yksin. Ja toisaalta onko sitten esim. sukulaisten lapsia kohtaan oikein että vain katoat heidän elämästään? Voi olla että sinulla on läheiset suhteet siihen johonkin ihanaan 4- vuotiaaseen lapsukaiseen joka haluaisi että olet osana hänen elämäänsä.

        Jos lähisuku on tarpeeksi päköpäistä he kieltäytyvät uskomasta että välit ovat poikki. He selittelevät itselleen välien poikki laittamista jonakin lapsellisena oikutteluna, tai heittäytyvät aivan tyhmiksi eivätkä lainkaan ymmärrä mikä sulle nyt tuli. Jatkavat elämää ja yhteydenpitoa aivan kuin eivät ollenkaan ymmärtäisi että välit ovat poikki. Sitten pitäisi alkaa hakemaan lähetysmiskieltoa tai vaihtaa identiteetti ja muuttaa jonnekin ulkomaille salaiseen osoitteeseen kuin joku virkavaltaa pakoileva mafioso.

        Jos vanhemmat kuuluvat tähän munchausen by proxy tyyppiseen kusipäiden suureen joukkoon, on välien katkominen entistä vaikeampaa. Sellaiset vanhemmat ovatkin sitten tehneet jo sellaista myyräntyötä koko lapsuutesi ja kasvuikäsi ajan, että he ovat varmistaneet sen ettet pärjää yksin, ilman heitä edes aikuisena. Asia josta ei muuten julkisuudessa puhuta laikaan. On olemassa paljon paskapäisiä vanhempia jotka ovat tarkoituksella luoneet riippuvuussuhteen itseensä niin että aikuisenakin olet sitten heidän talutusnuorassaan kuin koira.

        Sitten on vielä tilanteita joissa tarpeeksi pököpäiset vanhemmat ovat saaneet sinut sekoamaan päästäsi. Jos olet joutunut lapsuudenperheesi takia psykiatriseksi potilaaksi katsotaan Suomen mielenterveyshoidon piirissä että se sun kusipäinen lapsuudenperheesi muodostaa tärkeän sosiaalisen verkoston mt- hoidon ulkopuolella. Suomen mielenterveyshuolto ei todellakaan edistä psykiatristen potilaidensa itsenäistä elämää ja irrottautumista toksisesta lapsuudenperheestä ja muista toksisista suhteista, vaan päinvastoin. Suomen mt- hoito varmistaa psykiatrisen potilaan riippuvuuden siihen myrkylliseen perheeseen joka psyykkiset häiriöt ovat aiheuttaneet.

        Välien poikki laittaminen ei todellakaan aina ole noin yksinkertaista.


    • Anonyymi

      Mä viesteilen suvun kanssa,mut en näe livenä.

    • Anonyymi

      Ei ne jätä rauhaan vaikka kuinka käskee . Se vaatii täydellisen katoamisen jos meinaa päästä riippakivistä eroon jotka vainoavat sekä mitätöivät kaiken .

      • Anonyymi

        No mulla suku lähinnä vittuilee,ei pyydä juhliin,sitten lähetellään narsistista kuvia mulle. Siellä on alkoholistit ja narsistit ylpeinä kuvissa,olevinaan parempaa porukkaa. Sieltä puuttuu kaltoinkohdellut suvun jäsenet. Ei sillä,en menis,vaikka pyydettäs. Tuo on kulissia.


    • Anonyymi

      Livenä en näe sukua enää. Vastailen kyllä jos joku nakkaa viestiä. Antaa heidän möyhytä keskenään. Tiedän liikaa niiden kulissien takaisesta elämästä. Yhet esittää hienoa perhettä,vaikka mies häviää juomareissuille eikä maksa edes osuuttaan vuokrasta. Mummolta sitten vuokrattavaa,kun häätö jo lähellä.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      62
      5992
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      24
      3774
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      232
      2076
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1830
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1269
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1256
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      298
      1049
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1000
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      929
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      878
    Aihe