en muista mitä laki sanoo etu autojen merkinnöistä.
mutta yhden ainoan kerran olen nähnyt etu-auton keulassa merkinnän kuljetuksen leveydestä.
on vähän huono tähtäillä yöllä kun ei ole lälläriä autossa.
siis viime viikolla 4. semmosta leveetä vastaan et piti vetää sivuun et mahtu ohi. ei se jarruttaminen ja väistäminen ota aivoon vaan se jännääminen kuis levee on tänään.
EIKÖ SIIHEN ETU AUTOON SAIS SITÄ LEVEYTTÄ LAITETTUA???
onhan niissä silta piiskat mahtuuko ali
joo tosissaan yhden kerran olen sellaisen kuljetuksen nähnyt missä oli etu autossa merkitty leveys...
olis hyvä saada kaikkiin ne merkinnät
leveät kuljetukset
10
2450
Vastaukset
- se LA-puhelin
niin olet viisaampi. pahvi
- tielläliikkujat
voi hommata lälläriä, pahvi joten erikoiskuljetusten merkinnät asiallisiksi. Itse olen oppinut, että varaudun pahimpaan mahdolliseen nähdessäni keltaiset vilkut, tämä asenne ei ainakaan ikinä ole ollut vaaraksi.
- Ihanjokuvaan
tielläliikkujat kirjoitti:
voi hommata lälläriä, pahvi joten erikoiskuljetusten merkinnät asiallisiksi. Itse olen oppinut, että varaudun pahimpaan mahdolliseen nähdessäni keltaiset vilkut, tämä asenne ei ainakaan ikinä ole ollut vaaraksi.
Niin ajat niin sivuun kuin tie antaa myöten. Joten mihin sitten tarvitset niitä merkintöjä? Tuskin sieltä koskaan niin leveetä autoa tulee vastaan (ja sinun annettaisi olla siinä tiellä) etteikö se kuljetus mahtuisi ohi.
Ja jos se leveä kuljetus sieltä tulisi, niin mitä maallikolle kertoo esim. 10m leveys? Sehän riippuu paljon esimerkiksi liikennevaloista yms tolpista kuinka reunassa se leveäkuljetus voi kulkea. Noi luvut ei kerro mitään. Ja mitä teet, jos mielestäsi 10m leveä kuljetus ei siitä mahtuisi? Ajaisit auton sivuun ja lähtisit juoksemaan? Nyt jotain järkeä näihin juttuihin perk. - henkiläautoo
Ihanjokuvaan kirjoitti:
Niin ajat niin sivuun kuin tie antaa myöten. Joten mihin sitten tarvitset niitä merkintöjä? Tuskin sieltä koskaan niin leveetä autoa tulee vastaan (ja sinun annettaisi olla siinä tiellä) etteikö se kuljetus mahtuisi ohi.
Ja jos se leveä kuljetus sieltä tulisi, niin mitä maallikolle kertoo esim. 10m leveys? Sehän riippuu paljon esimerkiksi liikennevaloista yms tolpista kuinka reunassa se leveäkuljetus voi kulkea. Noi luvut ei kerro mitään. Ja mitä teet, jos mielestäsi 10m leveä kuljetus ei siitä mahtuisi? Ajaisit auton sivuun ja lähtisit juoksemaan? Nyt jotain järkeä näihin juttuihin perk.Kyllä kuule se leveys vaan merkittee tosi paljon idioottti
- olisi pahaksi
Ihanjokuvaan kirjoitti:
Niin ajat niin sivuun kuin tie antaa myöten. Joten mihin sitten tarvitset niitä merkintöjä? Tuskin sieltä koskaan niin leveetä autoa tulee vastaan (ja sinun annettaisi olla siinä tiellä) etteikö se kuljetus mahtuisi ohi.
Ja jos se leveä kuljetus sieltä tulisi, niin mitä maallikolle kertoo esim. 10m leveys? Sehän riippuu paljon esimerkiksi liikennevaloista yms tolpista kuinka reunassa se leveäkuljetus voi kulkea. Noi luvut ei kerro mitään. Ja mitä teet, jos mielestäsi 10m leveä kuljetus ei siitä mahtuisi? Ajaisit auton sivuun ja lähtisit juoksemaan? Nyt jotain järkeä näihin juttuihin perk.vain sepolle. suomen teillä liikkuu myös paljon ulkomaalaisia autoja ja muita tietämättömiä!!!
- sorasuhari
Eipä muuten taida lakikaan semmoista vaatia. Joten hommaa se La-puhelin autoosi, tai tee lakialoite eduskuntaan että määräävät sen leveyden Merkitsemisen pakolliseksi.
- Leveäkuljettaja
Kapeilla kuormilla ei tarvita saatto autoa, pikkusen leveämmällä on yksi, ja pirun leveällä on kaksi saatto autoa edessä. Nyrkkisääntö: Jos on yksi saatto auto pitäisi vielä mahtua henkilöautolla ohitse. Kahdella tekee tiukkaa. Tarkat säännöt lukee tieliikennelaissa.
- ekl
Varoitusautoon ei lakisääteisesti tarvitse merkitä kuljetuksen leveyttä. Pari tuttua tiedän, joilla on taulu merkintää varten.
Kuten noissa aiemmissa jutuissa tuli ilmi, se leveyslukema ei välttämättä kerro yhtään mitään. On paljon paikkoja, joissa 4,5m leveällä joutuu pysäyttämään vastaantulevan liikenteen, ja yhtä lailla paikkoja, joissa 7m leveällä pystytään ajamaan 'omalla puolella'.
'Suoralla' tiellä pätee edelleen se vanha sääntö, varoitusauton kohdalla puolet pois vauhdista. Eli ensimmäisen kohdalla 80->40, toisen kohdalla 40->20 ja kolmannella stoppiin. Tietysti se lälläri auttaa asiaa, kuitenkin iso osa on sellaisia, joiden kanssa pelkkä laitaan ottaminen riittää. Itse ainakin huutelen myös niiden alle 4m leveiden kanssa että 'omalla kaistalla ollaan', niin ei tarvi toisten turhaan himmailla.
Ja niitä muistettavia juttuja:
-älä tunge yhtäaikaa kaiteiden väliin
-jos tarvii stopata, niin älä pysähdy vastapuolella olevan tolpan/liikennemerkin tms. kohdalle
-jos tiellä on sumutolpat, niin pysähdy niiden puoliväliin
-pimeän aikana pysähtyessä, sammuta ajovalot (taka-auton kuski ei näe linjaa vastavalossa)
Tuolla toisessa keskustelussa oli juttua siitä väärällä kaistalla ajosta... Monestihan se kuljetuksen edessä tuleva auto yrittää markkeerata sitä kuljetuksen leveyttä sillä ajolinjallaan. Kuitenkin varoitusautolla on ajettava omaa puolta, eli jos kopsahtaa, niin liikenteenohjaaja maksaa. Ja tämä on fakta, ennakkotapauksiakin löytyy. Mutta varoitusauton saa pysäyttää väärälle kaistalle tiellä tehtävää työtä varten! Itse olen raskaiden pysäyttämisen pyrkinyt hoitamaan niin, että jos en saa lällärillä yhteyttä, niin pysäytän siihen käypäiselle kohdalle väärälle kaistalle ja ovesta ulos lätkän kanssa. Tällöin on voiton puolella, jos käräjille tarvii mennä ja havaittavuuskin on parempi kuin pelkästään ikkunasta lätkää näyttämällä. - Ei me sikoja olla vaikka le...
Ei niitä tarvitse pelätä. Sivulla olevat valot (siis kuorman) pitäisi olla ulompana kun itsekuorman. Kunhan et mene yöllä valojen toiselle puolelle niin ei sulle satu mitään. Leveät kuljetukset merkataan aina riittävän kauas kuormasta valoilla että se pitäisi kaikkien huomata. Myös pimeällä :) Jos on todella leveä kuormatulossa, niin eiköhän se etuauto pysäytä sut tai huutaa kaiuttimista varottaakseen. Kaikki suuri kulkee suomessa teitä pitkin, ei kukaan kuljettajista tuki turhaan ja tahallaan teidän teitä.
- puu-kuski
useinkin kun yöllä ajan, kaipaan sitä ilmoitusta leveydestä. kun leveä kuljetus tulee vastaan. oli se sitten leveä tai ei.
usein vaan ei etuauto ilmoita mitään (on LA ), on niitäkin jotka ilmottaa (kiitos siitä! =) ) . kuorma päällä ja leveä kuljetus tulee vastaan etuauto ei ilmoita mitään ja pimeällä .. noh näkeehän ne äärivalot mutta ennen sitä on hidastettava vaikka ei tarvisi. takana tulevat jarruttaa ja taas kestää saada yhdistelmä vauhtiin. sydän pompottaa.
olisi se etauto silti saanut ilmottaa leveyden ja tehdä työnsä .vaikka hyvin mahtuikin tällä kertaa.
miksi se etuauto on jos se ei viitsi, vaikka olisi LA niin ilmoittaa leveyttä??
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2246979Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421259Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271062- 75901
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48855Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61847Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93804Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733