joku kertoo mulle, et valtaväestö ku matkii romaneja, nii ne esittää semmosta mitä ei oo eli siis romanit ei käytä hoi ja hai sanaa, eikä ne kävele jalat taivaissa, ja kaikki romanit ei todellakaa puhu mie ja sie jotkut kyllä mutta ei tosiaankaa kaikki se riippuu ihan siitä missä paikkakunnalla asuu ja mitä murretta puhuu ja sitä paitsi niin puhuu jotkut valtaväestöstäki mie ja sie samasta syystä ku romanitki
olis oikeesti tosi kiva tietää, että mistä se valtaväestö on saanu päähänsä noin päättömiä juttuja huh huh
Voiko
6
622
Vastaukset
- rottalii
kyllä mä vaan oon kuullut usein hoi ja hai sanoja kaaleen käytössä
- Hiiohoi ja hai
Ensinnäkin, sana "hai", on myös amerikanenglantia, kirjoitetaan "HI" lausutaan hai...ja tuota "hoi" huudahdusta on käytetty väen keskuudessa iät ja ajat. Johan on markkinat, että aletaan jo vanhoja lausahduksia väittää romaneitten jutuiksi.
Ehk sitten yleistetään kaikki karjalan murretta puhuvat "leikkivät mustalaista"
Mitäs muuta sanontaa tai tapaa valtaväki matkii? Kertokaa ihmeessä, niin voin opetella uusia asioita.
T:Mie vaa - tietoniekka
Hiiohoi ja hai kirjoitti:
Ensinnäkin, sana "hai", on myös amerikanenglantia, kirjoitetaan "HI" lausutaan hai...ja tuota "hoi" huudahdusta on käytetty väen keskuudessa iät ja ajat. Johan on markkinat, että aletaan jo vanhoja lausahduksia väittää romaneitten jutuiksi.
Ehk sitten yleistetään kaikki karjalan murretta puhuvat "leikkivät mustalaista"
Mitäs muuta sanontaa tai tapaa valtaväki matkii? Kertokaa ihmeessä, niin voin opetella uusia asioita.
T:Mie vaaet taida ymmärtää lukemaasi ? kokeiles seuraavalla kerralla lukea kommentti ensin huolella ja sitten vasta lähde itse kommentoimaan.
tuossa oli kyse siitä että kun valkolaiset esim: televisiossa esittävät mustalaisia sketsin merkeissä esimerkiksi niin aina huudetaan "hai" tai "hoi" samoin kuin se että kävely on ihmeellistä ja puhe menee tähän tyyliin " Hai Sie Valte mitä mieltä sie oot miusta"
todellakaan en itse ole kuullut ikinä yhdenkään romanin tervehtiessään sanovan "hai" tai "hoi" tai että kävely olisi ollut jotenkin poikkeavaa ja tuo puhetyyli ei todellakaan ole vain mustalaisille ominaista vaan se on murretta jota käyttävät myöskin ne valkolaiset jotka asuvat siellä alueella missä tuo murre esiintyy.
"Johan on markkinat, että aletaan jo vanhoja lausahduksia väittää romaneitten jutuiksi"
kuka väittää ja kuka ei en usko että romanit ainakaan väittävät omakseen esim: "hai" sanaa vaan valkolaiset niin luulevat.
joten lue tarkkaan viestit ensin ja sitten vasta tuo oma mielipiteesi julki. - HOIhoihai
tietoniekka kirjoitti:
et taida ymmärtää lukemaasi ? kokeiles seuraavalla kerralla lukea kommentti ensin huolella ja sitten vasta lähde itse kommentoimaan.
tuossa oli kyse siitä että kun valkolaiset esim: televisiossa esittävät mustalaisia sketsin merkeissä esimerkiksi niin aina huudetaan "hai" tai "hoi" samoin kuin se että kävely on ihmeellistä ja puhe menee tähän tyyliin " Hai Sie Valte mitä mieltä sie oot miusta"
todellakaan en itse ole kuullut ikinä yhdenkään romanin tervehtiessään sanovan "hai" tai "hoi" tai että kävely olisi ollut jotenkin poikkeavaa ja tuo puhetyyli ei todellakaan ole vain mustalaisille ominaista vaan se on murretta jota käyttävät myöskin ne valkolaiset jotka asuvat siellä alueella missä tuo murre esiintyy.
"Johan on markkinat, että aletaan jo vanhoja lausahduksia väittää romaneitten jutuiksi"
kuka väittää ja kuka ei en usko että romanit ainakaan väittävät omakseen esim: "hai" sanaa vaan valkolaiset niin luulevat.
joten lue tarkkaan viestit ensin ja sitten vasta tuo oma mielipiteesi julki.Tuo vastaus on rottaliille annettu,niinettä ei tässä kellään ole luetun ymmärtämisestä kyse.Ei ollut se vastaus alkuperäiseen aloitusviestiin lainkaan.Kai näet miten ne vastaukset menee?
- SUOMALAISET
Voi sinä raukka kun valehtelet, että korvatkin heiluu. Kyllä valkonaamat keksivät omia sanoja, luulevansa se olen romanikieltä. Tässä pari sanontaa vuosikymmenien takaa..;HABENIA HASSAA, luulivat että varastavat heiniä(tuo ei ole minkäänlaista romanikieltä, niin kun ei hai eikä hoi, jos joku romani noin sanoo ,niin se on teidän valkolaisia kiusatakseen.)
toinen sanonta oli ;;;mamku, mamku maaro.
on totta että maaro on leipää, mutta mamu ei mitään. no tuo suomentaminen menkä tein ei ole niin vaarallista ,jos valkolaiset tiedävät leipä sanan.
Romani kieltä EI MUUTEN SAA OPETTAA VALKOLAISILLE.
JOKA OPETTAA SILLE KOITUU IKÄVYYKSIÄ, KOKO ROTU ON KIMPUSSA
Hai sanan käytöstäkin rikosilmoitus jos se loukkaa tai uhkaa teitä.(katso aikaisempia keskusteluja)
kyllähän ainakin meillä päin tummat ennen aloitti tervehtimisen sanomalla hai! isäntä jne.
Oliko ne sitten amerikasta? enpä usko.
Pitääkö sitä kaikesta ottaa nokkiinsa.
Mun naapurin tummat ainakaan ei suutu joka asiasta ei ees manne tv,stä.Koska se ei liittyny heidän mielestään mustalaisiin mitenkään(paitsi tekijät).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216605Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562275- 1471857
- 841245
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa971032- 72970
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.82927Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10833- 32830
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon147757