Hautakiven kultaus

onnistuisiko itse

Löytyisikö neuvoja miten hautakiven kaiverrukset saisi itse kullattua uudelleen? Nimistä on kulta kulunut pois lähes kokonaan.

39

28281

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mape.

      ensinnäkin kivi pitäisi hapolla pestä jotta siihen jää mitään kiinni kun ilman saasteita kertyy siihen pintaan ja syövyttää sitä. Hapon laadusta ei tietoa..

      Sitten kivi pitäisi saada vaakatasoon sillä kultamaalit ovat aika ohuita ja ne jotka siinä kestää ovat ihan lirua (tai ainakin veistämöjen käyttämät). Maalillahan tavallaan täytetään se tekstin ura.

      Varmasti jo tarvikkeiden osto ja muu työtö on aika vaativa urakka ja riski että kaikki menee metsään on olemassa. Hautuumaallahan et moista voi alka atekemään vaan kivi on vietävä sieltä pois ja taas asetettava takaisin paikoilleen, ei ihan pikkujuttu.

      Kiviveistämöt ottaa ihan kohtuullisen kivan hinnan hommasta, mutta työn jälki kestää sitten kyllä taas yhtä kauan kuin alkuperäinenkin on kestänyt ellei kauemminkin. Samalla koko kivi pestään ja puhdistetaan jne joten se on kuin uusi kun se on taas paikallaan. Makuasia sitten onko kulunut kivi elämisen jälkeä vai epäsiisti. Useimmitenhan kiveen tehdään huoltoa vain kun siihen lisätään tekstiä. Parisen vuotta sitten ihan normiteksteillä ollut kiven huolto maksoi alle kaksi sataa kun siihen samalla lisättiin uusi teksti, tuo siis oli vanhan tekstin ja kiven siistiminen lisätyönä. Jos asialla ei ole kiire niin sen voi saada edullisemmin välityönä eli kun on veistämöllä aikaa jne niin nappaavat sen mukaansa sen sijaan että pitävät rokulia..

      • Kustaa Bernhard Waasa

        Justiin tällaiset puusilmät on muka osaavina neuvomassa


      • Ymmärrämiten

        Oikea kultaus laitetaan lehtikullasta semmoisen sille tarkoitetun liiman kanssa, kyse Ei ole maalaamisesta. Ongelma on aloittajalla mistä lehtikulta ja liima, välineet työstämiseen, ja tietotaito- eli teettäminen ammattilaisella voi olla parempi ratkaisu. Jos opettelee ensin kultauksen, niin kiven saa parin kk sisällä kullatuksi.


    • työtapa

      on että teet sen lehtikullalla. Mutta osta lehtikulta ja pohjustusaine asiantuntija liikkeestä, siellä sinua pystytään opastamaan työtavassa, joka ei ole asiaa osaamattomalle aivan yksinkertaista ja saattaa tulla todella kalliksi. Joudut hankkimaan ensinnäkin välineet työskentelyyn ja hutiloidessasi hukkaan menneet lehtikultalevyt eivät tosiaankaan ole "ilmaisia".Varmin tapa on teettää työ asiantuntijalla.
      Tätä työtä ei todellakaan tehdä millään KULTAMAALILLA!!!!!!!!!!!!
      Älä ota huomioon asiaatuntematonta neuvontaa!!!!!!!!!!!

    • maglia

      Puhdista vanhan tekstin pohja hyvin vaikka fairylla ja messinkiharjalla sekä huuhtele ja anna kuivua. Sen jälkeen sekoita 2-komponenttiliimaa tarvittava määrä ja sivele kirjaimen/numeron pohja ohuelti sillä liimalla. Sen jälkeen levitä liimalle kultapulveria joka on tarkoitettu kultamaalin pigmentiksi. Tee näin kirjain kerrallaan ja lopputulos on todella upea.
      Monessa maassa maalaavat kultamaalilla joka on itse sekoitettu kultapigmentistä ja maalaus tehdään hautakiven ollessa paikoillaan. Ei se niin ihmeellistä ole, että siihen mitään kivikeuhkoa tarvitsisi niiden tekijäksi.

      • tar6

        kiitos tiedosta


    • -----------

      Kaiken paras on,että annat homman ammattilaiselle jolla on tietotaito hanskassa.
      Oletko miettinyt,mikä sitten eteen,jos homma meneekin mettään ja kivi pilalle.
      En suosittele tähän kohtaan tee-se-itse-seppo-meininkiä.

      • löytää

        Edellisistä neuvoista jäi hiukan epäselväksi käyttävätkö ns. ammattilaiset nestemäistä maalia, lehtikultaa vai jotain muuta.

        Tikkurila mainosti joskus Kirkkokulta nimistä maalia joka olisi mainoksen mukaan soveltunut hautakivien kultaukseen. Oliko se vain mainosmiesten katteetonta höpinää?


      • kultaajamestari

        Kultamaalia ja kultapölyä! Kummassakaan ei ole yhtään kultaa. On luultavasti pronssijauhetta,joka oksidoituu parissa viikossa; ensin tumanruskeaksi, sitten melkein mustaksi. Tulos näyttää kyllä aluksi loistavalta. Ja sitten tuo kaksikompponenttiliima...
        Sorry, mutta huhheijaa..
        Parin gramman aitokultapöly maksaa satoja euroja.
        Ei sillä kannata tehdä.
        Kääntykää vaan kiltisti ammattilaisen puoleen. Tulee nimittäin myös halvemmaksi. Googleen "kultaus". Sieltä löytyy.


      • Idiootti
        kultaajamestari kirjoitti:

        Kultamaalia ja kultapölyä! Kummassakaan ei ole yhtään kultaa. On luultavasti pronssijauhetta,joka oksidoituu parissa viikossa; ensin tumanruskeaksi, sitten melkein mustaksi. Tulos näyttää kyllä aluksi loistavalta. Ja sitten tuo kaksikompponenttiliima...
        Sorry, mutta huhheijaa..
        Parin gramman aitokultapöly maksaa satoja euroja.
        Ei sillä kannata tehdä.
        Kääntykää vaan kiltisti ammattilaisen puoleen. Tulee nimittäin myös halvemmaksi. Googleen "kultaus". Sieltä löytyy.

        Miten se pari grammaa kultapölyä maksaa satoja euroja kun kullan hinta on n. 20eur per gramma?

        Älä usko näitä idiootteja jotka ei mitään osaa/halua/pysty tekemään itse, vaan ota asioista selvää ja yritä! Jos menee pieleen niin so what. Oletpahan ainakin yrittänyt, toisin kuin nämä "kultaajamestarit" täällä jotka elämäänsä pettyneinä eivät antaisi muidenkaan mitään yrittää.


      • kivityöläinen
        löytää kirjoitti:

        Edellisistä neuvoista jäi hiukan epäselväksi käyttävätkö ns. ammattilaiset nestemäistä maalia, lehtikultaa vai jotain muuta.

        Tikkurila mainosti joskus Kirkkokulta nimistä maalia joka olisi mainoksen mukaan soveltunut hautakivien kultaukseen. Oliko se vain mainosmiesten katteetonta höpinää?

        käyttää ammattilaiset.
        nimim. kivityöläinen vuodesta -88


      • Anonyymi

        Mitä jos sen kuitenkin osaa 😂


    • ebaystä

      ostin pikku vihkosen noin 10 eurolla. Postimaksu on kirjeen maksu. En kyllä ole sitä koskaan käyttänyt, enkä tiedä miksi ostin - kai siksi, kun se oli saatavilla! Kyllä asiasta on kirjoitettu kirjoja ja netistäkin löytyy. Googlaa kultaus, gilding, gold leaf,...

    • Tarvitseeko vanhassa hautakivessä sen kultauksen olla kaksinen. Monissa paikoissa on tullut nähtyä kultamaalilla korjailtuja, mutta loppujen lopuksi hautakivi on paljon kauniimpi kun se vanhenee yhdessä ympäristön kanssa.

    • Atte..,,

      Pesin hautakiven ja annoin kuivua,sitten puhdistin kirjainten kohdat liuottimella..Maalasin kirjainurat rautakaupan kultahelmiäisvärillä ja hyvin on säilynyt jo parivuotta. hintaa tuli se 9 egee.
      Hautakiven kallistin itse vaateriin jolloin sain paremman työasennon,tosin tää kivi ei ollut isoimmasta päästä noin 20cm x 80cm x 70cm.

      Turhaa ihmisten peloittelua se että mitään ei voisi itse muka tehdä heh heh.. ilmankos yrittäjät pärjää kivasti :)

    • kivi siistiksi

      Nyt kiinnosta pelkkä pesu. Siis millä puhdistit? Paatemme sammaleinen !

    • Kultausta 30 vuotta

      Meillä firmassa tehdään kiven kultaus näin:
      Ensin pesu painepesurilla mäntysuovalla, kultaus-urien kuivattamisen jälkeen laitetaan eräänlaista liimaa kullattaviin uriin. Antaa sitten tämän liiman kuivua tahmeaksi pari tuntia, sitten painellaan lehtikultaa uraan.
      Ylimääräiset reunoilta pyyhitään pois tärpätillä kastettulla puhelinluettelolla.

      Voin sanoa että asiakkaat tulevat jälkeenpäin kiittelemään, kivi on kuin uusi ja säilyy sellaisena kymmeniä vuosia.

      Koko setti, kuljetukset, puhdistus ja kultaus veroineen 150e.

      • Anonyymi

        mikä firma?


    • kultaus--

      Minä käytin muorin vanhat kultasormukset, valsissa vedin ne ohuiksi suikaleiksi ja leikkasin niistä pätkiä uriin. Kaksikompponenttiliimalla kiinni ja hyvin on pysyny.

      • Arkkupeite

        Empä usko !


      • Anonyymi

        Minä perustin oman kultakaivoksen masuunin ja tein iltse lehtikullan oli työläs mutta oli antoisaa.


    • Kaunis ja kestävä

      Mape kirjoittaa täyttä asiaa. Itse teetin kultauksen kaksi vuotta sitten. Ei todellakaan kannata alkaa itse töhrimään. Hienoa jälkeä tuli ammattilaisen käsissä!

      Toki soittelin eri hautakiviliikkeisiin ja pyysin tarjouksen. Hinnoissa oli eroja. Otin tunnetusta ja vanhasta liikkeestä tehdyn edullisimman tarjouksen. Edullisin ei ole yhtä kuin paras työ, mutta tässä tapauksessa luotin liikkeen maineeseen.

      Kannatti maksaa.

    • Booris

      Sukuhauta, Juukassa.

      Kiven puhdistus ja nimet, ajat t.s kultaus.

      Merkkejä n. 150 kpl. mitähän tälläinen työ maksaa.

      Missä olisi lähin työn suorittaja, jonka jälkeen voi luottaa.

      Kiitos vinkistä

      • tinks

        En tiedä mitä kultaus puhdistus Juukassa maksaa, mutta tiedän että tänä vuonna Kuopion hautausmaalla kiven puhdistus ja nimen (sukunimi kaksi etunimeä syntymä- ja kuolinajat) uudelleen kultaus maksoi 70 euroa. Tuohon hintaan kivi haettiin liikkeeseen puhdistettavaksi ja kullattavaksi ja tuotiin takaisin. Osa kultaajista tekee työn suoraan hautausmaalla ilman että kiveä siirretään mihinkään, en tiedä onko tuo sitten halvempaa. Kultauksissa näkyy olevan huimia eroja, jotkut näyttävät todella kuluneilta jo muutamassa vuodessa, toiset taas näyttävät vielä ihan hyviltä kymmenienkin vuosien jälkeen.

        Vinkiksi sanoisin että ota yhteys paikalliseen hautaustoimistoon, he varmaan osaavat antaa vinkin siitä kuka paikkakunnalla tekee kultauksia.


      • Booris
        tinks kirjoitti:

        En tiedä mitä kultaus puhdistus Juukassa maksaa, mutta tiedän että tänä vuonna Kuopion hautausmaalla kiven puhdistus ja nimen (sukunimi kaksi etunimeä syntymä- ja kuolinajat) uudelleen kultaus maksoi 70 euroa. Tuohon hintaan kivi haettiin liikkeeseen puhdistettavaksi ja kullattavaksi ja tuotiin takaisin. Osa kultaajista tekee työn suoraan hautausmaalla ilman että kiveä siirretään mihinkään, en tiedä onko tuo sitten halvempaa. Kultauksissa näkyy olevan huimia eroja, jotkut näyttävät todella kuluneilta jo muutamassa vuodessa, toiset taas näyttävät vielä ihan hyviltä kymmenienkin vuosien jälkeen.

        Vinkiksi sanoisin että ota yhteys paikalliseen hautaustoimistoon, he varmaan osaavat antaa vinkin siitä kuka paikkakunnalla tekee kultauksia.

        Booris, kiitää vinkistä.


    • Booris

      Tosiaan hinta haitari suuri 100 € - 1200 €

      Joku tekee tilin.

    • Vaaria-niin-suivauttaa

      Antakaa määki huuran... Kultaus nyt ei taaskaan ole mitään kvantti... jne. Jumankekka, ihmiset näitä tekee. Lyhyesti kertoen se menee näin;
      Kivi (ne pohjat) puhtaaksi, mixtion kirjainten pohjaan, odotusta mixtionin vaatima aika, lehtikulta painellaan kirjaimiin, "tupustellaan" liiat pois, tarkistetaan jälki ja tarvittaessa korjataan, lakka päälle. Jos jotain jäi sanomatta niin hakekaa kirjastosta kirjoja. Loppu on pelkkää käsityötä. Minä opettelin ihan itse ja teen tuota hommaa joskus vieläkin, vaikka eläkekin jo juoksee.
      Lisää ohjeita ja tarvikkeita saa vaikkapa tuolta, myös engl.>>> http://www.rinaldin.it

      • Vaaria-ei-niin-suivauta

        No nyt ei suivauta enää niin paljon. Silti, ihmiset tätäkin tekee.

        - On itsestään selvää, että kultaaja ottaa työstään sellaisen maksun, että sillä kannattaa tehdä. Jos se ei jollekin sovi niin "vassokuu", tekee sitten itse vaan. Saattaa olla, että ensimmäinen kokeilu ei onnistu... eikä ehkä toinenkaan ja sittenpä sitä rahaa on mennytkin sen verran, että voi teettää sellaisella joka osaa jo.


      • Anonyymi

        Miksi aitoon kultaan laitettais lakkaa päälle ?? Lakka himmenee jo parissa vuodessa mutta kulta ei.


      • Anonyymi

        Olisikohan vain mekaanisena suojana? En tiedä, tämä oli arvaus.
        Ja toinen arvaus: Venelakka saattaa olla kestävämpi kuin joku muu.


    • Helposti.itse

      Itse tehtynä onnistuu helposti. Liberon polyuretaani kultamaali 0,3ml 11,95e esim. kärkkäisellä. Todella riittoisaa, maalaa monta kiveä. Pienikapea askartelupensseli maalaukseen. Kiven pesu edellisenä päivänä jos mahdollista. Kivi maahan nimet ylöspäin jos mahdollista ja maalaamaan. Liuotinta mukaan mahdollisiin roiskeisiin. Helppoa ja halpaa.

      • Anonyymi

        Helppoa ja halpaa,MUTTA jotta se näyttää hyvältä myös kahden vuoden kuluttua, se onkin jo taas eri juttu.


      • Anonyymi

        No mikä tilanne näin kolmen vuoden päästä, miltä kirjaimet näyttää?

        Goldstone


    • Anonyymi

      Mää olen vaihtamasa kultauksen hopeointiin, josko saisi sillä halpuutettua. Mitä tulis maksamaan, jos ite hopeoin kirjaimet?

      • Anonyymi

        Kultaus on 10€/kirjain ja kuljetukset jne erityiskulut.
        Hopeointi ei kuluilta muutu ja ei kirjainten työstöltä, mutta kirjaimen hopea voi laskea sen 20% eli n.8€/kirjain/ merkki.

        Merkitys asiassa on lopulta sanalla "mitätön" tonnin työstä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kultaus on 10€/kirjain ja kuljetukset jne erityiskulut.
        Hopeointi ei kuluilta muutu ja ei kirjainten työstöltä, mutta kirjaimen hopea voi laskea sen 20% eli n.8€/kirjain/ merkki.

        Merkitys asiassa on lopulta sanalla "mitätön" tonnin työstä!

        Noi on uusien kaiverrustekstien hintoja. Mulla on uusi kullattu kaiverrus 14€/merkki ja vanhan tekstin uudelleen kultaus 4€/merkki.
        Kultauksessa käytän tietty aitoa 22-23 karaatin lehtikultaa, jonka ostan Lahden Paasikivi oy.lta
        Hinnat sis.alv.n kuljetukset ja muut kulut.


    • Anonyymi

      Kommentoidaan vanhaa juttua joka on ajankohtianen aina!

      Kultaus on suunnilleen 10€/kirjain erinäiset kiven kuljetus-/asennuskulut.

      Lehtikultaa 24k saa ja maksaa 7€ 35x10mm kokoiselta siivulta jos itse haluaa yrittää tuhertaa ja nyhrätä/mokata.
      Vaatii myös oikeat välineet ja tilat asiaan eli niiden hankinta lisättävä kuluihin.
      Kultauksen oppiminenkin vie aikaa ja ilmeisesti ei työväenopistolla ole kultauksen alkeiskursseja joten hakeuduttava oppisopimukseen.

      Nyt asettuu kysymys, että miksi kullattava, eikö kunnon "pesu/puhdistus" riitä?
      Sooda puhdistuskäsittelykin tekee valtavan muutoksen ja vahingoittamatta hautakiveä. Hintalappu on merkittävästi siedettävämpi ja käsittely kestää useita vuosikymmeniä kun huuhtelee kiveä roskilta!

      • Anonyymi

        "Korjasin" kahden pikkusiskon yli 80 v vanhan marmorilaatan tekstit tekemällä ne uusiksi jollakin kultapronssimaalilla. Kestänevät minun ikäni, olen pian 80 v itsekin ja nuorempia sukulaisia ei kiinnosta. Lopuksi huuhtelin kiven booraksiliuoksella ja annoin sen imeytyä kiveen. Booraksi on ainakin pieneliöille mahtavaa myrkkyä, mahdollisesti sammaleellekin. Parissa vuodessa ei kivi ole ainakaan sammaloitunut.


    • Anonyymi

      Itsellä tarkoitus maalata kaiverretut kirjaimet. Youtubea katselin ja päädyin kokeileen kultaspraytä. Eka putsaus, sana pari kerrallaan aattelin kokeilla eli sen mukaan peittelen, sitten spray pintaan, teipit pois ja isommat terälastalla pois ja lopuks tinnerirätillä. Katotaan miten käy.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2152
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      174
      1691
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      155
      1567
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1368
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1352
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      290
      1207
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      135
      1079
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1043
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1042
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      54
      902
    Aihe