MURREKETJU

monica

Reipasta aamua teil ystävät hyvät. Reippaast tää ketjukkii taas vaihto paikkaa. Mie kerron mitä mie oon jo jonkin aikaa miettint. Nythä on nii et, tähä ast myö ollaa tiukast pijetty kii siint et pittää ketjul vaa haastaa murteil! Mut oon ajatelt et, on niitäkkii ettei ossaa mittää murretta, ja hyö halluis osallistuu keskustelluu, nii tehhää kokkeilumieles täl ketjul nii et,voip osallistuu ylleiskielelläkkii, mut ens sijasest murteilla jotka suinkkii ossaavat. Tää onkkii rajottant ketjul kirjoittamista ku on pitänt haastella vaa murteilla. Mie taas "piiskaan" teitä kaikkii osallistummaa eri murteilla, annettaa näyttöö kui monttaa murretta taas osataankaan. Haastellaa taas mukavii, ja jätetää ne torat ja kinat ove ulkopuolel. Jos jottai on oltkkii krännää, nii unohettaa kaik semmone pois. Kaik joukolla mukkaa tekemää murreketjust mukavaa. Kerrotaa yhtä ja toista tarinaa, mitä mielee tullee, ja huumori saakoo sijansa.

123

6359

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mie lunastin lupauksein ja olin pojan kans ensi 7km lenkil (pururata, sai siin pistää nopppeesti tossuu tossu ettee), ja sit hää män saunaa ja uimaa mie menin vaa uimaa. voi hyvä ihme ko tuntu kylmält uintivesi, mut kyl siihe sit pian tottu. Ihmisii näytti oleva kaikil rannoil mahottomast, mikä ihme se nyt on, ku on nii lämmintä ilmaa. Suomi saa nauttii nyt lämmöst, et otetaa siint kaik irti, nii kaua ku sitä riittää. Nyt mie toivotankkii kaikil kaunista kesäaammuu,

    • olavi...

      nimitellä ittiäni.
      Kulleroksi, opuksessa sanotaan, kullero on arveluttavia juttuja kertova miehenpullukka.
      Tälläviikolla menen hämmeeseen kattomaan istuttamiani juhannusruusuja ja kylvämiäni kulleroita.

      • ja rouvan nappikenkät. mää tuun ja sano .
        Sää ookki se Kullero ,no mää aattelinki että jotain tuttua sussa on ,nu sitte selkis kissanpojalle silmät,;=) Sää oot ollu kauan näissä kuvioissa kanssa mukana . Ja aina on ollu
        vaan sulla mukavat puheet ,et oo sitte yhtään muuttunu .
        Mikset sää käytä sitä Kullero nimee ,se oli niin ihana ,:=),no on toi olaviki ja siittä selviää sukupuali ainaki ilma kysymäti.


      • ullamirjami kirjoitti:

        ja rouvan nappikenkät. mää tuun ja sano .
        Sää ookki se Kullero ,no mää aattelinki että jotain tuttua sussa on ,nu sitte selkis kissanpojalle silmät,;=) Sää oot ollu kauan näissä kuvioissa kanssa mukana . Ja aina on ollu
        vaan sulla mukavat puheet ,et oo sitte yhtään muuttunu .
        Mikset sää käytä sitä Kullero nimee ,se oli niin ihana ,:=),no on toi olaviki ja siittä selviää sukupuali ainaki ilma kysymäti.

        määkin oon ollu ennen ullapulla ,mutta kyllästyn kun kaikki kysy "että onko pullat hyvin uunissa " Vaikka onhan ne ja paistankin usen-- @@@ onpas kummannäkösiä korvapuustia ,mulla on uusi näppis ,ja nu tein ensimmäiset .
        Hyvää kesää ja kulleroitten kukkia,sinne.

        Entinen ullapulla nyk. ullamirjami


      • olavi...
        ullamirjami kirjoitti:

        ja rouvan nappikenkät. mää tuun ja sano .
        Sää ookki se Kullero ,no mää aattelinki että jotain tuttua sussa on ,nu sitte selkis kissanpojalle silmät,;=) Sää oot ollu kauan näissä kuvioissa kanssa mukana . Ja aina on ollu
        vaan sulla mukavat puheet ,et oo sitte yhtään muuttunu .
        Mikset sää käytä sitä Kullero nimee ,se oli niin ihana ,:=),no on toi olaviki ja siittä selviää sukupuali ainaki ilma kysymäti.

        Noin vuosi sitten kirjoittelin kulleroiden kylvämisestä mökkijutuissa, mutta en ole käyttänyt kullero nimimerkkiä.
        Olen iloinen sanoistasi, että tykkäät minunkin kirjoituksista. Sinun kirjoituksissa on sellaista lämpöä mitä tykkään lukea.
        Kirjoittelemisiin;=))


      • siust sit tul myöski kullero, sehä on hyvä nimi, vaikken tunekkaa kulleroo kasvina. Miks sie tykkäsit just kullerost? Onko siin jokin erityisen kaunis kukka?

        Sie kerroit et kullero on arveluttavia juttuja kertova miehenpulukka, onha se hyvä et annat vähä osviittaa mitä tuleman pittää:))

        Toivottavast siu juhannusruusut ja kullerot voip hyvi, et voit iloita kättes töitä.

        Sie taijatkkii olla hyvä hortonoomi?


      • olavi...
        monica kirjoitti:

        siust sit tul myöski kullero, sehä on hyvä nimi, vaikken tunekkaa kulleroo kasvina. Miks sie tykkäsit just kullerost? Onko siin jokin erityisen kaunis kukka?

        Sie kerroit et kullero on arveluttavia juttuja kertova miehenpulukka, onha se hyvä et annat vähä osviittaa mitä tuleman pittää:))

        Toivottavast siu juhannusruusut ja kullerot voip hyvi, et voit iloita kättes töitä.

        Sie taijatkkii olla hyvä hortonoomi?

        se luonnehdinta nauratti, ja oon tykänny kulleron komiasta keltasesta pallokukasta. Niitä siemeniä sitte laiton kosteikon reunaan sain muutaman kasvamaan siinä.
        Hyvä hortonoomi Juutas Käkriäinenki oli, huomasi et makinalustalla oli suotusa vaikutus perunankasvulle. Sanikoillekki sano et kykistyy suoraan perunavakoon. Ei koko kylässä ollu niin muhevia perunoita ku Juutaksella.
        Huomenna on mentävä kattoon evuskunnan kukkamerta.


      • olavi...
        olavi... kirjoitti:

        se luonnehdinta nauratti, ja oon tykänny kulleron komiasta keltasesta pallokukasta. Niitä siemeniä sitte laiton kosteikon reunaan sain muutaman kasvamaan siinä.
        Hyvä hortonoomi Juutas Käkriäinenki oli, huomasi et makinalustalla oli suotusa vaikutus perunankasvulle. Sanikoillekki sano et kykistyy suoraan perunavakoon. Ei koko kylässä ollu niin muhevia perunoita ku Juutaksella.
        Huomenna on mentävä kattoon evuskunnan kukkamerta.

        kans aika sopiva kukannimi olaville.
        Kaunis päivä mutta täytyy kehata lähtä kaupungille.


      • olavi... kirjoitti:

        kans aika sopiva kukannimi olaville.
        Kaunis päivä mutta täytyy kehata lähtä kaupungille.

        Siulha selväst on opus vielä
        maanantain kirjastoo pit se viejä
        joutuin vie opus kirjastoo
        muute myö kukissa sekkoilloo.


      • olavi...
        monica kirjoitti:

        Siulha selväst on opus vielä
        maanantain kirjastoo pit se viejä
        joutuin vie opus kirjastoo
        muute myö kukissa sekkoilloo.

        Monica käski,
        siitäpä opus kirjastoon lähti.
        Saimpahan runon muistoihin vielä.


      • olavi... kirjoitti:

        Monica käski,
        siitäpä opus kirjastoon lähti.
        Saimpahan runon muistoihin vielä.

        Nyt mä Olavi kiitän sua
        Opus ei vaivaa enää mua
        hastetaan muuta mukavaa
        Olavi, oot niin loistava.

        Etuskunta talolle lupasit mennä
        kukkameren luokse nyt riennä
        tottahan mullekkin kukan tuot
        siitä mä halauksen sulle suon.


    • Lähin aamulla kastelemmaa suvun hauvalle kukkasii, ajattelin männä pyöräl, niiko teinkkii.

      Olin istuttant äitienpäiväks orvokkeja, ne kun on nii kestävii näi alku kesäst, vaik tulis hallaakii.

      Voi taivahan vallat ku pääsin hauval nii siin ol yks ainut orvokki, mihi katos neljä muuta? Olin kauhust vähä ensi sekasi.

      Hetken mie ihmettelin mitä nyt teen, kukkasii ei myyty lähimainkaa, soitin pojal et tuo uuvet kukat nii mie istutan, hää sano ettei kerkijä.

      Mie hyppäsin pyöräselkää ja lähin hakemaa paikkaa mis myyvää kukkija, ja löysihä mie ku kyselin ihmisilt.

      Menin uuvestaa hautuumaaal ja istutin uuvet kukat ja koko hommas mäni koko päivä, tulin just kottii.

      Nyt tul sit reippailtuu, pyöräilin ainankkii kolme neljäkymmentä kilometrii. Sitä vaa ihmettelen mihi ne kukat joutu? Veiks ne linnut ne mennessää, vai ottiko oravat, sitä en lakkaa ihmettelemäst.

      • jalalla

        kulukevia oravoita ne olliit.


      • jalalla kirjoitti:

        kulukevia oravoita ne olliit.

        oon kyl kuult et kaksjalkasii oravii on, millää ei vaa taho uskoo. Kyl linnutkkii pahojaa tekköö, mut ne vaa reppii et kukat männöö piloille.Mahotonta on elämä nykyää.


    • aamutuimaan

      täytyy Onnitella Heli Laaksosta on sulavoista otettu kymmenentuhatta painosta ja saa jänes pussista kultalevvyn.Siinä on runoilia parhaasta päästä,josta mie tykkään.

      • aare'

        kui sä noi meni kehuma ihmist mikä puhu noi "kamala"kiält?.
        Joka ehto mää pistä käre risti ja kiitä luaja ko se o antan tämmösenki murtte.
        Se vaa ärsyttä nii kamalast moni ihmissi,ei paljo parane men sil tyylil kirjottelema.
        Onneks löytys eres yks joka uskals sanno et tykkä Laaksose tyylist


      • aare' kirjoitti:

        kui sä noi meni kehuma ihmist mikä puhu noi "kamala"kiält?.
        Joka ehto mää pistä käre risti ja kiitä luaja ko se o antan tämmösenki murtte.
        Se vaa ärsyttä nii kamalast moni ihmissi,ei paljo parane men sil tyylil kirjottelema.
        Onneks löytys eres yks joka uskals sanno et tykkä Laaksose tyylist

        Miä tykkään Heli Laaksosen runourest. Senhä ihan "kuulee", ku lukee sitä, jossei luje ääneen.
        Meinaan ettei sitä poljentoo ja nuattii osa ulkopualinen kumminka oikein.
        Neet värssyt sisältää aina jotaki arkipäivän filosoofiaa ja niis on lämpöst humoorii kans.


    • olavi...

      Eduskuntatalolla kerran
      oli sukulaistytön laatima näytös,
      Kukkasia näytillä monen verran,
      siellä huonetoveri itsensä kaatoi,
      Hän joka itsensä heikoksi raatoi,
      Veljeni tytär luonteensa näytti,
      ystäväni sairaalaan huolehti.
      Ollakseen taiteilija,
      ei tarvitse olla diiva.
      Taiteilijalle kiitosta riveillä näillä.

      • Olavi...

        lonkan loukkasi kesken parhaa kesän.
        Eihän ihiminen aina ikkääsä muista, vaan äkkistartteja reunusten yli loikkii,kärryä eellään nyt jonkuaikaa työntää.
        Tuuria oli, että ei pahempaakin käyny.


      • aare'
        Olavi... kirjoitti:

        lonkan loukkasi kesken parhaa kesän.
        Eihän ihiminen aina ikkääsä muista, vaan äkkistartteja reunusten yli loikkii,kärryä eellään nyt jonkuaikaa työntää.
        Tuuria oli, että ei pahempaakin käyny.

        vahinko siipi sipassu? ei sunkka pahast.
        Näi kypsis kymmenis tarttis muista et maltti o valtti.
        Kyl sitä itekki huama mimmone kompura sitä o,ei nous kontti niska taa , niinko enne.


      • olavi...
        aare' kirjoitti:

        vahinko siipi sipassu? ei sunkka pahast.
        Näi kypsis kymmenis tarttis muista et maltti o valtti.
        Kyl sitä itekki huama mimmone kompura sitä o,ei nous kontti niska taa , niinko enne.

        kompasteli onneks ei pahmpaa pikku murtumalla selevis, Iltasanomat tuli siihen, olin just antamassa lausuntua ku ampulansimiehet sano ei täs oo mitään, pilasivat hyvän jutun.


    • Mie kerronkkii nyt mitä oon jo pitemppää huomioinu. Ko kahtoo vaik mihi alotettuu ketjuu tai vaik kene alottammaa,nii kirjottajat on melkei kaik nikittömmii.

      Kaik tutut nikit on männeet puskii ja kirjottellee sielt. Mie oon uskollisest ain ollu nikilläin esil.

      On sit olt aurinkon paistetta tai tult rakkeita niskaa nii, oon ottant vastaa nikilläin.

      Mut nyt oon ruvent ajattelmaa, et pitäiskö miunkkii ruveta puskist huutelemmaa.

      Sit vaik sanos pahastikkii nii, oma maine säilys, niiko muutkii tekköö.

      Säästyyhä siin haaukkumisiltakkii ku kukkaa ei tiijä kuka oisin.

      Sit omal nikil haastelis nii asiallisest ja lempeest, eli kirjottelis niiko kahellaisest, ilkeest ja kehuvast.

      Mut nyt ku ensi herräilette ja juotte aamukahvit, nii nautitaa ihanast kesäst ja mennää taas tuttuja tapailemmaa ulos, ja samal saaha kunnon kohennustakii.

      • Likka321

        Penskoin kanssa on suatu onkiahvenia ja katiskastakii usseempana päevänä ja nehän pittää laettoo ruuvvaks, pienemmättii. Oun opetellu nylykemään ne, ettei tarvihe suomuin kanssa tapella.Voessa isommat vonkaleet paestetaan pannulla tai tehhään liemi ,johonka pottujen jäläkeen lopuks lisätään parraat ruovottomiks siivotut palaset, kermoo lorraus ja tillisilippua rutkasti piälle.Ruohosipulihan kasvaa tiällä joka kallion kolossa.Penskattii syö kalloo, kun ei tarvihe ruotoja pelätä.

        Pitänöö ahvenkukon tekkoon ruveta, kun suvun aenoona savolaesevustajana piäsen sillä viemään pisteet itellein.Sehän onnii sopivata hellehommoo. Yötä myöten sähköuunissa paestan, ja uamulla kuoren voetelen , sitten kapaloen kukon jäläkihauvvutukseen.

        Voekeehan hyvin elekeekä polttako ihteenne aaringossa!Taetaa olla kohta paras hetki sittoo vastat talaven varoeks.


      • aare'
        Likka321 kirjoitti:

        Penskoin kanssa on suatu onkiahvenia ja katiskastakii usseempana päevänä ja nehän pittää laettoo ruuvvaks, pienemmättii. Oun opetellu nylykemään ne, ettei tarvihe suomuin kanssa tapella.Voessa isommat vonkaleet paestetaan pannulla tai tehhään liemi ,johonka pottujen jäläkeen lopuks lisätään parraat ruovottomiks siivotut palaset, kermoo lorraus ja tillisilippua rutkasti piälle.Ruohosipulihan kasvaa tiällä joka kallion kolossa.Penskattii syö kalloo, kun ei tarvihe ruotoja pelätä.

        Pitänöö ahvenkukon tekkoon ruveta, kun suvun aenoona savolaesevustajana piäsen sillä viemään pisteet itellein.Sehän onnii sopivata hellehommoo. Yötä myöten sähköuunissa paestan, ja uamulla kuoren voetelen , sitten kapaloen kukon jäläkihauvvutukseen.

        Voekeehan hyvin elekeekä polttako ihteenne aaringossa!Taetaa olla kohta paras hetki sittoo vastat talaven varoeks.

        et oon ohitusleikat nii mää söisin tota kukkoa,jos vaa olis käre ulottuvil.
        Ei tommossi herkui sais mainosta,mist tääl Turu seurul kukon ostat, kunnei itekkä os leippo.
        Tul oikke maku suuhu ko luvi.


      • ullamirjami¤
        aare' kirjoitti:

        et oon ohitusleikat nii mää söisin tota kukkoa,jos vaa olis käre ulottuvil.
        Ei tommossi herkui sais mainosta,mist tääl Turu seurul kukon ostat, kunnei itekkä os leippo.
        Tul oikke maku suuhu ko luvi.

        ja ne on heti laitettava nekun muute pillaantuu ,no muh onki sitte tänään ruakaa kaapissa .
        Meinasin mennä tänään kauppaan mutta on niin kuuma ja muutenki enny tartte ,kuh sain niitä silakoita.

        Kahvee on kyllä loppunu ,mutta on onneks tota purukahveeta . Aamukahveen tein siittä
        ja hyvää tuli ,keitin mairon ja sitte sekotin senkahveen...mukissa vasta.Siinä purkissa oli
        präntätty, että on ihan L,Orginal de Paris,innehåll 100% spraytorkat kaffe.

        Tairan juara toistekki ,ei ollenkaa hullumpaa.

        Juu ,nyt on tänään hyvä itea mulla ,pesen akkunat . ..ainakin ny on viä semmonen itea.

        Määen tykkää siittä yhtää ,on niin vaikee päästä lähellekkään akkunaa ,on ensi raivattava erusta.

        Nuh mulla on kullä semmoset hyvät tikkaat sain ne synttäri lahjaks ,sanoin että ,oliko se sitä paljon kun sain ne ,ettei enään saa mistään lampunvaihtajaa. mutta lupasivat tulla jos tarvitaan .


      • ullamirjami¤ kirjoitti:

        ja ne on heti laitettava nekun muute pillaantuu ,no muh onki sitte tänään ruakaa kaapissa .
        Meinasin mennä tänään kauppaan mutta on niin kuuma ja muutenki enny tartte ,kuh sain niitä silakoita.

        Kahvee on kyllä loppunu ,mutta on onneks tota purukahveeta . Aamukahveen tein siittä
        ja hyvää tuli ,keitin mairon ja sitte sekotin senkahveen...mukissa vasta.Siinä purkissa oli
        präntätty, että on ihan L,Orginal de Paris,innehåll 100% spraytorkat kaffe.

        Tairan juara toistekki ,ei ollenkaa hullumpaa.

        Juu ,nyt on tänään hyvä itea mulla ,pesen akkunat . ..ainakin ny on viä semmonen itea.

        Määen tykkää siittä yhtää ,on niin vaikee päästä lähellekkään akkunaa ,on ensi raivattava erusta.

        Nuh mulla on kullä semmoset hyvät tikkaat sain ne synttäri lahjaks ,sanoin että ,oliko se sitä paljon kun sain ne ,ettei enään saa mistään lampunvaihtajaa. mutta lupasivat tulla jos tarvitaan .

        Sait sit lahjaks hyvät tikkaat, mie luulen et miul on sit samallaiset, ne on kyl tukevat et uskaltaa vähä kiivetäkkii.

        Siul on nyt puhtaat ikkunat, voi ihme sentää, miun pitäis tehä sama asia. Mut ootan kun ilmat viilenee. Niis on sit kova homma, koko huusholi on sekasi ku siirtelee huonekaluja pois tieltä.

        Miulkii ku lintu (rätkäs) puumerkkisä ikkunaa nii on vähä pakko pestä. Mite saiki osumaa ikkunaan.

        Hyvvää alkavaa päivää siul ja muillekii.


      • ullamirjami¤
        monica kirjoitti:

        Sait sit lahjaks hyvät tikkaat, mie luulen et miul on sit samallaiset, ne on kyl tukevat et uskaltaa vähä kiivetäkkii.

        Siul on nyt puhtaat ikkunat, voi ihme sentää, miun pitäis tehä sama asia. Mut ootan kun ilmat viilenee. Niis on sit kova homma, koko huusholi on sekasi ku siirtelee huonekaluja pois tieltä.

        Miulkii ku lintu (rätkäs) puumerkkisä ikkunaa nii on vähä pakko pestä. Mite saiki osumaa ikkunaan.

        Hyvvää alkavaa päivää siul ja muillekii.

        hyvän kesän toivotuksita ja kaikille tahdon kanssa toivotella Hyvää kesää ja terveyttä!

        Sain juuri raparperi piirakan valmiiksi ,
        on sitte ,jos joku sattus poikkeen.

        Tytär on Norjassa ,sano menevänsä tyttökaverien kanssa ,
        (täyttää nyt 25p heinäkuuta 50)katsoon valaita sinne norjan merelle.

        On se hyvä että jotkut haluaa katsella näitä naapurimaita kanssa .
        oon määki käynu kaikki naapurinaat ja aikamonessa euroopan pääkaupunkissa.

        Mää en ootykänny missää turisti kohteissa koskaan.

        Sillo kun ei ollut viälä sotia Jukoslaviassa ,kiärtelin omalla autolla siäki , sitten kohta, sinne ei ollu menemistä kun ,sotivat .
        On se vaan kiva kattella valokuvia ,on nimittäin otettu paljo niitä.


    • Pittää taas haastaa tuost ihanast ilmast, ko se hellii meitä. Ollaa saatu nauttii harvinaisen lämpimistä ilmoista, mut oliks se eile ku luvattii viilenevvää ensviikolla.

      Sehä onkkii harmi, tuntuu et kesä on sit männy, mut kahtotaa nyt.

      Mie oon ainankii ottant ilmoist kaiken irti, siint on sit huusholli vähä kärsint. Tarkotan et oon päättänt et en nurkii "nuohtaa". Vaa oon mahollisimman paljo ulkon. Niin oon tehnykkii.

      Voi Likka ku sul on hyvä taito ko ossaat tehä kalakukkoo. Sehä on sit hyvvää, miekkii ku käyn markkinoilla nii ostan kukkoo.

      Ootsie tehny lanttukukkoo? Ko mie olin laps nii koton tehtii lantustakkii. Sekkii on hyvää, vaik harvo oon löytänt sitä.

      On siul hyvä taito hyppysissäis, tietyst koton oot oppint? Taijat olla muutenkkii hyvä "jauhopeukalo".

      Nonii, virkeetä kesäaamuu kaikil teil.

      • tulenlieskat

        Mää meinasi että kyä toi aurinko nyh helliiki. Täytyy pyssyy varjossa ettei helli iha nahkan kesimissee asti. Hyvähä o kesän lämmössä olla. Nii eikä tää kumminka kauaa kestä, nii mää luulen. Täytyy nyh vaa nauttia ku saa.
        Si voi nääs piristää itteensä ku käy torilla kattelemas. Ku ei nääs o pakko ostaa mittää. No joskus voi jotaki, mut seki o ittensä hellimistä.

        Piaha o toi heinäkuuki, eikös se tuakki lissää jännitystä meirä elämää`? Niiku lähenee toi kisapäiväki. Saas nähräny kukase si o se nainen isolla N:llä. Noh, sithä se nährää. Nyh eiku ulkoilee. Mukavaa illan jatkoo kaikille. Moro


      • tulenlieskat kirjoitti:

        Mää meinasi että kyä toi aurinko nyh helliiki. Täytyy pyssyy varjossa ettei helli iha nahkan kesimissee asti. Hyvähä o kesän lämmössä olla. Nii eikä tää kumminka kauaa kestä, nii mää luulen. Täytyy nyh vaa nauttia ku saa.
        Si voi nääs piristää itteensä ku käy torilla kattelemas. Ku ei nääs o pakko ostaa mittää. No joskus voi jotaki, mut seki o ittensä hellimistä.

        Piaha o toi heinäkuuki, eikös se tuakki lissää jännitystä meirä elämää`? Niiku lähenee toi kisapäiväki. Saas nähräny kukase si o se nainen isolla N:llä. Noh, sithä se nährää. Nyh eiku ulkoilee. Mukavaa illan jatkoo kaikille. Moro

        siin saap oikei vaalee ihoset olla tarkkan ettei nahka pala, mie en oo suojant mitenkää, miul taitaa olla vähä rusketuspohjaa viel tallel Sielt kaukomailt.

        Torielämä onkii vilkasta, siel miekkii käyn joka päivä tai ainaki meen ohi, tännänkii käyn senverra et ostan mansikoita.

        Sie hastoit siint heinäkuusta, saap nyt nähä tulleeks siint jottai? Tytöt on saaneet vissii aurinkon pistoksen ku kukkaa ei puhu mittää ennää mistää kisoist? Mitähä Lokari on mieltä? Ko ei tiijä onks häl menny ilmotuksii osallistumissii??

        Kylhä täs nyt viel on aikaa et ootetaa viel vaa, mitä tuleman pittää. Tää on nyt nii ihanaa ilmoje puolest et, ei ihmiset jaksa pohtii mittää isompii asioita.


      • olavi...
        monica kirjoitti:

        siin saap oikei vaalee ihoset olla tarkkan ettei nahka pala, mie en oo suojant mitenkää, miul taitaa olla vähä rusketuspohjaa viel tallel Sielt kaukomailt.

        Torielämä onkii vilkasta, siel miekkii käyn joka päivä tai ainaki meen ohi, tännänkii käyn senverra et ostan mansikoita.

        Sie hastoit siint heinäkuusta, saap nyt nähä tulleeks siint jottai? Tytöt on saaneet vissii aurinkon pistoksen ku kukkaa ei puhu mittää ennää mistää kisoist? Mitähä Lokari on mieltä? Ko ei tiijä onks häl menny ilmotuksii osallistumissii??

        Kylhä täs nyt viel on aikaa et ootetaa viel vaa, mitä tuleman pittää. Tää on nyt nii ihanaa ilmoje puolest et, ei ihmiset jaksa pohtii mittää isompii asioita.

        luota eduskunnan,
        sen nyt murreketjuun Monican
        ojennan sähköisesti
        ja sydämestä
        Hyvää kesää toivotellen!


      • Likka321
        olavi... kirjoitti:

        luota eduskunnan,
        sen nyt murreketjuun Monican
        ojennan sähköisesti
        ja sydämestä
        Hyvää kesää toivotellen!

        Oun aena paekalla kun kukkasia tahi muita huomionosotuksija jaellaan.Taijjannii antoo pusun Olavin poskelle jos kelepoo.

        Monicalle vastoon leipomisesta, että hyvin on tehnä kaappasa minun aekaansuannokset ja kalakukkokii onnistu ihan nappiin, ei se ees laalanna (siis ei vuotanna, kuori pysy ehheenä - se onnii vuativa homma).
        Aarelle (vai onkos se ihan aarteelle) sanosin, että kyllä ohitusleikattu mies on ehompi kun entinen, eikä kalakukkookaan sentään joka päevä syyvvä.Ilman sianläskijähän se ei mikkään kukko oeskaa.
        Aurinkoo ja illoo teille!


      • olavi...
        Likka321 kirjoitti:

        Oun aena paekalla kun kukkasia tahi muita huomionosotuksija jaellaan.Taijjannii antoo pusun Olavin poskelle jos kelepoo.

        Monicalle vastoon leipomisesta, että hyvin on tehnä kaappasa minun aekaansuannokset ja kalakukkokii onnistu ihan nappiin, ei se ees laalanna (siis ei vuotanna, kuori pysy ehheenä - se onnii vuativa homma).
        Aarelle (vai onkos se ihan aarteelle) sanosin, että kyllä ohitusleikattu mies on ehompi kun entinen, eikä kalakukkookaan sentään joka päevä syyvvä.Ilman sianläskijähän se ei mikkään kukko oeskaa.
        Aurinkoo ja illoo teille!

        Ettäkö pusu---minulle? voi hyvväin aika
        johantuo tähän ikkään hyvinki; Kiitos vaa,
        AArelle, kun kauniimpiki jo on toipumassa, hyvissä käsissä on ihimisen korijaus tänpäivän.
        Kohta parempi ku auton.


      • olavi... kirjoitti:

        luota eduskunnan,
        sen nyt murreketjuun Monican
        ojennan sähköisesti
        ja sydämestä
        Hyvää kesää toivotellen!

        Olavi oothan sä kiltti mies
        kukkien luokse aina vie ties,
        gerberan nyt mulle ojennat
        halauksen saat parhaimmat.

        Niin arvokasta gerberaa mä arvostan
        sainhan sen eduskunnan portailta,
        kun Olavi sen sydämmestään lahjoittaa
        eihän se muuta tuo, kuin onnea vaan.


      • olavi...
        monica kirjoitti:

        Olavi oothan sä kiltti mies
        kukkien luokse aina vie ties,
        gerberan nyt mulle ojennat
        halauksen saat parhaimmat.

        Niin arvokasta gerberaa mä arvostan
        sainhan sen eduskunnan portailta,
        kun Olavi sen sydämmestään lahjoittaa
        eihän se muuta tuo, kuin onnea vaan.

        nainen mikä olevainen
        olis miehen öökaan(ant. kieli virhe)
        mieluisampi nähdä.


      • olavi... kirjoitti:

        nainen mikä olevainen
        olis miehen öökaan(ant. kieli virhe)
        mieluisampi nähdä.

        Ymmärtää voi sua mä en
        on outo tyyli sulla, sanon sen
        selvää sinusta saa en
        sinä varmaan näyttelet.

        Miksi vedät roolia niin outoa
        sanoistas en saa tolkkua
        sinä tahallasi sotket asiaa
        minkä haluat meille kirjoittaa.

        Tässä kirjoitin sulle tarinaa
        josta loukkaantua et saa
        harkiten sulle kerroin tään
        jos sais sinusta selvää.

        En tunne sua ennestään
        siks epäilen sua yhtenään
        voinhan väärinkin tulkita sua
        älä silti tuomitse mua.


      • olavi...
        monica kirjoitti:

        Ymmärtää voi sua mä en
        on outo tyyli sulla, sanon sen
        selvää sinusta saa en
        sinä varmaan näyttelet.

        Miksi vedät roolia niin outoa
        sanoistas en saa tolkkua
        sinä tahallasi sotket asiaa
        minkä haluat meille kirjoittaa.

        Tässä kirjoitin sulle tarinaa
        josta loukkaantua et saa
        harkiten sulle kerroin tään
        jos sais sinusta selvää.

        En tunne sua ennestään
        siks epäilen sua yhtenään
        voinhan väärinkin tulkita sua
        älä silti tuomitse mua.

        pitää mitä kirjoittaa, myönnän, et ole ainoa joka ei ymmärrä sanojani.
        Moiti Monicaa en, itsessäni puutteen nään,
        en koske näppiksiin ennen tarkkaa harkintaa.
        En loukkaannu, pois se minusta peiliin katson
        siellä olen kaikin vioin, tyyppi mitä joutavin.


      • aare'
        olavi... kirjoitti:

        pitää mitä kirjoittaa, myönnän, et ole ainoa joka ei ymmärrä sanojani.
        Moiti Monicaa en, itsessäni puutteen nään,
        en koske näppiksiin ennen tarkkaa harkintaa.
        En loukkaannu, pois se minusta peiliin katson
        siellä olen kaikin vioin, tyyppi mitä joutavin.

        vai ole sää se joutomies? ja mää ole koko ikän ihmetelly et mimmone o joutomies.
        Kerros vähä ,ny ko sul on enskäre tiatto.
        Ei sunkka se mikkä arvonimi ol?
        Poja jutteliva et Kakolaskin on paljo sellistei,taita ol musikaalist porukka.


      • aare' kirjoitti:

        vai ole sää se joutomies? ja mää ole koko ikän ihmetelly et mimmone o joutomies.
        Kerros vähä ,ny ko sul on enskäre tiatto.
        Ei sunkka se mikkä arvonimi ol?
        Poja jutteliva et Kakolaskin on paljo sellistei,taita ol musikaalist porukka.

        jäi vahinkossa päälle nuo olavin vaatteet.
        Enkai sen joutilaampi oo ku toisetkaa kuitenkaa
        rytmissä elon homma hoietaan kotia.
        Kortterikaverikin pitää hoitaa lonkka ei ole kipsissä Mutta kipiä varmaan monta viikkoa.
        Joutava on kätefä, merkin piikkiin mennnee joku asiakin.


      • aare'
        jjoutava5 kirjoitti:

        jäi vahinkossa päälle nuo olavin vaatteet.
        Enkai sen joutilaampi oo ku toisetkaa kuitenkaa
        rytmissä elon homma hoietaan kotia.
        Kortterikaverikin pitää hoitaa lonkka ei ole kipsissä Mutta kipiä varmaan monta viikkoa.
        Joutava on kätefä, merkin piikkiin mennnee joku asiakin.

        mä oon kyl nuoremp äijä mut varma samalaine ko sääki.
        Mennä Koskelan henkes ettippäi,asiallise homma tehrä ja muute ko ellun kana.
        pikast paranemist huanekaverilles.


      • monica kirjoitti:

        Ymmärtää voi sua mä en
        on outo tyyli sulla, sanon sen
        selvää sinusta saa en
        sinä varmaan näyttelet.

        Miksi vedät roolia niin outoa
        sanoistas en saa tolkkua
        sinä tahallasi sotket asiaa
        minkä haluat meille kirjoittaa.

        Tässä kirjoitin sulle tarinaa
        josta loukkaantua et saa
        harkiten sulle kerroin tään
        jos sais sinusta selvää.

        En tunne sua ennestään
        siks epäilen sua yhtenään
        voinhan väärinkin tulkita sua
        älä silti tuomitse mua.

        saa näitä poistellakin, jätelläkin saa, viestejä meinaan, poistajalla oikeus virkansakin nojalla.


      • jjoutava5 kirjoitti:

        saa näitä poistellakin, jätelläkin saa, viestejä meinaan, poistajalla oikeus virkansakin nojalla.

        voi ihme, miul tul illal mielee et mie otan pois ku sie mainitsit miu viestist, ja ajattelin jotta sie pahotit mieleis, vaik mie iha leikil kirjottelin mitä kirjottelin.

        Samal mäni siu yks kirjotukseis, olen hyvi pahoillain. Se ol nyt toine kerta ku elämässäin poistin viestini, minkä kirjotin.

        Ajattelin kirjottaa täst, et ei haukuta väärää puuta, mie ku oon syylline.

        Ei siint sit enempää haastella, kirjotellaa uusii, ja entistä mukavampii.

        Huomenta nyt kuitenkkii siul ja toisillekkii. Nyt alkaakkii päivä sateen merkeissä, pittäähä se luonnonkkii saaha vettä.


      • monica kirjoitti:

        voi ihme, miul tul illal mielee et mie otan pois ku sie mainitsit miu viestist, ja ajattelin jotta sie pahotit mieleis, vaik mie iha leikil kirjottelin mitä kirjottelin.

        Samal mäni siu yks kirjotukseis, olen hyvi pahoillain. Se ol nyt toine kerta ku elämässäin poistin viestini, minkä kirjotin.

        Ajattelin kirjottaa täst, et ei haukuta väärää puuta, mie ku oon syylline.

        Ei siint sit enempää haastella, kirjotellaa uusii, ja entistä mukavampii.

        Huomenta nyt kuitenkkii siul ja toisillekkii. Nyt alkaakkii päivä sateen merkeissä, pittäähä se luonnonkkii saaha vettä.

        Kotona olen joutanu olemaan ja kirjottelen tyytyväisenä kun huonekumppani toipuu hyvää vauhtia. Sairaalassa eivät enää turhia nostele vaan panevat itse ponnistelemaan, vanha ihminen heikkenee muuten nopiasti.


      • jjoutava5 kirjoitti:

        Kotona olen joutanu olemaan ja kirjottelen tyytyväisenä kun huonekumppani toipuu hyvää vauhtia. Sairaalassa eivät enää turhia nostele vaan panevat itse ponnistelemaan, vanha ihminen heikkenee muuten nopiasti.

        ko onkkii hienoo et siu huonekaveris alkaa parantummaa.Juu, kyl ne sairaalas melko pian käskee ylös ja omatoimiseks.

        Sinänsä iha hyvä asia ettei vaa jää petipohjal, niiko mielellää kipijänä jääkkii.

        Nyt mie mään nukkumaa, ja toivotan hyvvää yötä ja nää lepposan kauniita unia.


    • aare'

      syli maa ku sulke, laoletti enne .
      Istuskeli tosa piha reuna muurikivil ja nauttisi ehto viileyrest.
      Kattiki tul siihe puskema ja istuma , siin me kaks turnu möllötetti ja oltti onnellissi.
      Kaikelaise piäne mörrinkäise pit sirinäs ja linnu laolova,kukkase tuaksus hyväl varsinki juhanusruusu.
      Tul vaa miäle et mihi ihmine sitä raha ja tavara tartte?
      Ei mihinkkäs,vaik mul olis ollu kaik mailma raha se ei olis minu lohruttan viime talve murheis.
      Nyk ko taas tuule käy vähä lauhemmi nii mää ole tavalise onnelline miäs, täsä ja ny mä voi sano näi.
      Mää ole oppin senki et ei kannat karettu kettä, eikä vihat jokasel on oma murhe mitä naapur ei tiär.
      Noo jos oikke rehelissi olla nii kyl muu vähä käy katteks jos mää näe 10 kuutio kuivi koivuhaloi naapuri pihal,ei se mersu mut ne halo.
      Oikke kaunist ja leppeä suvi ehtot kaikil

      • mukavast kirjotuksestas, oli mukava huomata kui sie osasit ottaa asian esil, et mite voip ihmine olla tyytyväine kunha tärkein on taas tallella, se terveys.

        Sie istuit suvi-illas ja mietit asiaa, ja niihä se onkii, mitä sil maallisel tekköö jos ei ois terveyttä. Oikeeta asiaa arvostat.

        Sit sie haastoit katteuvest, sehä onkii oikei paholaine ihmiste keskel, siit ko kaik pääsis pois nii, olis meil kaikil paljo perempi olla.

        Sie oot siin onnistunt ko ei muu rasita mieltä ko ne kuivat koivuklapit:)) Sehä on pientä se.

        Miul on ja vähä sama asia et mie en ossaa olla katteeline, ensit kellee, osaan olla tyytyväine siihe mitä miul on.

        Tähä lopuks sanonkii et, osasitpa kirjottaaa oikeest asiast, ja nii kauniist viel, annoit ajattelemise aihetta varmast monel meist.

        Joskus onkkii hyvä pohtii oikei juurtajaksain syntyjä syviä, itse kukin ja laittaa elämänsä tärkeysjärjestyksee.

        Kiitos Aare' mukavast kirjotuksest ja hyvvää kaunista kesäaamuu siul ja kaikil muillekkii.


    • aare'

      niinko orja,palkka onku arapil ja ruakka anneta niinko pikku linnul.
      Sen tähre mää pääti näyttä vaimol et kyl täält pese.
      Meinasi keittä perunoi mut arvat varma et ei siinäkä kunnia kukko laulan.
      Tul nimittäi ensiks keitetyi ja sit paistetui peruni samal kerral,enk olekki aika etevä?
      Pääs pahus unohtuma ja vesi loppus,ei niit sit syäny sikaka kiljumat,

      • Morjens! Systerillä oli synttärit ja käväsin.Tsöpasin snadisti blomstereit ja vein.
        Otin tsengat ja rotsin veks ja menin olkkariin.Systeristä oli kliffaa ,kun tulin.Tsökasin keittiöst kipon mihin duunasin ne södet ruusut.Dokattiin tsufee ja skruudattiin känttyy ja baislareita.Bamlattiin vanhoist ajoist ,kun oltiin skidejä ..Sit mun piti jo ryysata vegs.Lupasin
        skulata ,kun systeri on snadisti klesa,eikä pääse
        himasta veks...Morjens taas ..Irkku


      • tsökasin
        irkku-37 kirjoitti:

        Morjens! Systerillä oli synttärit ja käväsin.Tsöpasin snadisti blomstereit ja vein.
        Otin tsengat ja rotsin veks ja menin olkkariin.Systeristä oli kliffaa ,kun tulin.Tsökasin keittiöst kipon mihin duunasin ne södet ruusut.Dokattiin tsufee ja skruudattiin känttyy ja baislareita.Bamlattiin vanhoist ajoist ,kun oltiin skidejä ..Sit mun piti jo ryysata vegs.Lupasin
        skulata ,kun systeri on snadisti klesa,eikä pääse
        himasta veks...Morjens taas ..Irkku

        ero tuat vaikeuksi,muute men hyvi.


      • irkku-37 kirjoitti:

        Morjens! Systerillä oli synttärit ja käväsin.Tsöpasin snadisti blomstereit ja vein.
        Otin tsengat ja rotsin veks ja menin olkkariin.Systeristä oli kliffaa ,kun tulin.Tsökasin keittiöst kipon mihin duunasin ne södet ruusut.Dokattiin tsufee ja skruudattiin känttyy ja baislareita.Bamlattiin vanhoist ajoist ,kun oltiin skidejä ..Sit mun piti jo ryysata vegs.Lupasin
        skulata ,kun systeri on snadisti klesa,eikä pääse
        himasta veks...Morjens taas ..Irkku

        Oliha kerrassaa taas kivvaa lukkee aitoo hesan murretta. Siul on se taito pysynt tallella. Miun pittää sannoo, et saanha siint tolkkuu ku usseimman kerra luven, niihä se on muihenki murteihe kanssa!
        Mukavaa kaunista kesäaikaa siulle, ja poikkeeha taas toistekki ilahuttammaa meitä.


      • irkku-37 kirjoitti:

        Morjens! Systerillä oli synttärit ja käväsin.Tsöpasin snadisti blomstereit ja vein.
        Otin tsengat ja rotsin veks ja menin olkkariin.Systeristä oli kliffaa ,kun tulin.Tsökasin keittiöst kipon mihin duunasin ne södet ruusut.Dokattiin tsufee ja skruudattiin känttyy ja baislareita.Bamlattiin vanhoist ajoist ,kun oltiin skidejä ..Sit mun piti jo ryysata vegs.Lupasin
        skulata ,kun systeri on snadisti klesa,eikä pääse
        himasta veks...Morjens taas ..Irkku

        nuoruuden työkaverit, tuohon tyyliin juttelivat, heiltä opin sitä kieltä ymmärtään,
        nyt itseni ja heidät nuorena taas nään.
        Harvoin niitä sanoja käytän, eivät luonnistu landelaisen suuhun.


    • Kyl minnuu nyt ihmetyttää nuo TV- lähetykset, kyl ne on muutunt hyvi olemattomiks. Het aamulla tullee eilise toistoo.

      Varsinkkii meit vanhempii pitäis ottaa huomioo, meitä ku on jo sellasiiki jotka ei oikei liiku ennää.

      Se oliskkii ihanteeline ratkasu ku tullee nuo tikitaaliset et siel olis yksi kanava ko olis tehty vanhempii ihmisii silmälpitäen.

      Mie en ookkaa viel hankkint tikitaalii ku en tiijä mimmosta se ohjelma on, onks ne pitkii elokuvvii vai tulleeks sielt mitä muuta, ja mimmosta.

      Nää analookisetha jatkuu helmikuulle ast, mut nyt jo tuntuu et on jälel vaa huonomppii ohjelmii, kaik hyvät on lopetettu.

      Miu poika sannoo et pitäis hankkii, mut mie en viel oo kiinostunt, velje vaimo sannoo et hää ei ota tikitaalia,,,, en tiijä sit omalt kohalt mite käyp.

      onkoha siel jo parempaa lähetystä ku tääl analookisil, voiks jokkuu tietää?

      No nyt tul tämmöstä miu mieleeni.

      Lepposaa sunnuntaita ja kaikil.

    • Nyt on tyysti porukka lähtent kesälomil tai, vaa ei jaksa kirjotella. Ei miulkaa mittää kummempaa kirjottamista oo, muuta ku sen verra et näkkyy et (elos ollaa).

      Voinha mie kertoo ku eile käin terveyskeskuksessa, käin näyttämässä koipeeni, en tiijä mikä hännee on tult, ko on vähä tuvoksis.

      Sainkkii heti lähetteen verikokkeeseen, ja lääkärin pitäs soittaa tännää.

      Oliki lääkärinä ulkolaine mies, mieko mänin vuorollain nii sanoin et nyt pitäis ottaa selvää mikä miu koipiain vaivaa, het tarttu kunnolla asiaan.

      Mie oon aikasemmmin kerra olt häne vastaaotol, sillo ku teloin kätein. Hää olis pistänt miut syömää kalkki kuurin ja lisäks voimakkaita särkylääkkeitä. mie sanoin et älähä huoli, mie en ala kumpaakaa syömään.

      Kahto vähäaikaa minnu ja sano et kyl hää ainankii kirjottaa. Syömäti ne jäi, mieko oon noita kovvii lääkkeitä vastaa, mieluummi syön ravintolisiä.

      Miu iha oma lääkär on laittant miu papereihin lausunnon et OMA ALOITTEINE ja siel se seuraa miun papereissa, hyvänä tai huonona muistutuksena. Semmoneha mie lääkäris oonkii, otan kovast ossaa ko minnuu hoijetaa.

      Mieko en ossaa pittää heitä kummempina ku kettää muutakkaa, nii sillo ku rohkeest vaa kyssyy sairauvestaa ja lääkkeistä nii tietää paremmi mite asia on.

      Nonii, vietetää nyt päivää ulkoillen jos ei sajeta heitä, sielt saahaa sitä kunnonkohennusta.

      Mukavaa alkavaa kesäpäivää teil kaikil.

      • ovat lääkkeillä vielä niin arvaamattomia,
        kävin eilen sairaalassa ja potilaan olo oli taas huonompi, just monien lääkkeiden aiheuttamana.
        Verensokerilääkitys uudesa tilanteessa onkin sopimaton.
        Voi kukkanen niitä kukkasia, nyt ne kaks gerberaa juo ämpärikaupalla vettä tuolla parvekkeella.
        Täytyy pitää ne hengissä kunnes kauniimpi kotiutuu.
        Hyvä että oot Monica tarkka niiden lääkkeitten kans.


      • eivät ole

        vaarattomia myöskään.Miksi ostaa ravintolisiä, kun kaiken tarvitsemansa voi saada oikeasta ruuasta? Kalliita ovat ja hyödyttäväthän ne niitten valmistajaa ja myyjää. Miksi menit lääkäriin kun et suostu hänen määräämiään lääkkeitä syömään?


      • eivät ole kirjoitti:

        vaarattomia myöskään.Miksi ostaa ravintolisiä, kun kaiken tarvitsemansa voi saada oikeasta ruuasta? Kalliita ovat ja hyödyttäväthän ne niitten valmistajaa ja myyjää. Miksi menit lääkäriin kun et suostu hänen määräämiään lääkkeitä syömään?

        miun tiijos ei oo muuta ku et, ravintolisiä ei ole tutkittu, joten en voi sannoo onks ne turvallissii nauttii tai onks ne vaarallissii?

        Siul on sit varmaa tietoo, ku voit sannoo et,,,,ravintolisät ei ole vaarattommii!! Minkälaisen tutkimuksen sie oot lukent?? Ko voit sannoo noi?

        Mie en luultavasti saa ruuast niitä aineita rittämiin, siks mie otan ravintolisää. En voi sannoo nimmee ettei mäne mainoksen puolel.
        Mut ne on ainoastaa yleiskuntoo kohentavvii.

        Sit sie kysyt miks menin lääkärii, ku en suostu syömää lääkkeitä? Kuuleha miul ol käsi kipsis ja käin rönkkenis, nii pit käyvä vastaaotol kuulemas mite on luuttunt ranne.

        Et ei aina tarvi lähtee resepti kainalossa lääkäriltä, vaik se yleensä on nii.

        Nytkö mie käin jalastain nii ajattelin et jos selvii, ettei vaa mittää tulppaa tuu. Niihä mie sain jo tietookki lääkärilt et, ei oo mittää hättää, ja lähin ilma reseptii kottii.

        Sit taas huomen aamulla aamupalan kans otan yleiskuntoo kohentavvii ravintolisiä. Enkä vieläkää sano nimmee.


      • Lokari1
        monica kirjoitti:

        miun tiijos ei oo muuta ku et, ravintolisiä ei ole tutkittu, joten en voi sannoo onks ne turvallissii nauttii tai onks ne vaarallissii?

        Siul on sit varmaa tietoo, ku voit sannoo et,,,,ravintolisät ei ole vaarattommii!! Minkälaisen tutkimuksen sie oot lukent?? Ko voit sannoo noi?

        Mie en luultavasti saa ruuast niitä aineita rittämiin, siks mie otan ravintolisää. En voi sannoo nimmee ettei mäne mainoksen puolel.
        Mut ne on ainoastaa yleiskuntoo kohentavvii.

        Sit sie kysyt miks menin lääkärii, ku en suostu syömää lääkkeitä? Kuuleha miul ol käsi kipsis ja käin rönkkenis, nii pit käyvä vastaaotol kuulemas mite on luuttunt ranne.

        Et ei aina tarvi lähtee resepti kainalossa lääkäriltä, vaik se yleensä on nii.

        Nytkö mie käin jalastain nii ajattelin et jos selvii, ettei vaa mittää tulppaa tuu. Niihä mie sain jo tietookki lääkärilt et, ei oo mittää hättää, ja lähin ilma reseptii kottii.

        Sit taas huomen aamulla aamupalan kans otan yleiskuntoo kohentavvii ravintolisiä. Enkä vieläkää sano nimmee.

        On ollu vaan ton munpassi kans semosta vartoomista, et tuleekohan seh oikiaan aikaan nääs.

        Nääs sen takija mää en ol keriny kirjotaankah tänne ollenkaan.

        Mun piljetti kuh on joh valmiina mut se helkutin passi kuh ei taira keritä ajoissa....

        Helkutin täpärällä seh on kyl , kuh sanovat et kestää tehrä passi 12 viikkoo.

        Mulla on sentään ollu mun passihakemus jo siellä 9 viikkoo.

        Muuten sun salarakaanih osote ei ole jotenkih , taikka jollakin tapaa toimiva?

        Meinaan kuh mun viestih tuli pumerankina takasin , ihan heti, niih et misäs vika??

        Emää muuta nytten kerkiäkkän kirjoiteleen kuh mää vartoon sitämun passianih nääs.
        Terv: Lokari1.


      • jjoutava5 kirjoitti:

        ovat lääkkeillä vielä niin arvaamattomia,
        kävin eilen sairaalassa ja potilaan olo oli taas huonompi, just monien lääkkeiden aiheuttamana.
        Verensokerilääkitys uudesa tilanteessa onkin sopimaton.
        Voi kukkanen niitä kukkasia, nyt ne kaks gerberaa juo ämpärikaupalla vettä tuolla parvekkeella.
        Täytyy pitää ne hengissä kunnes kauniimpi kotiutuu.
        Hyvä että oot Monica tarkka niiden lääkkeitten kans.

        niiks siin on käyny et, on taas huonompi olotila? Voi ihmettä sentää, kyl niihe lääkkeihe kans on oltava tarkkoja.

        Vasta nyt ollaa alettu haastammaa niihe yhteesopivuutta, mitä ne onkaa aikaa saaneet?

        Voi kukkien kukat, niitä gerberoja. Hoija vaa niitä hyvi, et huonekaveri saap ihailla ku tulloo kottii. Ilahtuu ihanist kukist.

        Mie toivon hänelle pikaista parenemista, tahtoo olla nii et, ku asia pitkittyy nii ne mutkistuu. Oo siekkii valppaana häne hoijo suhtee et, kaik männöö oikei kohallee.

        Se onkii semmosta ku vanhaks tulloo nii ei riitä et ikkää saa, vaa saap kylkiäisenä kaikkee muutakkii.

        Nonii, hyviä vointeja ja jaksamista teil molemmil. Mukavaa et kerrot kulumissii, mitä hänel kuulluu.


      • Lokari1 kirjoitti:

        On ollu vaan ton munpassi kans semosta vartoomista, et tuleekohan seh oikiaan aikaan nääs.

        Nääs sen takija mää en ol keriny kirjotaankah tänne ollenkaan.

        Mun piljetti kuh on joh valmiina mut se helkutin passi kuh ei taira keritä ajoissa....

        Helkutin täpärällä seh on kyl , kuh sanovat et kestää tehrä passi 12 viikkoo.

        Mulla on sentään ollu mun passihakemus jo siellä 9 viikkoo.

        Muuten sun salarakaanih osote ei ole jotenkih , taikka jollakin tapaa toimiva?

        Meinaan kuh mun viestih tuli pumerankina takasin , ihan heti, niih et misäs vika??

        Emää muuta nytten kerkiäkkän kirjoiteleen kuh mää vartoon sitämun passianih nääs.
        Terv: Lokari1.

        ja hyvis ruumiin ja sielun voimis. Onpas mukavaa ku sinustakkii taas kuule, jos ei muuta nii nimimerkin,tietää ainankkii et elos ollaa ja hyvin voit.

        Siul on vaikeuksii salarakkaan osotteen kans, kyl hää varmast oikasee jos jottai on pieles.

        Mite sie oot passihankintan jättänt niiki myöhää, et saat jännittää et kerkeeks se. Mie ku oon ain ja kaikes hyvissä ajoin, nii ihmettelen.

        Nonii, mukavaa ku annoit kuuluu ihtestäis, ja annaha kuuluu jatkossakkii. Juulijakkii on olt nii hiljaa, et samal terkkuja hänellekkii.


    • aare'

      sitä rupes vilu ahristelema miest hilpeää, ei paljo tee miel mennä uima.
      Tuska hiki taas meinas tul moottortiäl ko meni likka sairala kattoma.
      Mää en ymmär tommost koohottamist mitä noil hippaheikeil o, kaikkie ohi vaa pitä pääst.
      Mihi ne mahta se säästyny minuti käyttä.
      Mut on mul yks paik mis saa ol rauhas, kukka ei pyyr euro eikä tupakka,ei ol sekavi örisijöi.
      Se on Turu hautausmaa siäl o rauha maas se voi oikke tuntti ku siäl on jotta ihmelist.
      Mul o ain ollu tapan kävel siäl ei yhtä kammot,päi vasto siäl mää tunne olevan turvas.
      Ne kaik kauni kuka ja tuaksu o hyvi se o mu kirkko ja kapakka siäl jolla taval aik pyssä ja on hyvä.
      Mone murhe ja tuskan paika mää ole siäl käsitelly.

      • ihime,

        jos sua paleli, ku Ruottisa näky lunta satavan. Kuhan ei tänne ne satteet tulisi. Ei nyt ookkaan ollu mittään hellettä, ja vähä viime päivinä sajellukki.
        Kyllähä hautausmaa on oikia rauhan tyyssija. Sielä on totta sanat, että kaukana kavala maailma.
        Siellä ku käyskentellee, nii moni asija saa oikiat mittasuhteesa.

        Kauhia kiire tuntuu usseilla olevan. En tiijä mihin.

        Sun tyttäresikö on sairaalasa? En ossaa siihen ottaa kantaa enempää.
        Parempaa vointia tytöllesi, ja voimia sinulle!


      • nonii, sie toivotit ehtoota ja mie huomenta siul. Vai on siukkii tyttäreis kipijä? On ne sairauvet ikävii, toivon mukkaa hää paranee pian.

        Juu, kyl ne kaaharit maanteil onkkii kamalii, niitä onkkii syytä varroo. Mie annan suosist het tillaa, ja antaa männä ohi heti vaa.

        Sie sit löyvät hiljase hetken hautuumaalt? Sitähä se siel onkkii, ussein saa olla omas rauhassaa, ja mietiskellä niitä näitä.

        Miekkii ku käyn suvu hautaa hoitamas nii ussein kahtelen toistenkki hautoi, ja kaikkii siin sit mielee tullekkii.

        Onha se semmone paikka et kyl se hiljaseks vettää, käin just eile hauval ja samal ajattelin et täs se miukkii paikka on.

        Jostai syystä mie en hyväksy polttohautausta, miustko nii ei oo tarkotettu alunalkain! Miust se ajatuskii on kamala.

        Nyt mäni liia vakavaks, pittää lopettaa ja sanonkii huomenet ku herräilette. Satteiselt se päivä alkaakkii , ainankkii meilpäi.


      • Mää tykkä murteist. Tääl palstoil niit vaa kirjotetta ja kotopuales o pakko puhu muuto sanota, ettei se ossa enä puhukka, siit on tullu nii fiini.

        Mun oma murten on tualt Läntiselt Uurelmaalta mut kyl aika liki on turu murret.

        Älä ny ajattele, et mää arvostelen taik moiti. Jokasel o oma murre tai puhekiäl ja sil hyvä.

        Mää kumminki huamasi, et sää kirjotat esimerkiks likka ku turkulaine sano flikka. Onk sunki murtes joku niis n. viirest erilaisest fraktiost (osamurttest) mitä turuseurul puhuta. Laitlainenki o muuto yks.


      • aare'
        Ruuneperi kirjoitti:

        Mää tykkä murteist. Tääl palstoil niit vaa kirjotetta ja kotopuales o pakko puhu muuto sanota, ettei se ossa enä puhukka, siit on tullu nii fiini.

        Mun oma murten on tualt Läntiselt Uurelmaalta mut kyl aika liki on turu murret.

        Älä ny ajattele, et mää arvostelen taik moiti. Jokasel o oma murre tai puhekiäl ja sil hyvä.

        Mää kumminki huamasi, et sää kirjotat esimerkiks likka ku turkulaine sano flikka. Onk sunki murtes joku niis n. viirest erilaisest fraktiost (osamurttest) mitä turuseurul puhuta. Laitlainenki o muuto yks.

        koon oman Mynämäe karjala,laitila ja Turu murtte
        osist.
        Ei se ol puhrast missä kohti , mut ei tart mun miälest ollakka.
        Sit o viäl se jut ko mää joutusi töihi isä kualema jälkke jäi koulu käymät.
        En ossa kiälioppi ja jos kirjotta hianost nii ain o joku irvimäs puuttuva pilkku.
        Tämmöttös ko kirjotta nii harvema ossa tul sanoma mis men vääri,on enemä vapaut ilmast ittiäs
        Ole huaman senki et mu kirjotus vähä muuttu ,riippu siit olen kiukkune vai en.
        Ku o oikke tohkesas nii pätki enemä,nii et semmottos


      • aare' kirjoitti:

        koon oman Mynämäe karjala,laitila ja Turu murtte
        osist.
        Ei se ol puhrast missä kohti , mut ei tart mun miälest ollakka.
        Sit o viäl se jut ko mää joutusi töihi isä kualema jälkke jäi koulu käymät.
        En ossa kiälioppi ja jos kirjotta hianost nii ain o joku irvimäs puuttuva pilkku.
        Tämmöttös ko kirjotta nii harvema ossa tul sanoma mis men vääri,on enemä vapaut ilmast ittiäs
        Ole huaman senki et mu kirjotus vähä muuttu ,riippu siit olen kiukkune vai en.
        Ku o oikke tohkesas nii pätki enemä,nii et semmottos

        Et simmot. Mää ole huamavinas, et murret o loppuje lopuks aika vaikja kirjotta. Ku teksti katto jälkempäi ni tuntu ettei mikkä ol koska iha oike.

        kyl n.s. kirjakiäli o helpompa


      • ullamirjami¤
        Ruuneperi kirjoitti:

        Et simmot. Mää ole huamavinas, et murret o loppuje lopuks aika vaikja kirjotta. Ku teksti katto jälkempäi ni tuntu ettei mikkä ol koska iha oike.

        kyl n.s. kirjakiäli o helpompa

        ja pian saan suamesta viaraita ,mää jo vartoon niin kauheesti, vaikka siihe on viä vaikka kuinka aikaa. Tulee kaksi pikku likkaa , ne on mun pojan tyttären perhe kuhtulee.
        Ne on yätä pojalla ,savatten olla siä ,mutta mää laitan ruuan ja muute passaan sen pualen,täälä mun kotonani.
        Mulle mulle tulee poika ja sen toinen likka ,joka on täälä ruattissa ,niin ne on mulla sitte yätä.
        Me ollaan täälä mun suku kaikki ihan läheltä hommattu kotomme, tytär ja hänen tytär joka on sinkku, ja poika jolla on jo perhe.
        Sitte Jerry ,mun koira pelkää niitä pikkulikkoja ,kun se piänempi joka ny on 2v menee perässä ja sanoo Jelly ,älä mee---ja sitten vetää parrasta ,jerryllä onkin komee parta mistä on hyvä saada ote. Onneksi on niin kiltti ,mutta ei sitä koskaan tiärä ,on koitettava,saara jerrylle jostain rauhallinen paikka,ettei sen hermot mee, kuh on tottunu oleen munkanssa vaan. .

        Asiasta toiseen ,mää kanssa tykkään kun täällä voi kirjotella omalla murteella ,vaikka ei se aina ihan niin täyrellistä ookkaan.
        Mää en voi siätää sellasia niuhottajia jokka on joka pilkusta ja kirjotusvirheestä sanomassa ,luulevat että täälä ei saa kirjottaa muttaku semmoset täydelliset ihmiset,mää tykkään ainakin että täytyy olla jotain persoonallista .


      • semmosen vaatimuksen
        ullamirjami¤ kirjoitti:

        ja pian saan suamesta viaraita ,mää jo vartoon niin kauheesti, vaikka siihe on viä vaikka kuinka aikaa. Tulee kaksi pikku likkaa , ne on mun pojan tyttären perhe kuhtulee.
        Ne on yätä pojalla ,savatten olla siä ,mutta mää laitan ruuan ja muute passaan sen pualen,täälä mun kotonani.
        Mulle mulle tulee poika ja sen toinen likka ,joka on täälä ruattissa ,niin ne on mulla sitte yätä.
        Me ollaan täälä mun suku kaikki ihan läheltä hommattu kotomme, tytär ja hänen tytär joka on sinkku, ja poika jolla on jo perhe.
        Sitte Jerry ,mun koira pelkää niitä pikkulikkoja ,kun se piänempi joka ny on 2v menee perässä ja sanoo Jelly ,älä mee---ja sitten vetää parrasta ,jerryllä onkin komee parta mistä on hyvä saada ote. Onneksi on niin kiltti ,mutta ei sitä koskaan tiärä ,on koitettava,saara jerrylle jostain rauhallinen paikka,ettei sen hermot mee, kuh on tottunu oleen munkanssa vaan. .

        Asiasta toiseen ,mää kanssa tykkään kun täällä voi kirjotella omalla murteella ,vaikka ei se aina ihan niin täyrellistä ookkaan.
        Mää en voi siätää sellasia niuhottajia jokka on joka pilkusta ja kirjotusvirheestä sanomassa ,luulevat että täälä ei saa kirjottaa muttaku semmoset täydelliset ihmiset,mää tykkään ainakin että täytyy olla jotain persoonallista .

        olet nähny ja kenen esittämänä?
        Taitaa olla nyt paremminkin niin ettei itseäsi miellytä joittenkin kirjoitustyyli.
        Anna sinäkin kaikkien kukkien kukkia!


      • nimimerkki
        semmosen vaatimuksen kirjoitti:

        olet nähny ja kenen esittämänä?
        Taitaa olla nyt paremminkin niin ettei itseäsi miellytä joittenkin kirjoitustyyli.
        Anna sinäkin kaikkien kukkien kukkia!

        "semmosen vaatimuksen", esittäneen muitakin asiattomia huomautuksia.


      • nimimerkki kirjoitti:

        "semmosen vaatimuksen", esittäneen muitakin asiattomia huomautuksia.

        ku luin siu kirjotukseis. Mis on haastettu murreketjust et on vaatimuksii henkilöist??

        Mie oon alottant alkupuhheella enkä koskaa oo sanont mittää henkilökohtaista.

        Ainoastaa et murreketjul haastetaa murteella, se on ainut vaatimus olt.

        En tiijä, mut miust tuntu et sie tarkotit minnuu, oisitha muuto maininnu enemmä et asia ois selvinny.

        Siul vaa nyt on jottai minnuu vastaa et pittää antaa aihetta riitasee kirjotuksee.

        Mut mie en tälkertaa syty enempää olemaa er mieltä, et oon pahoillain.

        Puraha paineitas siel koton, vai eiks siel oo kettää ketä kuuntelis.

        Täl ketjul on kaik tervetulleita kirjottammaa, ei arvostella murretta eikä mittää muutakaa.

        Toivottavast tää miu kirjotuksein selkeytti, jos jollai on olt eri käsitys.

        Kirjotellaa nyt vaa sulas sovus keskenämme!!


      • Ruuneperi kirjoitti:

        Mää tykkä murteist. Tääl palstoil niit vaa kirjotetta ja kotopuales o pakko puhu muuto sanota, ettei se ossa enä puhukka, siit on tullu nii fiini.

        Mun oma murten on tualt Läntiselt Uurelmaalta mut kyl aika liki on turu murret.

        Älä ny ajattele, et mää arvostelen taik moiti. Jokasel o oma murre tai puhekiäl ja sil hyvä.

        Mää kumminki huamasi, et sää kirjotat esimerkiks likka ku turkulaine sano flikka. Onk sunki murtes joku niis n. viirest erilaisest fraktiost (osamurttest) mitä turuseurul puhuta. Laitlainenki o muuto yks.

        kävin maalaistaloissa eri pitäjissä ihmettelin kun niin lyhällä välillä murre oliki vähä erilaista,just lounaissuomessa.
        Eikös se Mikkel Agrikola ottanu lounaasta sen kielen mallin.


      • luulen,
        aare' kirjoitti:

        koon oman Mynämäe karjala,laitila ja Turu murtte
        osist.
        Ei se ol puhrast missä kohti , mut ei tart mun miälest ollakka.
        Sit o viäl se jut ko mää joutusi töihi isä kualema jälkke jäi koulu käymät.
        En ossa kiälioppi ja jos kirjotta hianost nii ain o joku irvimäs puuttuva pilkku.
        Tämmöttös ko kirjotta nii harvema ossa tul sanoma mis men vääri,on enemä vapaut ilmast ittiäs
        Ole huaman senki et mu kirjotus vähä muuttu ,riippu siit olen kiukkune vai en.
        Ku o oikke tohkesas nii pätki enemä,nii et semmottos

        että meillä jokkaisella suomalaisella on oma murteemma. Jokkainen on oman äitinsä ja isänsä lapsi.
        Heillä taas on ollu oma taustansa. Pilikkuja ja pisteitä miettiköön he, joilla ei oo tärkiämpää asiaa. Sulla on taito kirijotella maan mahtavampii tilannenäytelmii, ku Kivi aikonaan.

        Niissä mä nään vaikkapa taivaan alla olevan veen!


      • Lokari1
        Ruuneperi kirjoitti:

        Et simmot. Mää ole huamavinas, et murret o loppuje lopuks aika vaikja kirjotta. Ku teksti katto jälkempäi ni tuntu ettei mikkä ol koska iha oike.

        kyl n.s. kirjakiäli o helpompa

        Oikeenkirjotus kuh ei olekan mun parhaita puoalijanih .

        Tämmöstä vähäsen murteelista mää olen aina kirjotanuh jah aika hyvin sen on ihmiset ymmärtäneet jos ovat haluneet ymmärtää nääs.

        Meinaan kuh on ollu paljo semosija jokka ei haluakkan mua ymmärtää.

        Mää kyl luulenkih et neet on jotenkih ylpaitä vaan kuh ei mua ymmärrä.

        Määen semosija oikeen paljo vaivaaka kirjotelullanih enkä puheillanikan .

        Nääs kuh mää olen ajatellu jah huomanu et mää olen kyl kulkeella, mut emää ole kerjuulla.

        Ainiih mehä puhutiinki siitä murteesta jah oikeenkirjotamisesta, eihän toi mun kulkeella olonih siihen mitenkään kuulu eikä nävykän juuh.

        Kyl mää olen vieälä siinä toivosa et seh mun passini tulee ajoissa et mää kerkijän siihen kilpailuun tuomariks.

        Vaikka seh passin teko kyl ottaa mun mieälestäni liika pitkän ajjan.

        Jos seh lupaus jonka sain lähetykstöstä pitää paikkansa niih määä olen joskus heinäkuun puolessa välissä suoamessa.

        Mut emää oikeen tierä luotaa kuh sain vaan koneenkans puhuva, vaikka toiseksensa voi ollakih ettei valehrellu yhtikän, kuh sano kuinka kauvan seh passin anomus kestäää....

        Jos olisinkih saanu puhuva oikeen ihmisen kans niih olisin kysässy et onkos se puu jo kaarettu mistä se mun passinih tehrään,
        Helkutti mut kuh koneen kans nykysin vaan saa asijoira jah selvitellä asijoitansa ja muutenkih selvitellä melkeen joka paikasa.

        Orotelkaa nyh likat kyl mää koitan parastanih et mää pääsisi tulleeen sanoon seh mun arvionih nääs siittä kilpailusta nääs.

        Olen mää saanu joh muutaman ilmoitautumisen, et ky neet kilpailut piretään ihan varmaan .

        Emää vielä viitti sanova ketkä on ilmoitutuneet..

        Tulkaas likat joukolla sinne tammelan torille, mää annan sit kuh mää pääsen suoameen sen tarkan ajan, tänne murrepalstalle.

        Pitkänkös ajan tee likat tarvitette valmistautumiseenneh?

        Meinaan ettei kukaan pääse sanoon et liika pian piti tulla kilpailuuun....

        Nyt mää menen iltapäivä kahvin keitoon, mää hajin jus jäistä pullakih .

        Terv: Lokari1.


      • jjoutava5 kirjoitti:

        kävin maalaistaloissa eri pitäjissä ihmettelin kun niin lyhällä välillä murre oliki vähä erilaista,just lounaissuomessa.
        Eikös se Mikkel Agrikola ottanu lounaasta sen kielen mallin.

        Kyl turku varmast o ikänku Suame sivistyksen kehto.

        On tääs sentä vanha pääkaupunki ja ols mahrollisest viäläki jollei joku tamperelaine ols sählänny tulitikkujen kans ja polttanup poroks koko puuturu.

        Nii, ja ensmätteks tänne törmätänki ku merelt tulla.

        Tuatti se kristinuskoki Suamen Turun kautta. Tapettu vissi ols jollei ols uskon tullu.

        Joka miakkan tarttu se miakkan kuale! Kyl sitä vaa niimpal kuallanki jos toine ajattele piiru verra ei taval ku toine - uskonost tarkota.

        Kyl politikokki siätävä toisias pal parema. Porvari ja kommunistikki voiva olla melkke ystävi vaik tual poliitisil arenoil ollaiski melkken kraiveleis kii.


      • ullamirjami¤
        Lokari1 kirjoitti:

        Oikeenkirjotus kuh ei olekan mun parhaita puoalijanih .

        Tämmöstä vähäsen murteelista mää olen aina kirjotanuh jah aika hyvin sen on ihmiset ymmärtäneet jos ovat haluneet ymmärtää nääs.

        Meinaan kuh on ollu paljo semosija jokka ei haluakkan mua ymmärtää.

        Mää kyl luulenkih et neet on jotenkih ylpaitä vaan kuh ei mua ymmärrä.

        Määen semosija oikeen paljo vaivaaka kirjotelullanih enkä puheillanikan .

        Nääs kuh mää olen ajatellu jah huomanu et mää olen kyl kulkeella, mut emää ole kerjuulla.

        Ainiih mehä puhutiinki siitä murteesta jah oikeenkirjotamisesta, eihän toi mun kulkeella olonih siihen mitenkään kuulu eikä nävykän juuh.

        Kyl mää olen vieälä siinä toivosa et seh mun passini tulee ajoissa et mää kerkijän siihen kilpailuun tuomariks.

        Vaikka seh passin teko kyl ottaa mun mieälestäni liika pitkän ajjan.

        Jos seh lupaus jonka sain lähetykstöstä pitää paikkansa niih määä olen joskus heinäkuun puolessa välissä suoamessa.

        Mut emää oikeen tierä luotaa kuh sain vaan koneenkans puhuva, vaikka toiseksensa voi ollakih ettei valehrellu yhtikän, kuh sano kuinka kauvan seh passin anomus kestäää....

        Jos olisinkih saanu puhuva oikeen ihmisen kans niih olisin kysässy et onkos se puu jo kaarettu mistä se mun passinih tehrään,
        Helkutti mut kuh koneen kans nykysin vaan saa asijoira jah selvitellä asijoitansa ja muutenkih selvitellä melkeen joka paikasa.

        Orotelkaa nyh likat kyl mää koitan parastanih et mää pääsisi tulleeen sanoon seh mun arvionih nääs siittä kilpailusta nääs.

        Olen mää saanu joh muutaman ilmoitautumisen, et ky neet kilpailut piretään ihan varmaan .

        Emää vielä viitti sanova ketkä on ilmoitutuneet..

        Tulkaas likat joukolla sinne tammelan torille, mää annan sit kuh mää pääsen suoameen sen tarkan ajan, tänne murrepalstalle.

        Pitkänkös ajan tee likat tarvitette valmistautumiseenneh?

        Meinaan ettei kukaan pääse sanoon et liika pian piti tulla kilpailuuun....

        Nyt mää menen iltapäivä kahvin keitoon, mää hajin jus jäistä pullakih .

        Terv: Lokari1.

        miäli tulla Tampereelle . Mää oon monta vuatta harkinnu ottaa Jerrylle kanssa passi ,mutta
        kusse maksaa niin paljo ja se olis täytyny kanssa ajoissa hommata.
        ´Mää voin kyllä ny näin tutussa ja mukavassa seurassa sanoo, että ollaan me käyty suamessa ilma passiaki "jäniksenä".
        Mutta siittä on jo ainaki 4v. Poika oli sillo hesassa tyässä ,mutta ny ei oo kuh sen tyttö siä ja se on ammatiltaan lentoemäntä, niin hänkään ei oo paljoo kerralla kotona.
        Sitten hänellä on ne pikkuset tytötkin .

        Nysse on sitte kesä kauneimmillaan ,vaikka täällä tuli jossain luntaki,tälläviikolla.
        Emmää kyllä nähny täällä meilläpäin,lehret kirjotti ,että on sitä lunta ennenki tullu samaan vuarenaikaa ,kai ne koitti rauhotella ettei ihmiset mee iha paniikkiin ,kun siittä ilmastonmuutoksesta on niin paljo kirjoteltu,,, aattelin vaan nääs sillai.


      • kysymys aiemmin
        monica kirjoitti:

        ku luin siu kirjotukseis. Mis on haastettu murreketjust et on vaatimuksii henkilöist??

        Mie oon alottant alkupuhheella enkä koskaa oo sanont mittää henkilökohtaista.

        Ainoastaa et murreketjul haastetaa murteella, se on ainut vaatimus olt.

        En tiijä, mut miust tuntu et sie tarkotit minnuu, oisitha muuto maininnu enemmä et asia ois selvinny.

        Siul vaa nyt on jottai minnuu vastaa et pittää antaa aihetta riitasee kirjotuksee.

        Mut mie en tälkertaa syty enempää olemaa er mieltä, et oon pahoillain.

        Puraha paineitas siel koton, vai eiks siel oo kettää ketä kuuntelis.

        Täl ketjul on kaik tervetulleita kirjottammaa, ei arvostella murretta eikä mittää muutakaa.

        Toivottavast tää miu kirjotuksein selkeytti, jos jollai on olt eri käsitys.

        Kirjotellaa nyt vaa sulas sovus keskenämme!!

        muissa ketjuissa esiintyneistä asioista.


      • luulen, kirjoitti:

        että meillä jokkaisella suomalaisella on oma murteemma. Jokkainen on oman äitinsä ja isänsä lapsi.
        Heillä taas on ollu oma taustansa. Pilikkuja ja pisteitä miettiköön he, joilla ei oo tärkiämpää asiaa. Sulla on taito kirijotella maan mahtavampii tilannenäytelmii, ku Kivi aikonaan.

        Niissä mä nään vaikkapa taivaan alla olevan veen!

        Aare ku ei oo välittänt vastata siul, nii mie teen senkkii.

        Kuule, ollaa me jokkane vanhempie lapsii, mut miust sil ei oo murteihe kans mittää tekemistä.

        Katoha ku miust murteet ja kirjakieli sekä yleiskieli on eriksee, jot kaik puhuttu ei ookkaa murretta.

        Sit, mist ihmeest tilannenäytelmist sie haastat? Mieko en oo huomant mittää erikois tilanteista Aaren kirjottavan, iha vaa tavallisii asioita.

        Siu mielest Aare on jokkuu erikois lahjakkuus? Voipha se niikii olla. Mut miust sie vähä yliammut asiaa.

        Sie sanot - et sie näät vaikka taivaan alla olevan veen. Herraisä jos sie et oo enne näht suomes vessii nii joha on ihme, tääl ku on tuhansii järvii, nii kyl ois pitänt näkkyy. - Siis taivaan alla olevat veet, ja sit jos oot matkustant nii sielkkii on vessii näkyvil, et kyl niitä ain on olt. Tätähä sie tarkotit visii.

        Voisitha sie minnuuki vähä kehhuu ja sannoo et mie oon kans mahottoman hyvä, et oikei taivaan kansi aukee ja mie meen sin mustaa aukkoo, et oon sin sopiva.

        Nyt miun on viisasta lopettaa, älä siekää ota miu juttujain vakavast, kuha satuin olemaa leikkisäl tuulel.

        Mut viel mie sanon et älä Aaretta vertaa Kivvee, hää ei oo nii hyvä, eikä sinnepäinkää:))


      • kysymys aiemmin kirjoitti:

        muissa ketjuissa esiintyneistä asioista.

        muissa murreketjuissa vai vallan muissa ketjuissa?? Sekavaa on. Mie en setvi tätä asiaa enempää.


      • ei tässä nyt
        monica kirjoitti:

        muissa murreketjuissa vai vallan muissa ketjuissa?? Sekavaa on. Mie en setvi tätä asiaa enempää.

        ole kysymys sinusta!


      • ei tässä nyt kirjoitti:

        ole kysymys sinusta!

        Miun pittää sannoo taas et, mie en suinkaa luje kaikii kirjotuksii mitä tääl kirjotettaa muual ko murreketjus. Nii en tiijä mitä kirjotellaa murreketjust tai vaik minustakkii? Miul ko on näi ainankkii kesäaikan paljo muutakkii.

        Mut nyt tää tul meijä kese selväks, kiitos kun selvensit asian.

        Täs samal mie sanokii kiitoksii Likka321 hää ku ol lausunt miusta mukavast,(tuol toises Sinikynän ketjus) et oikei mieltä lämmitti. Näi sitä tullee joskus kiitostakkii.


      • aare'
        monica kirjoitti:

        Aare ku ei oo välittänt vastata siul, nii mie teen senkkii.

        Kuule, ollaa me jokkane vanhempie lapsii, mut miust sil ei oo murteihe kans mittää tekemistä.

        Katoha ku miust murteet ja kirjakieli sekä yleiskieli on eriksee, jot kaik puhuttu ei ookkaa murretta.

        Sit, mist ihmeest tilannenäytelmist sie haastat? Mieko en oo huomant mittää erikois tilanteista Aaren kirjottavan, iha vaa tavallisii asioita.

        Siu mielest Aare on jokkuu erikois lahjakkuus? Voipha se niikii olla. Mut miust sie vähä yliammut asiaa.

        Sie sanot - et sie näät vaikka taivaan alla olevan veen. Herraisä jos sie et oo enne näht suomes vessii nii joha on ihme, tääl ku on tuhansii järvii, nii kyl ois pitänt näkkyy. - Siis taivaan alla olevat veet, ja sit jos oot matkustant nii sielkkii on vessii näkyvil, et kyl niitä ain on olt. Tätähä sie tarkotit visii.

        Voisitha sie minnuuki vähä kehhuu ja sannoo et mie oon kans mahottoman hyvä, et oikei taivaan kansi aukee ja mie meen sin mustaa aukkoo, et oon sin sopiva.

        Nyt miun on viisasta lopettaa, älä siekää ota miu juttujain vakavast, kuha satuin olemaa leikkisäl tuulel.

        Mut viel mie sanon et älä Aaretta vertaa Kivvee, hää ei oo nii hyvä, eikä sinnepäinkää:))

        mul ei ol aikomustaka viär sun paikkas ketju alottajan.
        Sanota ny viäl seeki et en ol kirjailijaks pyrkin,eikä muu kyvy siihe piissa.
        Jos joku outo tommossi kirjotta nii em mää sil mittä voi.
        Sen tähre mää toivonki et älkkä sotkeko minu mukka jos teil o jotta kähinä.
        Jos jotta suara kysytä nii mää yritä kyl vastat,tyän tähre en kerk koko aikka kone viäres olema.
        Taita ol paremp et pirä paussi ko tuntu oleva ukkost ilmas.


      • aare' kirjoitti:

        mul ei ol aikomustaka viär sun paikkas ketju alottajan.
        Sanota ny viäl seeki et en ol kirjailijaks pyrkin,eikä muu kyvy siihe piissa.
        Jos joku outo tommossi kirjotta nii em mää sil mittä voi.
        Sen tähre mää toivonki et älkkä sotkeko minu mukka jos teil o jotta kähinä.
        Jos jotta suara kysytä nii mää yritä kyl vastat,tyän tähre en kerk koko aikka kone viäres olema.
        Taita ol paremp et pirä paussi ko tuntu oleva ukkost ilmas.

        älä paussille rupia. Naiset vaa torrailee.
        Ollaan vaan olevinaan.


      • kummasta
        monica kirjoitti:

        Aare ku ei oo välittänt vastata siul, nii mie teen senkkii.

        Kuule, ollaa me jokkane vanhempie lapsii, mut miust sil ei oo murteihe kans mittää tekemistä.

        Katoha ku miust murteet ja kirjakieli sekä yleiskieli on eriksee, jot kaik puhuttu ei ookkaa murretta.

        Sit, mist ihmeest tilannenäytelmist sie haastat? Mieko en oo huomant mittää erikois tilanteista Aaren kirjottavan, iha vaa tavallisii asioita.

        Siu mielest Aare on jokkuu erikois lahjakkuus? Voipha se niikii olla. Mut miust sie vähä yliammut asiaa.

        Sie sanot - et sie näät vaikka taivaan alla olevan veen. Herraisä jos sie et oo enne näht suomes vessii nii joha on ihme, tääl ku on tuhansii järvii, nii kyl ois pitänt näkkyy. - Siis taivaan alla olevat veet, ja sit jos oot matkustant nii sielkkii on vessii näkyvil, et kyl niitä ain on olt. Tätähä sie tarkotit visii.

        Voisitha sie minnuuki vähä kehhuu ja sannoo et mie oon kans mahottoman hyvä, et oikei taivaan kansi aukee ja mie meen sin mustaa aukkoo, et oon sin sopiva.

        Nyt miun on viisasta lopettaa, älä siekää ota miu juttujain vakavast, kuha satuin olemaa leikkisäl tuulel.

        Mut viel mie sanon et älä Aaretta vertaa Kivvee, hää ei oo nii hyvä, eikä sinnepäinkää:))

        nuo miekkoset luuli meijän riijelleen? Mää lukkiin sun kirijotukses jo päivällä, ja nauratti niin mahottomasti. Sulla on hallusas tuo huumorinkukka, jonka luulin täälä kukkivan jokkaisen porstuvasa.

        Itte oon niin novviisi, etten oo sun juttuihisi vielä syventyny, mutta luppaan neki lukia, ja sitte sua kehua, vaikka maasta taivaaseen, jos on tarvis!


      • aare' kirjoitti:

        mul ei ol aikomustaka viär sun paikkas ketju alottajan.
        Sanota ny viäl seeki et en ol kirjailijaks pyrkin,eikä muu kyvy siihe piissa.
        Jos joku outo tommossi kirjotta nii em mää sil mittä voi.
        Sen tähre mää toivonki et älkkä sotkeko minu mukka jos teil o jotta kähinä.
        Jos jotta suara kysytä nii mää yritä kyl vastat,tyän tähre en kerk koko aikka kone viäres olema.
        Taita ol paremp et pirä paussi ko tuntu oleva ukkost ilmas.

        onks teilpäi ukkone jyssäytelly, ko sie tuommosii haastelet? Mist ootkkii saant sellase mielkuvan et mie tosissaan jottai tuollasii eppäilisin.

        Ei pitäis huumorii heittää ku ei tunne kaikkie huumoritajjuu. Aare hyvä miul ko ol sopivaa aikaa ja halluu viljellä pienttä hauskaa, nii luulin ko sanoinkii siin et tää on leikkii. Mut sie et olt vastaanottavaine miu huomautuksel.

        Eikä meil olt mittää kähinää häne kans, ja näytti hää ymmärtävän ko mie sanoin et ota tää niiku leikillä, on ottant ko viel ei oo ottant yhteyttä(kirjottant).

        Oon pahoillani et en osannu asiaa ilmasta siul siltaval ko tarkotin.

        Vieläkii oon hämmätynyt siu kirjotuksestais. Ihmetelen etkö huomannu ku koko kirjees heitin leikkii??

        Älä nyt vaa ennää vastaa kiukkusest. Jos kiukuttaa, älä hyväihme vastaa lainkaa.


      • aare'
        monica kirjoitti:

        onks teilpäi ukkone jyssäytelly, ko sie tuommosii haastelet? Mist ootkkii saant sellase mielkuvan et mie tosissaan jottai tuollasii eppäilisin.

        Ei pitäis huumorii heittää ku ei tunne kaikkie huumoritajjuu. Aare hyvä miul ko ol sopivaa aikaa ja halluu viljellä pienttä hauskaa, nii luulin ko sanoinkii siin et tää on leikkii. Mut sie et olt vastaanottavaine miu huomautuksel.

        Eikä meil olt mittää kähinää häne kans, ja näytti hää ymmärtävän ko mie sanoin et ota tää niiku leikillä, on ottant ko viel ei oo ottant yhteyttä(kirjottant).

        Oon pahoillani et en osannu asiaa ilmasta siul siltaval ko tarkotin.

        Vieläkii oon hämmätynyt siu kirjotuksestais. Ihmetelen etkö huomannu ku koko kirjees heitin leikkii??

        Älä nyt vaa ennää vastaa kiukkusest. Jos kiukuttaa, älä hyväihme vastaa lainkaa.

        rauha parempi ois,ehkä ol huano päivä.
        Koko päiv men tyks,is ja ajatteli vähä leputta hermoi,avasi murreketju ja heti tul vasta jotta outto.
        Sovita et anta ol ,näi kaunin ehton ei jaksamiätti joutavi.
        Eri asiast mun pit kirjotta mut katota huame ko taas olla vapaal,öitä sulle


      • kummasta kirjoitti:

        nuo miekkoset luuli meijän riijelleen? Mää lukkiin sun kirijotukses jo päivällä, ja nauratti niin mahottomasti. Sulla on hallusas tuo huumorinkukka, jonka luulin täälä kukkivan jokkaisen porstuvasa.

        Itte oon niin novviisi, etten oo sun juttuihisi vielä syventyny, mutta luppaan neki lukia, ja sitte sua kehua, vaikka maasta taivaaseen, jos on tarvis!

        niitä väärinkäsityksii tullee ain joskus. Mut olipas mukavaa ku sie kirjotit reippaasti, miul tul oikei semmone hyvä tunne.

        Juu, kyl mie yritän ain joskus viljellä humoriikii, mut tuntuu et ei ne mee ain peril. Miul ko ol selane ystävä ku Anttooni ja kirjottelin hänel, nii sain jatkuvast sannoo et tää on leikkii vaa. Eikä mänt peril.

        Anttoonil olikii nii ihana luonne et, hää ymmärsi het itse, ja vastas huumoril. Mut pahaks onneksein miun ol luovuttava ku Anttooni ol toise mies. Enhä voint jäähä oottamaa et hänest ois tult leski:))

        Mieko kysyin oikei Antoonilta et, onks tää viimone kirje ko mie hänel kirjotan? nii hää vastas, et olis hyvä:(( Näi meijä tiet eros, oi voi sentää......

        Eihä siun etunimi oo Anttooni?? Miul tuli vaa sellane tunne, ko siu kirjees on vähä saman tyyline, ko sen Anttoonin. Eihä oo? ettei miu kaipuuni taas herrää, häntä kohtaa.

        Sie lupasit lukkee miu kirjotuksii, ei ne kaik oo kuule huumoril kirjotettuu, siel on vaik mitä. Mut sit näät et tääl joutuu kunniastaa kii pitämmää kynsi hampain, mut kyl mie oon osant pittääkkii.

        Nonii, en mie enemmppää sinnuu vaivaa kirjotuksellain, sainpaha kertoo omast entisest ystävästäinkkii se helpotti nii kamalast miu olotillaa, ja ikäväkkii niiko vähä helpotti.

        Nää yön hiljaset heket saa miut tunnelmoimaan, siks tästäkkii kirjeest tul näi lämmin ja lähheine, ko mieles pyörii tuo Anttooni ystäväin.
        Sit ko sie herräät nii mie toivotan huomenta ystäväin, terveisin Monica.

        Voinha kirjottaa pienen runon Anttoonil, ja se kuuluu näi.

        Anttooni ystäväin
        sua kaipaan ikävissäin
        mut tiedäthän sen
        sua ain ihailen
        luokses mieleni ain palaa
        susta unelmoin mä salaa
        mut oottamaan en sua jää
        etsin uutta ystävää
        jos uuven löytää vois
        ikäväin haihtuis pois
        yksi toivomus mulla
        tää ota huumorilla.


      • ullamirjami¤
        jjoutava5 kirjoitti:

        älä paussille rupia. Naiset vaa torrailee.
        Ollaan vaan olevinaan.

        ilmassa ,ja niin ollukki muute . Hyvä kuh ei sentää akkasta, mää en kans tykkää semmosesta ,kai tiätte nääs, kuh nimeltä arvostellaa , voihan sitä sanoo miälipiteensä ,tottamaar" mutta konstit on monet.
        Ja toine tykkää äirestä ja toine tyttärestä.
        On niin monta miältä kuh on miästäki:=)


      • sille mittään,
        monica kirjoitti:

        niitä väärinkäsityksii tullee ain joskus. Mut olipas mukavaa ku sie kirjotit reippaasti, miul tul oikei semmone hyvä tunne.

        Juu, kyl mie yritän ain joskus viljellä humoriikii, mut tuntuu et ei ne mee ain peril. Miul ko ol selane ystävä ku Anttooni ja kirjottelin hänel, nii sain jatkuvast sannoo et tää on leikkii vaa. Eikä mänt peril.

        Anttoonil olikii nii ihana luonne et, hää ymmärsi het itse, ja vastas huumoril. Mut pahaks onneksein miun ol luovuttava ku Anttooni ol toise mies. Enhä voint jäähä oottamaa et hänest ois tult leski:))

        Mieko kysyin oikei Antoonilta et, onks tää viimone kirje ko mie hänel kirjotan? nii hää vastas, et olis hyvä:(( Näi meijä tiet eros, oi voi sentää......

        Eihä siun etunimi oo Anttooni?? Miul tuli vaa sellane tunne, ko siu kirjees on vähä saman tyyline, ko sen Anttoonin. Eihä oo? ettei miu kaipuuni taas herrää, häntä kohtaa.

        Sie lupasit lukkee miu kirjotuksii, ei ne kaik oo kuule huumoril kirjotettuu, siel on vaik mitä. Mut sit näät et tääl joutuu kunniastaa kii pitämmää kynsi hampain, mut kyl mie oon osant pittääkkii.

        Nonii, en mie enemmppää sinnuu vaivaa kirjotuksellain, sainpaha kertoo omast entisest ystävästäinkkii se helpotti nii kamalast miu olotillaa, ja ikäväkkii niiko vähä helpotti.

        Nää yön hiljaset heket saa miut tunnelmoimaan, siks tästäkkii kirjeest tul näi lämmin ja lähheine, ko mieles pyörii tuo Anttooni ystäväin.
        Sit ko sie herräät nii mie toivotan huomenta ystäväin, terveisin Monica.

        Voinha kirjottaa pienen runon Anttoonil, ja se kuuluu näi.

        Anttooni ystäväin
        sua kaipaan ikävissäin
        mut tiedäthän sen
        sua ain ihailen
        luokses mieleni ain palaa
        susta unelmoin mä salaa
        mut oottamaan en sua jää
        etsin uutta ystävää
        jos uuven löytää vois
        ikäväin haihtuis pois
        yksi toivomus mulla
        tää ota huumorilla.

        mutta pakko on ainaki hymmyillä, ku sun kirijotuksias lukkee. Sannoit tuola jollekki, että sillä on suppia sanavarasto. Sulla ei oo sitä huolta. Sulla taitaa olla niitä sanoja sielä sanasesa arkusasi oikein maalimanennätyksellisen palijo.

        Ehkä nää huomaatki, että oonpa lukenu sun viestejäsi oikein suurennuslasilla. Sinäkö et tiijä kullerua? Ompa se ihime ja kumma.

        Tuosta Anttoonista. Ko mää oon vähä eri lajia. Mää tunsin kans kerran yhen Anttoonin, mutta ei se varmasti se sun ollu.

        Sulla taitaa olla samoja vinkeitä, ku mullaki. Näkkyy tuo runojalaka viipottavan sullaki ahkeraan. Mullaki on monesti helepompaa sanua joku asia runolla, ku muuten.

        Tästä tuli ny tämmöne tilikkutäkki, mutta kyllä on mukava lukia sun kirijoksiasi, ku sulla on tuo sanan säilä hallusas.

        On se, ihan näin meijän kesken, palijo vaikijampi kirijottaa tällä omanlaisella murteentapasella, ko ylleiskielellä. Nuita turkkulaisia ja muita sieltä päin olevia minä kyllä en ihimettelemästä lakkaa, miten ne puhhuu, ja ossaa vielä kirijottaakki.

        Sua kiitän vielä hienosta ketjusta!


      • aare'
        ullamirjami¤ kirjoitti:

        ilmassa ,ja niin ollukki muute . Hyvä kuh ei sentää akkasta, mää en kans tykkää semmosesta ,kai tiätte nääs, kuh nimeltä arvostellaa , voihan sitä sanoo miälipiteensä ,tottamaar" mutta konstit on monet.
        Ja toine tykkää äirestä ja toine tyttärestä.
        On niin monta miältä kuh on miästäki:=)

        vaik ole vähäaikka ollu tääl ni ole oppin et ei tart muut ko laitta hymynaama jutu loppu ,kaik o hyvi.
        Tämä o iha oma mailmas mis o paljo oppimist.


      • sille mittään, kirjoitti:

        mutta pakko on ainaki hymmyillä, ku sun kirijotuksias lukkee. Sannoit tuola jollekki, että sillä on suppia sanavarasto. Sulla ei oo sitä huolta. Sulla taitaa olla niitä sanoja sielä sanasesa arkusasi oikein maalimanennätyksellisen palijo.

        Ehkä nää huomaatki, että oonpa lukenu sun viestejäsi oikein suurennuslasilla. Sinäkö et tiijä kullerua? Ompa se ihime ja kumma.

        Tuosta Anttoonista. Ko mää oon vähä eri lajia. Mää tunsin kans kerran yhen Anttoonin, mutta ei se varmasti se sun ollu.

        Sulla taitaa olla samoja vinkeitä, ku mullaki. Näkkyy tuo runojalaka viipottavan sullaki ahkeraan. Mullaki on monesti helepompaa sanua joku asia runolla, ku muuten.

        Tästä tuli ny tämmöne tilikkutäkki, mutta kyllä on mukava lukia sun kirijoksiasi, ku sulla on tuo sanan säilä hallusas.

        On se, ihan näin meijän kesken, palijo vaikijampi kirijottaa tällä omanlaisella murteentapasella, ko ylleiskielellä. Nuita turkkulaisia ja muita sieltä päin olevia minä kyllä en ihimettelemästä lakkaa, miten ne puhhuu, ja ossaa vielä kirijottaakki.

        Sua kiitän vielä hienosta ketjusta!

        sie ihmetelit et mie en muistant kulleroo, en muistant, mut ko sit vähä mietin kauemmi nii, tulhase sielt.

        Nonii sie kävit sit lukemas miu kirjotuksiini, ja annoit ne pyyvetyt kehutkkii, kiitos vaa kiitoksist.

        Kuuleha mie en muistakkaa mist päi sie oot, ja oon tietämätön siu murteestaiskkii, anaha vähä vihiä miul? Jos oot kertont nii se on mänt miu "korvie" ohi.

        Vai vässäät siekkii runoja? mut annaha jonkimmmoine näyte miul, ja voisitha antaa semmose mielenkiintoo herättävän, mis sie eläyvyt tunteella:)).

        Kuuleha ku sie oot nyt löytänt tään murreketjun nii, otappa ihtelleis jokkuu vaki nimi, vaikket rekkaiskaa, tuntuu nii ouvolt kirjotella nimettömäl.

        Sit katoha ei tarvi arvailla onks vastant oikeel henkilöl, Miu syvän oikei läpättää ku mie ootan mil nimel mie voin siul kirjottaa??

        Sie ihmettelit mite turkuleiset oikei ossaavat tulkita turu murretta ja viel kirjottaakkii, en tiijä, mut mie oon ihastunt turu murteesee, kuntelisin sitä vaik kui paljo. On se nii lyhyttä ja nasevaa ja varmast vaikijaa kirjottaakki, niiko kaik muutkkii murteet.

        Mie en sit enemppää nyt haastelekkaa vaa jään oottammaa "kastatsie" ihteis ja mil nimel, Ota semmone oikei mukavan sorttine nimi ihtelleis, ko sie oot nii mukava kirjottelemaakii.

        Nonnii, aamu jo valkenee, ja näyttää tuleva oikei kaunis päivä,mie toivotankii siul mukavaa alkavaa päivää, ja mielenkiintoo murreketjuu kohtaa. Kirjotappaha taas.


      • moonikan
        sille mittään, kirjoitti:

        mutta pakko on ainaki hymmyillä, ku sun kirijotuksias lukkee. Sannoit tuola jollekki, että sillä on suppia sanavarasto. Sulla ei oo sitä huolta. Sulla taitaa olla niitä sanoja sielä sanasesa arkusasi oikein maalimanennätyksellisen palijo.

        Ehkä nää huomaatki, että oonpa lukenu sun viestejäsi oikein suurennuslasilla. Sinäkö et tiijä kullerua? Ompa se ihime ja kumma.

        Tuosta Anttoonista. Ko mää oon vähä eri lajia. Mää tunsin kans kerran yhen Anttoonin, mutta ei se varmasti se sun ollu.

        Sulla taitaa olla samoja vinkeitä, ku mullaki. Näkkyy tuo runojalaka viipottavan sullaki ahkeraan. Mullaki on monesti helepompaa sanua joku asia runolla, ku muuten.

        Tästä tuli ny tämmöne tilikkutäkki, mutta kyllä on mukava lukia sun kirijoksiasi, ku sulla on tuo sanan säilä hallusas.

        On se, ihan näin meijän kesken, palijo vaikijampi kirijottaa tällä omanlaisella murteentapasella, ko ylleiskielellä. Nuita turkkulaisia ja muita sieltä päin olevia minä kyllä en ihimettelemästä lakkaa, miten ne puhhuu, ja ossaa vielä kirijottaakki.

        Sua kiitän vielä hienosta ketjusta!

        ittekehu haisoo! Ittelleen käyp vuorokeskustelluu..


      • AlmaM
        monica kirjoitti:

        sie ihmetelit et mie en muistant kulleroo, en muistant, mut ko sit vähä mietin kauemmi nii, tulhase sielt.

        Nonii sie kävit sit lukemas miu kirjotuksiini, ja annoit ne pyyvetyt kehutkkii, kiitos vaa kiitoksist.

        Kuuleha mie en muistakkaa mist päi sie oot, ja oon tietämätön siu murteestaiskkii, anaha vähä vihiä miul? Jos oot kertont nii se on mänt miu "korvie" ohi.

        Vai vässäät siekkii runoja? mut annaha jonkimmmoine näyte miul, ja voisitha antaa semmose mielenkiintoo herättävän, mis sie eläyvyt tunteella:)).

        Kuuleha ku sie oot nyt löytänt tään murreketjun nii, otappa ihtelleis jokkuu vaki nimi, vaikket rekkaiskaa, tuntuu nii ouvolt kirjotella nimettömäl.

        Sit katoha ei tarvi arvailla onks vastant oikeel henkilöl, Miu syvän oikei läpättää ku mie ootan mil nimel mie voin siul kirjottaa??

        Sie ihmettelit mite turkuleiset oikei ossaavat tulkita turu murretta ja viel kirjottaakkii, en tiijä, mut mie oon ihastunt turu murteesee, kuntelisin sitä vaik kui paljo. On se nii lyhyttä ja nasevaa ja varmast vaikijaa kirjottaakki, niiko kaik muutkkii murteet.

        Mie en sit enemppää nyt haastelekkaa vaa jään oottammaa "kastatsie" ihteis ja mil nimel, Ota semmone oikei mukavan sorttine nimi ihtelleis, ko sie oot nii mukava kirjottelemaakii.

        Nonnii, aamu jo valkenee, ja näyttää tuleva oikei kaunis päivä,mie toivotankii siul mukavaa alkavaa päivää, ja mielenkiintoo murreketjuu kohtaa. Kirjotappaha taas.

        Niihä se oikiasti on, että pitäshä sitä esitellä ittesä ensinnä. Oon vain aika vähä aikaa täälä luuraillu teijän kirijotuksia.
        Aattelin, että josko sopis tuo nimi tuola ylläällä? Sanopa, onko se ehkä liijan lähellä jonku toisen! Vai onko siinä jottain muuta sopimatonta?

        Mää kyllä voin sen auliisti muuttaa.
        Ommaa mummua muistellen mää tuon yritin kehitellä.

        Kyssyit tuota mun "murretta". Se taitaa olla semmone sillisallaatti keski-, ja pohojospohojalaisesta, lisättynä vielä kainuulaistaki vaikutusta.

        Jos katotaan etelästä, niin oon kotosi pohojosesta, ja päinvaston. Sieltä liki Suomen keskipisteestä.

        Mulla taisi mennä runosuoni tukkoon pelekästä ramppikuumeesta, ku ei tuu, vaikka kuinka yrittäs. Tein mää montaki runua eilen, mutta niitten tapahtumat oli vääränä vuojenaikana, ku ny ollaan jo Jussin lähellä. Eikä niisä ny ollut tunteen palua, eikä palijo muutakaa jalua.

        Mää jätän sen opinnäytteen hautumaan, ja yritän sitten ku runolähe taas aukijaa.
        Lujeskelen sillä välin teijän muitten mainijoita aikaansaannoksia.


      • AlmaM kirjoitti:

        Niihä se oikiasti on, että pitäshä sitä esitellä ittesä ensinnä. Oon vain aika vähä aikaa täälä luuraillu teijän kirijotuksia.
        Aattelin, että josko sopis tuo nimi tuola ylläällä? Sanopa, onko se ehkä liijan lähellä jonku toisen! Vai onko siinä jottain muuta sopimatonta?

        Mää kyllä voin sen auliisti muuttaa.
        Ommaa mummua muistellen mää tuon yritin kehitellä.

        Kyssyit tuota mun "murretta". Se taitaa olla semmone sillisallaatti keski-, ja pohojospohojalaisesta, lisättynä vielä kainuulaistaki vaikutusta.

        Jos katotaan etelästä, niin oon kotosi pohojosesta, ja päinvaston. Sieltä liki Suomen keskipisteestä.

        Mulla taisi mennä runosuoni tukkoon pelekästä ramppikuumeesta, ku ei tuu, vaikka kuinka yrittäs. Tein mää montaki runua eilen, mutta niitten tapahtumat oli vääränä vuojenaikana, ku ny ollaan jo Jussin lähellä. Eikä niisä ny ollut tunteen palua, eikä palijo muutakaa jalua.

        Mää jätän sen opinnäytteen hautumaan, ja yritän sitten ku runolähe taas aukijaa.
        Lujeskelen sillä välin teijän muitten mainijoita aikaansaannoksia.

        jotenkkii vaa tuntuu et, nyt on vaikenemine kultaa...Kysyin juu siu murteest? sainkkii iha selvän vastauksen, siul on sit sellasta vähä sielt sun täält tarttunutta, niiko meil kaikil muillakkii.

        On se runojen rustaamine vaa selasta et, ei ne valkene millovaa, ei ain saa aikaa mimmostakkaa jälkee, mut sit taas toisinaa runoja syntyy iha niinku tyhjää vaa.

        Näi miekkii oon huomant, mut on sanottava et kyl runoje harrastus on mukavaa puuhaa. siit niiko innostuu ku, saap ihtestää mieleisensä runon aikaseks.

        "Eihä se kukkokaa käskyst laula" sitä mie vaa et, kyl se runokkii aikanaa siul heltii. Jään oottamaa.

        Tuost nimest viel senverra et, jos se siul soppii nii, muil ei oo siihe mittää sanomista. Sehä onkkii vapaaehtone asia ja voitha sie jatkaa samalviisii ku tähänkkii asti, mite vaa.
        Mukavaa illanjatkoo siul.


    • summa summarum

      eikä häntää noilla itä-murteitten puhujilla.Asioista jaaritellaan kiven ja kannon kautta sinne sun tänne jaarittelun halusta.Jopa oman itsen tehostamisen halusta ja ei millään pahalla,mut läpi kuultaa,miten oikeessa ollaan olevinaan joka asiassa.Piikitellään sanakiemuroin ja paheksutaan asioita ja sitten sanotaan,etkös sie leikkii ymmärrä.
      Länsisuomalainen on enmmän tosissaan sanomisissaan ja sannoo suoraan mitä tarkoittaa.
      Kyllä se vissi ero on niin!

      • suoraa männä laukomaa kaikkii törkeyksii toiste silmil, pitäis senverra olla sivistystä. Sitä mieltä mie oon.

        Vai männöö ne länsuomalaiset suoraa asiaa? ei kaik naisets siint tykkää, pitää lähestyy silviisii hiljaa ja hienotunteisest, ossaatha sie arvata?

        Pittäähä se kissankkii oma häntäsä nostaa, ei sitä muut tee. Niihä se on meil ihmisilkkii, jokkane pittää itestää huolen, et siekää näytä toisist huolehtiva.

        Sit sie sanot et itseensä tehostellaa, no mikä ettei jos on aihetta, niihä ne muutkii tekköö, niikö siekii nyt.

        Eihä sitä kukkaa rupija maas mahallaa olemmaa ja konttaamaa ku muutekki pääsee etteepäi.

        Sie kerroit et ei millää pahalla? Kyl mie het ymmärsin et hyvväähä sie kaiken aikaa tarkotatkkii! Ethä sie ossaa riitaa haastaakkaa.

        Tää vastaus tälkertaa saa riittää siul näi pyhä aamun, ja toivonkii iha suoralt käjet et toivottavast sinnuu helpotti tuo vuojatus. Seku montaa helpottaa.

        Muista nyt hillitä kiivas luonteis.


      • summa s.
        monica kirjoitti:

        suoraa männä laukomaa kaikkii törkeyksii toiste silmil, pitäis senverra olla sivistystä. Sitä mieltä mie oon.

        Vai männöö ne länsuomalaiset suoraa asiaa? ei kaik naisets siint tykkää, pitää lähestyy silviisii hiljaa ja hienotunteisest, ossaatha sie arvata?

        Pittäähä se kissankkii oma häntäsä nostaa, ei sitä muut tee. Niihä se on meil ihmisilkkii, jokkane pittää itestää huolen, et siekää näytä toisist huolehtiva.

        Sit sie sanot et itseensä tehostellaa, no mikä ettei jos on aihetta, niihä ne muutkii tekköö, niikö siekii nyt.

        Eihä sitä kukkaa rupija maas mahallaa olemmaa ja konttaamaa ku muutekki pääsee etteepäi.

        Sie kerroit et ei millää pahalla? Kyl mie het ymmärsin et hyvväähä sie kaiken aikaa tarkotatkkii! Ethä sie ossaa riitaa haastaakkaa.

        Tää vastaus tälkertaa saa riittää siul näi pyhä aamun, ja toivonkii iha suoralt käjet et toivottavast sinnuu helpotti tuo vuojatus. Seku montaa helpottaa.

        Muista nyt hillitä kiivas luonteis.

        miten monisanasesti sinun piti asia sannoo:sinä oot oikeessa,ei eräviä mielipiteitä suvaita.Ihan rauhallisesti,länssuomalaisen tapaan asiani sanoin.Ei me tyhjänpäiväsistä asioista kiivastuta ja jos,ni sitten se onkin menoo.
        Antas Bill nyt tällasenkin mielipiteen pysyy paikallaan,vaikka palstanpitäjä mielellään kinasteluks täänkin kääntäs.


      • summa s. kirjoitti:

        miten monisanasesti sinun piti asia sannoo:sinä oot oikeessa,ei eräviä mielipiteitä suvaita.Ihan rauhallisesti,länssuomalaisen tapaan asiani sanoin.Ei me tyhjänpäiväsistä asioista kiivastuta ja jos,ni sitten se onkin menoo.
        Antas Bill nyt tällasenkin mielipiteen pysyy paikallaan,vaikka palstanpitäjä mielellään kinasteluks täänkin kääntäs.

        Iha monisanaisesti pit vastata siul ko sie nii moninaisesti haastoit, lujeksie sanatkkii mite monta saa sannoo, herraisä sentää.

        Siu vaatimukseis männöö nyt vähä lapselliseks, katoha kukin haastaa niiko oma luonteensa kullakkii on. Mieko oon sellasat kirjottavvaa sorttii nii niitä sanoja mie pakkaan käyttämää.

        Saitha sie sannoo eriävät mielpitteet, ei kukkaa kenenkää suuta voi tukkii.

        Sit lopuks sie sanot et antas BilMan tään olla, miust tämmöset kirjotukset mihi sie annat aihetta, saap lentää taivaan tuulii, näil ei oo mittää virkaa,,,,, on tai ei.

        Mieko en välitä enemmppää käyvä kirjeenvaihtoo siu kans, nii mie sanonkii, et ole suvaitsevampi muitakkii kohtaa. Jätä se kajehtimine pois, se vaa kuluttaa ihmistä.


      • summa s.
        monica kirjoitti:

        Iha monisanaisesti pit vastata siul ko sie nii moninaisesti haastoit, lujeksie sanatkkii mite monta saa sannoo, herraisä sentää.

        Siu vaatimukseis männöö nyt vähä lapselliseks, katoha kukin haastaa niiko oma luonteensa kullakkii on. Mieko oon sellasat kirjottavvaa sorttii nii niitä sanoja mie pakkaan käyttämää.

        Saitha sie sannoo eriävät mielpitteet, ei kukkaa kenenkää suuta voi tukkii.

        Sit lopuks sie sanot et antas BilMan tään olla, miust tämmöset kirjotukset mihi sie annat aihetta, saap lentää taivaan tuulii, näil ei oo mittää virkaa,,,,, on tai ei.

        Mieko en välitä enemmppää käyvä kirjeenvaihtoo siu kans, nii mie sanonkii, et ole suvaitsevampi muitakkii kohtaa. Jätä se kajehtimine pois, se vaa kuluttaa ihmistä.

        tarkoitin kyllä sinua,en Biliä,heh!
        Elä nyt ennää kiivastele, oonkin jo ihan hissukseen.Ootkos polttanu nahkais auringossa?
        Kysyn sinun laillas,etkös leikkii ymmärrä!


      • summa s. kirjoitti:

        tarkoitin kyllä sinua,en Biliä,heh!
        Elä nyt ennää kiivastele, oonkin jo ihan hissukseen.Ootkos polttanu nahkais auringossa?
        Kysyn sinun laillas,etkös leikkii ymmärrä!

        helppo ol tunnistaa. Mite vaivuit noi ala-arvosee kirjottelluu. Kaikkii se katteus teetättää. Sie änkeet väe väkisi miu seuraani :)) DDD


      • summa s.
        monica kirjoitti:

        helppo ol tunnistaa. Mite vaivuit noi ala-arvosee kirjottelluu. Kaikkii se katteus teetättää. Sie änkeet väe väkisi miu seuraani :)) DDD

        vielä,no sehä se puuttuukii.Mikä sinuu niissä vilosofeissa niin riivaa.Ruvataankos kesälukemisiks lukemaan,jos vaikka viisastuttas.No viisaampi lopettaa tyhjänpäiväsen sananvaihdon ja se taidan olla tällä kertaa minä!
        Elä nyt ennää riipu mun kimpussain,enhän ees kirjeenvaihtoon oo pyytänykkään.
        Hyvää kesää!


      • summa s. kirjoitti:

        vielä,no sehä se puuttuukii.Mikä sinuu niissä vilosofeissa niin riivaa.Ruvataankos kesälukemisiks lukemaan,jos vaikka viisastuttas.No viisaampi lopettaa tyhjänpäiväsen sananvaihdon ja se taidan olla tällä kertaa minä!
        Elä nyt ennää riipu mun kimpussain,enhän ees kirjeenvaihtoon oo pyytänykkään.
        Hyvää kesää!

        Siul sit on suppee sanavarasto, ja nii tehoton ku toistat miu lauseitain.

        Mitä tulloo selvinnäköjän taipumuksii, nii otan aina sillo tällö sen ylimääräsen aistin käyttöö.

        Harvo kaks ilma kolmatta,älä kitenkaa kolmatta kertaa tuu miu kimppuuni tänne.

        Mie en toivotakkaa hyvvää kessää, vaa paappa jäitä hattuus.


      • monica kirjoitti:

        Siul sit on suppee sanavarasto, ja nii tehoton ku toistat miu lauseitain.

        Mitä tulloo selvinnäköjän taipumuksii, nii otan aina sillo tällö sen ylimääräsen aistin käyttöö.

        Harvo kaks ilma kolmatta,älä kitenkaa kolmatta kertaa tuu miu kimppuuni tänne.

        Mie en toivotakkaa hyvvää kessää, vaa paappa jäitä hattuus.

        Morjens...Skrivaan tähän runon,jonka on kirjoittanut
        Veikko Lehmuksela,sodan aikana v.1941
        "Niin gimis on stadi"
        Niin gimis on stadi,olis toivomus snadi,
        ett tsiigaa sais sen vielä kerran.
        Mieli Sörkkaan ois tsöraa,sinne skuru kyllä föraa
        tai vislaa vois issikan tsäran.
        Näkis Hagiksen platsit ja Brahiksen matsit
        ja Valgan - voi jebulis , se stemmaa.
        Siellä griinais ja steppais, vaikk kohtalo
        kneppais,ett fikkasta puuttuisi femma.
        Siellä friidut ne sjungaa ja lanteet gungaa,
        globos sekoo ja sydämes studaa.
        Oman sussusi hiffaat,onnen glasarista kittaat,
        olis elämä niin kivaa ja gutaa.
        Vaikka lintsillä oisin ja penkillä goisin
        ja aina ei olis mitä skruudaa.
        Niin silti,gimis on stadi, siks toivomus snadi,
        ett saisin viel gartsoilla luudaa..


      • aare'
        irkku-37 kirjoitti:

        Morjens...Skrivaan tähän runon,jonka on kirjoittanut
        Veikko Lehmuksela,sodan aikana v.1941
        "Niin gimis on stadi"
        Niin gimis on stadi,olis toivomus snadi,
        ett tsiigaa sais sen vielä kerran.
        Mieli Sörkkaan ois tsöraa,sinne skuru kyllä föraa
        tai vislaa vois issikan tsäran.
        Näkis Hagiksen platsit ja Brahiksen matsit
        ja Valgan - voi jebulis , se stemmaa.
        Siellä griinais ja steppais, vaikk kohtalo
        kneppais,ett fikkasta puuttuisi femma.
        Siellä friidut ne sjungaa ja lanteet gungaa,
        globos sekoo ja sydämes studaa.
        Oman sussusi hiffaat,onnen glasarista kittaat,
        olis elämä niin kivaa ja gutaa.
        Vaikka lintsillä oisin ja penkillä goisin
        ja aina ei olis mitä skruudaa.
        Niin silti,gimis on stadi, siks toivomus snadi,
        ett saisin viel gartsoilla luudaa..

        se Raittise laolama kipale mitä tual aikasemmi tarkoti,hiano juttu


      • irkku-37 kirjoitti:

        Morjens...Skrivaan tähän runon,jonka on kirjoittanut
        Veikko Lehmuksela,sodan aikana v.1941
        "Niin gimis on stadi"
        Niin gimis on stadi,olis toivomus snadi,
        ett tsiigaa sais sen vielä kerran.
        Mieli Sörkkaan ois tsöraa,sinne skuru kyllä föraa
        tai vislaa vois issikan tsäran.
        Näkis Hagiksen platsit ja Brahiksen matsit
        ja Valgan - voi jebulis , se stemmaa.
        Siellä griinais ja steppais, vaikk kohtalo
        kneppais,ett fikkasta puuttuisi femma.
        Siellä friidut ne sjungaa ja lanteet gungaa,
        globos sekoo ja sydämes studaa.
        Oman sussusi hiffaat,onnen glasarista kittaat,
        olis elämä niin kivaa ja gutaa.
        Vaikka lintsillä oisin ja penkillä goisin
        ja aina ei olis mitä skruudaa.
        Niin silti,gimis on stadi, siks toivomus snadi,
        ett saisin viel gartsoilla luudaa..

        On miul olt hauskaa ko oon lukent äänee tääl koton tätä hesalaista. Eikä vaa millää ymmärrä kaikkii sanoja, vaik yritän vähä arvatakkii.

        Tää murre on sit miu mielest kaikkein vaikeinta, mut hienoo ketä sen hallitsee. Tääkkii runo on jo tehty 1941 et niikkii vanhaa, ja taitaa olla tänäkii päivän vähä samanlaista.

        Kiitos siul viel ko lähetit, on kuulemma laulunsanatkkii, niihä ne laulut runoista tehhääkkii. Näi mie muistan.


    • aare'

      nimittä toisist ihmisist ja lähimäisist?
      Ain ko o vaikkia ja tartte appu ja kattele kaverei,es näe ko kantapäit.
      On mulki muutama tuttava mut ei niit ol sairalas näkyn,pelkkäk ihmise kualema ja sairaut?
      Tänäp ko taas meni likka kattoma nii mää näe jotta joka pysäyt minu miättimä.
      Siin ulko ove eres tul miäle se näytelm josa mustalais leiri muut taivasse,kauhi laum romanei ulkon.
      Siin ne istus tupakal,äijä nimittäi ja naise komentel mukuloi olema ihmisiks.
      Jumankeku siin o semmone rotu joka ei kään selkkätäs omilles.
      Vaikkei mittä muut nii tommone hualehtimine kannattas valkolaistenki otta omakse.
      Ei sitä turha sanot et kaks köyhä pärjä ko ne autta toine toistas

      • sehä pakkaa olemaa nii et ihmiset on vaa nii kylmästi ja kohteliaasti, sitä vaa et, omanapa ja hyvinvointi on ain etusijal.

        Siu tytär on sit vieläkkii saairalas? Voi ihme ko jotenkkii vois antaa hyviä sanoja siul. Onha nii et pian hää paranee kuitenkkii?

        Sie kerroit vähemmistöst, oon kult et hyö on oikei sukurakkaita, pitävät kaik toine toisistaa huolta. Siihe tuski valkolaiset pystyykkää, miu mielest valkolaiset on nii itsekkäitä toisiaa kohtaa.

        Kyl se raskasta onkii ku laps on sairas, oon monta kertaa ajatelt et jos miu poijal kävis jottai, et tulis sairaaks pitemmäksaikaa nii olis se kova paikka miul.

        Mut kuule ajattele se asia nii et, hää on hyvis käsis ja hyväs hoijos. Muuta et voi häne ettee tehä, ku käyvä kahtomas ja mieltä virkistämäs.

        Mie taisin liikaakki nyt ottaa siu asias omaksein mut näihä se on, niiko kerroin.

        Illalla.

        Kun illalla kädet yhteen liität
        ja taivaan isää aina kiität
        hän auttaa meitä ja lohdun tuo
        kaiken meille armossaan suo.
        Monica


      • tulenlieskat
        monica kirjoitti:

        sehä pakkaa olemaa nii et ihmiset on vaa nii kylmästi ja kohteliaasti, sitä vaa et, omanapa ja hyvinvointi on ain etusijal.

        Siu tytär on sit vieläkkii saairalas? Voi ihme ko jotenkkii vois antaa hyviä sanoja siul. Onha nii et pian hää paranee kuitenkkii?

        Sie kerroit vähemmistöst, oon kult et hyö on oikei sukurakkaita, pitävät kaik toine toisistaa huolta. Siihe tuski valkolaiset pystyykkää, miu mielest valkolaiset on nii itsekkäitä toisiaa kohtaa.

        Kyl se raskasta onkii ku laps on sairas, oon monta kertaa ajatelt et jos miu poijal kävis jottai, et tulis sairaaks pitemmäksaikaa nii olis se kova paikka miul.

        Mut kuule ajattele se asia nii et, hää on hyvis käsis ja hyväs hoijos. Muuta et voi häne ettee tehä, ku käyvä kahtomas ja mieltä virkistämäs.

        Mie taisin liikaakki nyt ottaa siu asias omaksein mut näihä se on, niiko kerroin.

        Illalla.

        Kun illalla kädet yhteen liität
        ja taivaan isää aina kiität
        hän auttaa meitä ja lohdun tuo
        kaiken meille armossaan suo.
        Monica

        taas ilmaki o jostai äimistyny. Nii nääs ku ei ossaa päättää tuuleisko vai paistaisko. Sit viä heittäskö satteella. Normaalia kessää kai tää o. Nyh onki tuulennu aikalailla. Tukkaki o välillä ollu pystyssä ku jöröjukalla. Komee tuulikampaus ku harakapesä. Mää ku e ossaa mittää hiuslakkoja laittaa, sisse pystys taitas ollakki.
        Tiäräks sää Monica onkos paljo likkoja menosa tai niiku ilmoittanu kisoihi. Onks paljo tulosa? Niinääs piaha se heinäkuuki o. Toivotaa ny et se ois aurinkoine ja lämmi. Pysys kampauksetki oikosena.
        Kai Ullamirjamiki tullee, tais tamperee pualee muutenki olla tulosa ja kai sääki si ilmestyt. Eikös likkoja ookki ympäri Suamee tulossa. No, moro taas ja hyvvää illa jatkoo.


      • Lokari1
        tulenlieskat kirjoitti:

        taas ilmaki o jostai äimistyny. Nii nääs ku ei ossaa päättää tuuleisko vai paistaisko. Sit viä heittäskö satteella. Normaalia kessää kai tää o. Nyh onki tuulennu aikalailla. Tukkaki o välillä ollu pystyssä ku jöröjukalla. Komee tuulikampaus ku harakapesä. Mää ku e ossaa mittää hiuslakkoja laittaa, sisse pystys taitas ollakki.
        Tiäräks sää Monica onkos paljo likkoja menosa tai niiku ilmoittanu kisoihi. Onks paljo tulosa? Niinääs piaha se heinäkuuki o. Toivotaa ny et se ois aurinkoine ja lämmi. Pysys kampauksetki oikosena.
        Kai Ullamirjamiki tullee, tais tamperee pualee muutenki olla tulosa ja kai sääki si ilmestyt. Eikös likkoja ookki ympäri Suamee tulossa. No, moro taas ja hyvvää illa jatkoo.

        Mää olen saanuh muutaman ilmoitautumisen siihen kilpailuun.

        Sulta salarakas mää kyl san semosen puoalivarman ilmotautumisen sammoin kuh juulijatakih, et kyl olis hyvä jos varmitaisitten sen tulonne oikeen...

        Niih neet kilpailut menee tonne heinäkuun loppupuoalelle , kuh mää en saanukan sitä mun passianih nii pian kuh mää luuli.

        Ei neh ilmat vielä sillon pitäs mun mielestäni olla liika kylmijä siihen uimapukukierrkseenkan sehän se likoille on kylmin ja mulle "kuumin" taikka mielen kiintosin ainaskih.
        Taikka kunkahan tonki sanosin....

        Meinaan siinähän mää nääs näjen niitä tairetevoksija nääs.
        Mää tarkotan niitä persijöitä jah naiesija niissä, jos joku ei tajunnuh mitä mää olin sanomassa.

        Helkutti kyl onkih vaikeeta olla tuomarina, emää olis uskonukkan et määkin saan esiintymis kuumetta.

        No onhan tää kerta ihan ensimmäinen mulla, olla tuomarina.
        Mut kyl mää varmaankih jo ensvuonna olen joh hermostumatta, tota emää nykkän paljoo senpuoleen hermoile vähäsen vaan on semoneh jännitys mieälesänih nääs .

        Lukekaa nyh ens kuun puoalen välin aikoihin , niih määä ilmotan millonka ne kilpailut oh.

        Niih misäs neet toist järjestelijät onkan kuh mää en olekan saanu viimesijä tieronantoja kilpailujen pitopaikostakan vieäläkän , jah kohtahan neet pitääs olla ajankohtaset.

        Niitä imotautumisija voi sitten pistää tuleen mulle taikka mansen pää toiminnan johtajalle.

        Nyt mää menen kyl iltapäivä kahville.

        Terv: Lokari1.


      • tulenlieskat kirjoitti:

        taas ilmaki o jostai äimistyny. Nii nääs ku ei ossaa päättää tuuleisko vai paistaisko. Sit viä heittäskö satteella. Normaalia kessää kai tää o. Nyh onki tuulennu aikalailla. Tukkaki o välillä ollu pystyssä ku jöröjukalla. Komee tuulikampaus ku harakapesä. Mää ku e ossaa mittää hiuslakkoja laittaa, sisse pystys taitas ollakki.
        Tiäräks sää Monica onkos paljo likkoja menosa tai niiku ilmoittanu kisoihi. Onks paljo tulosa? Niinääs piaha se heinäkuuki o. Toivotaa ny et se ois aurinkoine ja lämmi. Pysys kampauksetki oikosena.
        Kai Ullamirjamiki tullee, tais tamperee pualee muutenki olla tulosa ja kai sääki si ilmestyt. Eikös likkoja ookki ympäri Suamee tulossa. No, moro taas ja hyvvää illa jatkoo.

        mie olin eile illal nii väsyny etten jaksant vastata siul, mut nythä Lokari onkkii antant jo siul tietoo, se onkii hyvä. Kyl Ullamirjami on kyselt asiast, hänel on mielenkiintoo?

        Ilmat on tosi vaihtelevat täälkkii päi, välil sattaa ja taas sit tuulee ettei ettenpäi taho päästä. Juhannusviikko alkaa, ja sannooks se vanha kansa et ku on juhannus menny nii on kesä menny. Päivänjatkot siul ja muillekkii.


      • kirjuttammaa?
        monica kirjoitti:

        mie olin eile illal nii väsyny etten jaksant vastata siul, mut nythä Lokari onkkii antant jo siul tietoo, se onkii hyvä. Kyl Ullamirjami on kyselt asiast, hänel on mielenkiintoo?

        Ilmat on tosi vaihtelevat täälkkii päi, välil sattaa ja taas sit tuulee ettei ettenpäi taho päästä. Juhannusviikko alkaa, ja sannooks se vanha kansa et ku on juhannus menny nii on kesä menny. Päivänjatkot siul ja muillekkii.

        Miks pittää männä Kirjastoo säntäämmää?


      • toivottuja
        kirjuttammaa? kirjoitti:

        Miks pittää männä Kirjastoo säntäämmää?

        näköjään tänne, kitkeriä kommentteja itämurteista tässä ketjussa. Monica, pidä puolesi, mie ja sie on yhtä hyvä kuin mää ja sää.


      • aare'
        toivottuja kirjoitti:

        näköjään tänne, kitkeriä kommentteja itämurteista tässä ketjussa. Monica, pidä puolesi, mie ja sie on yhtä hyvä kuin mää ja sää.

        en ol tommottis sanon, see o varma.
        mun miälest kaik jokka puhuu jotta muut ko kirjakiält,o jollan taval kiinostavi.
        Puhtaks sanot kirjakiäl on hajutont ja mautont,iha nii ko pitäs kaikkie puhhu enklantti.
        puhuta ja väänetä oikke syräme kyllyyrest,iha vaa viissamppie kiusaks.
        Sillo harvo ko joku o vastan mul nii kivemp o jos see o murttel kirjotet


      • aare' kirjoitti:

        en ol tommottis sanon, see o varma.
        mun miälest kaik jokka puhuu jotta muut ko kirjakiält,o jollan taval kiinostavi.
        Puhtaks sanot kirjakiäl on hajutont ja mautont,iha nii ko pitäs kaikkie puhhu enklantti.
        puhuta ja väänetä oikke syräme kyllyyrest,iha vaa viissamppie kiusaks.
        Sillo harvo ko joku o vastan mul nii kivemp o jos see o murttel kirjotet

        lyhyepiä sanoja, mutta mukavalta kuullostaa kuunnella paikallisten puhetta missä päin vaan suomea.'taitavat taitajat taitavat'kohta vaan loppua puhekieli muuttuu yhä köyhemmäksi.

        Oikeastaan, kuka senki tiennee?


      • Remanteri

        Enkä mää oikeestaan ossaa sun sanomaas mittään lisätääkkää.
        Paitti että ku sukulaista käy vainhainkoris kattomassa ni aina siihen tuppaa muitakin ympärille viarailijjaa jakamaa. Niit ei kukkaan käy kuulemas eikä kurkistamas, ja sukulainen on nii miälissään ku voi esitellä että tää on se ja se. Ihan tuppaa joskus nolottammaa ku sukulainen on nii ylpee ku sille tulee viaraita.
        Sama juttu oli ku sukulainen oli sairaalas. Siäl oli kuus samallaista huanees ja yhrelle piti kohentaa tyynyy ja toiselle peittoo.
        Yhren kerran Remanterska keräs päivänkakkaroi ja muita keron kukkii oikeen ison kumpun. Viätiin ne
        sittes sinnel lasareettiin ja kyl ne oli ihan tippa silmäs ku kukkii saivat.
        Et kyl se piäniki ilahruttaa.


      • kirjuttammaa? kirjoitti:

        Miks pittää männä Kirjastoo säntäämmää?

        katoha jos ne vaik kirjastos tuottaa paremppaa mieli hyvvää!! En mie ossaa siihe muuta vastausta antaa.


      • toivottuja kirjoitti:

        näköjään tänne, kitkeriä kommentteja itämurteista tässä ketjussa. Monica, pidä puolesi, mie ja sie on yhtä hyvä kuin mää ja sää.

        Kukka meist kahrest, aare enkä mää, ol sanonu yhtäkä poikittaista sana itämurteist eikä muistaka murteist.

        Saak perättömi puhu? Mää kysy vaa!


      • Miekii mukana
        kirjuttammaa? kirjoitti:

        Miks pittää männä Kirjastoo säntäämmää?

        Jos hää tykkäjää kirjoist ja lukemisest.


      • tuo aarre
        Ruuneperi kirjoitti:

        Kukka meist kahrest, aare enkä mää, ol sanonu yhtäkä poikittaista sana itämurteist eikä muistaka murteist.

        Saak perättömi puhu? Mää kysy vaa!

        vaan tuo summa summarumm haukkuu itäsuomalaisia


      • aare'
        Remanteri kirjoitti:

        Enkä mää oikeestaan ossaa sun sanomaas mittään lisätääkkää.
        Paitti että ku sukulaista käy vainhainkoris kattomassa ni aina siihen tuppaa muitakin ympärille viarailijjaa jakamaa. Niit ei kukkaan käy kuulemas eikä kurkistamas, ja sukulainen on nii miälissään ku voi esitellä että tää on se ja se. Ihan tuppaa joskus nolottammaa ku sukulainen on nii ylpee ku sille tulee viaraita.
        Sama juttu oli ku sukulainen oli sairaalas. Siäl oli kuus samallaista huanees ja yhrelle piti kohentaa tyynyy ja toiselle peittoo.
        Yhren kerran Remanterska keräs päivänkakkaroi ja muita keron kukkii oikeen ison kumpun. Viätiin ne
        sittes sinnel lasareettiin ja kyl ne oli ihan tippa silmäs ku kukkii saivat.
        Et kyl se piäniki ilahruttaa.

        piän pehmiä kolo karu pinna al,ja nii täyty ollakki.
        Oikke hyvä juhanust sul ja rouvalles.


      • Ruuneperi kirjoitti:

        Kukka meist kahrest, aare enkä mää, ol sanonu yhtäkä poikittaista sana itämurteist eikä muistaka murteist.

        Saak perättömi puhu? Mää kysy vaa!

        Ruuneperistä eikä Aarresta, vaa jos lujet eilistä kirjeenvaihtoo ( miun ja summa summarumin kans). Siin het alus hää sannoo et, itä-murteella puhujat jne. vertas lännen henkilöihin..

        Siint tää henkilö sai aiheen varmast kirjottaa. Olenkii kiitolline hänel ko hää kannusti minnuu pitämmää puoliain. Kirjotukseis ei olt suunnattu miul mut vastasin kuitenkkii.


      • näin humpsahtelloo?
        monica kirjoitti:

        katoha jos ne vaik kirjastos tuottaa paremppaa mieli hyvvää!! En mie ossaa siihe muuta vastausta antaa.

        Elekee liian vaikeeta kysymyksii laettako.Männöö moonikal peä sekasi.Ka hänen ko kaekkeen pitäs oekee vastauskii tietee.Suattaa satikuttii antoo.


      • näin humpsahtelloo? kirjoitti:

        Elekee liian vaikeeta kysymyksii laettako.Männöö moonikal peä sekasi.Ka hänen ko kaekkeen pitäs oekee vastauskii tietee.Suattaa satikuttii antoo.

        sattuuha niitä ain joskus miukkii kohal, mut oon niist ain selvinny.

        Seuraavaks sie sanot et, siu pää männöö iha sekasek miu tähe, kyl mie sen oon huomannu.

        Sit sie vaikeroit et siul on satiaisii pöksyis, voi herraisä sentää, semmosta se on, ku on huonoil teil, nii kaik huono tarttuu poksyihi.

        Nonii, muista käyvä apteekis.


      • sullla on
        monica kirjoitti:

        sattuuha niitä ain joskus miukkii kohal, mut oon niist ain selvinny.

        Seuraavaks sie sanot et, siu pää männöö iha sekasek miu tähe, kyl mie sen oon huomannu.

        Sit sie vaikeroit et siul on satiaisii pöksyis, voi herraisä sentää, semmosta se on, ku on huonoil teil, nii kaik huono tarttuu poksyihi.

        Nonii, muista käyvä apteekis.

        likanen mielkuvvitus. Ei ois tullu mieleenkä tollanen.


    • tää ketju uhkaavast lähestyy nurkkaa, et pittääks meijä pia lähtee kiipeemää ylös?

      Mut kerroha mie mite eile miul käi. Mänin pitkäst aikaa sättii käymää, ja kui ollakkaa siel ol tätimoonika jo, kyl otti jalat allee ko mie mänin.

      Mist se johtuu et pittää käyttää toise nikkii? Miul on paha aavistus et, hää koittaa harhauttaa toisii.

      Mieko olin unohtant koko satin käytön nii pit ensi vaa seurailla mite kaik männöö? Olisin sanonu pari valittuu sanna, mut ko lähti etten kerint. Pärjätköö omin avuin, eikä ratsasta miu nikil.

      Sain lähetettyyy näikkii hänel terveiset.

      Sit vietetää semmone mukava ulkoiluilma päivä et männää vaik lenkil taas, miekkii hyppään pyöräselkää ja teen semmose pitkä lenki.

      Nonii, eipä sit muuta ku päiväjatkot kaikil.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      266
      6420
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      148
      3723
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      144
      2649
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      344
      2506
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      2072
    6. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      121
      1661
    7. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      83
      1655
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1493
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1310
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      108
      1174
    Aihe