Sokkelin maaainekset

KallioMurske

Hei.Olen kaivanut ympäri talonvierustaa sokkelin auki routalevyyn asti noin 300x300 "Leveys/Syvyys".
Styrox:in eli sitä kutsutaan varmaan routalevyksi niin mitä maaaineita siihen kannattaisi pääle laittaa?Entistä siinä oli hiekkaa joka nyt hieman kosteanlaista on ja minusta eikö sokkelin ympärillä pidä olla karkeampaa eli kapilaari katkoista esim.Kalliomursketta 16-32mm?

Olen ajatellut että laitan noin 3-5cm paksuisen hiekan styrox:in pääle siihen 25-30cm paksuisen kalliomurskeen 16-32mm tyylitellen sillä talonympärystän kokonaan.Eikö tällä saa pidettyä kuivana sokkelin ja näin kapilaarisen kosteuden poissa sokkelista?Vai tuleeko minulla nyt liian vähän tuota hiekkaa ja liian paljon kalliomursketta sokkelin ympärille antaen esim.Roudalle mahdollisuuden päästä tekemään tuhoa/vai on onko tuossa muista sivuvaikutuksen mahdollisuuksia jos noin teen?Talo on 95 rakennettu ja auttakaa ammattilaiset nyt amatööriä tässä aiheessa.

Kiitos näin etukäteen kaikille vastaajille ja vinkeistä jotka kannattaa ottaa huomioon.Jos saan kuvia otettua sokkelista niin laitan tänne linkit teile josta näette miten olen esimerkiksi täyttämässä sokkelia.

3

1183

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mm voi olla

vaikka mitä karkeampaa kiveä. Sen alla olevat maa-ainekset on ne jotka tuo kosteutta jos tuo sokkeliin. Eli auki ainakin metri jos jotain lopullista haluaa tehdä.

• Juueiottiatuota

16-32 on sepeliä, ei mursketta. Eristeen päälle suojakerros hiekasta, 5 cm on ok. Päälle sepeliä. Veden poispääsy sepelikerroksesta varmistettava, ettei sokkelin viereen muodostu "ammetta". Kylmä läpäisee karkearakeisen (kuivemman) materiaalin paremmin kuin hienorakeisen (kosteamman) materiaalin. Asialla ei ole merkitystä, jos routasuojaus on muutoin kunnossa.

• ohje

Pistä ne routalevyt siihen sokkelin viereen siten että routalevyn kallistukset poispäin sokkelista ja sen jälkeen patolevy sokkelia vasten. Kapilaarisen veden nousun estää se routalevy ja patolevy kummatkin joten ihan sama vaikka tämän jälkeen laitat multtaa siihen routalevyn päälle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1749
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      240
      1553
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      89
      1356
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      1025
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      931
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      918
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      908
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      894
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      852
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      829
    Aihe