Ensipyörä

Toivo

Eli eli...
Pitkän tauon jälkeen on kuume noussu joten pyörä olis saatava. No ajokokemus on pelkästään kevarilla hankittu, mut ei sellaisella voi enään ajaa.

Joten, kyselisin kokemuksia erilaisista 500-750 kuutioisista nakupyöristä. vaikka hondan cb750 ja erilaiset hornetit ja banditit tästä koko luokasta. ja miksei muutkin pyörät. Katteita ei tarttis hirveästi löytyä.
Ajaminen rajoittuisi eniten kaupunkiin ja työmatkaan. On meinaan sen verran mukavan mutkainen tie et sitä on ilo päästellä...

Työkaveri olis sitä mieltä ettei kannata pientä pyörää hankkia kun siihen kyllästyy kesän lopulla. Totesi päälle vielä että osta häneltä bulldoggi. Yksi vaihtoehto olis tietenkin kuristaa pyörä 25kw alku kesän ajaksi ja hankkia ajokokemusta. Itseltäni kokoa löytyy ja varmaan vaimo haluaisi istua välillä takana eli vääntöä sais olla.

Eli kommentoikaa ja jakakaa viisautta

24

2014

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JtP

      ..ostin ensipyöräksi Suzuki GSX-R 750:n. Luulisin, että riittää pariksi vuodeksi. :-) Minun mielestäni pyöräksi kannattaa ostaa heti sellainen, millä pärjää pari vuotta eteenpäin. Ei tarvitse sit heti syksyllä alkaa vaihtohommiin.
      Muistaa vain kunnon tykin ostettuaan, että turhalla kikkailulla saattaa lähteä henki alta 3 sekunnin...

    • Laatua.

      Odottele kesä, ehkä parikin, jos sattuisi mielesi kirkastumaan. Jos kuume menisi ohi?
      Ei sellaisella motolla tee mitään, joka tulee jonkun muun ehdotuksesta. Kyllä motoristilla pitää olla selkeä näkemys siitä, mitä haluaa.
      Näitä ns. "uusmotoristeja", joilla moottoripyöräilystä on pallo muutenkin ihan hukassa, on jo ihan riittävästi.

      • Jusba

        Mitäpä, jos ottaisit muutaman tunnin mp-koulussa? Näkisit, kuinka pyörä taipuu, ja kenties pyörätyyppikin siinä kirkastuisi.


      • elä toppuuttele

        Eikun parempi ostaa ja kokeilla, ei sitä muuten tiedä mistä pitää. Jos ei tykkää myy pois, arvonalennus esim kuukauden käytöstä on kuitenkin häviävän pieni.
        Kyllä noita uusmotoristeja vielä tähän maahan mahtuu.


      • isokas

        On ihan sama minkä pyörän ostat...kun vaan muistat pitää järjen päässä!


    • Jos olet kevarilla ajanut, niin mun mielestäni voit ottaa ihan hyvin vaikkapa tuota ajattelemaasi kokoluokkaa olevan pyörän.
      Kevaritausta nuoruudessa mullakin on ja olen tyytyväinen hiukan alle 100-heppaiseen 1000cc kulkineeseen, joka vääntää alhaalta ja kiihtyykin jo ihan mukavasti, luultavasti alle 5s 0-100kmph.
      Vaikka pyörä on 270kg painava, on siinä painopiste alhaalla ja se on helppo käsitellä.

    • kyllä...

      siltä että joku customi voisi olla sinulle sopiva

      -Katteita ei tarttis hirveästi löytyä
      -Ajaminen rajoittuisi eniten kaupunkiin ja työmatkaan
      -vääntöä sais olla

      Noilla kriteereillä katsoisin jotain 600-800cc customia ja parin vuoden ajokokemuksen jälkeen miettisin onko tarvetta kasvattaa kokoa.

      • toivo

        Niin kyllähän customitkin kävi mielessä. Tarjottiinkin jo 500 viragoa, mutta ei se tunnu oikein oman näköiseltä. Customit on hienoja ja niissä olis hyvä ajo asento ja tietysti rispektiä. Mutta taidan hylätä ne ainakin toistaiseksi. Ehkä jonain päivänä ostan sen n. 7 vuotta sitten ellivuoren HD kokoon ajoissa näkemäni rottapyörän, ainahan voi haaveilla...


    • toivo

      Niin, ei tässä jäniksen selässä olla. Eniten kiinnostaisi juuri hondan cb750, ilmeisesti nighthawk olisi saman tyylinen??, sitä myytiin myös valmiiksi kuristettuna. Ja ei en ajatellu ostaa pyörää muiden mielipiteillä, kaikilla on varmaan monenlaisia näkemyksiä erimalleista. Kyselen vain muiden kokemuksia. Olis ollu autonkin ostaminen aika vaikeaa jos olis jokaista ihmistä yrittäny kuunnella...

      Itsekin mietin jos kävisi koulussa parilla tunnilla kokeilemassa pyörää. Ei se hirveän kallista taida olla. Onko jollakulla kokemusta tunneista??

      Ja eikö kaikki ole jossain vaiheessa "uusmotoristejä"? kai tielle mahtuu muutama lisääkin.

      • aloittelijoita

        Itse aloitin urani keväällä muutaman kymmenen vuoden autoilun jälkeen ihan alusta. Muutaman tunnin otto kävi myös mielessä mutta jäivät ottamatta.
        Lähdin vain varovasti liikenteeseen. Eka kerta tuntui aika pahalta mutta kerta kerralta alkoi helpottamaan. Mitään riskejä ei kannata ottaa vaan ajaa varman päälle alussa.
        Vaikka ostinkin "laiskan" custom-pyörän niin kyllä silläkin saa tarkkana olla kun kahvaa kääntää. Ekaksi pyöräksi kannattaa hommata joku teho-painosuhteeltaan vakuutuksen kannalta edullinen :)


      • perusHonda

        CB750. Ei ole tarpeen kuristella, koska järki ja ranne ovat parhaita kuristimia. Tuo Honda on ehdottomasti parempi aloittelijalle kuin customit ja kyykyt ja se sopii monenlaiseen käyttöön. Pujottelua, hidasajoa, väistöjä ja jarrutuksia voi harjoitella itsekseenkin, mutta ohjatuille ajokursseille kannattaa myös osallistua.


      • Vanha motoristi

        "Ja eikö kaikki ole jossain vaiheessa "uusmotoristejä"?"

        Eivät ole.
        Uusmotoristi on sellainen "juppimotoristi", joka ei tiedä ( ei ole kykyä omaksua ) motoristiveljeydestä höykäsen pöläystä. Ovat suurta motoristia, kun ovat saaneet kalleimman, isoimman tai tehokkaimman pyörän alleen ja "täydellisen ajovarustuksen". Eivät näe muuta kuin itsensä, ovat kaikenkaikkiaan epäsosiaalisia yksilöitä. Kun tällaisia osuu samaan porukkaan useampia , niin junttius tiivistyy ja näin syntyi uusmotoristit (ei tarkoita uusi motoristi).


      • -57
        aloittelijoita kirjoitti:

        Itse aloitin urani keväällä muutaman kymmenen vuoden autoilun jälkeen ihan alusta. Muutaman tunnin otto kävi myös mielessä mutta jäivät ottamatta.
        Lähdin vain varovasti liikenteeseen. Eka kerta tuntui aika pahalta mutta kerta kerralta alkoi helpottamaan. Mitään riskejä ei kannata ottaa vaan ajaa varman päälle alussa.
        Vaikka ostinkin "laiskan" custom-pyörän niin kyllä silläkin saa tarkkana olla kun kahvaa kääntää. Ekaksi pyöräksi kannattaa hommata joku teho-painosuhteeltaan vakuutuksen kannalta edullinen :)

        haihattelin,kun ostin pyörän kokeilematta.ajanut olen -77 viimeksi ja silloinkin kokeilu mielessä,
        (tässä vaiheessa kaikki ajattelevat että APUVA,
        mutta autolla ajan työni puolesta PALJON)mutta
        pyörä tuli ostettua. omistan ison pihan(n.1h)jossa
        voi harjoitella mutta nyt tiedän että pienempikin
        olis riittänyt näin naisimmeiselle.
        nyt kysynki tietäviltä kantsisko alkaa heti suosiol-
        la hakeen vai...tämä pyörä on HONDA CB900F.


    • vaihtoehto

      Kuvaamaasi käyttötarkoitukseen soveltuu parhaiten maxiskootteri, kaupungissa tosi helppo ja mutkatiellä ajaa siinä kuin motollakin vielä kaupanpäälle tulee hyvä suoja voi mennä töihin vähemmissäkin vermeissä.

    • mr. neuvo

      Tuo kokoluokka on minusta sopiva ihan ilman kuristuksiakin.

      Itse aloitin vuosien jälkeen 600cc yamahalla, autokoulussa kertasin 500cc cb hondalla mutta se oli vähän turhan tehoton. 600cc:lla ajelee pari kautta. Sitten vaihtaa isompaan tai kenties toisen tyyliseen.

      Koeaja erilaisia pyöriä. Järki päässä kun ajelet ja valkkaat pyörän jota voi ajella maltillakin niin ongelmia ei tule.

    • Custom

      Käy koeajamassa erilaisia pyöriä! Itse vuosi sitten kun laitoin pyörää, koeajoin Customilla ja kyykyllä, kyllähän Custom istui näin uudelleen pyöräilyä aliottavan hyppysiin paljon paremmin! Kyykky, etenkin kaupunki ajossa, erittäin kankea ja kömpelö. Customin matala isuinkorkeus on hyvä, vaikka olenkin isokokoinen. Heti alusta asti oli selvää, että pyöräni on Yamaha Drag Star Classic, (hienoin ja kaunein pyörä minkä tiedän) ei muuta kuin ilmoittelua seuraamaan. Sitten se löytyi, aito Suomipyörä, täysin virheetön ja alkuperäinen. Olen ollut enemmän kuin tyytyväinen ostokseeni ja enkä aio ainakaan kymmeneen vuoteen sitä vaihtaa!

      • on!

        Meinaa hermot mennä kun yrittää kaupungissa ajaa kyykyllä riittävillä kierroksilla! Pitkäiskuisilla ajosta nauttii kaupungissakin.


      • perusprätkä
        on! kirjoitti:

        Meinaa hermot mennä kun yrittää kaupungissa ajaa kyykyllä riittävillä kierroksilla! Pitkäiskuisilla ajosta nauttii kaupungissakin.

        Customia minäkin mietin, mutta pelkkien kylmien tyyppien perusteella siirryin perusprätkään. En halua ajaa jalat edellä ja takapuoli tiessä. Voihan se olla ihan mukava ajoasento, jos selkä on notkea ja haluaa rispektiä. Itse en kyllä siirry Honda CBF:stä mihinkään muuhun suuntaan kuin matkapyöriin ja ne taas taitavat olla aloittelijalle liian raskaita. Suosittelen CBF 1000:ia.


      • paras.
        perusprätkä kirjoitti:

        Customia minäkin mietin, mutta pelkkien kylmien tyyppien perusteella siirryin perusprätkään. En halua ajaa jalat edellä ja takapuoli tiessä. Voihan se olla ihan mukava ajoasento, jos selkä on notkea ja haluaa rispektiä. Itse en kyllä siirry Honda CBF:stä mihinkään muuhun suuntaan kuin matkapyöriin ja ne taas taitavat olla aloittelijalle liian raskaita. Suosittelen CBF 1000:ia.

        En minäkään pidä sellaisista customeista joissa kurotetaan sarviin. Mutta ulkonäkö, koneen vääntö ja ehdottomasti miellyttävin ajoasento eivät jättäneet vaihtoehtoja. Kyykyt eivät enää sytytä minua millään tavalla. Seuraavaksi vaihdan vähän isompaan customiin.


      • Nimi rekisteröity toiselle
        paras. kirjoitti:

        En minäkään pidä sellaisista customeista joissa kurotetaan sarviin. Mutta ulkonäkö, koneen vääntö ja ehdottomasti miellyttävin ajoasento eivät jättäneet vaihtoehtoja. Kyykyt eivät enää sytytä minua millään tavalla. Seuraavaksi vaihdan vähän isompaan customiin.

        Kyykky ja customi, mihin jäivät siltä väliltä olevat ns matkapyörät, joissa ehkä kaikkein paras ergonomia!?!


      • vaihtoehto.
        Nimi rekisteröity toiselle kirjoitti:

        Kyykky ja customi, mihin jäivät siltä väliltä olevat ns matkapyörät, joissa ehkä kaikkein paras ergonomia!?!

        Matkapyörät ovatkin ainoa oikea vaihtoehto customille minun mielestäni. Mutta ulkonäkö ja moottorin luonne vaan vievät enemmän customin suuntaan. Tosin matkapyöriäkin riittää joka lähtöön enkä ole montaakaan testannut. Katuenduroita taas testailin jossain vaiheessa enemmänkin mutta korkealla istuminen polvet koukussa ei ollut mieleeni.


      • toivo
        perusprätkä kirjoitti:

        Customia minäkin mietin, mutta pelkkien kylmien tyyppien perusteella siirryin perusprätkään. En halua ajaa jalat edellä ja takapuoli tiessä. Voihan se olla ihan mukava ajoasento, jos selkä on notkea ja haluaa rispektiä. Itse en kyllä siirry Honda CBF:stä mihinkään muuhun suuntaan kuin matkapyöriin ja ne taas taitavat olla aloittelijalle liian raskaita. Suosittelen CBF 1000:ia.

        Kun tästä ajoasennosta nyt keskustellaan niin onko tällainen "peruspyörä" ajoasennoltaan lähempänä kyykkyä kuin customia? Nehän näyttää ehkä enemmän kyykyltä mut kyl sillä ajetaan paljon pystymmässä...


      • noin...
        toivo kirjoitti:

        Kun tästä ajoasennosta nyt keskustellaan niin onko tällainen "peruspyörä" ajoasennoltaan lähempänä kyykkyä kuin customia? Nehän näyttää ehkä enemmän kyykyltä mut kyl sillä ajetaan paljon pystymmässä...

        Customeissa tapit ovat aina selvästi edempänä.


    • Domi

      Tosiaan katu/ muunlaiset endurot tai allround-pyörät ovat myös varteenotettava vaihtoehto. Kyseisillä pyörillä pystyy ajamaan myös huonompikuntoisilla teillä sekä hiekalla, joka usein on muunlaisille pyörille "myrkkyä". Vaihtoehtoja löytyy paljon 500- 1000 kuutioisista.

      Itsellä vm -95 Honda NX650 dominator.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko varattu minulle?

      Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      301
      11652
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

      Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      144
      7146
    3. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

      Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      104
      5952
    4. Vanhempi mies

      Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      42
      5309
    5. Noloa että kaipasin sinua

      Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      53
      4389
    6. Minne sä aina välillä joudut

      Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      30
      4269
    7. On niin vaikea olla lähelläsi

      En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      32
      3611
    8. On niin paha olla

      Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      62
      3608
    9. Pehmeää laskua

      Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      83
      3238
    10. Nyt peukut pystyyn

      Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru
      Kannus
      22
      3135
    Aihe