Ruokinnasta

lähinnä Barf-

ruokinnasta utelisin. Onko yleinen tapa nöffeille? Mitä pennuille syötetään?
Katsoin vaan tilastoja, niin nöffeillä on aika surkeet lonkat yleensä. C- ja D-lonkkia älyttömänä. Johtuuko barf:ista? Sillähän kasvaa isoja koiria, mutta kasvaako ne liian nopeasti ja liian isoiksi?
Kokemuksia onko ja mitkä on lonkat?

6

1400

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asiaaa

      Barffaalla on tähän mennessä ruokittu alusta alkaen tasan kaksi pentuetta, ainakin toisella pentueella on keskiarvoa paremmat lonkka-arvot. Tosin johtunee vanhempienkin tuloksista (perinnöllisyydestä). Kaiketi kukaan ei ole barffannut tähän mennessä alle 1-vuotiaasta alkaen. Useimmat siirtyvät barffiin vasta kun kiivain kasvukausi päättyy, eikä tasainen ravintoaineiden saaminen ole enää niin tärkeää.

      Eli barffia ei nyt aikanaan voi syyttää huonoista lonkkatuloksista.

      En ole koskaan kuullut, että barfaamalla kasvaisi (muita) isompia koiria? Mistä olet moista kuullut? Onko asiasta saatavissa faktatietoa?

      • syömällä kasvaa

        isommaksi. Liha on proteiinia. Proteiini selittää mm. miksi Japanilaiset on nykyään saman pituisia kuin Eurooppalaiset. Ne ei syö enää pelkkää riisiä. Se näkyy kasvuna. Sama pätee kaikkiin eläimiin.
        Se on päivän selvä asia nykyään.


      • muutakin
        syömällä kasvaa kirjoitti:

        isommaksi. Liha on proteiinia. Proteiini selittää mm. miksi Japanilaiset on nykyään saman pituisia kuin Eurooppalaiset. Ne ei syö enää pelkkää riisiä. Se näkyy kasvuna. Sama pätee kaikkiin eläimiin.
        Se on päivän selvä asia nykyään.

        Totta kai lihassa on proteiinia, mutta barffailu on muutakin kuin lihan syyttäminen. Siihen kuuluu kasvismössöt, luut yms.

        Totta kai kasvavan koiran ruokinnassa barffaajakin pitää huolen siitä, että proteiinia saa liikaa.

        Vai on japsit ennen syöneet pelkkää riisiä ;-). Noh, joo sadut satuna ja niin pois päin. Tämä palsta ei selvästikään sovellu asiakirjoittelulle. Ihmisten keskipituus on tosiaan kasvanut paremman ja runsaamman ravinnon myötä, mutta tuskin ne saarella elävät japsit olisivat jättäneet kalat syömättä vuosisatojen ajan.

        Tässä pari linkkiä nöffipalstan raakaruokintakeskusteluihin:

        http://www.lemmikkipalstat.net/foorumit/Forum25/HTML/002901.html

        http://www.lemmikkipalstat.net/foorumit/Forum25/HTML/003337.html


      • selitetään myös
        muutakin kirjoitti:

        Totta kai lihassa on proteiinia, mutta barffailu on muutakin kuin lihan syyttäminen. Siihen kuuluu kasvismössöt, luut yms.

        Totta kai kasvavan koiran ruokinnassa barffaajakin pitää huolen siitä, että proteiinia saa liikaa.

        Vai on japsit ennen syöneet pelkkää riisiä ;-). Noh, joo sadut satuna ja niin pois päin. Tämä palsta ei selvästikään sovellu asiakirjoittelulle. Ihmisten keskipituus on tosiaan kasvanut paremman ja runsaamman ravinnon myötä, mutta tuskin ne saarella elävät japsit olisivat jättäneet kalat syömättä vuosisatojen ajan.

        Tässä pari linkkiä nöffipalstan raakaruokintakeskusteluihin:

        http://www.lemmikkipalstat.net/foorumit/Forum25/HTML/002901.html

        http://www.lemmikkipalstat.net/foorumit/Forum25/HTML/003337.html

        proteiinipitoisen ruuan lisääntymisellä. Kaloja on syöty Suomessa, varsinkin saaristossa ja järvi-Suomessa. Ruoka on ollut vaan yksi puolista ja sitä on ollut vähän. Kyllä se proteiini pistää kasvamaan.

        Mutta eiköhän ne pentukasvattajat, jotka eivät syötä barffia isoille koirille, pentuna, ole vaan sitä mieltä, että ison rodun pennun kasvua täytyy ennemmin hillitä kuin kiihottaa ja pentu kannattaa pitää ennemmin laihana. Varsinkin lonkkien kannalta.
        Meillä on tällä hetkellä sellaista rotua koira, että sen saa ylettömällä lihan syöttämisellä pilattua. Siis lonkat menee pilalle ja koirista kasvaa aivan liian isoja ja ne ei enää vastaa rotumääritelmää ollenkaan. Kyse on työkoirasta. Tämä on selvitetty rotu-yhdistyksen ruokinta-kyselyillä ja verrattu terveystietoihin jne. Tavallaan rotukoiran saa pilattua ruualla. Siis ainakin tämän mun nykyisen rodun. Siksi utelen. Pennuilla, joille on syötetty laadukasta, lihaa sisältävää kuivaruokaa pentuvaiheessa on terveet lonkat. Se hillitsee kasvua ja aineet on sopivassa suhteessa. Tavallisesta lihasta voisi tehdä saman sisältöisen ravinnon, lisäämällä muut osaset, mutta se liha on vain pieniosa. Onko se enää barfia? Meidän rodulle suositellussa sekoituksessa on penturuuassa n. 23% proteiinia ja muut on muuta.

        Siis ei kannata loukkaantua. Tuollaisia asioita minulle on tullut mieleen, kun nöffien lonkkatilastoja olen seurannut:

        http://www.newfoundland.fi/html/main.htm

        En minä tiedä palstan asiallisuudesta. Itseäni kiinnostaa tämä rotu, mutta ei enää ehkä kiinnostakkaan, jos nuo lonkkatilastot johtuu geeneistä ja ruualla ei voi vaikuttaa.
        Jos nuo surkeat tilastot olisi ruualla selitetty, niin sitten olisi ollut lohdullista, koska asiaan olisi voinut itse vaikuttaa. Mutta jos siihen ei voi vaikuttaa niin sitten ei kiitos.

        Minusta siis tuossa tilastossa on aivan liikaa surkeita lonkkia. Mikä ne selittää? Kyse on kuitenkin työkoirasta alunperin. Lonkat pitää olla työkoiralla kunnossa.
        Epäilen kuitenkin, että osa noista D- ja E-lonkista on pilattu syöttämällä väärin. Toivoisin vaan.


      • Noitahan on miljoonia
        selitetään myös kirjoitti:

        proteiinipitoisen ruuan lisääntymisellä. Kaloja on syöty Suomessa, varsinkin saaristossa ja järvi-Suomessa. Ruoka on ollut vaan yksi puolista ja sitä on ollut vähän. Kyllä se proteiini pistää kasvamaan.

        Mutta eiköhän ne pentukasvattajat, jotka eivät syötä barffia isoille koirille, pentuna, ole vaan sitä mieltä, että ison rodun pennun kasvua täytyy ennemmin hillitä kuin kiihottaa ja pentu kannattaa pitää ennemmin laihana. Varsinkin lonkkien kannalta.
        Meillä on tällä hetkellä sellaista rotua koira, että sen saa ylettömällä lihan syöttämisellä pilattua. Siis lonkat menee pilalle ja koirista kasvaa aivan liian isoja ja ne ei enää vastaa rotumääritelmää ollenkaan. Kyse on työkoirasta. Tämä on selvitetty rotu-yhdistyksen ruokinta-kyselyillä ja verrattu terveystietoihin jne. Tavallaan rotukoiran saa pilattua ruualla. Siis ainakin tämän mun nykyisen rodun. Siksi utelen. Pennuilla, joille on syötetty laadukasta, lihaa sisältävää kuivaruokaa pentuvaiheessa on terveet lonkat. Se hillitsee kasvua ja aineet on sopivassa suhteessa. Tavallisesta lihasta voisi tehdä saman sisältöisen ravinnon, lisäämällä muut osaset, mutta se liha on vain pieniosa. Onko se enää barfia? Meidän rodulle suositellussa sekoituksessa on penturuuassa n. 23% proteiinia ja muut on muuta.

        Siis ei kannata loukkaantua. Tuollaisia asioita minulle on tullut mieleen, kun nöffien lonkkatilastoja olen seurannut:

        http://www.newfoundland.fi/html/main.htm

        En minä tiedä palstan asiallisuudesta. Itseäni kiinnostaa tämä rotu, mutta ei enää ehkä kiinnostakkaan, jos nuo lonkkatilastot johtuu geeneistä ja ruualla ei voi vaikuttaa.
        Jos nuo surkeat tilastot olisi ruualla selitetty, niin sitten olisi ollut lohdullista, koska asiaan olisi voinut itse vaikuttaa. Mutta jos siihen ei voi vaikuttaa niin sitten ei kiitos.

        Minusta siis tuossa tilastossa on aivan liikaa surkeita lonkkia. Mikä ne selittää? Kyse on kuitenkin työkoirasta alunperin. Lonkat pitää olla työkoiralla kunnossa.
        Epäilen kuitenkin, että osa noista D- ja E-lonkista on pilattu syöttämällä väärin. Toivoisin vaan.

        juttuja, mutta käsittääkseni esim. liika kalsiumin saanti voi pilata ne lonkat, jne.

        Mulla on sellainen käsitys, että ne barffi-linjan kannattajat ei kaikki hallitse sitä hommaa alkuunkaan ja siitä johtuu nuo surkeat tilastot?

        http://www.koirakopla.com/proteiininmaara.htm


      • asiaa5
        Noitahan on miljoonia kirjoitti:

        juttuja, mutta käsittääkseni esim. liika kalsiumin saanti voi pilata ne lonkat, jne.

        Mulla on sellainen käsitys, että ne barffi-linjan kannattajat ei kaikki hallitse sitä hommaa alkuunkaan ja siitä johtuu nuo surkeat tilastot?

        http://www.koirakopla.com/proteiininmaara.htm

        Jeps: Nykyään tosiaan kaikki tuntuvat olevan tätä mieltä:" Käytä korkealaatuisia proteiininlähteitä
        Tämä tarkoittaa joko korkealaatuisten kuivamuonien käyttöä tai mikäli koira syö raakaruokaa tai kotona valmistettua ruokaa, tulisi käyttää mahdollisimman monipuolisesti eläinperäisiä proteiineja. Älä kitsastele proteiinienmäärässä, sillä ne edistävät tervettä kasvua ja vahvistavat immmuunijärjestelmää." Pätee toki ruokkiiko koiria sitten raaka ruokinnalla tai kuivamuonalla.

        Ruotsalaiset kasvattajat (nöffi- ja leo) ovat kauhistelleet suomalaisten jättirotujen vähäproteiinisia kuivamuonia jo vuosia.

        Nöffejä on ruokitko pääsääntöisesti a) puuroilla (Yrjöläpuuro/maizena yms) raa´alla naudanlihalla lisävitamiineillä 80-90-luvun taitteeseen saakka. Sen jälkeen on siirrytty pääsääntöisesti b) kuivamuonaruokintaan. Poikkeuksia on toki ollut aina. 2000 tosiaan kaksi pentuetta on ruokittu kasvattajan luona barffilla, toisesta pentueesta yksikään pennunottaja ei jatkanut barffausta (vaativampaa ja vaikeampaa kuin kuivamuonaruokintamalli).

        Eli barffauspentueet eivät tilastoja pilaa :-). Nykyään moni siirtyy sekaruokintaan tai koko barffiin kun koira on reilun vuoden ikäinen. Kaikilla ruokintatavoilla saadaan aikaan sutta ja sekundaa sekä myös A/A-koiria.

        Nykyään voi katsoa pentueen lonkkaindeksit, jotka ennustavat pentueen lonkkien tilan perinnöllisyyden suhteen. Harva nöffi kärsii edes E-lonkista, sen sijaan jos etuosassa on häikkää, koira on nopeasti kuoppatavaraa. Lisäksi viime aikoina ristisiteistä on tullut superongelma, samoin muutama pentu on lopetettu erilaisten ei kasvuun tai ruokintaan liittyvien etuosaongelmien vuoksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1438
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      972
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      741
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      34
      692
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      687
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      110
      644
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      641
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      624
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      64
      598
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      587
    Aihe