juu eli yli 1 v lasta jos pistää ampiainen tai jokin muu hörhiläinen, niin miten kannattee hoitaa..pitää varmaan soittaa lääkäriin..eikös se silti ole aika äkäinen pistos.ja kun ei tiedä vielä onko edes allerginen pistolle.neuvola edessäpäin, pitää sieltäkin kysyä tottakai...mutta näin ensialkuun..
ampiaisen
5
1431
Vastaukset
- _sairaanhoitaja
Ensimmäisestä ampiaisen pistosta ei seuraa hengenvaarallista allergista reaktiota - vaara on vasta seuraavien pistojen kohdalla.
Pistokohdan kipua ja alkavaa turvotusta voi lievittää jääpalalla tai kylmään veteen kastetulla pyyhkeellä tms.
Mikäli kyseessä on useamman piston tapaturma, se vaatii lapsen voinnin huolellista tarkkailua esim. reilun tunnin ajan (meneekö huonovointiseksi, sujuuko hengitys).
Lääkäriin on lähdettävä välittömästi, jos ampiainen on päässyt pistämään kaulan alueelle, koska piston seurauksena kaulan lihakset saattavat turvota niin, että hengittäminen estyy.
Kyypakkauksessa on ohje, että kyyn pureman tai voimakkaaseen ampiaisen/mehiläisen (joskus myös hyttysen) piston aiheuttamaan reaktioon. Annostus alle 5-vuotiaille on 1 tabletti. Käärmepakkauksen nimellä myytävä toinen valmiste on annostukseltaan 0-4 -vuotiaille myös 1 tabletti.
Turvallista kesää!- "tieto"??
"Ensimmäisestä ampiaisen pistosta ei seuraa hengenvaarallista allergista reaktiota - vaara on vasta seuraavien pistojen kohdalla."
Minulla pisti ensimmäinen ampiainen varpaan väliin kun astuin päälle ja jalka turposi lähes polveen asti, kenkää oli turha yrittää jalkaan. Tämän jälkeen hain lääkäriltä reseptin epi peniin mutta eipä ole toista kertaa ampiainen pistänyt.. - _sairaanhoitaja
"tieto"?? kirjoitti:
"Ensimmäisestä ampiaisen pistosta ei seuraa hengenvaarallista allergista reaktiota - vaara on vasta seuraavien pistojen kohdalla."
Minulla pisti ensimmäinen ampiainen varpaan väliin kun astuin päälle ja jalka turposi lähes polveen asti, kenkää oli turha yrittää jalkaan. Tämän jälkeen hain lääkäriltä reseptin epi peniin mutta eipä ole toista kertaa ampiainen pistänyt..Olet ilmeisesti saanut voimakkaan paikallisen reaktion pistosta (ei mitenkään harvinaista), hengenvaaralliseen anafylaktiseen sokkiin kuuluu myös limakalvojen turpoaminen ja sitä kautta hengitysteiden tukkeutuminen. Olin määritelmässäni epätarkka, pyydän anteeksi. Kuten viestissäni kuitenkin totesin, vaaratilanne voi syntyä ilman "ampiaisenpistoallergiaa" esim. siinä tilanteessa, kun pisto osuu kaulan (kasvojen) alueelle.
Varsinaisen allergisen reaktion syntymekanismissa yksinkertaistettuna ihminen todellakin ensimmäisestä pistosta saa vasta sen vierasaineen "kaavan", jota vastaan elimistö seuraavilla pistokerroilla reagoi.
Toki helpostikin voi käydä niin, että joku pieni pisto menee ohi huomaamatta - eikä (lapsi) sitä edes huomaa. Eli ensimmäinen "kunnollinen" pisto onkin tietämättä jo toinen.
Sinun tapauksessasi on jopa todennäköistä, että seuraava pisto voi aiheuttaa hengenvaarallisen anafylaktisen reaktion - siksi epi pen.
Turvallista kesää toivottelen! - jep..
_sairaanhoitaja kirjoitti:
Olet ilmeisesti saanut voimakkaan paikallisen reaktion pistosta (ei mitenkään harvinaista), hengenvaaralliseen anafylaktiseen sokkiin kuuluu myös limakalvojen turpoaminen ja sitä kautta hengitysteiden tukkeutuminen. Olin määritelmässäni epätarkka, pyydän anteeksi. Kuten viestissäni kuitenkin totesin, vaaratilanne voi syntyä ilman "ampiaisenpistoallergiaa" esim. siinä tilanteessa, kun pisto osuu kaulan (kasvojen) alueelle.
Varsinaisen allergisen reaktion syntymekanismissa yksinkertaistettuna ihminen todellakin ensimmäisestä pistosta saa vasta sen vierasaineen "kaavan", jota vastaan elimistö seuraavilla pistokerroilla reagoi.
Toki helpostikin voi käydä niin, että joku pieni pisto menee ohi huomaamatta - eikä (lapsi) sitä edes huomaa. Eli ensimmäinen "kunnollinen" pisto onkin tietämättä jo toinen.
Sinun tapauksessasi on jopa todennäköistä, että seuraava pisto voi aiheuttaa hengenvaarallisen anafylaktisen reaktion - siksi epi pen.
Turvallista kesää toivottelen!Kiitos oikaisusta;) Minulla tulee hyttysen ja paarman pistoistakin kananmunan kokoisia paukamia ja edellis kesänä oli polvista alaspäin yli 50 hyttysenpistoa jotka sitten vuosivat mätää ja visvaa. Osaatko kertoa houkuttaako joku ihminen hyttysiä enemmän kuin muut? Nämä yli 50 pistoa siis tuli mökkireissulta kun olin polvihousut jalassa mutta kellään muulla ei ollut kuin yks tai kaks pistoa?? Ja epi penin sain juuri "yliherkkyyden" takia kun lääkärikin sanoi että on hengenvaarallista jos ampiainen pistää minua navan yläpuolelle.
- _sairaanhoitaja
jep.. kirjoitti:
Kiitos oikaisusta;) Minulla tulee hyttysen ja paarman pistoistakin kananmunan kokoisia paukamia ja edellis kesänä oli polvista alaspäin yli 50 hyttysenpistoa jotka sitten vuosivat mätää ja visvaa. Osaatko kertoa houkuttaako joku ihminen hyttysiä enemmän kuin muut? Nämä yli 50 pistoa siis tuli mökkireissulta kun olin polvihousut jalassa mutta kellään muulla ei ollut kuin yks tai kaks pistoa?? Ja epi penin sain juuri "yliherkkyyden" takia kun lääkärikin sanoi että on hengenvaarallista jos ampiainen pistää minua navan yläpuolelle.
Televisiossa oli äskettäin joku "hyttysasiantuntija", joka ei oikein osannut vastata siihen, houkuttaako joku toinen ihminen hyttystä enemmän kuin toinen. Kertoi kuitenkin hyttysen suunnistavan ihmisen iholle lähinnä aistimansa lämpösäteilyn avulla.
Tosiasia taas on se, että toiset henkilöt reagoivat hyttysen (ym.) pistoihin huomattavasti toisia voimakkaammin ja reaktiot voivat vaihdella myös eri hyttyslajeittain - eli jonkun lajin hyttynen aiheuttaa ikävämmän paukaman, kuin toinen. Vuosittainhan nämä hyttyslajien vallitsevuudet vaihtelevat eli jonain vuonna saattaa päästä hyvinkin vähillä oireilla, kun taas joku toinen vuosi itikat tuntuvat olevan edellistä vuotta huomattavasti "kiukkuisempia".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202343Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2381746Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3071277- 65959
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53925- 39844
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53825J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e35747Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273683Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh35671