Kassa lasketaan illalla ja kassakladiin merkitään myynti. Pohjakassa on tietysti laskettu pois ensin. Mutta sitten! Millanen käytäntö on siinä, kun sain sellaset ohjeet,(ovat kuulemma kirjanpitäjältä) että kassakirjaan merkitään myynti kassanauhan mukaan ja toiseen sarakkeeseen mikä on todellinen rahamäärä. Ihmetellessäni sitä, että kuinka saa sitten olla virhe, sillä virheeksi minä sen luokittelen, minulle vastattiin että virheiden teko on inhimmillistä. Ja tässä on siis kyseessä se, että rahaa on liian vähän kassassa. Annettu liikaa asiakkaalle takaisin tms.Ei siis enää tässä kohden laskuvirhe. Se mitä ihmettelen on se, että virhettä ei saa korjata esim omasta pussista. Onko laki tosiaan tälläinen vai onko tämä ns käytäntö. Kyseessä on yhdistyksen myymälä. Vastatkaa ystävällisesti te joilla on kokemusta tässä asiassa.
Kassan laskeminen ja sen merkitseminen kassakladiin
7
4688
Vastaukset
- ja toimintatavat
Käytäntö vaihtelee. On työnantajalta kohteliasta ottaa huomioon se, että ihmiset todellakin tekevät virheitä.
On paikkoja, joissa kassavajeen joutuu maksamaan itse. Yleensä ei näin kuitenkaan tapahdu. Sitten jos aina puuttuu, ja suuria summia, voipi tulla kysely eteen ja mahdollinen poliistutkinta.
Virheen saa aina korjata omasta pussista, mutta jos työnantaja ei sitä edellytä, niin kaikki ok.
Inhimillinen erehdys kiireen keskellä lienee anteeksiannettavaa sinullekin? - koko kysymystä....?
Eli kassassa pitää olla AINA rahaa kassanauhan todellisen myyntisumman mukaan, ja siis se merkitään paperiin.. Ok, ja jos kassassa on rahat oikein, niin silloinhan siis kassa täsmää.
Jos näillä riveillä on eri summat, niin se todellakin kertoo siitä, että virhe on tapahtunut, ja kassan vaje pitää yleensä silloin kirjallisesti selittää taloustoimistoon.
Jos kassassa on LIIKAA rahaa, niin sekin on virhe, tosin ei yhtä paha =)
On mielestäni ok. jos summaa ei tarvitse maksaa omasta pussista, tulisi virheille hintaa...- Onko näin
Kysymykseni oli se, että onko oikein että virheitä ei korjata. On ainoastaan merkintä pakko. Ohjaajani selitys että virheet elää ja näin ollen kassa tasoittuu. Ei välttämättä kuitenkaan kokonaan. Mitä tapahtuu näin ollen tilinpäätöksessä. Siellä ei tietääkseni oli kohtaa mihin kassavaje tai "kassa plussalla" merkitään.
- Häh?
Kirjoitit että virheen sattuessa on taloustoimistolle toimitettava selitys kirjallisena tapahtumasta. Ethän voi selostaa virhettä, koska et tiedä miten se on syntynyt. Haloo. Jos sen tietäisit, niin eihän sitä silloin olisi syntynytkään!
- ymmälläni
"Jos kassassa on LIIKAA rahaa, niin sekin on virhe, tosin ei yhtä paha =) "
Tätä minä olen ihmetellyt. Minulle on nimittäin sanottu, että ei ole paha, jos kassasta puuttuu hieman rahaa, mutta jos kassa on plussalla, se on pahempi juttu. Itse olisin kuvitellut, että toisin päin. Miten tämä nyt siis menee? Kumpi on pahempi ja miksi? - ................
ymmälläni kirjoitti:
"Jos kassassa on LIIKAA rahaa, niin sekin on virhe, tosin ei yhtä paha =) "
Tätä minä olen ihmetellyt. Minulle on nimittäin sanottu, että ei ole paha, jos kassasta puuttuu hieman rahaa, mutta jos kassa on plussalla, se on pahempi juttu. Itse olisin kuvitellut, että toisin päin. Miten tämä nyt siis menee? Kumpi on pahempi ja miksi?Jos kassassa on liikaa rahaa niin joku asiakas on saanut liian vähän vaihtorahaa. Asiakas voi huomata asian, mutta ei tule kertomaan asiasta kun ajattelee, että häntä ei uskota tai että häntä on jopa huijattu. Asiaa ei tällöin pystytä korjaamaan pahoittelujen kera ja asiakas onkin pian ex-asiakas, joka alkaa haukkua kauppaa ja sen myyjiä muille ihmisille. Paha kello kauas kantaa!
- neitmeleee
................ kirjoitti:
Jos kassassa on liikaa rahaa niin joku asiakas on saanut liian vähän vaihtorahaa. Asiakas voi huomata asian, mutta ei tule kertomaan asiasta kun ajattelee, että häntä ei uskota tai että häntä on jopa huijattu. Asiaa ei tällöin pystytä korjaamaan pahoittelujen kera ja asiakas onkin pian ex-asiakas, joka alkaa haukkua kauppaa ja sen myyjiä muille ihmisille. Paha kello kauas kantaa!
Ainakin eräässä kaupoissa, jossa olen ollut, on ollut tapana, että yli 5 euron heitot maksetaan omasta pussista. Muut ovat inhimillisiä kiireen, väsymyksen, sekoilun jne.. aiheuttamiksi laskettavia inhimillisiä erehdyksiä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273623- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362304Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381539
- 141342
- 1271302
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2661285Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275