Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

sisustusarkkitehdiksi

haaveileva

olen 21v. ja jatkan nyt elokuussa lukioo iltalinjalla jonka jätin kesken nuorena kun sain lapsen. sitten kun joskus valmistun ylioppilaaksi haluisin kovasti lähteä opiskelemaan sisustusarkkitehdiksi,kaunako kestää lukion jälkeen lukea tuohon ammattiin? ja onko sinne kouluun vaikea päästä? mulla on tosi suekea piirustustaito mutta jos saan tosi hyvät paperit ni onko mahdollisuus silti päästä tuonne?

5

3746

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ---

      Taikissa linjat ovat viisi vuotisia maisteriopintoja. tietenkin opiskella voi nopeamminkin, jos voimia riittää ja saat kurssit sopimaan lukkariin.
      pääsykokeissa papereilla ei ole juurikaan painoarvoa (jos ollenkaan).
      sisään pääsee 5-10% hakeneista

      • hfsueoo

        Kandin tutkinto on vaan 3vuotta. Taikkiin todella vaikea päästä, yleensä noin 4-5% hakijoista pääsee. Ennakkotehtävät todella tärkeitä, joiden jälkeen ovat 2 valintakokeet, jos siis kutsu tulee.
        Olen itse opiskellut 2 vuotta (en taikissa) ja ala on juuri minulle tehty. vaatii kovasti tyotä, kunninahimoa ja rakkautta tätä hullua alaa kohti. Olen nyt sisustus firmassa toissä ja intohimo alaa kohti on vain vahvistunut. Kiire on koko ajan, ja usein tyoskennelään kovan paineen alla ylitoissä, mutta en vaihtaisi mihinkään muuhun. Hain muuten myos taikkiin, mutta en päässyyt. Joten ei ammattilaisetkaan omaa alaansa pääse sinne opiskelemaan (jos ammattilaiseksi voin vielä itseäni kutsua)!!! Joten suosittelen että haet muihinkin kouluihin.
        Ammattikikorkeat Suomessa tarjoavat sisustussuunnittelijan tutukintoa. Ei se taikki ainoa paikka ole, ja ehkpäpä jopa yliarvostettu hieman... Sitten vaan ulkomaille jos ei muuta.


    • neiti-ihminen

      Et tule koskaan pääsemään mihinkään taidealalle opiskelemaan, jos sinulla on tosi surkea piirustustaito! Edes graafiseksi suunnitelijaksi ei pääse opiskelemaan huonot piirtäjät, vaikka itse ala ei kuvaamataitoala olekaan.
      (oma piirustustaitoni on erittäin hyvä, mutta siltikään en taida päästä opiskelemaan muotoiluakatemiaan, jonne otetaan 22 400:sta hakijasta, joista kaikki ovat hyviä...)

      Miten kuvittelet pystyväsi edes tekemään sisustussuunnittelijan työtä surkealla piirustustaidolla?
      Se työhän vaatii loistavaa piirustustaitoa ja paljon muutakin.

      ja Taikkiin ei kannata todellakaan edes haaveilla, sinne menee vaan huippulahjakkaat!
      Jotenka ehkä kannattaa unohtaa, tai alkaa rueta harjottelemaan sitä piirtämistä 24/7, mikä ei luultavasti sekään enää tuossa iässä riitä, jos taso tässä vaiheessa on surkea.

      • Piirtäväinen

        Höpsistä! :)
        Sinulla ei taida olla vielä ikää kovin paljon, jos maailmasi on noin ehdoton ja mustavalkoinen? (Yläasteella ehkä? Ei pahalla!)

        Kummallista sanoa ihmiselle, että hänellä ei ole yhden tietyn ominaisuuden takia minkäänlaisia mahdollisuuksia. Missään koulutusohjelmassa tai niiden valintakokeissa ei mitata vain yhtä ominaisuutta, eikä yhden asian heikkous tuhoa kaikkia mahdollisuuksia ja koko elämää. Sehän on selvä. :)
        Kaiken lisäksi ihmiset arvioivat lähes aina alakanttiin omat taiteelliset meriittinsä; taitavimmat piirtäjät jotka itse tunnen ovat aidon vaatimattomia omasta taidostaan, eivätkä koe olevansa mitenkään erinomaisia. Piirtäjänä ymmärrän tämän itsekin, sillä omista töistä tuppaa yleensä näkemään jälkikäteen vain ne virheet, kun on tuntitolkulla kuvaansa työstänyt.

        Piirtämistä voi todellakin oppia "kypsässä" 21-vuoden iässä, vaikka se neiti-ihmisestä ehkä hirvittävän vanhalta iältä saattaisi kuulostaakin. :D

        Uskalla yrittää rohkeasti, mutta sitoudu harjoitteluun täydellä sydämellä. Piirtämistä oppii vain piirtämällä; se ei ole mystinen synnynnäinen kyky, eikä kukaan ole supertaidokas heti kättelyssä. Taitavat piirtäjät piirtävät jatkuvasti, ja näin sekä harjoittavat että pitävät aktiivisesti yllä taitoaan.


      • proffessional
        Piirtäväinen kirjoitti:

        Höpsistä! :)
        Sinulla ei taida olla vielä ikää kovin paljon, jos maailmasi on noin ehdoton ja mustavalkoinen? (Yläasteella ehkä? Ei pahalla!)

        Kummallista sanoa ihmiselle, että hänellä ei ole yhden tietyn ominaisuuden takia minkäänlaisia mahdollisuuksia. Missään koulutusohjelmassa tai niiden valintakokeissa ei mitata vain yhtä ominaisuutta, eikä yhden asian heikkous tuhoa kaikkia mahdollisuuksia ja koko elämää. Sehän on selvä. :)
        Kaiken lisäksi ihmiset arvioivat lähes aina alakanttiin omat taiteelliset meriittinsä; taitavimmat piirtäjät jotka itse tunnen ovat aidon vaatimattomia omasta taidostaan, eivätkä koe olevansa mitenkään erinomaisia. Piirtäjänä ymmärrän tämän itsekin, sillä omista töistä tuppaa yleensä näkemään jälkikäteen vain ne virheet, kun on tuntitolkulla kuvaansa työstänyt.

        Piirtämistä voi todellakin oppia "kypsässä" 21-vuoden iässä, vaikka se neiti-ihmisestä ehkä hirvittävän vanhalta iältä saattaisi kuulostaakin. :D

        Uskalla yrittää rohkeasti, mutta sitoudu harjoitteluun täydellä sydämellä. Piirtämistä oppii vain piirtämällä; se ei ole mystinen synnynnäinen kyky, eikä kukaan ole supertaidokas heti kättelyssä. Taitavat piirtäjät piirtävät jatkuvasti, ja näin sekä harjoittavat että pitävät aktiivisesti yllä taitoaan.

        opiskelen itse kyseistä alaa (amk) ja voin kokemuksen syvällä rintaäänellä todeta, että minkäänsortin taidealoille ei ole mitään asiaa jos ei ole äärimmäisen lahjakas/harrastanut taiteita useita vuosia. Itse taiteellisuus kulkee suvussa (kaikki sukulaiset taidealalla) sekä olen harrastanut kuvataiteita ja käsitöitä yli kymmmenen vuotta. Tämä on karu fakta...meille sisäänpäässeille sanottiin aikoinaan että kokeissa merkkaa ainoastaan piirustustaidot, esim haastattelut ym ovat pelkkää paskakulissia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      85
      2288
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      50
      1984
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1848
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      88
      1812
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1628
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1542
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      25
      1422
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1382
    9. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      40
      1375
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1341
    Aihe