Kohdun poisto

nuorimummo

Olen 45v ja kävin labrassa hikoilupuuskien vuoksi, sekä unettomuus vaivaa myös.Lääkäri epäili ettei vielä voi olla vaihdevuosia.Yllätykseksi S-FSN olikin 130.Labran ja tuntemuksieni mukaan ovat päällä.Minulla on Mirenakierrukka ollut viimeiset 3vuotta, jonka johdosta n.2v sitten kuukautiset loppuivat.Siihen asti olivat säännölliset.Synnytyksiä minulla on 1kpl.Olen ajatellut kohdun poistoa, koska sitten ainakin pääsisi näistä oireista, ja hormooneja en halua syödä.Lähipiirissä kokemuksia, jolloin ihminen mennyt ns.sekaisin hormooneista.Eräs hlö väitti, että jos poistattaa kohdun niin alkaa lihomaan.Onko kellään kokemusta tälläisestä?

21

3124

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • usko että

      kohdunpoisto vaikuttaa lihomiseen, eiköhän se ole itsestä kiinni. Siskoltani on kohtu poistettu viisi vuotta sitten ja eipä tuo näytä lihoneen tänä aikana. Itselläni operaatio on edessä syksyllä.

      • Kohdunpoisto ei

        vähennä vv-vaivoja, pikemminkin päin vastoin.

        Miten ihminen voi vihata ruumistaan niin, että vapaaehtoisesti luopuisi omista naisellisista osistaan.

        Syö vitamiini- ja hivenainepitoista ruokaa, nyt juuri on nokkoset parhaimmillaan. Lakkaa vouhottamasta itsensä silpomisesta!


      • niksu
        Kohdunpoisto ei kirjoitti:

        vähennä vv-vaivoja, pikemminkin päin vastoin.

        Miten ihminen voi vihata ruumistaan niin, että vapaaehtoisesti luopuisi omista naisellisista osistaan.

        Syö vitamiini- ja hivenainepitoista ruokaa, nyt juuri on nokkoset parhaimmillaan. Lakkaa vouhottamasta itsensä silpomisesta!

        kun meitä on moneksi. Se mitä susta on "ihanaa" ei välttämätä ole jonkun muun mielestä. Katsos ihmiset on erilaisia, jos et ole sitä vielä tähän päivään mennessä oivaltanut. En mäkään "vaadi" täällä jokaista kohdun poistoon, vaikka itseltäni on poistettu kohtu.
        Itse vihasin nimenomaan sitä verellä läträämistä, kovia kipuja, oksentelua, ripulointia ja pyörtyilyä joka kuukausi. Mitään hormoonikierukkaa en sisälleni huolinut. Olen ollut todella tyytyväinen kohdunpoistoon.

        Alkuperäiselle; en ole lihonut yhtään.


      • nuorimummo
        niksu kirjoitti:

        kun meitä on moneksi. Se mitä susta on "ihanaa" ei välttämätä ole jonkun muun mielestä. Katsos ihmiset on erilaisia, jos et ole sitä vielä tähän päivään mennessä oivaltanut. En mäkään "vaadi" täällä jokaista kohdun poistoon, vaikka itseltäni on poistettu kohtu.
        Itse vihasin nimenomaan sitä verellä läträämistä, kovia kipuja, oksentelua, ripulointia ja pyörtyilyä joka kuukausi. Mitään hormoonikierukkaa en sisälleni huolinut. Olen ollut todella tyytyväinen kohdunpoistoon.

        Alkuperäiselle; en ole lihonut yhtään.

        Kierrukka on sopinut ihan hyvin.Laitto oli todella kivuliasta.Mikään maailmassa ei ole sattunut niin paljon, ei edes synnytys.Sen päätin silloin,ettei sitä multa pois oteta ilman nukutusta.Mäkin olin ihan kyllästynyt ainaisiin vuotoihin, mulla oli kuukaudessa suurin piirtein 5 vuodotonta päivää.Kokeiltiin kaikkia pillereitä mikään ei sopinut.Nyt kun olen ohittanut lapsenteko iän,olen valmis kohdun poistoon.Koska en halua alkaa syömään mitään hormooneja, jotka sitten saisivat taas vuotoja aikaiseksi.Ei tämäkään kivaa ole kun yö unet ovat niin katkonaisia.Heräilen aina 1,5h välein kuumien aaltojen vuoksi, ja sitten täytyy nousta ylös, että saa hikoilun loppumaan.Unenpäästä ei saa heti kiinni ja tietää sen taas toistuvan 1,5h kuluttua.Alkaa töissäkin olla tekemistä, että saa hommansa hoidettua.Alkaa aina pelottamaan illalla millainen yö taas edessä.Päivällä ne aallot kestää paremmin.Hyvä tietää, ettei kohdun poistolla ja lihomisella ole mitään yhteyttä.Kiitos vastauksestasi.


      • aika..
        Kohdunpoisto ei kirjoitti:

        vähennä vv-vaivoja, pikemminkin päin vastoin.

        Miten ihminen voi vihata ruumistaan niin, että vapaaehtoisesti luopuisi omista naisellisista osistaan.

        Syö vitamiini- ja hivenainepitoista ruokaa, nyt juuri on nokkoset parhaimmillaan. Lakkaa vouhottamasta itsensä silpomisesta!

        kelle aikuiselle synnyttäneelle naiselle kohtu olisi naisellisuuden tyyssija ? Multa on kohtu poistettu jo seitsemän vuotta sitten, enkä ole pätkääkään menettänyt naisellisuudestani, ellei se veren kanssa sotkeminen ja kivut sitten ole jotain hypernaisellista ja koko naiseuden kulmakivi.
        Ovariot kylläkin ovat tärkeä osa, mutta että kohtu. Epäilyttää, että joku kiihkouskovainen heittää moista läppää, ei kukaan täysipäinen.


      • kyllästynyt läträäjä
        niksu kirjoitti:

        kun meitä on moneksi. Se mitä susta on "ihanaa" ei välttämätä ole jonkun muun mielestä. Katsos ihmiset on erilaisia, jos et ole sitä vielä tähän päivään mennessä oivaltanut. En mäkään "vaadi" täällä jokaista kohdun poistoon, vaikka itseltäni on poistettu kohtu.
        Itse vihasin nimenomaan sitä verellä läträämistä, kovia kipuja, oksentelua, ripulointia ja pyörtyilyä joka kuukausi. Mitään hormoonikierukkaa en sisälleni huolinut. Olen ollut todella tyytyväinen kohdunpoistoon.

        Alkuperäiselle; en ole lihonut yhtään.

        Eri mieltä oleva ihminen sanoi, voiko joku vihata kohtua niin paljon, että antaa silpoa itsensä ja naisellisuutensa. Niinkuin sanoit, meitä on moneen mielipiteeseen. Minä olen myös niin kyllästynyt siihen veren kanssa läträämiseen ja vihdoin pääsen (siis pääsen, en joudu) kohdun poistoon. Minä suorastaan vihaan kohtuani, kun se aiheuttaa niin paljon turhaa kärsimystä. En tunne, että minut silvotaan ja naisellisuuteni katoaa. Vaan monien vuosien toive toteutuu ja olen onnellinen, että pääsen siitä eroon. 3 lasta sillä olen kantanut enkä tarvitse sitä enää mihinkään. Pois vaan turha riesa.

        Ja monta on myös mielipidettä hormonihoidoista. Minä olen kokeillut kalliit terveyskaupan rohdot eikä mikään ole auttanut. Kohta aloitan hormonikorvaushoidon enkä tunne siitä yhtään huonoa omatuntoa, jospa se sitten auttaisi vaivoihin. Kaverini kyllä haukkui minut, kun rupeen sellaisia syömään. Olkoon se hänen mielipiteensä ja kantansa. Minä syön mitä syön ja tehköön muut mitä tekee. En ikinä menisi toisen aatetta tai vakaumusta tuomitsemaan.

        Terv. Kohta toivottavasti myös tyytyväinen ilman kohtua.


    • Ei vielä mummo

      Ei pelkkä kohdunpoisto kadota vaihdevuosioireita mihinkään, ainoastaan vuodoista pääsee. Itseltäni on kohtu poistettu puolisen vuotta sitten myomien ja erittäin runsaiden vuotojen takia, ja olen ollut tosi tyytyväinen ratkaisuun.
      Ja eipä kai kukaan ihan huvikseen leikkaukseen mene, mutta jos vaivat on todella hankalat niin helpottuuhan elämä huomattavasti.
      Ja en todellakaan ole lihonut leikkauksen jälkeen, taitaapi olla päinvastoin että pari kiloa lähti painostakin.

      • aivan liian paljon

        turhia kohdunpoistoja. Tähän ovat lääkärit itse kiinnittäneet huomiota.

        Minusta kohtu on tärkeä osa kehoani, jota en missään nimessä halua pois, jollei ole aivan viimeinen pakko.

        Naiset on totutettu tähän medikalisointiin, meidät täytetään pillereillä nuoresta pitäen ja keinotekoisia hormoneita tuputetaan joka lävestä.

        Uskon sen olevan osasyy lisääntyneisiin vaihdevuosivaivoihin, toinen syy väärä ruokavalio ja kemikaalit sekä stressi.

        Eri asia tietenkin jos on todella pakko poistattaa kohtu, mutta vähin syin siihen ei tule ryhtyä. On sellaisiakin naisia, jotka jollain tavoin eivät ikinä ole päässeet sinuiksi naisellisuutensa kanssa; he puhuvat verellä läträämisestä ja pitävät kuukautisia jonain inhoittavana.

        En ymmärrä heitä. Olen iloinen niin kauan kun kuukautiset tulevat enkä ikinä ole kokenut niitä millään tavoin hankaliksi, vaikka runsaat ovatkin.

        Jos ihminen ei ole sovussa kehonsa kanssa, kaikki vaikeutuu. Tämä näkyy jo synnytyksissä. Jos nainen "antautuu" synnyttämään, hormonit kiirehtivät avuksi ja tapahtumaa voi luonnehtia helpoksi.

        Mutta paljon on nykynaisia, jotka eivät kykene tuohon luonnollisuuteen, ja sitten nämä "luomusynnytykseen tulleet" etukäteen sen seitsemillä tavoilla valmentautuneet kirkuvatkin hallitsemattoman kivun kourissa pitkittyneissä synnytyksissään ja vaativat kaiken lääketieteellisen avun, minkä ennakolta olivat ylpeästi torjuneet.

        Ja en ole lestadiolainen, uskovainen kylläkin.

        Miksi kohtu muuten olisi halpa-arvoisempi kuin muu jäsen. Ethän haluaisi leikkauttaa pois yhtään sormistasikaan?


      • elli43
        aivan liian paljon kirjoitti:

        turhia kohdunpoistoja. Tähän ovat lääkärit itse kiinnittäneet huomiota.

        Minusta kohtu on tärkeä osa kehoani, jota en missään nimessä halua pois, jollei ole aivan viimeinen pakko.

        Naiset on totutettu tähän medikalisointiin, meidät täytetään pillereillä nuoresta pitäen ja keinotekoisia hormoneita tuputetaan joka lävestä.

        Uskon sen olevan osasyy lisääntyneisiin vaihdevuosivaivoihin, toinen syy väärä ruokavalio ja kemikaalit sekä stressi.

        Eri asia tietenkin jos on todella pakko poistattaa kohtu, mutta vähin syin siihen ei tule ryhtyä. On sellaisiakin naisia, jotka jollain tavoin eivät ikinä ole päässeet sinuiksi naisellisuutensa kanssa; he puhuvat verellä läträämisestä ja pitävät kuukautisia jonain inhoittavana.

        En ymmärrä heitä. Olen iloinen niin kauan kun kuukautiset tulevat enkä ikinä ole kokenut niitä millään tavoin hankaliksi, vaikka runsaat ovatkin.

        Jos ihminen ei ole sovussa kehonsa kanssa, kaikki vaikeutuu. Tämä näkyy jo synnytyksissä. Jos nainen "antautuu" synnyttämään, hormonit kiirehtivät avuksi ja tapahtumaa voi luonnehtia helpoksi.

        Mutta paljon on nykynaisia, jotka eivät kykene tuohon luonnollisuuteen, ja sitten nämä "luomusynnytykseen tulleet" etukäteen sen seitsemillä tavoilla valmentautuneet kirkuvatkin hallitsemattoman kivun kourissa pitkittyneissä synnytyksissään ja vaativat kaiken lääketieteellisen avun, minkä ennakolta olivat ylpeästi torjuneet.

        Ja en ole lestadiolainen, uskovainen kylläkin.

        Miksi kohtu muuten olisi halpa-arvoisempi kuin muu jäsen. Ethän haluaisi leikkauttaa pois yhtään sormistasikaan?

        Voi hyvänen aika sentään! Kyllä kohdunpoistoon täytyy aina olla painavat perustelut, ei niitä tehdä vain naisten mukavuudenhalun vuoksi. Itse kärsin 3 vuotta erilaisista vaivoista ja vasta sitten kun kaikki muut konstit eli hormonikierukka, lämpöpallohoito ym. oli kokeiltu ja tilannetta seurattu, tehtiin päätös kohdunpoistosta. Puhumattakaan lukuisista lääkärikäynneistä yksityisellä, kun terv.keskuslääkärille ei saanut aikaa.

        Loppujen lopuksi löytyikin sitten sellainen vika, ettei mikään muu hoito olisi auttanutkaan. Olen tosi tyytyväinen ratkaisuun ja todellakin tarvitsen kaikkia sormiani, mutta kohtua ja jatkuvia vaivojani en todellakaan kaipaa!


      • että asia on toistepäin
        aivan liian paljon kirjoitti:

        turhia kohdunpoistoja. Tähän ovat lääkärit itse kiinnittäneet huomiota.

        Minusta kohtu on tärkeä osa kehoani, jota en missään nimessä halua pois, jollei ole aivan viimeinen pakko.

        Naiset on totutettu tähän medikalisointiin, meidät täytetään pillereillä nuoresta pitäen ja keinotekoisia hormoneita tuputetaan joka lävestä.

        Uskon sen olevan osasyy lisääntyneisiin vaihdevuosivaivoihin, toinen syy väärä ruokavalio ja kemikaalit sekä stressi.

        Eri asia tietenkin jos on todella pakko poistattaa kohtu, mutta vähin syin siihen ei tule ryhtyä. On sellaisiakin naisia, jotka jollain tavoin eivät ikinä ole päässeet sinuiksi naisellisuutensa kanssa; he puhuvat verellä läträämisestä ja pitävät kuukautisia jonain inhoittavana.

        En ymmärrä heitä. Olen iloinen niin kauan kun kuukautiset tulevat enkä ikinä ole kokenut niitä millään tavoin hankaliksi, vaikka runsaat ovatkin.

        Jos ihminen ei ole sovussa kehonsa kanssa, kaikki vaikeutuu. Tämä näkyy jo synnytyksissä. Jos nainen "antautuu" synnyttämään, hormonit kiirehtivät avuksi ja tapahtumaa voi luonnehtia helpoksi.

        Mutta paljon on nykynaisia, jotka eivät kykene tuohon luonnollisuuteen, ja sitten nämä "luomusynnytykseen tulleet" etukäteen sen seitsemillä tavoilla valmentautuneet kirkuvatkin hallitsemattoman kivun kourissa pitkittyneissä synnytyksissään ja vaativat kaiken lääketieteellisen avun, minkä ennakolta olivat ylpeästi torjuneet.

        Ja en ole lestadiolainen, uskovainen kylläkin.

        Miksi kohtu muuten olisi halpa-arvoisempi kuin muu jäsen. Ethän haluaisi leikkauttaa pois yhtään sormistasikaan?

        Mielestäni asia on itseasiasa päinvastainen!
        Kohtua ei meinaa saada millään ilveellä pois, vaan sitä säästellään potilaan perutselluista toiveista huolimatta.
        Oma kohtuni vuosi niin että päivystyksessä piti juosta, sydän kärsi jatkuvasta anemiasta, en jaksanut töitäni, en olla lasten kanssa, se tuhosi ulkopuolisen sosiaalisen elämäni (mihin voit mennä, kun vuodat pitkin lattioita siteistä ja hyydyttävistä lääkkeistä huolimatta?)puhumattakaan iänikuisesta selibaatista parisuhteessa! Tätä jatkui kaksi vuotta ja silti kohtuani ei haluttu poistaa,odoteltiin ja ihmeteltiin, jospa vaikka paranisi tilanne ja etenkin mieslääkärit olivat poistoa vastaan, naiset ymmärsivät kyllä.Jatkuva kuiviin vuotamisen pelko häämötti mielessä.Yöllä piti olla kello soimassa, että voi ottaa hyytymispillereitä joita sai syödä kuin näkkileipää.
        Sain tosiaan tapella tuon poiston puolesta ja lopulta yksi mieslääkäri otti asian vakavasti yksityisellä puolella.
        Olen synnyttänyt viisi lasta, mutta sekään ei riittänyt näille lääkäreille...olen alle 40 ja siinä se "este" muka oli.Pidin kohtuani lasteni "kotina" ja missään nimessä en olisi sitä poistattanut huvikseni.Mielestäni ei voi sanoa, että Suomessa poistetaan kohtuja turhan takia, kyllä poiston puolesta saa tapella kynsin ja hampain.


      • niksu
        aivan liian paljon kirjoitti:

        turhia kohdunpoistoja. Tähän ovat lääkärit itse kiinnittäneet huomiota.

        Minusta kohtu on tärkeä osa kehoani, jota en missään nimessä halua pois, jollei ole aivan viimeinen pakko.

        Naiset on totutettu tähän medikalisointiin, meidät täytetään pillereillä nuoresta pitäen ja keinotekoisia hormoneita tuputetaan joka lävestä.

        Uskon sen olevan osasyy lisääntyneisiin vaihdevuosivaivoihin, toinen syy väärä ruokavalio ja kemikaalit sekä stressi.

        Eri asia tietenkin jos on todella pakko poistattaa kohtu, mutta vähin syin siihen ei tule ryhtyä. On sellaisiakin naisia, jotka jollain tavoin eivät ikinä ole päässeet sinuiksi naisellisuutensa kanssa; he puhuvat verellä läträämisestä ja pitävät kuukautisia jonain inhoittavana.

        En ymmärrä heitä. Olen iloinen niin kauan kun kuukautiset tulevat enkä ikinä ole kokenut niitä millään tavoin hankaliksi, vaikka runsaat ovatkin.

        Jos ihminen ei ole sovussa kehonsa kanssa, kaikki vaikeutuu. Tämä näkyy jo synnytyksissä. Jos nainen "antautuu" synnyttämään, hormonit kiirehtivät avuksi ja tapahtumaa voi luonnehtia helpoksi.

        Mutta paljon on nykynaisia, jotka eivät kykene tuohon luonnollisuuteen, ja sitten nämä "luomusynnytykseen tulleet" etukäteen sen seitsemillä tavoilla valmentautuneet kirkuvatkin hallitsemattoman kivun kourissa pitkittyneissä synnytyksissään ja vaativat kaiken lääketieteellisen avun, minkä ennakolta olivat ylpeästi torjuneet.

        Ja en ole lestadiolainen, uskovainen kylläkin.

        Miksi kohtu muuten olisi halpa-arvoisempi kuin muu jäsen. Ethän haluaisi leikkauttaa pois yhtään sormistasikaan?

        eipä ole sormista haittaa ollut; ei kipuja, pyörtyilyä, ripulia, oksentelua ym. vaivoja joka kuukausi.
        Mä olen inhonnut kuukautisiani heti ekoista lähtien. Onneksi pääsin nistä lopullisesti 37 vuotiaana kohdunpoiston jälkeen. Turhia kohdunpoistoja ei ole, jos kohtu aiheuttaa jatkuvaa haittaa. Mitään kerukkaa en sisälleni huolinut.


      • niksu
        aivan liian paljon kirjoitti:

        turhia kohdunpoistoja. Tähän ovat lääkärit itse kiinnittäneet huomiota.

        Minusta kohtu on tärkeä osa kehoani, jota en missään nimessä halua pois, jollei ole aivan viimeinen pakko.

        Naiset on totutettu tähän medikalisointiin, meidät täytetään pillereillä nuoresta pitäen ja keinotekoisia hormoneita tuputetaan joka lävestä.

        Uskon sen olevan osasyy lisääntyneisiin vaihdevuosivaivoihin, toinen syy väärä ruokavalio ja kemikaalit sekä stressi.

        Eri asia tietenkin jos on todella pakko poistattaa kohtu, mutta vähin syin siihen ei tule ryhtyä. On sellaisiakin naisia, jotka jollain tavoin eivät ikinä ole päässeet sinuiksi naisellisuutensa kanssa; he puhuvat verellä läträämisestä ja pitävät kuukautisia jonain inhoittavana.

        En ymmärrä heitä. Olen iloinen niin kauan kun kuukautiset tulevat enkä ikinä ole kokenut niitä millään tavoin hankaliksi, vaikka runsaat ovatkin.

        Jos ihminen ei ole sovussa kehonsa kanssa, kaikki vaikeutuu. Tämä näkyy jo synnytyksissä. Jos nainen "antautuu" synnyttämään, hormonit kiirehtivät avuksi ja tapahtumaa voi luonnehtia helpoksi.

        Mutta paljon on nykynaisia, jotka eivät kykene tuohon luonnollisuuteen, ja sitten nämä "luomusynnytykseen tulleet" etukäteen sen seitsemillä tavoilla valmentautuneet kirkuvatkin hallitsemattoman kivun kourissa pitkittyneissä synnytyksissään ja vaativat kaiken lääketieteellisen avun, minkä ennakolta olivat ylpeästi torjuneet.

        Ja en ole lestadiolainen, uskovainen kylläkin.

        Miksi kohtu muuten olisi halpa-arvoisempi kuin muu jäsen. Ethän haluaisi leikkauttaa pois yhtään sormistasikaan?

        unohtuipa vielä kirjoittaa, että jos miehillä olisi samanlaiset vaivat joka kuukausi, kohdunpoistoon pääsisi kuin hammaslääkäriin. Ei miehet kestäsi sellaisia kipuja kuin naiset.


      • luonnoton varmaan
        aivan liian paljon kirjoitti:

        turhia kohdunpoistoja. Tähän ovat lääkärit itse kiinnittäneet huomiota.

        Minusta kohtu on tärkeä osa kehoani, jota en missään nimessä halua pois, jollei ole aivan viimeinen pakko.

        Naiset on totutettu tähän medikalisointiin, meidät täytetään pillereillä nuoresta pitäen ja keinotekoisia hormoneita tuputetaan joka lävestä.

        Uskon sen olevan osasyy lisääntyneisiin vaihdevuosivaivoihin, toinen syy väärä ruokavalio ja kemikaalit sekä stressi.

        Eri asia tietenkin jos on todella pakko poistattaa kohtu, mutta vähin syin siihen ei tule ryhtyä. On sellaisiakin naisia, jotka jollain tavoin eivät ikinä ole päässeet sinuiksi naisellisuutensa kanssa; he puhuvat verellä läträämisestä ja pitävät kuukautisia jonain inhoittavana.

        En ymmärrä heitä. Olen iloinen niin kauan kun kuukautiset tulevat enkä ikinä ole kokenut niitä millään tavoin hankaliksi, vaikka runsaat ovatkin.

        Jos ihminen ei ole sovussa kehonsa kanssa, kaikki vaikeutuu. Tämä näkyy jo synnytyksissä. Jos nainen "antautuu" synnyttämään, hormonit kiirehtivät avuksi ja tapahtumaa voi luonnehtia helpoksi.

        Mutta paljon on nykynaisia, jotka eivät kykene tuohon luonnollisuuteen, ja sitten nämä "luomusynnytykseen tulleet" etukäteen sen seitsemillä tavoilla valmentautuneet kirkuvatkin hallitsemattoman kivun kourissa pitkittyneissä synnytyksissään ja vaativat kaiken lääketieteellisen avun, minkä ennakolta olivat ylpeästi torjuneet.

        Ja en ole lestadiolainen, uskovainen kylläkin.

        Miksi kohtu muuten olisi halpa-arvoisempi kuin muu jäsen. Ethän haluaisi leikkauttaa pois yhtään sormistasikaan?

        Minusta minulta saa poistaa tarpeettomat ruumiinosat, ja suorastaan toivon poistettavaksi ne palaset, joista on riesaa. Niinpä minulta on poistettu mm. kaikki viisaudenhampaat, koska eivät mahtuneet puhkeamaan oikeaan asentoon, eivät olisi olleet ruoan jauhamisessa hyödyksi, ja olivat vaikeat pitää puhtaina. Näin ihan hammaslääkärin suosituksesta.

        Kohtuni kuuluu samaan sarjaan viisaudenhampaiden kanssa, en tee sillä mitään, mutta siitä on kerran kuussa vaivaa. Mielelläni luopuisin siitä, en vain tiedä, miten pääsisin kohdunpoistoon. Sormet on ihan eri juttu, ei niitä voi kohtuun verrata, mulla ainakin on kaikille sormilleni käyttöä vielä.


    • puolia

      Austraalialaisessa tutkimuksessa naisilla, joilta kohtu oli poistettu, oli keskimäärin korkeampi verenpaine, korkeampi painoindeksi, paksumpi vyötärö ja enemmän LDL kolesterolia kuin verrokeilla. Heillä sydän ja verisuonitautien riskitekijät olivat suuremmat.

      Women who had undergone hysterectomy and were not using HRT had a significantly worse profile for coronary heart disease than did women with an intact uterus.

      Suomalaisiltakin asiantuntiasivuilta löytyy tämä:
      Kohdunpoisto heikentää kuitenkin munasarjojen toimintaa ja aikaistaa vaihdevuosioireiden ilmaantumista.

    • 54 v

      Täysin järjetön ajataus. Minulta on kohtu poistettu, mutta ei se hikoilua tai unettomuutta poista. Olen nyt vain sairaampi kuin leikkaukseen mennessä. Kasvaimesta aiheutunut kipu oli pienempi kuin mistä nyt kärsin. Orgasmin olen saanut viimeksi ennen leikkausta, vuonna 2003! Suomessa tehdään naisille kohdunpoistoja täysin turhaan. Oli raastavaa kuulla, että minunkin kasvaimeni olisi pystytty poistamaan ilman kohdun leikkausta. On täysin käsittämätöntä, että joku haluaa terveen kohtunsa poistettavaksi.

    • Anonyymi

      Geelilakka kohdulla,miesten kohtu, uikko sauna

    • Anonyymi

      Minulta poistettiin kohtu alateitse vuosi sitten isojen myoomien ja järkkyjen vuotojen takia. Munasarjat jätettiin, vaikka vv-oireita jo oli. En ole lihonut yhtään ja voin todella hyvin. Kohdunpoiston jälkeen voi käyttää hormonihoitona (jos voi ja haluaa) pelkkää estrogeenia, jolloin rintasyöpäriski on paljon pienempi kuin yhdistelmähoidolla. Ihon kautta annostelu on turvallisin (ei veritulppariskiä). Lisäksi en käytä alkoa, en tupakoi, käyn reippaalla useamman kilometrin kävelyllä joka päivä ja syön terveellisesti, en käytä sokeriakaan. Voin loistavasti ja nukun hyvin 🌞✨

    • Anonyymi

      Minulta poistettiin kohtu myoomien ja järjettömän runsaiden kuukautisten takia (myoomat olivat kasvaneet jo kohdun ulkopuolellekin) vuonna 2013. Elämäni parhaita päätöksiä, vaikka pelkäsinkin juuri näitä tarinoita seurauksista, varsinkin seksin nautinnollisuuden häviämisenä.
      Vain hyvää seurasi leikkauksesta, munasarjat jätettiin ja elämänlaatu parani 200%. Seksin suhteen ei muuttunut mikään muu kuin että vuotoja ei tarvinnut pelätä. Orgasmi ei hävinnyt mihinkään ja seksi on nyt paljon nautinnollisempaa. Vaihdevuosioireiden alettua ( 52 vuotiaana) aloitin Lenzetto-sumutteen (estradioli) ja koska kohdunpoiston takia ei tarvitse ottaa keltarauhashormonia, ei rintasyöpäriskikään ole suurempi kuin ilman hoitoa.
      Mielestäni näissä keskusteluissa, joissa tyrmätään hoidot, pitäisi muistaa, että parannamme elämänlaatua myös antibiooteilla, syöpälääkkeillä, kolesterolilääkkeillä yms. eli ihmisiä hoidetaan nykyään lääketieteen keinoin. Eikä vaihdevuosivaivat ole sen vähäisempi asia, eikä niitä tarvitse kärsiä koska esiäitimme niin tekivät. Ensinnäkin aikanaan kuoltiinkin jo liki näissä ikäryhmissä useammin ja nyt kun elinikämme on liki 80 v keskimäärin, miksi emme haluaisi hoitaa myös naisellisia vaivoja niin, että voimme elää yhteiskunnassa normaalisti, kärsimättä unettomuudesta, masentuneisuudesta yms.
      Varsinkin lääkärit monesti ohittavat vaihdevuosi-ikäisten naisten unettomuusongelmat eikä edes ajatella, että taustalla voi olla jo hyvinkin varhain alkavat vaihdevuosivaivat. Hoitoa kannattaa vaatia ja mennä vaikka toiselle lääkärille, jos ensimmäinen ei tunnu ottavan oireita tosissaan.
      Ja mitä tulee vielä lihoamiseen, kolesteroliin jne. kohdunpoiston yhteydessä, ei itselläni näistä mitään ilmeentynyt. Kyllä se on niin, että nämä asiat ovat elintapa-asioita, ei kohdunpoiston jälkiseurauksia.
      Pidetään huolta itsestämme naiset, eletään täysillä loppuun asti.

      • Anonyymi

        Naulan kantaan, hyvin sanottu.


    • Anonyymi

      Kohtu poistettiin vuosi sitten. Olin pitkään poistoa vastaan. No, ainoa ilo olikin etten vuoda muuten voin huonosti. Huimaa, väsyttää, en muista mitään ja mietin usein itsaria. Kyllä kannatti. Estroa en saa, koska en hikoile. Olen reumaatikko ja paremminkin jäässä 8kk vuodesta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4783
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2290
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1816
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1536
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1481
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1328
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1247
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1102
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1091
    Aihe