Olen etsiskellyt kaikkialta saunaloitusuja tai sopivia sananparsia uuteen saunaamme, mutta tuloksetta.
Haluaisin kirjoittaa, esim. polttaa tekstin tuoheen, joka sitten.... sijoittaisin pukuhuoneeseen, saunanoven yläpuolelle.
Tietäisikö joku saunanystävistä näitä.. ?
((Onkohan tämä oikea paikka kysyä...?))
Saunaloitsuja?
2
3851
Vastaukset
- Tuikahtava
Tällainen tuli mieleen. "Unohtuu huolet, sairaudet ja surut, kun pauhaa saunan mustat urut." Mummoni ja isä tapaa aina sanoa noin saunaan mennessä.
Ihan meidän perinteisestä Kalevalastamme löytyy ns. "kylpijän sanat" runosta 45. Muinaisilla suomalaisilla oli tapana lausua ne ennen saunomista:
"Tule nyt löylyhyn, Jumala, iso ilman, lämpimähän
tekemähän terveyttä, rauhoa rakentamahan!
Pyyhi pois pyhät kipunat, pyhät saastat sammuttele,
lyötä maahan liika löyly, paha löyly pois lähetä,
ettei polta poikiasi, turmele tekemiäsi!
"Minkä vettä viskaelen noille kuumille kiville,
se me'eksi muuttukohon, simaksi sirahtakohon!
Juoskohon joki metinen, simalampi laikkukohon
läpi kiukahan kivisen, läpi saunan sammalisen!"
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?486138Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki663948Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t163017- 1902865
- 242608
- 402452
mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k132429törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/192320Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3171451- 1491448