Iltako aamua viisaampi?

Maalaismies*

Mitä se oikein on se vanhuuden viisaus ja onko sellaista ylipäänsä olemassa? Lähdin liikkeelle tutkimalla ensiksi Delfoin oraakkelin taustaa. Sain "Wikistä" pohjatietoa. Yllätys yllätys, Delfoin oraakkeli Pythia oli tietenkin nainen ja iältään vähintäin 50v. Oraakkelin temppeli oli aikansa tietotoimisto.

Vanhan ajan ihmiset kuolivat nuorina. Jos joku onnistui elämään yli 50:n selväpäisenä, häntä kannatti kuunnella. Siitäkö johtunee vanhojen arvostus silloin?

Meidän aikanamme yli viisikymppistä ei juurikaan kuunnella saati että noudatettaisiin hänen ohjeitaan. Vauhtia olisi vähemmän (tietty), ehkä sotiakin ja konkursseja... Olisiko, en tiedä?

25

1413

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LounaT

      päivääkin viisaampi.

      Nuo kiireisintä keskipäiväänsä elävät äitiministerit, joiden pienet lapset tarvitsisivat äitinsä fyysistä läsnäoloa, - he varmaan ajattelevat meidän iässämme, että voi, jos saisi uudelleen elää, niin pitäisi sitä vauvaa sylissään eikä antaisi minkään tulla siihen väliin!

      Siitä olen iloinen, että naisia valitaan ministereiksi, mutta miksi juuri nuoria äitejä?
      Miksi ei vähän vanhempia, äitiyden jo kokeneita, sillä kyllähän äitiys on niitä kasvattavimpia tehtäviä täällä maan päällä.

      Olen aivan varma, että sotia olisi vähemmän, jos isoäidit olisivat ministereinä.

      Elina Pohjanää sanoi, että JUURI silloin, kun lapset olivat pieniä, oli töitä kuinka paljon vaan, ja sitten kun olisi aikaa, ei töitä enää tarjota.
      Sääli äitejä, sääli lapsia, sääli isiäkin.

    • Kyllähän yhden päivän aikanakin tietomäärä lisääntyy mutta lisääkö se viisautta, sitä voidaan pähkäillä

      Noita "pythioita" tunnen montakin. Olisivatko nämä n. 7-kymppisinä jo Ylipythioita?

      • Maalaismies*

        Arkkitehdin ammatti esim. kysyy kokemusta ja siis ikää. Kovin nuorella sitä ei vielä voi olla. Samoin lienee asianlaita moniin taiteenlajeihin nähden: kuvataide ei tunne ihmelapsia (paitsi että jokainen ihan pieni on taiteilija). Musiikissa esittäjät voivat olla nuoria, mutta säveltäjämestarit ovat yleensä ikäihmisiä.


    • Nyt tuli aihe, josta ei parilla sanalla selviä.
      Elämäni aamussa opetettiin historiantunnilla, että Delfoissa, Oraakkelin temppelin sisäänkäynnin päällä luki: Tunne itesesi. Nyt illansuussa olen havainnut, että tuo lause onkin laitettu Sokrateen suuhun.
      Oli miten oli, lause on hyvä. Jospa vain kymmenvuotias olisi tajunnut se sisällön ja ennen kaikkea tuntenut itsensä,ymmärtänyt, että jokin tässä on ominta minääni ja moni muu minuun ulkopuolelta juntattua, niin hyvää kuin huonoakin.
      Kuinkahan monta ennakkoluuloa, pelkoa, ristiriitaa ja väärinkäsitystä olisi välttänyt?
      Olisiko tytöstä kehittynyt pehmeämpi ja vähemmän särmikäs vai oliko parempi löytää ominta itseään aste asteelta; menettää auktoriteettiuskonsa ja -pelkonsa kokemusten myötä, oppia muodostamaan oma käsityksensä asioista ja maailmasta.

      Joskus illalla on pohtinut jotakin ongelmaa, johon aamulla oivaltaa ratkaisun. Silloin tuntuu, että aamu on iltaa viisaampi.
      Kuitenkin elämänkaarta ajatellessani epäilen, että jos lapsena olisin omannut sukupolvien kokemuksessa hankitun tiedon, saattaisin olla lähempänä robottia kuin tuntevaa ihmistä.

      Summa summarum: Ilta todennäköisesti on aamua viisaampi...

      • LounaT

        todellakin, vaikka sitä myöhemmin Sokraten viisautena pidettiinkin.

        Mielenkiintoinen asia on tuo alitajunnan toimiminen levon aikana. Juuri noin on käynyt itsellenikin joskus, että illalla kesken jäänyt miettiminen onkin aamulla jo saanut ratkaisun ja selityksen.


      • Maalaismies*

        Joku viisas on luonnehtinut kasvamista siten, että sen suunta on alhaalta ylöspäin. Lapsi nauttii juoksemisesta, sitten mielenkiinto nousee keskivartalon kohdille ja lopuksi ajatteluun, päähän.

        Niin se on minunkin mielestäni, kuten Venlastiina viisaasti sanoit, että kun saisi rauhassa kasvaa aste asteelta. Hyvä että palstoilla saamme rauhassa pähkäillä!


      • Maalaismies*
        LounaT kirjoitti:

        todellakin, vaikka sitä myöhemmin Sokraten viisautena pidettiinkin.

        Mielenkiintoinen asia on tuo alitajunnan toimiminen levon aikana. Juuri noin on käynyt itsellenikin joskus, että illalla kesken jäänyt miettiminen onkin aamulla jo saanut ratkaisun ja selityksen.

        Päivän puuhastelun jälkeen illalla aivokin on väsynyt. Jos silloin mieli olla virkeänä, pitäisi ottaa "dopingia", mutta silloin taas aamulla ei ajatus toimi. Parempi näin: "illan torkku jne"


      • Hintriika1
        Maalaismies* kirjoitti:

        Joku viisas on luonnehtinut kasvamista siten, että sen suunta on alhaalta ylöspäin. Lapsi nauttii juoksemisesta, sitten mielenkiinto nousee keskivartalon kohdille ja lopuksi ajatteluun, päähän.

        Niin se on minunkin mielestäni, kuten Venlastiina viisaasti sanoit, että kun saisi rauhassa kasvaa aste asteelta. Hyvä että palstoilla saamme rauhassa pähkäillä!

        Monesti aamulla KUVITTELEMME, että joku asia menee päivän aikana tietyllä tavalla. Illalla TIEDÄMME, että se menikin aivan toisin. Siis ilta on aamua viisaampi. Tai luulo ei ole tiedon väärti.

        Jos sanontaa käytetään vertauskuvallisesti ihmisen ikään, niin paikkansa se pitää silloinkin. Totta kai elämänkokemus lisää tietoa ja sitä kautta viisautta. Tosin kaikki eivät ota opikseen, vaan tekevät samat virheet yhä uudestaan!

        Ja todellakin ihminen kasvaa aste asteelta. Elämä on koettava itse. Kantapään kautta. Muistammehan me, kuinka oikeassa isä ja äiti olivat aikanaan, mutta silti meidän piti tehdä oman päämme mukaan!

        Olisi kamalaa, jos päässä olisi jo nuorena sama kokemusten tuoma tieto kuin vanhana. Eihän nuori uskaltaisi elää elämäänsä itse, ei hankkia omia kokemuksia, ei koetella rajojaan... ei mitään! Yksi omista mietelauseistani on: Nuoruuden hulluus on edellytyksenä vanhuuden viisaudelle.

        Vanhempani sanoivat minulle: "Mitäs minä sanoin!" Minä sanoin omille lapsilleni: "Mitäs minä sanoin!" Ja samat sanat ovat jo ehtineet kuulla lapsenlapsenikin omilta vanhemmiltaan. Se on sitä elämän todellisuutta, jossa ilta on aamua viisaampi.


      • Maalaismies*
        Hintriika1 kirjoitti:

        Monesti aamulla KUVITTELEMME, että joku asia menee päivän aikana tietyllä tavalla. Illalla TIEDÄMME, että se menikin aivan toisin. Siis ilta on aamua viisaampi. Tai luulo ei ole tiedon väärti.

        Jos sanontaa käytetään vertauskuvallisesti ihmisen ikään, niin paikkansa se pitää silloinkin. Totta kai elämänkokemus lisää tietoa ja sitä kautta viisautta. Tosin kaikki eivät ota opikseen, vaan tekevät samat virheet yhä uudestaan!

        Ja todellakin ihminen kasvaa aste asteelta. Elämä on koettava itse. Kantapään kautta. Muistammehan me, kuinka oikeassa isä ja äiti olivat aikanaan, mutta silti meidän piti tehdä oman päämme mukaan!

        Olisi kamalaa, jos päässä olisi jo nuorena sama kokemusten tuoma tieto kuin vanhana. Eihän nuori uskaltaisi elää elämäänsä itse, ei hankkia omia kokemuksia, ei koetella rajojaan... ei mitään! Yksi omista mietelauseistani on: Nuoruuden hulluus on edellytyksenä vanhuuden viisaudelle.

        Vanhempani sanoivat minulle: "Mitäs minä sanoin!" Minä sanoin omille lapsilleni: "Mitäs minä sanoin!" Ja samat sanat ovat jo ehtineet kuulla lapsenlapsenikin omilta vanhemmiltaan. Se on sitä elämän todellisuutta, jossa ilta on aamua viisaampi.

        Paljon puhutaan luovasta hulluudesta. Asioita seuratessa usein kyllä tuntuu, että kysymys on ihan oikeasta hulludesta ilman luovuuden häivää. Miks´ei koskaan kuule puhuttavan luovasta viisaudesta? Viisautta ja ymmärrystä ja oivallustahan etevät suoritukset eri aloilla edustavat!


      • Hintriika1
        Maalaismies* kirjoitti:

        Paljon puhutaan luovasta hulluudesta. Asioita seuratessa usein kyllä tuntuu, että kysymys on ihan oikeasta hulludesta ilman luovuuden häivää. Miks´ei koskaan kuule puhuttavan luovasta viisaudesta? Viisautta ja ymmärrystä ja oivallustahan etevät suoritukset eri aloilla edustavat!

        Laittaisin useimmissa tapauksessa ns. luovassa hulluudessa sen hulluuden sitaatteihin. Esim. monet keksinnöt ovat syntyessään vaikuttaneet suorastaan naurettavilta, mutta niin vain hulluista ideoista on kehittynyt käyttökelpoisia tuotteita. Loppujen lopuksi hulluus osoittautuukin viisaudeksi!

        Itse koen aina silloin tällöin luovan hulluuden puuskia, kun rahat eivät riitä jonkun valmiin tuotteen ostamiseen. Askartelen tuotteen itselleni mitä kummallisimmista osista. Useimmiten hulluuteni on palkittu hyväksyvällä hymyllä.

        Tai sitten luova hulluuteni ilmenee kaunokirjallisessa muodossa. Yleensä hulluimmat ideat saavat parhaan vastaanoton. Sen lajin hulluutta en kuitenkaan uskalla itse mennä nimittämään viisaudeksi...

        "Kylähullu" on usein luovan hulluuden virtuoosi. Siksi kylähullu on myös arvonimi, jota kannetaan ylpeydellä.


      • Maalaismies*
        Hintriika1 kirjoitti:

        Laittaisin useimmissa tapauksessa ns. luovassa hulluudessa sen hulluuden sitaatteihin. Esim. monet keksinnöt ovat syntyessään vaikuttaneet suorastaan naurettavilta, mutta niin vain hulluista ideoista on kehittynyt käyttökelpoisia tuotteita. Loppujen lopuksi hulluus osoittautuukin viisaudeksi!

        Itse koen aina silloin tällöin luovan hulluuden puuskia, kun rahat eivät riitä jonkun valmiin tuotteen ostamiseen. Askartelen tuotteen itselleni mitä kummallisimmista osista. Useimmiten hulluuteni on palkittu hyväksyvällä hymyllä.

        Tai sitten luova hulluuteni ilmenee kaunokirjallisessa muodossa. Yleensä hulluimmat ideat saavat parhaan vastaanoton. Sen lajin hulluutta en kuitenkaan uskalla itse mennä nimittämään viisaudeksi...

        "Kylähullu" on usein luovan hulluuden virtuoosi. Siksi kylähullu on myös arvonimi, jota kannetaan ylpeydellä.

        "Maailma on aina ollut hullu, ja hulluista hulluin on hän, joka sitä yrittää parantaa", sanoi Pascal. Ovatko luovan hulluuden edustajat sitten näitä "hulluista hulluimpia"?


      • Hintriika1
        Maalaismies* kirjoitti:

        "Maailma on aina ollut hullu, ja hulluista hulluin on hän, joka sitä yrittää parantaa", sanoi Pascal. Ovatko luovan hulluuden edustajat sitten näitä "hulluista hulluimpia"?

        En yritä olla viistelija. Muistivirhe on inhimillistä, kun on paljon tavaraa päässä. Mutta kun olin itse juuri lainannut toisessa paikassa tuota samaa ajatelmaa, niin oli pakko tarkistaa, kenen se oikeasti on. Tarkistus antoi nimen Voltaire.

        Vaikka mistä sen tietää, jos Pascal ja Voltaire sanoivat toisistaan tietämättä just samallalailla!


      • Maalaismies*
        Hintriika1 kirjoitti:

        En yritä olla viistelija. Muistivirhe on inhimillistä, kun on paljon tavaraa päässä. Mutta kun olin itse juuri lainannut toisessa paikassa tuota samaa ajatelmaa, niin oli pakko tarkistaa, kenen se oikeasti on. Tarkistus antoi nimen Voltaire.

        Vaikka mistä sen tietää, jos Pascal ja Voltaire sanoivat toisistaan tietämättä just samallalailla!

        Maailman hulluutta molemmat taivastelivat. Voltaire lienee hyvinkin tuntenut Pascalin ajatukset vaikka ei uskonnosta piitannutkaan.
        Minä olen tuon viisauden kuitenkin lukenut Pascalin "Mietelmistä". Tiedän, koska se on yksi "hartauskirjoistani" (sic).


      • Maalaismies*
        Hintriika1 kirjoitti:

        En yritä olla viistelija. Muistivirhe on inhimillistä, kun on paljon tavaraa päässä. Mutta kun olin itse juuri lainannut toisessa paikassa tuota samaa ajatelmaa, niin oli pakko tarkistaa, kenen se oikeasti on. Tarkistus antoi nimen Voltaire.

        Vaikka mistä sen tietää, jos Pascal ja Voltaire sanoivat toisistaan tietämättä just samallalailla!

        Aloin epäillä muistiani. Kaivoin Pascalin "Mietteet" ja kohta löysinkin tarkoittamani aforismin: "Ihmiset ovat niin auttamattomasti hulluja, että toisen lajin hullu olisi se joka ei olisi hullu."

        Olit Hintriika oikeassa!


      • Hintriika1
        Maalaismies* kirjoitti:

        Maailman hulluutta molemmat taivastelivat. Voltaire lienee hyvinkin tuntenut Pascalin ajatukset vaikka ei uskonnosta piitannutkaan.
        Minä olen tuon viisauden kuitenkin lukenut Pascalin "Mietelmistä". Tiedän, koska se on yksi "hartauskirjoistani" (sic).

        Itse olin leikannut ajatelman Pohjolan Sanomista, jossa se oli merkitty Voltairen nimiin. Ehkä hekin olivat sen poimineet tästä tietolähteestä

        http://www.kolumbus.fi/juha.seppanen/jssivut/sitaatit/filsit/filsit2.htm

        josta minäkin tarkistin, kun googletin ensin mietelmän.

        Sinun hartauskirjasi on varmasti parempi tietolähde! Siis mitä opimme tästä? Tiedon tarkistaminenkaan ei välttämättä anna oikeaa tietoa!!!


      • Hintriika1
        Maalaismies* kirjoitti:

        Aloin epäillä muistiani. Kaivoin Pascalin "Mietteet" ja kohta löysinkin tarkoittamani aforismin: "Ihmiset ovat niin auttamattomasti hulluja, että toisen lajin hullu olisi se joka ei olisi hullu."

        Olit Hintriika oikeassa!

        Sillä välin, kun todistin Sinun olevan oikeassa, Sinä ehdit todistaa olevasi väärässä. Siis emme oppineetkaan tästä muuta kuin: "Ihminen on erehtyväinen."


      • Maalaismies*
        Hintriika1 kirjoitti:

        Sillä välin, kun todistin Sinun olevan oikeassa, Sinä ehdit todistaa olevasi väärässä. Siis emme oppineetkaan tästä muuta kuin: "Ihminen on erehtyväinen."

        Olen ehtinyt tänä aamuna erehtyä jo kaksi kertaa nimien suhteen. Sanoit tuolla, että kun pää on täynnä tavaraa..., niin se on. Täytyy minun ryhtyä etukäteen tarkistamaan, muistanko oikein. Kiitos vaan!


    • Likka321

      on pitkä taival. Elämän aamu ja ehtoo, näitä sanoja käytetään paljon kuvakielessä. Minulle tämä sananlasku merkitsee kyllä yhden päivän matkaa, en ajattele sitä koko elämänkaarta käsittävänä. Iltaisin on aina pieni tilinpäätös, jolloin mietin, oliko ilta aamua viisaampi.Olisihan outoa, jos vanha ihminen ei olisi viisaampi kuin lapsi tai nuori.

      Toisaalta vastasyntynyt näyttää joskus häkellyttävän viisaalta, kuin hänellä olisi jotain salattua tietoa, terveisiä suoraan taivaasta.

      Onkos muna koskaan kanaa viisaampi?

      • Maalaismies*

        Silloin tällöin kuulee vanhan viisaan huokailevan: "nyt kun osaisin ja tietäisin, on liian myöhäistä". Joskus oikein harmittaa, kun eläkkeellä oleva entinen vaikuttaja pistää kritiikkiä - harmittaa, että miks´ei hän virassa ollessaan ollut tuota mieltä, ei ainakaan tuonut mielipidettään ilmi.


    • segronberi taas

      kyselee ronperi seon Et yks jäbä tääl ottaa kylll kaaliin iha tosissaan ruuneperi eri nimillä HEIHALOO.

    • eireene

      Niin silloin antiikin aikaan elo oli lyhyt, ei ollut antibiotteja eikä nivelten siirtoja, niin minä kyllä uskon, että kokemuksesta, jota ijän myötä pitäisi karttua, tulisi viisaammaksikin. Mene ja tiedä.
      Nauti ihanasta kesästä ja jätä noin monimutkaiset ja syvälliset asiat syksyyn
      iloista kevää toivoo kaikille Eireene

      • yön vartija

        Ei kai nyt kesä sitä varten ole, että aivot lomautetaan!
        Jos ne laitetaan kesäteloille ovat ne syksyllä umpeen ruohottuneet!


      • Maalaismies*
        yön vartija kirjoitti:

        Ei kai nyt kesä sitä varten ole, että aivot lomautetaan!
        Jos ne laitetaan kesäteloille ovat ne syksyllä umpeen ruohottuneet!

        Joo, kevyttä aivojumppaa ja ajatusten heittokalastelua tämä minunkin mielestäni on. Soisi vain yhä useamman liittyvän mukaan tähän hauskaan ja hyödylliseen harrastukseen.

        Ainakin meikä korkeassa iässään (76 v.) tuntee hyvin tarpeelliseksi tämän kirjoittelun. Kun vielä omalla nikillään sen tekee, saa kyllä tuta, jos alkaa ihan höpöjä haastamaan. Voi niin ku tarkkailla henkistä kuntoaan tätäkin tietä.

        Kun joku ehdottaa kesälomailua, meikän on syytä pitää pieni puhuttelu peilin edessä. Mikä ettei sanoja olisi oikeassa!


      • Rouva Remander
        Maalaismies* kirjoitti:

        Joo, kevyttä aivojumppaa ja ajatusten heittokalastelua tämä minunkin mielestäni on. Soisi vain yhä useamman liittyvän mukaan tähän hauskaan ja hyödylliseen harrastukseen.

        Ainakin meikä korkeassa iässään (76 v.) tuntee hyvin tarpeelliseksi tämän kirjoittelun. Kun vielä omalla nikillään sen tekee, saa kyllä tuta, jos alkaa ihan höpöjä haastamaan. Voi niin ku tarkkailla henkistä kuntoaan tätäkin tietä.

        Kun joku ehdottaa kesälomailua, meikän on syytä pitää pieni puhuttelu peilin edessä. Mikä ettei sanoja olisi oikeassa!

        On tunnettu totuus, että työ tekijäänsä neuvoo.
        Kun ottaa huomioon miten paljon ihminen on elon iltaan ehtiessä joutunut tekemään, on hän varmasti jotakin oppinut verrattuna oman nuoruuden tieto- ja taitomäärään.
        Ihmetellään kuinka nuoret tuntevat kaikki HD:t, LCD:t, DVD:t ja MP:t. Samalla tunnetaan turhautuneisuutta kun ei enää itse jakseta tai pystytä opettelemaan niitä.
        Ihan turhaan! Ne eivät osoita, että nuoret ovat vanhoja viisaampia. Näiden lyhenteiden osaaminen ei korvaa sitä uusavuttomuutta, joka tulee vastaan monissa elämälle välttämättömissä asioissa ja tehtävissä, joista vanhat selviävät rutiinilla.
        Kyllä ilta on aamua viisaampi. Kunhan vain osaamme tätä viisautta oikein käyttää.


      • Rouva Remander kirjoitti:

        On tunnettu totuus, että työ tekijäänsä neuvoo.
        Kun ottaa huomioon miten paljon ihminen on elon iltaan ehtiessä joutunut tekemään, on hän varmasti jotakin oppinut verrattuna oman nuoruuden tieto- ja taitomäärään.
        Ihmetellään kuinka nuoret tuntevat kaikki HD:t, LCD:t, DVD:t ja MP:t. Samalla tunnetaan turhautuneisuutta kun ei enää itse jakseta tai pystytä opettelemaan niitä.
        Ihan turhaan! Ne eivät osoita, että nuoret ovat vanhoja viisaampia. Näiden lyhenteiden osaaminen ei korvaa sitä uusavuttomuutta, joka tulee vastaan monissa elämälle välttämättömissä asioissa ja tehtävissä, joista vanhat selviävät rutiinilla.
        Kyllä ilta on aamua viisaampi. Kunhan vain osaamme tätä viisautta oikein käyttää.

        Onhan se totta,että ilta on aamua viisaampi..
        Kun herää aamulla..on uusi päivä alkamassa..
        yhtään emme tiedä ,miten se tulee menemään..Suunnitelmia on
        kovastikin,mutta vasta illalla,voimme tehdä yhteen-
        vedon päivän onnistumisesta..Sama se on ihmisen
        elämässä..vasta vanhana..voimme nähdä elämänkaaren
        ja millainen siitä on tullut.Mutta,kun alkaa pohtia
        nykynuorien ja vanhempien ihmisten eroja..niin
        siinä onkin jo vaikeuksia..Sellaiset asiat,mitkä itse opimme nuorina,,ovat jo vanhentunutta tietoa ja
        nykykoululaiset saavat oppia aivan ihmeellisiä asioita..Tiedon tulva on mahdotonta..onneksi on
        tietokoneita mistä etsiä..kaikkea ei voi kukaan omaksua..Se,mitä meillä vanhemmilla on..on elämänkokemus..sitä ei löydy kirjoista..Sen pitää jokaisen itse hankkia elämällä..Ennen tarvittiin
        vanhempia opettamaan lapsille, monia käytännön asioita..Nyt ,työmenetelmät ,ovat aivan erilaisia,
        kuin ennen.Uskon ,että nuoret edelleenkin,tahtovat
        kuunnella ,miten ennen teimme eriasioita,
        todetakseen itse ,onko kehitys mennyt eteenpäin, vai ihan vikasuuntaan.Minusta,nykynuorilla on
        kuitenkin aika vaikeaa,.vaikka toisaalta olisikin
        näennäisesti helppoa.Pohdinta jatkuu....t. Irkku


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      295
      6902
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      56
      2128
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      33
      1571
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      25
      1371
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      71
      1117
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      105
      1073
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      329
      979
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      15
      803
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      45
      786
    10. Miksei persut järjesteä koskaan miekkareita tai kulkueita?

      Pelkäävätkö saavansa pataansa, ja sen vuoksi vain öyhöttävät netissä? Ei öyhöttämisellä muuteta maailmaa. Pitää olla ak
      Maailman menoa
      274
      777
    Aihe