Olen vuosia odottanut että kun asuntotilanne selkiytyy isompaan suuntaan niin hommaan välittömästi Landseerin kotiin, tänä kesänä se tilanne olisi tapahtumassa ja nyt kyselenkin tietääkö kukaan onko Joensuun seudulla harrastajia ja mahdollisesti tietääkö kukaan olisi pentuja tässä kesällä / syksyllä tiedossa missään suunnalla?
Kiitoksia!
Lansua hankkimassa
4
1812
Vastaukset
- luit
uudesta Koiramme-lehdestä lansun vakavasta terveysongelmasta, verenvuototaudista?Ota tämä huomioon pentua valitessasi.
- mullekkin
ei ole tuota lehteä mulla
- veritauti
mullekkin kirjoitti:
ei ole tuota lehteä mulla
http://www.geocities.com/landseer_yhdistys/liite.htm#4
Koiramme-lehdessä kerrotaan lyhennettynä mm. seuraavaa:Landseerin mysteerinen verenvuototauti, jota Suomessa on tavattu tiettävästi kymmenellä koiralla, saattaa olla voitettavissa.Ainakin sairauden kantajat pystytään nyt selvittämään DNA testeillä.
Se ilmee pennuilla mm. siten, että hampaiden vaihtuessa ei verenvuoto tyrehdykään normaalisti ja sen saattaa aiheutta myös toisen pennun tai hyttysen purema.
Viidessä pentueesa on tavattu ko. tautia ja kaikki sitä sairastavat nartut on jouduttu lopettamaan, kaksi vuotavaa urosta on elossa ja niiden vuototaipumus on vähentynyt vanhemmiten.
Tässä kerrotaan myös, että sen on todettu olevan perityvä, vaikkakaan kaikki pennut eivät sairastu.Ns. riskiyhdistelmiä ei juuri ole tehty sairauden ilmitulon jälkeen.
Riskiyhdistelmien pentuja on noin viisiviikkoisina testattu sairauden ilmennettyä siten, , että sillä saatiin lähes varmasti vuotajat selville.Ell teki suun limakalvolle kevyen viillon, jonka tuli tyrehtyä kolmessa minuutissa.Tällä menetelmällä löydettiin vain 1 sairas pentu, loput ilmenivät vasta n.4 kk, hampaiden vaihdon aikaan.
Selvisi, ettei kyseessä ole mikään aiemmin tunnettu veritauti.Vuototaipumus johtuu verihiutaleessa olevan proteiinin toimintahäiriöstä.Mutaation arveltiin aikoinaan tapahtuneen 8 sukupolvea aikaisemmin, ennen kuin se tuli esille 1998 Suomessa.Landseerkasvattajien määrä on tästä syystä romahtanut. Jalostus on vaikeaa, kun sairaat yksilöt tulevat kyllä ilmi, mutta kantajat eivät. Tähän hätään siis DNA testi tuo avun.Ja sairaus on siis nimeltään landseerin trombopatia.
- lansun omistaja
Käväsehän lansuyhdistyksen sivuilla. Siellä on kasvattajat ja niiden sivuilta näet millon on pentuja! Mulla on hyvöntahdon kennelistä ja sinne on tulossa ainakin vauvoja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .995305Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453573Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503205Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4432496Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2521537Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito121291- 851289
- 771238
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321213Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1381139