FSH

kohollako?

Mulle tehtiin verikokeita lapsettomuuden takia..otettiin fsh ym muita.Nyt mulla FSH arvo oli 19. Onko normaalia?Must se on kyl inasen koholla.Jotain toista tarinaa luin tossa äsken ja siel joku kertoi FSH:n olevan jotain 5.3!Mulla on yksi tyttö.En ole ihan varma,mutta epäily oli että hän sai alkunsa lisäestrogeenihoidolla.Ssilloin FSH oli 20 ja lääkärit epäili ennenaikaisia vaihdevuosia.
Miten teillä muilla,tiedättekö FSH lukemanne ja miten vaikuttanut elämäänne?
Aurinkoisin terkuin, Emma :)

9

3246

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuloksen saaminen

Jos tuo FSH-verikoe otetaan, niin kuinka pian saa vastauksen. En ole vielä käynyt kokeessa, mutta olen melko varma, että se on koholla, koska vv-oireet ovat melko voimakkaat...

• ...........

..vastauksen saamiseen menee aikaa noin reilu viikko, ainakin terv.kesk. otettaessa.
        Mitenkähän korkeita lukemia tuo voikaan näyttää, mutta itselläni FSH oli 87.1 - olen vv-alkuvaiheessa, ja monenmoista tuohon liittyvää oireilua on mukana kuvioissa...

• tuloksen saaminen
        ........... kirjoitti:

..vastauksen saamiseen menee aikaa noin reilu viikko, ainakin terv.kesk. otettaessa.
        Mitenkähän korkeita lukemia tuo voikaan näyttää, mutta itselläni FSH oli 87.1 - olen vv-alkuvaiheessa, ja monenmoista tuohon liittyvää oireilua on mukana kuvioissa...

Mulla ei ole tietoa, missä vaiheessa tuo FSH on korkeimmillaan. Mulla on ollut 2 vuoden aikana yhdet menkat ja niistäkin jo yli vuosi aikaa. En ymmärtänyt, että kysymyksessä voisi olla jo vv-oireet, koska en ole vielä ihan siinä iässä. Pientä oireilua on ollut jo vuosikaudet.
        Olen yrittänyt etsiä tietoa siitä, kuinka monta vuotta vv-oireet voivat kestää, mutta en ole mistään löytänyt. En haluaisi lääkitystä ja en ehkä sitä voi saadakaan suvussa olevien sairauksien vuoksi. Mutta töihin pitäisi jaksaa mennä, vaikka yöunet jäisivät pariin tuntiin hikoilemisen ja heräilemisen vuoksi?

• Hormoonihurmio
        tuloksen saaminen kirjoitti:

Mulla ei ole tietoa, missä vaiheessa tuo FSH on korkeimmillaan. Mulla on ollut 2 vuoden aikana yhdet menkat ja niistäkin jo yli vuosi aikaa. En ymmärtänyt, että kysymyksessä voisi olla jo vv-oireet, koska en ole vielä ihan siinä iässä. Pientä oireilua on ollut jo vuosikaudet.
        Olen yrittänyt etsiä tietoa siitä, kuinka monta vuotta vv-oireet voivat kestää, mutta en ole mistään löytänyt. En haluaisi lääkitystä ja en ehkä sitä voi saadakaan suvussa olevien sairauksien vuoksi. Mutta töihin pitäisi jaksaa mennä, vaikka yöunet jäisivät pariin tuntiin hikoilemisen ja heräilemisen vuoksi?

Huonoja uutisia: vaihdevuosioireet voivat kestää vuosia, jopa vuosikymmeniä! 75-vuotias tuttavani kertoi hiljattain saaneensa kuumat aallot heti takaisin, kun oli lopettanut korvaushoidon.

Voi olla, että hän on ääritapaus, mutta kaiken sen perusteella, mitä olen asiasta lukenut, oireet kestävät parhaassakin tapauksessa vuosia.

Eiköhän jostakin netistä löytyisi googlettamalla vaikkapa sanalla "viitearvot" tai jostakin terveysaiheiselta sivulta (Verkkoklinikka, Tohtori.fi) otsikkoa "Laboratoriokokeiden viitearvot" tms. En muista ulkoa rajoja, mutta ainakin saamassani tuloslappusessa ne oli kerrottu.

Minkä ikäinen sitten olet, jos mielestäsi et ole vv-iässä? Vaihdevuodet voivat alkaa jo nelikymppisenä.

• tuloksen saaminen
        Hormoonihurmio kirjoitti:

Huonoja uutisia: vaihdevuosioireet voivat kestää vuosia, jopa vuosikymmeniä! 75-vuotias tuttavani kertoi hiljattain saaneensa kuumat aallot heti takaisin, kun oli lopettanut korvaushoidon.

Voi olla, että hän on ääritapaus, mutta kaiken sen perusteella, mitä olen asiasta lukenut, oireet kestävät parhaassakin tapauksessa vuosia.

Eiköhän jostakin netistä löytyisi googlettamalla vaikkapa sanalla "viitearvot" tai jostakin terveysaiheiselta sivulta (Verkkoklinikka, Tohtori.fi) otsikkoa "Laboratoriokokeiden viitearvot" tms. En muista ulkoa rajoja, mutta ainakin saamassani tuloslappusessa ne oli kerrottu.

Minkä ikäinen sitten olet, jos mielestäsi et ole vv-iässä? Vaihdevuodet voivat alkaa jo nelikymppisenä.

Nelikymppisenä nämä oireet alkoivat heti sterilisaation jälkeen ja nyt olen jonkun verran yli 40v. Taustalla on myös sairaus, jonka vuoksi menkat olivat poissa ja luulin tämän johtuvan samasta sairaudesta. Ko. sairauteen liittyvä koetulos (S-PRL) oli sellainen, että arvo oli hieman koholla, mutta ei vielä yli viitearvon.

Tuossa FSH-arvon lukemassa viittasin edelliseen kirjoittajaan...

• vuosimalli 57
        Hormoonihurmio kirjoitti:

Vastaan tässä oikeestaan moneen kysymykseen tässä ketjussa. Olen vasta saanut tietää, että mulla on alkanut tämä toinen murkkuikä. Ja FSH oli "vain" 19 ja tk-lääkäri passitti diagnoosilla masennus kotiin rauhottavien ym. lääkkeiden kanssa. Vaihtariraja kun on kuulemma 30 FSH:ssa. Pääsin onneksi gynegologille ja hän sanoi, että selvät vv-oireethan nuo on, ei siinä mitään "mittarilukemaa" tarvitse tuijottaa. V-vuodet alkaa silloin kun oireet ilmestyvät ja varsinkin jos menkat alkaa heittelehtii niinkuin minulla. Oireina kaikki mahdolliset...unihäiriöt, hikoilu, nivelkivut ja kaikista pahinta nuo mielialan vaihtelut. Tuntuu välillä, että sekoan.

Olin kuukausi sitten täysin tietämätön vaihdevuosista ja hoidoista ym. Yritin lukea paria kirjaakin, mutta ei mennyt mulle perille. Sitten löysin Duodecimin Marika Javanaisen kirjoittaman kirjasen "Vaihdevuodet". Siinä oli selkeästi ja ytimekkäästi kerrottu kaikki, että meni meikäläisellekkin jakeluun. Piti kyllä useemman kerran joku kohta lukee. Suosittelen kirjaa. Netistäkin sen pystyy lukemaan, mutta en ole tarkistanut onko samat tiedot kuin kirjassa. Laitan linkin tuohon alas, jos kiinnostaa tutustua. Tuo kirja kyllä "avasi" minulle tämän uuden elämän alun (kunhan nyt lääkitys saadaan ensin kohdalleen ja vaivat pois:)) Kohdun poistoon menen parin kk:n kuluttua.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_teos=avv&p_haku=vaihdevuodet

aukaise kohdasta sisällyskuettelo, niin tulee enemmän tietoa. Niinkuin sanoin, itse olen lukenut vain kirjana ja olin tietoon tyytyväinen.

• tuloksen saaminen
        vuosimalli 57 kirjoitti:

Vastaan tässä oikeestaan moneen kysymykseen tässä ketjussa. Olen vasta saanut tietää, että mulla on alkanut tämä toinen murkkuikä. Ja FSH oli "vain" 19 ja tk-lääkäri passitti diagnoosilla masennus kotiin rauhottavien ym. lääkkeiden kanssa. Vaihtariraja kun on kuulemma 30 FSH:ssa. Pääsin onneksi gynegologille ja hän sanoi, että selvät vv-oireethan nuo on, ei siinä mitään "mittarilukemaa" tarvitse tuijottaa. V-vuodet alkaa silloin kun oireet ilmestyvät ja varsinkin jos menkat alkaa heittelehtii niinkuin minulla. Oireina kaikki mahdolliset...unihäiriöt, hikoilu, nivelkivut ja kaikista pahinta nuo mielialan vaihtelut. Tuntuu välillä, että sekoan.

Olin kuukausi sitten täysin tietämätön vaihdevuosista ja hoidoista ym. Yritin lukea paria kirjaakin, mutta ei mennyt mulle perille. Sitten löysin Duodecimin Marika Javanaisen kirjoittaman kirjasen "Vaihdevuodet". Siinä oli selkeästi ja ytimekkäästi kerrottu kaikki, että meni meikäläisellekkin jakeluun. Piti kyllä useemman kerran joku kohta lukee. Suosittelen kirjaa. Netistäkin sen pystyy lukemaan, mutta en ole tarkistanut onko samat tiedot kuin kirjassa. Laitan linkin tuohon alas, jos kiinnostaa tutustua. Tuo kirja kyllä "avasi" minulle tämän uuden elämän alun (kunhan nyt lääkitys saadaan ensin kohdalleen ja vaivat pois:)) Kohdun poistoon menen parin kk:n kuluttua.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_teos=avv&p_haku=vaihdevuodet

aukaise kohdasta sisällyskuettelo, niin tulee enemmän tietoa. Niinkuin sanoin, itse olen lukenut vain kirjana ja olin tietoon tyytyväinen.

Otetaanko yleensä muita kokeita, kuin tuo FSH? Sain gynelle ajan vasta parin viikon päähän ja jos tuon koetuloksen saaminen kestää vielä reilun viikon siitä, niin pää ehtii seota totaalisesti siihen mennessä. Menee kesäloma 'hukkaan' tuskaillessa tämän mielialan vaihtelun ja väsymyksen kanssa...

• sanoa
        tuloksen saaminen kirjoitti:

Otetaanko yleensä muita kokeita, kuin tuo FSH? Sain gynelle ajan vasta parin viikon päähän ja jos tuon koetuloksen saaminen kestää vielä reilun viikon siitä, niin pää ehtii seota totaalisesti siihen mennessä. Menee kesäloma 'hukkaan' tuskaillessa tämän mielialan vaihtelun ja väsymyksen kanssa...

Mutta kilpirauhaskokeet ehdottomasti otettava. Voi niissäkin olla vikaa.

• Nuorimummo

Mulla otettiin vv-arvo oli 130.Menin lääkäriin lähinnä hakemaan unilääkettä.Kuvittelin heräilyn ja hikoilun johtuvan stressistä.Ikää mulla on 45v.Yleislääkäri käski mennä nyt gynekologille.Pääsen heinäkuun alussa.Ihmetyttää toi arvo, kun vv:n suurin arvo oli 110 labranpapereissa.Katsotaan mitä lekuri sanoo.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      22
      2371
    2. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      52
      2267
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      106
      2260
    4. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1527
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      238
      1522
    6. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      30
      1456
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      36
      1412
    8. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1171
    9. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1160
    10. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1136
    Aihe