Järkyttävin tapa tehdä koti

J Ärkky

Järkevin tapa tehdä koti, sanottiin mainoksessa. Ammattitaitoiset asentajat suorittavat sovitun asennuksen ja siitä on sitten helppo jatkaa itse, sanottiin. Nyt on runko pystyssä (kai) ja katto päällä. Viimeinkin. On sitä tehty kuin Iisakin kirkkoa ja tuntuu, että ei se ikinä valmistu.

Kun koko muu pelto näyttää täyttyvän elementtitaloista ja muuttavat varmaan kohta jo asumaan. Tai on siellä pari kohtalotoveria, mutta ei paljo hymy naamaa haittaa. Vetää sen verta vakavaksi.

Nyt on kirvesmiehet (=asentajat) kateissa, vaikka sovittu urakka on pahasti kesken. Ja nuo kipsilevytkin pullistelevat kummasti. Näyttää olevan kovin harvassa nuo ruuvit. Miksi tuossa elementtitalossa on suorat kipsilevyt seinissä ja ruuveja paljon tiheämmin? Ja nuo muut romppeet lojuvat tuolla pihan perällä kuukausitolkulla. Missäköhän kunnossa nekin on?

En niin hirveästi haluaisi olla myyjän housuissa, kun tavataan ja pääsen toteamaan: Tämä on JÄRKYTTÄVIN TAPA TEHDÄ KOTI! Ai minkä merkkinen? No arvaa, ...kele.

83

30818

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Leku

...olet tekemään, olisit vain antanut ammattilaisten tehdä. Ei se talon teko luonnistu jos peukalo on keskellä kämmentä, oli talo sitten elementeistä tai kappaletavarasta.

Katselehan vain peiliin ja tee sitä mitä osaat !

• Sami

Naapuri kertoi että oli tehnyt taloaan "järkevimmillä tavalla" muutaman kuukauden ja naapuritontille nousi suurelementtalo kahdessa viikossa lähes valmiin näköiseksi. Siinä vaiheessa kuulema vähän epäilytti että mikähän se on järkevää...

• Rakentanut2002

No se suurelementtihän tekee kaikesta täydellistä. Ihan sama mitä rupuporukkaa käyttää pystytyksen jälkeen lopputöihin, niin täydellinen koti tulee, kun käyttää SUURELEMENTTEJÄ.

Tämäkö on viestisi?

Kyllä rakentamisessa kaikilla urakoitsijoilla ja heidän ammattitaidollaan tai ammattitaidottomuudellaan on merkitystä, ei pelkästään rakennustavalla.

Suurelementtirakentaminen on ihan ok, mutta ei taatusti tarkoita sitä, että se automaattisesti takaa hyvän lopputuloksen verrattuna paikan päällä rakentamiseen.

• Kolehmainen

herännyt "rakennuskoomastaan" ja myyntipuheiden pauloista, eihän siinä valinta tilanteessa tarvitsisi yleensä olla kuin terve järki mukana niin jäisi ne "helpot, nopeat ja edulliset" väliin. Kyllä on tullut tuossa pellolla seurattua sillä "järkevällä tavalla" kotiaan kyhääviä - eivät tosiaan paljon puolen vuoden kehikon kokoamisen jäljiltä hymyile, varsinkin kun useimmiten naapurit asuvat valmiissa talossaan naapurissa - tekivät vähemmän itse ja kuitenkin samaan hintaan (todelliseen hintaan) saivat talonsa.

• Vilen

Minkälaista kehikkoa kokoavat jos saa luvan kysyä?

• kolehmainen
        Vilen kirjoitti:

Minkälaista kehikkoa kokoavat jos saa luvan kysyä?

ovat luokkaa 130-160 neliön 1½-krs. taloja.

• urheilukilpailu

Tehkää huolellisesti talonne, tietysti jos haluaa voi kisata naapureiden kanssa, mitä nyt oma useimmiten suurin omaisuus ja tulevaisuus on pelinappulana... sama se minulle miten kukin rakentaa, jotkut ei vaan koskaan osta huonosti tehtyjä taloja.

• Nikkari

Sulle tais käydä kuin Sulo Vilenille, että kun sai niin halvalla oli pakko ostaa. Saattaapi olla, että kun viimeinen lista on kiinnitetty, niin perkules sehän tuleekin kalliimmaksi kuin naapurin suurelem. tekemä tönö, jossa se pirulainen on jo asunu monta kuukautta vaikka samaan aikaan ruvettiin taloa pykäämään. Ja sitten se vielä tulee kaljapullon kanssa heiluun ja kyselemään, että "minä jouluna meinaat kuusen uuteen tupaan kantaa". Siinä rupeaa heleposti hermo menemään meleko huonoon kuntoon. Mutta voihan sitä itteänsä lohuttaa, että tyhymyyestä sakotetaan.... kele!

• J Ärkky

Joo, Sulo on mun kaveri. Jos se vaikka sitten joskus valmistuukin (apua on luvassa), niin enpä tiedä, mitä tehdä. Kun ei oikein kehtais kenellekään myydä ja itse v....taa ruveta asumaan sitten joskus. Vai olisiko joku kiinnostunut, jos vaikka laittaisin tekstin: "Hyvä ja vankka, lähes muuttovalmis laadukas omakotitalo hyvällä paikalla, hinta vain 250.000 euroa tai jotain. Pääset itse vaikuttamaan sisustusratkaisuihin ja muihinkin..." Ja jos se naapuri tulee kaljan kanssa herjaa heittämään, niin auta armias, jos sillä ei ole koko koria matkassa. Ja kossua kans...

• Sami
        J Ärkky kirjoitti:

Joo, Sulo on mun kaveri. Jos se vaikka sitten joskus valmistuukin (apua on luvassa), niin enpä tiedä, mitä tehdä. Kun ei oikein kehtais kenellekään myydä ja itse v....taa ruveta asumaan sitten joskus. Vai olisiko joku kiinnostunut, jos vaikka laittaisin tekstin: "Hyvä ja vankka, lähes muuttovalmis laadukas omakotitalo hyvällä paikalla, hinta vain 250.000 euroa tai jotain. Pääset itse vaikuttamaan sisustusratkaisuihin ja muihinkin..." Ja jos se naapuri tulee kaljan kanssa herjaa heittämään, niin auta armias, jos sillä ei ole koko koria matkassa. Ja kossua kans...

Käytiin kerran katsomassa, kun myynnissä oli "osittain remontoitu, viimeistele mieleiseksi" talo. Oli tosiaan "vähän" vielä vaiheessa. Vanhasta hirsitalosta oli revitty sisältä kaikki pois ja ulkoseinät, ala- sekä välipohja oli koolattu ja villoitettu. No oli nekin villoitukset vielä vähän kesken... Ai niin ja hommaan olisi tarvittu rakennuslupa, eikä sitä ollu vielä haettu.

• Reima vaaaaaan

En tiedä, kuinka mielipiteeni asiasta julkaisisin, mutta itse ns. rehellisenä ja puheeni pitävänä minua on alkanut mietityttämään mihinkä ollaan menossa, jos, varsinkin tässä rakennuspuolella, jokainen instassi yrittää kusettaa rakentajaa. Menttaliteetti on RAHAT pois (Mukana on kunta (vesilaitos) helvet... suurine liittymismaisuineen) ja sitten löytyy näitä "neuvojia" mitäs ostit niiltä... Kyllä nyt luulisi, että Suomi nimisessä "sivistysvaltiossa" voisi luottaa liikkeenharjoittajiin ja saavan apua mm. kunnalta noita suuria lupamaksuja vastaan. "Ammattitaitoisia" rakennusmiehiä löytyy kyllä, joiden jäljiltä taloaan ei kehtaa paljoa päivänvalossa esitellä. Ko. herroilla on vain kauhea kiire saada mahdollisimman monta urakkaa käyntiin lue: rahat pois rakentajilta työn lue:ammattiylpeyden perään ei juurikaan kannata kysellä. Mihin voisi esimerkiksi perustua 42€/m2 tiilivuorauksen hinta 1m2 on n. 35tiiltä ja 42€ on 250mk eli 7,15mk/tiili. Oikea vastaus on pula AMMATTITAITOISISTA rakennusmiehistä. Miten se on mahdollista vuosi vuodelta?

• Rakentanut2002
        Reima vaaaaaan kirjoitti:

En tiedä, kuinka mielipiteeni asiasta julkaisisin, mutta itse ns. rehellisenä ja puheeni pitävänä minua on alkanut mietityttämään mihinkä ollaan menossa, jos, varsinkin tässä rakennuspuolella, jokainen instassi yrittää kusettaa rakentajaa. Menttaliteetti on RAHAT pois (Mukana on kunta (vesilaitos) helvet... suurine liittymismaisuineen) ja sitten löytyy näitä "neuvojia" mitäs ostit niiltä... Kyllä nyt luulisi, että Suomi nimisessä "sivistysvaltiossa" voisi luottaa liikkeenharjoittajiin ja saavan apua mm. kunnalta noita suuria lupamaksuja vastaan. "Ammattitaitoisia" rakennusmiehiä löytyy kyllä, joiden jäljiltä taloaan ei kehtaa paljoa päivänvalossa esitellä. Ko. herroilla on vain kauhea kiire saada mahdollisimman monta urakkaa käyntiin lue: rahat pois rakentajilta työn lue:ammattiylpeyden perään ei juurikaan kannata kysellä. Mihin voisi esimerkiksi perustua 42€/m2 tiilivuorauksen hinta 1m2 on n. 35tiiltä ja 42€ on 250mk eli 7,15mk/tiili. Oikea vastaus on pula AMMATTITAITOISISTA rakennusmiehistä. Miten se on mahdollista vuosi vuodelta?

Näin on. Aika monen "ammattilaisen" tunnistaa vain hinnasta, ei työn jäljestä. Kiire on ja urakkaa pukkaa. Rahaa pitäisi saada mahdollisimman nopeasti ja paljon.

• Kastelli

Mitähän tässäkin ketjussa taas amatöörit
      hörisee. Epäilen että alkujaankaan
      sun ei olis kannattanut alkaa rakentaan :-)
      Tämä juttu lienee tehty vain provosointi mielessä,
      kai tälläkin hyvät naurut saa?
      Anyway, juttu kuuluis mieluummin vaikka
      SFNET.HUHAA osastolle. Pitäkää
      tää forum asilinjalla.

• 2.kastelli

murphy iski

• Kaste-Elli

Voi J Ärkky parkaa. Myös minun mielestäni me "normaalit" kansalaiset olemme rakentamisen amatöörejä ja käännymme asiantuntevien talomyyjien puoleen. Siksi sitä vastuuta tulisi myös löytyä sieltä megamahtisuperhypermyyjältäkin, joka ummet ja lammet lupailee. Helposti se käy. Onneksi emme vielä ole raitkaisuvaiheessa, vaan mestarimme avustuksella pyrimme saamaan asiaan jonkilaisen tolkun. Ja jos emme saa, niin odotellaan. Mutta sitä kiroilua on totta puhuen kuulunut tuolta pelloilta, eikä se ole johtunut aina kasvukauden lyhyydestä. Ja vieressä nippu puutavaraa. Menenkin iltakävelyllä lukemaan tonttikylttejä.

• Ano Muumi
        Kaste-Elli kirjoitti:

Voi J Ärkky parkaa. Myös minun mielestäni me "normaalit" kansalaiset olemme rakentamisen amatöörejä ja käännymme asiantuntevien talomyyjien puoleen. Siksi sitä vastuuta tulisi myös löytyä sieltä megamahtisuperhypermyyjältäkin, joka ummet ja lammet lupailee. Helposti se käy. Onneksi emme vielä ole raitkaisuvaiheessa, vaan mestarimme avustuksella pyrimme saamaan asiaan jonkilaisen tolkun. Ja jos emme saa, niin odotellaan. Mutta sitä kiroilua on totta puhuen kuulunut tuolta pelloilta, eikä se ole johtunut aina kasvukauden lyhyydestä. Ja vieressä nippu puutavaraa. Menenkin iltakävelyllä lukemaan tonttikylttejä.

Kiva luke kaltaisistasi, joilla homma on hanskassa, eikä pilata asioita kiireellä.

Se vaan tahtoo olla sellainen juttu että talosta haaveillaan pitkään ja sitten jonakin keväänä se talokuume iskee ja rakentamaan pitää päästä heti. Talomyyjien kanssa taloa "suunnitellessa" tulee tehtyä kaupat ja sitten onkin helvetinmoinen kiire löytää taloon sopiva tontti. Vaikeaahan se on kun on ikään kuin noustu perse edellä puuhun.

• kolehmainen

tyyppisen paketin, sellaiseen hintaan ja miksi. Kysehän onkin enemmän markkinointi keinoista jotka ovat noilla muutamilla "eniten myydyillä" suhteellisen arveluttavia koska myyjät kertovat ja antavat ymmärtää kuin helppoa ja nopeaa on tehdä vain ne helpot ja nopeat viimeistelyt itse. Noita juttuja vahvistavat nämä "nettien tyytyväiset ja onnistuneet" anonyymit asiakkaat jotka tosiasiassa teksteistä päätellen ovatkin juuri niitä myyjiä yms. Valitettavan usein myös ne "amatöörit" löytyvät sieltä "rimoja" pystyttämästä vaikka ammattilaisten palvelu piti olla kysymyksessä.

• Kaste-Elli
        Ano Muumi kirjoitti:

Kiva luke kaltaisistasi, joilla homma on hanskassa, eikä pilata asioita kiireellä.

Se vaan tahtoo olla sellainen juttu että talosta haaveillaan pitkään ja sitten jonakin keväänä se talokuume iskee ja rakentamaan pitää päästä heti. Talomyyjien kanssa taloa "suunnitellessa" tulee tehtyä kaupat ja sitten onkin helvetinmoinen kiire löytää taloon sopiva tontti. Vaikeaahan se on kun on ikään kuin noustu perse edellä puuhun.

Ei kai kukaan ole niin hölmö, että hommaisi talopaketin ennen tonttia?

Kävimme muuten katsomassa markkinajohtajan toimittamaa taloa. Pikainen katselmus tuotti seuraavia juttuja: Ulkoverhous tehty lyhyistä laudoista, pystyverhouksen alapäässä ei viistettä, jakolista kiinnitetty väärin, seinien kipsilevyt kiinnitetty miten sattuu. Aikaa oli mennyt luvatun 6 viikon sijasta 13 viikkoa, eikä homma ole vieläkään sellainen, kuin pitäisi.

Markkinajohtajan pisteet eivät nyt kyllä nousseet.

• Otso
        kolehmainen kirjoitti:

tyyppisen paketin, sellaiseen hintaan ja miksi. Kysehän onkin enemmän markkinointi keinoista jotka ovat noilla muutamilla "eniten myydyillä" suhteellisen arveluttavia koska myyjät kertovat ja antavat ymmärtää kuin helppoa ja nopeaa on tehdä vain ne helpot ja nopeat viimeistelyt itse. Noita juttuja vahvistavat nämä "nettien tyytyväiset ja onnistuneet" anonyymit asiakkaat jotka tosiasiassa teksteistä päätellen ovatkin juuri niitä myyjiä yms. Valitettavan usein myös ne "amatöörit" löytyvät sieltä "rimoja" pystyttämästä vaikka ammattilaisten palvelu piti olla kysymyksessä.

Eikä kukaan muukaan, joka viitsisi paneutua asiaan edes hieman tarkemmin.

• Ano Muumi
        Kaste-Elli kirjoitti:

Ei kai kukaan ole niin hölmö, että hommaisi talopaketin ennen tonttia?

Kävimme muuten katsomassa markkinajohtajan toimittamaa taloa. Pikainen katselmus tuotti seuraavia juttuja: Ulkoverhous tehty lyhyistä laudoista, pystyverhouksen alapäässä ei viistettä, jakolista kiinnitetty väärin, seinien kipsilevyt kiinnitetty miten sattuu. Aikaa oli mennyt luvatun 6 viikon sijasta 13 viikkoa, eikä homma ole vieläkään sellainen, kuin pitäisi.

Markkinajohtajan pisteet eivät nyt kyllä nousseet.

Ei ole edes kamalan harvinaista. Useimmillahan se talon hankinta alkaa talokirjojen selailulla...

• Asioita seuraava

Kuulepa Kastellin mies. Pysy vaan sinä asialinjalla Kastelli-taloinesi - siinä on sinulle ilmeisen ylisuuri haaste.

Ja et ole mikään määrittelemään ketään amatööriksi, jos kastellilainen olet. Arvaa mistä amatöörit satojen nettikeskustelujen ja työmaakokousten perusteella löytyvät?

• setari

..vaikka valittinkin tuo "paras tapa rakentaa". Meillä asennusporukka teki mitä sovittiin ja siitä jatko meidän ammattinsa osaavat miehet. Talo valmistui kuukautta etuajassa (lask.rak.aika 7kk).
      Toimitetut tavarat olivat ensiluokkaista laatua ja jos jotain puuttui, niin parin päivän viiveellä tuli lisää...ilman lisähintaa.
      Alussa tuntui hieman toivottomalta katsella niitä tarvikekasoja tontilla, mutta nyt jälkikäteen tietää ainakin varmasti mitä ja miten kaikki on asennettu paikalleen. Toisin kuin niissä suurelementeissä, jossa käytetty materiaali saattaa olla mitä sattuu ja kasauskin saattaa olla miten sattuu...riippuu kasaajan mielialasta....eihän sitä jälkikäteen kukaan näe.

Että miettikää sitä te jotka ostitte sikaa kauniissa paketissa.

• hah

xxxx

• J Ärkky

Noin varmaan tulen minäkin aikanaan sanomaan, kun sitten on aika myydä se. En kai ihan oikeasti voisi tunnustaa, että olen tavallinen tollo, kun tuollaiseen hommaan tulin ryhtyneeksi. Ehei, vaan hymyä naamalle vaikka väkisin ja kauppaamaan. Ai miksikö myyn sitten pois näin hyvän? No kun perhe kasvaa ja muutan ulkomaille ja voitin lotossa jne. En minä muuten.

Tuo myyjän teksti on ihan hauska kevennys, heh.

• setari
        J Ärkky kirjoitti:

Noin varmaan tulen minäkin aikanaan sanomaan, kun sitten on aika myydä se. En kai ihan oikeasti voisi tunnustaa, että olen tavallinen tollo, kun tuollaiseen hommaan tulin ryhtyneeksi. Ehei, vaan hymyä naamalle vaikka väkisin ja kauppaamaan. Ai miksikö myyn sitten pois näin hyvän? No kun perhe kasvaa ja muutan ulkomaille ja voitin lotossa jne. En minä muuten.

Tuo myyjän teksti on ihan hauska kevennys, heh.

En valitettavasti ole myyjä...kaukana siitä. Meillä oli useita kiivaita keskusteluita edestajan kanssa rakennuksen aikana.

Mutta sen voin sanoa, että kun joskus myön, voin hyvällä omalla tunnolla kertoa miten talo on tehty. Voin tarkalleen kertoa missä mikin sähköjohto kulkee ja mihin kohtaan seinässä on millainenkin tuenta kiinnitetty.

Olen omin silmin nähnyt miten taloni höyrynsulkumuovi on asennettu ja miten eristeet on mihinkin kohtaan laitettu. Kaikki eristeet käytiin huolella läpi ja vialliset levyt jätettiin asentamatta.

Mutta miten elementtien kanssa...mistä tiedät mitä paskaa talolehdas on seinien sisään laittanut. Kannattaa muistaa, että talotehdas ottaa materiaalin sieltä mistä halvimman tarjouksen saa.

Niinhän meistä jokainen tekee....mutta köyhän ei kannata osaa halpaa, vaan parasta.

Ja todellakaan en edes työskentele rakennusalalla.

• Imppa
        setari kirjoitti:

En valitettavasti ole myyjä...kaukana siitä. Meillä oli useita kiivaita keskusteluita edestajan kanssa rakennuksen aikana.

Mutta sen voin sanoa, että kun joskus myön, voin hyvällä omalla tunnolla kertoa miten talo on tehty. Voin tarkalleen kertoa missä mikin sähköjohto kulkee ja mihin kohtaan seinässä on millainenkin tuenta kiinnitetty.

Olen omin silmin nähnyt miten taloni höyrynsulkumuovi on asennettu ja miten eristeet on mihinkin kohtaan laitettu. Kaikki eristeet käytiin huolella läpi ja vialliset levyt jätettiin asentamatta.

Mutta miten elementtien kanssa...mistä tiedät mitä paskaa talolehdas on seinien sisään laittanut. Kannattaa muistaa, että talotehdas ottaa materiaalin sieltä mistä halvimman tarjouksen saa.

Niinhän meistä jokainen tekee....mutta köyhän ei kannata osaa halpaa, vaan parasta.

Nyt kun se on sitten nähty, että seinässä on ihan sähköjohdotkin ja seinäkin on tuettu. Se muovi lienee piilotettu sinne villojen väliin muodostamaan "villalla täytetyn tyhjiön" muovin ja sisäpinnoitteen väliin, joss sitten se sähkäri on voinut johtonsa vedellä. Ja kipsilevy päälle tukevasti ruuvaten 60 cm välein ja sen päälle tapetti. Siitä tuennasta olisi kyllä mukava kuulla lisää. Mutta kohta on lienee talonäytöksiä, niin siellä kait selviää. Köyhän ei kannata todellakaan ostaa halpaa, mutta köyhänkin kannattaa tutkia, mitä ostaa, sillä ne vastuut seuraa kai hautaan asti mukana ja ai ai, jos vaikka se seinärakenne umpioineen ei sitten 10 v. kuluttua toimikaan ja siellä jotakin on tapahtunut. Ni mitäs sitten?

• setari
        Imppa kirjoitti:

Nyt kun se on sitten nähty, että seinässä on ihan sähköjohdotkin ja seinäkin on tuettu. Se muovi lienee piilotettu sinne villojen väliin muodostamaan "villalla täytetyn tyhjiön" muovin ja sisäpinnoitteen väliin, joss sitten se sähkäri on voinut johtonsa vedellä. Ja kipsilevy päälle tukevasti ruuvaten 60 cm välein ja sen päälle tapetti. Siitä tuennasta olisi kyllä mukava kuulla lisää. Mutta kohta on lienee talonäytöksiä, niin siellä kait selviää. Köyhän ei kannata todellakaan ostaa halpaa, mutta köyhänkin kannattaa tutkia, mitä ostaa, sillä ne vastuut seuraa kai hautaan asti mukana ja ai ai, jos vaikka se seinärakenne umpioineen ei sitten 10 v. kuluttua toimikaan ja siellä jotakin on tapahtunut. Ni mitäs sitten?

mutta eikö se sama umpio ongelma ole kaikilla edessä. Nykypäivän rakennusmääräykset pakottavat tekemään umpion.
        Niillä tuennoilla tarkoitin lähinnä kaappien taakse tulevia tukia/vahvikkeita

• hah
        setari kirjoitti:

noin vakaasti "hurahtanut" kyseiseen tuotteeseen, toisaalta se kyllä tuntuu välillä olevan yhteistä niille rakentajille.... oliko ehkä samalla myyjän järjestämiä "paikkoja lunastettavissa".

• törö

aikani luettuani tätä lässytystä en voi olla ottamatta kantaa . talon kasaus työmaalla kestää pari kolme viikkoa enemmän kuin isoista elementeistä. Ennen puuosia tehdään perustus samalla tavalla kaikkiin ratkaisuihin. Seinien pystytyksen jälkeen on kaikissa tavoissa samat työvaiheet sisäpuolella, muutama kipsilevy ja sähkörasia on ehkä elementeissä valmiina. jos katsotaan kokonaisuutta niin onko sillä niin hirveä merkitys meneekö siinä runogon pystytyksessä muutama viikko ennemmän. jos on täytyy valita suurelementti. omakotitalo työmaat seisovat yleensä viikkokausia kun odotella eri urakoitsijoita tai isännän työhaluja. sen talon saa kyllä niistä palikoistakin yleensä valmistumaan samassa ajassa kun elementeistä kun keskittyy siihen ettei tule turhia taukoja työvaiheiden väliin ja kyttää vähemmän niitä naapureita.

• setari

Olen saamaa mieltä kanssasi...itsestään se on kiinni kuinka kauan projekti kestää.

• Kaste-Elli

Törö tekee parissa kolmessa viikossa pre-cut talon käsittääkseni samalle tasolle kuin elementtitalo on tuodessa.

Lasketaanpas. 3 ammattitaitoisen miehen (naisen) porukka maksaa 1 viikossa 3500 euroa, 2 viikossa 7000, 3 viikossa 10500, 4 viikossa 14000 jne jne. Nii...in, eihän tuolla niin hirveesti ole väliä, kauanko se kestää, eihän? Ja aikataulu pitää, sillä eihän se ammattitaitoinen porukka välillä mene muualle, paremman urakan perässä, eihän?

Eikä väliaikaisen vuokra-asunnon vuokrallakaan ole niin merkitystä, jokunen tonni sinne tai tänne, niinhän? Onhan tässä tätä aikaa ja rahaa.

Odotellaan sitten niitä muita urakoitsijoita viikkokausia, mikäs kiire tässä nyt olisi.

Eikö nämä tällaiset aikataulut tule laatia etukäteen ja tehdä kirjalliset urakkasopimukset sanktioineen kaikien osallisten kanssa? Itse meinaan näin tehdä. Vaihe vaiheelta ja milloin valmis. Maksut myös sen mukaan. Ja jos talotoimittaja tekee pystytyksen omalta osaltaan, niin luulisi sen nyt sitten osaavan kertoa, milloin kyseinen työ on tehty.

Onhan toki selvää, että tontilla tehdään työtä monella tapaa ja sillä lienee merkitystä työn aikataulujen suhteen. Ostetaan ammattilaisten palveluja, tehdään talkoilla ja joillakin jopa appiukot tms. osallistuvat asiantuntevalla tavallaan rakennustoimintaan. Jotkut jaksavat työskennennä jopa kuun loisteessa.

Onkohan se nyt 2 vai 3 viikkoa?

• Jori

Ei tarvitse ihmetellä mitä *askaa siellä seinissä on vai onko mitään. Kestävätkin muutama sata vuotta pidempään ja vaikuttaa myös talon arvoon. Ei tullut myyjä :-).

• Tiilenpanija

Ei mitään ongelmia! Tiilet on muurattu seinään ikuiseksi rakenteeksi..Ei tartte funtsia,missä on"tukia".
        Jo muinaisista ajoista asti on tunnettu tiilirakenteet...miksi ihmiset ovat niin hulluja, että antavat kulkumulkkujen(talomyyjien) hassuttaa itsensä...kaipa se johtuu talomyyjien ammattitaidosta,eli pokerinaamalla mahd.hyvin valehdeltu!
        Talotehtaat tekevat toinen toistaan karamellimaisempia kuvatuksia taloistaan...ja ihminen lankeaa lihan heikkona hetkenä..
        Yksinkertainen on kaunista..siis..tiili, sitä voi käyttää jopa niin järkevästi, kuin rakentamalla siitä koko talon.Näin me tehtiin...tietoisesti! Rahaa meni yllättävän vähän..ei lähellekään sitä, mitä arvioitiin.Tervetuloa kesä'!

• Kiinnostunut
        Tiilenpanija kirjoitti:

Ei mitään ongelmia! Tiilet on muurattu seinään ikuiseksi rakenteeksi..Ei tartte funtsia,missä on"tukia".
        Jo muinaisista ajoista asti on tunnettu tiilirakenteet...miksi ihmiset ovat niin hulluja, että antavat kulkumulkkujen(talomyyjien) hassuttaa itsensä...kaipa se johtuu talomyyjien ammattitaidosta,eli pokerinaamalla mahd.hyvin valehdeltu!
        Talotehtaat tekevat toinen toistaan karamellimaisempia kuvatuksia taloistaan...ja ihminen lankeaa lihan heikkona hetkenä..
        Yksinkertainen on kaunista..siis..tiili, sitä voi käyttää jopa niin järkevästi, kuin rakentamalla siitä koko talon.Näin me tehtiin...tietoisesti! Rahaa meni yllättävän vähän..ei lähellekään sitä, mitä arvioitiin.Tervetuloa kesä'!

Valaisepa vähän enempi. Millainen talo ja mitä maksoi? Muurasitko itse, jos niin millaisella aiemmalla muurauskokemuksella?

• TPA
        Kiinnostunut kirjoitti:

Valaisepa vähän enempi. Millainen talo ja mitä maksoi? Muurasitko itse, jos niin millaisella aiemmalla muurauskokemuksella?

140m2 ja 800 mummon tonnia.Muurarit muuras.Työtä tietysti piisaa,mutta kukaan ei ole lupaamassa kuuta taivaalta,joten varpaat pysyy maassa aika tukevasti!
        Erittäin hyvä rakenne,ihmiset vaan ei tajua sitä.Vaikuttaa yhtäkkiä antikristuksen aikaiselta,muttamutta.Olemme tyytyväisiä ja iloisia siitä, ettei ole tarvinnut tapella kenenkään talotoimittajan kanssa.Homma tietysti kestää 9-12 kk riippuen tiätty monesta asiasta,ehkäväh/enemmän, mutta viitseliäisyys palkitaan sillä että on sitte vielä varaa kodinkoneisiin/huonekaluihin/harrastuksiin...
        Meistä täystiilitalo oli luonnollinen valinta..!

• muurari-ritola

ongelmia, kuin jo on. Kyllä näkyy olevan pelloilla niitä "järkimiesten" tiili- ja "kivitaloja" aivan samojen perusongelmien edessä ja rakennuksen valmistuminen kestää, ja maksaa - tuohon 800.000 mummon rahaan saat lisätä ainakin 400.000 samanlaista, palaillaan asiaan sitten kun sinulla on enempi tosiasioita selvillä "tuuheasta" luonnollisesta valinnastanne.

• Rakentanut2002

Siporex -talot ovat mainoksissa lämpötaloudellisia, hyvin äänieristettyjä ja niin edelleen. Ja varmasti sinänsä ok. Mutta: ottakaapa selvää, mitä maksavat kiinnikkeet, eli ne tilpehöörit, joilla esimerkiksi kalusteet kiinnitetään seiniin. Eli näitä ei välttämättä ajattele myyjän pakeilla istuessa.

• Hane
        Rakentanut2002 kirjoitti:

Siporex -talot ovat mainoksissa lämpötaloudellisia, hyvin äänieristettyjä ja niin edelleen. Ja varmasti sinänsä ok. Mutta: ottakaapa selvää, mitä maksavat kiinnikkeet, eli ne tilpehöörit, joilla esimerkiksi kalusteet kiinnitetään seiniin. Eli näitä ei välttämättä ajattele myyjän pakeilla istuessa.

Minun on vaikea ymmärtää miten siporex-talot voivat olla lämpötaloudellisia! Siporexin U-arvo on 0,35 eli huonointa mahdollista mitä nykyisin käytetään. Lisäksi tuo U-arvo on laskettu/mitattu yhdelle harkolle. Todellinen seinärakenne on huonompi, koska jokaisen harkon välissä on ohut kylmäsilta (ohutsaumaliima).

• topeko

Ainakin nyt toimituksien mukana tulee kattava valikoima kiinnikkeitä mukana, pitäisi riittää ainakin peruskalusteiden ym. kiinnittämiseen.
        Ja ei ne älyttömän kalliita rautakaupasta ostettuna ole = 0,5-1€ kpl. että silleen

• topeko
        Hane kirjoitti:

Minun on vaikea ymmärtää miten siporex-talot voivat olla lämpötaloudellisia! Siporexin U-arvo on 0,35 eli huonointa mahdollista mitä nykyisin käytetään. Lisäksi tuo U-arvo on laskettu/mitattu yhdelle harkolle. Todellinen seinärakenne on huonompi, koska jokaisen harkon välissä on ohut kylmäsilta (ohutsaumaliima).

Mikäs on sitten ikkunoiden ja ovien U-arvo???
        Eiköhän se suurin lämpö juuri nisstä karkaa.
        Ja sitä paitsi siporexin U-arvo on alle 0,3!
        Lisäksi, kumpi on tärkeämpää, U-arvo vai talon tiiviys. Mielestäni tiiviys on tärkeämpi, sillä pienistä raoista se lämpö karkaa. Todella pieni merkitys mielestäni SEINIEN U-arvolla.
        Eikö???

• Irmeli

Mekin meinataan rakentaa ja sopivalta vaikuttaa Kartano 103. Myyjän mukaan kaikki menee hyvin ja helposti ja ollaan sitten onnellisia. Kävimme kuitenkin tapaamassa myös erästä toista myyjää ja hän kehotti, että selvitämme asian perusteellisesti ennen valintaa. Kertoi myös, että kannattaa keskustella useamman talotoimittajan kanssa, jotta voimme tehdä vertailun. Toimintatavoissa näyttääkin olevan suuria eroja ja tekee ratkaisun teon vaikeaksi.

Sillä mekin olemme pistäneet merkille, että jotkut rakentamisprojektit näyttävät kestävä. Syytä emme tietysti voi tietää. Me emme halua järkytyksiä, vaan hyvän kodin. Ja talomme toimittaa se talotehdas, joka pystyy meidät vakuuttamaan ja voimme siihen luottaa. Pikkuisen on polte päällä.

• varma

myyjien kanssa keskustelu ei paljon kerro talotehtaan kyvyistä, eikä valintaa saisi tehdä myyjien puhekyvyn perusteella. Kyllä valinnan pitää perustua tosiasioihin, eli kirjalliseen materiaaliin oli valinta sitten mikä tahansa.

Kyse ei ole myöskaan luottamisesta vaan sopimusten aukottomuudesta.

• kastellin rakentanut

Voi voi voi voi!!! Onneton räpeltäjä olet vissiin! Miksi ihmeessä otat tuollaisen urakan jos et pysty sitä loppuun saattamaan!! Olisit ostanut sitten jonkun isoelementti ratkaisun avaimet käteen toimituksella! Turha se on täällä valittaa omaa saamattomuuttaan!

• hanneloore

osaamisellaan, taatusti näkyy työnjäljessä se "osaamisesi", on sen verran useissa "tee-se-itse-osaajien" "huippukämpissä käyty - koettavat kaupata niitä hirveisiin hintoihin - no way jose.

• kastellin rakentanut
        hanneloore kirjoitti:

osaamisellaan, taatusti näkyy työnjäljessä se "osaamisesi", on sen verran useissa "tee-se-itse-osaajien" "huippukämpissä käyty - koettavat kaupata niitä hirveisiin hintoihin - no way jose.

Ootas nyt, tuohon sun heittoon pieni kommentti.
        taatusti näkyy työnjäljessä se "osaamisesi"..
        Jaa-a kuule. Entiseltä ammatiltani olen rakennus maalari joka kyllästyi laman aikana pätkätöihin ja pimeisiin hommiin. Onneksi lähdin opiskelemaan uuteen ammattiin. Mutta ei se vanhakaan ammattitaito ole minnekkään kadonnut. Työn laadussa ei ole moittimista. Sitäpaitsi eiköhän se ole kunkin oma asia mihin tyytyy.
        Mun kämppä ei todellakaan ole myynnissä! :-) Ei ole peukku keskellä kämmentä. Se on todistettu miljoonakertaa. Oletko kenties itse jonkin sortin ammattilainen? Hatuttaako se että "hartiapankkilaiset" eivät osta sinulta palveluitasi? Kommenteistasi se vaan haisee läpi.

• hanneloore
        kastellin rakentanut kirjoitti:

Ootas nyt, tuohon sun heittoon pieni kommentti.
        taatusti näkyy työnjäljessä se "osaamisesi"..
        Jaa-a kuule. Entiseltä ammatiltani olen rakennus maalari joka kyllästyi laman aikana pätkätöihin ja pimeisiin hommiin. Onneksi lähdin opiskelemaan uuteen ammattiin. Mutta ei se vanhakaan ammattitaito ole minnekkään kadonnut. Työn laadussa ei ole moittimista. Sitäpaitsi eiköhän se ole kunkin oma asia mihin tyytyy.
        Mun kämppä ei todellakaan ole myynnissä! :-) Ei ole peukku keskellä kämmentä. Se on todistettu miljoonakertaa. Oletko kenties itse jonkin sortin ammattilainen? Hatuttaako se että "hartiapankkilaiset" eivät osta sinulta palveluitasi? Kommenteistasi se vaan haisee läpi.

rakennustyömaiden lautapojatkin ovat "rakennusalan ammattilaisia" ja kuten evp. rakennusmaalarikin kuvittelee että sillä sitä koko talon rakennusvaiheet ovat hallussa, tai mikä viellä pahempaa menevät "ammattilaisuudessaan" myymään palveluja omakotirakentalle - jolla luonnollisesti on pettymys suuri kun talonrakennus menee perseelleen. Kyllä, seuraan päivittäin hyvin läheltä nimenomaan pientalorakentajien iloja ja suruja, jotka valitettavan usein syntyvät kaltaistesi "ex-tosiammattilaisten" vaikutuksesta ja uhosta.

• kastellin rakentanut
        hanneloore kirjoitti:

rakennustyömaiden lautapojatkin ovat "rakennusalan ammattilaisia" ja kuten evp. rakennusmaalarikin kuvittelee että sillä sitä koko talon rakennusvaiheet ovat hallussa, tai mikä viellä pahempaa menevät "ammattilaisuudessaan" myymään palveluja omakotirakentalle - jolla luonnollisesti on pettymys suuri kun talonrakennus menee perseelleen. Kyllä, seuraan päivittäin hyvin läheltä nimenomaan pientalorakentajien iloja ja suruja, jotka valitettavan usein syntyvät kaltaistesi "ex-tosiammattilaisten" vaikutuksesta ja uhosta.

Voi herranen aika.. Luovutan... Olen tyytyväinen omatekemääni ja eipä siihen ole kellään mitään sanomista. ei työn jälkeen eikä rakentamisen laatuun. Kun itselle teen niin teen kunnolla. Rakennus mestari oin vastuussa että asiat tehdään niinkuin ne pitää tehdä. Joten
        mikä sinä olet sanomaan itseasiassa yhtään mitään?
        Veikkaan että olet työtön amiksen rakentajalinjan käynyt ihminen, joka käy parasta aikaa aikuiskoulutuskeskuksen tietokoneen ajokortti kurssia... Miten muuten sinulla voisi olla aikaa ilmeisesti rakennusalan ammattilaisena hengailla netissä? viitaten -> Kirjoittanut: hanneloore, 29.4.2003 klo 12.51

• hanneloore

Voi herranen aika.. Luovutan... Olen tyytyväinen omatekemääni ja eipä siihen ole kellään mitään sanomista. ei työn jälkeen eikä rakentamisen laatuun. Kun itselle teen niin teen kunnolla. Rakennus mestari oin vastuussa että asiat tehdään niinkuin ne pitää tehdä. Joten
        mikä sinä olet sanomaan itseasiassa yhtään mitään?
        Veikkaan että olet työtön amiksen rakentajalinjan käynyt ihminen, joka käy parasta aikaa aikuiskoulutuskeskuksen tietokoneen ajokortti kurssia... Miten muuten sinulla voisi olla aikaa ilmeisesti rakennusalan ammattilaisena hengailla netissä? viitaten -> Kirjoittanut: hanneloore, 29.4.2003 klo 12.51

lähestulkoon aina, kun täytyy laskea ja kirjoittaa tarjouksia, urakkasopimuksia, lähetellä "osaajia" jopa lähes rakennusmaalareita työmaille, koulutukseen, arviointikeikoille yms. pitää myös laskuttaa, maksaa palkat, vakuutukset, sotut yms. ja kaikki tämä vain muutaman euron tähden jotta asioihin tosissaan suhtautuva todelliset ammattilaiset jotka meillä on yrityksemme palveluksessa - saisivat jokapäiväisen leipänsä. Sinun kaltaisiasi "ammattilaisia" lähettelen täältä toimistolta kotiinsa päivittäin kun käyvät toiminimillään kerjäämässä jotain hommia. Joten eiköhän anneta olla.

• kastellin rakentanut
        hanneloore kirjoitti:

lähestulkoon aina, kun täytyy laskea ja kirjoittaa tarjouksia, urakkasopimuksia, lähetellä "osaajia" jopa lähes rakennusmaalareita työmaille, koulutukseen, arviointikeikoille yms. pitää myös laskuttaa, maksaa palkat, vakuutukset, sotut yms. ja kaikki tämä vain muutaman euron tähden jotta asioihin tosissaan suhtautuva todelliset ammattilaiset jotka meillä on yrityksemme palveluksessa - saisivat jokapäiväisen leipänsä. Sinun kaltaisiasi "ammattilaisia" lähettelen täältä toimistolta kotiinsa päivittäin kun käyvät toiminimillään kerjäämässä jotain hommia. Joten eiköhän anneta olla.

Ei annetakkaan olla. Katsos kun en ole todellakaan rakennus alalla itse enää. Teille niin sanotuille ammattilaisille näyttää olevan todella pipoa kiristävä ajatus, että on muitakin kykeneviä ihmisiä. Ei se rakentaminen ole niin ihmeellistä etteikö siihen normaalijärkinen mattimeikäläinen pystyisi..
        Itse en aio palata enää niihin hommiin. Mulle tämä IT alana passaa mainiosti, niin rahallisesti, kuin ammatillisesti. En ole katunut alanvaihtoa päivääkään.
        Rakennusala on todellinen mätäpaise! Pimeitä hommia yms, johon mun mielestä pitäisi valtion puuttua rankalla kädellä.

• hanneloore

Ei annetakkaan olla. Katsos kun en ole todellakaan rakennus alalla itse enää. Teille niin sanotuille ammattilaisille näyttää olevan todella pipoa kiristävä ajatus, että on muitakin kykeneviä ihmisiä. Ei se rakentaminen ole niin ihmeellistä etteikö siihen normaalijärkinen mattimeikäläinen pystyisi..
        Itse en aio palata enää niihin hommiin. Mulle tämä IT alana passaa mainiosti, niin rahallisesti, kuin ammatillisesti. En ole katunut alanvaihtoa päivääkään.
        Rakennusala on todellinen mätäpaise! Pimeitä hommia yms, johon mun mielestä pitäisi valtion puuttua rankalla kädellä.

kuten tuolla aiemmin on mainittu, on myös itserakentajia jotka todellakin osaavat ja siten myös voivat rakentaa talonsa. Sitten on liian monta isipappan kanssa "babuusina" paljon työmailla oleskelleita - ei enää "likaisella ja epärehellisellä alalla" omantunnon syistä olevia nykyisin IT-osaajia jotka "tietysti" tervettä järkeä käyttäen kykenevät talonsa oman työpäivän päätteeksi rakentamaan. Pimeästä työstä olemme vähintäänkin samaa mieltä että se on kitkettävä ehdottomasti pois, ja myös ammattitaitoa kehitettävä - jossa olemme siihen paneutuneet jo vuosien ajan - eli siksi on useamman alan ihmiset jotta jokainen voisi antaa parasta osaamistaan omalta saraltaan - tietysti myös meillä on "yleismies Jantusia" mutta he toimivat ohjeiden mukaan eikä pelkästään omalla "mutullaan" ja tai pappan kanssa työmailta tulleiden "takautumien" pohjalta. Olen muuten minäkin IT-osaaja kun tässä vaan tietokoneella sinullekin kirjoittelen ja käyttelen mitä erikoisempia ohjelma-osasia toimistossa työskennellessä.

• Sama kuin edellä
        hanneloore kirjoitti:

kuten tuolla aiemmin on mainittu, on myös itserakentajia jotka todellakin osaavat ja siten myös voivat rakentaa talonsa. Sitten on liian monta isipappan kanssa "babuusina" paljon työmailla oleskelleita - ei enää "likaisella ja epärehellisellä alalla" omantunnon syistä olevia nykyisin IT-osaajia jotka "tietysti" tervettä järkeä käyttäen kykenevät talonsa oman työpäivän päätteeksi rakentamaan. Pimeästä työstä olemme vähintäänkin samaa mieltä että se on kitkettävä ehdottomasti pois, ja myös ammattitaitoa kehitettävä - jossa olemme siihen paneutuneet jo vuosien ajan - eli siksi on useamman alan ihmiset jotta jokainen voisi antaa parasta osaamistaan omalta saraltaan - tietysti myös meillä on "yleismies Jantusia" mutta he toimivat ohjeiden mukaan eikä pelkästään omalla "mutullaan" ja tai pappan kanssa työmailta tulleiden "takautumien" pohjalta. Olen muuten minäkin IT-osaaja kun tässä vaan tietokoneella sinullekin kirjoittelen ja käyttelen mitä erikoisempia ohjelma-osasia toimistossa työskennellessä.

Sinusta ei kyllä ota selvää. Mikä saa sinut noin painokkaasti kirjoittelemaan rakentamisesta täällä netissä, kun et itseasissa ole edes itse rakennusalalla niin sanotusti kädet savessa? Oletko siis itse tekijä vai puhuja? Toimiston puolelta kun ei paljon taloja rakenneta, kuin ainoastaan paperilla ja ne ne vasta rakentajia on! huh huh.. ;-) Ei kannattasi paljon kirjoitella... Kiitos mielenkiintoisesta keskustelusta.

• Einari

Vahingonilo on suurin ilo, mutta ei tuota lukiessa juuri kannata ruveta iloitsemaan. Ei kannata mennä markkinamiesten retkuun. Kannattaa tarkasti selvittää omat resurssit, jututtaa useampia talomyyjiä ja tehdä sitä pohjatyötä niin kauan, että varmuus talotoimittajasta ja yhteistyökumppaneista on aukoton. Kiire pois ja ratkaisuntekovälineeksi tunteen lisäksi myös järki. Ja mielellään luotettava asiantuntija avuksi. Kaikki, siis KAIKKI urakat sun muut sopimukset välittömästi paperille aikatauluineen ja nimet alle, jolloin saadaan lukittua myös toinen sopijapuoli hankkeeseen.

Suullisesti luvattu yleinen lause myyjän puolelta "kaikki menee hyvin ja nopeasti" tai sinneppäin ei tarkoita mitään. Myyjän tehtävähän on myydä. Järki käteen. Ja hyvä mestari apuun jo alkuvaiheessa.

• Ärjylä

Taidat olla jonkin suurelementtejä valmistavan firman palkkaama agitaattori täällä, kun sinulla on aikaa kirjoitella tänne hyvään työaikaan. Menisit töihisi siitä itkemästä, niin saisit jotakin järkevää aikaan.

Miksi niitä pre-cut mökkejä sitten myydään ylivoimaisesti eniten...?? Taitaa olla tietämättömille nuo suurelementtimökit...heh

• hanneloore

eihän miljoona kärpästä voi olla väärässä - vai mitä. Itse kyllä vältän esim. niiden kärpästen "herkkuja" - mutta eihän ne kaikki.

• J Ärkky
        hanneloore kirjoitti:

eihän miljoona kärpästä voi olla väärässä - vai mitä. Itse kyllä vältän esim. niiden kärpästen "herkkuja" - mutta eihän ne kaikki.

Kiitos taloedustaja Ärjylälle hyvästä ideasta! Maksaisiko joku talotoimittaja kirjoittelusta ihan oikeasti? Tarvitsen nimittäin paljon rahaa, kun siellä on nyt ne ammattilaiset tekemässä. Ja korjailemassa. Ja olisihan tässä aikaa kirjoitella.

Tuo kärpäsvertaus osui hyvin oikeaan ja onhan aina kiva kuulua joukkoon. Sitä niinkuin on hyvä tietää, ettei ole yksin. Pitäisikö perustaa ihan yhdistys? Nimeksi vaikka Järkevät rakentajat ry?

Ja toisaalta, eihän mikään ole niin tärkeää kuin puutarhanhoito. Jos vaikka innostuisi. Tonkimaan sitä multaläjää siellä takapihalla.

• Kalevi

Tätä ketjua lukiessani en voi olla huomaamatta, että tämä on amatöörien puuhastelua.

Hyvä on, elementtitalo nousee hiukan nopeammin, mutta vain ammattilainen tietää, mitä ja kuinka paljon siinä on vielä tekemistä senkin jälkeen kun se kaikki näkyvä on noussut ja kuinka nämä tietyt työvaiheet on tehtävä ikäänkuin oikomalla ja sittenkään ei päästä samaan lopputulokseen kuin pitkästä tai pre-cut järjestelmällä tehdyssä talossa. Valitettavasti asia on näin.

Täälläkin on peltoja, jossa seisoo elementtitaloja sateessa pelkät kattoristikot seinin päällä ne paljon puhutut sisäverhouslevyt saateessa kastuen ja kuka voi koskaan tietää onko siellä elementeissä kaikki eristeetkään paikoillaan ja kuinka hyvin ne sinne siellä tehtaalla on sinne laitettu

Kaikilla on kuitenkin valinnan vapaus, mutta minun ei ole koskaan pakko tehdä elementtitaloa. Elementtiratkaisu rajoittaa jo niin oleellisesti suunnittelua ja ulkonäköä että ei kiitos !

• klaffi

elementtirakentamisesta, ei juurikaan rajoita rakennusten suunnitelua tai ulkonäköä. Näin on.

• Ammattilainen

Tätä mielipidettä lukiessasi käy selvästi ilmi se, että olet itse joko täysi amatööri tai sitten Kastellin väkeä. Niin tai näin, niin näkemyksesi elementtitaloista on suorastaan naiivi.

• vri
        klaffi kirjoitti:

elementtirakentamisesta, ei juurikaan rajoita rakennusten suunnitelua tai ulkonäköä. Näin on.

Vertailtiin talopaketteja ja per-cut. Eikä meidän suunnittelema talo onnistunut elementeistä tai olisi voinut onnistua elementeistä mutta ikkunat ei onnistunut. Eli päädytty pre-cut. Kyllä elementit rajoittaa.

• pettynyt
        vri kirjoitti:

Vertailtiin talopaketteja ja per-cut. Eikä meidän suunnittelema talo onnistunut elementeistä tai olisi voinut onnistua elementeistä mutta ikkunat ei onnistunut. Eli päädytty pre-cut. Kyllä elementit rajoittaa.

Päädyttiin mekin pre-cuttiin. Materiaali on ok, mutta pystytysporukan saisi postittaa sudaniin ja koskiselta voisi kysellä ISO9001 certtiä vessapaperiksi. Sieltä ei oteta vastuuta oman urakoitsijansa tösseistä.

• Kossu
        pettynyt kirjoitti:

Päädyttiin mekin pre-cuttiin. Materiaali on ok, mutta pystytysporukan saisi postittaa sudaniin ja koskiselta voisi kysellä ISO9001 certtiä vessapaperiksi. Sieltä ei oteta vastuuta oman urakoitsijansa tösseistä.

Eikös se Koskisen firma anna oikein asennustakuun? Luulis sitten hoitavan homman. Tavarahan Koskisella on tosi hyvää, toista kuin monen muun ristikoolausrungot höyrysulun sijoittelusta puhumattakaan. Miksi muuten moni valmistaja tekee heppoisesta tavarasta kikkaillen niitten vaakakoolauksien kanssa. Lienee nuo tikkupuut sitten kovasti halvempia hankkia. Ja onhan noita tavarantarkastajia olemassa, jos homma oikein tökkii.

Monessa kohdin näissä tarinoissa on tullut ilmi, että tarttee olla tosi ammattilainen ja tehdä itse, jos meinaa pre cutilla talonsa tehdä. Muissa tapauksissa lienee kuitenkin järkevämpää luottaa suurelementtipaketteihin.

• Kirvesmies
        vri kirjoitti:

Jos valitsit pre-cut talon, mikset saman tien valinnut paikkakunnaltasi luotettavan kirvesmiesporukan. Tekevät edullisemmin ja paremmin , varsinkin jos tiedät kohteita joita he ovat tehneet, ja omalla paikkakunnalla on tiedossa ketkä tekevät hyvin. Talotehdas ottaa vaan välistä.Ei minusta kovin järkevää.Mutta jos haluaa maksaa nimestä, niin mikäs siinä.

• klaffi
        vri kirjoitti:

kanssa, jos kerran haet (hait) jotain hieman erillaista, kyllä taatusti onnistuu elementeistä se sinunkin talosi. Ostajan on myös tiedettävä mitä on ostamassa, eli on aivan turha ehdoin tahdoin tunkea ostoksille sellaiseen firmaan jonka tuotteet ja konsepti on suunnattu erillaisille tuotannoille ja toiminnalle - saahan siitä tietysti jutunjuurta tänne asiantuntijapalstoille että olipa huono firma tai palvelu kun eivät minunn asiaani noteranneet vaan ilmoittivat etteivät ole kiinnostuneita.

• vri
        Kirvesmies kirjoitti:

Jos valitsit pre-cut talon, mikset saman tien valinnut paikkakunnaltasi luotettavan kirvesmiesporukan. Tekevät edullisemmin ja paremmin , varsinkin jos tiedät kohteita joita he ovat tehneet, ja omalla paikkakunnalla on tiedossa ketkä tekevät hyvin. Talotehdas ottaa vaan välistä.Ei minusta kovin järkevää.Mutta jos haluaa maksaa nimestä, niin mikäs siinä.

Kun ei tiedä ja tunne vasta muuttaneena uudelle paikkakunnalle paikallisia hyviä kirvesmiesporukkoja. Kirvesmiehiäkin on monen tasoisia. Voisin hyvinkin rakennuttaa sen kolmannen talon hyvällä kirvesmiesporukalla alusta loppuun kun sellaisen löydän joskus hamassa tulevaisuudessa.

• vri
        klaffi kirjoitti:

kanssa, jos kerran haet (hait) jotain hieman erillaista, kyllä taatusti onnistuu elementeistä se sinunkin talosi. Ostajan on myös tiedettävä mitä on ostamassa, eli on aivan turha ehdoin tahdoin tunkea ostoksille sellaiseen firmaan jonka tuotteet ja konsepti on suunnattu erillaisille tuotannoille ja toiminnalle - saahan siitä tietysti jutunjuurta tänne asiantuntijapalstoille että olipa huono firma tai palvelu kun eivät minunn asiaani noteranneet vaan ilmoittivat etteivät ole kiinnostuneita.

Onnistuu vaikeampiakin asioita. Elementtitoimittajilla ei tuntunut olevan halua tehdä kuten olisi haluttu. Minä kyllä ymmärrän ettei tehtaan ole helppo muuttaa tuotantotapojaan, eikä se ole heille kannattavaakaan. Kyllä tarjoukset tuli mutta muutettuna elementteihin sopivaksi.

• törö
        Ammattilainen kirjoitti:

Tätä mielipidettä lukiessasi käy selvästi ilmi se, että olet itse joko täysi amatööri tai sitten Kastellin väkeä. Niin tai näin, niin näkemyksesi elementtitaloista on suorastaan naiivi.

voisitko vaihtaa tuon harhaan johtavan nimimerkin

• Kirvesmies
        vri kirjoitti:

Kun ei tiedä ja tunne vasta muuttaneena uudelle paikkakunnalle paikallisia hyviä kirvesmiesporukkoja. Kirvesmiehiäkin on monen tasoisia. Voisin hyvinkin rakennuttaa sen kolmannen talon hyvällä kirvesmiesporukalla alusta loppuun kun sellaisen löydän joskus hamassa tulevaisuudessa.

paikkakuntasi teknisestä toimistosta. He osaavat kertoa ketkä on parhaita. Ja tietysti puskaradio on toinen, naapurit ja vastarakentaneet. Kannattaa kysellä ensin ja tehdä vasta sitten. Kysyvä ei tieltä eksy.
        Toivottavasti löydät sopivan ratkaisun.

• Ammattilainen

Jaksamatta lukea noita amatöörien kommentteja kerron muutaman tosiasian ko. toimittajasta ja tuotteesta.

Kastelli ei ole talotehdas (sillä ei ole siis minkäänlaista omaa tuotantoa, ei edes lupakuvissa), vaan sen toimenkuva on pelkän suunnittelun tuottaminen ja tavaroiden sekä asentajien välittäminen rakentajalle. Näin se voi toimia mahdollisimman pienellä riskillä ja voi helposti vaihtaa tarvittaessa myös toiminimeään, mikäli takuuvastuita ilmenee. Tuo toiminimi on muuten nykyisin Kastelli-talot Oy ja ennen vuosituhannen vaihdetta se toimi nimellä Kastelli-keskus Oy.

Rakenne, jota Kastelli taloissaan käyttää on aikapommi. Höyrynsulku eristeiden keskellä on riskirakenne. Ko. rakennetta ei ole alkujaan tarkoitettu höyrynsulkumuovilliseksi, vaan puukuitueriste/tuulensuojapaperi rakenteisiin.

Suurin ongelma Kastellin kohdalla on kuitenkin tuo asennuspuoli. Yritys hakee jatkuvasti uusia asentajia, koska asentajille maksettava hinta kireästi aikataulutetusta urakasta on niin pieni ettei moni timpuri sitä vuotta pidempään jää ihmettelemään. Koska suurin osa timpureista on kokemattomia, tulee virheitä paljon helpoimmissakin työkohteissa. Lisäksi olen havainnut Kastellin hyväksyvän pystytysryhmiinsä täysin ammattitaidottomia ja alan koulutuksen omaamattomia henkilöitä. Mikäli Kastelli tyytyisi puolet pienempään myyntiin, voisi sillä olla paremmat mahdollisuudet onnistua asennuspuolensa kanssa. Nykyisin se ei tunnu onnistuvan juuri koskaan (teen valvontoja täysipäiväisesti Uudellamaalla ja puhun kokemuksesta).

Luulisi jokaisen ymmärtävän sen yksinkertaisen tosiasian, että rakentaminen on paljon mukavampaa ja helpompaa, kun se tehdään hyvissä olosuhteissa ja hyvässä valaistuksessa tehdastiloissa. Sen seurauksena myös rakentamisen laatu on huomattavasti parempaa, kuin usein varsin heikoissa tonttiolosuhteissa tapahtuva työskentely.
      Paikallarakentamista voi suositella ainoastaan ammattilaisille, jotka tekevät itselleen hieman edullisemmin. Paikallarakentaminen vieraalla teettäen on aina kalliimpaa ja lopputulos paljon huonompi.

Taitava mielikuvan markkinointi saa monet valitettavasti haksahtamaan tuohon kalliiseen tuotteeseen.

• Juice

omalta kohaltani en voi moittia kastellia,tavara oli erittäin hyvää,timpurit myös sen minkä tekivät.itse 90 % tein talon,vieläkin talo pystyssä!

• Valvoja

Itsekkin lähes päätoimisesti valvontaa ja suunnittelua tekevänä sanoisin että oikein tehtynä Kastellin käyttämä rakenne on oikein hyvä. Onhan olemassa VTT:n taholta tutkimustulokset ja dokumentit kyseisetä rakenteesta ja nämä ovat vielä kaikkien saatavilla.

Sangen suuresti ihmettelen henkilöä, joka kertoo olevansa ammattitaitoinen, tekevänsä työkseen valvontoja mutta ei ole kuitenkaan perehtynyt todellisiin faktoihin.

Ja mitä asennuspuoleen tulee, olen itse havainnut ihan samoja ongelmia myös muilla toimittajilla eli asennusten epäonnistuminen, jos niitä on, ei ole todellakaan Kastellin yksinoikeus. Helposti tuli sellainen kuva "ammattilaisen" kirjoituksesta, että katkeruus on nyt hiipinyt puseroon syystä tai toisesta...

Luulisi myös jokaisen ymmärtävän senkin tosiasian että ei elementtitekniikalla kuitenkaan onnistuta saumattomasti vaikka ne lamput niissä työtiloissa olisivat kuinka hyvät tahansa, eikä myöskään se mahdollinen asiakas pääse valvomaan kuinka ne seinät loppujen lopuksi siellä tehtaalla kasataan. Täytyy todeta että työnjälki ei sielläkään ole aina kehuja ansainnut.

Minun tietääksen ainakin tähän päivään saakka tehtaalla on tehty vain ja ainoastaan seinät, eli kaikki muu joudutaan tekemään paikalla rakentamalla niissä huonoissa tontti olosuhteissa myös elementtitaloissa.

Lopuksi: Kastellihan ei ole ainut pre cut-järjestelmällä toimittava, niitä on monia muitakin toimittajia ja en todella huvittavaa kuinka elementtitalojen puolustajat löytävät aina pre-cut järjestelmän menestyksen syyksi vain ja ainoastaan markkinoinnin. Jos järjestelmä on niin huono kuin täällä monet "ammattilaiset" todistelevat, mikä on se syy, että pre-cut järjestelämä jatkaa voittokulkua ja kasvattaa koko ajan eroa elementtijärjetelmällä tehtyihin taloihin ? Voidaanko käsittää suomalaisten olevan niin tyhmiä, että vain ja ainoastaan markkinointi on se syy joka tekee järjestelmästä ykkösen ? Tuskinpa vain !

• Sami
        Valvoja kirjoitti:

Itsekkin lähes päätoimisesti valvontaa ja suunnittelua tekevänä sanoisin että oikein tehtynä Kastellin käyttämä rakenne on oikein hyvä. Onhan olemassa VTT:n taholta tutkimustulokset ja dokumentit kyseisetä rakenteesta ja nämä ovat vielä kaikkien saatavilla.

Sangen suuresti ihmettelen henkilöä, joka kertoo olevansa ammattitaitoinen, tekevänsä työkseen valvontoja mutta ei ole kuitenkaan perehtynyt todellisiin faktoihin.

Ja mitä asennuspuoleen tulee, olen itse havainnut ihan samoja ongelmia myös muilla toimittajilla eli asennusten epäonnistuminen, jos niitä on, ei ole todellakaan Kastellin yksinoikeus. Helposti tuli sellainen kuva "ammattilaisen" kirjoituksesta, että katkeruus on nyt hiipinyt puseroon syystä tai toisesta...

Luulisi myös jokaisen ymmärtävän senkin tosiasian että ei elementtitekniikalla kuitenkaan onnistuta saumattomasti vaikka ne lamput niissä työtiloissa olisivat kuinka hyvät tahansa, eikä myöskään se mahdollinen asiakas pääse valvomaan kuinka ne seinät loppujen lopuksi siellä tehtaalla kasataan. Täytyy todeta että työnjälki ei sielläkään ole aina kehuja ansainnut.

Minun tietääksen ainakin tähän päivään saakka tehtaalla on tehty vain ja ainoastaan seinät, eli kaikki muu joudutaan tekemään paikalla rakentamalla niissä huonoissa tontti olosuhteissa myös elementtitaloissa.

Lopuksi: Kastellihan ei ole ainut pre cut-järjestelmällä toimittava, niitä on monia muitakin toimittajia ja en todella huvittavaa kuinka elementtitalojen puolustajat löytävät aina pre-cut järjestelmän menestyksen syyksi vain ja ainoastaan markkinoinnin. Jos järjestelmä on niin huono kuin täällä monet "ammattilaiset" todistelevat, mikä on se syy, että pre-cut järjestelämä jatkaa voittokulkua ja kasvattaa koko ajan eroa elementtijärjetelmällä tehtyihin taloihin ? Voidaanko käsittää suomalaisten olevan niin tyhmiä, että vain ja ainoastaan markkinointi on se syy joka tekee järjestelmästä ykkösen ? Tuskinpa vain !

Pre-cut järjestelmän myyntivaltti on hinta. Kertarakentaja, jollaisia talopakettien ostajat ovat, haluaa usein säästää ja tehdä mahdollisimman paljon itse. Vuoden tai kahden uurastamisen jälkeen saattaisi ratkaisu olla eri, kun tietäisi mistä se hintaero muodostui... tai sitten ei tiedetä kun on edelleen kokemusta vain yhdestä paketista.

• hah
        Valvoja kirjoitti:

heeh hhhhhheeeeee. niinpä niin, kovin on läpinäkyvää nämä "puolustuskirjoitukset" jokainen rakentamista seuraava ja mikäli tuntee jonkun ammatikseen ns. taloja rakentavan - saa kommentin nimenomaan tuosta Kastellien pystytyshinnoista ja siihen hintaan tehtävästä "laadusta". Joten onnea vaan sinulle Kastellimyyntiin, höynäytettäviä riittää.

• Ammattilainen
        Valvoja kirjoitti:

1. Kastellin rakenne ei ole hyvä. Se on riskirakenne, sillä kastepiste kertyy eriste - höyrynsulku - eriste rakenteessa hyvin lähelle tuota höyrynsulkumuovia. Nurkissa ja erkkereissä, joissa tuota ulkopuolista eristettä ei jurikaan ole vaan pääasiassa puuta, kastepiste muodostuu vääjäämättömästi muoviin.
        Mainitsemasi VTT:n tutkimustuloshan on pelkkä vitsi. Mikäli sinäkin omistat tai pääset lukemaan sellaista, niin ole hyvä ja lue se. Siinä ei ole tutkittu seinän rakenteen toimivuutta ja turvallisuutta, vaan siinä käsitellyt asiat ovat seuraavat:
        - tasoero ympäröivään maanpintaan nähden
        - lattian alapuolinen täyttö
        - seinän ja alapohjan liitos
        - perusmaan pinta lattian alla
        - rakennuksen ulkopuolinen salaojitus
        - sokkelin ja ulkoverhoustiilen liitos
        - tiiliverhouksen taustan ilmarako
        - sokkelin ja ulkoverhouslaudan liitos
        - pesuhuoneen seinä (=suositus kivirakenteesta)
        - ulkoseinän alareunan liitos
        - lattiavalujen tekeminen
        - routaeristeet
        Nämä kohdat ovat yleisiä kaikkien käyttämiä rakentamistapoja, jotka pääosin ovat jopa rakentamismääräyksissä nykyisin ohjeistettuja.
        Tälläisellä tutkimuksella JOKAINEN talovalmistaja voi hakea VTT:ltä samanlaisen lausunnon kuin Kastelli.

2. Rakentamisessa sattuu aina silloin tällöin kaikille virheitä. Olennaisinta on se, että nuo virheet tulevat asianmukaisesti korjatuksi.
        Kastellin työmailla tuo virheiden määrä on normaalia suurempi johtuen rakentamistavasta, tiukasta aikataulutuksesta ja ammattitaidottomuudesta valitettavan monen asennusryhmän kanssa.
        Materiaali, joka työmaalle toimitetaan on yleensä kohtalaisen hyvää. Usein sitä on kuitenkin liian vähän, mutta lisätoimitukset hoituvat suht hyvin.
        Yhtenä suurena ongelmana voisi kuitenkin ottaa esille vaikkapa valtavan eristepaali-vuoren, joka roiskaistaan tontille käytännössä ennalta ilmoittamatta ja risukkoon heitettyjen paalien muovisuojat repeilevät usein. Kun vielä sattuu sopivasti satelemaan ko. ajankohtana, ovat villat valmiiksi vettyneitä. Ennen kuin niitä ehditään edes yrittää saada seinään.

3. Elementtitekniikalla toteutetut rakenteet ovat pääsääntöisesti laadukkaammin toteutettuja. Sään armoilla tapahtuvan rakentamisen aika lyhentyy merkittävästi ja se parantaa osaltaan kokonaislaatua. Se on helppo todeta maallikonkin vaikkapa puuverhouksia vertaamalla. Elementeissä panelointi on aina siististi asennettuna, kun taas työmaalla tehtynä työjälki on pääsääntöisesti sen näköistä. Usein mm. naulauksia joudutaan jälkeenpäin kittailemaan ja paneelien päät eivät ole suorassa.
        Ilmeisesti pelkäät autonvalmistajienkin jättävän osia pois vai miksi pelkäät tehdasvalmisteisia tuotteita? Puhut järjettömiä asioita!

Lopuksi: Pre cut-järjestelmä ei ole ottanut markkinaosuuksia elementtitoimittajilta, vaan lisäys tulee pitkästärakentajista, jotka ovat tilastojen mukaan vähentymässä. Pre cut on jalostettua pitkästä rakentamista ja onkin selvää, että osa siltä puolelta siirtyy pre cuttiin. Kuten jo totesin, niin se sopii rakentamistapana omatoimiselle ja rakentamista jossain määrin osaavalle henkilölle.
        Vieraalla pre cutin teettäminen ei ole taloudellisesti järkevää.

Jos kaltaisesi ns. ammattilainen (?) ei ymmärrä rakentamistapojen eroja eikä alaan liittyviä tutkimuksia tai muita perustietoja, olisi parempi pysytellä aivan muussa kuin asiantuntijan roolissa. Kaltaisesi ovat niitä, jotka toimivat tuon markkinoinnin tukena antaen asioista virheellisen kuvan maallikkorakentajille.

Rakentajan, joka ryhtyy tekemään taloaan pre cutilla, on hyvä ymmärtää se valtava oman työn osuus ja valvonnan välttämättömyys, joka siihen automaattisesti sisältyy. Sanovat myyjät siitä mitä tahansa.

• Rakentanut2002
        hah kirjoitti:

heeh hhhhhheeeeee. niinpä niin, kovin on läpinäkyvää nämä "puolustuskirjoitukset" jokainen rakentamista seuraava ja mikäli tuntee jonkun ammatikseen ns. taloja rakentavan - saa kommentin nimenomaan tuosta Kastellien pystytyshinnoista ja siihen hintaan tehtävästä "laadusta". Joten onnea vaan sinulle Kastellimyyntiin, höynäytettäviä riittää.

Yhtä lailla voin väittää, että nimimerkki "Ammattilainen" on Lappli -talojen myyjä. Ihan samanlaisia argumentteja ainakin käyttää tuosta Kastelli-rakenteen huonoudesta.

Mutta, omasta kokemuksesta voin sanoa, oli se talopaketti pitkästä, pre-cutista tai elementeistä, tarkkana niiden myyjien kanssa kannattaa olla, että kaikki asiat ovat varmasti paperilla eikä pelkästään puheissa.

Talomyyjän tavoite on myydä mahdollisimman suurella rahalla mahdollisimman vähän tavaraa.

• Peke
        Ammattilainen kirjoitti:

1. Kastellin rakenne ei ole hyvä. Se on riskirakenne, sillä kastepiste kertyy eriste - höyrynsulku - eriste rakenteessa hyvin lähelle tuota höyrynsulkumuovia. Nurkissa ja erkkereissä, joissa tuota ulkopuolista eristettä ei jurikaan ole vaan pääasiassa puuta, kastepiste muodostuu vääjäämättömästi muoviin.
        Mainitsemasi VTT:n tutkimustuloshan on pelkkä vitsi. Mikäli sinäkin omistat tai pääset lukemaan sellaista, niin ole hyvä ja lue se. Siinä ei ole tutkittu seinän rakenteen toimivuutta ja turvallisuutta, vaan siinä käsitellyt asiat ovat seuraavat:
        - tasoero ympäröivään maanpintaan nähden
        - lattian alapuolinen täyttö
        - seinän ja alapohjan liitos
        - perusmaan pinta lattian alla
        - rakennuksen ulkopuolinen salaojitus
        - sokkelin ja ulkoverhoustiilen liitos
        - tiiliverhouksen taustan ilmarako
        - sokkelin ja ulkoverhouslaudan liitos
        - pesuhuoneen seinä (=suositus kivirakenteesta)
        - ulkoseinän alareunan liitos
        - lattiavalujen tekeminen
        - routaeristeet
        Nämä kohdat ovat yleisiä kaikkien käyttämiä rakentamistapoja, jotka pääosin ovat jopa rakentamismääräyksissä nykyisin ohjeistettuja.
        Tälläisellä tutkimuksella JOKAINEN talovalmistaja voi hakea VTT:ltä samanlaisen lausunnon kuin Kastelli.

2. Rakentamisessa sattuu aina silloin tällöin kaikille virheitä. Olennaisinta on se, että nuo virheet tulevat asianmukaisesti korjatuksi.
        Kastellin työmailla tuo virheiden määrä on normaalia suurempi johtuen rakentamistavasta, tiukasta aikataulutuksesta ja ammattitaidottomuudesta valitettavan monen asennusryhmän kanssa.
        Materiaali, joka työmaalle toimitetaan on yleensä kohtalaisen hyvää. Usein sitä on kuitenkin liian vähän, mutta lisätoimitukset hoituvat suht hyvin.
        Yhtenä suurena ongelmana voisi kuitenkin ottaa esille vaikkapa valtavan eristepaali-vuoren, joka roiskaistaan tontille käytännössä ennalta ilmoittamatta ja risukkoon heitettyjen paalien muovisuojat repeilevät usein. Kun vielä sattuu sopivasti satelemaan ko. ajankohtana, ovat villat valmiiksi vettyneitä. Ennen kuin niitä ehditään edes yrittää saada seinään.

3. Elementtitekniikalla toteutetut rakenteet ovat pääsääntöisesti laadukkaammin toteutettuja. Sään armoilla tapahtuvan rakentamisen aika lyhentyy merkittävästi ja se parantaa osaltaan kokonaislaatua. Se on helppo todeta maallikonkin vaikkapa puuverhouksia vertaamalla. Elementeissä panelointi on aina siististi asennettuna, kun taas työmaalla tehtynä työjälki on pääsääntöisesti sen näköistä. Usein mm. naulauksia joudutaan jälkeenpäin kittailemaan ja paneelien päät eivät ole suorassa.
        Ilmeisesti pelkäät autonvalmistajienkin jättävän osia pois vai miksi pelkäät tehdasvalmisteisia tuotteita? Puhut järjettömiä asioita!

Lopuksi: Pre cut-järjestelmä ei ole ottanut markkinaosuuksia elementtitoimittajilta, vaan lisäys tulee pitkästärakentajista, jotka ovat tilastojen mukaan vähentymässä. Pre cut on jalostettua pitkästä rakentamista ja onkin selvää, että osa siltä puolelta siirtyy pre cuttiin. Kuten jo totesin, niin se sopii rakentamistapana omatoimiselle ja rakentamista jossain määrin osaavalle henkilölle.
        Vieraalla pre cutin teettäminen ei ole taloudellisesti järkevää.

Jos kaltaisesi ns. ammattilainen (?) ei ymmärrä rakentamistapojen eroja eikä alaan liittyviä tutkimuksia tai muita perustietoja, olisi parempi pysytellä aivan muussa kuin asiantuntijan roolissa. Kaltaisesi ovat niitä, jotka toimivat tuon markkinoinnin tukena antaen asioista virheellisen kuvan maallikkorakentajille.

Rakentajan, joka ryhtyy tekemään taloaan pre cutilla, on hyvä ymmärtää se valtava oman työn osuus ja valvonnan välttämättömyys, joka siihen automaattisesti sisältyy. Sanovat myyjät siitä mitä tahansa.

Jotenkin paistaa tämän nimimerkki Ammatlaisen kirjoittelusta jonkinasteinen viha ja katkeruusa pre cut/pitkästä tavarasta rakentajia kohtaan vai olenko lukenut ihan väärin näitä kirjoituksia tässä ketjussa ja tuolla toisessakin ketjussa. Kuitenkin itse olen lukenut esim. RTS:n tekemiä tyytyväisyyskyselyjä ja esim. Kastellin rakentajat ovat olleet hyvinkin tyytyväisiä ja tämä merkki taitaakin olla suosituin tällä hetkellä.

Ai niin...onpa eräs tuttavanikin oikea ammattitimpuri ja lopetti erään pohjois-suomalaisen elementtitoimittajan timpurina, koska rahasta sai kuulemma aina tapella.

Mielestäni tämän ammattilaisen kirjoitukset ovat jotenkin läpinäkyvyydessään aivan uskomattoman typeriä joista henkii suoranainen katkeruus nimenomaan juuri Kastelli-taloa kohtaan ! Vain ja ainoastaan sielää roiskitaan villat pusikkoon jne... kukaan muu ei varmaankaan tee sitten niin ??

Itse en ole rakentanut kummallakaan tavalla, mutta tuttavaperheitä on, jotka ovat rakentaneet sekä elementti- että pre cut järjestelmällä ja voin sanoa että ne elementit olivat halvempia, mutta pettymyksetkin olivat suuria !

Hauskaa Vappua :)

• torrenko
        Peke kirjoitti:

Jotenkin paistaa tämän nimimerkki Ammatlaisen kirjoittelusta jonkinasteinen viha ja katkeruusa pre cut/pitkästä tavarasta rakentajia kohtaan vai olenko lukenut ihan väärin näitä kirjoituksia tässä ketjussa ja tuolla toisessakin ketjussa. Kuitenkin itse olen lukenut esim. RTS:n tekemiä tyytyväisyyskyselyjä ja esim. Kastellin rakentajat ovat olleet hyvinkin tyytyväisiä ja tämä merkki taitaakin olla suosituin tällä hetkellä.

Ai niin...onpa eräs tuttavanikin oikea ammattitimpuri ja lopetti erään pohjois-suomalaisen elementtitoimittajan timpurina, koska rahasta sai kuulemma aina tapella.

Mielestäni tämän ammattilaisen kirjoitukset ovat jotenkin läpinäkyvyydessään aivan uskomattoman typeriä joista henkii suoranainen katkeruus nimenomaan juuri Kastelli-taloa kohtaan ! Vain ja ainoastaan sielää roiskitaan villat pusikkoon jne... kukaan muu ei varmaankaan tee sitten niin ??

Itse en ole rakentanut kummallakaan tavalla, mutta tuttavaperheitä on, jotka ovat rakentaneet sekä elementti- että pre cut järjestelmällä ja voin sanoa että ne elementit olivat halvempia, mutta pettymyksetkin olivat suuria !

taustat ja motiivit - voidaan sitten yhdessä naureskella niille tutkimuksille ja niiden paikkaansapitävyydelle - jookosta.

• miss

Yhtä lailla voin väittää, että nimimerkki "Ammattilainen" on Lappli -talojen myyjä. Ihan samanlaisia argumentteja ainakin käyttää tuosta Kastelli-rakenteen huonoudesta.

Mutta, omasta kokemuksesta voin sanoa, oli se talopaketti pitkästä, pre-cutista tai elementeistä, tarkkana niiden myyjien kanssa kannattaa olla, että kaikki asiat ovat varmasti paperilla eikä pelkästään puheissa.

Talomyyjän tavoite on myydä mahdollisimman suurella rahalla mahdollisimman vähän tavaraa.

Ei riitä, että asia on paperilla. Talomyyjä / -tehdas eivät kerro ihan kaikkea mitä paperilla seisoo. Tehdas tulkitsee "kotiin päin" kaikkea mitä vaan voi. Koskisen kanssa kokeneena olen tullut tällaiseen johtopäätökseen.

• Sami
        miss kirjoitti:

Ei riitä, että asia on paperilla. Talomyyjä / -tehdas eivät kerro ihan kaikkea mitä paperilla seisoo. Tehdas tulkitsee "kotiin päin" kaikkea mitä vaan voi. Koskisen kanssa kokeneena olen tullut tällaiseen johtopäätökseen.

Meillä ei ollut ongelmia Koskisen kanssa, kun tiesimme mitä eri lausekkeet yleensä sisältävät.

Tosin papereita läpi käydessä kyllä tuli monesti mieleen että myyjä saattaisi kyllä helposti pistellä omiaan, kun kertoo mitä paperilla lukevaan sisältöön kaiken kaikkiaan kuluu, kun eihän siinä joka naulaa ja nippeliä ole lueteltu, eikä niiden lukumääriä lainkaan.

Vielä pelottavammalta tuntuu se vaihtoehto että määrät on lueteltu tarjouksessa... Jos siellä olsi ulkoverhouslautaa 800m (mutta niitä tarvitaan taloon 1500m). Eli toimitus vastaisi tarjousta, mutta ei riittäisi suunniteltuun taloon.

• Ammattilainen
        Peke kirjoitti:

Miksi minulla pitäisi olla jostain hätä? En ymmärrä.
        Moni asiakkaani on vain saatettu lankaan (lue ansaan) katteettomilla väittämillä ja lupauksilla. Erityisesti pre cut toimittajiin liittyen.
        Olen lukenut noita RTS:n lukuja usean vuoden ajan ja käsitykseni mukaan Kastellillakin tuo tyytyväisyys on suurinta niiden rakentajien (maaseudulla) keskuudessa, jotka tekevät työn pääosin itse. Tähän omatoimisuuteenhan pre cut nimenomaa perustuukin.
        Taajama-alueilla (kuten pääkaupunkiseudulla) pääasiassa rakennutetaan ja osataan vaatia laatua. Näillä alueilla on Kastellin 'laatu' rakentajien mielestä tietääkseni melko huono (erityisesti asennuksiin liittyen) muuhun maahan verrattuna.

Villoista vielä sen verran, että elementeissä ne 40 paalia on valmiiksi seinissä paikallaan kun ne tuodaan tontille.

Olet hyvin tietämätön ja sinisilmäinen amatööri kuten itse toteatkin.
        Toivottavasti Vappusi meni kuitenkin hyvin :-)

• rakennusmestari

Sinä itseäsi ammattilaiseksi kutsuva henkilö, olisi hienoa jos antaisit todellisista tietoa tuosta höyryn sulun aikapommi rakenteesta. Tiedätkö siitä varsinaisesti mitään vai onko siitä joku tutun tuttu vain sinulle kertonut. Taitaa olla valvonta uudellamaalla aika retu perällä...

• puolesta

Joskus meinaa ottaa pattiin kun täällä vierailee ja sattuu lukemaan kuten tämä "tarkastaja" kirjoitteli. Voi voi. Tarkastaja voisi suunnitella joskus itsekkin mieleisen talo ratkaisun jota voi muut moittia.
      Asennus puoleen en osaa ottaa kantaa sillä meillä asennusporukka hoiti hommansa todella hyvin, mutta se saattaa johtua siitä että emme rakentaneet uudellemaalle vaan maaseudulle.

• tosso

Saat asian kuullostamaan ihan tutulta (koskisen paketilta).

• Kelo

Ottamatta kantaa Kastellin laatuun sanoisin niin
      kuin kuuluu: hyvää ja halpaa ei ole olemassakaan.
      Ja vinkki: ottakaa se vastaava mestarinne mukaan
      jo kauppaneuvotteluvaiheessa. Ulkopuolisesta (!) asiantuntijasta (!) ei koskaan ole haittaa. Hän on
      juuri se henkilö, joka tekee kauppaneuvotteluissa
      ne myyjän kannalta kiusalliset kysymykset.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?

Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,
      Maailman menoa
      66
      4956
    2. Puoluebarometri: Marinin hallituksella 7 parasta mittaustulosta

Orpon hallitusta pitää huonona 2/3 kansalaisista, joka on aika hyvin linjassa hallituspuolueiden yhteenlasketun kannatuk
      Maailman menoa
      33
      3747
    3. Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa

Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699
      Maailman menoa
      23
      3362
    4. Vieläkö olet

Rakastunut minuun? Minä sinuun
      Ikävä
      80
      2336
    5. Ei siinä kauan

Menisi jos olisimme kahden
      Ikävä
      24
      1899
    6. Tekeekö hän

Tekeekö hän sinut h*lluksi ja millä tavalla? Uusi yritys, kun edellinen aloitus poistettiin.
      Ikävä
      27
      1571
    7. Laine voitti oikeudessa

Onnea Savonlinna! Laine voitti oikeudessa kuten arvelinkin ja lieköhän palaa valtaisuimelleen?
      Savonlinna
      40
      1532
    8. Grahn-laasonen taas todisti millaista porukkaa

kokoomusloiset ovat...työttömät jäävät kuulemma kotiin nukkumaan kun naapuri lähtee töihin...eikös taannoin kokoomuslois
      Maailman menoa
      331
      1486
    9. Puistotyöntekijät

Miksi ei siivoojia näy. Näin hyvät ilmat. Voisi kerätä roskat. Onko rahat loppu. 🤔🤔🤔
      Ähtäri
      14
      1453
    10. Onko kaivatullasi iso ego? Entä sinulla?

Vaikuttaako jommankumman ego jotenkin siihen, että ette voi lähentyä?
      Ikävä
      33
      1330
    Aihe