bokserin iästä ja terveydestä..

tänne vaan kaikki joilla on...

niin olen erittäin kiinnostunut omistajien kokemuksista boksua kohtaan.. tällä kertaa haluaisinkin tietää teidän kokemuksistanne bokserin eliniästä ja terveydestä. haluaisinkin tietää että, minkä ikäisiksi teidän bokserinne ovat eläneet? entä silloin kun ne ovat kuolleet niin mihin ne ovat kuolleet? tai että mitä mieltä olette bokserin yleisestä terveydestä? tai onko eliniänsä aikana paljon sairastellut ja jos on niin mitä? kiitän jo etukäteen kaikkia jotka ovat vastanneet kyseisiin kysymyksiin.. :)

30

6483

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jjpp

      Tiedän pentueen, jonka vanhemmat piti olla terveitä, mutta puolella pentueesta aivokalvontulehdus nuorella iällä. Yhdellä kolmatta kertaa päällä, elää lääkkeillä parin vuoden ikäinen koira. Että en sitten tiedä enempää, tuntuu kuitenkin rodulta joka ei aivan terveimmästä päästä.

    • T&V

      ..Eli 12 vuotiaaksi. Syöpään kuoli, kun oli päässyt leviämään keuhkoihin. Oli todella terve 10 vuotiaaksi, kunnes leikattiin kohtu pois märkivän koduntulehduksen takia, ja myöhemmin leikattiin kasvaimia pois.

      Eläinlääkäri sanoi, että olisi voinut elää vielä ties miten monta vuotta, jos kasvaimet ei olisi turmelleet koiraa. (Oli muuten niin pirteä ja hyväkuntoinen)

      • ...

        kiitos tiedosta...tästä oli paljonkin apua.. :) minulla oli nimittäin rakas hoitobokseri se oli valkoinen ja silla oli sininen ja ruskea silmä.. veikeä ja luonteeltaan erittäin rakastettava.. mutta kuoli 8 vuotiaana syöpään.. :( ja tämän koiran kautta olen todella rakastunut rotuun ja minun rakkaalla sukulaisella olisi kiinnostusta ostaa tämmöinen bokseri, mutta on epävarma niiden terveydestä ja eliniästä joten avustan häntä löytämään tietoa tästä.. :) mitä mieltä olette? kannattaako hänen ostaa semmoinen? hänellä on ollut monta koiraa ja on erittäin kokenut rakastaa boksereita ja kaipaisi luotettavaa ja uskollista koiraa...:)


      • jjpp
        ... kirjoitti:

        kiitos tiedosta...tästä oli paljonkin apua.. :) minulla oli nimittäin rakas hoitobokseri se oli valkoinen ja silla oli sininen ja ruskea silmä.. veikeä ja luonteeltaan erittäin rakastettava.. mutta kuoli 8 vuotiaana syöpään.. :( ja tämän koiran kautta olen todella rakastunut rotuun ja minun rakkaalla sukulaisella olisi kiinnostusta ostaa tämmöinen bokseri, mutta on epävarma niiden terveydestä ja eliniästä joten avustan häntä löytämään tietoa tästä.. :) mitä mieltä olette? kannattaako hänen ostaa semmoinen? hänellä on ollut monta koiraa ja on erittäin kokenut rakastaa boksereita ja kaipaisi luotettavaa ja uskollista koiraa...:)

        Bokserista hän kyllä haluamansa koiran saa. :) Onnea koiran ottoon! Ei toivottavasti/luultavasti ole kovin yleistä tuo mainitsemani aivokalvontulehdus, ja onhan noilla muillakin roduilla omat sairautensa.


      • ;.;.
        ... kirjoitti:

        kiitos tiedosta...tästä oli paljonkin apua.. :) minulla oli nimittäin rakas hoitobokseri se oli valkoinen ja silla oli sininen ja ruskea silmä.. veikeä ja luonteeltaan erittäin rakastettava.. mutta kuoli 8 vuotiaana syöpään.. :( ja tämän koiran kautta olen todella rakastunut rotuun ja minun rakkaalla sukulaisella olisi kiinnostusta ostaa tämmöinen bokseri, mutta on epävarma niiden terveydestä ja eliniästä joten avustan häntä löytämään tietoa tästä.. :) mitä mieltä olette? kannattaako hänen ostaa semmoinen? hänellä on ollut monta koiraa ja on erittäin kokenut rakastaa boksereita ja kaipaisi luotettavaa ja uskollista koiraa...:)

        valitettavasti jouduin pistämään jäitä hattuun teille ;) Bokseri on melko monista sairauksista kärsivä rotu. Niillä ilmenee paljon sydänvikaa, lonkkavikoja,sekä spondyloosia, että allergioita. Lisäksi ne ovat melko kasvainalttiita.Vahinko, sillä luonteeltaan ne ovatkin sitten mitä verrattomimpia otuksia. Näiden mainitsemieni sairauksien osalta kannattaa olla tarkkana ja yrittää löytää pentu, jolla riski sairastua niihin on mahdollisimman vähäinen, onneksi boksereita tutkitaan melko paljon näiden varalta; sydäntutkimukset, lonkkien ja selän kuvaukset.


      • *********
        ... kirjoitti:

        kiitos tiedosta...tästä oli paljonkin apua.. :) minulla oli nimittäin rakas hoitobokseri se oli valkoinen ja silla oli sininen ja ruskea silmä.. veikeä ja luonteeltaan erittäin rakastettava.. mutta kuoli 8 vuotiaana syöpään.. :( ja tämän koiran kautta olen todella rakastunut rotuun ja minun rakkaalla sukulaisella olisi kiinnostusta ostaa tämmöinen bokseri, mutta on epävarma niiden terveydestä ja eliniästä joten avustan häntä löytämään tietoa tästä.. :) mitä mieltä olette? kannattaako hänen ostaa semmoinen? hänellä on ollut monta koiraa ja on erittäin kokenut rakastaa boksereita ja kaipaisi luotettavaa ja uskollista koiraa...:)

        Onko rodulla joku erityinen alttius syöpiin koska aika moni tuntemani bokseri siihen kuollut..?


    • boksu

      papparainen on kohta 11,5v ja ainoa mikä on vanhuuden riesana on nivelrikko johon saa kipulääkettä mutta muuten on ollut koko ikänsä täysin terve.

    • ******

      Bokserihan kuuluu korkeimpaan maksuluokkaan sairastavuutensa vuoksi. Isäni bokseri kuoli leukemiaan 6 vuotiaana.

    • !!!

      Uros-bokserini kuoli (lue: lopetettiin) 11 -vuotiaana syövän aiheuttamaan takaraajojen halvaantumiseen. Ruoka-aineallergiat todettiin 2-vuotiaana, oli furunkuloosia, korvatulehduksia, ihon märkäpaiseita. Toinen silmä poistettiin 6 -vuotiaana, koska sarveiskalvo rapisi irti autoimmuunisairauden johdosta. Nivelrikko tuli kuvaan 9-vuotiaana, johon pistoshoito auttoi. 10 -vuotiaana tuli tasapainohäiriöt ja takaraajojen heikkous, joka paheni lopulta ja päätti koiran elämän. Jos joskus vielä bokserin otan, niin mietin kyllä hyvin tarkkaan mistä.

      • awwwww

        Eli mistä tämä bokseri oli, jos saa kysyä? Tottakai pitää ottaa selvää vanhempien sairauksista, vaikka ei sekään aina tarkoita, että saat terveen koiran, jos vanhemmat ovat terveitä. 10-11-vuotiailla koirilla on usein jo jonkinnäköisiä sairauksia rodusta riippumatta..


      • jjpp
        awwwww kirjoitti:

        Eli mistä tämä bokseri oli, jos saa kysyä? Tottakai pitää ottaa selvää vanhempien sairauksista, vaikka ei sekään aina tarkoita, että saat terveen koiran, jos vanhemmat ovat terveitä. 10-11-vuotiailla koirilla on usein jo jonkinnäköisiä sairauksia rodusta riippumatta..

        ei ole kuitenkaan soveliasta kertoa kennelnimeä tai muuta vastaavaa yleisillä palstoilla. :)


    • ...

      olen iloinen, kun olette jaksaneet kertoa omia kokemuksianne bokserista.. kiitos.. :) kaikesta on ollut hyötyä..

      • Meidän koira

        ´Meidän bokserityttö jouduttiin lopettamaan 4-vuotiaana haiman vajaatoiminnan vuoksi. Kaikki ruoka tuli sulamattomana ulos ja koira laihtui luurangon laihaksi. Hoito ei auttanut.


    • Boksu Fani

      Itselläni on kolmas bokseri "kehissä", ja vaikka kokemusta rodun kaikista sairauksista alkaa olemaan, niin silti rotu on vienyt ihanuudellaan mennessään. Valitettavasti boksereilla on erittäin paljon sairauksia (allergia,iho-oireet,spondylosis, kasvaimia, epilepsia, aivokalvontulehdusta ja vaikka mitä!), mutta rotu luonteeltaan on aivan ihana! Rakastaa ihmisiä ja tulee erittäin hyvin toimeen lasten kanssa. Bokseri tarvitsee ehdottomasti paljon liikuntaa, vähintään peruskoulutuksen ja mielellään jotakin "aivojumppaa" läpi elämän. Ei siis ole mikään sohvaperuna koira! Nuorena on yleensä kova tuhoamaan, mutta sitä voi yrittää hillitä juuri tekemällä koiran kanssa kaikkea kivaa. ja kun se jätetään yksin niin minulla on ainakin toiminut erinomaisesti, että leluja annetaan vain silloin ja kun tullaan kotiin lelut otetaan pois. Tällöin mielenkiinto leluja kohtaan säilyy pitempään ja kiinnostus saattaa pysyä leluissa eikä esim huonekaluissa. Olen myös jättänyt esim maitotölkin jonka sisällä on esim porkkana. Siinä on hetkeksi puuhaamista myöskin. Tuhoihin silti kannattaa varautua. Ja suosittelen, että otat erittäin hyvän vakuutuksen!

    • ellintallintossun

      Ensimmäisen boskerini meni 3 vuotta sitten. Ikää oli reilu 10v. Nivelrikko ehti olla 8 vuotta ja hoidoilla sen kanssa pärjäsi todella hyvin. 10v jalat pettivät yksi aamu alta ja laski allensa. Ei enään noussut ja katsoin parhaaksi viedä ell piikille.
      Vehnä ja naudanliha allergia joiden kanssa pärjäsi oikein hyvin. Todettiin aika nuorena kun oli jatkuvasti korvatulehduksia.

      Toinen bokseri oli 11v ja meni melkeimpa ihan samalla tavalla. Tällä boksu pojalla ei mitään sairauksia, mitä nyt joku hammas katkesi tapaturmaisesti kivan leikin tiimellyksessä :)

      Nyt kolmas bokseri. Ikää kohta 1v. Epilepsia kohtauset ilmenivät vajaa 2kk sitten. Nyt ollaan menossa jatkotutkimuksiin jne.

      Meillä tuhoja aina lisännyt mitä enemmän aivotyötä tms touhua saa sisällä!! En jätä enään yksin koiran ollessa mitään aktiviteettia koska selkeästi on lisännyt tuhojen määrää.

      Määrätietoista koulutusta joka alkaa HETI pennun tullessa taloon, tarvitsee bokseri ( toki jokainen koira). Palveluskoiralajeihin kannattaa tutustua koska niissä bokseri on omiaan. Jokainen varmasti löytää sen omaa koiraa kiinnostavan lajin tuosta joukosta.

      • ellintallintossun

        Niin ja vakuutusta suosittelen heti kun pentu tulee taloon! Kovin on tapaturma altis rotu myös:) Mutta sitäkin ihanampi, persoonallinen, huumorintajuinen, räjähtävän energinen ja lutumurunen rotu :D


      • dog sad
        ellintallintossun kirjoitti:

        Niin ja vakuutusta suosittelen heti kun pentu tulee taloon! Kovin on tapaturma altis rotu myös:) Mutta sitäkin ihanampi, persoonallinen, huumorintajuinen, räjähtävän energinen ja lutumurunen rotu :D

        Tyhmä kun olin niin ostin bokseri narttupennun ilman papereita. Pentu eli 5 kk, synnynnäinen munuaisvika, samasta pentueesta 3 kuoli alle vuoden ikäisenä, 5 pentua. Otin yhteyttä kasvattajaan, nauroi " Pentu oli terve kun ostit ". ei ollut voimia viedä asiaa eteenpäin...laiton pentutehdas joka ei kanna mitään vastuuta lähellä Kouvolaa maalaistalossa.


    • mones bokseri

      Ostakaa koiranne kunnon kasvattajalta,Soitelkaa,käykää katsomassa ensin tiloja ja koiria.Älä varaa puhelimessa koiraa.Kysy tutkimustulokset,älä usko jos vaan sanotaan,että terve on.Kysy pentujen sisaruksisata ja vanhemmista.Katso,että luoteet ovat hyvät.EI ole sen sairaampi rotu kuin esim.saksanpaimenkoira tai labbis.Mitä merkitystä on sillä,elääkö koira 9 vai 11 vuotiaaksi jos saa elää hyvän ja terveen elämän?Moni unohtaa,että kyseessä on selävä olento jolle voi tulla sairauksia tai miten varma olet ollut lapsia tehdessäsä,ettei niille tule sairauksia?Its esuosin kasvattajaa,joka on pitkään sitä tehnyt,koirat ovat kotona hyvässä sovussa ja hyvässä kunnossa,koti on siisti ja pennut hyvin hoidettuja.Mitään näyttely tai suojelutykkejä ei tee vaan kivoja tasapainoisia koiria joiden kans voi harrastaa.Yksi lopetetttiin 10 v nivelrikon takia,toinen syöpään 9 vuotiaana.

    • 6rtrd

      Toistaiseksi kaksi bokseria, ensimmäinen eli 11 vuotta, sydän petti, kuoli siihen -armollista kun ei tarvinnut kärsiä. Toinen nyt 7 vuotias ja täysin terve ollut koko ikänsä. ainoastaan rokotuksissa käyty eläinlääkärillä, samoin oli ensimmäisen bokserimme kanssa.

    • yksi lisää

      meillä myös kaksi bokseria, toinen 8v ja toinen 5,5 v..Ei mitään sairauksia ollu. ei edes korvatulehduksia, rokutuksia ja sydämmet ollaan käyty kuuntelemassa eläinlääkärillä

    • Pentukuumeinen

      Kolme bokseria ollut. Emo eli 14 vuotiaaksi, lopetettiin vanhuuden vaivojen vuoksi. Tämän nartun urospentu eli 12 vuotiaaksi, ja sen velipoika taas 14 vuotiaaksi. Viimeisin uros (ihan eri linjasta) lopetettiin nyt keväällä 8 vuotiaana. Sairauslista oli pitkä, mutta se tappava vika oli sydämessä.

      Uutta pentua haluaisin, mutta kyllä teettää töitä löytää pentu terveestä yhdistelmästä. Eikä sekään ole mikään tae... Tosin ajattelin tehdä salapoliisihommia, ja etsiskellä ensimmäisen narttuni sukujuuria :) Kovin olivat pitkäikäisiä ja homssuisia

      • odysseus

        Meillä myös kaksi bokseria ollut. Toinen eli n.11 vuotta, sydän petti. ainoat vaivat elinaikana olivat joskus korvatulehdukset. nykyinen bokseri on 7v. ja ei ole ollut muuta sytä käydä eläinlääkärillä kuin rokotukset. Ei edes yhtään korvatulehdusta.


    • TS

      Meillä kasvattajalta (Kennelliiton hyväksymä) ostettu bokseriuros, joka sairastanut kaikkea mahdollista koko ikänsä; 3,5 v.
      On kivesvikainen: piilokives leikattiin pois, leikkaushaava tulehtui tuli aivokalvontulehdus jälkitautina ja koira meinasi kuolla.
      Jatkuvat nielutulehdukset: nielurisat leikattu pois.
      Hiivatulehdus tassuissa: tällä hetkellä pahin sairaus, joka ei millään hoidolla lähde pois.
      Vähän väliä silmä- ja korvatulehduksia. Koko ajan jotain ja jos edes muutama kuukausi menee ilman lääkäriä, niin on ihme.
      Ruokintana: barffaus (toivottiin sen auttavan hiivaan, mutta ei).
      Todella sairas, vaikka ihana rotu. Kannattaa ottaa vakuutus =)

      • harmi :/

        TS: mites hyvin katsoit kun otit koiran että millainen kasvattaja on, millaiset koiran vanhemmat ovat ja suku, sekä millaisia muita pentuja kasvattajalla on?
        Olen pahoillani sairaasta koirasta, tuo ei ikinä ole kivaa :(

        Vaikka olisikin kennelliiton hyväksymä kasvattaja, ei se aina kerro onko kasvattajan pentueet terveitä. Jotkut kasvattajat kun panostavat enemmän ulkonäköön (tai luonteeseen) kuin terveyteen...

        Kannattaa harkita tarkkaan miltä kasvattajalta pennun ottaa. Tutkikaa terveystulksia ja taustoja ennen pennun ottamista!


    • TS

      No, huonosti katsottiin - ikävä kyllä =(
      Edellinen koira kuoli ja kaksi viikkoa miehen kanssa selattiin koirakirjoja ja mietittiin rotua. Päädyttiin boxuun.... mutta, mutta... jälkiviisaana ei ole kiva olla, mutta olisi pitänyt tutkia rodulle luontaisia sairauksia koiran vanhempia enemmän. Intoa oli enemmän kuin järkeä :)

      Kaikki aikaisemmat koirat olleet ns. resque-koiria ja päätettiin ottaa ihan kasvattajalta rotukoira, kun toiveissa oli päästä joskus vaikka näyttelyihin. Eipä ihan toiveet käyneet toteen.
      Nyt toiveissa vain, että koira olisi joskus terve!!!

      Pitää muuten varoittaa, että Intervetin Scalibor punkkipanta aiheutti kauhean allergisen reaktion. Oli päällä 1/2 h ja koira oli päästä varpaisiin paukamilla - ihan kuin kuplamuovia koko otus. Kesti kolme päivää, monet pesut, kortisonia ja eläinlääkäriä ennen kuin tilanne rauhoittui.
      Maahantuojan vastuu: ei mikään!
      Kolme kertaa heidän el soitti ja sanoi vaan, että "on teillä herkkä koira!"
      No onhan se, mutta hirveetä myrkkyä on myös heidän myymänsä panta!

      • harmi :/

        Ohhoh, kuulostaa pahalta! No onneksi koiranne toipui siitä. Tsemppiä tulevaan nykyisen koiranne kanssa.
        Toivottavasti jos tulevaisuudessa otatte bokserin, löydätte pentueen, joka on tehty täysin terveillä vanhemmilla :)


    • TS

      Ei se näköjään aina rodusta ole kiinni. Otettiin ton boxun seuraksi labbis, kun luultiin sitä melko terveeksi roduksi - tai ainakin se joskus on sellainen ollut.

      Nyt on pennullakin tassunvälitulehdus, mutta ei sama kuin boxulla.
      Todennäköisesti joku allergia.

      Eli nyt sitten roudataan kahta koiraa eläinlääkärille.
      Mutta näillä mennään =)

    • RT

      Meillä on (ollut) kaksi bokseria.

      Uros eli 10 vuotiaaksi - jouduttiin lopettamaan koska sai yhtäkkisen epilepsiakohtauksen joka jäi päälle. Täysin terve yksilö oli muuten (kasvattaja Clea's kennel).

      Narttu posottaa oikein virilissä mallissa vielä 13-vuotiaana. Märkäkohdun takia jouduttiin poistamaan kohtu 7-vuotiaana, mutta muuten tämäkin ollut mitä tervein koiruus (kasvattaja Pegetrix kennel)

      En sitten tiedä onko sattumalta osunut näinkin terveet ja pitkäikäiset karvakaverit meille... :)

    • veeeeeeera

      Harva koira varmaan suoranaisesti vanhuuteen kuolee. Tulee iän tuomia sairauksia ihan kuin ihmisillekkin.. Syöpää, sydänvikoja, nivelrikkoa.. Ja mitä tuohon vakuutus asiaan tulee, monet bokserit joutuvat varmasti elämänsä aikana "juoksemaan" eläinlääkärissä tapaturma-alttiuden vuoksi. Ei siksi, että olisi sairastunut. Tähän tulokseen olen tullut seuratessani herrojen 8 ja 3 vee vauhdikasta elämää. :)

    • Anonyymi

      Meillä bokseri eli 12 vuotta ja 4 kuukautta.Ei koskaan mitään sairauksia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1772
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1449
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1252
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1224
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1126
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      72
      901
    7. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      233
      872
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      855
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      99
      795
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      674
    Aihe