Miksei kuorimani haavat kuole kun jo toisena kesä tuli täydet lehdet.
Olen kuorinut ne noin metrin matkalta runkopuuta myöden.
Haavan tappaminen
7
5828
Vastaukset
- japsku
Haapa on sitkis eläjä. Kyllä se siitä vielä nuutuu, elä hättäile!=)
- drwho
Roundupin. Kuolee ne kaulaamallakin, tosin hitaammin.
- ja haapa
Meillä on haapa työntänyt 3-4 kesää vielä lehtiä kaulaamisen jälkeenkin, mutta sitten on alkanut hiipumaan. Itsekään en ole round-uppia laittanut kun olen jättänyt puut "ns seuraavan harvennuksen polttopuiksi" joten antaa kuivua rauhassa.
- kaulailija
ja haapa kirjoitti:
Meillä on haapa työntänyt 3-4 kesää vielä lehtiä kaulaamisen jälkeenkin, mutta sitten on alkanut hiipumaan. Itsekään en ole round-uppia laittanut kun olen jättänyt puut "ns seuraavan harvennuksen polttopuiksi" joten antaa kuivua rauhassa.
Itse kaulasin 2-3 vuotta sitten haapoja, ja taitaa vieläkin jotain kasvua puskea. Tämän vuoden tilannetta en ole vielä tarkistanut. Puut ovat noin 15-20 cm paksuja, olisiko ikä silloin 20-30v?
Joka tapauksessa, varmaaan paras aika kaulata on joskus alkukesästä, kun puu imee jo paljon vettä. Tällöin kuorinta on todella vaivatonta. Kuori lähtee nätisti leveinä suikaleina alas asti. Melko pian pinta tummuu, ja on vaikea kuvitella, että puu siitä enää selviäisi. Kummasti tuntuu kuitenkin lehteä tulevan.
Muutamia kaulasin kai erittäin aikaisin keväällä tai myöhään syksyllä, jolloin kuorinta oli vaivalloista, ikään kuin mäntyä olisi kaulannut. Mielestäni nämä haavat ovat selviytyneet paremmin, koska kuori ei ilmeisesti ole lähtenyt niin täydellisesti pois kuin kasvukautena kaulatuista. - Patse 1
Mites sitä Rounduppia sinne ison puun latvaan....se kun vaikuttaa lehtivihreän kautta ?
- xxxxyyy
Patse 1 kirjoitti:
Mites sitä Rounduppia sinne ison puun latvaan....se kun vaikuttaa lehtivihreän kautta ?
8.Metsänuudistusaloilla vesakontorjuntaan lehvästöruiskutuksena, kantokäsittelynä ja taskutuksena sekä ruohovartisten kasvien torjuntaan. Lehvästöruiskutus tehdään heinä-elokuussa käyttömäärällä 2,0-3,0 l/ha sekoitettuna 50-250 l vettä/ha. Havupuutaimistossa käsittely tehdään elokuussa vuosikasvainten puuduttua. Kantokäsittely tehdään kaikkina vuodenaikoina heti kaadon yhteydessä, paitsi ei keväällää ns. mahlan aikaan. Käyttöväkevyys 10-15 %. Laimennos tehdään vedellä ja siihen voidaan lisätä väri- ja jäätymisenestoainetta. Taskutus tehdään puiden runkojen ollessa sulia, paitsi ei ns. mahlan aikaan. Käyttöväkebyys 30-50 % laimennettuna veteen. Ruohovartisten rikkakasvien torjunta tehdään yleensä ennen istutusta. Jos ruiskutus tehdään istutuksen jälkeen, on taimet suojattava. Käyttömäärä kokoalakäsittelyssä on 4-6 l/ha sekoitettuna 100-300 l vettä/ha. Istutusvuotta seuraavina vuosina käsittely tehdään havupuun taimia suojaamatta niiden vuosikasvaineten puuduttua käyttömäärällä 3,0 l/ha sekoitettuna 100-300 l vettä/ha.
tuo oli kopioitu Bernerin sivuilta ja aine sitä ronduppia.... - tapa.
xxxxyyy kirjoitti:
8.Metsänuudistusaloilla vesakontorjuntaan lehvästöruiskutuksena, kantokäsittelynä ja taskutuksena sekä ruohovartisten kasvien torjuntaan. Lehvästöruiskutus tehdään heinä-elokuussa käyttömäärällä 2,0-3,0 l/ha sekoitettuna 50-250 l vettä/ha. Havupuutaimistossa käsittely tehdään elokuussa vuosikasvainten puuduttua. Kantokäsittely tehdään kaikkina vuodenaikoina heti kaadon yhteydessä, paitsi ei keväällää ns. mahlan aikaan. Käyttöväkevyys 10-15 %. Laimennos tehdään vedellä ja siihen voidaan lisätä väri- ja jäätymisenestoainetta. Taskutus tehdään puiden runkojen ollessa sulia, paitsi ei ns. mahlan aikaan. Käyttöväkebyys 30-50 % laimennettuna veteen. Ruohovartisten rikkakasvien torjunta tehdään yleensä ennen istutusta. Jos ruiskutus tehdään istutuksen jälkeen, on taimet suojattava. Käyttömäärä kokoalakäsittelyssä on 4-6 l/ha sekoitettuna 100-300 l vettä/ha. Istutusvuotta seuraavina vuosina käsittely tehdään havupuun taimia suojaamatta niiden vuosikasvaineten puuduttua käyttömäärällä 3,0 l/ha sekoitettuna 100-300 l vettä/ha.
tuo oli kopioitu Bernerin sivuilta ja aine sitä ronduppia....Joskus tuota tein 10-20 cm paksuille haavoille tippakannulla, vesurilla tehtyihin taskuihin ruikkien.
Paras aika on kuulemma Suomi-Ruotsi maaottelun aikoihin ja niin tein.
Huomioitavaksi tuli sekin, että samaan juuriryhmään kuuluvia puita kuoli samalla ilman käsittelyä.
Harventamiseen siitä ei siis ole.
Puut mätänevät pystyyn, kunnes kaatuvat ja ovat balsan keveitä. Kannattaa korjata polttopuuksi ajoissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991588Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43984Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44822Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760