Hei!
Meillä äiti ei kuulu ja isä kuuluu ev.lut. kirkkoon. Tiedän että ev.lut. kirkko on vankka lapsikasteen kannattja, mutta se sotii toisen vanhemman näkökantoja vastaan. Onko kenelläkään kokemuksia kasteen sijasta annettavasta siunauksesta? Onko onnistunut ev.lut. papin kanssa ja voivatko he edes kieltäytyä siunauspyynnöstä?
Siunaus kasteen sijaan - onko onnistunut ev. lut.
7
1763
Vastaukset
- mapee
kun kysyin siunausta kysyi pappi mikä merkitys sillä on jos kasteella ei ole merkitystä?
teillä kysymys kuuluisi varmaan miksi suhtautua positiivisesti siunaukseen jos ei kasteeseeen joka on kirkon oppien mukainen. Miksi siis kelpaa saman kirkon toinen toimitus, mutta ei toinen?
Papistahan tuo on kiinni, mutta suuntaus lienee, että siunauksista on luovuttu koska ne eivät ole kirkollisia toimituksia sanan varsinaisessa mielessä vaikka tilalle on tullut sitten kodin ja kouluunlähtijöiden yms siunaamiset.
Pappi voi kieltäytyä kaikista toimituksista jotka eivät ole kirkon ohjeistamia ja kuulu hänen virkaansa. Ennenhän sai kieltäytyä jos se soti vakaumusta vastaan. - puuhaa...
Oon samoilla linjoilla edellisen vastaajan kanssa. Miksi siunaaminen kelpaa, mutta kaste ei..?
Mieluummin sitten antaa kasteiden ja siunaamisten olla ja antaa lapsen myöhemmin itse päättää haluaako kuulua kirkkoon vai ei. Ei lapsi jää todellakaan mistään ihmeellisestä paitsi tai tule jonkun "kirouksen" uhriksi, jos häntä ei lapsena siunata tai kasteta!- Vastausta odottava
Niin, itsehän haluaisin kirkkoon kuulumattomana ihan puhtaan puheenpitäjän sillä siisti, mutta lapsen toisella vanhemmalla on vakaumus ja tässä nyt yritetään rakentaa jonkinlaista kompromissia.
Meidä muut lapset ovat saaneet kasteen tähän mennessä, mutta se ei ole kivaa jos toinen vanhemmista masentuu ja ahdistuu asian johdosta. Juhlittava asia on kuitenkin iloinen, niin eikö molempia voisi huomioida? - vapaista
Vastausta odottava kirjoitti:
Niin, itsehän haluaisin kirkkoon kuulumattomana ihan puhtaan puheenpitäjän sillä siisti, mutta lapsen toisella vanhemmalla on vakaumus ja tässä nyt yritetään rakentaa jonkinlaista kompromissia.
Meidä muut lapset ovat saaneet kasteen tähän mennessä, mutta se ei ole kivaa jos toinen vanhemmista masentuu ja ahdistuu asian johdosta. Juhlittava asia on kuitenkin iloinen, niin eikö molempia voisi huomioida?suunnista. Eli jos ei luterilainen kaste käy toisille, voisiko helluntai tai vapaakirkon pappi siunata lapsen ja pitää puheen.
- ChemFish
vapaista kirjoitti:
suunnista. Eli jos ei luterilainen kaste käy toisille, voisiko helluntai tai vapaakirkon pappi siunata lapsen ja pitää puheen.
Meillä ei ole lasta ollenkaan kastettu eikä mitään sunauksia annettu. Mä olisin kyllä halunnut kunnon kastetilaisuuden, mutta isä ei, omista juuristaan johtuen. Pidettiin sitten vain sellaiset 'nimiäiset' kotona vieraiden kanssa. Voihan sitä puhua itse tai pyytää vaikka 'kummin' puhumaan.
Meillä siis pojalla on niin sanottu kummitäti, vaikka ei olekaan kastettu.
Nyttemmin poika on kyllä joskus kysynyt kastamisesta ja olen miettinyt, että voihan sen aina hoitaa myöhemmin, jos hän itse haluaa.
- vapaa valinta
Meidän lapsi siunattiin.
Uskovien upotuskaskasteelle saapi meidän tyttö mennä sitten omasta vapaasta tahdosta.
Jeesus Kristus on Herra
Jeesus hakee pian omansa!
Kannattaa kaivaa raamattu pölyttymästä. - osaa sanoa
En osaa auttaa itse kysymyksessänne, mutta.
Jumalan siunausta se lapsenne kaipaa, ei papin. Ja sen saatte ihan itse pyytämällä, ei siihen välikappaletta tarvita.
Rituaalin jos haluatte, mikä sekin on ymmärrettävää, siitä en tiedä. Mutta lapsen saama siunaus ei riipu papinkaavusta tai muista kommervenkeistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?
Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?5627366Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen
KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.3312775Pikkunaiselle terkkuja
Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi3872054- 1271254
- 311223
Kuvataiteilija Johanna Oras lataa mielipiteensä Miina Äkkijyrkästä Farmilla: "Miinahan oli..."
Oho! Johanna Oras ottaa kantaa kollega-Äkkijyrkän Farmi-puuhiin. Farmi Suomi -realityssä koettiin v. 2024 todellinen yl41159- 911016
Kuka on mystinen heppamies?
Nyt tänne vinkkejä siitä kuka on Martinan seurassa viihtyvä hevosmiljonääri. On tullut jo muutamia nimiä esiin keskustel1021002Olet vieläkin täällä
Tunnen energiasi. Tunnen että ajattelet minua. En aio koskaan enää ottaa sinuun yhteyttä. Voit ottaa minuun, jos itse h64993- 44852