Siunaus kasteen sijaan - onko onnistunut ev. lut.

Vastausta odottava

Hei!

Meillä äiti ei kuulu ja isä kuuluu ev.lut. kirkkoon. Tiedän että ev.lut. kirkko on vankka lapsikasteen kannattja, mutta se sotii toisen vanhemman näkökantoja vastaan. Onko kenelläkään kokemuksia kasteen sijasta annettavasta siunauksesta? Onko onnistunut ev.lut. papin kanssa ja voivatko he edes kieltäytyä siunauspyynnöstä?

7

1745

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mapee

      kun kysyin siunausta kysyi pappi mikä merkitys sillä on jos kasteella ei ole merkitystä?

      teillä kysymys kuuluisi varmaan miksi suhtautua positiivisesti siunaukseen jos ei kasteeseeen joka on kirkon oppien mukainen. Miksi siis kelpaa saman kirkon toinen toimitus, mutta ei toinen?

      Papistahan tuo on kiinni, mutta suuntaus lienee, että siunauksista on luovuttu koska ne eivät ole kirkollisia toimituksia sanan varsinaisessa mielessä vaikka tilalle on tullut sitten kodin ja kouluunlähtijöiden yms siunaamiset.

      Pappi voi kieltäytyä kaikista toimituksista jotka eivät ole kirkon ohjeistamia ja kuulu hänen virkaansa. Ennenhän sai kieltäytyä jos se soti vakaumusta vastaan.

    • puuhaa...

      Oon samoilla linjoilla edellisen vastaajan kanssa. Miksi siunaaminen kelpaa, mutta kaste ei..?

      Mieluummin sitten antaa kasteiden ja siunaamisten olla ja antaa lapsen myöhemmin itse päättää haluaako kuulua kirkkoon vai ei. Ei lapsi jää todellakaan mistään ihmeellisestä paitsi tai tule jonkun "kirouksen" uhriksi, jos häntä ei lapsena siunata tai kasteta!

      • Vastausta odottava

        Niin, itsehän haluaisin kirkkoon kuulumattomana ihan puhtaan puheenpitäjän sillä siisti, mutta lapsen toisella vanhemmalla on vakaumus ja tässä nyt yritetään rakentaa jonkinlaista kompromissia.

        Meidä muut lapset ovat saaneet kasteen tähän mennessä, mutta se ei ole kivaa jos toinen vanhemmista masentuu ja ahdistuu asian johdosta. Juhlittava asia on kuitenkin iloinen, niin eikö molempia voisi huomioida?


      • vapaista
        Vastausta odottava kirjoitti:

        Niin, itsehän haluaisin kirkkoon kuulumattomana ihan puhtaan puheenpitäjän sillä siisti, mutta lapsen toisella vanhemmalla on vakaumus ja tässä nyt yritetään rakentaa jonkinlaista kompromissia.

        Meidä muut lapset ovat saaneet kasteen tähän mennessä, mutta se ei ole kivaa jos toinen vanhemmista masentuu ja ahdistuu asian johdosta. Juhlittava asia on kuitenkin iloinen, niin eikö molempia voisi huomioida?

        suunnista. Eli jos ei luterilainen kaste käy toisille, voisiko helluntai tai vapaakirkon pappi siunata lapsen ja pitää puheen.


      • ChemFish
        vapaista kirjoitti:

        suunnista. Eli jos ei luterilainen kaste käy toisille, voisiko helluntai tai vapaakirkon pappi siunata lapsen ja pitää puheen.

        Meillä ei ole lasta ollenkaan kastettu eikä mitään sunauksia annettu. Mä olisin kyllä halunnut kunnon kastetilaisuuden, mutta isä ei, omista juuristaan johtuen. Pidettiin sitten vain sellaiset 'nimiäiset' kotona vieraiden kanssa. Voihan sitä puhua itse tai pyytää vaikka 'kummin' puhumaan.

        Meillä siis pojalla on niin sanottu kummitäti, vaikka ei olekaan kastettu.

        Nyttemmin poika on kyllä joskus kysynyt kastamisesta ja olen miettinyt, että voihan sen aina hoitaa myöhemmin, jos hän itse haluaa.


    • vapaa valinta

      Meidän lapsi siunattiin.
      Uskovien upotuskaskasteelle saapi meidän tyttö mennä sitten omasta vapaasta tahdosta.

      Jeesus Kristus on Herra
      Jeesus hakee pian omansa!


      Kannattaa kaivaa raamattu pölyttymästä.

    • osaa sanoa

      En osaa auttaa itse kysymyksessänne, mutta.

      Jumalan siunausta se lapsenne kaipaa, ei papin. Ja sen saatte ihan itse pyytämällä, ei siihen välikappaletta tarvita.

      Rituaalin jos haluatte, mikä sekin on ymmärrettävää, siitä en tiedä. Mutta lapsen saama siunaus ei riipu papinkaavusta tai muista kommervenkeistä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2810
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      94
      2030
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      42
      1543
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      69
      989
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      901
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      726
    Aihe