Hei!
Meillä äiti ei kuulu ja isä kuuluu ev.lut. kirkkoon. Tiedän että ev.lut. kirkko on vankka lapsikasteen kannattja, mutta se sotii toisen vanhemman näkökantoja vastaan. Onko kenelläkään kokemuksia kasteen sijasta annettavasta siunauksesta? Onko onnistunut ev.lut. papin kanssa ja voivatko he edes kieltäytyä siunauspyynnöstä?
Siunaus kasteen sijaan - onko onnistunut ev. lut.
7
1803
Vastaukset 7
- mapee
kun kysyin siunausta kysyi pappi mikä merkitys sillä on jos kasteella ei ole merkitystä?
teillä kysymys kuuluisi varmaan miksi suhtautua positiivisesti siunaukseen jos ei kasteeseeen joka on kirkon oppien mukainen. Miksi siis kelpaa saman kirkon toinen toimitus, mutta ei toinen?
Papistahan tuo on kiinni, mutta suuntaus lienee, että siunauksista on luovuttu koska ne eivät ole kirkollisia toimituksia sanan varsinaisessa mielessä vaikka tilalle on tullut sitten kodin ja kouluunlähtijöiden yms siunaamiset.
Pappi voi kieltäytyä kaikista toimituksista jotka eivät ole kirkon ohjeistamia ja kuulu hänen virkaansa. Ennenhän sai kieltäytyä jos se soti vakaumusta vastaan. - puuhaa...
Oon samoilla linjoilla edellisen vastaajan kanssa. Miksi siunaaminen kelpaa, mutta kaste ei..?
Mieluummin sitten antaa kasteiden ja siunaamisten olla ja antaa lapsen myöhemmin itse päättää haluaako kuulua kirkkoon vai ei. Ei lapsi jää todellakaan mistään ihmeellisestä paitsi tai tule jonkun "kirouksen" uhriksi, jos häntä ei lapsena siunata tai kasteta!- Vastausta odottava
Niin, itsehän haluaisin kirkkoon kuulumattomana ihan puhtaan puheenpitäjän sillä siisti, mutta lapsen toisella vanhemmalla on vakaumus ja tässä nyt yritetään rakentaa jonkinlaista kompromissia.
Meidä muut lapset ovat saaneet kasteen tähän mennessä, mutta se ei ole kivaa jos toinen vanhemmista masentuu ja ahdistuu asian johdosta. Juhlittava asia on kuitenkin iloinen, niin eikö molempia voisi huomioida? - vapaista
Vastausta odottava kirjoitti:
Niin, itsehän haluaisin kirkkoon kuulumattomana ihan puhtaan puheenpitäjän sillä siisti, mutta lapsen toisella vanhemmalla on vakaumus ja tässä nyt yritetään rakentaa jonkinlaista kompromissia.
Meidä muut lapset ovat saaneet kasteen tähän mennessä, mutta se ei ole kivaa jos toinen vanhemmista masentuu ja ahdistuu asian johdosta. Juhlittava asia on kuitenkin iloinen, niin eikö molempia voisi huomioida?suunnista. Eli jos ei luterilainen kaste käy toisille, voisiko helluntai tai vapaakirkon pappi siunata lapsen ja pitää puheen.
- ChemFish
vapaista kirjoitti:
suunnista. Eli jos ei luterilainen kaste käy toisille, voisiko helluntai tai vapaakirkon pappi siunata lapsen ja pitää puheen.
Meillä ei ole lasta ollenkaan kastettu eikä mitään sunauksia annettu. Mä olisin kyllä halunnut kunnon kastetilaisuuden, mutta isä ei, omista juuristaan johtuen. Pidettiin sitten vain sellaiset 'nimiäiset' kotona vieraiden kanssa. Voihan sitä puhua itse tai pyytää vaikka 'kummin' puhumaan.
Meillä siis pojalla on niin sanottu kummitäti, vaikka ei olekaan kastettu.
Nyttemmin poika on kyllä joskus kysynyt kastamisesta ja olen miettinyt, että voihan sen aina hoitaa myöhemmin, jos hän itse haluaa.
- vapaa valinta
Meidän lapsi siunattiin.
Uskovien upotuskaskasteelle saapi meidän tyttö mennä sitten omasta vapaasta tahdosta.
Jeesus Kristus on Herra
Jeesus hakee pian omansa!
Kannattaa kaivaa raamattu pölyttymästä. - osaa sanoa
En osaa auttaa itse kysymyksessänne, mutta.
Jumalan siunausta se lapsenne kaipaa, ei papin. Ja sen saatte ihan itse pyytämällä, ei siihen välikappaletta tarvita.
Rituaalin jos haluatte, mikä sekin on ymmärrettävää, siitä en tiedä. Mutta lapsen saama siunaus ei riipu papinkaavusta tai muista kommervenkeistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa741670- 231172
Kemijärvellä vesionnettomuus
Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as321073Hei, voitko kuunnella
Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu134906Joku porukka lähtenyt täältä
Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.189826- 64694
Olipa yllätys
Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo192609On todella ikävää
Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit79598- 49561
- 70539
Se kun olit pitkästä aikaa silmieni edessä
Oli kyllä sykähdyttävää. Tiedätkö, mikä laittaa minut ikävöimään sinua? Kun palautan mieleeni valtavan ihanan olemuksen,32518- 55507
- 57485
Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?
Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.25457Kai sä mies ymmärrät..
..ettet jättänyt vaihtoahtoa. Tottakai toivon vielä, että pystyisit toimimaan niin että asiat korjaantuisivat. Vahvast28432- 34424
- 33423
- 40417
- 16409
- 82398