Onks siilejä näkyny?

Miehetön nainen

Eilen illalla myöhään(4D:n jälkeen...) katselin, kun siili taapersi touhukkaasti pihani halki. Olin laittanut jo helteillä kissankuppiin vettä ja kissavainaalta jääneitä papanoita. Hävinneet olivat. En tiedä, syövätkö oravat ja jäniksenpojat niitä mutta siilit ainakin. On meikä tullut vanhaksi kun tämmöinen eläinten touhujen katseleminen tuntuu paljon mukavammalta kuin ihmisten iankaikkinen paremmuustaistelu...

17

911

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pirre*

      täällä asuinpaikassamme ole siilejä, - entisessä oli paljon.
      Harmitti kun meillä oli pystikkä koira ja se haukkui niitä yöt - ja otti jopa hampaisiinsakin; miten lie saanutkin sellaisen piikkipallon pidettyä.

      Siilit on hellyttäviä tuhiskoja, niiden se nenukka on hauskan näköinen :)

    • Rocellii

      liikkeellä,,useinkaan

      mutta aina, kun näen jotain "äksönnii" luonnossa jään seuraamaan
      sekin kaunista katseltavaa, kun linnut kylpevät

      eläimillä omat ympyränsä, touhunsa ja murheensa niilläkin
      eilen uimapaikassani, oletin, että västäräkki pariskunnalla oli jokin hätä, kun jokin iso- ja pahaääninen lintupariskunta hätyytteli niitä
      ja ehkä ryöstivät pesäää ;///
      oivoi...

    • oli viime yönä pihamaallamme ja kissankarvoja löytyi pihan sivulta, joten jonkin lainen yhteenotto lienee ollut.Syökö ketut siilejä?

      • Miehetön nainen

        Minulla on sellainen käsitys, että siilin ainoa luontainen vihollinen Suomessa on ihminen eli lähinnä autot. Taitaisi takertua siilin piikit ketunkin kurkkuun...

        Korjatkaa jos olen väärässä:)


      • Baile_Atha_Cliath

        syövät ketut siilejä: Virtsaavat kerällä olevan siilin päälle, jolloin siili joutuu "avautumaan" ja
        kettu pääsee käsiksi suojautumattomaan vatsapuoleen.


      • Miehetön nainen
        Baile_Atha_Cliath kirjoitti:

        syövät ketut siilejä: Virtsaavat kerällä olevan siilin päälle, jolloin siili joutuu "avautumaan" ja
        kettu pääsee käsiksi suojautumattomaan vatsapuoleen.

        Olipa ihan uusi tieto minulle. Eipä ne kansansatujen kertomukset ketun oveluudesta ole näköjään aiheetta tulleet.


      • Baile_Atha_Cliath
        Miehetön nainen kirjoitti:

        Olipa ihan uusi tieto minulle. Eipä ne kansansatujen kertomukset ketun oveluudesta ole näköjään aiheetta tulleet.

        rohkeiksikin... eivät pelkää ihmistäkään paljoa. Jos
        pitää silmänsä auki niin niitä näkyy silloin tällöin. Ruokaahan kaupungissa on paljon: Rusakkoja, fasaaneja, kissoja, ihmisen pois heittämää ruokaa...


    • jännä seurata

      Olisin toivonut siilejä meillekin vieraaksi monena kesänä. Nyt kun muutan asuinympäristöä niin ehkä niitä tulee. Eläimet on kiinnostavia, joskin ihmisetkin. Linnuista varikset taitaa olla kiinnostavimpia, persoonallisia. Ihmisistä puheen ollen, lapset on persoonallisia ja uskaltavat olla oma itsensä.

      • Baile_Atha_Cliath

        ovat vieläkin kiinnostavampia... kun ovat niin kovin
        "sosiaalisia"...:)


      • tosi sosiaalisia,
        Baile_Atha_Cliath kirjoitti:

        ovat vieläkin kiinnostavampia... kun ovat niin kovin
        "sosiaalisia"...:)

        muistakaa peitellä savupiippu kanaverkolla. Ne kun tykkää tehdä pesänsä savupiippuun, tästä on kokemusta.

        Aikasmoinen puplutus kuului tässä keväällä, kun menimme vanhaan kotitaloon käymään. Taisi tulla äkkilähtö, kun laitoin hellan pesään tulen. Niistä naakoista ei oo ku vaivaa. Kiinnostus niitä kohtaan on täs hiipunu, jos sul on joku osote mihin ne olis tervetulleita (-menneitä)niin kerro.


      • Baile_Atha_Cliath
        tosi sosiaalisia, kirjoitti:

        muistakaa peitellä savupiippu kanaverkolla. Ne kun tykkää tehdä pesänsä savupiippuun, tästä on kokemusta.

        Aikasmoinen puplutus kuului tässä keväällä, kun menimme vanhaan kotitaloon käymään. Taisi tulla äkkilähtö, kun laitoin hellan pesään tulen. Niistä naakoista ei oo ku vaivaa. Kiinnostus niitä kohtaan on täs hiipunu, jos sul on joku osote mihin ne olis tervetulleita (-menneitä)niin kerro.

        lentävät Bailen luokse... minulla on tiedossa paljon
        "hylättyjä" piippuja niille. Naakat eivät pidä kauheasti savusaunasta, eivätkä savustetusta ruuasta... vielä vähemmän savustetuista poikasistaan.


      • tosi sosiaalisia, kirjoitti:

        muistakaa peitellä savupiippu kanaverkolla. Ne kun tykkää tehdä pesänsä savupiippuun, tästä on kokemusta.

        Aikasmoinen puplutus kuului tässä keväällä, kun menimme vanhaan kotitaloon käymään. Taisi tulla äkkilähtö, kun laitoin hellan pesään tulen. Niistä naakoista ei oo ku vaivaa. Kiinnostus niitä kohtaan on täs hiipunu, jos sul on joku osote mihin ne olis tervetulleita (-menneitä)niin kerro.

        Täällä kaakkois-suomen paikallislehdessä oli juttu naakan hyökkäilystä.

        Asiakas oli mennyt kaupan parkkihalliin ja naakka oli nokkaisut pariin kertaan päähän.

        Asiantuntijoiden mukaan naakka oli pesimä puuhissa ja poikaset oli pudonneet pesästä, jolloin naakka puolusti agressiivisesti niitä.


    • hukkeli

      olen tänä kesänä nähnyt, vaikka lemmikkini viime syksynä litistyi auton alle.
      Viikonvaihteessa näin siilin murkinoivan kadulta lätäköstä, jonne oli vatsahappojen terästäminä purskautettu kiireesti hotkaistut hodarit kylmän kaljan saattelemina. Etova näky.

      • Miehetön nainen

        Siilikin näköjään joutuu alentumaan välillä pulujen ja harakoiden tavoille. Siksipä ajattelinkin ruokkia nyt omaa kotisiiliäni kun kerran aloitin. Että riittää siilivauvoille maitoa...


    • Angel of The Morning

      Ei ole vielä näkynyt. Viime kesänä pari siiliä tuli meidän pihalle vasta loppukesästä kun oli pimeää. Joskus 15 vuotta sitten niitä oli vielä paljon. Toinen tytär kantoi muutaman kerran pikkusiilin kesämekon helmassa kotiin.

      • vierailee

        joka ilta puutarhassamme ja kulkee perässä kuin koira!Kun juttelen sille-se puuskutta ja tuhisee,ja ihan kuin se tuntisi joko äänen,tutun ihmisen hajun ja ei säiky vaikka kävelee vieressä.
        Se tulee hakemaan ruokaa ja muistuttaa että nyt on ruoka aika.Annamme sille kissanraksuja,liotamme ensin,mutta se napertelee kyllä kuivatkin.Sitten se löntystää vesikupille.
        Viime kesänä se oli n.15 cm,keväällä se ilmestyi mökkimme alta ja on nyt kesän aikana kasvanut reilusti yli 5 cm.
        Tunnemme sen punaisesta pilkusta piikissä,jonka laitoin askartelumaalilla muutamaan piikkiin,ei kai haitanne....siiliä
        Kiva kaveri ja hauska seurata sen toimia et miten ne oppiikaan asiat.Kun sanon sille et tule nyt tänne,hopi hopi,täällä on ruokaa se kipittää suoraan perässä.Joskus on ihan pakko nauraa,niin hassulta tuntuu koko asia!!Siis koirasiili meillä...


      • Angel of The Morning
        vierailee kirjoitti:

        joka ilta puutarhassamme ja kulkee perässä kuin koira!Kun juttelen sille-se puuskutta ja tuhisee,ja ihan kuin se tuntisi joko äänen,tutun ihmisen hajun ja ei säiky vaikka kävelee vieressä.
        Se tulee hakemaan ruokaa ja muistuttaa että nyt on ruoka aika.Annamme sille kissanraksuja,liotamme ensin,mutta se napertelee kyllä kuivatkin.Sitten se löntystää vesikupille.
        Viime kesänä se oli n.15 cm,keväällä se ilmestyi mökkimme alta ja on nyt kesän aikana kasvanut reilusti yli 5 cm.
        Tunnemme sen punaisesta pilkusta piikissä,jonka laitoin askartelumaalilla muutamaan piikkiin,ei kai haitanne....siiliä
        Kiva kaveri ja hauska seurata sen toimia et miten ne oppiikaan asiat.Kun sanon sille et tule nyt tänne,hopi hopi,täällä on ruokaa se kipittää suoraan perässä.Joskus on ihan pakko nauraa,niin hassulta tuntuu koko asia!!Siis koirasiili meillä...

        Voi kun ihana. Jos niitä näkyy niin voisihan noita koirankin raksuja varmaan antaa. Maitoa niille ei kuulemma saisi antaa ? Olen antanut keitettyä perunaa (jos on sattunut olemaan) ja vettä. Joskus siili on pinkonut pakoon kun ei olla heti huomattu sitä. Sillä on aika pitkät jalat. Sen naama on tosi söpö :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      113
      1218
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1071
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      134
      959
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      802
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      302
      772
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      686
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      616
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      579
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe